Merenkulun uutisia 21.5.2025: kyberhyökkäykset aluksiin, osaamispula merellä, risteilytoiminnasta, Helsingin Satama, Konecranes, Aker Arctic ja Bluetech, Deltamarin, raportteja, EU antoi pakotepakettinsa, Green Admire, Huthit jatkavat Israelin tulitusta.

Mitä tarkoittaa termi:

RSD-tug (Reversed Stern Drive): https://www.damen.com/vessels/tugs/rsd-tugs

Mikä yritys tai yhdistys:

G7-maat: https://en.wikipedia.org/wiki/G7

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Kolumni: kyberhyökkäysten lamauttaessa vähittäismyyjiä ja paljastaessa miljoonien yksityistietoja, kyberturvallisuus on jälleen etulinjassa. Ne ovat sijoittaneet miljardeja suojautuakseen. Jostakin syystä merenkulku ei ole sitä tehnyt. Sitä mukaa, kun alukset ovat yhä tiiviimmin yhteydessä, ne tulevat entistä haavoittuvimmiksi. Digitalisaatio tuo huomattavia hyötyjä mutta vaatii entistä parempaa suojautumista: https://splash247.com/why-shipping-cant-wait-for-another-cybersecurity-crisis/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Kolumni: merenkulku on voimakkaassa ja nopeassa muutoksessa samaan aikaan, kun se kokee kriittisen osaamisen työvoimapulaa. IMO:n naisten merenkulun päivän kunniaksi on hyvä miettiä, onko nyt aika romuttaa menneen maailman stereotypioita: https://gard.no/insights/from-deck-to-desk-women-and-the-future-of-shipping/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Merenkuluku hyötyy epävarmoista ajoista, USA:n ja Kiinan kauppasodasta ilmeisesti eniten konttiliikenne: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-stands-to-benefit-from-the-us-china-trade-war-truce/

Korealaisvarustamo lähti Tyynen meren konttiliikenteeseen 40 vuoden poissaolon jälkeen USA:n ja Kiinan kauppasodan nostamien rahtien vuoksi: https://splash247.com/kmtc-returns-to-the-transpacific-after-40-year-absence/

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

OPEC-järjestön mukaan säiliöalusmarkkinat ovat kasvaneet huhtikuussa. Raakaöljyrahdit paranivat kuukausitasolla. VLCC-luokan spot-rahteja nostaa Lähi-Idän kasvanut kysyntä. Sekä suezmax- että aframax-luokissa kasvu on ollut huomattavaa. Tuotekuljetuksissa spot-rahdit olivat selvässä laskussa: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-market-improved-during-april/

Venäjän meritse kuljettaman öljyn määrä kasvoi huhtikuussa. Suurimmat ostajamaat ovat Kiina, Intia, Singapore ja Malesia. Myös Indonesia on kasvattanut osuuttaan. Saudi-Arabia kaksinkertaisti polttoainetuontinsa Venäjältä: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-seaborne-fuel-oil-exports-rise-in-april-data-shows/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Vaikka merenkulku hyötyy epävarmoista ajoista, ovat varsinkin irtolastivarustamot varovaisia ja välttävät isoja päätöksiä. Se näkyy mm. irtolastialusten uudisrakennustilausten häviämisenä ja toisaalta romutuksen vähenemisenä entisestään: https://www.hellenicshippingnews.com/bulk-carrier-owners-tackling-hard-decisions/

Olisiko nyt hyvä aika sijoittaa panamax-luokan irtolastialuksiin? Senkin seikan arvioimiseen on olemassa apuväline: https://www.hellenicshippingnews.com/is-this-a-good-time-to-start-financing-panamax-bulkers/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Cruise & Ferry Interiors -julkaisu 2025: https://www.cruiseandferry.net/digital/magazine/2025/interiors/

MSC Cruises aikoo vahvistaa risteilytoimintaansa tilaamalla kaksi 217’000 bruttotonnin megaluokan risteilijää ranskalaistelakalta. Alusten toimitus olisi vuosina 2029 ja 2030: https://www.maritime-executive.com/article/msc-cruises-adds-to-cruise-ship-boom-ordering-two-more-mega-ships

Offshore ja merituulivoima:

Vaikeutuneen markkinatilanteen vuoksi aikovat Hollanti, Norja ja Tanska kukin muuttaa tulevia merituulivoimatarjouspyyntöjään:  https://www.maritime-executive.com/article/netherlands-norway-and-denmark-each-revise-offshore-wind-farm-tenders

USA:n hallinto on perunut suuren merituulivoimahankkeen pysäytyksensä ja työt kentällä voivat jatkua kuukauden seisokin jälkeen: https://gcaptain.com/trump-administration-lifts-stop-work-order-on-5b-empire-wind-project/

Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Helsingin Satama ja Metropolia Ammattikorkeakoulu aloittavat yhteistyön, jolla tarjotaan opiskelijoille monipuolisia mahdollisuuksia osallistua Helsingin satamatoiminnan kehittämiseen. Yhteistyö voi olla käytännön tasolla esimerkiksi harjoittelujaksoja, opinnäytteitä ja projektitöitä, tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan yhteistyötä tai vaikkapa henkilöstön osaamisen kehittämistä: https://www.portofhelsinki.fi/tietoa-meista/helsingin-satama/ajankohtaista/helsingin-satama-ja-metropolia-yhteistyohon/

Helsingin Satamalla työskentelee tänä kesänä 11 opiskelijaa. Osa heistä on uusia tuttavuuksia, mutta moni jo aiemmin ollut kesätöissä Satamalla. Mielekkäitä työtehtäviä hoidetaan niin kunnossapidossa, talous- ja ICT-palveluissa, matkustajaterminaaleilla, liikennesuunnittelussa, rahtiliiketoiminnassa kuin projekteissa: https://www.portofhelsinki.fi/tietoa-meista/helsingin-satama/ajankohtaista/kesatyo-helsingin-satamassa-on-monen-nuoren-uramatkan-varrella/

Helsingin satamien ilmansaasteiden pitoisuudet ovat nykyään matalia, kertovat HSY:n mittaukset. Tähän ovat vaikuttaneet sekä autokannan uusiutuminen ja pakokaasupäästöjen puhdistuminen, että laivaliikenteen päästöjen vähentyminen. Myös maasähköön siirtyminen on vähentänyt laivapäästöjä satamissa: https://www.portofhelsinki.fi/tietoa-meista/helsingin-satama/ajankohtaista/ilmansaasteiden-pitoisuudet-nykyaan-matalia-helsingin-satamissa-maasahkoon-siirtyminen-on-edelleen-vahentanyt-laivaliikenteen-paastoja/

Konecranesille on nimitetty uusi hallituksen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja. Marko Tulokas seuraa Anders Svenssonia tehtävässä heinäkuun alusta lukien: https://www.worldcargonews.com/business/2025/05/konecranes-appoints-new-president-and-ceo/

Antwerpen-Brüggen satama on ottanut käyttöön Euroopan ensimmäisen täyssähköisen hinaajan. RSD-hinaaja on suunniteltu yhteistyössä hollantilaisen telakan kanssa ja se kykenee toimimaan sekä keula- että perähinaajana. Sen akkukapasiteetti on 2’782 MWh, joka riittää 12 tunnin toiminta-aikaan. Akusto on ladattavissa kahdessa tunnissa. Hinaajan paaluveto on 70 tonnia: https://www.hellenicshippingnews.com/port-of-antwerp-bruges-launches-the-volta-1-europes-first-electric-tugboat/

Belgian satamia kohtaa jo kolmas lakko maaliskuun jälkeen: https://www.worldcargonews.com/business/2025/05/new-strike-disrupts-belgian-ports/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Suomalaiset jäänmurtajien rakentajat vahvistavat asemiaan valmistautuessaan ICE-PACT-yhteistyöhön USA:n ja Kanadan kanssa. Kaksi johtavaa jäänmurtajien ja jäävahvistettujen alusten suunnitteluyhtiötä, Aker Arctic ja Bluetech, yhdistyvät. Ne toimivat yhteisen sateenvarjon, Arctic Marine Technology Group Oy, alla omilla liikemerkeillään. Uuden yrityksen omistavat sveitsiläisruotsalainen ABB ja suomalainen teollisuussijoitusyhtiö Tesi: https://gcaptain.com/finnish-icebreaker-builders-make-push-for-north-american-market-with-merger-of-two-major-players/

Deltamarin: IMO:n MEPC83 kokouksessa sovitut päästörajoitustoimet ovat EU-sääntelyäkin kunnianhimoisemmat. Säädökset tuovat uudenlaisen kustannusrakenteen, vaatimuksenmukaisuusmääräykset ja strategiset seuraukset, joihin vaikuttavat nopeasti muuttuva polttoainevalikoima ja infrastruktuurin epävarmuus. Ne vaikuttavat alusten suunnitteluun, toimintaan ja elinkaareen. Maailmanlaajuinen hiili-intensiteetti ja polttoainestandardi on tarkoitus tulla voimaan vuonna 2028, jolloin varustamot kohtaavat entistä tiukemmat päästörajoitukset, joihin varautumiseen vaaditaan suunnittelua: https://www.hellenicshippingnews.com/deltamarin-fueleu-maritime-turning-complexity-into-competitive-advantage/

Miehittämättömät ja autonomiset alukset lisäävät rooliaan merenkulussa. Mitä pidemmälle asiassa edetään, sen monimutkaisempia järjestelmiä tarvitaan monimutkaisen ja dynaamisen ympäristön hallitsemiseksi. Huonosti kartoitetun merialueen uhkien välttämiseksi on kehitetty eteenpäin näyttävä 3D-kaikuluotain: https://gcaptain.com/how-can-unmanned-and-autonomous-vessels-leverage-3d-forward-looking-sonar/

Keulapotkurin irrotus ja asennus veden alla. Toimenpide suoritettiin Algecirasissa Espanjassa: https://hydrex.be/project/bow-thruster-in-algeciras/

Eteläkorealaistelakka, joka osti Philadelphian telakan USA:ssa norjalaisomistajalta $100 miljoonalla viime vuonna, on esittänyt suunnitelmansa nostaa telakan tuotantoa 1,5 aluksesta vuodessa 10 alukseen vuodessa sekä laivaston että kauppamerenkulun aluksia: https://splash247.com/hanwha-philly-shipyard-set-for-transformation-to-meet-trump-goals/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Varustamoiden tulisi toimia nopeasti FuelEU Maritime pooliutumisen kanssa maksimoidakseen mahdollisuutensa ja välttääkseen sakkomaksut: https://www.hellenicshippingnews.com/columbia-group-urges-early-action-by-ship-owners-on-fueleu-pooling-to-maximise-opportunities-and-avoid-penalties/

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:

Raportti merenkulkijoiden hyvinvoinnista (ISWAN) vuodelta 2024: https://www.hellenicshippingnews.com/new-guidance-puts-seafarers-at-centre-of-decarbonisation/

Raportti naisten osuudesta merenkulussa (IMO) vuodelta 2024: https://www.hellenicshippingnews.com/new-data-highlights-lack-of-gender-diversity-in-maritime-2/

Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) viikolla 21: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-inches-lower-on-weaker-capesize-rates/

Markkinaraportti (Banchero Costa) viikolta 20: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/05/Bancosta-Weekly-2025-20.pdf

Markkinaraportti (Intermodal) viikolta 20: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/05/Intermodal-Report-Week-20-2025.pdf

Meklariraportti (xclusiv) viikolta 20: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/05/xclusiv-2025_05_19_compressed.pdf

Maailmankauppa ja politiikka:

Kiinan talouden kasvun hidastuminen huhtikuussa osoittaa talouden epävarmuuden vaikutuksen: https://www.hellenicshippingnews.com/china-april-slowdown-shows-the-impact-of-economic-uncertainty/

USA:n ja Kiinan välisen kauppasodan tullitauon jälkeinen aika näyttää synkältä. Nykyinenkään 10 %:n yleistulli ei ole sitä, miltä näyttää, vaan huomattavasti korkeampi Kiinalle. Osa kiinalaisyrityksistä on myös ulkoistamassa tuotantoaan neutraaleihin maihin: https://www.hellenicshippingnews.com/the-post-truce-state-of-us-china-trade-looks-dire/

BRICS-maat ovat kritisoineet pakotteita sanoen niiden vaarantavan energiaturvallisuuden ja haittaavan päästörajoitustoimia: https://www.hellenicshippingnews.com/brics-criticize-sanctions-and-trade-restrictions-as-threat-to-energy-security/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

EU on hyväksynyt 17. pakotepakettinsa huolimatta USA:n haluttomuudesta asettaa uusia pakotteita. Samalla alkaa 18. pakotepaketin valmistelu Venäjän pakottamiseksi 30 päivän tulitaukoon Ukrainassa: https://www.euronews.com/my-europe/2025/05/20/eu-will-move-ahead-with-new-sanctions-on-russia-without-us

EU aikoo ehdottaa G7-maiden valtionvarainministereille Venäjälle asetetun raakaöljyn $60 hintakaton alentamista $50:in osana uusia pakotepaketteja. Ministerit kokoontuvat Kanadassa tällä viikolla: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-likely-to-propose-to-g7-lowering-price-cap-on-russian-oil-to-50-per-barrel/

EU:n merenkulusta vastaavat ministerit kokoontuivat viime viikolla Puolan Szczeciniin epäviralliseen strategiakokoukseen. Keskusteluissa oli Euroopan laivanrakennuksen ja merenkulkualan kilpailukyvyn parantaminen yhä kovenevaa Aasian kilpailua vastaan: https://www.maritime-executive.com/article/eu-begins-planning-a-new-strategy-to-boost-its-maritime-sector

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Venäläisten pidättämä kreikkalainen Liberian lipun alla purjehtiva Green Admire säiliöalus on päässyt lähtemään kohti määränpäätään. Venäjän Suomenlahdelle antama yleinen merivaroitus tulee tapauksen myötä uuteen valoon ja antaa sille poliittisen merkityksen. Tapauksen myötä EU:n ulkoministerit joutuvat myös miettimään tulevia toimiaan: https://www.linkedin.com/posts/lloydslisted_free-to-view-estonia-has-started-redirecting-activity-7330276402866368512-9-8t

Liberian lipun alla purjehtiva kreikkalainen säiliöalus kulki venäläisten suljetuksi julistamalla alueella. Aiemmin venäläiset eivät ole asiaan puuttuneet. Alukset pääsevät kuitenkin Sillamäen satamasta / satamaan pitkin Viron aluevesiä, jota on Venäjän Ukrainan sodan aloittamisen jälkeen suositeltukin aluksille. Säiliöalus on jo matkalla määränpäähänsä: https://www.maritime-executive.com/article/russian-forces-release-greek-tanker-after-brief-detention-off-estonia

Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:

Järjestöt ja yhdistykset:

Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Saudi-Arabiassa Jeddah´ssa karille ajanut konttialus on AIS-tietojen mukaan Saharassa. Jälleen yksi osoitus GPS-häirinnän vaikutuksista merenkulkuun: https://splash247.com/grounded-msc-ship-appears-in-the-sahara/

Aluskierrätys, romutus:

Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:

Huthit uhkaavat tulittaa Isralin Haifan satamaa vastauksena Israelin toimille Gazassa: https://splash247.com/houthis-warn-ships-bound-for-haifa-are-targets/

Historian havinaa:

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork https://seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/