Merenkulun uutisia 18.4.2025, hyvää Pitkää perjantaita! Päivitetty klo 20.00: matruusien palkkaan korotus, 54 hylättyä alusta, Equinor, nollapäästöillä maailmanperintövuonoihin, jäätilanne tänään, USA:n satamamaksuehdotus, Helsinkiin tulevat risteilijät, Wärtsilä, tuulivoima-avusteinen propulsio, raportteja, maailmankaupasta, IMO MEPC83, OPEC+, veneonnettomuuksista, tulipalo roro-aluksella, Pohjois-Korean kuljetukset Venäjälle.

Mitä tarkoittaa termi:

Biodiversiteetti: https://fi.wikipedia.org/wiki/Biodiversiteetti

Mikä yritys tai yhdistys:

Baltic Exchange: https://en.wikipedia.org/wiki/Baltic_Exchange

Equinor: https://en.wikipedia.org/wiki/Equinor

ICS (International Chamber of Shipping): https://www.ics-shipping.org/about-ics/

ILO (International Labour Organization): https://www.ilo.org/about-ilo

ITF (International Transport Workers’ Federation): https://en.wikipedia.org/wiki/International_Transport_Workers’_Federation

JMC (Joint Maritime Commission): https://www.ilo.org/resource/joint-maritime-commission

Platts: https://en.wikipedia.org/wiki/S%26P_Global_Commodity_Insights

Stena Bulk: https://www.stenabulk.com/about-stena-bulk/this-is-stena-bulk

TSO (Transmission System Operator): https://en.wikipedia.org/wiki/Transmission_system_operator

UNCTAD (UN Trade and Development): https://en.wikipedia.org/wiki/UN_Trade_and_Development

WTO (World Trade Organization): https://www.wto.org/english/thewto_e/thewto_e.htm

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Kansainvälinen työjärjestö ILO on sopinut merenkulkijoiden palkkoja käsittelevässä alakomiteassaan Genevessä Sveitsissä päivitetyn matruusien minimipalkan kahdenvälisessä neuvottelussa varustajien (ICS) ja merenkulkijoiden (ITF) välillä. Merenkulku on ainoa ala, jossa on ollut virallisesti tunnustettu maailmanlaajuinen minimipalkka jo vuodesta 1958. ILO:n vuoden 2006 merityöyleissopimuksessa siitä neuvotteleminen annettiin Joint Maritime Commissionille (JMC). ILO:n 355. hallintoneuvoston kokous vahvistaa palkat syksyllä: https://www.hellenicshippingnews.com/agreement-reached-on-new-global-minimum-wage-for-seafarers/

Tähän mennessä tänä vuonna on 54 alusta hylätty miehistöineen. Vuonna 2023 hylkäyksiä oli 142 ja viime vuonna 310 tapausta. Hylkäämiset ovat lisääntyneet koko 2020-luvun ja ne ovat osoittautuneet erittäin vaikeiksi maailman hallinnoille hillitä: https://splash247.com/54-ships-abandoned-so-far-this-year/

Ruotsalainen Stena Bulk siirtää viisi suezmax-säiliöalustaan Ruotsin alusrekisteriin. Alukset ovat n. 275 metriä pitkiä ja ne ovat 81’000 bruttotonnia painoltaan. Alukset ovat suurimmat Ruotsin lipun alla purjehtivat: https://www.hellenicshippingnews.com/stena-bulk-to-register-up-to-five-suezmax-tankers-under-the-swedish-flag/

Käytettyjen alusten kauppa hiljenee ja hinnat putoavat odoteltaessa USA:n satamamaksupäätöksiä: https://www.hellenicshippingnews.com/second-hand-ship-deals-fading-away/

Vain 43 % Skotlannin rannikolla 10 km vyöhykkeellä rannikosta käyttää AIS-järjestelmää: https://www.motorship.com/industry-news/scottish-researchers-uncover-untracked-vessel-threat/1501387.article

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Kauppasota puree konttikuljetuksiin Kiinasta USA:han. Konttivarustamot peruvat ja uudelleen järjestävät lähtöjä yrittäessään tasapainottaa tilausten peruuntumisia kohonneiden tullien vuoksi. Konttikuljetusten väheneminen vaikuttaa suoraan talouteen ja toimitusketjuun ml. satama- ja takamaan logistiikkatoiminnot, jotka välittävät rahtia. Jos jokainen peruttu lähtö kuljettaa 8–10’000 TEU:ta, olisi sillä seurauksena 640–800’000 TEU:n vähemä satama-, rekka- ja ratakuljetuksissa sekä varastoinnissa: https://www.hellenicshippingnews.com/trade-war-fallout-cancellations-of-chinese-freight-ships-begin-as-bookings-plummet/

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

LNG-kuljetusten pitää nousta 20 % viime vuodesta ja maakaasun tuonnin toimia täydellä teholla, jotta EU:n tarve saadaan täytettyä. EU:n sääntöjen mukaan jäsenmaiden kaasuvarastojen pitää olla marraskuun 1. päivään mennessä 90 %:n täyttöasteessa. Maaliskuun lopussa täyttöaste oli 33,8 %. Keskimääräinen tuonti pitäisi olla 10 miljardia kuutiometriä kuukaudessa: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-needs-higher-lng-imports-to-meet-summer-demand-storage-targets-acer/

Luottoluokituslaitos (Fitch Ratings) on pienentänyt raakaöljyn viitelaatujen (Brent ja WTI) hinta-arviotaan tälle vuodelle. Syynä ovat kauppasodan aiheuttama talouden kasvun heikkeneminen ja aiottua korkeammat OPEC+ tuotantoluvut toukokuulle: https://www.hellenicshippingnews.com/fitch-ratings-cuts-short-term-oil-price-assumptions-maintains-gas-prices/

USA:n liuskeöljyn tuottajat ovat ajautumassa umpikujaan. Liuskeöljyn poraaminen vaatii teknologiaa ja öljynhinnan tulisi olla $60-$71 välillä ollakseen kannattavaa. USA:n viitehinta on tällä hetkellä 9 %:n pudotuksen jälkeen $63. Uudet tullit sekoittavat arviota entisestään, jonka vuoksi uusia porauksia ei tehdä: https://www.hellenicshippingnews.com/trade-turmoils-oil-market-bite-is-already-leaving-lasting-scars/

Venäjän Jäämeren alueen öljykuljetusten odotetaan kasvavan rajusti tässä kuussa. Odotusten syynä ovat lisääntyneet STS-siirrot säiliöaluksiin, jotka eivät ole USA:n pakotelistalla. Arktinen öljy muodostaa 10 %:n osuuden Venäjän meritse kuljetetusta öljystä: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-arctic-oil-exports-to-china-jump-helped-by-sts-transfers-sources-say/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) laski alimmilleen kuuteen viikkoon capesize-rahtien laskiessa. Capesize-luokan (150’000 DWT) keskimääräinen päivärahti oli $13’734, panamax-luokan (60–70’000 DWT) keskimääräinen päivärahti oli $11’138: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-falls-to-six-week-low-as-capesize-rates-dip/

Ailahtelevuutta irtolasti-indeksissä (Baltic Exchange), perjantaina kysyntä kasvoi kaikissa luokissa. Capesize-luokan keskimääräinen päivärahti oli $13’913 ja panamax-luokan $11’460: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-rises-on-strong-rates-across-vessels/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Norjan arktisen alueen vuonoille tarkoitettu täysin akkukäyttöinen lautta-alus on lähtenyt Turkista kohti Norjaa. Alukseen mahtuu 399 matkustajaa ja 120 autoa. Alus saa propulsionsa kahdesta 1,8 kW moottorista ja sen akkukapasiteetti on 4’750 kWh. Varalla aluksella on biodieselkäyttöiset generaattorit, jotka tuottavat riittävästi voimaa normaaliin operointiin: https://www.maritime-executive.com/article/norway-s-largest-battery-powered-ferry-starts-delivery-run-from-turkey

Norjan Stortinget on vahvistanut vaatimuksensa ja aikataulutuksen matkustaja- ja lauttaliikenteen nollapäästöistä niiden purjehtiessa maailmanperintövuonoissa. Ensimmäinen vaihe alkaa vuonna 2026 ja etenee teknologian mahdollistaessa suurempienkin alusten nollapäästöisyyden: https://www.maritime-executive.com/article/norway-adopts-zero-emissions-requirements-for-fjords

Offshore ja merituulivoima:

Kaksitoista Pohjanmeren sähköverkko-operaattoria on ryhtynyt koordinoimaan offshore-sähköverkkoa ja toimeenpanemaan rajat ylittäviä hankkeita: https://www.maritimejournal.com/environment/12-offshore-tsos-lay-foundations-for-offshore-grids/1501388.article

USA:n sisäisen turvallisuuden ministeri on määrännyt norjalaisen Equinorin suuren merituulivoimahankkeen välittömästi pysäytettäväksi New Yorkin edustalla. Määräys on saanut New Yorkin osavaltion kuvernöörin tuohduksiin ja hän lupaa taistella hankkeen puolesta: https://gcaptain.com/equinor-weighs-legal-challenge-to-trump-admins-empire-wind-shutdown/  

Equinor hakee oikeusteitse korjausta $1,5 miljardin kustannuksille, jotka New Yorkin edustan merituulivoimahankkeeseen on tähän mennessä uponnut: https://www.maritime-executive.com/article/equinor-considers-legal-remedies-1-5b-cost-after-trump-stops-ny-wind-farm

Pysäyttämällä merituulivoimahankkeen New Yorkin edustalla USA:n presidentin hallinto vaarantaa $28 miljardin investoinnit: https://gcaptain.com/trumps-offshore-wind-halt-risks-28-billion-of-investment/

Kelluvat kodit ja Michelin-tasoiset ruuat, uusi risteilyvarustamo Crescent Seas lupaa jatkuvaa lomaa. Ensimmäinen alus lähtee liikkeelle vuoden 2026 joulukuussa. Hinnat alkaen $570’000 ja enimmillään $8,8 miljoonaa. Lisämaksu ruuasta on $30’000 vuodessa. Aluksella on 210 yksityistä huoneistoa. Kaikkiaan aluksia on tulossa viisi, joista kolmen tulo on vahvistettu: https://www.euronews.com/travel/2025/04/17/floating-homes-and-michelin-meals-this-new-cruise-promises-a-permanent-holiday

Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:

Panama ja USA ovat sopineet yhteisistä sotilasharjoituksista ja turvallisuusjoukkojen yhteistyöstä sekä USA:n sotilasalusten ilmaisesta läpikulusta Panaman kanavassa. Täysin varmaa ei ole tunnustaako USA tällä sopimuksella vieläkään Panaman itsemääräämisoikeutta kanavaan: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/panama-and-us-lock-in-new-security-pact-for-canal-amid-china-tensions/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 18.4.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

USA:n suunnitelma uusiksi satamamaksuiksi kiinalaisaluksille on pehmentynyt alkuperäisestä. Maksujen taso on alhaisempi ja siihen voi saada poikkeuksia. Muutokset on tehty, jotta kauppa ei kärsisi maailmanlaajuisesti. Suunnitelma toteutetaan kahdessa vaiheessa ja koskee alusten lisäksi myös Kiinassa valmistettuja satamanostureita: https://gcaptain.com/ustr-targets-chinas-maritime-dominance-with-new-fee-structure-and-u-s-build-incentives/

USA:n ehdotus uusista satamamaksuista tarkennettuna: https://www.maritime-executive.com/article/ustr-sets-escalating-fees-on-chinese-built-ships-operators-lng-and-cars

Helsingin satamassa risteilykauden avaa Ponant-varustamon Le Champlain, joka saapuu Eteläsatamaan 21.4.2025 aamulla. Kaudesta odotetaan pitkää, sillä viimeinen alus vierailee kaupungissa joulukuun puolivälissä. Aluskäyntejä on varattu 97 kappaletta, ja keskimäärin joka kuudes laiva myös viipyy kaupungissa yön yli. Kansainvälisiä risteilyvieraita ennustetaan kaudella tulevan noin 140 000: https://www.portofhelsinki.fi/tietoa-meista/helsingin-satama/ajankohtaista/helsingin-kansainvalinen-risteilykausi-kaynnistyy-21-4/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO ja EU ovat sitoutuneet vähentämään merenkulun kasvihuonekaasupäästöt nettonollatasolle vuoteen 2050 mennessä. Tämä edellyttää siirtymistä fossiilisista polttoaineista kestäviin vaihtoehtoihin, kuten metanoliin, vetyyn, ammoniakkiin ja sähköön. Itämeren alueella mahdollisuudet vihreiden meripolttoaineiden tuotantoon ja käyttöön ovat erityisen lupaavia. Digitaaliset työkalut kuten tekoälypohjainen reittioptimointi lyhentävät odotusaikoja, minimoivat polttoaineen kulutuksen ja auttavat siten vähentämään päästöjä. Nämä innovaatiot eivät ole vain ilmastomyönteisiä vaan myös kustannustehokkaita: https://www.centrumbalticum.org/meista/uutisia_meilta/meriteollisuus_siirtyy_kohti_kestavampaa_tulevaisuutta.7826.news

Suomalainen teknologiayhtiö Wärtsilä päivittää kahden turkkilaisen irtolastialuksen pääkoneet. Päivitykset ja jälkiasennukset lisäävät alusten käyttöikää sekä parantavat suorituskykyä ja polttoainetaloutta vähentäen merkittävästi niiden päästöjä. Alukset on rakennettu vuonna 2011: https://www.hellenicshippingnews.com/wartsila-upgrade-package-expected-to-deliver-potential-co2-emissions-savings-of-over-1500-tons-annually-for-two-ulusoy-bulk-carriers/

Puolalaistelakka rakentaa Skotlannin saarten väliseen liikenteeseen seitsemän täyssähköistä lauttaa: https://www.maritimejournal.com/vessels/contract-signed-for-seven-electric-loch-class-ferries/1501396.article

USA:n sukellusvenetelakan työntekijöiden paikallisjärjestö on saanut valtuutuksen ryhtyä lakkoon, mikäli seuraavassa sopimuksessa ei päästä tarpeeksi korkeisiin palkankorotuksiin. Telakan uusin sukellusvenehanke on jo ylittänyt budjettinsa ja aikataulunsa:  https://www.maritime-executive.com/article/submarine-designers-union-approves-strike-at-electric-boat

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Miksi tuulivoima-avusteinen propulsio on tärkeä pala merenkulun päästövähennysten vaatimuksenmukaisuudessa: https://splash247.com/why-wind-propulsion-is-an-important-piece-in-shippings-compliance-puzzle/

Konttialusten päästöt kasvoivat kaikkien aikojen suurimmiksi viime vuonna. Suurin syy oli Punaisen meren kriisi, joka pakotti alukset kiertämään Afrikan. On hyvä myös muistaa, ettei poliittisen ilmaston kuumeneminen poista ilmastonmuutoksen torjunnan tarvetta: https://www.hellenicshippingnews.com/record-breaking-carbon-emissions-in-ocean-container-shipping-heres-what-shippers-need-to-know/

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:

Irtolastimarkkinakatsaus (Signal Group) Q1 vuonna 2025 USA v Brasilia: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-weekly-market-monitor-grain-dry-bulk-flows-brazil-vs-u-s-a/

Konttialusten aikarahti-indeksi (VHBS) viikolta 16: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/04/New-Contex-Commentary-2025-week-16.pdf

Konttimarkkinakatsaus (Platts) Q1 vuonna 2025 Eurooppa: https://www.hellenicshippingnews.com/container-quarterly-outlook-remains-grim-as-carriers-struggle-with-overcapacity-weak-demand-in-q1-2025/

Konttimarkkinaraportti (Xeneta) viikolta 16: https://www.hellenicshippingnews.com/xeneta-weekly-ocean-container-shipping-market-update-average-spot-rates-from-far-east-to-mediterranean-increased-6-8/

Maailmantalouden ennuste (UNCTAD) vuodelle 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/global-economy-under-pressure-could-slow-to-2-3-signals-un-trade-and-development-unctad/

Maailman tavarakaupan raportti ja ennuste (WTO): https://www.hellenicshippingnews.com/wto-temporary-tariff-pause-mitigates-trade-contraction-but-strong-downside-risks-persist/

Markkinaraportti (ADVANCED) viikolta 16: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/04/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-16.pdf

Maailmankauppa ja politiikka:

Maailmankaupan ennusteet menevät uusiksi nopeasti, kun USA:n presidentin tullit vaihtelevat: https://splash247.com/trumps-tariffs-crash-world-trade-forecasts/

Kiinasta USA:han tuoduista tavaroista saattaa joutua maksamaan jopa 245 % tullin. Kiina puolestaan on nostanut USA:sta tuotavien tavaroiden tulleja 125 %:in. Kiina oli viime vuonna USA:n kolmanneksi suurin kauppakumppani. Kiistan keskiöön ovat nousemassa harvinaiset maametallit, joiden viennin USA:han Kiina kielsi ilman hallituksen erillislupaa: https://www.freightwaves.com/news/imports-from-china-now-face-tariffs-of-up-to-245-white-house-says

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

IMO:n MEPC-alakomitean 83. kokouksen tulokset: https://www.hellenicshippingnews.com/imo-outcomes-of-the-marine-environment-protection-committee-mepc-83/

Kansainvälisen merenkulkujärjestön (International Maritime Organization, IMO) meriympäristön suojelukomitea (Marine Environment Protection Committee, MEPC) kokoontui Lontoossa 7.–11.4.2025. Komitean 83. istunnossa saavutettiin haastavien neuvottelujen päätteeksi alustava sopu toimista alusliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi. Lopullisesti toimista päätetään lokakuussa 2025: https://lvm.fi/-/kansainvalisessa-merenkulkujarjestossa-saavutettiin-alustava-sopu-toimista-meriliikenteen-kasvihuonekaasupaastojen-vahentamiseksi

USA:n pakotteet Iranin öljyteollisuudelle varoittavat merenkulkua ala-arvoisen laivaston käytöstä. USA:n pakotetoimisto asetti kiinalaiselle yksityisjalostamolle samoin kuin useille varustamoille ja aluksille pakotteet iranilaisen öljyn laivaamisesta Kiinaan: https://splash247.com/trump-administration-chases-substandard-flags-in-bid-to-thwart-irans-shadow-fleet/

USA on asettanut pakotteet myös Jemenin pankille ja sen johdolle Huthien tukemisesta Punaisen meren kriisissä: https://gcaptain.com/u-s-treasury-sanctions-yemen-bank-for-supporting-houthi-attacks-in-red-sea/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Liittovaltion tuomari on määrännyt teini-ikäisen, 19-vuotiaan, michiganilaisnuoren kahdeksaksi kuukaudeksi vankeuteen tämän ilmoitettua pommiuhasta Carnival Cruise Linen risteilyaluksella. Syynä oli nuorukaisen tyttöystävän lähtö risteilylle ilman häntä: https://www.maritime-executive.com/article/teenager-sentenced-to-eight-months-for-carnival-sunrise-bomb-hoax

Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:

Järjestöt ja yhdistykset:

Baltic Exchange Information Services on julkaissut viimeisimmät puolueettoman tahon (PricewaterhouseCoopers) suorittaman auditoinnin raportit. Auditoinnit suoritetaan vuosittain yhtiön johtoryhmän toimeksiannosta sen toiminnan luotettavuuden varmistamiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/pwc-completes-latest-independent-assurance-audit-of-baltic-exchange-information-services-ltd-dry-bulk-and-container-indices/

OPEC+ säätää tuotantoaan niin, että eräät maat leikkaavat ylituotantoaan, vaikka järjestön piti helpottaa tuotantoleikkauksiaan. Muutokset johtuvat öljykaupan ailahtelevuudesta ja USA:n tullipolitiikasta: https://www.hellenicshippingnews.com/iraq-kazakhstan-five-other-opec-members-pledge-new-compensation-cuts/

Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:

USA:n presidentti on avannut meriluontoperintökohteen Tyynellä merellä USA:n kaupalliselle kalastukselle: https://www.maritime-executive.com/article/trump-opens-up-400-000-square-miles-of-pacific-marine-monument-for-fishing

Kolumni: Saaristomeren ja Ahvenanmaan vedenalaiset biodiversiteettimuutokset: haasteet ja mahdollisuudet poikkitieteellisellä analyysillä: https://www.centrumbalticum.org/julkaisut/pulloposti/saaristomeren_ja_ahvenanmaan_vedenalaiset_biodiversiteettimuutokset_haasteet_ja_mahdollisuudet_poikkitieteellisella_analyysilla.7822.news

Kreikka on luovuttanut merialuesuunnitelmansa EU:lle saatuaan nuhteet EU komissiolta EU säädösten rikkomisesta. Merialuesuunnitelma määrittelee, miten merelliset toiminnot kuten kalastus, merikuljetukset, turismi, vesiviljely ja uusiutuvat energiat sijoitetaan merialueille. Kreikalla ja Turkilla on pitkäaikainen kiista jaetun Kyproksen luonnovarojen käytöstä: https://gcaptain.com/greece-submits-plans-on-maritime-use-after-falling-foul-of-eu-rules/

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Kuolemaan johtaneet huviveneilyonnettomuudet ovat vähentyneet viime vuosina, vaikka veneilyn suosio on kasvanut. Silti onnettomuuksia tapahtuu edelleen, etenkin suomen sisävesillä. Vuonna 2024 huviveneonnettomuuksissa menehtyi 35 henkilöä, mikä on yksi henki edeltävää vuotta enemmän: https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/vuonna-2024-kuolemaan-johtaneita-veneilyonnettomuuksia-sattui-35

Roro-aluksella puhkesi tulipalo Zeebrüggen satamassa Belgiassa kannella, jossa oli useita kymmeniä sähköautoja. Miehistö määrättiin poistumaan alukselta. Aluksen sammutusjärjestelmä aktivoitiin ja palo saatiin hallintaan ja pelastustyöt jatkuvat. Kukaan ei loukkaantunut. Alus on maailman suurin lähiliikenteen roro-alus, jossa on 8’000 kaistametriä lastitilaa ja siihen on asennettu kaksi Norsepowerin roottoripurjetta:  https://gcaptain.com/fire-erupts-on-car-carrier-with-electric-vehicles-in-belgian-port-of-zeebrugge/  

Australian onnettomuustutkintakeskus on todennut raportissaan aluksen ruorimiehen ja luotsien toimineen toisiaan vastaan konttialuksen törmättyä historialliseen purjealukseen, joka oli laiturissa. Ruorimies yritti pitää saamansa viimeisen komennon mukaisen kurssin, kun luotsit tekivät kaikkensa saadakseen aluksen kääntymään vasemmalle: https://www.maritime-executive.com/article/helmsman-and-pilots-worked-against-each-other-during-fremantle-allision

USA:n onnettomuustutkintakeskus vaatii uudistuksia ja on antanut kattavat suositukset useille organisaatioille Newarkin satamassa sattuneen italialaisaluksen palon takia. Palossa kuoli kaksi palomiestä ja palosta aiheutui $23 miljoonan vahingot alukselle: https://gcaptain.com/ntsb-calls-for-national-reforms-after-fatal-port-newark-ship-fire/

USA:n suurin merellä sattunut öljyonnettomuus: https://www.marineinsight.com/know-more/biggest-u-s-oil-spill-at-sea/

Aluskierrätys, romutus:

Alusten romutus on edelleen pysähdyksissä lomien jälkeen: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-recycling-unchanged-after-eid-holidays/

Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:

USA:n asevoimat ovat iskeneet Huthi-kohteisiinJemenissä. Polttoainesatamaan kohdistuneen iskun tarkoitus on kapinallisten toiminnan vaikeuttaminen: https://gcaptain.com/ustr-targets-chinas-maritime-dominance-with-new-fee-structure-and-u-s-build-incentives/

Raporttien mukaan Palaun lipun alla purjehtivaa irtolastialusta on ammuttu pienveneistä Jemenin rannikkolla Adeninlahdella. Päällikön toimet estivät enemmät lähentelyt eikä kenellekään sattunut mitään, mutta tapaus osoittaa geopoliittisten jänniteiden olevan edelleen alueella voimissaan: https://www.seatrade-maritime.com/security/armed-bulker-chase-underlines-red-sea-risks

Pohjois-Korean on havaittu kuljettavan Venäjälle aseita ja ammuksia vuodesta 2022. Vastapainoksi Pohjois-Korea saa Venäjältä kehittynyttä teknologiaa, ylellisyystuotteita ja muuta tarvitsemaansa materiaalia: https://www.maritime-executive.com/editorials/north-korea-is-shipping-billions-of-dollars-worth-of-arms-to-russia

Vaikka Pohjois-Korean ohjuskuljetukset Venäjälle jatkuvat, niiden huipun arvioidaan olevan ohi: https://www.maritime-executive.com/article/north-korean-missile-shipments-to-russia-continue-but-may-have-peaked

Historian havinaa:

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Seawork https://seawork.com

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/