Mitä tarkoittaa termi:
Joustava oppiminen: https://www.aaltoee.fi/aalto-leaders-insight/2025/miksi-juuri-nyt-tarvitaan-joustavaa-oppimista
Mikä yritys tai yhdistys:
ICIS (Independent Commodity Intelligence Services): https://www.icis.com/explore/about/
IMRF (International Maritime Rescue Federation): https://www.international-maritime-rescue.org/ourwork
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Tekoäly on tulossa avustamaan säiliöalusten lastinkäsittelyä yhdessä automatisoinnin ja koneoppimisen kanssa: https://www.sjofartstidningen.se/snabbare-och-sakrare-lastning-med-ai/
Persianlahdella ja Hormuzin salmessa on havaittu kasvavassa määrin elektronista häirintää, joka vaikuttaa erityisesti aluksen AIS-paikkatietoihin: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/gulf-and-strait-of-hormuz-see-spike-in-electronic-interference/
Uusimman selvityksen mukaan vain 40 % varustamoista pystyy tällä hetkellä toimittamaan EU:n vaatimat päästöraportit ajoissa. Lloyd’s List Intelligence on julkaissut tietoalustassaan integroidun päästötieto-osan, joka helpottaa asianosaisten päätöksentekoa ja auttaa käyttäjää toimittamaan tiedot ajoissa: https://www.hellenicshippingnews.com/lloyds-list-intelligence-launches-emissions-performance-data-in-seasearcher-in-partnership-with-siglar-carbon/
Tekeekö tekoäly työstä älykkäämpää vai rankempaa: https://www.aaltoee.fi/en/aalto-leaders-insight/2025/does-generative-ai-make-work-smarter-or-harder
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Maailman suurin itsenäinen syöttöliikennevarustamo ja kiinalainen konttivarustamo ovat sopineet toimitusverkoston laajentamisesta ja runkoverkon-jakeluverkon koordinaation vahvistamisesta: https://splash247.com/x-press-feeders-and-cosco-sign-partnership-and-leasing-agreement/
Langh Ship on vastaanottanut toisen 1’200 TEU:n konttialuksen tilaamastaan kolmen aluksen sarjasta. Varustamo on yhdessä telakan kanssa luonut uusia innovatiivisia ratkaisuja, jotka helpottavat työskentelyä. Aluksissa on myös valmiudet vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöön ja päästöjen hallintaan: https://www.sjofart.ax/nyheter/m-s-lene-ar-namnet-pa-langhs-andra/
Yksi keskeinen indikaattori konttikuljetuksissa on tyhjien konttien liikkuminen. Miksi se on keskeinen? Koska tyhjien konttien kuljetus on merkki kysynnästä. Mikäli kysyntää ei ole, jäävät tyhjät kontit satamakentälle: https://gcaptain.com/a-key-freight-indicator-is-flashing-red-heres-what-it-means-for-global-trade/
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Tänä vuonna ajossa olevia säiliöaluksia on 7’735 kappaletta, joista 1’366 on yli 21 vuotta vanhoja (17,6 %). Eri kokoluokkien ikähaarukka vaihtelee. Vanhinta ikäluokkaa edustaa Handy/MR1-kokoluokka, josta 34 % on yli 21-vuotiaita. Laivasto vanhenee eittämättä huolimatta tilauskannasta vuoteen 2029 mennessä, 1’213 alusta. Mikäli romustus pääsee vauhtiin, aiheuttaa se shokin markkinoille, elleivät tilaukset lisäänny: https://www.hellenicshippingnews.com/an-ageing-tanker-fleet-could-limit-future-supply/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Finnlines panostaa UK:ssa Sheernessin satamaan. Linjaa ajetaan varustamon Finneco-aluksilla, joissa on 5’800 kaistametriä lastitilaa n. 400 perävaunulle: https://www.sjofart.ax/nyheter/finnlines-satsar-pa-sheerness/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Stena Line panostaa Göteborgin ja Kielin väliseen liikenteeseen päivittämällä kymmenillä miljoonilla kruunuilla alusten hyttitiloja: https://www.sjofartstidningen.se/stena-line-i-storsatsning-pa-kiellinjen/
Israelilaisvarustamo valmistautuu kuljettamaan kotiin Kyprokselta sinne jääneet Israelin kansalaiset. Hanketta koordinoi Israelin liikenneministeriö: https://www.marineinsight.com/shipping-news/5-star-cruise-ship-deployed-by-mano-maritime-to-evacuate-israelis-from-cyprus/
Offshore ja merituulivoima:
Aasian ja Euroopan maiden johdolla mailman tuulivoimakapasiteetin odotetaan ylittävän 100 GW:a ensi vuoden puolivälissä huolimatta Pohjois-Amerikan markkinoiden epävarmuuksista: https://www.maritime-executive.com/article/led-by-china-s-growth-offshore-wind-capacity-will-hit-100-gw-by-2026
Luxemburgilainen energiayhtiö on saanut sopimuksen Norjan offshorekentille, johon sisältyy putkijärjestelmän tekniikka, hankinta, rakentaminen ja asennus varustamon aluksilla: https://shippingtelegraph.com/offshore-news/subsea7-secures-norwegian-offshore-contract/
Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Kanadan kuninkaallinen laivasto on virallisesti ottanut käyttöön arktisen alueen ulkovartioaluksen, joka on sarjansa viides. Alus tulee varmistamaan arktisen ja offshore alueiden turvallisuutta valvontatoimissa, hätätapauksissa, luonnononnettomuuksissa ja muissa globaaleissa operaatioissa. Alus kykenee ottamaan lastia, pieniä ajoneuvoja ja veneitä sekä toimimaan helikopterien tukialuksena: https://www.marineinsight.com/shipping-news/royal-canadian-navy-commissions-new-arctic-patrol-ship-into-service/
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Norjalainen laitevalmistaja on tehnyt konttien siirtoon satama-alueella tarkoitetun laitteen, jolla siirrosta saadaan joustavampaa ilman raskasta kalustoa. Laite koostuu kahdesta galvanoidusta moduulista ja vetoaisasta. Kukin moduuli koostuu kahdesta kiinteästä pyörästä ja kampiakselimekanismista, jolla konttia nostetaan. Moduuli työnnetään trukkinosturin aukkoihin ja nostetaan manuaalisesti noin 15 cm maasta: https://splash247.com/new-container-movement-equipment-released/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Venäjä on vahvistanut etenevänsä suunnitelmissaan ydinkäyttöisen sukellusveneen rakentamiseksi LNG-kuljetuksiin pohjoisella merireitillä. Sukellusvene olisi 360 metriä pitkä, noin 70 metriä leveä ja 30 metriä korkea. Pintakulussa sen syväys olisi 12–13 metriä ja nopeus 17 solmua. Kuljetuskoneistona olisi kolme ydinreaktoria, joiden teho olisi 90 MW. Lastikapasiteetti olisi 180’000 tonnia LNG:tä: https://www.maritime-executive.com/article/russia-reports-progress-on-nuclear-powered-submarine-lng-carriers
Voiteluöljyillä ja lisäaineilla on pitkä historia. Merenkulussa ne yleistyivät koneellistumisen myötä. Voiteluaineiden parantuessa myös niiden laadunvalvonta paranee: https://www.maritime-executive.com/magazine/oil-and-water
Uudisrakennusten hinnat ovat laskemassa huippulukemista. Heikko tilauskysyntä painaa uudisrakennusten hintoja alaspäin. Teräksen hinnan lasku sitten vuoden 2021 huipun pitää kuitenkin telakoiden kustannuspaineet kurissa. Vankka tilauskanta aina vuoteen 2027 pitää telakat kiireisinä eikä aiheuta liian nopeaa hintojen laskua: https://www.hellenicshippingnews.com/correction-in-newbuilding-prices-likely-to-deepen/
Sähköalusten valmistaja on saanut suurtilauksen Intiaan Mumbaihin. varustamo on tilannut yksitoista sähköistä lauttaa ruotsalaisvalmistajalta: https://www.sjofartstidningen.se/candela-far-stororder-fran-indien/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Ensimmäinen täysin digitaalinen vihreän metanolin toimitus on tehty Rotterdamissa. Toimituksessa käytettiin ZeroNorthin sähköistä polttoaineen toimituskaavakesovellusta, joka teki koko prosessin paperittomasti. eBDN-alusta käyttää QR-koodia ja digitaalisia allekirjoituksia: https://www.marineinsight.com/shipping-news/first-fully-digital-green-methanol-delivery-completed-at-port-of-rotterdam/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:
Selvityksen (Stewart Edie) mukaan massatuhotapahtumat muokkaavat valtamerten monimuotoisuutta: https://www.maritime-executive.com/editorials/study-mass-extinction-events-scramble-ocean-biodiversity
Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolla 25: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-down-on-weaker-rates-for-large-vessels/
Markkinaraportti (Banchero Costa) viikolta 24: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/06/Bancosta-Weekly-2025-24.pdf
Markkinaraportti (Intermodal) viikolta 24: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/06/Intermodal-Report-Week-24-2025.pdf
Meklariraportti (xclusiv) viikolta 24: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/06/xclusiv-2025_06_16.pdf
Öljyntuotannon näkymät (IEA) keskipitkällä aikavälillä: https://www.hellenicshippingnews.com/amid-rising-geopolitical-strains-oil-markets-face-new-uncertainties-as-the-drivers-of-supply-and-demand-growth-shift/
Maailmankauppa ja politiikka:
ICIS näkee Israelin ja Iranin väliselle konfliktille kolme vaihtoehtoa ja arvioi niiden vaikutuksia maailmantaloudelle. Vaihtoehtoina ovat, että konfliktin päättyy nopeasti, konflikti pitkittyy tai konflikti puhkeaa täysimittaiseksi sodaksi: https://www.hellenicshippingnews.com/three-scenarios-for-the-israel-iran-crisis-and-the-impact-on-the-global-economy/
Öljyntuottajamaiden järjestö OPEC odottaa hyvää loppuvuotta maailmantaloudelta ja säätää vuoden 2026 tuotantoa: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-expects-solid-second-half-of-2025-for-world-economy-trims-2026-supply/
Kiinan tehdastuotanto oli toukokuussa alimmillaan kuuteen kuukauteen mutta vähittäismyynti kasvoi. Se toi väliaikaista helpotusta maailman toiseksi suurimmalle taloudelle USA:n kanssa käymänsä kauppasodan keskellä: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-factory-output-slows-retail-sales-unexpectedly-robust/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
G7 Kanadan kokouksessa UK on asettanut Venäjän varjolaivaston 20 säiliöalukselle pakotteet. Kolmenkymmenen kohdan pakotelista sisältää alusten lisäksi varustamoita, miehitysyrityksiä ja kuoriyhtiöitä, joita epäillään laittoman öljykaupan järjestämisestä ja G7:n hintakaton kiertämisestä. Nimetyt alukset ovat olleet osa varjolaivastoa käyttäen petollisia lippuvaltioita, väärennettyjä asiakirjoja ja monimutkaisia omistusjärjestelyjä: https://splash247.com/uk-sanctions-20-more-russian-tankers/
IMO etsii merenkulkijoille parempaa suojelua kriminalisointia vastaan järjestämällä huipputason kongressin yhdessä työntekijä- ja varustamoliittojen kanssa: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/imo-seeks-better-protection-for-criminalised-crew
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Intian poliisi on nostanut kanteen konttialuksen, joka palaa Intian rannikolla, varustamoa, päällikköä ja miehistöä vastaan. Aiemmin kanne nostettiin Intian rannikolla uponneen konttialuksen varustamoa vastaan. Uponneen aluksen Liberian lipun alla purjehtivalle sisaralukselle Intian korkein oikeus ehdollisen pidätysmääräyksen intialaisen lastintoimittajan lastivahinkotapauksen vuoksi, jota ennen se asetti ehdollisen pidätysmääräyksen ko. aluksen toiselle sisaralukselle toisen lastintoimittajan vaatimuksesta: https://splash247.com/indian-police-file-charges-in-wake-of-wan-hai-503-blaze/
Merenkulkijoiden räikeä ja yhä paheneva kriminalisointi tulee lopettaa. Kansainvälinen kuljetustyöntekijöiden liitto ITF on kirjannut 33 erillistä kriminalisointitapausta ja merenkulkijoiden epäreilua kohtelua vuoden 2023 jälkeen. merenkulkijoiden kriminalisointia voidaan pitää vanhana ilmiönä mutta se on myös kasvava ongelma. Artikkelissa on esimerkkejä tapauksista: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/we-must-end-the-flagrant-worsening-injustice-of-seafarer-criminalisation
Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:
Cargo Integrity Group on julkaissut ohjeen ja listan joskus myös vähemmän ilmeisistä aineista, jotka voivat aiheuttaa ongelmia konttikuljetuksissa tietyissä olosuhteissa. Kyseiset aineet kulkevat turvallisesti, jos niitä käsitellään oikein mutta aiheuttavat vaaratilanteen, jos näin ei toimita. Aineet on jaettu kolmeen ryhmään: reaktiiviset aineet, aineet, jotka vuotavat ja huonosti pakatut tai lastatut tavarat: https://www.hellenicshippingnews.com/cargo-integrity-group-highlights-cargoes-that-can-compromise-supply-chain-safety-2/
Sitä mukaa, kun sähköajoneuvoista johtuvat tulipalot aluksilla lisääntyvät, varoittavat asiantuntijat uusista vaaratekijöistä, vaikka toisten mielestä mikään ei ole muuttunut: https://www.seatrade-maritime.com/accidents/ev-fires-on-ships-spark-insurers-concern
Järjestöt ja yhdistykset:
Kansainvälinen varustamoyhdistys ICS on suorittanut joukon henkilövaaleja. Uutena hallituksen puheenjohtajana Grimaldin jälkeen aloittaa kesäkuussa 2026 britti John Denholm. Uudet varapuheenjohtajat tulevat Saksasta, Gaby Bornheim, Japanista, Carl-Johan Hagman ja Ruotsista, Claes Berglund. Turkin Metin Düzgit jatkaa. Uudeksi pääsihteeriksi Guy Plattenin tilalle on nimitetty Thomas Kazakos Kyprokselta. Maltasta tuli ICS:n täysjäsen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/international-chamber-of-shipping-appoints-new-chairman-welcomes-malta-as-full-member/
Kansainvälinen meripelastusliitto IMRF ja Lloyd’s Register´n säätiö ovat käynnistäneet selonteon maailman meripelastusjärjestelmien toiminnasta ymmärtääkseen, arvioidakseen ja parantaakseen niiden toimintaa. Selonteko arvioi meripelastusjärjestelmien suorituskykyä paikallisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla huomioiden esiinnousevat uhat ja kriittiset puutteet tunnistaakseen seuraavien vuosikymmenien haasteet ja mahdollisuudet: https://www.hellenicshippingnews.com/imrf-and-lloyds-register-foundation-partner-to-lead-a-strategic-review-of-global-maritime-search-and-rescue-systems/
Kolumni: merenkulku tarvitsee ilmiantojärjestelmän (whistleblowing System), joka mahdollistaa täyden ja asianmukaisen väärinkäytösten raportoinnin: https://splash247.com/shipping-needs-its-own-whistleblowing-system/
Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:
Tällä hetkellä Itämerellä ei vaikuta olevan yhteistä ajatusta. Jokainen toimija – maa, organisaatio, kunta, yritys, kansalainen – lähestyy Itämerta omista näkökulmistaan, omien tarpeidensa ja omien, toki erinomaisen hyvien, tavoitteidensa ohjaamina. Ja koska yhteistä ydinideaa ei ole muodostettu eikä sanoitettu, sitä ei voida myöskään jakaa. Ei ole olemassa Itämeren brändiopasta: https://www.centrumbalticum.org/julkaisut/pulloposti/itameren_brandiopas_-_viela_kirjoittamatta.7872.news
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Kaksi säiliöalusta on törmännyt toisiinsa Omanlahdella. Varjolaivastoon kuuluva Antigua Barbudan lipun alla purjehtiva suezmax-luokan säiliöalus syttyi tuleen ja sen miehistö evakuoitiin. Toinen, lastissa oleva Liberian lipun alla purjehtiva säiliöalus pysähtyi ja sen kannella ollut tulipalo sammutettiin. Yhdistyneiden arabiemiraattien rannikkovartiosto vastaa pelastustoimista. Tapaus tutkitaan eikä tässä vaiheessa epäillä rikosta: https://splash247.com/laden-frontline-vlcc-collides-with-shadow-aframax-tanker-off-khorfakkan/
Liberian lipun alla purjehtineen aluksen miehistö on turvassa eikä aluksesta ole öljypäästöjä mereen. Varustamon mukaan kyseessä on navigointivirhe eikä sillä ole tekemistä alueellisen konfliktin kanssa. Varustamo tekee yhteistyötä alueen viranomaisten kanssa ja tapaus tutkitaan: https://shippingtelegraph.com/tankers/frontline-confirms-tanker-caught-fire-after-collision-off-fujairah-crew-safe/
Tässä alusten ohjausliikkeet, jotka johtivat yhteentörmäykseen: https://www.linkedin.com/posts/mustapha-zehhaf-8371a497_shippingincidents-front-eagle-activity-7340749240471539714–L_w
Pohjoisella Tyynellä merellä palaneessa autojenkuljetusaluksessa pelastusmiehistöt eivät havainnet enää tulta lämpöskannauksella eivätkä visuaalisilla havainnoilla. Myöskään saastumisesta ei ole merkkejä vedessä. Pelastusorganisaatio valmistelee aluksen pelastamista USA:n rannikkovartioston valvonnassa: https://gcaptain.com/fire-damaged-car-carrier-morning-midas-shows-no-signs-of-active-fire/
Tulessa oleva Singaporen lipun alla purjehtiva konttialus on saatu hinattua pois Intian rannikolta lännemmäksi. Pelastustoimet jatkuvat pelastushinaajien toimesta. Neljää kadonnutta merenkulkijaa etsitään edelleen: https://www.seatrade-maritime.com/accidents/wan-hai-503-towed-away-from-indian-coast
Video: näin kaatuu asennusvaiheessa oleva satamanosturi Tuas’ssa Singaporessa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/video-new-quay-crane-collapses-at-tuas-port-during-delivery/
Aluskierrätys, romutus:
Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:
Geopolitiikan loiskiehuntaa, miten Israelin ja Iranin välinen konflikti vaikuttaa säiliöalusliikenteeseen? Hormuzin salmen strateginen merkitys maailmalle ja Iranille, uhat yleensä ja merenkululle, satamat, vaikutukset rahtimarkkinoihin, eri skenaarioiden vaikutukset ja mahdollisuudet ohittaa salmen kauttakulku: https://www.hellenicshippingnews.com/geopolitical-spillover-assessing-the-impact-of-iran-israel-tensions-on-the-tanker-shipping-industry/
Hormuzin salmi, joka sijaitsee Omanin ja Iranin välissä yhdistää Persianlahden Omaninlahteen ja Arabian mereen. Kapeikko on kyllin syvä ja leveä maailman suurimmillekin säiliöaluksille. Vuonna 2024 sen kautta kulki päivittäin 20 miljoonaa barrelia öljyä ja öljytuotteita, joka vastaa maailman kulutuksesta 20 %:a. Israelin ja Iranin välille puhjennut konflikti nosti Brent-laadun hinnan $69:sta $74:in. Nämä tekevät siitä yhden keskeisistä merenkulun pullonkauloista konfliktin sattuessa: https://www.hellenicshippingnews.com/amid-regional-conflict-the-strait-of-hormuz-remains-critical-oil-chokepoint/
Eräät varustamot ovat keskeyttäneet alustensa tarjoamisen Lähi-Idän reiteille ja arvioivat meneillään olevan konfliktin riskejä. Öljykuljetusten Worldscale-arvot ovat nousussa samoin kuin rahtifutuurit: https://gcaptain.com/oil-shippers-pause-offers-to-middle-east-as-conflict-intensifies/
Vaikka tilanne ei ole eskaloitunut Hormuzin salmessa, ovat eräät varustamot jo nostaneet turvallisuustasoaan alueella liikennöidessään: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/hormuz-strait-mol-prioritises-crew-safety-amid-rising-tensions/
Iranin laivaston alukset jättivät Bandar Abbasin sataman kiireellä: https://www.maritime-executive.com/editorials/iranian-navy-leaves-bandar-abbas-in-a-hurry
USA:n lentotukialus on siirtymässä Etelä-Kiinan mereltä länteen kohti Lähi-Itää, jossa on jo toinen lentotukialuksen johtama taisteluosasto: https://www.maritime-executive.com/article/pentagon-sends-another-carrier-to-mideast-as-iran-campaign-heats-up
USA ja Australia pitävät Tyynellä merellä kautta aikain suurimman merisotaharjoituksensa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/us-warship-arrives-in-australia-for-largest-ever-joint-military-drills/
Konfliktin kiihtyessä Lähi-Idässä kuninkaallisen laivaston lentotukialuksen johtaman taisteluosasto jatkaa matkaansa kohti Australiaa: https://www.maritime-executive.com/article/as-conflict-heats-up-in-iran-royal-navy-carrier-continues-eastward
Historian havinaa:
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Brookings https://www.brookings.edu/about-us/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork https://seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/