Mitä tarkoittaa termi:
International strait: https://en.wikipedia.org/wiki/International_strait
Prima facie: https://en.wikipedia.org/wiki/Prima_facie
Safe port: https://knowledgeofsea.com/safe-ports-and-berths/
TSS (Traffic Separation Scheme): https://en.wikipedia.org/wiki/Traffic_separation_scheme
Mikä yritys tai yhdistys:
FEPORT (Federation of European Private Port Operators): https://satamaoperaattorit.fi/elinkeino/feport/
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Missä voit tunnin kävelymatkalla siirtyä eiliseen: https://www.linkedin.com/posts/lloydsmaritimeinstituteou_maritimeindustry-shipping-marinetechnology-ugcPost-7342133619563409408-kNJo
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Merimieseläkekassan julkaisu Albatrossi 2/2025: https://edocker.punamusta.com/?serviceset=0ddf9bed-0ad4-4140-a43e-9a5405711cb3&issueobject=b99a4c28-f7e3-4ddd-b85f-3eab3702e26e#/article/1/page/1
Maailman merenkulkujohtajat vaativat merenkulkijoiden reilua kohtelua, asianmukaisia oikeusprosesseja ja koordinoitua toimintaa merenkulkijoiden oikeuksien puolustamiseksi. Merenkulkijoita, jotka on pidätetty heidän hoitaessan ammattinsa mukaisia tehtäviä, tulee kohdella reilusti ja arvokkaasti. Lontoon kokouksen osanottajat olivat IMO:sta, ILO:sta, ICS:stä ja ITF:stä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/global-maritime-leaders-call-for-stronger-protections-against-seafarer-criminalisation/
Merenkulkijan ammatti on edelleen yksi maailman vaarallisimmista ammateista Lloyd’s Registerin säätiön tekemän selvityksen mukaan. Selvityksessä tutkittiin 147’000 ihmistä eri ammateissa. Raportin mukaan merenkulkijoista 25 % koki työssään vahinkoa, kun se muissa ammateissa oli 18 %. Silti 68 % ei ole saanut koskaan koulutusta vahinkojen hoitoon ja vain 25 % on saanut siihen koulutusta viimeisten 2 vuoden aikana. Vakavien sääolosuhteiden aiheuttamia vahinkoja on kokenut merenkulkijoista 33 %, kun muissa ammateissa se 20 %: https://splash247.com/seafaring-remains-one-of-the-worlds-most-dangerous-professions/
Kymmenen vaikutusvaltaisinta merenkulun järjestöä: https://www.marineinsight.com/know-more/10-most-influential-international-maritime-industry-associations/
Nykyisessä ailahtelevassa merenkulun maailmassa, jossa maailmanlaajuinen kauppa, alusturvallisuus ja miehistöjen hyvinvointi ovat koko ajan paineen alla, älykkäin sijoitus ei kohdistu rautaan. Panostaminen riskienhallintaan tukee asiakasta riskien seurantana, vahinkojen ehkäisemisenä ja vahingonkorvausvaatimusten vähenemisenä. Artikkelissa on viisi kohtaa, joilla se onnistuu: https://www.hellenicshippingnews.com/the-silent-revolution-in-maritime-risk-prevention-5-human-centric-tech-hacks-that-can-transform-shipping/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Ensimmäinen Maerskin kuudesta uudesta metanolikäyttöisestä konttialuksesta on kastettu Etelä-Koreassa. Maerskin 14. kaksikäyttöpolttoaineella toimiva alus on kapasiteetiltaan 17’480 TEU:ta. Kaikki alukset tulevat Tanskan lipun alle. Tähän päivään mennessä Maersk on tilannut 25 metanolilla toimivaa kaksipolttoainealusta, joista ensimmäinen toimitettiin vuonna 2023. Neitsytmatka alkaa Shanghaista ja jatkuu Pohjois-Eurooppaan.: https://gcaptain.com/maersk-names-first-of-six-new-17480-teu-methanol-powered-containerships/
Konttirahti Persianlahdelle on noussut kuukaudessa 55 %. Riskit Lähi-Idässä ovat kasvaneet, joka nostaa kustannuksia turvajärjestelyissä ja polttoainekuluissa. Tanskalainen konttivarustamo ilmoitti perjantaina keskeyttävänsä satamakäynnit Haifaan Israeliin. Haifa on ollut Iranin ohjusiskujen kohteena: https://gcaptain.com/middle-east-tensions-drive-surge-in-gulf-freight-rates-as-maersk-suspends-haifa-port-calls/
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Iran joutuu myymään öljyään Kiinaan alennuksella samalla, kun se pienentää varastojaan keskellä konfliktia. Kiinan rannikolla sekä Singaporen ja Malesian rannikoilla on varastoituna säiliöaluksissa 70 miljoonaa barrelia iranilaista öljyä, jonka lisäksi kuljetuksessa on vielä 50 miljoonaa barrelia. Kiinan pienet yksityisjalostamot ovat vaikeuksissa ja toimivat tappiolla öljynhinnan noustua ja ne käyvät 51 % kapasiteetilla: https://gcaptain.com/discounts-deepen-on-iranian-oil-in-china-as-struggling-teapots-slow-buying/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Irtolastimarkkinat ottivat takapakkia viime viikolla: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-capesize-market-on-the-back-foot-last-week/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Maailman suurin risteilytarkoitukseen rakennettu purjejahti on laskettu vesille Ranskassa. Alus on 220 metriä pitkä ja siihen mahtuu 110 matkustajaa. Aluksessa on useita edistyneitä teknisiä ratkaisuja. Matkustajille alus ja sen sisaralus tulevat tarjoamaan luksusluokan palvelut mm. 54 loistohyttiä kooltaan 45–230 m², viisi ravintolaa ja moninkertaisen Michelin-kokin ruuan laatua valvomaan. Alus lähtee liikkelle kesäkuussa 2026: https://maritime-executive.com/article/world-s-largest-sail-yacht-cruise-ship-floated-out-in-france
Offshore ja merituulivoima:
UK kiristää ympäristömääräyksiään fossiilisten polttoaineiden hankkeille, jolla on vaikutusta kahdelle suurelle Pohjanmeren öljy- ja kaasuhankkeelle. USA:n presidentti on puolestaan kehottanut UK:ta kiihdyttämään hankkeita Pohjanmerellä: https://gcaptain.com/uk-issues-tougher-environmental-rules-for-new-north-sea-oil-and-gas-drilling/
UK:n viides huutokauppakierros merituulivoimasta ja ensimmäisen kierros kelluvasta merituulivoimasta on valmistunut. Voimalat tulevat Kelttimerelle ja ensimmäisen rakentaa norjalainen Equinor ja toisen työyhteenliittymä, jonka muodostavat Irlannin energiayhtiö ja ranskalainen uusiutuvan energian yhtiö. Tukisatamina toimivat Port Talbot ja Bristol, jossa voimalat kootaan ennen kuin ne hinataan sijoituspaikalleen: https://maritime-executive.com/article/uk-completes-first-round-for-float-wind-power-in-the-celtic-sea
Norjalainen offshore varustamo on saanut useita sopimuksia alukselleen Atlantin alueella: https://shippingtelegraph.com/offshore-news/dof-wins-multiple-atlantic-region-project-contracts/
Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:
Merenkurkun kiinteä yhteys on teknisesti toteutettavissa juuri valmistuneen esiselvityksen mukaan. Mahdollisia toteutustapoja on useita. Kiinteän yhteyden rakentaminen maksaisi alustavasti noin 5–29 miljardia euroa riippuen toteutustavasta. Päätöstä merenkurkun kiinteän yhteyden rakentamisesta ei ole tehty. Toteuttamiskelpoisia ratkaisuja on useita. Yhteys voi olla tie, rautatie tai näiden yhdistelmä. Esiselvityksessä esiteltiin kuusi mahdollista toteutusvaihtoehtoa: https://vayla.fi/-/merenkurkun-kiintean-yhteyden-esiselvitys-valmistui
Ranskalaisvarustamon alus on ensimmäinen suuri konttialus (15’536 TEU) 15 kuukauteen, joka kulkee Suezin kanavaa pohjoiseen matkalla Singaporesta Eurooppaan. Pari päivää aiemmin saman varustamon kaksi pienempää (11’400 TEU) konttialusta kulki etelään kohti Jeddaa. Varustamo on pitänyt hiljaisesti osan liikennettään alueella koko ajan EU:n Aspides-suojauksen alla. Silti suurin osa varustamoista pidättäytyy edelleen kulkemasta Suezista tilanteen ollessa jännittynyt: https://www.maritime-executive.com/article/first-large-boxship-transits-suez-canal-in-15-months
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Kaksi atomijäänmurtajaa avaa väylää säiliöalukselle ja kahdelle rahtialukselle tämän vuoden ensimmäisellä pohjoisen merireitin läpiajolla. Säiliöalus on jääluokan Arc7 LNG-alus, jota avustaa jäänmurtaja Yamal. Kahta rahtialusta avustaa jäänmurtaja Vaigach. Ne ovat tällä hetkellä Laptevin merellä, jossa suurin osa on lähes metrin paksuisen jään peitossa. Asiantuntijoiden mukaan arktisen jääpeitteen nopea sulaminen ei kuitenkaan helpota alueella purjehtivia aluksia, koska tuulet painavat jäätä päin Siperian rannikkoa: https://www.thebarentsobserver.com/news/a-convoy-is-on-the-way-into-thick-ice-on-northern-sea-route/431983
Kiinan ja Venäjän yhteisyritys aikoo rakentaa viisi konttialusta arktisen alueen ympärivuotiseen liikenteeseen. Yhteisyritys on rekisteröity Kiinaan ja kiinalaiset ilmeisesti vastaavat konttialusten rakentamisesta ja Venäjä vastaa kuljetusten tarvitsemasta jäänmurtaja-avustuksesta: https://www.thebarentsobserver.com/news/new-new-shipping-rosatom-to-build-five-container-ships-for-yearround-arctic-sailings/431828
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Saksa ja Latvia ovat sopineet (MoU) keskinäisestä yhteistyötä ja digitaalisuuden kehittämisestä maiden yksityisten ja julkisten sektorien kesken satamainfrastruktuurin hallinnassa: https://www.hellenicshippingnews.com/maritime-technologies-in-the-spotlight-as-german-and-latvian-partners-sign-mou-on-digital-innovation/
Aberdeenin satama Skotlannissa on aloittanut hankkeen, jossa kahdeksaan laituriin asennettiin maasähkö aluksille. Hanke tarvitsi £4 miljoonan investoinnit sekä julkiselta että yksityiseltä puolelta. Laskelmien mukaan uusi infrastruktuuri vähentää päästöjä 60’000 tonnia 20 vuoden aikana. Hanke vaatii myös alusten laitteistojen päivitystä, jotta ne voivat kytkeytyä maasähköön: https://www.marineinsight.com/shipping-news/port-of-aberdeen-launches-scotlands-largest-maritime-decarbonisation-project/
Yritys, joka rakentaa Intian suurinta satamaa, aikoo ottaa $3,5 miljardin lainan. Laina-ajat vaihtelevat 15–20 vuotta välillä ja ne nostetaan kahdessa erässä. Koko hankkeen arvo on $9 miljardia. Satamayhtiö omistaa satamasta 74 % ja osavaltio 26 %. Vuosikymmenen lopulla valmistuva satama käsittelee 23 miljoonaa konttia vuodessa, joka tekee siitä yhden 10 suurimman sataman joukossa olevan maailmassa: https://gcaptain.com/indias-largest-port-in-the-making-to-raise-3-5-billion-debt/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Japani, oltuaan 1990-luvulla johtava telakkamaa, on pudonnut Kiinan ja Etelä-Korean taakse tuotannossa hävittyään niille hintakilpailussa. Maan telakkaliiton johtoon nousi viime viikolla aito telakkamies, joka linjasi Japanin telakoiden tavoitteeksi saavuttaa 20 %:n osuus maailmanmarkkinoista vuoteen 2030 mennessä. Yksi keino on tuottaa USA:n markkinoille Kiinan sijasta aluksia. Aika tosin saattaa valua ohi tavoitteen tilausten vähetessä: https://splash247.com/japan-seeks-to-double-shipbuilding-output-by-2030/
Korean alusrekisteri ja korealaistelakka ovat sopineet (MoU) kehittävänsä yhdessä tekoälypohjaisia ratkaisuja alusten suunnittelussa ja analyyseissä. Kumppanuus on osa laajempaa digitaalista siirtymää, jonka tarkoituksena on parantaa tuottavuutta ja vahvistaa laivanrakennuksen kyvykkyyttä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/kr-partners-with-hd-hyundai-samho-to-modernise-ship-design-using-ai/
Myös yhdysvaltalainen luokituslaitos ja eteläkorealainen telakka ovat sopineet (MoU) teknisestä yhteistyöstä tekoälyn ohjaaman älytelakan rakentamiseksi: https://www.marineinsight.com/shipping-news/abs-hd-hyundai-collaborate-to-develop-ai-powered-smart-shipyard/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Ruotsalainen metsäyhtiö SCA, joka omistaa kolme roro-alusta, on valinnut suomalaisen Gasumin FuelEU Maritime poolin ratkaisuna EU:n merenkulun päästösääntöjen noudattamiseen: https://www.linkedin.com/posts/gasum_sustainability-fueleu-biogas-ugcPost-7341366445538250753-b-9b
Hiilineutraaliuden saavuttamisessa ovat vaihtoehtoiset polttoaineet nousseet valokeilaan, mutta energiatehokkuuden hyödyntämistä ei tulisi unohtaa. Tämän hetken sääntely keskittyy energian kulutukseen aluksilla. Uudisrakennustilauksissa on huomioitu vaihtoehtoiset polttoaineet, joka perustuu enemmänkin taloudelliseen ajatteluun kuin sääntöihin, joka näkyy eri alusluokkien kohdalla: https://www.hellenicshippingnews.com/energy-efficiency-the-unsung-hero-of-decarbonisation/
EU:n ja IMO:n määräykset päästöjen vähentämiseksi muodostavat kaksi tekijää, jotka on huomioon otettava. Minkälaista polttoainetta käytät ja kuinka tehokkaasti alus liikkuu veden halki. Jälkimmäiseen voidaan runkomaalin valinnalla vaikuttaa: https://www.maritime-executive.com/magazine/peak-performance
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:
Aluskierrätysraportti (Best Oasis) viikolta 25: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/06/Weekly-Ship-Recycling-Report-14-June-20-June-2025_compressed.pdf
Hyödykkeiden kokonaistuottoindeksi (Bloomberg) monivuotinen kausivaihtelu: https://www.hellenicshippingnews.com/commodities-strengthen-into-midyear-as-demand-for-hard-assets-heat-up/
Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolta 25: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-logs-worst-week-in-more-than-two-months-2/
Konttirahti-indeksi (Drewry) viikolta 25: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-down-7-last-week-3/
Konttirahdit (Xeneta) viikolta 25: https://www.hellenicshippingnews.com/xeneta-weekly-ocean-container-shipping-market-update-4/
Säiliöalusraportti (Affinity) viikolta 25: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/06/Affinity-Tanker-Weekly-20.06.2025-HSN.pdf
Säiliöalusraportti (Gibson) viikolta 25: https://www.gibsons.co.uk/report/the-18th-blow/
Maailmankauppa ja politiikka:
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Useat Itämeren ja Pohjanmeren maat sopivat perjantaina toimista Venäjän varjolaivastoa vastaan. Tanska ilmoitti jo aiemmin tänä vuonna ryhtyvänsä toimiin sellaisia aluksia vastaan, joiden ei voida katsoa olevan viattomassa kauttakulussa. Lisäksi se lisää alustarkastuksia Skagenissa ankkurissa oleviin aluksiin. Artikkelissa on maiden antama lausunto toimista: https://shippingtelegraph.com/maritime-insurance-news/nordic-baltic-8-want-to-tighten-grip-on-russias-shadow-fleet/
Mitä sinun merenkulkijana pitää tietää IMO:n toiminnasta ja päätöksenteosta: https://www.marineinsight.com/maritime-law/5-instruments-of-international-maritime-organization-imo-every-seafarer-should-know/
Tanskan viranomaiset vahvistavat havainneensa säiliöaluksen, joka toimitti heille väärää tietoa lippuvaltiostaan ja mahdollisesti vakuutussuojastaan. Aluksessa on 100’000 tonnia öljyä Primorskista. Tanskalainen partioalus ajoi aluksen vierellä yrittämättä kuitenkaan pysäyttää sitä. Alus voidaan pysäyttää viattomassa kauttakulussa, jos se ei kykene esittämään vakuutussuojaansa eikä sillä ole lippuvaltiota, jonka lakien alainen se on: https://www.maritime-executive.com/article/denmark-is-tracking-stateless-tanker-as-it-transits-straits
Hallituksen esitys Eduskunnalle Yhdistyneiden Kansakuntien merioikeusyleissopimuksen ja sen XI osan soveltamiseen liittyvän sopimuksen eräiden määräysten hyväksymisestä sekä laiksi aluksista aiheutuvan vesien pilaantumisen ehkäisemisestä annetun lain muuttamisesta (HE 12/1996): https://finlex.fi/fi/hallituksen-esitykset/1996/12
UK on asettanut pakotteet 20 säiliöalukselle, jotka ovat tänä vuonna kuljettaneet lähes 25 miljoonaa barrelia öljyä, polttoainetta ja tuotteita Venäjältä sekä Venäjän valtion öljy-yhtiö Rosneftin polttoaineyksikölle. Lisäksi maa aikoo tukea tavoitetta alentaa öljyn hintakattoa: https://www.hellenicshippingnews.com/uk-sanctions-20-shadow-fleet-tankers-rosnefts-marine-fuel-unit/
USA:n pakotetoimisto on ilmoittanut isoista pakotteiden valvontatoimista, jotka kohdistuvat Iranin puolustusteollisuuden hankintoihin. Huthien öljyn salakuljetukseen liittyen pakotetoimisto on asettanut neljälle henkilölle, 12 yhtiölle ja kahdelle alukselle pakotteet: https://gcaptain.com/u-s-treasury-takes-major-action-against-iran-maritime-network-and-houthi-oil-smuggling-operations/
Intia suunnittelee täysmääräistä tukea meriteollisuudelle ja merenkulun palveluille: https://www.hellenicshippingnews.com/india-plans-full-spectrum-maritime-push-to-challenge-global-shipbuilding-giants-report/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Nigerian laivasto on pidättänyt 76 alusta ja 242 epäiltyä öljyvarkauksien vastaisessa operaatiossaan sekä tuhonnut 800 laitonta jalostamoa viimeisten kahden vuoden aikana. Öljy on varastettu valtion putkistoista ja porakaivoista. Samalla on takavarikoitu n. 171’000 barrelia raakaöljyä ja miljoonia litroja laitonta polttoainetta. Laivasto on hankkinut tehtävään uutta kalustoa: https://gcaptain.com/nigerian-navy-seizes-76-vessels-in-two-year-crackdown-on-oil-theft/
Viime vuonna Baltimoressa USA:ssa siltaan törmänneen konttialuksen ankkurijärjestelmän etälukitus olisi ollut viallinen apukoneissa ilmenneiden häiriöiden lisäksi väittävät asiasta siviilikanteen varustamoa ja operaattoria vastaan nostaneet kantajat. Heidän mukaansa se ei ollut toiminut kahteen viikkoon. Normaaliajossa sillä ei olisi merkitystä, koska sitä voidaan operoida manuaalisesti paikan päältä. Operaatio vaatii heidän mukaansa kaksi henkilöä ja pakalla oli vain yksi henkilö, joka ei kyennyt laskemaan ankkuria yksinään: https://www.maritime-executive.com/article/plaintiffs-claim-that-boxship-dali-had-inoperable-port-anchor-controls
Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:
Lähi-Idän konfliktialueiden energia- ja tavarakuljetusten merivakuutusten hinnat ovat nousseet. Israeliin ne ovat 0,7 % aluksen arvosta, Punaiselle merelle 0,25–0,3 % ja Persianlahdelle 0,2 %. Ennen vihollisuuksien puhkeamista ne olivat pysyneet 18 kuukautta 0,05–0,07 %:ssa: https://www.hellenicshippingnews.com/insurance-rates-jump-in-middle-east-conflict-zones-amid-iran-israel-attacks/
Joint War Committee (JWC) sotavaara-alueet (listed areas): https://www.lmalloyds.com/LMA/LMA/Underwriting/Marine/JWC/Joint_War.aspx
Miten Iranin ja Israelin välinen konflikti vaikuttaa Persianlahden liikenteeseen? Mitkä kansainväliset säädökset säätelevät sitä: https://www.hellenicshippingnews.com/iran-israel-conflict-and-the-strait-of-hormuz-charterparty-implications/
Turvallinen satama rahtaussopimuksissa: https://cssgroupsite.com/lighthouse/safe-berth-or-safe-port-clause-in-vessel-charter-agreements/
Järjestöt ja yhdistykset:
Euroopan satamaoperaattorien liiton mukaan EU:n satamastrategiaan tulisi sisällyttää valtiontukikehys, joka tukisi sektorin kilpailukykyä ja mahdollistaisi EU:n tavoitteiden toteuttamisen: https://www.hellenicshippingnews.com/the-eu-port-strategy-should-include-a-state-aid-framework-for-ports-that-boosts-the-competitiveness-of-the-sector-and-enables-it-to-reach-eu-objectives/
Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:
Omaninlahdella törmänneiden kahden säiliöaluksen jäljiltä on ilmestynyt öljypäästö mereen. Satelliittikuvien perusteella öljypäästö ulottuu 1’500 hehtaarin alueelle. Vaikka varjolaivastoon kuulunut toinen alus, josta päästö ilmeisesti on peräisin, ilmoitti olevansa painolastissa, on sillä kuitenkin ollut 70’000 tonnin öljylasti. Arvio perustuu aluksen havaittuun syväyteen 9,3 metriä. Kyseisen aluksen miehistö evakuoitiin heti tapahtuman jälkeen: https://www.maritime-executive.com/article/oil-slick-in-gulf-of-oman-near-shadow-tanker-as-greenpeace-calls-for-action
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Kaksi pelastusmiehistöä Singaporen pelastusasemalta sammutti pienen säiliöaluksen palon. Alus on ankkurissa. Palo saatiin nopeasti hallintaan eikä siitä aiheutunut henkilövahinkoja. Palo paikantui aluksen varastotiloihin. Palon syttymissyytä selvitetään: https://maritime-executive.com/article/singapore-responds-to-fire-aboard-tanker-in-anchorage
Viime vuonna Sisilian rannikolla uponnut loistojahti nostettiin viikonlopun aikana ylös. Onnettomuudessa kuoli seitsemän henkilöä. Jahti kuljetetaan läheiseen Termini Imeresen satamaan, jossa se luovutetaan viranomaisille tutkimuksia varten: https://gcaptain.com/salvors-raise-mike-lynchs-sunken-superyacht-in-italy/
Aluskierrätys, romutus:
Belgialaisyritys on ostanut romuksi 77 vuotta vanhan risteilyaluksen ms Astorian (ex. Stockholm). Kauppa tehtiin alimpaan pyyntihintaan €200’000, mutta ostajan on vastattava erääntyvistä satamamaksuista. Aluksella on 77 vuodessa muodostunut värikäs historia, joka on tutustumisen arvoinen: https://www.maritime-executive.com/article/recycling-firm-buys-astoria-famous-77-year-old-liner-turned-cruise-ship
Puola siirtää hylyksi Gdynian satamaan kahdeksaksi vuodeksi jääneen tuotesäiliöaluksen Tanskaan romutettavaksi. Alus pysäytettiin satamavaltiotarkastuksessa vuonna 2017 eikä varustamo lupauksista huolimatta suorittanut vaadittavia korjauksia. Varustamo meni sittemmin konkurssiin vuonna 2020. Aluksen romutuksesta saatavat tulot kattavat satamamaksut: https://splash247.com/poland-sends-derelict-russian-tanker-for-demolition/
Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:
Spekulaatiot Hormuzin salmen sulkemisesta vanhenevat Lähi-Idän viikonlopun tapahtumien takia nopeasti: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-market-caught-in-war-and-geopolitics-fever/
Iranin korkein turvallisuusjohto näyttää saaneen parlamentin tuen Hormuzin salmen sulkemiselle USA:n pommitusten seurauksena. Päätöstä ei vielä ole tehty eikä parlamentin päätökselle ole saatu virallista vahvistusta: https://www.hellenicshippingnews.com/irans-top-security-body-to-decide-on-hormuz-closure/
USA hakee tukera Kiinalta, jotta tämä vaikuttaisi Iranin johtoon, ettei se sulkisi Hormuzin salmea. USA:n ulkoministerin mukaan Hormuzin salmen sulku vaikuttaisi muihin kuin USA:han ja olisi taloudellinen itsemurha Iranille. Hän ei kommentoinut USA:n toimia, mikäli Iran ryhtyy sulkutoimiin: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/economic-suicide-us-urges-china-to-dissuade-iran-from-closing-hormuz/
Jeminin Huthikapinalliset uhkaavat aloittaa hyökkäykset yhdysvaltalaisaluksia vastaan Punaisella merellä USA:n hyökättyä Iraniin Israelin tukena: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/houthis-ready-to-attack-us-ships-in-red-sea-after-us-strikes-irans-nuclear-sites/
USA:n presidentin perjantaina ottama aikalisä yhtymisestä Israelin kanssa Iranin konfliktiin on rauhoittanut tilannetta markkinoilla. Samalla UK:n, Ranskan ja Saksan ulkoministerit käyvät Genevessä neuvotteluja Iranin ulkoministerin kanssa tilanteen ratkaisemiseksi. Merenkulullinen tilanne säilyy edelleen jännittyneenä GPS-häirinnän jatkuessa. Iran näyttää valinneen sen vaihtoehdon salmen sulkemisen tai liikenteen rajoittamisen sijaan: https://splash247.com/trump-softens-on-iran-intervention-amid-maritime-chaos-in-gulf/
Merenkulun virastot ovat ohjeistaneet aluksia välttämään Iranin rannikkoa Omaninlahdella ja Hormuzin salmessa. Hormuzin salmi on vain 21 mailia leveä kapeimmalta kohdaltaan. Alueella olevan reittijakojärjestelmän kaistojen leveys on 2 mailia kumpaankin suuntaan. Alukset ajavat nyt lähempänä Omanin rannikkoa. Öljy-yhtiöt päästävät alukset myös lastaamaan vain ajallaan. Päivärahdit ovat nousseet VLCC-luokalla $20’000:sta $50’000:in: https://www.marineinsight.com/shipping-news/maritime-agencies-urge-ships-to-avoid-iranian-coastline-amid-rising-conflict/
Liikenne Hormuzin salmen reittijakojärjestelmissä (TSS) tihenee kaikkien pyrkiessä pysymään liikennekaistoilla ja samalla Omanin aluevesillä: https://maritime-executive.com/article/straits-of-hormuz-traffic-separation-scheme-keeps-within-omani-waters
Pitkään jatkunut alavire USA:n laivaston rekrytoinneissa on tilanteen jännittyessä maailman merillä saanut käänteen aikaiseksi. Laivasto saavutti tämän vuoden rekrytointitavoitteensa kolme kuukautta etuajassa. Jo 40’000 henkilö on listautunut ja lisää on tulossa. Syinä ovat mm. vaatimustason lasku alimmalle lain sallimalle tasolle, hylättyjen osuuden pudotus 10 %:in ja valmistautumiskurssit sekä uuden presidentin valinta. Myös muissa aselajeissa on havaittu sama kehitys: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-navy-achieves-its-fy2025-recruiting-goal-three-months-early
Historian havinaa:
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Brookings https://www.brookings.edu/about-us/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork https://seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/