Mitä tarkoittaa termi:
FAME (Fatty Acid Methyl Esters): https://www.crownoil.co.uk/guides/fame-biodiesel-guide/
Mikä yritys tai yhdistys:
ASEAN (Association of Southeast Asian Nations): https://en.wikipedia.org/wiki/ASEAN
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
GNSS-järjestelmien häirinnästä ja Kongsbergin tarjoama vastaus navigointiturvallisuuden parantamiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/kongsberg-mgcs-the-ultimate-navigation-safeguard-against-malicious-gnss-disruption/
Sovellus, josta merenkulkija voi nähdä, millaiseen alukseen on menossa töihin. Alusta tarjoaa erilaista tietoa aluksen kunnosta työntekijän näkökulmasta: https://www.hellenicshippingnews.com/new-platform-revolutionizes-how-seafarers-share-experiences-onboard/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Geopoliittiset riskit kasvavat toteaa ICS. Kyberturvallisuus, hallinnollinen taakka ja kaupan esteet, hiilineutraalius ja vaihtoehtoiset polttoaineet sekä ilmastomuutos ja asenteet ovat keskeisimmät uhat. Miten niistä selvitään: https://www.freightwaves.com/news/geopolitical-upheaval-tops-new-shipping-concerns-survey
Merikapteeni Teemu Leppälän elokuva ”Captain on Board” näytetään Kotkan meripäivillä Merikeskus Vellamossa heinäkuun 23. päivä klo 15.30 alkaen ja heinäkuun 26. päivä klo 16.30 alkaen: https://www.linkedin.com/posts/teemu-lepp%C3%A4l%C3%A4-2924208_captainonboard-documentary-maritime-activity-7330871629469609984-QaGZ
Mitä tapahtuu, kun turvallisuusjohtaminen alukselta puuttuu? Pääkohdat ja muutama kuva 151-sivuisesta tarkastusraportista: https://www.linkedin.com/posts/jeff-seale_this-vessel-looked-finelooked-charming-ugcPost-7339750156801609728-pK7B
Millaista jälkeä katkeava kiinnitysköysi saa aikaan: https://www.linkedin.com/posts/shipexpert_maritimeindustry-shipping-marinetechnology-ugcPost-7339582236230385680-FOYe
Huolimatta kansainvälisen sääntelyn ja valvonnan tehostumisesta, uupumus on ja pysyy merenkulkijoita vaivaavana ilmiönä. Cardiffin yliopiston selvityksen mukaan 33 % rahtialuksilla työskentelevistä merenkulkijoista koki saavansa liian vähän unta. Toisen, Inmarsatin suorittaman tutkimuksen mukaan vuonna 2023 hylättiin 142 aluksen miehistöt, jonka päällimmäisenä syynä oli uupumus: https://www.hellenicshippingnews.com/the-rising-tide-of-fatigue-among-seafarers-a-growing-maritime-safety-crisis/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Analyytikkojen mukaan on entistä epävarmempaa palaavatko konttialukset takaisin Puneiselle merelle / Suezin kanavaan Israelin ja Iran konfliktin alettua. Koska Iran pitää edelleen 14’000 TEU:n konttialusta kaapattuna vuodelta 2024, saattavat useat konttivarustamot välttää myös Hormuzin salmen käyttöä. Myös lentoliikennettä Israelin Tel Aviviin ja Iranin Teheraniin on peruttu ja lentoyhtiöt välttävät maiden ilmatilaa: https://www.freightwaves.com/news/israel-attacks-on-iran-inflame-mideast-shipping-tensions
Norjalaisvarustamo on ottanut tavoitteekseen rakentaa akkukäyttöisen konttialuslaivaston. Varustamo on saanut Norjan valtion sijoitusrahastolta $19 miljoonan tuen kahden 850 TEU:n aluksen rakentamiseksi. Alusten akustot ovat yli 100 MWh:n paketteja. Alukset ovat tulossa Norjan, Ruotsin ja Saksan väliseen liikenteeseen: https://splash247.com/eitzen-targets-worlds-largest-all-electric-boxships/
Kymmenen yleisintä konttityyppiä (Logistics Guide): https://www.linkedin.com/posts/lloyds-maritime-institute_maritimeindustry-shipping-marinetechnology-activity-7338141581205549056-obmx
Kymmenen suurinta konttialusta: https://www.linkedin.com/posts/iamcs-academy_maritimeindustry-shipping-marinetechnology-activity-7336345513849483264-NqZa
Spot-rahtihintojen ailahtelu iskee Aasian ja Euroopan väliseen liikenteeseen pitkien rahtisopimusten neuvotteluaikaan: https://www.seatrade-maritime.com/containers/spot-rate-volatility-hits-asia-europe-container-trades
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Alkuvuoden raakaöljyn vientikuljetukset olivat laskussa niin Saudi-Arabiasta (-3,2 %), Venäjältä (-7,3 %) kuin USA:stakin (-9,8 %). Vain Etelä-Amerikan vienti (+2,0 %) on ollut kasvussa. Suurimmat raakaöljyn tuojat ovat Kiina (-4,1 %), EU (-6,7 %), ASEAN-maat (+1,1 %) ja Intia (+1,9 %). Kaikkiaan viime vuonna lastattiin 2’194,6 miljoonaa tonnia raakaöljyä, josta tämän vuoden tammi-toukokuussa oli laskua 2,0 %: https://www.hellenicshippingnews.com/tankers-saudi-arabia-crude-oil-exports-keep-declining/
Man-saarten lipun alla purjehtiva polttoainesäiliöalus on ensimmäisenä saanut Lloyd’s Registerin kemikaalitodistuksen, jonka mukaan se saa lastata, kuljettaa ja sekoittaa FAME B100 lasteja IMO:n määräysten mukaisesti. Todistuksen mukaan aluksella saa sekoittaa petrokemian ja jäännösöljyistä valmistettuja polttoaineita. Todistus on voimassa UK:n vesillä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/whitchampion-becomes-first-bunker-tanker-certified-to-blend-100-biofuel-onboard/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Norjalaisvarustamo suunnittelee akkukäyttöisen irtolastialuksen kehittämistä Norjan rannikkoliikenteeseen. Norjan valtion sijoitusrahasto on myöntänyt $9,5 miljoonan tuen hankkeelle. Akustojen koko olisi yli 20 MWh ja alukseen tulisi lisäksi roottoripurjeet. Lisäksi varustamon tytäryhtiölle on myönnetty tukea maasähkölaitteistolle: https://splash247.com/gc-rieber-in-battery-powered-bulker-move/
Tämän vuoden helmikuussa Wallenius Sol osti Mann Linesin. Kauppaan sisältyi uudisrakennus, joka on nyt luovutettu ja otettu käyttöön. Alus on 1A jääluokassa, 203,4 metriä pitkä ja siinä on kaksi 7’200 kW:n Wärtsilän metanolivalmista pääkonettä. Huippunopeudeksi ilmoitetaan 22 solmua. Kahdelle lastikannelle mahtuu 197 ajoneuvoa ja se pystyy lastaamaan LoLo-, RoRo- ja raskaslasteja: https://www.linkedin.com/posts/ferry-shipping-summit_roro-south-enabler-delivered-to-wallenius-activity-7338821150438793216-kO2p
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Cruise and Ferry -digilehti: mukana mm. Star of the Seas ja Viking XPRS: https://www.cruiseandferry.net/digital/magazine/2025/interiors/64/
Venäläiset superrikkaat ovat menossa ranskalaisella loistoristeilijällä Huippuvuorilta Pohjoisnavalle. Matka kestää elokuun 21. päivästä syyskuun 5. päivään. Matkan halvin lippu maksaa $70’560. Risteily on täynnä. Ranskalainen loistoristeilijä on jäävahvistettu ja kykenee itsenäiseen liikkumiseen Pohjoisnavalle: https://www.thebarentsobserver.com/travel/superrich-russians-plan-big-party-on-north-pole/431391
Mikä olisi sinulle raja yön hinnaksi loistoristeilijällä? Regent Seven seas pyytää $25’000 yöltä loistosviitissä vietetystä yöstä. Sviittejä on varattu alukselle kuusi kappaletta ja niiden varustelu on huippuluokkaa. Hintaan sisältyy kaikki mahdollinen tarjottava palvelu: https://maritime-executive.com/article/regent-seven-seas-cruises-plans-25-000-a-night-cruise-ship-suite
Offshore ja merituulivoima:
Näin siirtyvät merituulivoimalan siivet asennuspaikalle: https://www.linkedin.com/posts/ugcPost-7338903480884985857-5ERy
Miksi tuulivoiman kehittäjät vetäytyvät viime tipassa hankkeista? Raaka-aineiden hinnat ovat Ukrainan sodan vuoksi nousseet merkittävästi, tarvittavaa aluskalustoa ei ole riittävästi ja harhaanjohtava suunnittelu on vaikeuttanut hankkeita. Näiden syiden vuoksi tuulivoimatuotanto ei ole rakentajalle kannattavaa, kun kaasu ja öljy tarjoavat halvemman vaihtoehdon: https://maritime-executive.com/editorials/why-wind-farm-developers-are-pulling-out-at-the-last-minute
Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
USA:n rannikkovartioston uusin jäänmurtaja on matkalla Pascagoulasta arktiselle alueelle ja on nyt Panaman kanavassa: https://gcaptain.com/u-s-coast-guards-new-icebreaker-uscgc-storis-transits-panama-canal-en-route-to-arctic/
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Kiinalaisvarustamo (39 satamaa) tarjoutuu osalliseksi yhdysvaltalaisen sijoitusyhtiön ja sveitsiläisen konttivarustamon satamaosaston (yli 70 satamaa) kauppaan hongkongilaisesta CK Huchisonin satamayhtiöstä (43 satamaa). Paitsi Kiinan valtion kritisoima, on useampikin merenkulun taho kiinnittänyt huomiota sveitsiläisvarustamon kasvavaan ylivaltaan: https://maritime-executive.com/article/report-cosco-seeks-share-of-hutchison-deal-addressing-china-s-fears
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Näin lähtee kasvusto aluksen rungosta. Puhdistaa n. 400 m² tunnissa: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7339523073533980672
Kuvastaako USA:n laivanrakennuksen ongelmia uusimman lentotukialuksen kohtaamat vaikeudet rakennusvaiheessa: https://maritime-executive.com/article/gao-the-third-ford-class-carrier-will-be-delayed-for-years
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Kreikan varustamoyhdistyksen toimitusjohtaja totesi puheessaan Ateenan merenkulun huipputapaamisessa, että IMO määrää ainoastaan aluksia, ei jäsenmaitaan, joiden tehtävänä on määräysten toimeenpano. Tämä koskee myös vaihtoehtoisia polttoaineita, joiden turvallisuus ja saatavuus on varmistettava maailmanlaajuisesti, ettei hiilineutraalius jää vain teoreettiseksi maaliksi: https://shippingtelegraph.com/hellenic-shipping-news/governments-and-industry-reaffirm-commitment-to-trade-global-stability/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Viime vuoden syyskuussa aloitti projektitutkijana Novian ammattikorkeakoulussa psykologian tohtori, jonka tehtävänä on tutkia etäluotsauksen inhimillisiä tekijöitä. Tavoitteena on selvittää, millä edellytyksillä etäluotsaus voidaan toteuttaa turvallisesti ja tehokkaasti. Hanke tutkii mm. tilannekuvan siirtoa, luottamusta ja kommunikointia etäluotsin ja aluksen komentosiltahenkilöstön kesken: https://www.novia.fi/en/news/news/psychologist-jukka-hakkinen-explores-the-challenges-of-remote-pilotage
Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:
Aluskierrätysraportti (Best Oasis) viikolta 24: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/06/Weekly-Ship-Recycling-Report-10-June-13-June-2025_compressed.pdf
Irtolastimarkkinoiden raportti (Signal Group) viikolta 24: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-weekly-market-monitor-capesize-market-analysis/
Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolta 24: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-logs-weekly-gain-on-rising-rates-across-vessel-segments/
Konttialusten aikarahti-indeksi (VHBS) viikolta 24: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/06/New-Contex-Commentary-2025-week-24.pdf
Konttirahdit (Baltic Exchange) viikolla 24: https://www.hellenicshippingnews.com/container-rates-steady-last-week/
Konttirahti-indeksi (Ningbo) viikolta 24: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/06/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2025-6.7-6.13.pdf
Spotkonttirahdit (Xeneta): https://www.hellenicshippingnews.com/xeneta-average-spot-rates-to-us-east-coast-are-up-165-since-1st-december-of-2023/
Merenkulun markkinaraportti (ADVANCED) viikolta 24: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/06/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-24.pdf
Säiliöalusraportti (Gibson) viikolta 24: https://www.gibsons.co.uk/report/tense-times/
Säiliöalusraportti (Affinity) viikolta 24: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/06/Affinity-Tanker-Weekly-13.06.2025-HSN.pdf
Tilanneraportti (Ambrey) Israelin ja Iranin välisestä tilanteesta: https://www.hellenicshippingnews.com/ambrey-threat-circular-israels-pre-emptive-strike/
Raportti (Fitch Ratings) merenkulun näkymistä: https://www.hellenicshippingnews.com/fitch-ratings-changes-global-shipping-sector-outlook-to-deteriorating/
Maailmankauppa ja politiikka:
OECD:n raportin mukaan riskien eliminointi nykypäivän toimitusketjusta on utopiaa. Viime vuosina on tullut aaltoine koronapandemia, Ukrainan sota, geopoliittiset jännitteet ja taloudellinen pakottaminen. Raportista käy kuitenkin ilmi, että 70 % on varautunut melko hyvin monipuolistamalla tuotteitaan ja vain 30 % osoittaa korkeaa keskittymisastetta: https://www.hellenicshippingnews.com/robust-trade-diversity-bucks-headlines/
Miten yrittäjyys kannustaa kasvua pysähtyneessä maailmantalouden tilassa: https://www.hellenicshippingnews.com/how-entrepreneurship-can-spur-growth-in-a-stagnant-global-economy/
EU:n vientiylijäämä USA:han kasvoi huhtikuussa tulleista huolimatta: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-trade-surplus-with-us-grows-in-april-despite-tariffs/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Miten USA:n ja EU:n seuraavat pakotepaketit etenevät ja miten ne vaikuttavat Venäjän varjolaivaston toimintaan: https://maritime-executive.com/editorials/how-will-the-next-round-of-sanctions-on-russia-affect-shipping
Meneillään olevassa YK:n valtamerikonferenssissa EU:n jäsenmaat saavat moitteita mm. pohjatroolauksen sallimisesta mertensuojelualueilla. EU-maat ovat kieltäneet vain pienillä alueilla pohjatroolauksen sen meriympäristölle aiheutuvan vahingollisuuden vuoksi: https://www.hellenicshippingnews.com/eus-environmental-reputation-in-tatters-as-it-fails-marine-protected-areas-on-international-stage/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Humalassa ollut venäläinen aluksen päällikkö kolhi aluksen lähdössä toista alusta Bremerhavenissa, Saksassa, ja joutui palaamaan laituriin. Päällikkö puhalsi poliisin alkometriin 1,6 ‰:n lukemat: https://www.maritime-executive.com/article/drunken-russian-captain-hits-moored-ship-in-bremen
Suomen keskusrikospoliisi on saanut valmiiksi rikostutkinnan Eagle S säiliöaluksen energia- ja telekaapelien vahingoittamisesta Suomenlahdella. Aluksen päällikköä ja kahta perämiestä epäillään törkeästä ilkivallasta ja törkeän tietoliikennehäiriön aiheuttamisesta. He ovat olleet pidätettyinä Suomessa tammikuusta lähtien. Syytteiden nostamisesta päättää syyttäjä. Mediatietojen mukaan käsittely alkaisi elo-syyskuun vaihteessa: https://maritime-executive.com/article/finnish-police-finish-investigation-recommending-charges-for-eagle-s-tanker
Eagle S -tapauksen rikostutkinta on valmis. Varustamoa edustava asianajaja ei ota kantaa miehistön syyllisyyteen, koska hän ei edusta päällystöä henkilökohtaisesti: https://www.marineinsight.com/shipping-news/finland-seeks-prosecution-of-oil-tanker-eagle-s-crew-after-damage-to-undersea-cable/
Intian merenkulun pääosasto (DGS) on antanut viimeisen 48-tunnin uhkavaatimuksen konttivarustamolle vaatien uponneen konttialuksen polttoaineiden välitöntä poistoa. Elleivät toimenpiteet polttoaineen poistamiseksi ala kahden päivänm kuluessa, ryhtyy Intian hallitus laillisiin toimiin varustamoa vastaan useiden Intian lakien mukaisesti: https://www.marineinsight.com/shipping-news/india-gives-msc-48-hour-final-warning-to-extract-oil-from-sunken-ship-or-face-legal-action/
Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:
Kreikan hallitus on ohjeistanut Kreikan lipun alla purjehtivia ja kreikkalaisten omistamia aluksia niiden kulkiessa Hormuzin salmessa. Päivitykset tiedottamiseen tulevat kuuden tunnin välein: https://shippingtelegraph.com/hellenic-shipping-news/greece-issues-instructions-for-greek-ships-amidst-iran-israel-conflict/
Myös Intian merenkulun pääosasto on julkaissut ohjeistuksen intialaisille merenkulkijoille ja Intian lipun alla purjehtiville aluksille, jotka ovat Iranin satamissa tai kulkemassa Hormuzin salmen läpi: https://www.marineinsight.com/shipping-news/dg-shipping-advises-all-indian-seafarers-in-iranian-ports-to-exercise-caution/
Mikäli Israelin ja Iranin välinen konflikti laajenee, uhkaa se nostaa sotavaaralisiä Lähi-Idässä. Sotavaaralisä on tällä hetkellä 0,05–0,07 % aluksen rungon ja koneiston arvosta tällä hetkellä laskettuna seitsemän päivän jaksolle: https://www.hellenicshippingnews.com/maritime-war-risk-premium-could-rise-if-israel-iran-conflict-escalates/
Iso konttialus katkesi Intian valtamerella aallokossa kesäkuussa vuonna 2013. Siitä alkoi isojen konttialusten rakenteellisen eheyden kehittäminen sekä uusien suunnittelustandardien ja luokkamääräysten valmistelu: https://www.linkedin.com/posts/lloyd-s-maritime-institute_maritimeindustry-shipping-marinetechnology-activity-7336670305282674688-JWLK
Järjestöt ja yhdistykset:
Haastattelussa WISTA Internationalin puheenjohtaja: https://www.maritime-executive.com/magazine/executive-interview-elpi-petraki-president-of-wista
Kansainvälisen varustamoyhdistyksen ICS:n puheenjohtajan Emanuele Grimaldin avajaispuhe Ateenan kokouksessa: https://www.hellenicshippingnews.com/governments-and-industry-reaffirm-commitment-to-trade-and-global-stability-at-high-profile-athens-summit/
Kansainvälisen varustamoyhdistyksen ICS:n puheenjohtajaksi vuodelle 2026 on nimetty John Denholm. Hän toimii tällä hetkellä UK:n edustajana ICS:n hallituksessa ja on ICS:n varapuheenjohtaja: https://www.seatrade-maritime.com/regulations/ics-names-new-chairman-designate
Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:
Portugali on muodostamassa uutta merensuojelualuetta Atlantin valtamerelle Gorringen harjanteelle. Alue on 200 kilometrin päässä Portugalin etelärannikolta ja olisi kooltaan 100’000 km². Uusi alue nostaisi Portugalin meriensuojelualueiden määrän 19 %:sta 27 %:iin. YK:n valtamerten suojelusopimuksen on hyväksynyt tähän mennessä 51 valtiota tarvittavasta 60:stä: https://gcaptain.com/portugal-leads-marine-protection-with-new-designated-area/
Joukko asiantuntijoita suunnittelee brittien ensimmäisen maailmansodan aikaisen sota-aluksen tutkimista saadakseen siitä mallikappaleen, miten sota-aikana uponneiden alusten kanssa tulisi toimia. Sota-alus makaa vain 20 metrin syvyydessä Viron Saaremaan edustalla, johon se upposi joulukuussa 1918 osuttuaan miinaan: https://maritime-executive.com/article/wwi-shipwreck-survey-to-help-tackle-threats-of-environmental-time-bomb
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Hylätty purjevene purjeet vielä ylhäällä on rantakivikossa Cornwallin rannikolla Englannissa. Pelastushenkilökunta on suorittanut etsintöjä alueella muttei kommentoi tapausta sen enempää: https://www.maritime-executive.com/article/empty-yacht-found-high-and-dry-on-cornish-coast
Video: kolme pelastusmiehistöä laskettiin helikopterista palavaan konttialukseen Intian rannikolla Keralassa ja ne kiinnittivät alukseen hinausköyden, jonka jälkeen pelastusmiehistöt poistuivat aluksesta. Alusta hinataan paraillaan mutta minne, siitä ei ole tietoa. Neljä miehistön jäsentä on edelleen kateissa ja kuusi kärsi räjähdyksissä vammoja, joista kahden palovammat ovat 35–40 % kehosta: https://www.seatrade-maritime.com/accidents/salvors-board-still-burning-wan-hai-503
Aluskierrätys, romutus:
Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:
Miten Israelin ja Iranin välinen konflikti vaikuttaa säilöalus- ja öljymarkkinoihin: https://www.maritime-executive.com/editorials/how-will-the-israel-iran-conflict-affect-the-tanker-market
Mietteitä Intian ja Pakistanin välisen kiistan laajenemisesta merelle: https://www.maritime-executive.com/editorials/the-naval-dimensions-of-a-future-india-pakistan-conflict
Kiina partioi Etelä-Kiinan merellä ja suorittaa sekä meri- että ilmavalvontaa. Se nostaa jännitettä Filippiinien kanssa: https://gcaptain.com/china-conducts-patrols-in-south-china-sea-warns-philippines/
Asiantuntijaorganisaatioiden arvioita Iranin ja Israelin välisen konfliktin vaikutuksista merenkulkuun: https://shippingtelegraph.com/markets/shipping-market-insights-following-escalation-of-israel-iran-conflict/
Hormuzin salmi pysyy avoimena ja kauppamerenkulun käytössä huolimatta raporteista, että alueella on elektronista häirintää. Valtiojohtajat kehottavat osapuolia pidättäytymään sotatoimista: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/middle-east-conflict-raises-concerns-for-trade-disruption-it-will-get-worse-trump-warns/
Iran uhkaa Hormuzin salmen sulkemisella. Mitä se tarkoittaisi Euroopalle? Seurauksia olisi ilmeisesti ainakin neljä: 1) uhka energiaturvallisuudelle, 2) shokki talouskasvulle, 3) turvallisuus- ja sotilaspoliittinen eskalaatio ja 4) merenkulun ja kaupan häiriöt: https://www.euronews.com/my-europe/2025/06/14/whats-at-stake-for-europe-if-strait-of-hormuz-is-blocked
Historian havinaa:
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Brookings https://www.brookings.edu/about-us/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork https://seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/