Mitä tarkoittaa termi:
Bank effect: https://en.wikipedia.org/wiki/Bank_effect
CPI (Consumer Price Index): https://www.avatrade.fi/education/economic-indicators/fundamental-indicators/consumer-price-index
PPI (Producer Price Index): https://www.investopedia.com/terms/p/ppi.asp
Mikä yritys tai yhdistys:
AEUK (Atlas Elektronik UK): https://www.uk.atlas-elektronik.com/
BMT: https://www.bmt.org/about-us/
PBOC (People’s Bank of China): https://en.wikipedia.org/wiki/People’s_Bank_of_China
VPS (Veritas Petroleum Services): https://www.vpsveritas.com/about-us
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Brittiläinen BMT on tehnyt kumppanuussopimuksen UJK:n Atlas Elektronikin kanssa edistääkseen autonomista navigointia. Yhtiöt ovat BMT:n simulaattorissa testanneet AEUK:n autonomista navigointijärjestelmää ARCIMS:iä varmistaakseen, että se toimii meriteiden sääntöjen mukaisesti: https://seawork.com/newfront/news/colregs-building-trust-in-ai-decision-making
Kiinalaisyliopisto on kehittänyt ympäri horisontin näkevän kamerajärjestelmän. Järjestelmässä on kaksi moduulia, joissa kummassakin 8–12 kameraa. Ne integroivat sekä näkyvän että infrapunavalon luotettavan joka sään näkyvyyden aikaansaamiseksi reaaliaikaisesti: https://splash247.com/chinese-university-develops-system-to-give-ships-360-degree-vision/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Podcast: toimitusketjun hallinta häiriöaikoina: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-logistics/podcast-managing-supply-chains-in-times-of-disruption
Kolumni: on olemassa vähän huomioitu asia nimeltään ”merisokeus”. Se ei ole sairaus kuten keripukki aikoinaan eikä edes koske merenkulkijoita, vaan se on vaarallinen, maissa olevien päättävien ihmisten henkinen tila, jossa on vieraannuttu satamista, aluksista ja merenkulusta: https://splash247.com/the-dangers-of-sea-blindness/
Guinean lahti, millaista yhteistyötä alueen meriympäristössä tehdään? Muutokset ovat tänä päivänä nopeita mutta tyhjiötä ei jää, vaan uusia toimijoita tulee tilalle vanhojen siirtyessä muualle: https://www.maritime-executive.com/editorials/gulf-of-guinea-what-kind-of-cooperation-in-the-maritime-environment
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
USA:n ja Kiinan kauppasota aiheuttaa yhä enemmän peruttuja konttialusten aikataulun mukaisia lähtöjä: https://splash247.com/uptick-in-blank-sailings-as-us-and-china-trade-tariff-blows/
EU aikoo kiristää muovipellettien konttikuljetuksien valvontaa, joka kohdistuu mm. pakkausten laatuun ja tietojen oikeaan ilmoittamiseen. Joka vuosi aevioidaan 7’300 rekkakuormallisen muovipellettejä päätyvän mereen: https://splash247.com/eu-clamps-down-on-shipping-of-plastic-pellets/
Laivaajat alkavat hakea vaihtoehtoisia reittejä Kiinasta USA:han tullien kiertämiseksi aivan kuten toimitaan pakotteiden kiertämisenkin kanssa: https://splash247.com/tariffs-on-china-set-to-dramatically-alter-us-trade-flows/
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Maailman suurin kalastusalusten emälaiva on Suomessa rakennettu: https://www.marineinsight.com/know-more/biggest-factory-ship-in-the-world/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Maailman ensimmäinen vetykäyttöinen risteilyalus ollaan ottamassa käyttöön vuonna 2026. Alusta ja sen sisaralusta rakennetaan italialaistelakalla. Alus on 54’300 bruttotonnia, siinä on 499 yksityishyttiä, joihin voidaan majoittaa 998 vierasta. Tilauksen tehneellä varustamolla on samaan aikaan tilauksessa 26 jokiristeilijää ja 11 valtameriristeilijää. Varustamon laivasto käsittää sen jälkeen 110 jokiristeilijää sekä 23 valtameri- ja tutkimusmatkaristeilijää: https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-first-hydrogen-powered-cruise-ship-to-launch-in-2026/
Ensimmäinen Kiinassa rakennettu risteilyalus aloittaa ulkomaan risteilyt. Ensimmäiset kohteet ovat Etelä-Koreassa ja Japanissa. Alus aloitti kotimaan risteilyt jo viime vuoden alussa. Alus on kooltaan 323,6 metriä pitkä, 136’200 bruttotonnia ja sillä on 2’125 hyttiä ja sviittiä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/chinas-first-domestically-built-cruise-ship-begins-operations-outside-shanghai/
MSC Cruisesin uusin risteilyalus astui palvelukseen Miamissa, Floridassa. Aluksen myötä varustamo laajentaa läsnäoloaan USA:n markkinoilla: https://www.maritime-executive.com/article/msc-cruises-inaugurates-msc-world-america-expanding-u-s-presence
Offshore ja merituulivoima:
Tanskalaisen tuulivoimaloita valmistavan yrityksen toimitusjohtaja vaatii Eurooppaa asentamaan 10 GW vuodessa merituulivoimaa. Maailma on muutoksessa eikä tehtävä tule olemaan helppo: https://www.maritimejournal.com/environment/%C3%B8rsted-ceo-calls-on-europe-to-install-10gw/year-offshore-wind/1501335.article
Offshore-aluksille on tehty ensimmäinen valvontajärjestelmä alusten mitta- ja paikannusjärjestelmille sekä vedenalaisille laitteille niiden kalibroimiseksi: https://www.marineinsight.com/shipping-news/offshore-industry-gets-first-vessel-dimensional-control-tool-with-calibration-feature/
Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:
Panama ja USA ovat allekirjoittaneet Panaman kanavaa koskevan yhteisymmärryspöytäkirjan (MoU), jonka mukaan Kiinan vaikutusvaltaa alueella vähennetään ja kanavan turvallisuutta ja toimintaa edistetään. Sopimuksen mukaan USA:n sota-aluksilla ja niiden tukialuksilla on vapaa ja ensisijainen läpiajo-oikeus kanavassa. Lisäksi USA ottaa uudelleen käyttöön useita sotilaskohteita alueella: https://gcaptain.com/u-s-and-panama-agree-to-counter-chinese-influence-in-panama-canal-prioritize-passage-of-u-s-government-ships/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 11.4.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Kiinan tutkimusjäänmurtaja, yksi kolmesta, on palannut Shanghaihin päättäen 159-päiväisen 41. Antarktiksen tutkimusretken. Se on 167 metriä pitkä, lähes 23 metriä leveä jääluokan B1 alus, joka pystyy murtamaan 1,1 metriä paksua jäätä, jonka päällä on 20 cm lunta, 1,5 solmun nopeudella. Tutkimusmatkalla oli mukana kolme alusta, 516 tutkijaa 118 tutkimuslaitoksesta ympäri maailmaa: https://www.seatrade-maritime.com/offshore/china-s-research-icebreaker-xuelong-returning-to-shanghai
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Analyysi hongkongilaisen CK Hutchisonin ja yhdysvaltalaisen BlackRock-yhtiön johtaman konsortion välisestä satamaterminaalikaupasta, jonka Kiinan hallitus on pysäyttänyt: https://www.marineinsight.com/ports/analysis-of-the-impact-of-the-blackrock-til-hutchison-ports-deal/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Suomalainen teknologiayhtiö Wärtsilä laajentaa tutkimus- ja kehitystoimintaansa €50 miljoonan edestä kestävän kehityksen keskuksessaan Vaasassa: https://www.motorship.com/alternative-fuels-and-lubricants/w%C3%A4rtsil%C3%A4-splashes-50-million-on-randd-expansion/1501228.article
Suomalainen teknologiayhtiö Wärtsilä on esitellyt uuden metaanipäästöjä vähentävän ratkaisunsa Wärtsilä 50DF kaksipolttoainekoneisiin. Ratkaisun odotetaan vähentävän metaanipäästöjä 75 %: https://www.hellenicshippingnews.com/newly-introduced-solution-for-wartsila-50df-engine-further-reduces-methane-slip-by-up-to-75-percent/
USA:n presidentti on antanut maan telakkateollisuutta koskevan toimeenpanomääräyksen. Määräys koskee useampaa ministeriötä ja sen tarkoituksena on palauttaa maan telakkateollisuus takaisin loistoonsa: https://gcaptain.com/heres-everything-you-need-to-know-about-trumps-executive-order-to-restore-u-s-maritime-dominance/
Eteläkorealainen telakka on solminut kaksi uutta yhteisymmärryspöytäkirjaa (MoU) suurten yhdysvaltalaisten puolustusalan sopimusvalmistajien kanssa, joka alleviivaa sen osallisuutta maan telakkateollisuudessa: https://gcaptain.com/hd-hyundai-signs-two-major-u-s-defense-mous-signaling-korean-push-into-american-shipbuilding/
Japanilainen laivamaali on osoitettu ympäristöllisesti turvalliseksi: https://www.motorship.com/equipment/aquaterras-coating-proven-environmentally-safe/1501237.article
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Viimeisten kuuden vuoden aikana on sattunut useita, paljon huomiota saaneita, meripolttoaineiden saastumistapauksia. Sadat alukset ovat saaneet kalliita konevaurioita otettuaan polttoainetta mm. Houstonissa (2018 ja 2023), Euroopassa (2022) ja Singaporessa (2022). Kaikissa tapauksissa syylliseksi on osoittautunut kemikaali tai niiden seos polttoaineen joukossa. VPS tarjoaa palveluja noiden kemikaalien havaitsemiseen: https://www.hellenicshippingnews.com/protecting-no-claims-how-proactive-chemical-screening-of-marine-fuel-can-save-thousands-of-dollars/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:
Miten hallita EU:n päästömääräysten vastaavuusvaatimuksia samalla optimoiden toimintaa: https://www.lr.org/en/knowledge/research-reports/2024/optimising-compliance-under-the-eus-new-regime/
Markkinaraportti (Fearnleys) viikolta 15: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/04/Fearnleys-Weekly-Report-_-Fearnpulse_compressed-1.pdf
Polttoaineraportti (MABUX) viikolta 14: https://www.hellenicshippingnews.com/mabux-bunker-price-fluctuations-to-continue-next-week/
Maailmankauppa ja politiikka:
USA:n presidentin tullipäätökset ja sen jälkeen tehty 90 päivän tullitauko hidastaa maailmankauppaa yhtiöiden keskeyttäessä tilauksiaan: https://gcaptain.com/trump-is-already-slowing-global-trade-as-companies-pause-orders/
USA:n presidentti on pehmentämässä kiinalaisiin aluksiin ja Kiinassa rakennettuihin aluksiin kohdistuvaa satamamaksumääräystään: https://www.maritime-executive.com/article/white-house-softens-proposal-for-steep-port-fees-on-chinese-ships
Meneillään on kestävyyskoe, kun USA:n presidentti fokusoi kauppasotansa Kiinaan. Markkinat kokivat kovia, kun vastatulleja asetettiin, mutta tilanne on sen jälkeen rauhoittunut muiden kuin Kiinan osalta. Lisätullien asettaminen osoitti niiden olevan yhä vähemmän merkittäviä tavoitteen saavuttamiseksi eikä toimijoilla ollut paljonkaan mahdollisuuksia sopeuttaa toimintaansa, jolloin lisäkustannukset tulivat kuluttajien maksettaviksi: https://www.hellenicshippingnews.com/a-test-of-endurance-is-underway-as-trump-narrows-trade-war-focus-on-china/
USA aloittaa neuvottelut tulleista yli 70 maan kanssa varoittaen samalla, että siirtyminen lähemmäs Kiinaa voisi aiheuttaa takaiskun. USA:n alijäämän vuoksi USA:n presidentti on asettanut tulleja useille maille sen tasaamiseksi, joka samalla nostaa pelkoja taantumasta ja on vienyt biljoonia dollareita suuryritysten markkina-arvosta. Tullitauko tuli ulkomaisten rahastojen myydessä kiihtyvällä tahdilla USA:n joukkovelkakirjalainoja nostaen pelkoa niiden vetäytymisstä maan pääomamarkkinoilta: https://www.hellenicshippingnews.com/trump-can-likely-reach-tariff-deals-with-us-allies-bessent-says/
Tästä USA:n joukkovelkakirjojen myyntiryntäyksessä oli kyse: https://www.hellenicshippingnews.com/sharp-us-bond-selloff-revives-flashbacks-of-covid-era-dash-for-cash/
Haukkoja ja kyyhkysiä, miten EU neuvottelee USA:n kanssa tulleista: https://www.euronews.com/my-europe/2025/04/11/hawks-v-doves-how-eu-member-states-are-facing-off-amid-us-trade-war
EU on valmis asettamaan yhdysvaltalaisille tuotteille jopa 25 % tullit. Se koskisi USA:sta tuotuja tavaroita, kuten manteleita, appelsiinimehua, soijapapuja, tupakkaa, jahteja, terästä ja alumiinia sekä elävää siipikarjaa. Tullit ovat vastatulleja USA:n presidentin asettamille teräs- ja alumiinitulleille. Ne tulisivat voimaan huhtikuun 15. ellei tullitauosta muuta johdu: https://www.euronews.com/my-europe/2025/04/09/eu-member-states-agree-first-wave-of-retaliatory-tariffs
Kiina korottaa vastatullejaan yhdysvaltalaisille tavaroille 34 %:sta 84 %:iin torstaista alkaen. Maiden välillä ei ole nähtävissä neuvotteluhalukkuutta, vaan argumentointi jatkuu: https://www.euronews.com/business/2025/04/09/china-imposes-84-tariff-on-us-goods-as-trump-trade-war-escalates
Kiinan kuluttaja- ja tuottajahintaindeksit pysyivät kumpikin negatiivisina, joka lisää painetta keskuspankin koronlaskulle deflaatiovaaran välttämiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/soft-march-cpi-strengthens-case-for-rate-cuts-in-china/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
IMO MEPC83 sai kokouksessaan sovittua seuraavista asioista: uusista vaatimuksista kasvihuonekaasupolttoaineille, joihin sisältyy päästökauppa, muutoksista MARPOL Annex VI ja typenoksidien tekniseen koodiin, uuden ECA-alueen perustamisesta Koillis-Atlantille, ensi vaiheen päivityksistä CII:in, SEEMP:in ja EEXI:in sekä painolastivesiyleissopimuksen uudelleentarkastelun jatkosta: https://safety4sea.com/imo-mepc-83-key-outcomes/
IMO MEPC83-kokous on sopinut uudesta maailman suurimmasta päästörajoitusalueesta (ECA). Uusi Koillis-Atlantin ECA tulee voimaan vuonna 2027 ja ulottuu Portugalista Grönlantiin yhdistäen Pohjanmeren, Itämeren ja Välimeren ECA-alueet. Perjantain kokous päättää lopullisen tekstin: https://splash247.com/worlds-largest-eca-to-stretch-from-portugal-to-greenland/
Poistuttuaan IMO MEPC83-kokouksesta USA on lähettänyt viestin, jossa USA torjuu kaikki yritykset määrätä aluksille taloudellisia vastatoimia, jotka perustuvat kasvihuonekaasuille tai vaihtoehtopolttoaineille. Viestin mukaan se on syy USA:n vetäytymiselle ja kehottaa myös muita jäsenmaita arvioimaan uudelleen suhtautumistaan valmisteilla oleviin toimenpiteisiin sekä uhkaa vastatoimilla, mikäli niitä kohditetaan USA:n aluksiin: https://www.marineinsight.com/shipping-news/us-threatens-imo-with-retaliation-over-emission-fees-on-us-ships/
USA:n vetäytyminen IMO:n MEPC83:n hiilineutraaliusneuvotteluista huolestuttaa merenkulku- ja laivanrakennusaloja. USA:n presidentti on luvannut kostaa jäsenmaille, jos USA:n lipun alla oleviin aluksiin kohdistuu taloudellisia rasitteita väittäen niiden kiihdyttävän inflaatiota. Mikäli päästömaksusta ei päästä yhteisymmärrykseen, siirtyy olemassa olevien alusten korvaaminen ympäristöystävällisemmillä kauemmas: https://www.hellenicshippingnews.com/u-s-withdrawal-from-imo-decarbonization-talks-worries-shipping-shipbuilding-sectors/
Venäjän öljyn- ja öljytuotteiden vienti on laskenut 6 % viime vuodesta mutta vaikutukset ovat muuten olleet vähäisiä pakotteista huolimatta. Enimmäkseen pakotteiden alaiset alukset kuljettivat lastinsa Kiinaan ja Intiaan. Jos pakotteiden vaikutus on jäänytkin vähäiseksi, voi markkinoiden yleisellä kehityksellä olla suurempi vaikutus OPEC:n lisätessä tuotantoaan ja hiilineutraaliuden edetessä: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-seaborne-oil-exports-fall-6-but-remain-largely-unaffected-by-new-sanctions/
Hallitus on asettanut Suomen valtuuskunnan YK:n kolmanteen valtamerikonferenssiin (UNOC-3) 9.-13.6.2025: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=3571
USA:n pakotetoimisto on asettanut pakotteet Yhdistyneistä Arabiemiraateista toimivalle intialaiselle laivanvarustajalle, joka omistaa lähes 30 alusta, pääosin tuotesäiliöaluksia, joista useat toimivat Iranin varjolaivastossa. Lisäksi pakotteet koskevat kiinalaista terminaalioperaattoria ja kahta kahta muuta alusta: https://gcaptain.com/u-s-treasury-exposes-uae-based-iranian-oil-smuggling-fleet-sanctions-30-tankers/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Viro on pidättänyt Venäjään liitetyn säiliöaluksen Tallinnan edustalla merilain rikkomuksista. Alus on EU:n ja muiden maiden pakotelistalla. Venäjän varjolaivastoon liitetty alus väittää purjehtivansa Djiboutin lipun alla mutta maan viranomaiset eivät sitä alusrekisteristään löydä: https://www.euronews.com/my-europe/2025/04/11/estonian-authorities-detain-russian-shadow-fleet-linked-oil-tanker-near-tallinn
Iran on pidättänyt jo kolmannen pienen säiliöaluksen polttoaineen salakuljetuksesta: https://www.maritime-executive.com/article/irgc-seizes-a-third-tanker-for-fuel-smuggling
Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:
BIMCO:n asiakirjakomitea on hyväksynyt päivitetyt sotavaaralausekkeet matka- ja aikarahtauslomakkeisiinsa. Ne heijastelevat merenkulun muutoksia geopoliittisissa haasteissa. Muutokset koskevat sotavaaralisän maksua ja uutta laskutapaa lisärahdin maksamisesta sotavaaran välttämiseksi: https://splash247.com/bimco-adopts-reviews-of-war-risk-clauses/
Järjestöt ja yhdistykset:
Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:
Jäätiköiden sulaminen on paljastanut viimeisten kahden vuosikymmenen aikana yli 2’500 kilometriä uutta Arktista rantaviivaa: https://www.thebarentsobserver.com/climate-crisis/glacial-retreat-exposes-over-1500-miles-of-new-arctic-coastline-study-finds/428099
Kolumni: emme vielä tiedä, mitä syvänmeren kaivostoiminta aiheuttaa valtamerien keskivedelle, ekosysteemille, joka alkaa 200 metrin syvyydestä ja ylläpitää elämää maapallolla: https://www.maritime-executive.com/editorials/op-ed-we-don-t-know-what-deep-sea-mining-would-do-to-the-midwater-zone
Selvityksen mukaan vapaa-ajan veneet, jahdit, moottoriristeilijät, purjeveneet ja vastaavat, ovat muodostuneet termiittien pääasialliseksi leviämiskeinoksi ympäri maailmaa. Vuodesta 2010 lähtien termiittivahingot ovat vuositasolla $40 miljardin luokkaa: https://www.maritime-executive.com/article/study-yachts-are-spreading-termites-around-the-world
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Hollannin meripelastus on yhdessä aluksen miehistön kanssa sammuttanut räjähdyksen jälkeisen tulipalon pienellä painolastissa olleella konttialuksella Hoek van Hollandin edustalla. Alus pääsi tulipalojen sammutuksen jälkeen omin voimin Rotterdamiin. Tulipalo on jo toinen lyhyen ajan sisällä Euroopan rannikkoliikenteessä: https://www.maritime-executive.com/article/feeder-suffers-explosion-and-fire-in-the-north-sea
USA:n lipun alla purjehtiva säiliöalus, johon portugalilainen konttialus törmäsi maaliskuussa Humberin edustalla, on saanut lastinsa siirrettyä STS-operaatiossa toiseen alukseen: https://www.maritime-executive.com/article/cargo-pumped-off-of-damaged-tanker-stena-immaculate
USA:n onnettomuustutkintakeskus on raportissaan todennut luotsin ohjanneen aluksen liian lähelle joen matalaa, jonka imuvaikutus aiheutti aluksen osumisen ohitettavaan laituriin. Osumasta aiheutui $8,1 miljoonan vahingot alukselle ja laiturille. Onnettomuudesta ei aiheutunut henkilö- eikä ympäristövahinkoja. Tapaus oli jo toinen laatuaan, jonka vuoksi alueen rannikkovartioston päällikkö määräsi tietyn kokoluokan aluksille kaksi saattohinaajaa kyseiselle jokimatkalle: https://www.marineinsight.com/shipping-news/ntsb-determines-cause-of-a-tank-vessel-striking-a-pier-in-south-carolina/
Uuden Seelannin onnettomuustutkintakeskuksen mukaan pieni matkustajajahti ajoi karille kapeassa salmessa päällikön nukahdettua. Aluksella oli 57 matkustajaa ja 9 miehistön jäsentä, joista useat loukkaantuivat lievästi ja alus sai kohtalaisia vaurioita. Pelastushenkilöstö evakuoi matkustajat ja alus vietiin myöhemmin takaisin satamaan. Päällikön ja muun miehistön lepoajat olivat huonosti järjestetty eikä niitä valvottu: https://www.marineinsight.com/shipping-news/vessel-runs-aground-in-doubtful-sound-after-master-falls-asleep-at-helm/
Aluskierrätys, romutus:
Aluskierrätysmarkkinat säilyivät hiljaisina, tällä kertaa syynä ovat loma-ajat: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-recycling-market-remains-quiet/
Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:
Kiina testaa USA:n presidentin päättäväisyyttä Taiwanin kysymyksessä: https://www.maritime-executive.com/editorials/china-tests-trump-s-resolve-on-taiwan
Venäjän tiedustelupalveluiden salaiset operaatiot länttä vastaan jatkuvat, vaikka Ukrainaan saataisiin rauha. Ukraina on Venäjälle vain välietappi. Se haluaa eliminoida Naton Euroopasta, ottaa itäisen Euroopan takaisin etupiiriinsä ja lopulta kääntää Neuvostoliiton Kylmän sodan tappion Venäjälle voitoksi. Ja se on valmis lähes mihin tahansa, jollemme ole sotilaallisesti riittävän vahvoja. Jos haluamme välttää sodan, meidän on syytä varautua ja nopeasti: https://www.centrumbalticum.org/julkaisut/pulloposti/venajan_salaisia_operaatioita_pohjois-euroopassa.7771.news
UK:n laivasto aloittaa dronien rauhanomaisen käytön toimittamalla tarvikkeita alustensa välillä tulossa olevan Kaakkois-Aasian partioretken aikana. Ryhmä muodostuu yhdeksästä vahvasta kahdeksan moottorisesta dronesta, jotka kuljettavat ruokaa, konetarvikkeita ja henkilökunnan kotoa saamia paketteja alusten välillä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/in-a-first-royal-navy-to-use-drones-to-deliver-critical-supplies-between-warships/
Historian havinaa:
Video: Titanicin hylystä tehty 3D-mallinnus näyttää uuden, yksityiskohtaisen näkymän vuonna 1912 uponneeseen risteilijään, jonka mukana menehtyi yli 1’500 ihmistä. Mallinnus on luotu yli 700’000 kuvasta ja se paljastaa, miten alus katkesi ja upposi osuttuaan jäävuoreen. Hylky sijaitsee 3’800 metrin syvyydessä Atlantin valtameressä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/new-3d-scan-reveals-hidden-secrets-of-the-worlds-most-famous-shipwreck/
USA:n suurin taistelulaiva: https://www.marineinsight.com/know-more/biggest-us-battleship-ever-built/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Brookings https://www.brookings.edu/about-us/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork https://seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/