Mitä tarkoittaa termi:
EMSWe (European Maritime Single Window environment): https://www.emsa.europa.eu/emsw.html
FFA (Forward Freight Agreement): https://fastercapital.com/content/Forward-Freight-Agreements–Navigating-Baltic-Exchange-s-Offerings.html
Mikä yritys tai yhdistys:
APEC (Asia-Pacific Economic Cooperation): https://en.wikipedia.org/wiki/Asia-Pacific_Economic_Cooperation
DanPilot: https://danpilot.dk/
DCSA (Digital Container Shipping Association): https://dcsa.org/
IEA (International Energy Agency): https://en.wikipedia.org/wiki/International_Energy_Agency
MABUX: https://mabux.com/
SFOC (Solutions for Our Climate): https://forourclimate.org/who-we-are
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
DCSA on toimittanut yksityiskohdat maailman ensimmäisestä onnistuneesta ja vakiomuotoisesta sähköisestä konossementtitapahtumasta. Vaikka sähköinen vaihtoehto on ollut jo kauan saatavilla, on sen käytettävyyttä vaivannut pirstoutuminen, kun konossementin käyttäjien on ollut kaikkien käytettävä samaa alustaa: https://splash247.com/hmm-celebrates-landmark-electronic-bill-of-lading-transaction/
Pole Star Global yhtiö on analyysissään tullut siihen tulokseen, että Jeddahin edustalla Saudi-Arabiassa konttialuksen karille ajamisen aiheutti GPS-häirintä: https://gcaptain.com/pole-star-confirms-gps-interference-caused-msc-antonia-grounding/
Uusi EU-asetus määrää kaikkien EU-maiden käyttävän yhteensopivaa menettelyä kerätä tietoja alusten satamakäynneistä. Järjestelmä EMSWe) vähentää alusten päällekkäistä raportointia: https://www.sjofartstidningen.se/sa-ska-fartygens-rapportering-underlattas/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Merenkulkijoiden burnoutongelma on pitkään lokeroitu mielenterveysongelmien joukkoon, vaikka todellisuus on merellä paljon monimutkaisempi. Burnout, joka johtuu pitkäkestoisesta stressistä ja näyttäytyy tunneperäisenä, fyysisenä ja mielenterveydellisenä uupumuksena, kietoutuu vahvasti mielenterveyteen mutta vaatii laaja-alaisempaa tarkastelua kuin vain mielenterveyden ongelmat merenkulkijoiden hyvinvoinnin varmistamiseksi: https://splash247.com/addressing-seafarer-burnout/
Venäjältä pitkäkestoinen merivaroitus Suomenlahdelle: https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/b1571398-05eb-4fc0-9f1e-e47139c66183
Ranskalainen konttivarustamo on avannut oman sivuston, CMASHIPS.com, maailmanlaajuista rekrytointia varten. Naisten rekrytointia edistetään erityisellä naisiin kohdistetulla ohjelmalla sukupuolten tasa-arvon edistämiseksi. Sivuston kautta henkilö voi hakea varustamoon töihin mistä päin maailmaa hyvänsä. Sivustolla esitellään myös yhtiön toimintaa: https://splash247.com/cma-cgm-launches-seafarer-recruitment-site/
Panamalaisten merenkulkijoiden työllisyys on kasvanut 12 % alku vuoden aikana: https://www.hellenicshippingnews.com/panamanian-seafarer-employment-sees-12-growth-in-early-2025/
USA:n edustajainhuoneelle on tehty lakialoite merenkulkijoiden tutkintojen uudistamiseksi. Läpi mennessään se vaatisi työryhmän muodostamista valmistelemaan tutkintouudistusta ja USA:n rannikkovartiostolta toimia 270 päivän aikana siitä, kun työryhmä antaisi suosituksensa: https://www.maritime-executive.com/article/house-bill-calls-for-modernizing-uscg-s-merchant-mariner-credentialing-exam
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Tanskalainen rahoitusyhtiö DSF arvioi konttiliikenteessä koittavan kylmän talven pitkän lämpimän kesän jälkeen. Kapasiteetti on kasvanut kysyntää nopeammin ja sektorin polttoainesiirtymän kustannukset lisäävät tuskaa. Kuljetetun tavaran määrä kasvoi 7,6 % vuosien 2020 ja 2024 välillä, kuljetusmatkat pitenivät 12,3 % ja kapasiteetti kasvoi 33 %. Uudisrakennustilausten määrä laskee varustamoiden arvioidessa IMO:n päästörajoitusten vaikutuksia: https://www.seatrade-maritime.com/containers/economic-winter-beckons-as-container-lines-feel-the-heat
Spot-rahtihinnat Kiinasta USA:n länsirannikolle ovat nousseet viikossa 31 % ja itärannikolle 22 % laivaajien kiirehtiessä hyödyntämään 90 päivän tullitaukoa: https://splash247.com/shanghai-spot-box-rates-to-us-west-coast-leap-31-in-just-one-week/
Kiina rikkoo ennätyksiä autojenkuljetusalusten koossa. Jo toisen kerran kuukauden sisällä liikkeelle on lähtenyt maailman suurin autojen kuljetusalus. Tällä kertaa kooltaan 9’500 CEU:ta. Alus on 228 metriä pitkä ja 37,8 metriä leveä. Edellinen ennätys oli 9’200 CEU:ta. Kumpikin alus on kiinalaisomisteinen: https://splash247.com/china-smashes-car-carrier-size-records-twice-in-less-than-a-month/
Kiinan ja USA:n tullitaukosopimus nostaa rahtihintoja yritysten rynnätessä täyttämään 90 päivän aikana varastojaan: https://gcaptain.com/china-us-truce-prompts-price-jump-in-pacific-shipping-frenzy/
Tulliaskel numero kaksi: tullitauon takia Kiina-USA konttiliikenteessä tilaukset kasvoivat 277 %: https://www.freightwaves.com/news/tariff-two-step-after-pause-china-us-container-bookings-soar-377
Kaikkiaan Tyynen meren liikenteessä ollaan epävarmoja, mihin suunta kääntyy: https://www.freightwaves.com/news/pause-and-effect-container-rates-await-new-demand
Eurooppaan suuntautuvassa liikenteessä tapahtuu kuitenkin rahtitason laskua: https://www.freightwaves.com/news/shippings-mission-impossible-boost-rates-as-china-exports-plunge
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Venäjän öljytuotteiden vienti meriteitse laski huhtikuussa 2,6 %. Itämeren satamien kautta vienti putosi 11,2 %:a 5,062 miljoonaan tonniin. Mustanmeren satamista määrä nousi 9,3 %:a ja arktisista satamista määrä putosi 22,4 %:a. Venäjän Kauko-Idän satamista vienti nousi 20,1 %:a: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-april-seaborne-oil-product-exports-down-2-6-m-m-reuters-calculations-show/
Hollantilaisvarustamo ja brittiläinen energiayhtiö ovat laskeneet vesille ensimmäisen Euroopassa rakennetun CO₂-säiliöaluksen käytettäväksi ympäri Eurooppaa CO₂-talteenotossa: https://shippingtelegraph.com/shipyard-news/wagenborg-and-ineos-names-first-european-built-offshore-co%e2%82%82-carrier-for-project-greensand/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Tanskalaisvarustamolla tuli täyteen 10’000 lähtöä Välimerellä Turkin, Euroopan ja Pohjois-Afrikan liikenteessä: https://shippingtelegraph.com/port-news/dfds-passes-the-mark-of-10000-sailings-in-turkiye/
Brasilia vahvistaa asemaansa Kiinan johtavana soijapapujen tuottajana: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-weekly-market-monitor-soybean-dry-bulk-flows-brazil-to-china/
Maailman suurin irtolastialus: https://www.marineinsight.com/know-more/largest-bulk-carrier-in-the-world/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Uuden tyylinen risteilymalli laajentaa toimintaansa: https://www.maritime-executive.com/article/margaritaville-at-sea-acquires-costa-cruise-ship-to-expand-brand
Offshore ja merituulivoima:
Sähkökaapelien asentaminen tarkasti paikalleen merituulivoimapuistoissa: https://www.nortekgroup.com/knowledge-center/userstory/achieving-precise-cable-laying-for-offshore-wind-farms-with-a-vessel-mounted-adcp
Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:
USA:n tullipoliittikka saattaa parantaa Euroopan ja Kanadan Suurten järvien satamien välistä tavaraliikennettä: https://www.maritime-executive.com/editorials/tariffs-open-up-new-opportunities-for-trade-at-canada-s-great-lakes-ports
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 16.5.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Korealaistelakka tarjoaa USA:n ulkomaankauppaministerille satamanostureita kiinalaisvalmisteisten tilalle: https://splash247.com/hd-hyundai-pitches-port-cranes-to-us-trade-representative/
Dubailainen satamayhtiö on allekirjoittanut $800 miljoonan yhteisymmärryspöytäkirjan Syyrian Tartousin sataman kehittämiseksi. Sopimus sisältää kehittämisen, hallinnan ja operoinnin sekä teollisuus- ja vapaakauppa-alueiden perustamisen. Aiemmin ranskalainen konttivarustamo sopi Latakian sataman kehittämisestä: https://splash247.com/dp-world-invests-in-syria/
Maarianhaminan satamaan uusia aluskäyntejä, älykkäitä ympäristöratkaisuja ja parempaa taloutta: https://www.sjofart.ax/nyheter/hamnen-vaxlar-upp-mot-framtiden/
Japanilaisvarustamo on saanut 27 vuoden toimiluvan Barcelonan satamaan läntisen Välimeren ja Pohjois-Afrikan terminaalitoimintoja varten. Noin 180’000 ajoneuvoa vuodessa käsittelevä terminaali aloittaa toimintansa vuonna 2027 ja se sisältää monikerroksisen pysäköintilaitoksen ja hyödyntää uusiutuvaa energiaa. Japanilaisvarustamolla on jo aiemmin autoterminaali Zeebrüggessä: https://splash247.com/nyk-to-build-car-terminal-in-barcelona/
Odessan alueen viljakuljetukset ovat Venäjän hyökkäyksistä huolimatta palanneet sotaa edeltävälle tasolle: https://www.maritime-executive.com/article/ukraine-reports-gain-exports-from-odesa-ports-have-exceeded-pre-war-levels
Saksalainen terminaaliyhtiön alkuvuoden kasvu oli vahvaa huolimatta epävarmasta maailmanpoliittisesta tilanteesta: https://www.hellenicshippingnews.com/hhla-starts-the-new-financial-year-with-strong-revenue-and-earnings-development/
Hongkongilaisen CK Hutchison vakuuttaa, että sen satamakauppa yhdysvaltalaiselle sijoitusyhtiölle ja konttivarustamon satamista vastaavalle tytäryhtiölle täyttää kaikki laillisuusvaatimukset. Kauppaa on kritisoitu mm. Kiinan hallituksen toimesta: https://www.hellenicshippingnews.com/hong-kongs-ck-hutchison-assures-legal-compliance-in-ports-deal/
Brasilian satamainfrastruktuurin heikkeneminen on muodostumassa esteeksi maan maataloussektorin viennille. Maa käytti 2,2 % BKT:stään vuonna 2024 infrastruktuuriin, kun tarvittu määrä olisi n. 4,3 %:a seuraavien kolmen vuosikymmenen aikana: https://www.hellenicshippingnews.com/ports-at-the-brink-logistical-bottlenecks-threaten-the-competitiveness-of-brazilian-agribusiness/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
The Motorship lehden touko-kesäkuun numero: https://issuu.com/mercatormedia/docs/the_motorship_may_june_2025_non-subscription
Korealaiset laivanrakentajat tapaavat kahden kesken USA:n ulkomaankauppaministerin Tyynenmeren talousfoorumissa (APEC) keskustellakseen telakkayhteistyöstä: https://www.hellenicshippingnews.com/korean-shipbuilders-ustr-to-discuss-cooperation-during-apec-trade-ministers-meeting/
Korealaistelakka irtautuu yhteistyöstään kiinalaistelakan kanssa ja suuntaa katseensa offshoretoiminnassa Singaporeen: https://www.seatrade-maritime.com/shipyards/hanwha-ocean-exits-china-joint-venture
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Tanskassa aloitti toimintansa ensimmäinen kaupallisen tason e-metanolilaitos, jonka tuotannosta konttivarustamo Maersk ostaa osan. Tanskalaisjapanilainen Kassøn laitos tuottaa vuodessa 42’000 tonnia e-metanolia kokonaan uusiutuvista energialähteistä. Laitos sijaitsee Pohjois-Euroopan suurimman aurinkovoimalaitoksen kyljessä, jonka sähkötuotantoa se hyödyntää: https://gcaptain.com/worlds-first-commercial-scale-e-methanol-plant-opens-in-denmark/
Göteborgin satamassa on ensimmäistä kertaa tankattu ruotsalaista biometaania. ST1-ketju tankkasi ruotsalaisvarustamon säiliöalukseen koe-erän biokaasua: https://www.hellenicshippingnews.com/swedish-produced-biomethane-bunkered-at-the-port-of-gothenburg/
Yksi tunnettu merenkulun polttoaineyhtiö poistuu sopimusten täyttyessä markkinoilta: https://splash247.com/vitol-and-grindrod-winding-down-bunkering-firm-cockett/
Järkevästi toimien FuelEU Maritime voi tuoda rahaa takaisin merenkululle mutta se vaatii järjestelmään perehtymistä ja sen noudattamista: https://www.hellenicshippingnews.com/fueleu-maritime-smarter-compliance-could-unlock-a-e250m-upside-for-shipping/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Tanskalainen luotsausyhtiö DanPilot ja sovellusyhtiö Danelec ovat viranomaisten antaman luvan turvin aloittamassa koeohjelmaa etäluotsauksesta ensimmäisenä maailmassa tässä laajuudessa. Koeohjelma sallii luotsin luotsata alusta maista käsin nousematta lainkaan fyysisesti itse alukseen. Ohjelman on tarkoitus kestää 18 kuukautta ja se toteutetaan valituilla aluksilla Kattegatissa ja läntisellä Itämerellä Randersissa sijaitsevasta keskuksesta käsin: https://splash247.com/denmark-first-to-launch-remote-pilotage/
Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:
Irtolastimarkkinaennuste (Drewry) loppuvuodelle 2025: https://www.seatrade-maritime.com/dry-bulk/drewry-forecasts-higher-dry-bulk-rates-in-2025-despite-lower-ffas
Irtolastirahdit (Baltic Exchange) viikolla 20: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-hits-over-one-week-peak-on-higher-capesize-vessel-rates/
Maailman konttirahti-indeksi (Drewry) viikolta 20: https://shippingtelegraph.com/freight-news/drewry-the-world-container-index-increased-8-this-week-20-2025/
Markkinaraportti (Fearnleys) viikolta 20: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/05/Fearnleys-Weekly-Report-_-Fearnpulse_compressed-1.pdf
Materiaalien hintaindeksi (S&P Global Market Intelligence) viikolta 19: https://www.hellenicshippingnews.com/weekly-pricing-pulse-commodity-prices-see-third-consecutive-weekly-fall/
Polttoaineraportti (MABUX) viikolla 20: https://www.hellenicshippingnews.com/mabux-bunker-prices-to-continue-trending-higher-next-week-2/
Selvitys (SFOC) LNG:n tuottamista päästöistä: https://www.hellenicshippingnews.com/stand-earth-on-groundbreaking-sfoc-analysis-12-billion-metric-tonnes-of-pollution-enabled-by-lng-tankers/
Öljymarkkinaraportti (IEA) vuodelle 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/global-oil-demand-growth-is-set-to-slow-over-the-rest-of-2025-amid-economic-headwinds/
Öljymarkkinaennuste (OPEC) vuodelle 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-expects-slower-2025-oil-supply-growth/
Brent-viitelaadun hintaennuste (Goldman Sachs) vuosille 2025–26: https://www.hellenicshippingnews.com/goldman-sachs-sees-upside-risk-to-brent-wti-oil-price-forecasts/
Maailmankauppa ja politiikka:
USA:n ja Kiinan kauppasota uhkaa tehdä Euroopasta Kiinan halpojen tuotteiden kaatopaikan: https://gcaptain.com/us-china-trade-clash-risks-making-europe-dumping-ground-for-cheap-goods/
EKP luettelee euroalueen talouden avainriskeiksi kauppasodan, markkinoiden ailahtevuuden ja korkean velkatason: https://www.hellenicshippingnews.com/trade-war-high-debt-market-volatility-among-top-risks-for-euro-zone-ecb-says/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
EU on päättänyt asettaa uusia pakotteita Venäjälle 17. pakotepaketissaan. Päätavoite ovat varjolaivaston alukset, joita listalla on ennestään 153 säiliöalusta ja uudessa paketissa tulee 189 uutta säiliöalusta pakotteiden alle nostaen kokonaismäärän 350. Uusi pakotepaketti asettaa pakotteita myös 75 henkilölle ja yhtiölle. Mikäli Ukrainan sodassa ei saada tulitaukoa, aikoo EU asettaa uusia pakotteita: https://www.euronews.com/my-europe/2025/05/14/eu-agrees-new-sanctions-on-russia-and-threatens-more-if-putin-refuses-ceasefire
USA:n pakotevirasto on asettanut pakotteet lähes kahdelle tusinaa yhtiötä, joiden se väittää tukevan Iranin kansainvälistä öljykauppaa. Virasto asetti pakotteet myös yhdelle VLCC-luokan säiliöalukselle ja yhdelle LR1-luokan tuotesäiliöalukselle: https://splash247.com/washington-issues-further-sanctions-aimed-at-irans-trade-with-china/
YK näkee IMO MEPC:n kevään kokouksessa sovitun päästökauppajärjestelmän olevan merkittävä liikahdus kohti kansainvälisesti ilmastoystävällisempää elinkeinoa. Takamatkalta eturintamaan: https://www.hellenicshippingnews.com/a-historic-course-correction-how-the-worlds-shipping-sector-is-setting-sail-for-net-zero/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Käräjäoikeuden päätös osoittaa, miten tärkeää on käyttää selkeästi määriteltyjä sekä oikein rekisteröityjä termejä ja ehtoja sopimuksissa. Vakuutuskäytäntöjä ei mahdollisesti voida soveltaa, ellei oikeita termejä käytetä: https://www.maritimejournal.com/insurance-legal-and-finance/maritime-law-focus-get-your-terms-right/1501965.article
Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:
Yhdysvaltalainen luokituslaitos on julkaissut turvallisuusohjeen ammoniakin käytöstä merenkulun polttoaineena: https://www.hellenicshippingnews.com/abs-publishes-industry-leading-safety-insights-for-ammonia-as-a-marine-fuel/
Intia on kiristänyt alusten vakuutusvaatimuksia kieltämällä maan aluevesille tulon tai kauttakulun ilman voimassa olevaa P&I vakuutustodistusta. Tarvittavat voimassa olevat todistukset tulee toimittaa Intian merenkulunportaalin kautta maan viranomaisille: https://shippingtelegraph.com/port-news/india-bans-ships-from-ports-if-non-authentic-valid-pi-insurance-cover/
Intia on hyväksynyt kolme uutta venäläistä merivakuuttajaa antamaan vakuutuksia, jotka se hyväksyy. Hyväksyntä on voimassa määräajan helmikuun 20. päivään ensi vuoteen. Näin Intia kykenee säilyttämään Venäjän öljytoimitukset maahan. Tämän jälkeen Intia on hyväksynyt kaikkiaan kahdeksan venäläistä yhtiötä antamaan P&I-vakuutuksia aluksille: https://gcaptain.com/india-approves-more-russian-insurers-to-provide-marine-cover/
Italialaisen luokituslaitos RINA:n vuoden 2024 tulos: https://www.hellenicshippingnews.com/rina-exceeds-e900-million-in-revenues-in-2024-and-updates-its-global-strategy/
Brittiläisen West of England P&I klubin tulosvuoden 2024-25 tulos: https://www.hellenicshippingnews.com/west-delivers-strong-growth-and-resilience-amid-market-challenges-in-2024-25/
Järjestöt ja yhdistykset:
BIMCO:n hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi on valittu kanadalainen Paul Pathy. Hän on järjestön 47. puheenjohtaja ja ensimmäinen amerikkalainen: https://www.hellenicshippingnews.com/bimcos-new-president-paul-pathy-of-fednav/
Arktisen neuvoston kaksivuotinen puheenjohtajuus siirtyy Norjalta Tanskalle: https://www.thebarentsobserver.com/news/denmark-takes-over-rotating-arctic-council-chairship-from-norway/429681
Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:
Atlantin hurrikaanikaudesta odotetaan ailahtelevaa. Coloradon osavaltion yliopisto ennustaa Atlantille 17 nimettyä myrskyä hurrikaanikaudelle, joka on kolme enemmän kuin keskimäärin. Niiden kesto on arviolta 85 päivää, joka on 15 päivää enemmän kuin keskimäärin. Yhdeksän myrskyn odotetaan kiihtyvän hurrikaaniksi, joka on kaksi enemmän kuin keskimäärin. Neljän niistä odotetaan kiihtyvän ylimmälle tasolle: https://www.seatrade-maritime.com/insurance/tt-club-warns-of-volatile-hurricane-season
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Video: irtolastialuksella puhkesi iso tulipalo Amsterdamin satamassa. Tulipalosta aiheutui myrkyllistä savua, joka levisi laajalle. Alus oli kiinnittyneenä Amsterdamin sataman romuterminaalin laituriin: https://www.maritime-executive.com/article/major-cargo-fire-breaks-out-on-bulker-in-amsterdam
Video: Itämeren liikenteessä toimiva ranskalaisvarustamon konttialus törmäsi Hampurissa laituriin ja nosturiin kiinnittymisvaiheessa. Törmäyksessä tuli vaurioita sekä laituriin ja nosturiin että itse alukseen. Alus on varustamon ensimmäinen alus, jossa kansirakenteet ovat aluksen keulassa. Saksan merenkulkuviranomainen on pysäyttänyt aluksen tutkimuksia varten: https://www.maritime-executive.com/article/video-cma-cgm-feeder-hits-dock-and-crane-arriving-in-hamburg
USA:n onnettomuustutkintakeskuksen raportin mukaan O-renkaan palanen aiheutti ohjausjärjestelmän häiriön, joka johti irtolastialuksen törmäämisen merenkulun turvalaitteeseen joella. Törmäys aiheutti $800’750 vahingot alukselle ja $1,25 miljoonan vahingot turvalaitteelle. Kukaan ei loukkaantunut eikä vesistö saastunut: https://gcaptain.com/debris-in-steering-system-causes-bulk-carriers-2-million-collision-with-navigation-aid/
Italiassa uponneen UK:hon rekisteröidyn purjealuksen onnettomuustutkinnan väliraportissa todetaan aluksella olleen kriittisiä vakavuusongelmia tietyissä olosuhteissa. Onnettomuudessa menehtyi seitsemän henkilöä: https://gcaptain.com/bayesian-uk-investigators-uncover-stability-issues-behind-tech-tycoons-superyacht-sinking/
Australian onnettomuustutkintakeskuksen loppuraportti kahdesta liki-piti-karilleajosta kritisoi meripelastusviranomaisten toimintaa, jonka takia tapahtui useita viivästyksiä riittävän suuren hätähinaajan saamisessa paikalle: https://www.maritime-executive.com/article/atsb-bulker-had-to-save-itself-because-salvage-tug-wasn-t-dispatched
Aluskierrätys, romutus:
Irtolastialusten romutus on pudonnut alkuvuodesta 24 % vuositasolla alimmilleen 17 vuoteen huolimatta heikosta rahtitilanteesta. Tilannetta ylläpitää epävarma kysyntätilanne: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-ship-recycling-falls-24-to-17-year-low/
Saksa on hyväksynyt ja ottanut käyttöön ensimmäisen isojen alusten purku- ja kierrätystelakan. Telakka sijaitsee Emdenissä: https://splash247.com/germany-opens-up-for-ship-recycling/
Intian ja Pakistanin välinen kiista tuo vastatuulta myös aluskierrätykseen: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-recycling-market-facing-headwinds/
Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:
Kiinan maahanhyökkäystä varten tehdyt proomut voivat muodostaa yhtenäisen laiturin, joka tuetaan pohjaan jaloilla, joilla proomut voidaan nostaa aallokon yläpuolelle, niissä on avoin kansi ja jokaisella on 120 metriä pitkä ramppi. Kolmen proomun laituriin voi yhtä aikaa kiinnittyä viisi roro-alusta. Proomut on suunniteltu nopeaan sotilaskaluston rantautumiseen sillanpääasemassa: https://www.maritime-executive.com/article/china-s-invasion-barge-pier-system-can-berth-five-ro-ros-at-a-time
Video: Viron laivasto pysäytti UK:n pakotteiden alaisen Venäjän varjolaivastoon ilmeisesti kuuluvan säiliöaluksen talousvyöhykkeellään, koska sillä ei ollut lippuvaltiota eikä ilmeisesti vakuutusta. Sen avuksi tuli Viron ilmatilaan venäläinen hävittäjä häiritäkseen Viron laivastoa. Hävittäjäkoneella ei ollut lentosuunnitelmaa, sen transponderi oli pois päältä eikä se vastannut kutsuihin. NATO:n hävittäjä kävi tunnistamassa koneen: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/russias-fighter-jet-violates-nato-airspace-to-defend-shadow-fleet-tanker-estonia/
Viron sotilaslähteiden mukaan alus säiliöalus purjehti ilman lippuvaltiota Suomenlahdella Viron talousvyöhykkeellä eikä suostunut pysähtymään viranomaisten määräyksestä. Alus saatettiin Venäjän aluevesille. Venäjä lähetti hävittäjälentokoneen tarkistuslennolle, jolloin se rikkoi Viron ilmatilaa lähes minuutin ajan: https://gcaptain.com/estonia-confirms-russia-sent-jet-after-attempt-to-stop-sanction-breaking-ship/
Mitä ja miten oikeastaan tapahtui USA:n presidentin saatua aikaan tulitauon Huthien kanssa: https://gcaptain.com/inside-trumps-surprise-red-sea-ceasefire-deal-with-the-houthis/
Video: Jemenin virallisesti tunnustetun hallinnon ryhmittämä on takavarikoinut Hutheille menossa olevaa materiaalia. Materiaali osoittaa, että Huthit jatkavat edelleen varustautumistaan hyökkäyksiin, joita se suoritti Punaisella merellä ja Adeninlahdella: https://www.maritime-executive.com/article/yemen-s-houthi-rebels-are-already-rearming
Venäjän pohjoinen laivasto on saanut ydinaseensa lähes päivitettyä. Uusi sukellusvene tulee mukaan pohjoisen alueen partiointiin varustettuna ydinkärkiohjuksilla: https://www.thebarentsobserver.com/security/russias-naval-nuclear-weapons-upgrade-nearly-completed-here-comes-the-latest-missile-carrier-for-arctic-patrols/429695
Historian havinaa:
Meriarkeologit ovat löytäneet Australian rannikolta hollantilaisen rahtialuksen hylyn. Aluksen uskotaan olevan vuonna 1857 uponneen purjealuksen. Alus oli ankkurissa, kun sen ankkuripeli petti ja se menetti ankkurinsa huonossa säässä. Kovassa aallokossa alus ajautui karille ja vain yhdeksän sen 25 hengen miehistöstä pelastui. Aluksen nopean uppoamisen takia arkeologit odottavat löytävänsä siltä paljon esineistöä: https://www.maritime-executive.com/article/archaeologists-find-historic-dutch-shipwreck-off-australia
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Brookings https://www.brookings.edu/about-us/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork https://seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/