Merenkulun uutisia 30.5.2025, päivitetty klo 19.00: Suomen väylien turvallisuus, Nemo, kyber, alusten ja merenkulkijoiden hylkääminen, merenkulkijoiden jaksaminen, Venäjän öljykuljetukset, satamakiistaa kiinalaisten kanssa, Wärtsilä, Norsepower, auttaako flip-flop-taktiikka USA:ta, raportteja, pakotteiden vaikutuksista, Eagle S -tutkinnasta, painolastijärjestelmän vika upotti aluksen, logistiikkaharjoitus Suomessa, Kiina pullistelee Kauko-Idässä.

Mitä tarkoittaa termi:

Emission intensity: https://en.wikipedia.org/wiki/Emission_intensity

Mikä yritys tai yhdistys:

Bar Technologies: https://www.bartechnologies.uk/about-bar-technologies/

GEFO: https://www.gefo.com/en/who_we_are

Norsepower: https://www.norsepower.com/norsepower/

Thetius: https://thetius.com/about-us/

WinGD: https://de.wikipedia.org/wiki/Winterthur_Gas_%26_Diesel

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Traficomin merenkulkujohtaja Sanna Sonnisen mukaan Suomella ei ole tällä hetkellä omilla vesiväylillämme suuria turvallisuusuhkia, tilanne on hyvin rauhallinen. Kaikki, mikä meidän lähivesillämme epäillään tapahtuvan, ei välttämättä liity varjolaivastoon, hän muistuttaa. GNSS-häirinnästä on hyvä huomioida kaksi eri muotoa, eli häirintä (jamming), jolla estetään satelliittitiedon vastaanottaminen ja harhauttaminen (spoofing), jolla harhautetaan aluksen paikka- tai aikatietoa tai molempia: https://navigatormagazine.fi/uutiset/vesivaylillamme-ei-suuria-turvallisuusuhkia/

EU:n Maritime Single Window -asetus eli EMSW-uudistus etenee. Suomen kansallisen käyttöliittymän, Nemon, käyttöönoton suunniteltiin alun perin tapahtuvan tänä vuonna. Sittemmin aikataulua on tarkistettu. Nykyisten suunnitelmien mukaan Nemo otetaan operatiiviseen pilottikäyttöön vuoden 2026 alussa, ja kansallisesti kaikkia toimijoita velvoittava käyttö alkaa 1.10.2026. Järjestelmän viranomaisvastuu on Traficomilla, ilmoitukset annetaan pääosin Tullille, operatiivisen vastuun kantaa Fintrafic ja sovelluksen kehittäjänä toimii Siili Solutions Oyj. Paitsi teknisesti myös ilmoitusvelvollisuudet, roolit ja vastuut tarkentuvat: https://navigatormagazine.fi/uutiset/satamat-ja-logistiikka/emsw-kayttoonotto-etenee-suomi-etulinjassa-merenkulun-digiloikassa/

UK:n merikartoitusvirasto pyytää merenkulun ammattilaisia osallistumaan tulevan S-100 standardin valmiuksien arviointiin: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-safety/new-industry-survey-to-assess-readiness-for-s-100-data-standards-take-part-now

Läntiset tiedustelupalvelut varoittavat Venäjän kybersodankäynnistä sen pyrkiessä tunkeutumaan lännen logistiseen infrastruktuuriin ja teknologiayhtiöihin, erityisesti Ukrainaa auttaviin. Hakkerit ovat osa Venäjän sotilastiedustelua, ja vaaralliseksi sen tekee tavoite (sotilaallinen tiedustelu eli vakoilu) ja menettelytavat (ihmisten manipulointi ja huijaaminen). Halutessaan luvaton sisäänpäässyt hakkeri voi rikkoa tai tuhota toimitusketjun. Pidä siis ohjelmistot ja tietoturva ajan tasalla sekä erityisesti henkilöstö valppaana: https://www.freightwaves.com/news/russia-wages-silent-cyberwar-on-western-supply-chains

Kolumni: pitääkö merenkulun odottaa lainsäädäntöä vai voiko se edetä tiedon yhdistämisessä ja hyväksikäytössä ilman sitä: https://www.maritime-executive.com/editorials/consolidated-data-the-template-for-shipping-s-digital-transformation

Luokituslaitoksen mukaan merenkulku tarvitsee päättäväisiä toimia kyberriskien torjuntaan suojatakseen ihmishenkiä, toimintaa ja omaisuutta: https://www.hellenicshippingnews.com/maritime-needs-decisive-action-on-cyber-risk-says-abs-consulting-cyber-expert/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Hylättyjen alusten ja merenkulkijoiden lukumäärä kasvaa. Tänä vuonna on hylätty 33 % enemmän aluksia vuodentakaiseen verrattuna. Toukokuuhun mennessä alusten lukumäärä on 158, kun se viime vuonna samaan aikaan oli 119. Hylkäämiset koskettavat vähintään 1’501 merenkulkijaa, joista suurin osa on jäänyt ilman palkkaa ja ruokaa, vettä tai terveydenhuoltoa sekä eräät jopa ilman maihin pääsyä. Yli 80 % tapahtuu mukavuuslippumaiden (45 kpl) aluksille. Merenkulkijoita on yli 1,5 miljoonaa: https://splash247.com/record-numbers-of-vessels-abandoned/

Ruotsalaisten rahoittama selvitys (Seafarers International Research Centre) merenkulkijoiden jaksamisesta: https://www.maritime-executive.com/article/study-seafarers-report-fatigue-anxiety-and-lack-of-access-to-medical-care

Ruotsissa haku merenkulun alalle kasvaa: https://www.sjofartstidningen.se/soktrycket-fortsatter-att-oka/

Belgialainen CBM.TECH ja norjalainen Golden Ocean yhdistyvät yhdeksi monialavarustamoksi, jonka 250 alusta kuljettavat irtolasteja, raakaöljyä, kemikaaleja ja kontteja sekä toimivat offshoretukialuksina. CBM.TECH jatkaa varustamona: https://splash247.com/cmb-tech-and-golden-ocean-press-ahead-with-merger/

Uudisrakennustilaukset kohdistuvat konttialuksiin, kun taas käytettyjen alusten kaupassa irtolastialukset käyvät kaupaksi: https://www.hellenicshippingnews.com/more-newbuilding-orders-for-container-ships-as-dry-bulkers-dominate-second-hand-market/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Ranskalaisvarustamo ottaa käyttöön 100 %:sti sähköllä toimivan jokiproomun Vietnamissa yhdessä urheiluvälinevalmistajan kanssa. Proomu hoitaa kuljetuksia Mekong-joen suistossa 180 km reitillä ja se otetaan käyttöön vuoden 2026 alkupuolella. Proomun on tarkoitus vähentää CO₂-päästöjä 778 tonnia vuodessa. Varustamolla on Vietnamissa 5 toimistoa ja yli 550 työntekijää: https://shippingtelegraph.com/container-news/cma-cgm-launches-first-100-electric-river-barge-with-nike-in-vietnam/

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

Venäjän raakaöljykuljetusten arvo putosi alimmilleen kahteen vuoteen, vaikka kuljetusmäärät laskivatkin vain 10’000 bareelia päivässä. Venäjän öljykuljetusten arvo on laskenut yli 13 kuukautta. Huhtikuussa 2024 se oli $1,95 miljardia viikossa, jonka jälkeen arvo on pudonnut 28 % vientimäärän laskiessa vain 8 %. Joka tapauksessa G7-maat aikovat pudottaa raakaöljyn hintakattoa $60:sta $50:iin:  https://gcaptain.com/falling-russian-oil-prices-drive-exports-value-to-two-year-low/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Vahva ennakkovaraustilanne ja positiiviset näkymät saa risteilyalan jatkamaan keskeytynyttä olemassa olevien alusten elvyttämistä. Isot risteilytoimijat ovat ilmoittaneet suurista investoinneista vanhoihin aluksiinsa. Tilannetta kuvaa hyvin myös uudisrakennusten tilausmäärät vuoteen 2030 mennessä, 69 alusta $55 miljardilla: https://www.maritime-executive.com/article/cruise-industry-re-starts-large-revitalizations-as-growth-continues

Ranskan ensimmäinen täyssähköinen jokiristeilijä edustaa loikkaa kestävään kehitykseen Seine-joella. Alus on 40 metriä pitkä: https://www.maritimejournal.com/vessels/greener-river-cruising-on-the-seine/1502339.article

Miten suomalainen ja ruotsalainen laivamatkustaja eroavat ostoksissaan laivalla: https://www.sjofart.ax/nyheter/svenskar-valjer-sott-finnar-hellre-salt/

Suomenlinnan lautta ms Suomenlinna II on saanut jälkiasennuksena uuden sukupolven propulsioteknologian, joka parantaa palvelun luotettavuutta ja energiatehokkuutta vuoksi eteenpäin. Jälkiasennus tehtiin moduuleina, jossa vaihdettiin vain vanhentuneet osat ja säilytettiin avaininfrastruktuuri: https://www.motorship.com/propulsion/a-next-generation-module-based-retrofit/1502297.article

Offshore ja merituulivoima:

Video: hollantilaisyhtiön maailman toiseksi suurin kelluva nosturialus on saapunut USA:n itärannikolle tukemaan Equinorin merituulivoimakentän ensimmäistä vaihetta: https://www.maritime-executive.com/article/massive-crane-vessel-arrives-in-u-s-to-support-offshore-wind-install

Adudhabilainen porausyhtiö on tehnyt 15-vuotisen ja $1,15 miljardin sopimuksen kahdelle jack-up lautalle: https://shippingtelegraph.com/offshore-news/adnoc-drilling-secures-1-15bn-15-year-deal-for-two-jack-up-rigs/

Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Australia yrittää välttää Panaman kohtalon kiinalaisille vuokratun sataman kohdalla. Pääministerin vaalilupaus oli palauttaa satama maan omaan hallintaan, jota Kiina vastustaa. Neuvonantajien mukaan kyse on siitä, oliko siirto kaupallinen tai edes näennäisesti kaupallinen toimenpide, jolloin sataman takaisinosto australialaisen ostajan toimesta olisi vähemmän ristiriitainen kuin Panamassa sataman siirtyminen yhdysvaltalaiselle ostajalle: https://gcaptain.com/australia-looks-to-avoid-a-panama-repeat-in-china-port-showdown/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Osittain Wärtsilän omistama WinGD on saanut sopimuksen toimittaa koneet kahteen X-Press Feederin uuteen konttialukseen: https://www.motorship.com/propulsion/x-press-feeders-chooses-wingd-x-s-engines/1502323.article

Suomalainen teknologiayhtiö Wärtsilä toimittaa sähköisen propulsiojärjestelmän kolmeen täyssähköiseen pikamatkustajalauttaan San Francisco Bayn alueelle. Nollapäästöiset alukset rakennetaan USA:ssa. Niissä on 150 matkustajapaikkaa, niitä vauhdittaa 24 solmun nopeuteen kaksi 625 kW:n sähkömoottoria, ne ovat 30,5 metriä pitkiä ja 8 metriä leveitä ja niiden syväys on 1,8 metriä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/wartsila-to-power-usas-first-fully-electric-high-speed-ferries-in-san-francisco-bay/

Ruotsalainen sähköisten veneiden valmistaja Candela on ensimmäisenä suorittanut mantereiden välisen matkan sähköaluksella. Matka suoritettiin Gibraltarin salmessa ja kesti yhden tunnin: https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-first-ever-intercontinental-journey-by-an-electric-vessel-completed/

USA:n presidentin tavoite herättää USA:n laivanrakennus jälleen henkiin kohtaa eräitä vakavia väestötieteellisiä haasteita. Näyttää matemaattisesti pelottavalta saada 250 USA:ssa valmistelua alusta kymmenessä vuodessa. Kuluneen 50 vuoden aikana USA:n meriteollisuus on menettänyt lähes 70 % telakoistaan ja 45 % työvoimastaan. Vaikka 80 % amerikkalaisista haluaa nähdä teollisten työpaikkojen palaavan, vain alle 20 % haluaa niihin kuitenkaan töihin: https://splash247.com/americas-difficult-path-to-resurrect-its-shipyards/

Uusimman raportin mukaan USA:n ulkomaankaupasta 80 % kulkee aluksilla ja sotilaskuljetuksista 90 % mutta USA tuottaa vain 0,13 % maailman isoista kauppa-aluksista. Tilanne vaikuttaa jo sotilaalliseen valmiuteen. Viime vuonna maan oli lepuutettava 17 tukialusta miehistön puutteen vuoksi. Maalla on alle 15 säiliöalusta, vaikka Tyynenmeren konfliktissa tarve on yli sadalle: https://gcaptain.com/u-s-maritime-power-in-decline-new-report-reveals-critical-national-security-risks/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Norjalainen Yara on valmiina ammoniakin käyttöön alusten polttoaineena: https://www.maritime-executive.com/editorials/yara-is-ready-for-ammonia-powered-shipping

YK:n alaisen ydinenergiajärjestön pääjohtaja on tavannut kreikkalaisia laivanvarustajia selvittääkseen ydinkäyttöisten kauppa-alusten potentiaalia: https://splash247.com/un-nuclear-chief-meets-greek-shipping-leaders-to-advance-maritime-nuclear-propulsion/

Suomalaisen Norsepowerin roottoripurjeet asennetaan saksalaisvarustamon kuuteen uudisrakennukseen kiinalaistelakalla. Kukin alus varustetaan yhdellä roottoripurjeella, jotka on hyväksytty käytettäväksi aluksilla, jotka kuljettavat palavia lasteja. Ekosysteemiin kuuluu roottorien lisäksi optimointijärjestelmä, joka mahdollistaa oikea-aikaisen suorituskyvyn hallinnan, huollon ennakoinnin ja päästötiedot: https://www.hellenicshippingnews.com/another-historic-fleet-wide-deal-six-gefo-newbuild-tankers-to-be-fitted-with-norsepower-rotor-sails/

Brittiläinen tuulivoima-avusteisten järjestelmien tuottaja on saanut ranskalaisen luokituslaitoksen hyväksynnän tuuliavusteiselle propulsiojärjestelmälleen: https://www.hellenicshippingnews.com/bar-technologies-windwings-earns-bureau-veritas-approval-opening-global-pathway-for-zero-emission-wind-propulsion/

Tuulivoima-avusteisen järjestelmän vaikutukset 49’000 DWT:n kemikaalisäiliöaluksella Atlantin liikenteessä: https://www.seatrade-maritime.com/wind-powered-ships/suction-sails-propel-odfjell-tanker-to-16-fuel-savings

Miksi polttoaineen kasvihuonekaasun intensiteetillä on merkitystä jälkiasennusten valinnassa: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability/why-greenhouse-gas-fuel-intensity-is-important-in-retrofit-choice

Uusia päästörajoitusalueita on tullut voimaan: https://www.hellenicshippingnews.com/marpol-emission-control-areas/

Ovatko tisleet huolettomia käyttää merellä: https://www.hellenicshippingnews.com/distillate-fuels-the-trouble-free-marine-fuel/

Norjalaisvarustamot ovat asettaneet tavoitteet korkealle vihreiden uudisrakennustilausten osalta. Artikkelissa verrataan paitsi norjalaisten tilauksia myös suhdetta koko maailman tilauskantaan, norjalaisten alusten määrää ja arvoa sekä alusten ostoja ja myyntejä: https://www.hellenicshippingnews.com/norway-sets-the-bar-high-with-green-orders/

Selvitettäessä EU:n vaikutusta arktisen alueen mustan hiilen päästöihin on aiemmin laskettu ainoastaan EU-lippujen alla purjehtivien alusten päästöt mutta uudet laskelmat osoittavat, että EU-satamiin / -satamista kulkevat alukset muodostavat huomattavan suuren osan arktisen alueen mustan hiilen päästöistä: https://www.hellenicshippingnews.com/black-carbon-emissions-from-eu-shipping-in-the-arctic-likely-higher-than-assumed-icct-study-reveals/

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

AXSMarine tarjoaa meklareille uudenlaisen alustatyökalun, jossa on kaikki tarvittava meklarin työnkulun yksinkertaistamiseksi ja tukemiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/postfix-for-shipbrokers-made-simple/

Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:

Uusin selvitys (UCL) IMO:n uuden päästömaksujärjestelmän rakenteesta: https://www.maritime-executive.com/article/ucl-ammonia-is-the-cheapest-compliance-option-for-new-imo-carbon-rules

Irtolastimarkkinoiden katsaus ja laivaston kasvuennuste (Signal Group) vuosille 2025–2026: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-weekly-market-monitor-dry-bulk-fleet-growth-2025-2026/

Irtolastimarkkinaraportti (Baltic Exchange) viikolla 22: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-near-two-week-peak-on-higher-capesize-vessel-rates/

Konttialusten aikarahtausindeksi (VHBS) viikolta 22: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/05/New-Contex-Commentary-2025-week-22.pdf

Markkinaraportti (Fearnleys) viikolta 22: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/05/Fearnleys-Weekly-Report-_-Fearnpulse_compressed-3.pdf

Säiliöalusmarkkinoiden näkymät ja ennuste (BIMCO) vuosille 2025 ja 2026: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-shipping-market-overview-outlook-lower-economic-growth-weakens-oil-demand-outlook/

Maailmankauppa ja politiikka:

YK:n alainen maailman työjärjestö ILO on päivittänyt tämän vuoden maailman työllisyysennustettaan. Sen mukaan uusien syntyvien työpaikkojen määrä putoaa 60 miljoonasta 53 miljoonaan, joka tarkoittaa työpaikkojen kasvun vähenemistä 1,7 %:sta 1,5 %:in. Luku heijastelee maailman talousnäkymiä, jossa BKT:n kasvuksi on arvioitu 2,8 %:a aiemman 3,2 %:n sijasta:  https://www.hellenicshippingnews.com/global-employment-forecast-downgraded-by-up-to-7-million-jobs-in-2025-amid-rising-uncertainty/

OPEC+ ryhmän kokouksen alla, mikä on tilanne raakaöljymarkkinoilla ja miten tilanne on edennyt viimeisten 20 vuoden aikana? Onko se käännekohdassa: https://www.hellenicshippingnews.com/is-crude-oil-at-a-major-inflection-point/

USA:n ensimmäisen neljänneksen työttömyysluvut pahenevat ja yritysten tulot putoavat: https://www.hellenicshippingnews.com/us-weekly-jobless-claims-rise-corporate-profits-fall-in-first-quarter/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO päätti huhtikuun alussa alustavasti (approval) oikeudellisesti sitovista keinoista, joilla on tarkoitus tehdä kansainvälisestä merenkulusta päästötöntä noin vuonna 2050, huomioiden kansalliset erikoispiirteet – kuten on sovittu IMO:n 2023 KHK-strategiassa. Tämä päätös tulee vahvistaa kuuden kuukauden päästä lokakuussa pidettävässä meriympäristön suojelukomitean erityisistunnossa: https://navigatormagazine.fi/uutiset/imo-kansainvalisesta-merenkulusta-paastotonta-vuonna-2050/

Mitä riskejä pakotteet tuovat merenkulkuelinkeinolle? Sitä varten on hyvä ymmärtää pakotteen status, mitkä ovat pakotteen asettajan mahdollisuudet toimeenpanna pakote tehokkaasti, ellei mukaan lasketa suoranaista sotilaallista puuttumista:  https://www.hellenicshippingnews.com/understanding-the-risks-that-sanctions-pose-to-shipping-businesses/

Kolumni: miksi pakotteet eivät toimi? Vain 45 maata 195 on edes hiukan kiinnostuneita asiasta ja pakotteiden toimeenpanosta puuttuu kokonaan toimenpideohjeet eikä niiden logiikka pidä vettä: https://splash247.com/sanctions-still-dont-work/

Podcast: UK:n pakotteiden päivitys ja Punaisen meren tilanne: https://www.seatrade-maritime.com/regulations/update-on-sanctions-and-the-red-sea-with-mike-salthouse-from-northstandard

Jos IMO MEPC83 osoittautui haasteelliseksi ja päätöksestä merenkulun päästöjen rajoittamisen toimenpiteistä jouduttiin äänestämään, vielä vaikeammaksi saattaa osoittautua lokakuun kokous, jossa asiasta lopullisesti päätetään: https://www.seatrade-maritime.com/regulations/imo-mepc-october-meeting-shipping-s-regulatory-crunch-time

EU on julkaissut Mustan meren meriturvallisuusstrategian uhkien laajetessa: https://gcaptain.com/eu-unveils-black-sea-maritime-security-strategy-amid-escalating-threats/

Panaman merenkulkuviranomainen on palkannut kuudeksi kuukaudeksi $195’000 kuukausipalkkiolla käytäväpoliitikon Washington DC:in USA:han hoitamaan yhteyksiä USA:n presidentin hallintoon ja viranomaisiin: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/panama-maritime-authority-contracts-us-firm-to-lobby-trump-administration

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Suomen viranomaiset ovat lähes valmiita kuusi kuukautta kestäneen varjolaivastoon kuuluneen aluksen rikostutkinnassa. Kyse on tapauksesta, jossa vaurioitui Suomen ja Viron välinen voimakaapeli, jolle aiheutui €50-€60 miljoonan vahingot. Matkustuskiellossa olleet kolme aluksen miehistön jäsentä pysyvät epäiltyinä. Kaapelin on tarkoitus saada virta heinäkuun puolivälissä: https://www.maritime-executive.com/article/finland-nears-completion-of-criminal-investigation-as-cable-repairs-proceed

USA:n liittovaltion muutoksenhakutuomioistuin ylempänä oikeusasteena on pysäyttänyt USA:n ulkomaankauppatuomioistuimen päätöksen toimeenpanon vain päivän sen jälkeen, kun se kielsi suurimman osan USA:n presidentin tullipäätöksistä. Muutoksenhakutuomioistuin on antanut kantajalle aikaa vastata kesäkuun 5. päivään mennessä ja hallitukselle vastata siihen kesäkuun 9. päivään mennessä: https://splash247.com/appeals-court-temporarily-reinstates-trump-tariffs/

USA:n liittovaltion kansainvälisen kaupan tuomioistuimen päätös ja sen vaikutukset: https://www.hellenicshippingnews.com/how-trump-might-bypass-us-courts-to-continue-his-tariff-agenda/

USA:n liittovaltion tuomioistuimen päätös tuskin estää USA:n presidentin toimien vaikutuksia. Ulkomaankauppatuomioistuin linjasi, etteivät Valkoisen talon käyttämät hätätilalait anna presidentille yksipuolista toimivaltaa määrätä tulleja. Presidentinhallinnolla on kuitenkin käytettävissään muita vipuja, joilla sekoittaa maailmankaupan toimitusketjuja:  https://shippingtelegraph.com/shipping-finance-news/us-trade-court-strikes-down-trumps-worldwide-and-retaliatory-tariffs/   

Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:

Järjestöt ja yhdistykset:

Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:

Kolumni: Meri onnellisuuden ja terveyden lähteenä: https://www.centrumbalticum.org/julkaisut/pulloposti/meri_onnellisuuden_ja_terveyden_lahteena.7852.news

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Onnettomuustutkinnan mukaan Norjassa rantaan ajaneen konttialuksen komentosillan vahtihälytysjärjestelmä oli kytketty pois päältä: https://www.maritime-executive.com/article/norway-confirms-bridge-alarms-were-turned-off-before-boxship-grounded

Hollannin onnettomuustutkintakeskuksen raportin mukaan meripelastusjärjestelmä tarvitsee läpikäyntiä epäonnistuneen autojenkuljetusaluksen palonsammutuksen takia. Raportin mukaan hätätilavalmius ei ole kunnolla järjestetty eikä hälytyksiä priorisoida kunnolla eivätkä organisaatiot tee yhteistyötä. Puutteet tulevat esille kyseisen kaltaisessa monimutkaisessa pelastustilanteessa: https://www.maritime-executive.com/article/dutch-safety-board-says-maritime-emergency-response-needs-overhaul

Intian merenkulkulaitoksen pääjohtaja on nimennyt painolastijärjestelmän mekaanisen vian syyksi konttialuksen uppoamiseen Intian Keralan rannikolla: https://www.seatrade-maritime.com/accidents/ballast-water-system-failure-sank-msc-ship-indian-authorities

Video: Intian rannikolla uponneen konttialuksen kontteja ja lastia alkaa ajautua lisääntyvässä määrin rantaan. Pieniä muovipellettejä, joita on päässyt konteista irtipäässeistä ja rikkoutuneista säkeistä, kojataan vaivalloisesti rannalta. Alukselta raportoidaan 46 kontin ajautuneen rantaan ja lisää odotetaan sen 640 kontin lastista vielä tulevan. Lisäksi aluksella oli 13 konttia vaarallista ainetta ja 12 konttia kalsiumkarbidia: https://www.seatrade-maritime.com/accidents/pollution-worries-as-more-cargo-washes-ashore-from-msc-elsa-3

Koulutuspurjeveneen päällikkö loukkaantui hänen tullessaan sulkuun ja veneen maston osuttua sulussa olleeseen säiliöalukseen. Masto kaatui veneen kannelle, jolloin päällikkö loukkaantui. Onnettomuutta ei tutkita enempää, koska esitutkinnan mukaan päällikkö yritti väistää vieressä ollutta alusta:  https://www.maritime-executive.com/article/skipper-injured-as-sailboat-is-caught-in-tanker-s-wake-entering-lock

Video: Suurten järvien alueella ajava irtolastialus oli lähellä kontaktia rantavalliin St. Clair -joella. Alus tuli joen mutkasta, jonka jälkeen on heti sillan alitus. Päällikkö selvitti kuitenkin tilanteen: https://gcaptain.com/watch-great-lakes-bulk-carrier-has-near-miss-with-seawall-in-st-clair-river/

Aluskierrätys, romutus:

Aluskierrätysmarkkinat ovat päämarkkina-alueilla siirtymävaiheessa. Sitä mukaa, kun Hongkongin sopimuksen takaraja lähestyy, markkinat ovat epäröinnin, minimaalisen toimeliaisuuden ja kasvavan säädöspaineen risteyskohdassa. Kaikki telakat ovat eri asteisessa valmiustilassa säädösten suhteen, mutta markkinatilanne on myös haastava kauppa- ja tullisodan vuoksi. Romulaivojen ostajat odottavat sopivaa hetkeä toimia: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-recycling-activity-at-a-crossroads/

Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:

Kaksipäiväinen KETJU25-harjoitus pidettiin 7.–8.5. Mukana oli lähes sata osallistujaa, jotka edustivat logistiikka-alan yrityksiä, viranomaisia ja puolustusvoimia. Harjoituksen teemana oli isäntämaatuen (HNS, Host Nation Support) järjestäminen. Isäntämaatuki mahdollistaa liittolaisten joukkojen saapumisen, toiminnan ja poistumisen Suomesta. Harjoituksessa käytiin läpi kolme skenaariota. Tilanteet simuloivat suurta joukkoa ja kalustoa, jotka toimivat Suomessa. Niissä tunnistettiin logistiikkaketjun ja tukitoimintojen kehityskohteita: https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriliikenne-ja-varustamot/logistiikka-ala-ja-puolustusvoimat-harjoittelivat-isantamaatuen-antamista/

Kiina pullistelee lihaksiaan Itä-Aasian vesillä lähettämällä maan laivastosta, rannikkovartiostosta ja muista aluksista koostuvia aiempaa suurempia osastoja Taiwanin, eteläisen Japanin, Itä- ja Etelä-Kiinan merien vesialueille. Tällä Kiina pyrkii vahvistamaan läsnäoloaan ja alueen hallintaansa, joka huolestuttaa muita alueen maita: https://gcaptain.com/china-flexes-military-muscle-with-east-asian-naval-activity-sources-say/

Historian havinaa:

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork https://seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/