Merenkulun uutisia 20.6.2025: Hyvää juhannusta! Liikenne Hormuzin salmessa ja vaikutukset, AtoB@C Shipping, Suomen satamien tavarakuljetukset, Foreship on myyty, WASP, raportteja, päällikön kansalaisaloitteen nimienkeräys alkaa, merenkulkijoiden kriminalisoinnista, Estlink 2, sodasta ja rauhasta, Suomen meriarkeologisen seuran ontologia.

Mitä tarkoittaa termi:

ISA (International Seabed Authority): https://en.wikipedia.org/wiki/International_Seabed_Authority

UNCLOS (United Nations Convention on the Law of the Sea): https://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_Convention_on_the_Law_of_the_Sea

Mikä yritys tai yhdistys:

Suomen Meriarkeologinen Seura Ry: https://mas.fi/

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Iranin lähellä purjehtivat alukset ovat joutuneet GPS-häiriöiden kohteeksi. Häirinnän paikannukseen aiheuttamien virhetietojen vuoksi mm. alusten AIS-paikka saattaa olla aivan muualla: https://shippingtelegraph.com/markets/gps-jamming-in-arabian-gulf-and-strait-of-hormuz-disrupts-970-ships-daily/  

Video: tekoäly-yhtiö ja luokituslaitos tekevät yhteistyötä tekoälyn ja automaation valjastamiseksi merenkulun käyttöön: https://splash247.com/ai-and-automation-take-centre-stage-in-oslo/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Suomalaisen ESL Shippingin ruotsalainen tytäryhtiö AtoB@C Shipping on vastaanottanut seitsemännen plug-in hybridialuyksensa intialaistelakalta. Alus on kastettu ms Biomar’ksi. Samalla aloitettiin sarjan viimeisen, kahdennentoista aluksen rakentaminen. Sen toimitus on suunniteltu syksyksi vuonna 2026: https://www.sjofartstidningen.se/sjunde-fartyget-levererat-till-atobc/

Varoitus merenkulun turvallisuudesta on annetteu Persianlahdelle, Hormuzin salmeen, Omaninlahdelle ja pohjoiselle Arabian merelle. Varoitus koskee drooni- ja ohjusiskuja, miinavaaraa, Iranin vallankumouskaartin hyökkäyksiä ja pysäytysyrityksiä. Varoituksessa luetellaan varokeinoja, kuten mm. perinteisten navigointimenetelmien käyttöä, tunnustettujen reittien käyttöä, ilmoittautumisjärjestelmien käyttöä ja hätäsuunnitelmien laadintaa: https://www.hellenicshippingnews.com/maritime-security-update-increased-risks-to-commercial-vessels-in-the-arabian-gulf-strait-of-hormuz-gulf-of-oman-and-northern-arabian-sea/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

Vaikka maailman energiamarkkinat eivät vielä hinnoittele Lähi-Idän konfliktia pahimman vaihtoehdon mukaan, muodostavat säiliöalusten rahtimarkkinat hyvän reaaliaikaisen mittarin kasvaville riskeille. Brent-viitelaadun hinta nousi 8 %:a $75:in barrelilta. Lähi-Idästä Kiinaan VLCC-luokan rahti on noussut 40 %:a, samoin Länsi-Afrikasta Kiinaan. Lähi-Idässä myös GPS-häirintä on lisääntynyt nopeasti ja yli 260 aluksen AIS-tietojen todettiin häiriintyvän Iranin voimalaitoksen lähellä: https://www.hellenicshippingnews.com/oil-tanker-market-signals-more-middle-east-energy-disruption-ahead/

Iranin öljynvienti on kasvanut konfliktin myötä 44 %:a. Pääasiassa vienti koskee Kharg Islandin varastosäiliöitä, jotka maa haluaa tyhjentää ja hajauttaa aluksiin Israelin mahdollisen hyökkäyksen vuoksi: https://gcaptain.com/irans-oil-exports-soar-as-israel-attack-prompts-cargo-clearout/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Uusien, tehokkaiden irtolastialusten tarjonnassa on vuonna 2028 tulossa 22 % pudotus. Syynä on rakenteellinen epäsuhta uudisrakennuksien ja ikääntyvän, huonotehoisen ja päästövaatimuksia vastaamattoman tonniston välillä. Tuo ero kasvaa seuraavien viiden vuoden aikana edelleen. Vanhempaa tonnistoa siirretään joko romutukseen tai huonommin kannattaville ja väljemmin säänneltyjen alueiden reiteille: https://www.hellenicshippingnews.com/global-dry-bulk-fleet-set-to-drop-22-in-young-tonnage-by-2028/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Offshore ja merituulivoima:

Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Suomen satamien tavarakuljetusten tonnimäärän aikasarja lainehtii ylös alas, mutta mitä syitä pinnan alla piilee: https://www.linkedin.com/posts/iida-maria-sepp%C3%A4-8b62664_satamat-tavaraliikenne-teollisuus-activity-7340993320283693056-doTU

Dubailaisen satamayhtiön DP Worldin satama Ecuadorissa on noussut maan konttisatamien kärkeen: https://www.seatrade-maritime.com/terminals/dp-world-posorja-is-ecuadors-top-container-terminal

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Suomalaisen merenkulun suunnittelutoimisto Foreshipin koko osakekanta on myyty monikansalliselle RINA-konsernille. Yhtiön viime vuoden tulos oli €15,2 miljoonaa ja sen pääkonttori on Helsingissä. Yhtiöllä on kahdeksan toimistoa mm. USA:ssa, UK:ssa ja Virossa. Yhtiö tunnetaan risteilyalussuunnittelusta, energiatehokkaista alusratkaisuista ja kestävän kehityksen teknologioistaan: https://www.hellenicshippingnews.com/rina-acquires-finland-based-foreship-strengthening-global-position-in-marine-consulting/

Kongsberg toimittaa ohjailupotkurit turkkilaistelakalla valmistettaviin 17 hinaajaan: https://www.seatrade-maritime.com/shipyards/kongsberg-to-supply-34-azimuth-thrusters-for-sanmar-tugs

3D-tulostusteknologia helpottaa merenkulun varaosatarvetta: https://www.maritime-executive.com/magazine/technology-leaders

Färsaarelainen yritys on kehittänyt sähköisten ajoneuvojen paloihin sammutusmenetelmän. Suolavesipohjainen sammutusjärjestelmä kohdistetaan suoraan palavaan ajoneuvon akustoon. Ajoneuvon ikkuna rikotaan ja kyllästetty, kylmä suolavesiliuos suihkutetaan suoraan ajoneuvon hyttiin, jossa se jäähdyttää itse palon lähteen alle tunnissa: https://splash247.com/brine-based-system-offers-simple-solution-in-fight-against-ev-fires/  

Skottiyritys on saanut starttirahaa lisätäkseen aluksiin tarkoitetun alukseen nousemisesteen tuotantoa. Järjestelmä on vaihtoehto piikkilangalle. Järjestelmä toimii vuokrausperiaatteella ja on nopeasti otettavissa käyttöön: https://splash247.com/anti-piracy-hardware-gains-traction/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

DNV:n selvitys kertoo, miten tuulivoima-avusteisten järjestelmien (WASP) suunnittelu ja operointi vaikuttavat polttoainesäästöihin. Selvityksessä on kaksi tarkastelukohdetta EU-vesiltä siitä, miten WASP-asennukset vaikuttavat polttoainekustannuksiin ja päästövaatimusten täyttämiseen. Tällä hetkellä 75 % WASP-asennuksista on jälkiasennuksia, enimmäkseen säiliöaluksiin ja kuivarahtialuksiin. Roottoripurjetta suosivat irtolasti- ja säiliöalukset (54 %), ja purjetta kuivarahtialukset (67 %): https://www.hellenicshippingnews.com/rapid-waps-uptake-driven-by-stricter-emission-regulations-and-industry-innovation-dnv-says/

Kauppamerenkulku tuottaa enemmän kasvihuonekaasuja kuin Japani. Se etsii uusia hiilineutraaleja propulsioteknologioita. Yksi niistä on ydinvoima, joka on laajasti käytössä sota-aluksissa. Teknologialla on teknisiä ja sääntelyhaasteita sekä korkeampia etukäteiskustannuksia mutta siinä on potentiaalia ja sitä kehitetään koko ajan turvallisemmaksi: https://gcaptain.com/nuclear-powered-cargo-ships-promise-cleaner-faster-transport/

Yhdysvaltalainen luokituslaitos on myöntänyt aiehyväksynnän korealaistelakoiden kehittämälle kelluvalle, pienelle moduuliydinvoimalalle, joka on tarkoitettu satamien ja offshore käyttöön: https://splash247.com/abs-issues-approval-in-principle-for-korean-nuclear-power-module/

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Luotsin lähtö aluksesta helikopterilla: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7340400427630247943

Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:

Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolla 25: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-drops-to-one-week-low-as-larger-vessel-rates-dip/  

Kontti-indeksi (Drewry) viikolta 25: https://shippingtelegraph.com/freight-news/drewry-the-world-container-index-decreased-7-this-week-24-2025/

Markkinaraportti (Fearnleys) viikolla 25: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/06/Fearnleys-Weekly-Report-_-Fearnpulse_compressed-2.pdf

Katsaus (OECD) maa-alueiden kokemaan kuivuuteen: https://www.hellenicshippingnews.com/rising-economic-and-human-costs-from-droughts-worldwide-require-effective-policies-to-limit-losses-and-damage/

Polttoaineraportti (MABUX) viikolta 25: https://www.hellenicshippingnews.com/mabux-bunker-price-volatility-to-persist-next-week-2/

Selvitys (Sitowise) Suomen satamien tavaraliikenteestä sekä etu- ja takamaakuljetuksista: https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/toimintaympariston-muutoksilla-ollut-merkittavia-vaikutuksia-satamien  

Selvitys (IMCA) Euroopan merituulivoiman rakentamisesta: https://www.hellenicshippingnews.com/europes-energy-security-and-climate-ambitions-at-risk-without-investment-certainty-warns-offshore-industry/

Maailmankauppa ja politiikka:

Iranin ja Israelin välinen konflikti voi muuttaa Iranin öljykortin markkinoilla kryptoniitiksi. Analyytikoiden mukaan on 55 %:n mahdollisuus, että seuraavien kuuden kuukauden aikana tulee öljyn saatavuuteen 10 miljoonan barrelin päiväkohtainen shokki, jonka hintavaikutus olisi 50–100 %:a. Joka tapauksessa on 70 %:n mahdollisuus, että energian saatavuudessa on häiriöitä: https://www.hellenicshippingnews.com/iran-israel-face-off-could-turn-tehrans-oil-card-into-market-kryptonite/

Kiinalla on Iranissa muutakin vaakalaudalla kuin öljy. Maat solmivat $400 miljardin sopimuksen vuonna 2021, jonka avulla Kiina on hivuttautunut Lähi-Idän strategiseen infrastruktuuriin uuden silkkitien hankkeissaan. Jos valta vaihtuu tai vaikka vaan heikkenee Iranissa, menettää Kiina samalla otettaan Lähi-Idästä. Vaikka Kiinan 3 %:n osuus Iranin $6 miljardin ulkomaisista investoinneista kalpenee Venäjän 27 %:n rinnalla, on niillä strategisempi merkitys: https://www.hellenicshippingnews.com/beijing-has-more-at-stake-in-iran-besides-just-oil/

Miten USA:n tullipolitiikka vaikuttaa tavallisen kansalaisen käyttövaroihin paitsi, että se on pudottanut tuontimääriä etenkin toukokuussa? Nyt sovitut tullit Kiinan kanssa nostavat kokonaistulliveroprosenttia 12 prosenttiyksikköä lisää aiempiin tulleihin. Sovittujen tullien vaikutus on 1,5 % nousu kuluttajahintoihin, joka vähentää perheiden ostovoimaa n. $2’500 vuodessa. Eniten se vaikuttaa alemman tuloluokan ja työtä tekevien perheisiin: https://www.freightwaves.com/news/tariff-damage-looms-without-new-trade-deal-says-economist

USA:n dollarin kaupasta yhtenä maailman valuuttana: https://www.hellenicshippingnews.com/dollar-exit-could-be-crowded-for-some-time-mike-dolan/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

Päällikkö ajaa kansalaisaloitetta merenkulkijoiden verotuksen kuuden kuukauden säännöksen muuttamiseksi. Alouetta saa kannattaa 20.6.2025 alkaen. Linkki kannatussivulle on artikkelissa: https://www.linkedin.com/posts/heikki-skippari-47023367_2062025-alkaen-saa-olla-mukana-ja-kannattaa-activity-7341114825135001605-9mTy

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom aloittaa alusten rekisteröintiasiakirjojen myöntämisen sähköisesti 16.6.2025 alkaen. Voit varmentaa rekisteröintiasiakirjojen voimassaolon samassa sähköisessä asiointipalvelussa kuin alusten todistus- ja turvakirjojen. Rekisteröintiasiakirjojen sähköistäminen aloitetaan kansallisuuskirjan, CSR:n (Continuous Synopsis Record) ja poistotodistuksen sähköistämisellä. Muiden rekisteröintiasiakirjojen sähköistämistä jatketaan myöhemmin tänä vuonna: https://traficom.fi/fi/ajankohtaista/traficom-myontaa-alusten-rekisterointiasiakirjat-jatkossa-sahkoisesti

Australia liittyy mukaan pakoterintamaan. Maa asettaa Venäjän varjolaivaston 60 alukselle pakotteet: https://shippingtelegraph.com/maritime-insurance-news/australia-is-going-after-russias-shadow-fleet-with-60-sanctions-for-first-time/

Turkki on saanut Kreikan valtiojohdon takajaloilleen esittämällä merialuesuunnitelmansa YK:n alaiselle UNESCO:lle, jolta Kreikan mukaan puuttuu lakipohja ja joka varastaa Kreikan hallitsemia alueita. Aiemmin tänä vuonna Kreikka esitti EU:lle merialuesuunnitelmansa, josta vuorostaan Turkki nosti metelin. Kreikan edustajien mukaan Turkin reaktio oli odotettu ja kartta on kiertänyt jo 15 vuotta: https://shippingtelegraph.com/hellenic-shipping-news/greece-condemns-turkeys-marine-spatial-planning-map-citing-legal-grounds/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Suomalaisen yliperämiehen vaimo uhkaa nälkälakolla hänen miehensä Turkissa saaman aiheettoman vankeustuomion vuoksi. Yliperämies, yhdessä aluksen päällikön kanssa, sai 30 vuoden vankeustuomion huumeiden salakuljetuksesta ilman, että heitä osoitettiin syyllisiksi. Tuomion julistamisesta on kulunut nyt kaksi vuotta. Asia, yhdessä muiden vastaavien kanssa, on yhä enemmän esillä kansainvälisten järjestöjen toimesta, koska merenkulkijoiden kriminalisoinnilla ilman oikeudenmukaista tuomiota on huonot seuraukset: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/imprisoned-seafarer-s-wife-threatens-hunger-strike

Livestream: IMO:n paneelikeskustelu merenkulkijoiden kriminalisoinnista: https://www.linkedin.com/posts/international-maritime-organization_seafarers-maritimesafety-humanrights-activity-7340317652323643392-ZYhy

Kansainväliset järjestöt IMO, ILO, ICS ja ITF vaativat yhdessä merenkulkijoiden suojelemista kriminalisoinnilta: https://www.hellenicshippingnews.com/imo-ilo-ics-itf-unite-in-call-to-protect-seafarers-against-criminalization/

Uuden Seelannin merenkulkuviranomainen on nostanut kanteen roro-varustamoa vastaan matkustajien turvallisuuden vaarantamisesta yhden sen aluksista ajettua karille vuosi sitten. Kanne on viimeisin varustamoa vastaan nostetuista. Viime syyskuussa varustamo sai $266’000 sakot ja kulut maksettavakseen toiselle sen lautoista sattuneelle onnettomuudelle tammikuussa vuonna 2023: https://www.maritime-executive.com/article/maritime-nz-charges-kiwirail-over-ro-ro-grounding

Korealaistelakka on nostanut kanteen venäläistelakkaa vastaan laittomasta toimitussopimuksen purusta. Vuosina 2020 ja 2021 solmittujen sopimusten mukaan korealaistelakan piti toimittaa venäläistelakalle runko-osat 10 jäätämurtavaan LNG-alukseen ja seitsemään sukkulasäiliöalukseen. USA:n vuonna 2022 asettamien pakotteiden jälkeen telakat neuvottelivat jatkosta. Viime vuonna venäläistelakka irtisanoi sopimukset yksipuolisesti: https://splash247.com/samsung-heavy-files-lawsuit-seeking-billions-from-russian-counterpart/

USA:ssa varastettiin rekan perävaunusta 2’810 Nintendo Switch 2 konsolia arvoltaan $1,4 miljoonaa. Viime vuonna USA:n lastivarkauksien määrä kasvoi 27 %, 3’625 ilmoitettua tapausta, joiden keskimääräinen arvo oli $202’364. Pääkohteena oli elektroniikka. Kun mennään hienostuneempaan tyyliin kuten kahteen kertaan myynti ja identiteettivarkaudet, niiden määrä kasvoi 430 %. Varkauksia tekee järjestäytynyt rikollisuus, jota ilmeisesti avustaa organisaatioiden sisältä sen oma henkilöstö: https://www.freightwaves.com/news/was-the-1-4-million-nintendo-switch-2-heist-an-inside-job

Kahdeksantoista yleisen syyttäjän ajama kanne USA:n presidenttiä ja hallitusta vastaan koskien merituulivoiman vesialuevuokrauksen ja merituulivoiman luvituksen kieltämistä on saanut luvan edetä tuomarilta. Tuomari kuitenkin tarkensi syytettyjä siten, että syyte koskee sisäministeriä, ei presidenttiä ja koko hallistusta: https://splash247.com/lawsuit-over-halt-of-us-wind-projects-to-go-ahead-after-judge-says-no-to-dismissal/

Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:

Iranin ja Israelin välinen konflikti vaikuttaa Hormuzin salmen liikenteeseen. Kulku kansainvälisessä Hormuzin salmessa on luvallista viattomassa kauttakulussa UNCLOS:in mukaan. Ongelma on, etteivät Iran eikä USA ole ratifioineet sopimusta ja katsovat siksi oikeudekseen rajoittaa niin halutessaan liikennettä salmessa. Millaisia vaikutuksia sillä on alusten kulkuun ja vakuutussuojaan sekä niiden rahtaussopimusten tulkintaan: https://www.hellenicshippingnews.com/iran-israel-conflict-and-the-strait-of-hormuz-charterparty-implications/

Merivakuuttajien sotavaaralisät ovat nousseet kolminkertaistuneet n. 0,7 %:in Israelin vesillä. Punaisella merellä sotavaaralisät ovat 0,25–0,3 %:a ja Persianlahdella 0,2 %:a. Punaisen meren ja Persianlahden sotavaaralisät laskivat hetken johtuen kasvaneesta kilpailusta mutta ovat taas nousussa Israelin ja Iranin välisen konfliktin myötä: https://www.hellenicshippingnews.com/marine-war-risk-rates-increase-to-0-7-for-israel-following-iran-escalation/

Iranin ja Israelin konflikti on saanut yhä useamman aluksen odottamaan ohjeita tai vähintään tarkempia tietoja turvallisuustilanteesta ennen kuin menevät Hormuzin salmeen, vaikkei vielä ole ilmennyt varsinaisesti uhkia säiliöaluksia kohtaan. Useimmat alukset odottavat Persianlahden ulkopuolella, kunnes ne kutsutaan lastaamaan: https://www.hellenicshippingnews.com/vessels-awaiting-clarity-before-entering-strait-of-hormuz-security-analysts/

Kansainvälisen satamaliiton (IAPH) alainen työryhmä on valmistellut useita uusia ohjeita varsinkin kyberturvallisuuteen liittyen. Kyberturvallisuusohjeet koskevat nopeasti yleistyvien teknologioiden käyttöä satamissa. Ohjeissa on myös osa, joka koskee koulutusta ja harjoittelua uusien teknologioiden kyberturvallisuuden käyttöönotossa: https://www.hellenicshippingnews.com/launch-by-the-iaph-data-collaboration-committee-of-its-cyber-resilience-guidelines-for-emerging-technologies-in-the-maritime-supply-chain/

Järjestöt ja yhdistykset:

Sailors’ Society on julkaissut IMO:n merenkulkijan päivän alla julkaisun, jossa on mm. tilastoja kiusaamisesta ja häirinnästä merellä: https://www.hellenicshippingnews.com/unique-snapshot-highlights-true-state-of-bullying-and-harassment-in-advance-of-day-of-the-seafarer/

Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:

USA:lla, joka ei ole hyväksynyt merioikeusyleissopimusta (UNCLOS) lukuun ottamatta vuoden 1994 päivitystä, on USA:n presidentin määräyksellä lupa tutkia merenpohjan kaivannaismahdollisuuksia maan vesialueiden ulkopuolisilla alueilla. YK:ssa sovittu UNCLOS luo sopimuspohjan maiden vesialueiden ulkopuolisten alueiden käytölle. Sitä valvomaan on asetettu YK:n alainen kansainvälinen merenpohjaviranomainen (ISA): https://www.maritime-executive.com/editorials/op-ed-u-s-seabed-mining-order-could-undermine-protections-for-antarctica

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Estlink 2 -sähkönsiirtoyhteys on palannut kaupalliseen käyttöön tänään. Merikaapeli vaurioitui joulupäivänä, ja sähkönsiirtoyhteys on ollut poissa käytöstä siitä lähtien. Vaurion aiheuttajaksi on epäilty Eagle S -tankkeria. Keskusrikospoliisi sai noin viikko sitten valmiiksi Suomenlahden kaapelivaurioita koskevan esitutkinnan. Aluksen päällystöä epäillään törkeästä tuhotyöstä ja törkeästä tietoliikenteen häirinnästä. Epäiltyjen joukossa ovat aluksen kapteeni, yliperämies ja perämies: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011314726.html

Luokituslaitos DNV:n mukaan konehuonevahingoissa oli viime vuonna 20 %:n kasvu ja konehuonepalot edustivat yli puolta kaikista laitekohtaisista korvausvaatimuksista. Saksalaisen valvontalaitteita toimittavan yrityksen mukaan niitä voitaisiin ehkäistä uudenaikaisilla valvontalaitejärjestelmillä: https://www.hellenicshippingnews.com/cmt-urges-urgent-shift-to-advanced-monitoring-as-machinery-failures-and-fires-increase/

Omanin lahdella toiseen säiliöalukseen törmänneen säiliöaluksen päävakuuttaja on P&I-vakuutusyhtiö Gard, jolla on 27,5 % osuus. Vakuuttaja ei paljastanut aluksen arvoa. Liberian lipun alla purjehtiva alus kuljettaa 2 miljoonan barrelin öljylastia. Alus on viisi vuotta vanha: https://www.hellenicshippingnews.com/gard-leads-hull-cover-for-vessel-involved-in-collision-near-strait-of-hormuz/

Varjolaivastoon kuuluva säiliöalus, johon törmättiin Omanin lahdella, on saanut vuodon, jonka laajuudeksi on arvioitu 15 km² laajeten nopeasti. Törmännyt osapuoli on yrittänyt saada yhteyden evakuoidun aluksen varustamoon, mutta sen omistaja, varustamo eikä vakuutusyhtiö ole tiedossa. Viranomaisten mukaan törmäyksen syy on toisen aluksen navigointivirhe, jota sen hetkinen GPS-häirintä vaikeutti: https://splash247.com/oil-spill-detected-from-tuesdays-tanker-collision-in-the-gulf-of-oman/

Aluskierrätys, romutus:

Lähi-Idän konflikti vaikuttaa myös alusten romutukseen. Aluskierrätys hankaloitui viime viikolla sen vuoksi, vaikka hiljaiseloon on muitakin syitä, kuten loma-ajat ja Hongkongin aluskierrätysyleissopimuksen voimaantulo ensi kuun alussa: https://www.hellenicshippingnews.com/middle-east-tensions-further-hurt-ship-recycling-activity/

Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:

Sodat tai aseelliset taistelut eivät koskaan pääty kerralla tai välittömään rauhaan. Kun aseet sodassa vaimenevat, hiljaisuus ei merkitse vielä rauhaa ja varsinainen työ kohti rauhaa vasta alkaa. Historia osoittaa, että sodasta siirtyminen kestävään rauhaan on pitkä ja kivikkoinen tie, jossa tulitauot ja aselevot ovat vasta ensimmäisiä askelmia. Todellinen haaste piilee siinä, kuinka entiset viholliset kykenevät rakentamaan keskinäistä luottamusta, yhteisiä instituutioita ja ennen kaikkea muistamaan mennyttä ilman katkeroitumista. Näin on ollut vuosisatojen ajan – eikä mikään viittaa siihen, että tulevaisuudessa olisi toisin: https://www.centrumbalticum.org/julkaisut/pulloposti/sodasta_rauhaan_-_kun_aseet_vaikenevat_tyo_vasta_alkaa.7873.news

USA lähettää jo kolmannen lentotukialuksensa Lähi-Itään. Yksi on jo asemapaikallaan Arabian merellä ja toinen on tulossa Malakan salmessa: https://www.maritime-executive.com/article/us-sends-third-aircraft-carrier-towards-mideast-as-iran-tensions-rise

Iran syyttää Israelia useiden IMO:n sopimusten rikkomisesta samalla, kun se itse häiritsee GPS-paikannus- ja aikasignaalia: https://www.hellenicshippingnews.com/iran-accuses-israel-of-endangering-maritime-safety-violating-imo-treaties/

Iranin entinen talousministeri vaatii Hormuzin salmen kautta kulkevaa liikennettä Iranin valvontaan 100 päiväksi. Ministeri edusta Iranin kovan linjan poliitikkoja. Iranin hallitus ei ole vahvistanut näitä aikomuksia: https://www.hellenicshippingnews.com/former-iranian-minister-calls-for-iranian-control-over-strait-of-hormuz/

Mahdollisuus kohonneesta uhasta USA:n, UK:n ja heidän liittolaistensa aluksia kohtaan kasvaa. USA:n presidentti on ilmoittanut toimivansa kahden viikon sisällä, mikä riippuu neuvottelujen etenemisestä Iranin kanssa ydinvoimakysymyksissä: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/us-uk-israel-vessels-face-heightened-risk-trump-leaves-options-open-for-strike-on-iran/

Historian havinaa:

Suomen Meriarkeologinen Seura Ry on julkaissut maailman laajimman julkisen kokoelman 3D kuvauksia historiallisista laivahylyistä: https://www.europeanheritageawards.eu/winners/baltic-sea-3d-wrecksite-ontology/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork https://seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/