Merenkulun uutisia 25.4.2025: Merimieskirkko, VLCC, Mimer, Viking Line, Tallink, Eckerö, pelastuspuku naisille, jäätilanne, Konecranes, Boomerang Boats, Wärtsilä, raportteja, merirokko, vakuutusten ilmoittaminen EU-vesillä, OPEC+ hajoamassa, merirosvojen hyökkäyksiä, Messikallesta merimiespapiksi.

Mitä tarkoittaa termi:

Mikä yritys tai yhdistys:

ASBA (Association of Ship Brokers & Agents): https://www.asba.org/about

Boomerang Boats Oy: https://boomeranger.fi/products/

Sr (rekisteröity säätiö): https://fi.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4%C3%A4ti%C3%B6_(Suomi)

Suomen Merimieskirkko: https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_Merimieskirkko

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Merimieskirkko organisoituu uudelleen, yhdistys muuttuu säätiöksi. Merimieskirkko tiedottaa, että muutos on hallinnollinen eikä se vaikuta toimintaan eikä työsuhteisiin. Muutoksen taustalla on yhdistyksen henkilöjäsenmäärän ikääntyminen ja väheneminen. Myös STM:n tuki putosi noin 600 000 eurosta hieman alle 300 000 euroon ja aiheutti merkittävän toiminnan supistumisen useissa Merimieskirkon toimipaikoissa. Suomen Merimieskirkko ry:n toiminta päättyy virallisesti loppuvuodesta ja uusi säätiö Suomen Merimieskirkko sr aloittaa toimintansa 1. lokakuuta 2025: https://navigatormagazine.fi/uutiset/merimieskirkko-organisoituu-uudelleen-yhdistys-muuttuu-saatioksi/

Ruotsissa Donsö Shipping Meet on saanut Vuoden merenkulkuteko 2025 huomionosoituksen. Kunniamaininnan saivat Öckerön kunta ja suomalainen teknologiayhtiö Wärtsilä aloitteestaan ”Women in Maritime”: https://www.sjofartstidningen.se/arets-sjofartsgarning-gar-till-dsm/

Belgialainen säiliöalusvarustamo ja yksi Euroopan suurimmista irtolastivarustamoista yhdistyvät. Kaupat tehdään osakevaihdolla, jossa muodostuu yli 250 aluksen varustamo. Säiliöalusvarustamo on jo aiemmin maaliskuussa ostanut toisen varustamon osakkeita: https://splash247.com/cmb-tech-and-golden-ocean-merging-to-create-fleet-of-more-than-250-ships/

Japanilaiset omistavat kolmanneksi eniten kauppa-aluksia maailmassa DWT:n mukaan laskien. Se on yksi kolmesta maasta, joissa varustamot omistavat yli 10 % maailman kauppalaivastosta. Maailman kauppalaivaston koko on 2,4 biljoonaa DWT:a, 16’622 varustamoa 178 maassa. Japanilaisia näistä on 604 varustamoa vastaten 12 % DWT:sta. Lähes puolet näistä muodostuu kolmesta suuresta varustamosta ja muista Tokion alueen varustamoista: https://www.hellenicshippingnews.com/japan-is-worlds-third-largest-shipping-nation-as-owners-control-12-of-the-fleet/

Maailman toiseksi suurin varustamo, japanilainen MOL, avaa toimiston USA:han Washington DC:hen: https://splash247.com/worlds-second-largest-owner-opens-washington-office/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

Nopeasti vanhenevaa VLCC-säiliöaluskantaa vaivaavat yhä enemmän toisiinsa kietoutuneet ja monimutkaiset markkinoiden ailahtelevuus, öljy- ja rahtimuutokset, odottamattomat geopoliittiset tapahtumat, pakotteiden alaisen kaupan lisääntyminen sekä ympäristö- ja lainsäädäntömuutokset. Yli 20 vuotta vanhojen osuus kasvaa eikä uudisrakennuksia tule kuin viisi tänä vuonna: https://www.hellenicshippingnews.com/the-deeper-impact-of-an-ageing-vlcc-fleet/

BIMCO ja laivameklarien liitto ovat julkaisseet uusitun ASBATANKVOY, joka on ainoa riippumaton lomakepohja, joka ei ole minkään öljy-yhtiön tarjoama. Päivitetty versio matkarahtauslomakkeesta kohdistuu muutoksiin kaupassa, kaupallisissa toimintatavoissa ja säädöksissä, aiempaan versioon verrattuna: https://splash247.com/updated-oil-tanker-charter-party-launched/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Ahvenanmaalaisvarustamon roro-alus on aikarahdattu säännölliseen liikenteeseen Venetsian Chioggian terminaalin sekä Libyan Benghazin ja Misuratan satamien välille. Aluksella on lähtö Italiasta kahden viikon välein ja se on ainoa suora roro-yhteys Euroopan ja Libyan välillä. Aluksella on 1’030 kaistametriä lastitilaa ja se on 4’491 DWT. Aluksen rampin kapasiteetti on 180 tonnia: https://shippingtelegraph.com/shipping-news/new-ro-ro-line-launches-from-adriatic-to-libya/

Irtolastivarustamojen liitto (INTERCARGO) toivottaa kansainvälisen työjärjestö ILO:n päätöksen tunnustaa merenkulkijat avaintyöntekijöiksi merityöyleissopimuksessa: https://www.hellenicshippingnews.com/intercargo-welcomes-ilo-recognition-of-seafarers-as-key-workers-a-milestone-in-advancing-maritime-labour-rights/

Irtolasti-Indeksi (Baltic Exchange) on nousussa kaikissa alusluokissa: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-rises-to-over-two-week-high-as-all-vessels-post-gains/

Käytettyjen irtolastialusten hinnat ovat nousussa: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulker-prices-on-the-rise/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Viking Linen alkuvuosi näyttää laskevaa tulosta ja supistuvaa liikevaihtoa, joka johtuu toimitusjohtajan mukaan taloudellisesta epävarmuudesta: https://www.sjofart.ax/nyheter/viking-ser-framat-efter-trog-start-pa-aret/

Tallink Gruppin tulos on laskenut alkuvuoden aikana johtuen heikosta kuluttajakysynnästä: https://www.sjofart.ax/nyheter/utmanande-kvartal-for-tallink/

Rederiaktiebolaget Eckerön alkuvuoden tulos on paras koskaan sekä Eckerö Linjenillä että Eckerö Linella ja ne ovat kasvattaneet markkinaosuuttaan kumpikin: https://www.sjofart.ax/nyheter/rekordstart-pa-aret-for-eckero/

Offshore ja merituulivoima:

Pelastuslaitevalmistaja Viking on tuonut markkinoille maailman ensimmäisen naisille tarkoitetun pelastuspuvun offshoreteollisuuteen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/viking-launches-worlds-first-immersion-suit-for-women-in-offshore-industry/

Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 24.4.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

Venäjän uusin ”taistelujäänmurtaja” kävi läpi merikoeajoja ennen liittymistään pohjoiseen laivastoon tulevana kesänä. Alus on 118 metriä pitkä ja 18 metriä leveä aseistettu jäänmurtaja, jonka tehtävänä on valvoa ja suojata Venäjän pohjoisia vesialueita. Aluksella on Arc7 jääluokka. Sarjan seuraava jäänmurtaja valmistuu ensi vuonna ja kahden muun runkojen valmistus on myöhässä. Eräillä NATO-mailla on vastaavia jäänmurtajia käytössään tai tilauksessa: https://gcaptain.com/russias-new-combat-icebreaker-undergoes-ice-trials-ahead-of-joining-northern-fleet/

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Suomalaisen satamalaitteita valmistavan Konecranesin alkuvuosi on ollut väliraportin mukaan hyvä: https://www.hellenicshippingnews.com/konecranes-q1-a-good-start-to-the-year-2025/

Miten maailman suurimmat konttisatamat tekevät tulosta ja millaisilla konttimäärillä: https://splash247.com/hutchison-draws-level-with-psa-on-revenues/

Hongkongilaisen satama- ja terminaaliyhtiön osaomistaja (20 %) huhutaan aikovan myydä oman osuutensa yhtiöstä. Kaupan ehtona on, että yhtiö myydään sovitusti yhdysvaltalaisen sijoittajayhtiön ja konttivarustamon satamaliiketoiminnan muodostamalle yhteenliittymälle: https://www.hellenicshippingnews.com/singapores-psa-weighs-selling-20-stake-in-ck-hutchisons-ports-business-sources-say/

Antwerpen-Brüggen satama on ohittanut Rotterdamin alkuvuoden aikana konttien läpimenossa. Satama käsitteli ensimmäisen neljänneksen aikana 3,44 miljoonaa TEU:ta kontteja, joka on 4,5 % lisäys viime vuoteen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/port-of-antwerp-surpasses-rotterdam-in-container-throughput-for-the-first-time-in-q1-2025/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Lapin hyvinvointialue on tilaamassa öljyntorjunta-, öljynkeräys- ja öljypuominasennusaluksen: https://www.maritimejournal.com/mcj-contracts-and-tenders/pollution-response-vessel-for-lapland/1501535.article

Ruotsin rannikkovartiosto ostaa Loviisan Valkossa tehtyjä erikoisveneitä 14 kappaletta. Toimitus on vuonna 2026: https://www.sjofart.ax/nyheter/sverige-koper-finska-specialbatar/

Espanjalainen telakkayhtiö alkaa sijoittamaan ostamaansa brittitelakkayhtiöön yrittäen kehittää niistä maan edistyneimmänt telakat: https://www.maritime-executive.com/article/navantia-accelerates-investments-in-harland-wolff-and-uk-shipbuilding

Jos USA:n satamamaksut kiinalaisten operoimille aluksille menevät läpi viimeisimmän ehdotuksen mukaisesti, vaikuttaa siltä, että kiinalaistelakat voisivat huokaista helpotuksesta. Vaikutukset eivät olisi niin suuria kiinalaisvalmisteisilla aluksilla operoiville muun maalaisille varustamoille, että sillä olisi suurta merkitystä kiinalaistelakoille: https://splash247.com/chinese-yards-largely-unscathed-from-us-port-fees/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Katsaus maailman biopolttoainemarkkinoihin tulevalle vuodelle: https://www.linkedin.com/pulse/overview-global-biofuel-markets-forecast-year-ahead-gwh6e/

Suomalainen teknologiayhtiö Wärtsilä ja norjalainen merienergiayhtiö ovat saaneet onnistuneesti valmiiksi maailman ensimmäisen kelluvan ammoniakista vetyä tuottavan krakkausyksikön: https://www.hellenicshippingnews.com/wartsila-hoegh-evi-and-partners-successfully-complete-development-of-worlds-first-floating-ammonia-to-hydrogen-cracker/

Suomalainen teknologiayhtiö Wärtsilä on solminut Curacaon energiayhtiön kanssa hiilineutraaliuspalvelusopimuksen: https://shippingtelegraph.com/decarbonisation/wartsila-inks-deal-to-decarbonise-curacao/

Tanskalaisvarustamo ja intialaistanskalaisen biopolttoaineyhtiö ovat tehneet onnistuneen kokeen apukoneissa käytettävästä biopolttoaineesta irtolastialuksella valtameriliikenteessä. Seuraava askel on käyttää biopolttoainetta pääkoneessa. Erikoista kokeessa on, että biopolttoaine tuotetaan pyrolyysin kautta, jolla muutetaan maatalouden jätteet uusiutuvaksi energiaksi: https://shippingtelegraph.com/bunkers-news/norden-and-mash-makes-trial-with-carbon-negative-biofuel/

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:

Lastivarkausraportti (BSI Consulting ja TT Club) vuodelta 2024: https://www.hellenicshippingnews.com/cargo-theft-report-reveals-rapidly-shifting-criminal-tactics-and-emerging-targets/

Maailman konttirahti-indeksi (Drewry) viikolta 17: https://shippingtelegraph.com/freight-news/drewry-the-world-container-index-decreased-2-this-week-17-2025/

Markkinaraportti (Fearnleys) viikolta 17: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/04/Fearnleys-Weekly-Report-_-Fearnpulse_compressed-2.pdf

Meritse kuljetetun tavaran ja niiden kuljettajien maaryhmäkohtaiset tiedot (UNCTAD): https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-data-unctad-releases-new-seaborne-trade-statistics/

Polttoaineraportti (MABUX) viikoilta 17: https://www.hellenicshippingnews.com/mabux-global-bunker-prices-could-be-heading-higher-next-week/

Uusimmassa tutkimuksessa on havaittu, että lähes viidenneksessä tutkituista aluksista oli vedenalaisessa rungonosassa enemmän kuin 20 % merirokon peitossa ja kolmasosassa oli yli 10 % pinta-alasta sen peitossa. Havainnot tehtiin 685 alukselle niiden ollessa kuivatelakassa. Lukujen mitoittaminen koko maailman kauppalaivastoon kertoo siitä potentiaalista, joka rungonpuhdistuksella on polttoaineen kulutukseen, päästöihin ja kustannuksiin: https://www.hellenicshippingnews.com/new-study-confirms-barnacle-biofouling-is-a-big-burden-for-the-shipping-industry/

Maailmankauppa ja politiikka:

USA:n presidentti on vihjaissut ehkä laskevansa Kiinaan kohdistuvia tullejaan, ei nollaan mutta merkittävästi. Uusimpien tietojen mukaan peruutettujen konttialusten lähtöjen määrä Kiinasta USA:n itärannikolle on noussut 100 % ja länsirannikolle 31 %: https://splash247.com/trump-hints-at-china-tariff-row-back/

Maailmanlaajuinen riippumaton pyöreän pöydän velkaneuvottelukunta on kokoontunut IMF:n, Maailmanpankin ja Etelä-Afrikan johdolla. Kokous ajoittuu IMF:n ja Maailmanpankin kokousten kanssa samaan aikaan ja pohtii matalan tulotason maiden velkariskin kasvua poliittisten epävarmuuksien lisääntyessä: https://www.hellenicshippingnews.com/global-roundtable-sees-rising-debt-risks-for-low-income-countries-as-uncertainty-mounts/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

EU komissio on esitellyt uuden direktiivipäivityksen ja uuden direktiivin, joilla EU antaa jäsenmaille työkalun paremmin valvoa EU:n merialueiden kautta kulkevan liikenteen vakuutuksia. Muutos koskee sekä olemassa olevia että tulevia pakollista alusten ilmoittautumisjärjestelmiä (MRS), joissa kaikkien alusten on ilmoitettava vakuutustietonsa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/eu-mandates-insurance-reporting-for-ships-in-its-waters-even-if-they-dont-dock-at-ports/

USA on asettanut seitsemännet pakotteet iranilaisille. Tällä kertaa ovat kyseessä LPG-kauppaa käyvät isä ja poika: https://splash247.com/us-targets-iranian-lpg-magnate/

Ruotsi on jäänyt pahasti jälkeen tavoitteessaan satamavaltiotarkastuksissa. Syinä ovat alimiehitys ja pidentyneet tarkastusajat aluksilla: https://www.sjofartstidningen.se/myndigheten-missar-malet/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Liittovaltion merenkulkukomissio FMC USA:ssa on määrännyt israelilaisen konttivarustamon maksamaan korealaisyritykselle viivästysmaksua $3,7 miljoonaa. Tuomio perustuu USA:n merilain rikkomiseen: https://splash247.com/zim-ordered-to-pay-samsung-3-7m-for-us-demurrage-violations/

Iranin tuomioistuin on antanut vankilatuomiot polttoaineen salakuljetuksesta. Lisäksi kaksi uutta pidätystä on tehty Tansanian lipun alla purjehtivista aluksista: https://www.maritime-executive.com/article/iran-seizes-two-ships-and-issues-jail-sentences-in-fuel-smuggling-crackdown

Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:

Ruotsalainen merivakuutusyhtiö on julkaissut jäsenistölleen ohjeen nestemäisten lastien käsittelystä ja rahtivaatimusten ehkäisemiseksi. Erityistä painoa asetetaan vakiomuotoiseen näytteenottoon: https://www.hellenicshippingnews.com/essential-advice-from-the-swedish-club-for-masters-handling-liquid-cargo/

Kolme uutta venäläistä vakuutusyhtiötä on pyytänyt Intian viranomaisten hyväksyntää myöntämilleen Intiaan suuntautuvien laivausten merivakuutuksille. Intia on tähän mennessä hyväksynyt viisi venäläistä vakuutusyhtiötä, jotka eivät ole mukana kansainvälisessä P&I klubien ryhmässä. P&I klubit myöntävät vastuuvakuutuksia kattamaan loukkaantumis- tai ympäristövahinkovaatimukset pääosalle maailman säiliöaluksista: https://www.hellenicshippingnews.com/three-more-russian-insurers-seek-india-ok-to-provide-cover-for-oil-tankers-sources-say/

Järjestöt ja yhdistykset:

Kazakstan on asettunut uhmaamaan OPEC+ järjestön tuotantotavoitteita, jonka epäillään enteilevän maan lähtöä järjestöstä. Samalla se työntää Saudi-Arabiaa hintasotaan uhanalaisella hetkellä. Kazakstanin uuden energiaministerin mukaan maa priorisoi omat tarpeet OPEC+ järjestön edelle. Kazakstanin uhmakkuus voi johtaa myös muut maat pohtimaan järjestön ja omien etujen mielekkyyttä ja sitä myötä eroamisiin järjestöstä: https://www.hellenicshippingnews.com/kazakhstans-opec-defiance-could-push-saudi-into-a-painful-price-war/

Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:

Hollanti kehittää eroosiota ehkäiseviä aallonmurtajia suurten satamien tuloväylille: https://www.maritimejournal.com/marine-construction/dutch-hail-success-of-two-year-reef-block-scheme/1501504.article

USA:n suurin ilmaston ja valtamerten tutkimukseen tarkoitettu tutkimusalus: https://www.marineinsight.com/know-more/biggest-u-s-research-vessel/

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Espanjan meripelastus on hinannut pienen konttialuksen hätäsatamaan Kanarian saarille. Alus pääsi korjausten jälkeeen jatkamaan matkaansa: https://www.maritime-executive.com/article/msc-boxship-loses-power-in-atlantic-and-gets-emergency-tow-to-las-palmas

USA:n onnettomuustutkintakeskuksen raportin mukaan roskat koneen voiteluöljyssä aiheuttivat konevian ja tulipalon matkustaja-aluksella Portlandin, Maine, satamassa. Raportin mukaan löydökset viittaavat huollon laiminlyönteihin ylittäen suositellun öljynvaihtovälin viisinkertaisesti. Yksi henkilö loukkaantui vakavasti ja alukselle tuli $2,4 miljoonan vahingot. Aluksella oli 128 matkustajaa, joista kukaan ei loukkaantunut: https://gcaptain.com/engine-room-fire-on-passenger-vessel-linked-to-poor-maintenance-ntsb-reports/

Kaasuvuoto proomusta sulki Houstonin kanavan USA:ssa. Vuotanut kaasu oli herkästi syttyvää butadieeniä, jota käytetään muovien ja synteettisen kumin valmistuksessa. Butadieeni luokitellaan karsinogeeniksi ja voi ärsyttää keuhkoja hengitettäessä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/highly-flammable-gas-leak-from-barge-shuts-houston-ship-channel/

Aluskierrätys, romutus:

Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:

Merirosvojen hyökkäykset Singaporen salmessa jatkuvat. Viimeisin tapaus kohdistui Marshall saarten lipun alla purjehtivaan irtolastialukseen neljän veitsillä aseistautuneen henkilön noustessa siihen. Alkuvuoden tapauksissa on viime vuoteen verrattuna lähes 35 % kasvu: https://splash247.com/bulk-carrier-becomes-latest-piracy-victim-in-the-singapore-strait/

Merirosvojen ensimmäinen hyökkäys neljään vuoteen Nigerian rannikolla. Neljä aseistautunutta henkilöä nousi LPG-säiliöalukseen ollen siellä neljä tuntia ja veivät poistuessaan henkilökohtaista omaisuutta ja laitteita. Miehistö oli varautunut tilanteeseen eikä sille tapahtunut mitään: https://www.maritime-executive.com/article/tanker-boarded-and-robbed-in-first-incident-in-four-years-off-nigeria

Kuninkaallisen laivaston lentotukialuksen johtama taisteluosasto lähtee kahdeksan kuukauden komennukselle Tyynelle merelle: https://www.maritime-executive.com/article/royal-navy-carrier-departs-on-eight-month-deployment

USA:n Afrikan komentokeskus määräsi ilmahyökkäyksen lippuvaltiotonta alusta vastaan Somalian rannikolla, jonka se epäili olevan salakuljettamassa aseita Somalian kapinallisille: https://www.maritime-executive.com/article/africom-ordered-airstrike-on-stateless-smuggling-boat-off-somalia

USA:n laivaston suurin risteilijä: https://www.marineinsight.com/know-more/biggest-u-s-cruiser/

Tanska käyttää $600 miljoonaa 26 laivaston partio-, öljyntorjunta- ja valvonta-aluksen tilaamiseen: https://gcaptain.com/denmark-to-spend-600-million-on-surveillance-vessels-amid-russia-threat/

Historian havinaa:

KIRJA: ”Messikallesta merimiespapiksi” Tapani Tukiaisen kirja on mielenkiintoinen lukuelämys: https://navigatormagazine.fi/uutiset/kirja-messikallesta-merimiespapiksi/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork https://seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/