Mitä tarkoittaa termi:
CAT (cap and trade): https://en.wikipedia.org/wiki/Emissions_trading
Lakh: https://en.wikipedia.org/wiki/Lakh
LDT (Light Displacement Tonnage): https://en.wikipedia.org/wiki/Displacement_(ship)
Ultramax Bulk Carrier: https://www.handybulk.com/what-is-ultramax-bulk-carrier/
Mikä yritys tai yhdistys:
Cefor (The Nordic Association of Marine Insurers): https://www.cefor.no/About-Cefor/
ICPC (International Cable Protection Committee): https://en.wikipedia.org/wiki/International_Cable_Protection_Committee
OFAC (Office of Foreign Assets Control): https://en.wikipedia.org/wiki/Office_of_Foreign_Assets_Control
OFSI (Office of Financial Sanctions Implementation): https://www.gov.uk/government/organisations/office-of-financial-sanctions-implementation
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Merenkulun terveyden ja hyvinvoinnin asiantuntijat kehottavat merenkulkualaa tunnistamaan luotettavan pääsyn internettiin olevan perusoikeus eikä ylellisyyttä myös merenkulkijoilla. Sen puuttuminen aiheuttaa eristäytymistä omaisista ja ystävistä pitkiksi ajoiksi, joka voi aiheuttaa sekä fyysisiä että psyykkisiä ongelmia: https://www.hellenicshippingnews.com/experts-urge-shipping-to-recognise-free-internet-access-as-a-basic-right-for-seafarers/
Teknologiayritys Signalin Ocean Platform -alusta tarjoaa päivitetyt tiedot pakotteiden alaisista aluksista aina vuodesta 2012 alkaen. Pakotteet ovat joko EU:n, YK:n, USA:n pakoteviraston tai UK:n pakoteviraston asettamia. Alus voi olla pakotteiden alainen kolmesta syystä: sen omistaja on pakotteiden alainen henkilö, alus on kuljettanut pakotteiden alaista materiaalia tai pakotteiden alaisesta maasta tai alusta on käytetty pakotteiden alaiseen toimintaan: https://www.hellenicshippingnews.com/tracking-sanctions-at-sea-aframax-surge-and-geopolitical-fallout/
Kansainvälisen merikaapelien suojelukomitean (ICPC) raportin mukaan ankkurien katkaisemat merikaapelit ovat n. 30 % tapauksista joka vuosi, joita on noin 60 vuosittain: https://www.linkedin.com/posts/joshhutchinson_maritimesecurity-maritimesafety-activity-7315584255269482496-AIOG
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Kolumni: YK:n alaisen työjärjestö ILO:n kokoontuessa pohtimaan muutoksia merityöyleissopimukseen (MLC) on merenkulun hyväntekeväisyysjärjestö Stella Maris UK vaatinut kiireellisiä toimia merenkulkijoiden suojelemiseksi siltä pitääkö heidän valita levon ja satamakäynnin välillä. Järjestön mukaan esiin tulee jatkuvasti tapauksia, jossa maissakäynti estyy työesteiden vuoksi tai merenkulkija on liian väsynyt lähteäkseen maihin: https://www.maritime-executive.com/editorials/op-ed-seafarers-shouldn-t-have-to-choose-between-shore-leave-and-rest
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
USA:n presidentin asettamat lisätullit ja niistä johtuva kauppasota on saanut aikaan paljon peruutuksia konttikuljetuksissa. USA:ssa maahantuojat olivat varautuneet tilanteeseen tilaamalla suuret määrät tavaraa ennakkoon ja odottavat nyt, mitä tulee tapahtumaan. Konttivarustamoille tämä voi tarkoittaa sekä vuorojen peruuttamista että alusten ylösmakuutusta: https://splash247.com/liners-draw-up-defensive-measures-in-their-armoury-to-fight-trumps-tariff-war/
USA:n presidentin asettamien lisätullien tultua voimaan mm. Kiinan tullit ovat nyt 104 %. Viimeisten 7 päivän aikana konttikirjaukset USA:han ovat pudonneet 67 % ja vienti USA:sta on pudonnut 40 %: https://splash247.com/container-bookings-into-the-us-slump-by-two-thirds-in-the-space-of-one-explosive-tariff-week/
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Öljykuljetukset vastaavat USA:n lisätulleihin öljyn hinta- ja rahtitason alentuessa OPEC:n lisättyä tuotantoaan ja talousnäkymien heikentyessä, joka samalla vähentää tonniston kysyntää: https://www.maritime-executive.com/article/cheaper-oil-lower-freight-rates-will-offset-tariff-impact-in-u-s
USA:n ja Kiinan kauppasodan keskellä raakaöljyn viitelaatu Brentin hinta on pudonnut $63,15 barrelilta. Samaan aikaan Venäjän Primorskin, Ust-Lugan ja Novorossiiskin satamista lastatun venäläisen öljyn viitelaadun Uralsin hinta on pudonnut $53 barrelilta. Mikäli Brentin pudotus jatkuu, voi Uralsin hinta pudota $50 barrelilta. Uralsin rahti Itämeren satamista Intiaan putosi keskimäärin $7 miljoonaan yhdensuuntaiselta matkalta: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-urals-oil-prices-fell-to-the-lowest-level-since-2023-as-brent-price-collapsed/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Grimaldi Group on tilannut yhdeksän ro-pax-alusta kiinalaistelakalta. Kuusi niistä tulee Välimeren liikenteeseen ja kolme Itämerelle Helsinki-Travemünde liikenteeseen. Tilauksen arvo on $1,3 miljardia. Itämerelle tulevat alukset ovat 240 metriä pitkiä, niissä on 5’100 kaistametriä lastitilaa ja tilat 90 autolle sekä 320 hyttiä 1’100 matkustajalle. Suunnittelu perustuu samalle konseptille kuin Naantali-Kapellskär-linja aluksetkin: https://www.linkedin.com/posts/ropax-magazin-864a3b225_finnlines-ropax-newbuilding-ugcPost-7315366213679747072-Q13u
Yhdysvaltalainen pääomasijoittaja on ostanut norjalaisvarustamon ja sen 42 ultramax-irtolastialusta (60’000–65’000 tonnia). Sijoitusyhtiö vetää varustamon pois Oslon pörssistä: https://splash247.com/skarsgard-quits-belships/
Irtolastirahti-indeksi (Baltic Exchange) laskee neljättä viikkoa peräjälkeen kaikissa alusluokissa: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-falls-to-over-4-week-low-as-rates-dip-across-vessel-segments/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Norwegian Cruise Line rahtaa kaksi vanhinta risteilijäänsä Intiaan uusiessaan laivastoaan. Varustamon emoyhtiö on myös muodostanut uuden asuntoristeilijävarustamon rahtaamalla kaksi pienempää risteilijää sille: https://www.maritime-executive.com/article/norwegian-cruise-line-charters-oldest-cruise-ships-to-sail-in-india
Carnival Corporation ja italialaistelakka Fincantieri ovat sopineet kahden uuden risteilijän rakentamisesta AIDA-varustamolle, joka samalla aikoo laajentaa toimintaansa USA:n ulkopuolelle: https://www.maritime-executive.com/article/carnival-corp-resumes-growth-ordering-two-ships-for-aida-from-fincantieri
Offshore ja merituulivoima:
Maailman suurin tuotanto-, varastointi- ja jakelulautta on TotalEnergiesin Egina FPSO, tuotantokapasiteetiltaan 200’000 barrelia päivässä ja varastokapasiteetiltaan 2,3 miljoonaa barrelia: https://www.marineinsight.com/know-more/biggest-fpso-in-the-world/
Maailman suurin porausalus: https://www.marineinsight.com/know-more/biggest-drill-ship-in-the-world/
Väylät, kanavat, sisävedet ja hinaukset:
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 9.4.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Lämpenevät talvet eivät vähennä jäänmurtaja-avustusten tarvetta. Liikkuvat jääkentät sekä alusten kasvanut koko entistä rajoittuneemmat jäissä toimimiskyvyt edellyttävät toimivaa jäänmurtajakalustoa. Vanheneva kalusto tulee uusia vastaamaan noita tarpeita, jotta Itämeren ulkomaankauppa toimii ympäri vuoden: https://akerarctic.fi/arctic-passion/icebreaking-needs-grow-despite-warmer-winters/
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
USA:n presidentin aikomaa kiinalaisten alusten ja Kiinassa rakennettujen alusten satamamaksua ei olla asettamassa ainakaan aiotussa laajuudessa sen kuulemisissa saaman kritiikin vuoksi. Tarkempia tietoja aiotusta satamamaksusta on tarkoitus esittää loppukuusta: https://splash247.com/us-looks-set-to-water-down-penalties-on-chinese-tonnage/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Turkin telakoiden alusluovutukset vähenivät tämän vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana 27,5 %:a ja yksin maaliskuussa 40 % verrattuna viimevuotiseen. Lasku johtuu pitkälti nousseisiin tuotantokustannuksiin ja vaikeuksiin talouden arvioinnissa sekä Turkin valuutan heikkenemiseen, joka nostaa ulkomaisen rahoituksen kuluja merkittävästi. Maan 80 telakan työllisyys on laskenut puolessa vuodessa 10 %: https://www.maritime-executive.com/article/turkish-shipbuilding-output-declines-despite-global-order-boom
Uudisrakennuksia on tilattu alkuvuonna, erityisesti irtolasti- ja säiliöaluksia, huomattavasti vähemmän kuin aiemmin. Markkinoiden ja sääntöjen kohtaanto sekä heikko rahtitaso varsinkin irtolastirahdeissa, ovat vähentäneet intoa kaluston uusimiseen. Myös uudisrakennusten hintataso on korkea ja telakat käyvät täydellä teholla, jolloin toimitusajat venyvät. Kauppa- ja geopoliittinen epävarmuus saavat ostajat varovaisiksi: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-fleet-renewal-takes-a-back-seat-for-the-time-being/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Norjalaisvarustamo leikkaa päästöjään 21 aluksestaan vaihtamatta vaihtoehtoisiin polttoaineisiin: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability/odfjell-cuts-operational-costs-in-half
Veritas Petroleum Services (VPS) tarjoaa palvelujaan merenkulun säädösvaatimusten muuttamisessa toiminnallisiksi ja kaupallisiksi eduiksi: https://www.hellenicshippingnews.com/turning-shippings-regulatory-demands-into-operational-commercial-advantages/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä:
Barometri (Lloyd’s Register) merenkulun energia ja digitaalisesta muutoksesta viidellä pääkomponentilla: https://www.motorship.com/propulsion-and-future-fuels-conference/conference-sponsor-launches-global-maritime-trends-2025-barometer/1501232.article
Ennuste tullien vaikutuksesta konttikuljetuksiin (Freightos Baltic Index): https://www.hellenicshippingnews.com/fbx-index-april-2025-trade-conflicts-results-in-overall-market-decline/
Konttirahti-indeksi (Ningbo) viikolta 14: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/04/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2025-3.29-4.4.pdf
Markkinaraportti (Banchero Costa) viikolta 14: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/04/Bancosta-Weekly-2025-14.pdf
Markkinaraportti (Intermodal) viikolta 14: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/04/Intermodal-Report-Week-14-2025.pdf
Meklariraportti (xclusiv) viikolta 14: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/04/xclusiv-2025_04_07_compressed.pdf
Maailmankauppa ja politiikka:
Onko USA:n presidentti nukkunut onnensa ohi? USA:n presidentin ensimmäisen kauden tullit saivat Kiinan varautumaan eikä se ole nukkunut välivuosienkaan aikana. Vaikka USA asetti kaikille mahdollisille tahoille lisätulleja, on kuitenkin huomattava, että USA:n tuomista konteista 51 % tulee Kiinasta mutta Kiinan kaikesta viennistä USA:n osuus on 2 %. Globalisaation korvaa nyt slowbalisaatio, maailmankaupan hiljeneminen: https://www.seatrade-maritime.com/containers/has-china-caught-trump-sleeping-
Onko maailmanlaajuinen lama USA:n presidentin suuri suunnitelma kustannusten laskemiseksi ja kaupan uusiksi järjestelyiksi? Ja toimiiko suunnitelma halutulla tavalla? Kriisi on kiinaksi ”Wei Ji”, jossa ”Wei” tarkoittaa vaaraa ja ”Ji” tarkoittaa mahdollisuutta. Tämä kriisi ratkaisee varustamoiden tulevaisuuden, miten pienentää vaaraa ja lisätä mahdollisuuksia: https://www.seatrade-maritime.com/regulations/us-and-global-recession-is-a-part-of-president-trump-s-grand-strategy-to-reboot-the-global-order
USA:n presidentin lisätullit tulevat muokkaamaan kauppaa ja kansainvälisiä kuljetuksia, mutta miten paljon? Kustannustaso tuskin tuo teollisuutta takaisin USA:han, vaan se hakeutuu kevyemmän tullikohtelun maihin, mikäli tullipolitiikka jatkuu pidempään. Näiden maiden kuljetusmäärät kasvavat, joka muuttaa toimitusketjua ja vaikeuttaa edelleen toimijoiden asemaa nopeasti muuttuvien tullien vuoksi: https://www.hellenicshippingnews.com/trumps-tariffs-will-reshape-trade-and-international-transport/
USA:n presidentin määräämien tullien vaikutus EU:lle tähän mennessä. Vientimäärien arvioidaan putoavan n. 15 %: https://www.hellenicshippingnews.com/the-impact-of-trumps-tariffs-so-far/
Yhdysvaltalainen meklariyhtiö ennustaa raakaöljyn Brent-viitelaadun ja WTI raakaöljyfutuurien $62 / $58 ensi joulukuussa sekä $55 / $51 joulukuussa vuonna 2026 riippuen kahdesta olettamasta. Ensimmäisen olettaman mukaan USA:n talous välttää taantuman ja toisen mukaan OPEC+ tuotanto kasvaa kohtuullisesti: https://www.hellenicshippingnews.com/goldman-sachs-forecasts-brent-wti-prices-under-different-scenarios/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
USA:n delegaation paikat MEPC83-kokouksessa ovat tyhjinä. USA on päättänyt vetäytyä päästömaksukeskusteluista antaen ymmärtää, että se näyttäisi vastavuoroiselta maksulta, mikäli USA:n lipun alla olevilta aluksilta vaadittaisiin korkeampia polttoainemaksuja: https://splash247.com/trump-leaves-this-weeks-green-talks-at-imo-up-in-smoke/
Siitä huolimatta MEPC83-kokous jatkaa ja odottaa saavansa aikaan päätöksen perjantaihin mennessä. Erään lähteen mukaan päästömaksu ei olisi mukana vaan mentäisiin lähemmäs teknisten ja kaupallisten yhdistelmää, jossa eniten saastuttavat maksavat ja tekniset vaatimukset ylittävät hyötyvät. Toimenpiteiden takana on EU, joka samalla hylkäisi alueelliset toimenpiteensä maailmanlaajuisen järjestelmän tieltä: https://www.seatrade-maritime.com/regulations/us-less-imo-carries-on-regardless
IMO:n MEPC83-kokous on paljon vartijana päättäessään maailmanlaajuisesta päästömaksusta tämän viikon torstaina. Artikkelissa käydään läpi, miksi kysymys on äärimmäisen hankala ratkaistavaksi, ei pelkästään poliittisen ailahtelun vuoksi, vaan myös kuljetustarpeiden lisääntyessä siirtymäaikana: https://www.maritime-executive.com/editorials/at-a-pivotal-meeting-nations-decide-whether-to-cut-ship-emissions
Alusten päästömaksupäätöshetki lähenee optimistisissa tunnelmissa, vaikka USA voikin kauppalaivastonsa pienestä koosta huolimatta vaikuttaa konsensuksen kaatumiseen. Mikäli muita isoja maita lähtee samoille linjoille ja joudutaan äänestämään, voivat ne halutessaan perua MARPOL yleissopimuksen tai sen yksittäisten liitteiden hyväksyntänsä, tässä ANNEX VI:n: https://gcaptain.com/ship-carbon-charge-edges-closer-with-optimism-us-wont-derail-it/
Saatujen tietojen mukaan 60 maata tukee päästömaksua. Pienempi ryhmä maita kuten Kiina, Brasilia, Saudi-Arabia ja Etelä-Afrikka tukevat päästökauppamallia ja osa maista näiden välimuotoa. USA:ssa eräät vastustavat, koska näkevät yhdysvaltalaisille muodostuvan siitä piiloveron: https://www.freightwaves.com/news/ocean-shipping-carbon-tax-could-gouge-us-consumers-say-opponents
Clean Arctic Alliance on ehdottamassa IMO:n MEPC83-kokoukselle uutta Koillis-Atlantin päästörajoitusaluetta (ECA), joka tulisi voimaan vuonna 2027. Päätöksessä varustamoiden tulisi välttää pakokaasupesurien käyttöä, joiden pesuvedet laskettaisiin suojelluille tai muuten aroille vesialueille: https://www.hellenicshippingnews.com/how-the-imo-can-take-action-for-the-arctic-cutting-atlantic-shipping-emissions-and-banishing-scrubbers/
Kaikkiaan noin tuhat alusta on pakotteiden alaisena, joista n. 800 ei ole tunnustettua vakuutusturvaa. Pakotteiden alaisista aluksista on säiliöaluksia kaksikolmasosaa. Aframax-luokan säiliöalukset ovat suurin ryhmä aluksia, joille on asetettu pakotteita, 22 %. Se johtuu lähinnä siitä, että ne ovat sopivin kokoluokka kuljettamaan pakotteiden alaisilta alueilta öljyä. Irtolastialuksia on 26 % pakotteiden alaisista aluksista: https://splash247.com/aframaxes-dominate-sanctioned-fleet/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Panaman valtiontilintarkastajan toimisto nostaa kanteen niitä viranomaisia vastaan, jotka uusivat CK Hutchisonin satamatoimiluvan 25 vuodeksi Balboan ja Cristobalin satamiin vuonna 2021. CK Hutchisonilla on 90 % osuus terminaaleista. Samaan aikaan Kiinan hallitus on kieltänyt kauppasopimuksen, jossa ko. terminaalit ovat osa, allekirjoituksen CK Hutchisonin satamatoimintojen myynnistä yhdysvaltalaiselle pääomasijoittajan ja konttivarustamon satamatoiminnon yhteisyritykselle: https://gcaptain.com/ck-hutchisons-panama-port-concession-under-fire-as-22-8b-deal-hangs-in-the-balance/
Luokitus, ohjeistus ja merivakuuttaminen:
Ceforin vuosikatsauksen mukaan kauppalaivaston jatkuvan ikääntymisen vaikutukset näkyvät alusten konerikoissa ja tulipaloissa. Suurimmat menetykset tulevat tulipaloista ja yhteentörmäyksistä. Kauppalaivaston ikääntyminen johtuu pitkälti siitä, että varustamot odottavat parempaa selvyyttä tulevaisuuden polttoaineista ennekuin uusivat laivastoaan: https://splash247.com/machinery-damage-increasing-taking-its-toll-on-silver-tsunami-of-older-ships/
Järjestöt ja yhdistykset:
Brittiläinen kansalaisjärjestö Human Rights at Sea joutuu lopettamaan toimintansa varojen loppuessa: https://splash247.com/human-rights-at-sea-charity-closes-down/
Ympäristö, ilmastonmuutos ja maantiede:
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Uusia öljyvuotoja on satelliittitarkkailussa havaittu Kertsin salmessa haaksirikkoutuneista kahdesta jokisäiliöaluksesta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/new-fuel-oil-leaks-spotted-from-sunken-russian-tankers-in-kerch-strait/
USA:n rannikkovartiosto on julkaissut onnettomuustutkintaraportin konemestarin kuolemasta sähköiskuun hänen avattua luvatta offshoretukialuksella korkeajännitekaapin- Alus oli satamassa: https://www.maritime-executive.com/article/osv-engineer-electrocuted-while-troubleshooting-a-mud-pump
Aluskierrätys, romutus:
Maailman suurin aluskierrätystelakka Alang-Sosiya Intiassa kierrätti vähiten aluksia vuosikymmeneen talousvuonna 2024–25. Vain 113 alusta (10,1 miljoonaa tonnia) romutettiin verrattuna huippuvuoteen 2011–12, jolloin romutettiin 415 alusta vuodessa. Edellisenä vuonna määrä oli 125 alusta (9,5 miljoonaa tonnia) ja sitä edellisenä 131 alusta (11,5 miljoonaa tonnia): https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-largest-shipbreaking-yard-sees-sharp-decline-in-ship-dismantling/
Kriisit, kriisialueet ja merirosvous:
UK:n lentotukialuksen johtama taisteluosasto UK CSG25 valmistautuu lähtemään Punaiselle merelle ranskalaisen vastaavan taisteluosaston tullessa kotiin: https://www.maritime-executive.com/article/uk-carrier-strike-group-gets-under-way-for-suez
Maailman suurin fregatti uppoumaltaan on Saksan laivaston F125: https://www.marineinsight.com/know-more/biggest-frigate-in-the-world/
Historian havinaa:
Jäänmurtaja Urho 50-vuotta: https://www.arctia.fi/uutiset/jaanmurtaja-urho-50-vuotta.html
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/
Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com
Brookings https://www.brookings.edu/about-us/
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Motorship https://motorship.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Seawork https://seawork.com
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
YLE https://yle.fi
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/