Merenkulun uutisia 30.4.2025. Hyvää Vappua!: NAPA, tekoälystä, meriklusteri, Venäjän öljy, risteilyaluksen vesillelasku Kiinassa, jäätilanne tänään, satamalakko Belgiassa, Wasaline, Boomerang Boatsille tilaus, VTS, raportteja, vakuutuskyselyt EU:ssa, Viro vapautti aluksen, räjähdys satamassa Iranissa, ss Hansa.

Mitä tarkoittaa termi:

Condition monitoring: https://en.wikipedia.org/wiki/Condition_monitoring

ECA (Emission Control Area): https://en.wikipedia.org/wiki/Emission_control_area

ESPO (Eastern Siberia Pacific Ocean): https://www.offshore-technology.com/projects/espopipeline/

Low sulphur fuel: https://ibia.net/making-sense-of-low-sulphur-fuel-terminology-ulsfo-rmdm-and-vlsfo-rmdm/

Urals oil: https://en.wikipedia.org/wiki/Urals_oil

Mikä yritys tai yhdistys:

Consilium Safety Group: https://www.consiliumsafety.com/en/about/

DCSA (Digital Container Shipping Association): https://dcsa.org/

Hyundai Glovis: https://www.glovis.net/en/home/company/intro

NAPA: https://fi.wikipedia.org/wiki/Napa-yhti%C3%B6t

S&P Global: https://en.wikipedia.org/wiki/S%26P_Global

WSC (World Shipping Council): https://en.wikipedia.org/wiki/World_Shipping_Council

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Suomalaisjapanilaisen NAPA:n sähköinen lokikirja asennetaan kaikkiin Fugron aluksiin: https://www.hellenicshippingnews.com/fugro-to-adopt-napa-logbook-fleet-wide-following-trial/

Kyberhyökkäykset käyvät yhä älykkäämmiksi. Se johtaa myös niistä varoittavien turvallisuusviestien lisääntymiseen. Alusten miehistöt ovat niiden välissä, joka aiheuttaa uuden ongelman – uupumisen tietoturvahälytyksiin: https://splash247.com/email-security-is-broken-and-crews-are-paying-the-price/

Marlink julkaisee ulkoisten hyökkäysten hallintaan liittyvän sovelluksen, joka tunnistaa kyberhyökkäysuhan: https://www.hellenicshippingnews.com/marlink-launches-external-attack-surface-management-solution-to-provide-proactive-cyber-threat-detection/

CMT:n toimitusjohtaja varoittaa liikaa luottamasta tekoälyn diagnosointiin aluksen tilaa koskevissa asioissa. Vielä tarvitaan ihmisen osaamista turvallisuuden ja tarkkuuden varmistamisessa. Tekoälyn lisääntyvä käyttö helpottaa suurten tietomäärien käsittelyssä mutta ihmisen rooli on vahvistaa, tulkita ja toimeenpanna tiedon käyttö yhä monimutkaisemmissa ja itsenäisimmissä aluksissa: https://www.hellenicshippingnews.com/artificial-intelligence-not-intelligent-enough-to-diagnose-engine-problems-yet/

Miten tekoäly voi auttaa yli laidan pudonneen etsinnässä: https://www.sea.ai/mob-detection-with-sea-ai/

Video: tekoäly auttaa valaiden havaitsemisessa: https://www.youtube.com/watch?v=O3n2eRYjFSA

Tekoäly henkilöstönkuljetusaluksilla: https://www.sea.ai/offshore-safety-crew-transfer-vessels/

Tekoälyn tuki pienten kohteiden havaitsemiseksi: https://www.sea.ai/software-update-v3-9/

Useat merenkulun toimijat tekevät uudenlaista yhteistyötä ajantasaisen tiedon keräämiseksi aluksilta, joka tulee vaikuttamaan varustamotoimintaan tulevina vuosina optimoimalla koneiston käyttöä ja vähentämällä päästöjä: https://www.hellenicshippingnews.com/strong-technological-co-operation-offers-shipping-companies-economic-and-climate-benefits/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Meriklusterin tunnusluvut kertovat alan palautuneen koronan notkahduksesta. Alan kokonaisliikevaihto on koronavuosien aiheuttaman notkahduksen jälkeen palannut kasvukäyrälle. Meriteollisuuden osuus liikevaihdosta pitkällä aikavälillä on merkittävä ja kasvaa edelleen: https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriliikenne-ja-varustamot/kasvua-nakyvissa-meriklusterin-tunnusluvut-kertovat-alan-palautuneen-koronan-notkahduksesta/

Kreikkalaisvarustamo panostaa norjalaiseen simulaattoriteknologiaan. Norjalaiset toimittavat kehittyneet konehuone- ja lastisimulaattorit Khioksen saarelle Kreikkaan: https://www.hellenicshippingnews.com/capital-group-invests-in-kongsbergs-k-sim-engine-and-cargo-simulators-for-new-training-center-in-chios-greece/

Tätä on työskentely sairaala-aluksella: https://www.sjofartstidningen.se/de-jobbar-pa-sjukhusfartyget/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Podcast: konttirahdit reagoivat nopeasti Kaakkois-Aasiasta USA:han suuntautuvan liikenteen tilanteeseen: https://www.seatrade-maritime.com/containers/tariffs-bring-swift-refocus-of-supply-chains-on-se-asia

Kiinan ja USA:n välinen konttiliikenne on pudonnut 45 % tullien vuoksi: https://www.hellenicshippingnews.com/china-u-s-container-volume-drops-45-amid-tariff-tensions/

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

Kreikkalaisvarustamot ovat palaamassa Venäjän öljymarkkinoille Urals-viitelaadun hinnan liukuessa alle G7-maiden asettaman $60 hintakaton, joka sallii länsimaisten kuljetuspalvelujen ja merivakuutusten käyttämisen pakotteista huolimatta: https://www.hellenicshippingnews.com/greek-shippers-return-to-russian-oil-market-as-prices-slip-below-g7-cap-sources-say/

Intia lisää venäläisen ESPO-laadun ostojaan Kiinan kysynnän vähentyessä. Laatua lastataan Venäjän Kauko-Idän Kozminon satamasta. Lisäys lienee väliaikainen Kiinan huoltotauon valmistuttua, koska maa on sen jälkeen lisännyt ostojaan: https://www.hellenicshippingnews.com/india-boosts-buying-of-russias-espo-oil-in-april-as-chinese-demand-eases/

Säiliöalusten aframax-luokka on ilmeinen hyötyjä säiliöalusmarkkinoilla: https://www.hellenicshippingnews.com/strategic-repositioning-and-focus-pays-off-signals-aframax-fleet-performance-hits-new-high/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Kiinan suurin teräksentuottaja aikoo supistaa tuotantoaan tänä vuonna kysynnän hiipuessa ja ylitarjonnan lisääntyessä. Tosin Kiinan terästuotanto oli viime vuonna suurinta yhdeksään vuoteen: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-baosteel-expects-nationwide-output-cuts-this-year/

Raaka-aineiden kuljetukset Länsi-Afrikasta Kiinaan ovat lisääntyneet, erityisesti se koskee bauksiittia, alumiinin raaka-ainetta. Tämä on lisännyt capesize-luokan irtolastialusten kysyntää ja parantanut niiden rahtitilannetta: https://www.hellenicshippingnews.com/west-africa-to-china-capesizes-most-significant-opportunity/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Kiinalaistelakalta on laskettu vesille toinen kotimaassa rakennettu risteilyalus. Kiina jatkaa investointejaan tähän laivanrakennussektoriin kilpaillakseen muutaman eurooppalaisen telakan dominoimalla alalla. Aluksen odotetaan valmistuvan meriajokokeisiin toukokuussa 2026: https://www.maritime-executive.com/article/china-floats-second-large-domestically-built-cruise-ship

Offshore ja merituulivoima:

Saksan suurimman rakenteilla olevan merituulivoimapuiston ensimmäinen turbiini on asennettu. Tuulivoimapuisto sijaitsee karkeasti 85 kilomertiä pohjoiseen Borkumista ja noin 110 kilometriä länteen Helgolandista. Puistossa työskentelee 500 työntekijää ja yli 60 alusta. Viime vuonna laskettiin 64 voimalan perustat: https://shippingtelegraph.com/offshore-news/germanys-largest-offshore-wind-farm-under-construction/

Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:

Vesitiepäivä 2025: https://navigatormagazine.fi/uutiset/satamat-ja-logistiikka/vesitiepaiva-2025-vesiliikenteen-merkitys-kasvaa/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 30.4.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Belgian eilinen satamalakko vaikuttaa vielä pitkkään ja ruuhkan purkaminen kestää arviolta pari päivää: https://shippingtelegraph.com/port-news/national-strike-in-belgium-disrupts-europes-largest-port/

Tanskalaisen Århusin sataman kontinkäsittely kasvoi tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä:  https://shippingtelegraph.com/port-news/port-of-aarhus-increases-container-turnover-in-the-first-quarter-of-2025/

Satamien tavaramäärien kasvaessa, ympäristömääräysten tiukentuessa ja tehokkuusodotusten lisääntyessä aloitetaan vanhojen rutiinien tarkasteleminen. Alusten kiinnittäminen on yksi vaarallisimmista ja tehottomimmista satamaoperaatioista. Vaikka satamien infrastruktuuri kehittyy ja digitalisoituu, on kiinnitys jäänyt samanlaiseksi vuosikymmenien ajaksi. Mutta muutosta on ilmassa: https://www.hellenicshippingnews.com/modernizing-mooring-a-leap-of-faith-or-a-strategic-advantage/

Miten vapaavarasto toimii? Miten sitä käyttämällä voi välttää tullit: https://www.freightwaves.com/news/title-how-do-bonded-warehouses-work

USA:n kauppaministeri esitteli ehdotuksensa uudeksi satamamaksuksi tietyille ei-yhdysvaltalaisille alusluokille. Vaikka ehdotus vaatii lisätarkennuksia, artikkeli tekee yhteenvedon siitä, miten sitä sovellettaisiin: https://www.hellenicshippingnews.com/ustr-notice-of-action-and-proposed-action-implementing-fees-on-us-port-calls/

USA:n länsirannikon satamatyöntekijät tuomitsevat USA:n presidentin tullit varoittaen työpaikkojen menetyksistä: https://www.freightwaves.com/news/longshore-union-blasts-trump-tariffs-warns-of-massive-job-losses

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Wasaline asentaa Aurora Botniaan 10,4 MWh:n akkujärjestelmän. Järjestelmä on tähän mennessä suurin alukseen asennettava akusto: https://www.seatrade-maritime.com/green-shipping/baltic-ferry-to-have-largest-ever-battery-retrofit

Meyer Turku Groupin taloudellinen tulos vuodelle 2024 on julkaistu. Yhtiön liikevaihto oli 1,80 miljardia euroa, mikä merkitsee 28 prosentin kasvua edelliseen vuoteen verrattuna. Tilikauden 2024 nettovoitto oli 68,9 miljoonaa euroa (3,8 % liikevaihdosta): https://navigatormagazine.fi/uutiset/meyer-turun-tulos-kaantyi-positiiviseksi-vuonna-2024/

Ruotsin rannikkovartiolaitos ostaa suomalaisia erikoisveneitä. Kyse on neljästätoista nopeasta loviisalaisen Boomerang Boatsin veneestä, joiden toimitus vuodesta 2026 alkaen. Veneistä yhdeksän on rannikkovartioveneitä ja viisi pienempää pikavenettä: https://www.sjofart.ax/nyheter/sverige-koper-finska-specialbatar/

Miten suoritettiin vedenalainen ruorin korjaus Shetlandin saarilla: https://hydrex.be/project/rudder-repair-shetland-islands/

USA:n laivastoministeri on esittänyt suunnitelman ehdottaa Japanille yhteistyötä, joka keskittyisi kaksikäyttöalusten rakentamiseen. Alukset olisivat suunnittelultaan kauppa-aluksia, jotka olisivat helposti muunnettavissa asevoimien käyttöön sopiviksi. Ministeri on paraikaa virkamatkalla Japanissa, josta hän jatkaa edelleen Etelä-Koreaan tarkoituksenaan vierailla useilla telakoilla: https://www.marineinsight.com/shipping-news/us-plans-to-focus-on-dual-use-shipbuilding-to-counter-chinas-growing-fleet/

Korealaistelakka aikoo laajentaa telakkaansa. Telakkayhtiön tulos kasvoi alkuvuonna lähes 400 %:a. Samaan aikaan Korean Kehityspankki aikoo myydä osuutensa telakasta, jotka se hankki 25 vuotta sitten telakan velkajärjestelyissä: https://splash247.com/hanwha-ocean-to-expand-yard/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Välimeren muuttuminen ECA-alueeksi muuttaa alueella käytettävien polttoaineiden kysyntää. Hyvin matalarikkisen polttoaineen (VLSFO) kysyntä vähenee ja korkean rikkipitoisuuden omaavan polttoaineen (HSFO) kysyntä säilyy entisellään pakokaasupesureita käyttävien alusten polttoaineena. Varustamot siirtyvät käyttämään VLSFO:n sijasta matalarikkistä meridieseliä (LSMGO) pesurittomissa aluksissa. LSMGO:n vaihtoehtona voi hintatason ja saatavuuden mukaan olla erittäin matalarikkinen polttoaine (ULSFO): https://www.hellenicshippingnews.com/new-bunker-regulations-in-the-mediterranean-sea-disrupt-traditional-vlsfo-usage/

Vitol tuo markkinoille uuden FuelEU yhteensopivan prosessoidun VLSFO-polttoaineen aluksille: https://www.hellenicshippingnews.com/vitol-launches-new-fueleu-compliant-co-processed-vlsfo-offering-for-marine-customers/

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Turun sataman vilkkaimmin liikennöidyillä väylillä otetaan 1.5.2025 käyttöön uudet kauppamerenkulun alusten kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueet, joilla yhtenäistetään ja selkiytetään alueen liikennöintisäännöksiä: https://navigatormagazine.fi/uutiset/turun-sataman-vaylille-kayttoon-uudet-kohtaamis-ja-ohittamiskieltoalueet/

Fintrafficin Suomenlahden meriliikennekeskus varoitti Venäjän varjolaivastoon kuuluvaa alusta sen ollessa suuntaamassa kohti matalikkoa. Alus muutti kurssiaan liikenteenohjaajan yhteydenoton jälkeen. Asiasta raportoi Rajavartiolaitos: https://www.maritime-executive.com/article/finnish-coast-guard-reports-dangerous-incident-with-shadow-fleet-tanker

Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:

Irtolastialusten rahti-indeksi (Baltic Exchange) viikolla 18: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-snaps-six-session-winning-streak-on-lower-rates-across-vessel-sizes/  

Kalmar Oy:n neljännesvuosiraportti: https://www.hellenicshippingnews.com/kalmar-solid-first-quarter-with-strong-order-intake/

Konttirahti-indeksi (Ningbo) viikolla 17: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/04/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2025-4.19-4.25.pdf

Linjaliikenneraportti (S&P Global) linjaliikenteen vaikutuksesta USA:n talouteen: https://www.hellenicshippingnews.com/new-sp-global-report-liner-shipping-supports-1-1-trillion-in-u-s-gdp-and-6-4-million-american-jobs/

Markkinaraportti (Banchero Costa) viikolta 17: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/04/Bancosta-Weekly-2025-17.pdf

Markkinaraportti (Intermodal) viikolta 17: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/04/Intermodal-Report-Week-17-2025.pdf

Meklariraportti (xclusiv) viikolta 17: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/04/xclusiv-2025_04_28_compressed.pdf

PMI-indeksi (Reuters) viikolla 18: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-april-factory-activity-seen-slipping-as-trump-tariffs-bite/

Raakaöljyn viitelaadun hintaennuste (Barclays) vuosille 2025 ja 2026: https://www.hellenicshippingnews.com/barclays-cuts-2025-brent-crude-forecast-on-trade-tensions-opec-shifts/

Maailmankauppa ja politiikka:

Maailmanpankki ennustaa hyödykkeiden hintojen laskevan ennen pandemiaa vallinneelle tasolle. Tänä vuonna hintojen lasku olisi 12 % ja ensi vuonna 5 %: https://www.hellenicshippingnews.com/world-bank-sees-commodity-prices-falling-to-pre-covid-levels/

Maailmanlaajuisen laman todennäköisyys kasvaa USA:n tullipolitiikan takia. Asiantuntijoiden mukaan se on vahingoittanut liike-elämän odotuksia. Vain kolme kuukautta sitten ekonomistit odottivat maailmantalouden voimakasta kasvua, mutta USA:n presidentin toimet aiheuttivat biljoonien dollarien osakearvojen laskun ja luottamuksen menetyksen USA:n omaisuuteen ml. dollarin asema: https://www.hellenicshippingnews.com/risk-of-global-economic-recession-surges-on-us-tariff-shockwaves/

Kuka tuottaa terästä, kuka vie ja kuka tuo terästä, millä tonnistolla teräs kuljetetaan ja mikä on muuttunut: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-shipping-steel-exports-on-the-rise/

Öljynhinnan odotetaan putoavan loppuvuodesta USA:n tullipolitiikan ja maailmantalouden yleisen epävarmuuden vuoksi: https://www.hellenicshippingnews.com/oil-forecasts-slashed-amid-fear-of-impending-global-economic-slowdown/

Kiinan suurimman yksityisen telakan holding-yhtiö aikoo listautua Singaporen pörssiin. Yhtiön on tarkoitus toimia merellisten investointien alustana: https://splash247.com/yangzijiang-financial-to-spin-off-shipping-investment-business/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

EU tiukentaa vakuutusvaatimuksiaan, alusten tulee esittää vakuutusturvansa kulkiessaan EU-vesillä, vaikka olisivat läpikulussa: https://www.sjofartstidningen.se/eu-skarper-kraven-alla-fartyg-ska-visa-forsakringsinformation/

USA:n pakotetoimisto on asettanut pakotteet kolmelle säiliöalukselle ja niiden varustamoille Huthien tukemisesta. Varustamot on rekisteröity Marshall-saarille ja Mauritiukselle. Alukset ovat San Marinon ja Panaman lippujen alla: https://splash247.com/us-sanctions-three-tankers-over-ties-to-the-houthis/

Eduskunnan vastaus hallituksen esitykseen merten biologisen monimuotoisuuden suojelusta ja kestävästä käytöstä kansallisen lainkäyttövallan ulkopuolisilla alueilla tehdyn, Yhdistyneiden Kansakuntien merioikeusyleissopimuksen alaisen sopimuksen hyväksymiseksi ja voimaansaattamiseksi sekä laiksi merensuojelulain muuttamisesta: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=3708

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Viro on vapauttanut varjolaivaston aluksen, jota se piti pidätettynä kaksi viikkoa, sen jälkeen, kun aluksen tekninen kunto täytti vaatimukset. Merenkulkuviranomainen pidätti aluksen 40 puutteen vuoksi, joista 29 oli pidätyksen perusteina. Niistä 23 liittyi asiakirjoihin, jonka lisäksi oli puutteita aluksen turvallisuusjohtamisjärjestelmässä, hätätilannevalmiuksissa sekä määrittelemättömissä teknisissä puutteissa. Alus on EU:n, UK:n, Kanadan ja Sveitsin asettamien pakotteiden alainen: https://www.maritime-executive.com/article/shadow-fleet-tanker-departs-estonia-after-achieving-technical-compliance

Pitkät ja lyhyet rahtisopimukset ovat alttiita hallitusten, virastojen ja viranomaisten ennakoimattomille ja taloudellisesti raskaille toimenpiteille. Tästä esimerkkinä on USA:n ulkomaankauppaministerin satamamaksuesitys. Artikkelissa käydään läpi eräitä vanhempia oikeustapauksia vastaavanlaisista tapauksista: https://www.hellenicshippingnews.com/commercial-impracticability-and-frustration-of-shipping-agreements-in-uncertain-times/

Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:

Sähköajoneuvoja kuljetetaan ennätysmääriä ja akkupalojen todennäköisyys pysyy haasteellisena. Tähän vastatakseen korealaisvarustamo ja ruotsalainen turvallisuusyhtiö ovat kehittäneet alusten turvallisuusjärjestelmiä havaitakseen savun ja lämmön muodostuksen kohoamisen reaaliajassa. Tilannekuva esitetään digitaalisessa muodossa. jolloin miehistö voi toimia välittömästi: https://www.seatrade-maritime.com/accidents/hyundai-glovis-and-consilium-s-push-for-safer-ev-shipping

Järjestöt ja yhdistykset:

DB Schenker liittyy Digital Container Shipping Associationiin (DCSA): https://www.seatrade-maritime.com/containers/db-schenker-joins-dcsa-partnership-programme

Ruotsin varustamoyhdistykselle uusi puheenjohtaja: https://www.sjofartstidningen.se/kristensson-ny-ordforande-for-svensk-sjofart/

Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Video: eläinkuljetusaluksen kaatuminen Jemenin edustalla aiheutti lampaiden epälukuisen määrän kuoleman. Jemeniläiset kalastajat saivat pelastettua sekä useita miehistön jäseniä että joukon lampaita. Uppoamisen syynä pidetään aluksen ylilastausta. Lisäksi alus ajoi karille ennen uppoamistaan: https://www.marineinsight.com/shipping-news/watch-over-1000-sheep-drown-after-livestock-carrier-capsizes-off-yemen/

Video: Shahid Rajaeen sataman räjähdysonnettomuus on vaatinut ainakin 70 ihmisen hengen ja yli 1’000 loukkaantumisen, joista 190 on edelleen sairaalassa. Viranomaisten mukaan syynä oli turvallisuusmääräysten laiminlyönti. Tutkimukset juurisyyn ja syyllisten löytämiseksi jatkuvat. Arvion mukaan kyse on vaarallisia aineita sisältävien konttien huono varastointi tai brittilähteen mukaan rakettipolttoaineen väärä käsittely: https://splash247.com/number-of-deaths-in-iran-port-blast-rises-to-70/

Räjähdyksen jälkeiset tulipalot jatkuvat ja leviävät Shahid Rajaeen satamassa: https://www.maritime-executive.com/editorials/fires-from-bandar-abbas-blast-continue-to-spread-throughout-port

Video: Venäjän presidentti on määrännyt maan hätätilaministeriön asiantuntijat avustamaan Iraniin Shahid Rajaeen satamassa tapahtuneen räjähdyksen pelastustoimissa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/putin-orders-emergency-planes-to-iran-after-deadly-explosion-at-port/

Aluskierrätys, romutus:

Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:

USA:n asevoimien isku yli 800 Huthi-kohteeseen Jemenissä on vähentänyt iskuja 69 %: https://www.marineinsight.com/shipping-news/us-forces-strike-over-800-houthi-targets-in-yemen-attacks-drop-by-69/

USA:n suurimmat miinantorjunta-alukset: https://www.marineinsight.com/know-more/biggest-u-s-mine-warfare-vessel/

Historian havinaa:

Vuonna 1944 venäläinen sukellusvene torpedoi ruotsalaisen höyrykäyttöisen matkustaja-alus Hansan. Alus upposi minuutissa ja vain kaksi henkilöä pelastui. Alus makaa edelleen 100 metrin syvyydessä Itämeressä Gotlannin edustalla. Ruotsin merihistoriallinen museo avaa toukokuun loppupuolella ss Hansa-näyttelyn: https://www.sjofartstidningen.se/ny-utstallning-ger-rost-at-hansa-tragedin/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork https://seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/