Merenkulun uutisia 2.6.2025: tarkka tieto, varjolaivaston saattaminen, Oura-sormus, OVL, epävakaata rahtimarkkinoilla, tilaus vahvistui Meyer Turulle, raportteja, uhkia merenkulun yllä, alus edelleen karilla Landskronan edustalla.

Mitä tarkoittaa termi:

COA (Contract of Affreightment): https://www.freightcourse.com/contract-of-affreightment/

Nao: https://fi.wikipedia.org/wiki/Karakki

Mikä yritys tai yhdistys:

OVL: https://www.ovlcontainer.com/fi/about-us/

Oura Heath Ltd: https://en.wikipedia.org/wiki/Oura_Health

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Tarkka, ajantasainen ja hyödynnettävissä oleva tieto on yhä tärkeämpää päätöksenteolle merenkulussa. Vaikka tieto onkin yleensä olemassa, on sen hajanaisuus ja sirpaleisuus yleinen käytön este. Lloyd’s Registerin alusta tarjoaa tähän ratkaisuja: https://www.hellenicshippingnews.com/mastering-maritime-complexity-with-apis/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Suomen puolustusministerin mukaan venäläiset ovat aloittaneet varjolaivaston alusten sotilaallisen saattosuojauksen Suomenlahdella: https://maritime-executive.com/article/finland-reports-russia-has-begun-naval-escorts-for-shadow-fleet-tankers

USA:n laivasto varustaa lentotukialuksen 1’600 hengen miehistön suomalaisyhtiön Oura-sormuksilla uupumistutkimusta varten. Sormuksen avulla seurataan uni- ja stressitasoja työvuoron aikana. Oura sormus valittiin osaksi myös siksi, ettei se lähetä käyttäjän paikkatietoa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/us-navy-equips-1600-sailors-with-smart-rings-to-fight-fatigue-at-sea/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

O. V. Lahtinen (OVL) on ollut vuodesta 2007 lähtien luotettava konttitoimittaja ja ratkaisujen tarjoaja logistiikkayrityksille ja yksityishenkilöille, jotka haluavat siirtää tavaroita Skandinaviassa, Keski- ja Itä-Euroopassa ja Kiinassa. Yhtiö tarjoaa uusia ja käytettyjä kontteja, vuokrausvaihtoehtoja sekä suositun One-Way, One-Fee -vuokrauspalvelun, joka yhdistää Euroopan ja Aasian ja säästää logistiikkayritysten ja maahantuojien sekä viejien aikaa ja rahaa: https://www.hellenicshippingnews.com/we-must-define-what-is-next-in-global-shipping/

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

Raakaöljykuljetukset kokivat pettymyksen vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana mutta toinen neljännes näyttäisi menneen paremmin. Onko kyseessä pysyvämpi ilmiö vai jatkuuko horjahteleva meno: https://www.hellenicshippingnews.com/tankers-disappointing-first-quarter-but-tailwinds-ahead/

Öljynhinnan laskiessa palaavat läntiset varustamot Venäjän öljynkuljetuksiin. Viimeisen kolmen kuukauden aikana lähes kolmannes Venäjän öljynviennistä hoidettiin läntisten maiden säiliöaluksilla, jotka käyttävät läntisten maiden vakuutusturvaa. Huhtikuusta alkaen venäläisen öljyn viitelaatu Uralsin hinta on ollut hiukan yli $50 barrelilta: https://gcaptain.com/western-oil-tanker-firms-flock-back-to-russia-after-price-plunge/

Seisottuaan koko talven valmistautuvat pakotteiden alaiset LNG-alukset kuljettamaan venäläistä LNG:tä pohjoista merireittiä pitkin: https://www.thebarentsobserver.com/news/sanctioned-shadow-fleet-gas-carriers-prepare-for-shipments-on-arctic-route/430663

OPEC:in kuulumattomien maiden öljyntuotannosta: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-non-declaration-of-cooperation-liquids-supply-developments/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Irtolastikuljetukset jatkuvat epävakaina. Capesize-luokassa oli aktiviteettia mutta panamax- ja ultra-/supramax-luokissa rahdit olivat alamaissa. Handysize-luokassa rahdit taas olivat nousussa: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-capesize-market-gains-strength/

Rahtialus- ja projektilastimarkkinoilla on ollut epävakaata. Lyhyen tähtäimen geopoliittiset uhat ja USA:n tulli- ja offshorepolitiikka sekä pitkän tähtäimen riskit, kuten uusiutuvien polttoaineiden valinta, ympäristösääntely, erikoistuminen sekä kysynnän ja tarjonnan epäsuhta vaikuttavat valintoihin ja rahtimarkkinoihin. Sektori tunnetaan sopeutuvuudestaan mutta itsetyytyväisyyteen ei ole varaa, vaan kehitystä on seurattava: https://www.hellenicshippingnews.com/potential-risks-to-the-mpv-market/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Huippuvuorten risteilykausi alkoi: https://www.thebarentsobserver.com/travel/cruise-ship-season-begins-at-svalbardnbsp/430754

Offshore ja merituulivoima:

Maailman suurin offshore-nosturi: https://www.marineinsight.com/know-more/tallest-maritime-crane-used-in-offshore-construction/

Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:

Maailman suurin toiminnassa oleva majakka on Jeddan sataman suulla Saudi-Arabiassa: https://www.marineinsight.com/know-more/tallest-lighthouse-still-in-operation-at-sea/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Klaipedan satama on ottanut isoja askelia ollakseen ensimmäinen Itämeren satama, joka tuottaa ja toimittaa vihreää vetyä aluksille, satamalaitteille ja yksityiskuljetuksille. Laitos maksaa €12 miljoonaa, jos EU maksaa puolet: https://www.hellenicshippingnews.com/bold-steps-toward-sustainability-klaipeda-port-begins-green-hydrogen-journey/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Merkittävä loistoristeilyalustilaus Meyer Turun telakalle on varmistunut. Valtion erityisrahoitusyhtiö Finnvera on päässyt neuvottelutulokseen Icon 4 -aluksen rahoituksen ehdoista, Finnverasta kerrotaan. Aluksen on tilannut Royal Caribbean Group: https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011269956.html

Fincantierin telakalla Italiassa on laskettu vesille toinen TUI-varustamolle tuleva LNG-käyttöinen risteilyalus. Alus on 326 metriä pitkä, siinä on 1’945 matkustajahyttiä ja tilat 3’984 matkustajalle ja 1’535 miehistön jäsenelle: https://maritime-executive.com/article/fincantieri-floats-second-lng-fueled-cruise-ship-for-germany-s-tui-cruises

Hollantilainen telakka rakentaa saksalaiselle tilaajalle uuden sukupolven lähes 8’500 DWT:n monitoimialuksen. Alukseen tulee MAN:n pääkoneeseen metanolivalmius ja Eco Flettner -roottoripurje sekä kaksi 80 tonnia nostavaa nosturia. Aluksen toimitus on vuoden 2026 kesällä. Alus on suunniteltu Hollannin, Kanadan ja UK:n liikenteeseen: https://shippingtelegraph.com/shipyard-news/royal-bodewes-inks-a-8500-dwat-mpp-newbuild-vessel-for-cli/

UK:n pakotteiden alainen uusi Turkissa rakennettu uiva telakka on pysäytettynä Välimerellä. Uudet isot ydinjäänmurtajat eivät mahdu vanhoihin telakoihin, vaan tarvitsevat tätä uutta 220 metriä pitkää telakkaa runkotarkastuksiin ja korjauksiin: https://www.thebarentsobserver.com/news/uk-sanctions-halt-highly-needed-floating-repair-dock-for-nuclear-icebreaker-fleet/430597

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:

Aluskierrätysraportti (Best Oasis) viikolta 22: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/05/Weekly-Ship-Recycling-Report-24-May-30-May-2025.pdf

Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolla 22: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-posts-weekly-gain-on-higher-capesize-rates/

Konttirahti-indeksi (Drewry) viikolta 22: https://shippingtelegraph.com/freight-news/drewry-the-world-container-index-increased-10-in-week-22-2025/  

Markkinaraportti (ADVANCED) viikolta 22: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/05/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-22.pdf

Säiliöalusraportti (Affinity) viikolta 22: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/05/Affinity-Tanker-Weekly-30.05.2025-HSN.pdf

Säiliöalusraportti (Gibson) viikolta 22: https://www.gibsons.co.uk/report/mixed-signals/

Tutkimus (University of California) sähköisestä sataman jonotusjärjestelmästä: https://www.hellenicshippingnews.com/a-cheap-and-easy-potential-solution-for-lowering-carbon-emissions-in-maritime-shipping/

Tutkimus (International Council on Clean Transpotation) arktisen alueen mustan hiilen päästöistä: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-between-eu-ports-in-the-arctic-is-driving-the-rapid-loss-of-sea-ice-report-warns/

Maailmankauppa ja politiikka:

Kasvava jännite USA:n ja Kiinan välillä, Venäjän hyökkäys Ukrainaan sekä USA:n presidentin toimet kaupassa, ulkomaanavussa ja monenvälisessä ulkopolitiikassa leventävät geopoliittisten riskien kenttää. Ne ovat lisänneet sotilaallista varautumista, joka vaikeuttaa eräiden maiden taloudellista itsenäisyyttä: https://www.hellenicshippingnews.com/range-of-global-geopolitical-risk-scenarios-is-widening/

Kiinan tuotanto heikkeni toista kuukautta putkeen. Vaikka ostopäällikköindeksi hiukan nousikin, jäi se silti alle 50 raja-arvon, joka erottaa kasvun ja heikkenemisen rajan: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-manufacturing-activity-contracts-amid-trade-tension/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

YK:n turvallisuusneuvosto on antanut päätöslauselman, joka valtuuttaa jäsenvaltiot tarkastamaan alukset, joita epäillään Libyan aseiden maahantuontikiellon rikkomisesta. Päätös oli yksimielinen Venäjän ja Kiinan pidättäytyessä äänestämästä: https://www.hellenicshippingnews.com/un-extends-authorization-to-inspect-vessels-suspected-of-violating-libya-arms-embargo/

USA:n merenkulkukomissio FMC aloittaa selvityksen tutkiakseen ovatko eräiden lippuvaltioiden alusten liputuslainsäädännöt, määräykset ja käytännöt epäsuotuisia USA:n ulkomaankaupan merenkululle: https://shippingtelegraph.com/maritime-law-news/us-fmc-launches-probe-into-foreign-flagging-practices/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Pohjanmerellä Humber-joen edustalla säiliöalukseen törmänneen konttialuksen päällikkö kieltää vastuunsa filippiiniläisen miehistönjäsenen oletettuun kuolemaan. Kummankin aluksen muut miehistön jäsenet saatiin pelastettua mutta kyseistä miehistön jäsentä ei ole löydetty etsinnöissä. Päällikkö osallistui tuomioistuimen istuntoon videolinkin välityksellä ja tulkin avustamana. Hän pysyy tutkintavankeudessa ja tuomioistuinkäsittely on määrätty pidettäväksi 12.1.2026: https://www.euronews.com/my-europe/2025/05/30/russian-cargo-captain-pleads-not-guilty-in-deadly-north-sea-tanker-collision

Oikeuden päätöksen mukaan väitetty rahtaussopimus ei ollut juridisesti sitova asiakirja: https://www.hellenicshippingnews.com/court-finds-contract-of-affreightment-not-legally-binding-document/

Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:

Järjestöt ja yhdistykset:

Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Ruotsissa Landskronan edustalla karilla olevan aluksen tutkimukset jatkuvat. Karilleajon syytä tutkitaan eikä aluksen miehistöllä ole hätää eikä aluksesta myöskään vuoda mitään. Aluksen irroitus voidaan aloittaa, kun pelastussuunnitelma on saanut viranomaishyväksynnän:  https://shippingtelegraph.com/ship-accidents/bulk-carrier-still-aground-off-landskrona-sweden-no-oil-leak-detected/

Video: Norjan onnettomuustutkintakeskus löysi useita turvallisuuspuutteita Trondheimin lähellä rantaan ajaneesta konttialuksesta. Pahin niistä on komentosillan hälytysjärjestelmän poiskytkentä ennen onnettomuutta ja sen aikana. Rungolle aiheutuneiden vaurioiden lisäksi aluksen turvallisuusjohtamisjärjestelmä ei ollut ajan tasalla ja yksi konehuoneen pakoreitin luukku oli liian raskas avattavaksi sisältäpäin: https://www.marineinsight.com/shipping-news/norwegian-authorities-expose-serious-safety-failures-on-grounded-container-ship/

Video: rankkasateet ja voimakkaat tuulet ovat saaneet ankkurissa olleita aluksia ajautumaan rantaan ankkurien pettäessä Bangladeshissa: https://maritime-executive.com/article/video-monsoonal-rains-and-wind-drive-ships-ashore-in-bangladesh

Aluksen evakuointiprosessi matkustaja-aluksella, siirtyminen pelastuslautalle: https://www.linkedin.com/posts/lloydsmaritimeinstituteou_maritimeindustry-shipping-marinetechnology-ugcPost-7334532851033427968-pj1C

Aluskierrätys, romutus:

Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:

Venäläinen vakoilualus on seurannan alla UK:ta ympäröivillä vesillä: https://maritime-executive.com/article/royal-navy-monitors-russian-spy-ship-loitering-near-nato-exercise

Historian havinaa:

Ms Astoria, alun perin ruotsalainen ms Stockholm, on seissyt käyttämättömänä viimeiset viisi vuotta eikä ostajaa ole näköpiirissä. Alus otettiin käyttöön vuonna 1948 ja sitä uudistettiin vuonna 1952. Alus kolaroi ms Andrea Dorian kanssa vuonna 1956, korjattiin ja purjehti neljä vuotta ennen kuin se myytiin Itä-Saksaan. Itäsaksalaiset myivät sen vuonna 1985 ja uudet omistajat uudistivat sen täydellisesti, jonka jälkeen se päätyi useille eri omistajille ja myyntiin vuonna 2021. Lopulta oikeus määräsi sen huutokaupattavaksi velkojen katteeksi: https://maritime-executive.com/article/infamous-liner-turned-cruise-ship-to-be-sold-at-auction-77-years-after-mv

Kristoffer Kolumbuksen lippulaivan Santa Marian replika, yksi kolmesta aluksesta, jotka vuonna 1492 tekivät matkan Amerikkaan, on tuotu UK:hon. Alus on yleisön nähtävillä kesäkuun 8. päivään saakka St. Katharine Docks Marinassa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/replica-of-christopher-columbuss-famous-ship-arrives-in-london-for-the-first-time/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork https://seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/