Merenkulun uutisia 22.5.2025, päivitetty klo 20.00: merihenkilöstöstä, Lundqvistin mt Sword, Mimer Välimerellä, Star of the Seas koeajolla, merituulivoimasta, metanolikäyttöinen laivakone, Foreship ja Wasaline, raportteja, Itämeri, EMSA, kansainvälisten sopimusten toimeenpanoa, pakotteita EU:sta ja UK:sta, korjaustelakoiden yhteenliittymä, Alangista.

Mitä tarkoittaa termi:

Mikä yritys tai yhdistys:

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Markkinatilanne on merenkulussa puolivälissä sykliä, jos verrataan aiempiin sykleihin. Tässä vaiheessa tilanne näyttää päällisin puolin vakaalta mutta pinnan alla paineet alkavat kasautua. Ylikapasiteetin vaara on ilmeinen uudisrakennusten luovutusten lisääntyessä, maailmankaupan hidastuessa ja sääntöjen tiukentuessa. Tässä tasapainotilassa navigointi vaatii itsekuria ja syvää ymmärrystä tilannekuvan kehityksestä: https://www.hellenicshippingnews.com/global-shipping-industry-in-mid-cycle-transition/

Kolumni: merihenkilöstön säilyttämisen hallinta ei voi olla miehitysyhtiöiden ainoa tavoite, vaan nykyaikana tulee ottaa huomioon myös nuorten muuttuneet elämäntavat. Pitää osata hallita myös vaihtelunhaluisten työntekijöiden saatavuutta. Sitoutuminen yhteen varustamoon ei ole enää nuorten tavoite: https://splash247.com/manage-not-only-retention-but-also-fluctuation/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Konttiliikenteessä koetaan neljän vuoden epävarmuus johtuen USA:n poukkoilevasta tullisekamelskasta ja kaupan uudelleen järjestäytymisestä: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/port-of-la-expects-pullback-in-global-trade

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

Ahvenanmaalaisen Lundqvist-varustamon mt Sword on kahden viikon ankkuroinnin jälkeen siirtynyt laituriin Porvoossa. Se on Lundqvist-varustamon ensimmäinen säiliöaluksen aluskäynti Suomeen lähes 40 vuoteen: https://www.sjofart.ax/nyheter/nu-ligger-sword-vid-kaj-i-finland/  

Intia aikoo käyttää $10 miljardia hankkiakseen 112 raakaöljysäiliöalusta vuoteen 2040 mennessä. Intian on maailman kolmanneksi suurin öljyntuoja ja säiliöalukset hankitaan huoltovarmuuden takaamiseksi ja telakkateollisuuden kasvattamiseksi. Suunnitelman ensi vaihe käsittäisi 79 aluksen hankinnan, joista 30 olisi keskisuuren kokoluokan aluksia: https://gcaptain.com/india-launches-10-billion-tanker-fleet-plan-to-boost-energy-security-and-shipbuilding/

Tämän hetken suurimmat LNG-kuljetuksiin erikoistuneet alukset: https://www.marineinsight.com/know-more/biggest-lng-carrier-operating-today/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Suomen lipun alla purjehtiva roro-alus aloittaa Välimerellä reittiliikenteen Dubaissa pääkonttoriaan pitävän varustamon uudella reitillä. Reitti käsittää satamia Italiassa, Turkissa ja Libyassa: https://splash247.com/eastern-med-focused-midline-shipping-launches/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Sarjansa toinen, valmistuessaan maailman suurin, risteilyalus Star of the Seas on lähtenyt merikoeajoille Turusta. Yli 2’000 asiantuntijaa suorittaa tarvittavat kokeet 11 päivän merikoeajon aikana.  Alus on 250’800 bruttotonnia, 364 metriä pitkä ja siinä on 20 kantta. Alukseen tulee 7’600 matkustajapaikka ja siinä on 2’350 hengen miehistö: https://www.maritime-executive.com/article/video-world-s-largest-cruise-ship-star-of-the-seas-starts-sea-trials

Offshore ja merituulivoima:

Norja on virallisesti avannut kelluvan merituulivoiman tarjouspyynnön yhdelle alueelle. Pitkään odotettu tarjouspyyntö sisältää $3,37 miljardin taloudellisen tuen. Tarjouspyyntö koskee kolmea hankealuetta, joista jokainen sisältää 500 MW:n kapasiteetin. Tarjouspyyntö on kaksivaiheinen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/norway-launches-first-floating-wind-tender-with-3-3-bln-in-subsidies/

Tarjouspyynnöt kahteen merituulivoimakenttään on Hollannissa peruttu maan hallituksen arvioidessa uudelleen hankekriteerit ja tukimahdollisuudet: https://www.maritimejournal.com/environment/dutch-wind-farms-shelved-as-government-rethinks-subsidies/1502138.article 

USA:n presidentti on arvioinut uudelleen maan valtamerienergiaviraston suhtautumista merituulivoimaan ja on kumonnut määräyksen pysäyttää työt Equinorin Empire Wind-hankkeella: https://www.maritimejournal.com/environment/trump-u-turns-on-equinor-empire-wind-farm/1502121.article

Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Yli 80 median edustajaa oli kerääntynyt kuulemaan Los Angelesin satamajohtajan kuukausittaista tiedotustilaisuutta. Eniten kuuteen vuoteen, kun näitä katsauksia on pidetty. Tiedotustilaisuuden pääanti oli yleinen epävarmuus, jonka USA:n uudet tullit ja niiden tilapäinen kevennys ovat aiheuttaneet. Joka tapauksessa taustalla tapahtuu muutoksia kauppareitteihin ja toimintaan: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/port-of-la-expects-pullback-in-global-trade

Ruotsin satamatyöntekijöiden liitto on aloittanut Ruotsin satamia koskevan lakon: https://www.sjofartstidningen.se/hamnarbetarforbundet-gar-ut-i-strejk/

Meksikon suurin konttisatama palaa hiljalleen toimintaan tullityöntekijöiden nelipäiväisen lakon jälkeen. Lakon aiheuttamien tappioiden arvioidaan olevan $150 miljoonaa: https://www.freightwaves.com/news/mexicos-largest-container-port-slowly-reopens-after-worker-strike

Brasilian viranomaiset ovat hyväksyneet Lontoon pörssissä noteeratun brasilialaisen satama- ja logistiikkayhtiön myynnin sveitsiläiselle konttivarustamolle. Kaupassa siirtyvät useissa Brasilian konttisatamissa olevat toiminnot, joiden arvo on yli $1 miljardia sekä yksi suurimmista hinaajavarustamoista Latinalaisessa Amerikassa: https://splash247.com/msc-cleared-for-wilson-sons-takeover/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

MAN Energy Solutions toimittaa maailman vahvimman kaksitahtimetanolikoneen tämän vuoden kesäkuussa. Se on ensimmäinen kaikkiaan kahdestatoista 24’000 TEU:n konttialukseen tulevasta koneesta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/man-energy-solutions-to-deliver-worlds-most-powerful-methanol-engine/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Suomalainen insinööri- ja konsulttiyhtiö Foreship tukee Wasaline-varustamoa teknisesti uraauurtavassa ms Aurora Botnian päivitystyössä, jossa aluksen akkukapasiteetti kuusinkertaistetaan. Päivityksen myötä aluksen CO₂-päästöjen odotetaan putoavan 23 % vuodessa. Hanke jatkaa yhtiöiden välistä alusta koskevaa yhteistyötä: https://www.sjofart.ax/nyheter/foreship-sexdubblar-batterier-pa-wasaline/

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Fintraffic VTS, ESL Shipping ja Finnpilot Pilotage ovat yhteistyössä kehittäneet simulaattorissa väylänavigoinnin toimintatapamalleja: https://www.linkedin.com/posts/sirpakannos_interregbalticsearegion-madameproject-interreg-activity-7330928236056436736-SgZP

Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:

Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolla 21: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-falls-to-near-one-week-low/

Markkinaraportti (Fearnleys) viikolta 21: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/05/Fearnleys-Weekly-Report-_-Fearnpulse_compressed-2.pdf

Saksalainen Ernst Russ -varustamo ilmoittaa vakaasta tuloksesta tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä huolimatta jännittyneestä markinatilanteesta: https://www.hellenicshippingnews.com/ernst-russ-ag-in-q1-2025-positive-business-performance-despite-global-uncertainties/

Maailmankauppa ja politiikka:

Jos haluamme ymmärtää geopoliittisia muutosvirtoja Itämeren alueella, kannattaa noteerata relevantit uudet ilmiöt, seurata ilmiöitä ehdollistavia kantoaaltoja ja tehdä silloin tällöin syväluotauksia. Näin voimme ennakoida paitsi muutosvirtojen tulevia kiemuroita, myös oivaltaa sen, miten nämä mahdolliset virrat asettuvat osaksi historiallisia kaaria, suhteellisen pysyväluonteisia ja aika ajoin uudelleen pinnalle nousevia akanvirtoja: https://www.centrumbalticum.org/julkaisut/pulloposti/ilmioita_kantoaaltoja_ja_syvaluotauksia_miten_ennakoida_itameren_alueen_geopoliittisia_muutosvirtoja.7845.news

Venäjä on ilmoittanut puolustavansa aluksiaan Itämerellä kaikin keinoin viitaten Viron yritykseen pysäyttää lippuvaltioton säiliöalus sen ollessa matkalla Venäjälle. Venäjän mukaan kyseessä oli vihamielinen hyökkäys merten vapautta vastaan: https://www.hellenicshippingnews.com/kremlin-says-russia-will-defend-its-ships-in-the-baltic-sea-with-all-means-available/

Ensimmäistä kertaa Kiinan historiassa vuoden talletuskorko on pudonnut alle 1 %:n. Sen seurauksena säästäjät voivat alkaa siirtämään $22 biljoonan säästöjään osakkeisiin, jota Kiinan keskushallinto on halunnut jo pitkään. Aika vain ei ole kovin suosiollinen yksilöille eikä lainanantajille: https://www.hellenicshippingnews.com/china-entices-savers-to-cross-risky-rubicon/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

Euroopan Neuvosto ja Euroopan Parlamentti ovat päässeet alustavaan poliittiseen yhteisymmärrykseen Euroopan meriturvallisuusviraston (EMSA) tehtävien, kuten kyberturvallisuus ja hybridiuhat, kehittämisestä: https://www.maritime-executive.com/article/eu-moves-to-expand-role-of-european-maritime-safety-agency

Ihmishengen turvallisuudesta merellä vuonna 1974 tehdyn kansainvälisen yleissopimuksen liitteeseen ja yleissopimuksen liitteeseen liittyviin säännöstöihin ja yleissopimuksen liitteeseen liittyviin suorituskykystandardeihin ja vaatimuksiin sekä yleissopimukseen liittyviin lisäpöytäkirjojen liitteisiin tehtyjen muutosten hyväksyminen: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=3717

Eduskunnan vastaus hallituksen esitykseen eduskunnalle SOLAS-yleissopimuksen liitteeseen, MARPOL-yleissopimuksen I pöytäkirjaan ja painolastivesiyleissopimuksen liitteeseen tehtyjen muutosten hyväksymiseksi ja voimaansaattamiseksi sekä laeiksi merilain 6 luvun 12 a §:n ja väylämaksulain muuttamisesta (HE 20/2025 vp; EV 43/2025 vp): https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=3894

Eduskunnan vastaus hallituksen esitykseen eduskunnalle laiksi jätteen ja muun aineen mereen laskemisen aiheuttaman meren pilaantumisen ehkäisemisestä vuonna 1972 tehdyn yleissopimuksen vuoden 1996 pöytäkirjaan vuonna 2009 tehtyjen muutosten lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta annetun lain muuttamisesta (HE 222/2024 vp; EV 9/2025 vp): https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=3450

Hollantilainen laivanvarustaja ja Euroopan varustamoyhdistyksen ECSA:n nykyinen puheenjohtaja sekä ISWAN-verkoston hallituksen puheenjohtaja ja useiden muiden kansainvälisten järjestöjen hallituksen jäsen Karin Orsel on vastaanottanut kansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n tasa-arvopalkinnon: https://www.sjofartstidningen.se/sjofartsentreprenor-tog-emot-jamstalldhetspris/

Sekä EU että UK ovat asettaneet pakotteita Venäjän varjolaivastolle ja sen tukijoille. EU asetti pakotteet 189 alukselle, joka nostaa EU-pakotteiden alaisten alusten määrän 342:en. UK asetti brittiläiselle merenkulun rahoittajalle, jonka se väittää ostaneen 25 käytettyä säiliöalusta Venäjän varjolaivastoon $700 miljoonalla joulukuun 2022 ja elokuun 2023 välisenä aikana. Lisäksi UK asetti pakotteet kahdelle venäläiselle aluksen päällikölle, 18 varjolaivaston alukselle ja 46 rahoituslaitokselle: https://www.maritime-executive.com/article/uk-and-eu-increase-sanctions-on-shadow-fleet-tankers-and-enablers  

EU:n 17. pakotepaketti sisältää yllättäen myös kolme japanilaista uutta LNG-säiliöalusta, joilla on rahtaussopimus Venäjän energiahankkeisiin: https://gcaptain.com/eu-sanctions-three-mol-gas-carriers-associated-with-russias-yamal-lng/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

USA tekee selvitystä ovatko tiettyjen maiden lippuvaltiolait, säädökset ja käytännöt USA:n ulkomaankaupalle epäsuotuisia. Syynä on yhä useampien maiden kiihtyvä kilpailu keventää sääntöjen vaatimustenmukaisuusvaatimuksia laskemalla vaatimusten tasoa saadakseen kilpailuetua. USA näkee IMO:n toimintamallin tarjoavan liian vähän pelotetta kasvavalle ongelmalle: https://splash247.com/washington-takes-another-swipe-at-the-imo-in-launching-flag-investigation/

Malesian viranomaiset pysäyttivät konttialuksen luvattomasta ankkuroinnista Malakan salmessa. Aluksen venäläistä päällikköä ja toista konemestaria kuulusteltiin tapauksen takia maissa. Mikäli henkilöt tuomion, heille voidaan määrätä $23’000 sakot, kaksi vuotta vankeutta tai molemmat tuomiot. Enempiä tietoja Malesian viranomaiset eivät tapauksesta antaneet mutta alus on AIS-tietojen perusteella Port Klangissa laiturissa: https://www.maritime-executive.com/article/malaysia-detains-msc-boxship-for-illegally-anchoring-without-permission

Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:

Järjestöt ja yhdistykset:

Viisi korjaustelakkaa on muodostanut uuden yhteenliittymän, Global Green Shipyard Alliance (GGSA), edistämään kestävän kehityksen teknologiaa ja yhdistämään alan ympäristoimien tavan toimia. Mukana ovat dubailainen, turkkilainen, espanjalainen, saksalainen ja singaporelainen telakkayhtiö: https://www.seatrade-maritime.com/shipyards/repair-yard-association-sets-green-agenda

Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:

USA:n valtamerienergiavirasto BOEM on avannut hankehaun American Samoan vesillä tapahtuvan monimetallinoduulien kaivamiseksi: https://www.maritime-executive.com/article/boem-plans-deep-sea-mining-lease-sale-off-american-samoa

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Kyproksen lipun alla purjehtiva konttialus ajoi Norjassa karille lähes törmäten rannalla olleeseen asuntoon. Alukselta ei tullut öljypäästöjä eikä loukkaantumisia. Ainoa vahinko tuntuu tulleen rannalla olleelle lämmitysputkelle: https://splash247.com/ncl-boxship-becomes-lodged-on-norwegians-front-garden/

Princess Cruisesin aluksen päällikkö menehtyi äkillisesti aluksella sairaskohtaukseen: https://www.maritime-executive.com/article/princess-cruise-ship-captain-dies-suddenly-after-medical-emergency

Aluskierrätys, romutus:

Ei mitään uutta romutusrintamalla: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-demolition-still-stagnant/

Alangin romutustelakka Khambhatinlahdella Intian Gujaratin osavaltiossa on maailman suurin alusten hautausmaa: https://www.marineinsight.com/know-more/biggest-ship-graveyard-in-the-world/

Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:

Puolan viranomaiset puuttuivat Venäjän varjolaivastoon kuuluvan aluksen kulkuun sen manöveeratessa epäilyttävästi Puolan ja Ruotsin välisen merikaapeliyhteyden lähettyvillä: https://www.euronews.com/2025/05/21/poland-intervenes-after-russian-shadow-fleet-ship-detected-near-baltic-sea-cable

Brittiläisen turvallisuusyhtiön mukaan Iranin merivoimat ovat siepanneet Panaman lipun alla purjehtivan tuotesäiliöaluksen Hormuzin salmessa. Sieppausolosuhteet ovat hämärät mutta ne saattavat liittyä Iranin yrityksiin pidättää polttoaineen salakuljetus alueeltaan: https://www.maritime-executive.com/article/report-tanker-hijacked-near-strait-of-hormuz

Historian havinaa:

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork https://seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/