Merenkulun uutisia 19.5.2025, päivitetty klo 18.00: merenkulun naistenpäivä, haastatteluja, e-oppimiskursseja, varjolaivastosta, jäätilanne tänään (kausi on ohi), telakkadelegaatio Suomessa, etäluotsauskokeilu Ruotsissa, Tanskassa ja Saksassa, fissiovoimalaitos aluksiin, raportteja, USA:n valtionvelka, EU:n merenkulkustrategia, Venäjän voimankäyttö Suomenlahdella, kiinalaisia vakoilualuksia.

Mitä tarkoittaa termi:

STCW Convention: https://en.wikipedia.org/wiki/STCW_Convention

Mikä yritys tai yhdistys:

Högskolan på Åland: https://www.ha.ax/

Polferries: https://en.wikipedia.org/wiki/Polferries

Unity Line: https://en.wikipedia.org/wiki/Unity_Line

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Aluksen raportointi- ja päästöanalytiikka-alusta (ZeroNorth) ja luokituslaitoksen (DNV) päästöjen vahvistuspalvelu tarjoavat päästä päähän uuden vaatimuksenmukaisuussovelluksen. Sovellus yhdistää automaattisesti toimitettavan datan ja asiantuntijoiden arvioinnin vähentäen hallinnollista taakkaa ja parantaen datan laatua: https://www.hellenicshippingnews.com/zeronorth-and-veracity-by-dnv-launch-end-to-end-emissions-reporting-and-verification-service-for-the-maritime-industry-with-teekay-as-first-customer/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

IMO:n luotsaamaa kansainvälistä merenkulun naistenpäivää vietetään joka vuosi 18. toukokuuta. Päivä juhlistaa merenkulkualan naisia, ja sen tavoitteena on nostaa naisten profiilia merenkulussa sekä edistää naisten rekrytointia ja kestävää työllisyyttä alalla: https://navigatormagazine.fi/uutiset/merenkulun-naistenpaivaa-vietetaan-18-5/

IMO:n raportista naisten asemasta merenkulussa käy ilmi, että vuonna 2024 merenkulun piirissä työskenteli 176’820 naista, joka on vain 19 % koko alan työvoimasta. Kansallisissa merenkulun viranomaistehtävissä naisten osuus oli 19 %, kun se yksityisellä sektorilla oli 16 % ja merellä vaivaiset 1 % kaikista merenkulkijoista tutkituissa organisaatioissa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/women-still-underrepresented-in-maritime-sector-imo-wista-report-reveals/

Kaksi isoa merenkulun toimijaa ovat julkaisseet uuden merikadettiohjelman naisille. Ohjelman tarkoituksena on luoda naisystävällisempi työskentely-ympäristö aluksille. Ohjelma sisältää sukupuolen mukaiset tilat, työvarusteet, turvavälineet sekä terveys- ja hyvinvointiohjelmat:  https://www.hellenicshippingnews.com/v-and-international-seaways-partner-to-launch-female-cadet-programme/

Haastattelu: Finnlinesin uusi toimitusjohtaja Thomas Doepel: https://www.sjofart.ax/personer/thomas-doepel-om-finnlines-och-stugan-pa-aland/

Haastattelu: opettajaksi Ahvenanmaan ammattikorkeakouluun laivasähkömies, konemestari ja tarkastaja Fabian Lundgren: https://www.sjofart.ax/personer/fabian-lundgren-hogskolelektor/

Haastattelu: tohtori Torkel Soma (SAYFR). Mitkä ovat avaintekijät, jotka vaikuttavat turvallisuuteen merellä ja miten varustamoiden suhtautuminen epäonnistumisiin vaikuttaa turvallisuuskulttuuriin: https://www.hellenicshippingnews.com/the-key-factors-that-influence-safety-at-sea/

Uudisrakennustilauksia ja käytettyjen alusten kauppaa: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-owners-order-more-ships/

Japanilainen ClassNK Academy on aloittanut vuoden 2025 e-oppimiskurssien tarjoamisen. Kurssit ovat saatavilla järjestäjän kotisivuilta mahdollistaen oppimisen etänä tietokoneella tai puhelimella. Oppimisprosessin varmistamiseksi suoritetaan kattavat kokeet ja varustamoilla on mahdollisuus tarkistaa osallistujien oppimistilanne ja saadut todistukset: https://www.hellenicshippingnews.com/classnk-academy-starts-offering-the-2025-edition-of-e-learning-courses-covering-industry-basics-ship-design-structural-strength-and-cybersecurity/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Pörssinoteeratut kymmeneen suurinta konttivarustamoa purjehtivat pitempää matkaa ja nopeammin samalla, kun niiden päästöt ovat suuremmat kuin pörssilistaamattomien: https://www.hellenicshippingnews.com/listed-liner-operators-sail-longer-faster-and-further-and-have-higher-emissions/

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

Länsimaiden Venäjälle asettamien pakotteiden tarkoitus on leikata maan öljytuloja sen hyökättyä Ukrainaan. Tämä on johtanut varjolaivaston muodostumiseen, jotta Venäjän öljykuljetukset voivat jatkua. Mitä nämä varjolaivaston alukset ovat ja miten ne toimivat: https://www.hellenicshippingnews.com/key-points-about-russias-shadow-fleet-of-oil-tankers/

Venäjän varjolaivaston alukset ovat tulleet tutuiksi Suomenlahdellakin, missä ne purjehtivat hakeakseen venäläistä pakoteöljyä Laukaansuun eli venäläisittäin Ust-Lugan satamasta. Venäjälle asetettujen pakotteiden vuoksi sen öljyä kuljettavia aluksia purjehtii aiempaakin eksoottisempien mukavuuslippujen alla. Niitä ovat esimerkiksi Gabon, Mongolia Cookinsaaret, Komorit ja Guinea-Bissau, joilla on hyvin vähän merenkulkuperinteitä. Pahimmillaan aluksia ei löydy edes näiden mukavimpien mukavuuslippumaiden rekistereistä: https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011238847.html

Säiliöalusten keski-ikä nousee lähinnä kahdesta syystä. Ukrainan sodan aiheuttama varjolaivasto työllistää ikääntyviä säiliöaluksia ja samaan aikaan IMO:n ajama energiasiirtymä koetaan edelleen vaikeaselkoiseksi, jotka hidastavat vanhenevan tonniston romuttamista. Säädösten kiertämisen takia on yhä vaikeampaa myös seurata tilanteen kehittymistä, kun AIS-tietoja tarkoituksellisesti manipuloidaan: https://www.hellenicshippingnews.com/tankers-are-aging-the-challenges-ahead/

Mustan meren Novorossiyskin satamasta viedään sekä venäläistä että kazakstanilaista öljyä. Suurin vientikohde on Italia, noin neljäsosa. Säiliöalusten kokoluokista on suezmax-kokoluokka lisännyt markkinaosuuttaan: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-weekly-monitor-shift-in-cpc-crude-exports-towards-suezmax-utilisation/

Laskeva raakaöljyn hinta on USA:ssa kaksiteräinen miekka, kuluttajat tykkäävät mutta tuottajat ovat kuilun partaalla kannattamattoman toiminnan vuoksi: https://www.hellenicshippingnews.com/falling-crude-prices-raise-questions-over-us-oil-production/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Puolalaiset lauttavarustamot Polferries ja Unity Line ovat yhdistyneet muodostaen PolSca Baltic Ferries varustamon. Tavoitteena on voittaa taistelu Itämeren lauttaliikenteen herruudesta. Kumpikaan varustamo ei lopeta toimintaansa, vaan ne jatkavat yhteisvarustamon omistajina toimintaansa: https://www.sjofartstidningen.se/polferries-och-unity-line-bildar-polsca/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Maailman suurin hybridivoimanlähteellä varustettu ropax-alus: https://www.marineinsight.com/know-more/worlds-largest-hybrid-ship/

Offshore ja merituulivoima:

Viro on myöntänyt ensimmäisen luvan merituulivoiman rakentamiseen maassa. Lupa on voimassa 50 vuotta ja kenttä rakennetaan 11 kilometrin päähän Saarenmaasta. Siihen tulee 100 turbiinia yhteensä 1,4 GW. Tarkoitus on saada kenttä käyttöön vuoden 2030 alkupuolella: https://splash247.com/estonia-awards-first-building-permit-for-an-offshore-wind-farm/

Suunnanmuutos, jossa merituulivoima joutuu antamaan tilaa jälleen vahvistuneelle öljyn- ja kaasunporaukselle: https://www.maritime-executive.com/magazine/change-of-direction

Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 19.5.2025, klo 18.00. Avustusrajoitukset ovat poistuneet ja viimeinenkin jäänmurtaja, jm Polaris, on Saaristomerellä matkalla kotisatamaan: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf  

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Antwerpen-Brüggen satamassa on kolmen teknologiayhtiön kumppanuuden tuloksena esitelty seuraavan sukupolven logistiikkaratkaisu, joka muuttaa sataman sisäisiä konttikuljetuksia. Autonominen ja täysin sähköinen sukkulakuljetin, joka tekee lyhyen matkan siirtoja operatiivisten alueiden välillä ja vähentää dieselkäyttöisten ajoneuvojen käyttöä ja manuaalista työtä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/port-of-antwerp-bruges-unveils-autonomous-electric-shuttle-at-medrepair-terminal/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Viimeisimmät tiedot osoittavat uudisrakennusten tilausinto varustamojen keskuudessa on laskenut voimakkaasti. Vuositasolla laskua on 57 %, joka on johtanut myös hintojen hienoiseen laskuun: https://splash247.com/newbuild-prices-edge-down/

Kanadalainen telakkadelegaatio vierailee Suomessa. Kanadan hallitus uudistaa kansallisen laivanrakennusohjelman avulla rannikkovartioston ja merivoimien laivastoja. Suunniteltujen menojen taso on tähän mennessä useita miljardeja dollareita. Laivanrakennusohjelma on tuonut konkreettisia tilauksia suomalaisille yrityksille: https://navigatormagazine.fi/uutiset/kanadalainen-telakkadelegaatio-vierailee-suomessa/

Huolimatta haastavista sääolosuhteista ja ennätyslyhyestä telakointiajasta onnistuivat ahvenanmaalaisen Team Electricin sähköasennukset Royal Caribbeanin Allure of the Seas aluksella erinomaisesti: https://www.sjofart.ax/nyheter/team-electric-klarade-stormen/

Toisen Pohjanmaa-luokan monitoimikorvetin köli laskettiin Rauman telakalla. Laivue 2020 -hankkeen toisen korvetin tuotanto käynnistyi telakalla kahdeksan viikkoa etuajassa: https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriteollisuus/toisen-pohjanmaa-luokan-monitoimikorvetin-koli-laskettiin-rauman-telakalla/

Skotlantilaistelakan niin ikään skotlantilaiselle tilaajalle toimittamat kaksi LNG-käyttöistä matkustajalauttaa ovat kohdanneet ongelmia käyttöönotossa. Ensimmäisellä aluksella on tärinäongelmia ja toisella LNG-laitoksen kanssa. Itse telakka meni vuonna 2019 konkurssiin ja se kansallistettiin eli valtio otti sen haltuun. Myös hankkeen kustannukset ovat karanneet ongelmien vuoksi: https://maritime-executive.com/article/more-delays-and-cost-overruns-for-troubled-scottish-ferry-glen-rosa

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Italialainen start-up yritys on yhteistyössä italialaistelakan ja suunnitteluyhtiön kanssa julkaissut konseptinsa uuden sukupolven pieneksi fissiovoimalaksi, joka voisi tuottaa käyttövoiman merenkululle ja muille sovelluksille. Neljännen sukupolven ydinreaktorin esittely tapahtui Italian suunnittelumessuilla: https://maritime-executive.com/article/italian-project-displays-small-fission-nuclear-reactor-concept-for-ships

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Sekä Ruotsi että Tanska testaavat etäluotsausta. Mukana on useita tahoja Ruotsissa kehittämässä järjestelmää. Testijakso kestää vuoden: https://www.sjofartstidningen.se/sverige-och-danmark-testar-nya-satt-att-lotsa/

Saksalaisvarustamo on saanut viranomaisilta luvan testata etäohjattuja aluksia Saksan kanavaverkostossa. Varustamo sai valmiiksi alustavat testit tässä kuussa ja sillä on lupa etäoperointiin Scharnebeckin ja Salzgitterin välisessä liikenteessä kuudeksi kuukaudeksi: https://splash247.com/germany-greenlights-remote-controlled-inland-shipping-pilot/

Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:

Raportti (Lloyd’s Register) voimaan tulevista uusista IMO:n ja ILO:n määräyksistä: https://www.hellenicshippingnews.com/new-lloyds-register-report-simplifies-complex-regulatory-landscape/

Selvitys Women in Maritime (IMO-WISTA) vuodelta 2024: https://www.hellenicshippingnews.com/new-data-highlights-lack-of-gender-diversity-in-maritime/

Selvitys huomioitiin myös Ruotsissa: https://www.sjofartstidningen.se/imo-chefen-rapporten-ger-vardefulla-insikter/

Aluskierrätysraportti (Best Oasis) viikolta 20: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/05/Weekly-Ship-Recycling-Report-10-May-16-May-2025_compressed.pdf

Irtolastirahtien markkinaraportti (Baltic Exchange) viikolta 20: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-capesizes-step-on-higher-ground/

Konttialusten aikarahtausindeksi (VHBS) viikolta 20: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/05/New-Contex-Commentary-2025-week-20.pdf

Konttirahti-indeksi (Drewry) viikolta 20: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-up-8-last-week-2/

Konttirahtimarkkinoiden päivitysraportti (Xeneta) viikolta 20: https://www.hellenicshippingnews.com/xeneta-weekly-ocean-container-shipping-market-update-3/

Merenkulun markkinaraportti (ADVANCED) viikolta 20: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/05/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-20.pdf

Säiliöalusraportti (Affinity) viikolta 20: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/05/Affinity-Tanker-Weekly-16.05.2025-HSN.pdf

Säiliöalusraportti (Gibson) viikolta 20: https://www.gibsons.co.uk/report/aging-fleet/

Maailmankauppa ja politiikka:

Luottoluokituslaitos Moody’sin viimeisenä isoista luottoluokituslaitoksista suorittama yhden pykälän luottoluokituksen lasku USA:lle on aiheuttanut sijoittajien keskuudessa huolta. Maan $36 biljoonan velkataakan korkomenot kasvavat muutoksen takia merkittävästi ja valvojat haluaisivatkin nähdä enemmän talouden rajoituksia maan taloushallinnon toimissa: https://www.hellenicshippingnews.com/moodys-downgrade-intensifies-investor-worry-about-us-fiscal-path/

Kehittyneiden talouksien G7-ryhmän talousjohtajat kiirehtivät jäsenmaita vähentämään kaupan esteitä ja sijoittamaan kriittisiin mineraaleihin vähentääkseen toimitusketjujen haavoittuvuuksia: https://www.hellenicshippingnews.com/g7-business-leaders-urge-removal-of-trade-barriers/

USA:n ja Kiinan kauppasodan aiheuttama poukkoilu kohdistuu kuljetuksiin ja logistiikkaan aiheuttaen ruuhkia ja kohonneita kuljetuskustannuksia: https://www.hellenicshippingnews.com/the-pause-in-the-china-trade-war-is-still-feeding-uncertainty-delays-and-high-prices/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

EU-ministeritason kokouksessa Puolan Szczecin´ssä allekirjoitettiin julistus EU:n merenkulkustrategiasta, jossa korostettiin merenkulun strategista merkitystä Euroopan turvallisuudelle:  https://www.hellenicshippingnews.com/szczecin-declaration-competitiveness-of-european-shipping-at-the-centre-of-eu-maritime-industrial-strategy/

EU komissio on julkaissut tiekartan Venäjän energiariippuvuudesta irtautumiselle vuoden 2027 loppuun mennessä. Se käsittelee myös laajemmin sopimusten läpinäkyvyyttä. Jäsenvaltioiden tulee tämän vuoden loppuun mennessä esittää komissiolle irtautumissuunnitelmansa. Erityisesti kaasun osalta kielletään spot-ostot jo tämän vuoden lopussa ja pitkäaikaisiet sopimukset vuoden 2027 loppuun mennessä: https://www.hellenicshippingnews.com/roadmap-towards-ending-russian-energy-imports/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Viro varoittaa Venäjän mahdollisesta sotilaallisen voiman käytöstä sen puolustaessa varjolaivastoaan. Ensimmäinen merkki tästä nähtiin venäläisen hävittäjälentokoneen häiritessä Viron viranomaisten pysäytysoperaatiota Suomenlahdella hävittäjän tunkeutuessa ilman lupaa Viron ilmatilaan: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-may-use-military-force-to-protect-shadow-fleet-estonia-warns/

Venäjän viranomaiset ovat pysäyttäneet Viron Sillamäen satamasta lähteneen öljytankkerin. Asiasta kertovat Viron liikenneviranomaiset maan yleisradioyhtiön ERR:n mukaan. Alus oli pysäytettäessä Venäjän aluevesillä ennalta sovitulla reitillä: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011242044.html

Kreikkalainen säiliöalus kulki Suomen, Viron ja Venäjän kanssa aiemmin sovittua reittiä Sillamäestä, joka on aivan Venäjän rajan pinnassa, kohti Suomenlahden reittijakoaluetta. Reitti kulkee viattomassa kauttakulussa Venäjän aluevesillä. Tällöin venäläiset pakottivat aluksen muuttamaan kurssiaan kohti Suursaarta. Pysäytyksen jälkeen säiliöaluksen AIS-signaali käyttäytyi selvästi häirinnän alaisena: https://www.maritime-executive.com/article/russia-intercepts-and-detains-greek-tanker-off-estonia

Video: risteilyaluksen päällikölle sakkoja (€1’032) oltuaan noudattamatta minimietäisyyttä rantaan. Tapaus sattui caprin saarella. Tuomiossa viitattiin 15 vuotta sitten sattuneeseen karilleajoon, jossa kuoli 32 henkeä aluksen osuttua tuntemattomaan kariin ja kaaduttua. Kyse oli myös meriluonnon säilyttämisestä: https://maritime-executive.com/article/cruise-ship-gets-in-hot-water-fined-for-scenic-sail-by-that-got-too-close

Greenpeacen Rainbow Warrior-aluksen päällikkö ja neljä aktivistia ovat saaneet Etelä-Koreassa syytteet noustuaan japanilaiseen LPG-säiliöalukseen. Henkilöt ovat olleet maastapoistumiskiellossa viime marraskuusta lähtien: https://maritime-executive.com/article/greenpeace-captain-and-activists-on-trial-in-korea-for-boarding-tanker

Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:

Järjestöt ja yhdistykset:

Panaman kansallisen meriliiton (MAPA), joka edustaa linjavarustamoita, merikuljetuksia ja logistiikkaoperaattoreita sekä satamaterminaaleja, uusi puheenjohtaja on huolissaan linjavarustamoiden kasvavasta roolista satamaterminaaleissa. Miten ne suhtautuvat kilpailijoiden tuloon samaan terminaaliin? MAPA täydentää Panaman varustamoyhdistystä, jolla on laajempi kattavuus. Useat jäsenet kuuluvat kumpaankin järjestöön: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/panama-must-avoid-maritime-oligopolies-warns-new-shipping-association

Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:

Taistelua ydinjätteistä Taiwanissa: https://gcaptain.com/nuclear-plant-shutdown-leaves-taiwan-facing-energy-crunch/

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Video: kaksi henkilöä kuoli ja 19 loukkaantui meksikolaisen laivaston purjealuksen kolaroitua New Yorkin Brooklynin siltaan: https://www.linkedin.com/posts/captain-frank-suma-ba2a5245_an-interesting-question-is-why-they-were-ugcPost-7329997656028606465-0nN7

Video: sama onnettomuus: https://www.youtube.com/watch?v=9yzoRAbPk2c

Norjalainen pelastushinaaja on päässyt Atlantilla lähes kolme viikkoa Bermudan länsipuolella ajelehtineen konttialuksen luokse. Aluksella oli huhtikuun lopussa konehuoneessa räjähdys, jossa loukkaantui kolme miehistön jäsentä. Alusta on kyetty rajoitetusti ohjailemaan apukoneiden tuottaman voiman avulla. Alus hinataan Bahamalle, jonne sen on tarkoitus saapua toukokuun lopussa: https://gcaptain.com/salvage-tug-reaches-maersk-sana-after-more-than-two-weeks-adrift-in-atlantic/

Aluskierrätys, romutus:

Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:

Iran vahvistaa Hormuzinsalmen puolustustaan ydinvoimaneuvotteluiden jatkuessa USA:n kanssa Omanin johdolla: https://www.maritime-executive.com/article/iran-strengthens-strait-of-hormuz-defenses-as-nuclear-talks-move-ahead

UK on jäädyttänyt aikeensa luovuttaa strategisesti tärkeät Chagossaaret Intian valtameressä Mauritiukselle. Taustalla on UK:n pelko Kiinan vaikustusvallan kasvusta alueella: https://www.maritime-executive.com/article/uk-puts-handover-of-the-strategic-chagos-islands-on-hold

Video: Israel on jatkanut Huthi-kohteiden pommittamista. Hodeidah´n ja Al-Salifin satamiin kohdistuneet iskut aiheuttivat tuhoa, jonka vuoksi satamien arvioidaan olevan pois käytöstä kuukausia. Iskut olivat seurausta Huthien Israeliin kohdistuneista useista drone- ja ohjusiskuista: https://maritime-executive.com/article/israel-bombs-two-houthi-controlled-ports-and-warns-of-more-actions

Kiinalainen tutkimusalukseksi rekisteröity alus, jota useat maat ml. Intia pitävät vakoilualuksena, on havaittu olevan matkalla Bengalinlahdella kohti Sri Lankan eteläkärkeä. Intian viranomaiset seuraavat sen liikkeitä tarkasti meneillään olevan Pakistanin ja Intian välisen konfliktinkin vuoksi: https://www.marineinsight.com/shipping-news/chinese-spy-ship-spotted-near-indian-waters-amid-india-pak-tensions/

Kiinalaiset tutkimusalukset ovat kiinnittäneet huomiota naapurimaiden vesillä epäiltynä vakoilusta. Viimeisin välikohtaus sattui Japanin talousvyöhykkeellä, jossa japanilainen rannikkovartioston kutteri tapasi kiinalaisen tutkimusaluksen asentamassa epäilyttävää laitetta. Vastaavaa on havaittu myös Filippiinien talousvyöhykkeellä: https://maritime-executive.com/article/china-s-research-vessels-are-drawing-attention-in-neighbors-waters

Historian havinaa:

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork https://seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/