Merenkulun uutisia 14.3.2025: kyberhyökkäyksiä, ESL Shipping, ship management, jäätilanne tänään, syntyykö satamayhtiökauppaa sittenkään, meriakut, Tukholmaan meriliikennekeskus, raportteja, USA:n satamamaksut, päällikkö pidätetty, sotavaaravakuutusmaksut, BIMCO varoittaa merenkulkijoiden kriminalisoinnista, MAIB johtaa tutkintaa, Huthit valmiina jatkamaan, Kiinan laivasto ohittaa USA:n, Landfjärdenin hylky 1400-luvulta.

Mitä tarkoittaa termi:

AWRP (Additional War Risk Premium): https://fastercapital.com/content/War-Risk-Premiums–Understanding-the-Costs-of-Insurance-in-Conflict-Areas.html

Ice class: https://maritimepage.com/ice-classes-of-cargo-ships/

Ship management: https://en.wikipedia.org/wiki/Ship_management

Thermal efficiency (hyötysuhde):

Well plugging and abandonment: https://www.drillingmanual.com/well-plugging-abandonment-process-procedures-in-oil-gas/

Mikä yritys tai yhdistys:

BIMCO (Baltic and International Maritime Council): https://en.wikipedia.org/wiki/Baltic_and_International_Maritime_Council

BSM (Bernard Schulte Shipmanagement): https://www.bs-shipmanagement.com/

FMC (Federal Maritime Commission): https://en.wikipedia.org/wiki/Federal_Maritime_Commission

JWC (Joint War Committee): https://www.lmalloyds.com/lma/jointwar

Triton International: https://www.tritoncontainer.com/about-us

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Joka viides varustamo on joutunut kyberhyökkäyksen kohteeksi viimeisten 12 kuukauden aikana. Samaan aikaan lunnasvaatimukset ovat romahtaneet. Varustamoista 7 % kertoi maksaneensa vaaditut lunnaat. Merenkulkijoista 93 % pitää itseään huonosti valmistautuneena kyberhyökkäyksiin. Haittaohjelman tunkeutuminen alusten järjestelmiin oli syynä 60 % tapauksista ja niistä 77 % tuli USB- tai muista siirrettävistä välineistä: https://splash247.com/one-in-five-shipping-companies-faced-a-cyber-attack-in-the-last-12-months/

Kaksitoista kumppania kahdeksasta Euroopan maasta osallistuu €10,2 miljoonan hankkeeseen, jolla konseptoidaan täydellinen tasasuuntasähköverkko oikealle alukselle: https://splash247.com/all-dc-ships-project-kicks-off/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

ESL Shippingin tytärvarustamo AtoB@C Shipping on vastaanottanut kuudennen uudisrakennuksensa Goassa Intiassa. Varustamon uudisrakennusohjelma on nyt puolivälissä. Sarjaan tulee kaikkiaan kaksitoista 5’400 DWT:n kytkettäviä hybridialuksia, jotka on rakennettu jääluokkaan 1A: https://www.sjofartstidningen.se/halften-av-nybyggena-levererade/

Managementvarustamo varmistaa aluksen turvallisuuden ja merikelpoisuuden tarjoamalla aluksille hoitoa teknisissä, kaupallisissa ja miehityskysymyksissä. Tässä kymmenen johtavaa managementyhtiötä: https://www.marineinsight.com/know-more/top-10-ship-management-companies/

Saksalainen miehitysyhtiö, BSM, on saanut valmiiksi 10 kuukauden hankkeensa Diversity@Sea, jolla selvitettiin, millä alueilla on parannettavaa, jotta edistetään suurempaa sukupuolten ja kulttuurien monimuotoisuutta merenkulussa. Hankealuksella oli eri kansallisuuksista koostuva miehistö, johon kuului myös neljä naista. Miehistö kartoitettiin säännöllisesti mm. naisten mielenterveyden, työolojen ja työn haastavuuden osalta: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/bsm-completes-10-month-diversity-sea-pilot-project

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Maailman suurin konttien vuokrausyhtiö, jolla on 7 miljoonaa TEU:ta kontteja, ostaa toisen yhtiön, jolla on 500’000 TEU:ta kontteja, yli $1 miljardilla: https://splash247.com/triton-buys-global-container-international/

Sitä mukaan, kun uusi Gemini-yhteenliittymä saa toimintansa käyntiin, lisää aluksia tulee yhteistyöhön. Kaikkiaan 340 aluksesta 170 on jo mukana ja ovat tehneet 700 satamakäyntiä, joiden aikataulupitävyys on yli 90 %, kuten ne lupasivatkin: https://www.seatrade-maritime.com/containers/competitive-cleaner-greener-gemini-services-to-drive-box-market

Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:

USA:n horjuessa pakotteidensa kanssa Venäjän öljynkuljetukset pakotteiden alaisilla aluksilla kasvavat: https://gcaptain.com/russian-oil-flows-surge-in-sign-us-sanctions-starting-to-crumble/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Tämän vuoden kahden ensimmäisen kuukauden aikana on irtolastialusten uudisrakennustilaukset pudonneet 92 % viime vuodesta, alimmilleen 30 vuoteen. Syinä ovat heikko rahtitilanne, korkeat uudisrakkennusten hinnat, pitkät odotusajat ja talouden epävarmuus. Käytettyjen alusten hinnat putosivat 12 %, kun uudisrakennusten vain 1 %. Toisaalta irtolastialuskanta on nuorempaa kuin muilla sektoreilla ja 10 % tilauskanta riittää pitämään keski-iän kurissa: https://www.hellenicshippingnews.com/bulker-newbuilding-contracting-plunges-92-to-lowest-level-in-decades/

Irtolastien rahti-indeksi on noussut jo 17 viikkoa. Capesize-luokan (150’000 DWT) keskimääräinen päivärahti oli $23’992. Panamax-luokan (60’000–70’000 DWT) keskimääräinen päivärahti oli $11’700: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-at-17-week-high-on-higher-rates-for-all-vessel-segments/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Norwegian Cruise Line on vastaanottanut kolmannen Fincantierilta Italiasta tilaamastaan kuuden aluksen sarjasta. Alus on 10 % suurempi kuin kaksi edeltävää alusta sarajasta. Aluksen pituus on 322 metriä, vetoisuus 156’300 BT ja sen matkustajakapasiteetti on yli 4’000 matkustajaa. Sarjan neljäs lasketaan vesille huomenna: https://maritime-executive.com/article/fincantieri-and-norwegian-mark-dual-milestone-for-new-cruise-ships

Offshore ja merituulivoima:

Poliittinen ja taloudellinen epävarmuus on horjuttanut sijoittajien luottamusta UK:ssa ja se nopeuttaa kotimaisen öljyntuotannon vähenemistä. Sen seurauksena ensi vuosikymmenellä voidaan joutua käyttämään $26 miljardia käytöstäpoistoihin, josta puolet tulee jo porakaivon sulkemisesta ja luovutuksesta. Summa voi kasvaa huomattavasti, jos toimenpidettä lykätään: https://splash247.com/stalling-uk-pa-decom-projects-could-increase-costs-by-5-5bn/

Väylät, kanavat ja sisävedet:

USA:n presidentti on toistuvasti vaatinut Panaman kanavan palauttamista USA:lle. Miten se tapahtuisi, on epäselvää. Artikkelissa on kuvattu historiallista taustaa ja kerrottu lait, joilla kanavaa hallinnoidaan: https://www.hellenicshippingnews.com/can-trump-take-back-the-panama-canal/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 14.3.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

Ruotsin uusin jäänmurtaja Idun on aloittanut avustuksensa viemällä aluksen Karlsborgiin: https://www.sjofartstidningen.se/nu-ar-nya-isbrytaren-i-drift/

Venäjän ensimmäinen kotimaassa rakennettu ARC6-jääluokan säiliöalus on matkalla Kauko-Idän telakalta Suezin kautta Muurmanskiin. Alus täydentää nykyistä arktisen alueen kapasiteettia, joka kuljetti viime vuonna 61 miljoonaa barrelia, 8,1 miljoonaa tonnia, raakaöljyä arktiselta alueelta. Venäjän telakoilta puuttuu osaamista ja kapasiteettia jäävahvistettujen säiliöalusten rakentamisessa. Eteläkorealaisten avustamanakin aluksen valmistuminen kesti seitsemän vuotta: https://gcaptain.com/russias-newest-arctic-oil-tanker-passes-through-suez-canal-as-us-mulls-easing-of-sanctions/

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Kiinan hallitus on nostanut äläkän hongkongilaisen satamayhtiön aikeista myydä suurin osa satamatoiminnoistaan, mm. Panamassa, amerikkalaiselle sijoitusyhtiölle ja konttivarustamon tytäryhtiölle samalla kyseenalaistaen tapahtuuko kauppa oikeasti: https://splash247.com/beijing-blasts-sale-of-hutchison-ports/

Saksalaisen konttivarustamon terminaaliyhtiö on hankkinut 60 % osuuden ranskalaisen Le Havren konttiterminaalista. Hankinnalla se pysyy 10 suurimman eurooppalaisen terminaalin ryhmässä. Loput 40 % säilyvät paikallisella maailmanlaajuisesti toimivalla lämpösäädeltyjen konttien logistiikkayhtiöllä: https://gcaptain.com/hapag-lloyds-terminal-arm-expands-european-footprint-with-majority-stake-in-key-french-port/

Dubailainen kansainvälinen satamayhtiö DP Worldin tulot olivat viime vuonna $20 miljardia ja käyttökate $5,5 miljardia: https://www.hellenicshippingnews.com/dp-world-reports-record-revenue-of-20-0-billion-and-ebitda-of-5-5-billion/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Wärtsilä toimittaa uudet korvaavat koneet kahteen sisävesityöntöhinaajaan, jotka toimivat Paraguayn joilla. Alusten muutokset ja koneistojen vaihtaminen tehdään Paraguayn pääkaupungissa Asuncionissa. Uudet koneet vähentävät päästöjä 25 % ja tuovat lisää tehoa. Kumpaankin työntöhinaajaan tulee kolme Wärtsilä 20 konetta: https://www.hellenicshippingnews.com/wartsila-engines-selected-as-south-american-vessel-operator-targets-25-emissions-reduction/

Kanadan hallitus on myöntänyt $3,25 miljardin sopimuksen quebeciläiselle telakalle uuden polaarimurtajan rakentamiseen. Rakentamisessa on mukana Helsingin telakka: https://shippingtelegraph.com/shipyard-news/canada-awards-quebecs-davie-shipyard-3-25b-polar-icebreaker-deal/

Sveitsiläisvalmistaja on saanut suoritettua täydellä kuormalla koeajot ammoniakkikoneellaan ja on muodostanut koneiston keskeiset käyttöarvot. Ammoniakilla saavutettiin sama hyötysuhde kuin dieselilläkin. Päästötiedot olivat myös lupaavia, ammoniakkipäästöt alle 10 ppm ja N₂O alle 3 ppm. Typpipäästöt olivat selvästi alle dieselkoneiden: https://www.hellenicshippingnews.com/wingd-delivers-exceptional-results-in-full-load-x-df-a-ammonia-engine-test/

Saksalainen konttivarustamo kasvattaa kymmenen vuotta vanhan laivasarjansa kokoa 9’324 TEU:sta 10’200 TEU:hun kiinalaisella telakalla. Kaksi vuotta sitten sama varustamo teetti vastaavan työn tanskalaisella telakalla nostamalla alusten kapasiteettia 8’004 TEU:sta 9’210 TEU:hun: https://splash247.com/hapag-lloyd-sends-another-seven-vessels-in-for-jumboisation-treatment/

USA:n edustajainhuone aikoo puuttua laivaston alusrahoitukseen: https://www.maritime-executive.com/article/continuing-resolution-puts-u-s-navy-maintenance-recruitment-at-risk

Eteläkorealaistelakka on huoltanut ensimmäisen USA:n laivaston tukialuksen. Telakointi kesti kuusi kuukautta: https://maritime-executive.com/article/hanwha-ocean-completes-first-overhaul-project-for-us-msc-cargo-ship

Meriakkujen valmistaja on saanut tilauksen 6 MWh akuista hinaajaan, joka tulee olemaan akkumetanolikäyttöinen. Hinaaja valmistuu Svitzer varustamolle turkkilaisella telakalla loppuvuodesta. Hinaajan odotetaan toimivan 90 %:sesti akuilla. Se on 806 BT tonnin painoinen ja nopeudeltaan 14 solmua: https://www.marineinsight.com/shipping-news/ayk-energy-to-equip-worlds-first-battery-methanol-tug-with-6mwh-power-system/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Norjalaisen varustamon kemikaalisäiliöalukseen jälkiasennetaan ensimmäisenä neljä tuulipurjetta: https://shippingtelegraph.com/ship-technology/odfjells-chemical-tanker-marks-first-move-into-wind-with-esails/

Kelluva ydinvoimala: https://www.motorship.com/other-alternative-fuels/floating-nuclear-power-core-powers-vision-for-maritime-energy/1500593.article

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Ruotsin Sjöfartsverket ja Tukholman satamat rakentavat yhteisen meriliikennekeskuksen Tukholmaan. Yhteistyön tarkoituksena on tehostaa alusliikenteen toimivuutta ja turvallisuutta etelästä Oxelösundista aina pohjoiseen pitkin koko rannikkoa. Meriliikennekeskuksen suunnitellaan olevan toiminnassa vuonna 2026: https://www.sjofartstidningen.se/gemensam-sjotrafikcentral-skapas-i-stockholm/

Raportteja, tutkimuksia, selvityksiä ja seminaareja:

Markkinaraportti (Fearnleys) viikolta 11: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/03/Fearnleys-Weekly-Report-_-Fearnpulse_compressed-1.pdf  

DNV raportti tuulivoiman nopeasta kehityksestä propulsiolähteenä aluksille tällä vuosikymmennellä: https://splash247.com/dnv-white-paper-highlights-the-rapid-development-of-wind-tech-in-the-2020s/

Polttoaineraportti (MABUX) viikolta 11: https://www.hellenicshippingnews.com/mabux-bunker-prices-to-keep-retreating-next-week/

Maailman kontti-indeksi (Drewry) laski viikolla 11 seitsemän %. FEU-rahti Shanghaista Genovaan putosi 11 % ja Rotterdamiin 5 %. Muilla reiteillä rahtitaso pysyi vakaampana. Kaikkiaan pudotusta on viime vuoden kesästä 50–70 %. Myös muut kontti-indeksit ovat laskeneet 40 %: https://www.seatrade-maritime.com/containers/newton-s-law-applied-to-container-freight-rates

Maailmankauppa ja politiikka:

G20-maiden BKT kasvu jatkui vakaana viime vuoden viimeisellä vuosineljänneksellä: https://www.hellenicshippingnews.com/g20-gdp-growth-continues-at-a-stable-pace-in-the-fourth-quarter-of-2024/

USA:n presidentti uhkaa asettaa Kiinassa valmisteluille aluksille suuria satamamaksuja: https://www.hellenicshippingnews.com/trump-is-targeting-china-made-containerships-in-new-flank-of-global-economic-war-on-the-oceans/

Merenkulkuala varoittaa uusilla satamamaksuilla olevan paljon syvemmälle menevät vaikutukset kuin lisätulleilla. Satamamaksut tulisivat koskemaan myös USA:n oman lipun alla purjehtivia aluksia, koska USA:ssa rakennetut alukset ovat haviävän pieni ryhmä. Vaikutuksia olisi maan maatalous- ja energiaviennille sekä merenkululle yleensä: https://www.maritime-executive.com/article/port-fees-on-chinese-ships-would-hit-u-s-ag-energy-and-shipping

Kanada on asettanut 25 % kostotullit noin C$30 miljardin edestä USA:ssa valmisteluille tavaroille vastauksena USA:n presidentin teräs- ja alumiinitulleille: https://gcaptain.com/canada-strikes-back-in-trade-war-with-tariffs-on-us-steel-aluminum/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

USA:n merenkulun komissio (FMC) on avannut tutkinnan konttien siirtojen esteistä ja on uhannut estää sellaisten lippuvaltioiden alusten, jotka aiheuttavat pullonkauloja toimitusketjulle, pääsyn maahan. Tällaisia kohteita, jotka ovat tutkinnan alla, ovat Englannin kanaali, Malakan salmi, Pohjoinen merireitti, Panaman kanava, Gibraltarin salmi ja Suezin kanava: https://www.freightwaves.com/news/us-opening-investigation-into-container-shipping-choke-points

USA:n merenkulun komissio (FMC) on uhannut estää sellaisten lippuvaltioiden alusten, jotka aiheuttavat pullonkauloja toimitusketjulle, pääsyn maahan. Tällaisia kohteita, jotka ovat tutkinnan alla, ovat Englannin kanaali, Malakan salmi, Pohjoinen merireitti, Panaman kanava, Gibraltarin salmi ja Suezin kanava: https://splash247.com/us-could-bar-ships-from-countries-seen-to-be-creating-maritime-chokepoints/

Kansalaisjärjestöt ovat lähettäneet EU komission terveyden ja eläinten hyvinvoinnista vastaavalle komissaarille avoimen kirjeen koskien tilannetta eläintenkuljetusaluksella. Alus lähti Romaniasta Haifaan ja matkan piti kestää kuusi päivää mutta kestikin 15. Alus on rakennettu vuonna 1983 ja se kärsi matkan aikana koneongelmista. Matkan viivästymisen takia eläimet joutuivat kärsimään: https://splash247.com/open-letter-sent-to-eu-commissioner-as-latest-disaster-at-sea-put-3000-animals-at-risk/

Vain tunteja sen jälkeen, kun Iranin ajatollah kieltäytyi USA:n presidentin avauksesta uusista neuvotteluista, USA määräsi uusia pakotteita Iranin öljyteollisuudelle ja 13 säiliöalukselle. Arvioiden mukaan yli 500 säiliöalusta kuljettaa iranilaista öljyä, joista vain puolet on USA:n pakotteiden kohteena: https://maritime-executive.com/article/us-increases-sanctions-on-iranian-oil-and-tankers-after-talks-are-rejected

Intia uudistaa konossementtilainsäädäntöään säätämällä uuden Bill of Lading Act 2025:n. Aiempi laki oli vuodelta 1856: https://www.marineinsight.com/shipping-news/india-to-modernise-169-year-old-colonial-shipping-law-with-bill-of-lading-act-2025/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

UK:n poliisi pidättämä Solong-konttialuksen päällikkö on varustamon mukaan venäläinen. Muut ovat venäläisiä ja filippiiniläisiä. Toistaiseksi ei epäillä sabotaasia mutta varustamojen ja merenkulkuviranomaisten tulee vielä selvittää tutkintaviranomaisille, miksi nykyaikaisilla järkestelmillä varustetut alukset törmäsivät. Solong-aluksella on ollut viime aikoina satamavaltiotarkastuksissa puutteita: https://www.hellenicshippingnews.com/uk-ship-crash-captain-is-russian-national-owner-says/

Kahden Kertsin salmessa karille ajaneen jokisäiliöaluksen varustamot joutuvat oikeuteen syytettyinä useista rikoksista: https://www.maritime-executive.com/article/volgoneft-tanker-owners-face-lawsuits-over-kerch-strait-spill

FBI:n tutkijat ovat nousseet saman varustamon alukseen, jonka toinen alus törmäsi Baltimoren siltaan viime vuonna. Tutkijat etsivät todisteita väitteilleen, että varustamo olisi piittaamattomasti oikaissut ja jättänyt huomiotta aluksen tiedetyt sähköongelmat. Kyseessä on yli $100 miljoonan korvausvaatimukset: https://www.hellenicshippingnews.com/fbi-agents-have-boarded-vessel-managed-by-company-whose-other-cargo-ship-collapsed-baltimore-bridge/

Neljä hollantilaista miehistön jäsentä on tunnustanut syyllisyytensä Hollannin lipun alla purjehtivan ruoppaajan törmättyä polttoainealukseen. Törmäys aiheutti pahimman öljykatastrofin vuosikymmeneen Singaporessa. Öljyä levisi aina 30 km päähän vuoroveden mukana. Korjauskustannukset voivat nousta yli S$6,6 miljoonaan. Jokaista voi uhata S$50’000 sakko tai kahden vuoden vankeus taikka molemmat: https://gcaptain.com/four-dredger-crewmembers-involved-in-major-singapore-oil-spill-plead-guilty/

Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:

Kauppa-alusten vakuutusmaksut Punaisella merellä ovat edelleen korkealla. Punaisen meren sotavaaravakuutusmaksu (AWRP) on tällä hetkellä n. 0,5 % aluksen hinnasta seitsemän päivän jaksolta eikä se ole liiemmälti laskenut Gazan tulitauosta huolimatta. Vaikka esim. tuotesäiliöaluksen matka Persianlahdelta Eurooppaan on 11–14 päivää lyhyempi kuin Hyväntoivonniemen kautta, ovat rahtimaksut lähes samat. Myös Persian- ja Omaninlahdet on luokiteltu korkean riskin alueiksi: https://www.hellenicshippingnews.com/oil-importers-stare-at-costly-tanker-insurance-despite-fall-in-red-sea-attacks/

Järjestöt, yhdistykset ja NATO:

BIMCO varoittaa perusteettomien ja vakavien vankilatuomioiden riskistä, joita alusten miehistöt ovat joutuneet kokemaan, kun aluksesta on löytynyt huumeista tietyissä satamissa. Useat Turkin satamat erityisesti Mustalla merellä ovat nousseet huomion kohteeksi pitkistä oikeusprosesseistaan ja pitkistä tuomioistaan: https://shippingtelegraph.com/port-news/ships-and-crew-in-danger-in-drug-threat-ports/

Ympäristö ja ilmastonmuutos:

Ohotan meri, kaksitoista seikkaa tiedoksesi: https://www.marineinsight.com/know-more/12-interesting-sea-of-okhotsk-facts-you-must-know/

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Ruotsin meripelastusseuran saama suuri lahjoitus mahdollistaa kokonaan uuden simulaattorikeskuksen rakentamisen: https://www.sjofartstidningen.se/srss-storsatsar-pa-nytt-simulatorcenter/

Venäläisten ohjusten osuminen Barbadoksen lipun alla purjehtivaan irtolastialukseen Odessan satamassa on tappanut neljä merenkulkijaa, jotka olivat Syyriasta ja Ukrainasta. Alus lastasi vehnää: https://splash247.com/russian-strikes-kill-four-crew-in-odesa/

Norjalaisen jäähdytysaluksen ankkuri laahasi ja alus ajautui tuulen ja aallokon voimasta rantaan karille. Hätäkutsun jälkeen alus yritti ja pääsi omin voimin irti, jonka jälkeen alus otti hinaajan: https://www.maritime-executive.com/article/norwegian-reefer-goes-aground-in-the-hebrides

UK:n onnettomuustutkintakeskus MAIB johtaa tutkintaa tapauksessa, jossa portugalilainen konttialus törmäsi ankkurissa olleeseen amerikkalaiseen säiliöalukseen Humberin edustalla. Onnettomuustutkinnassa sitä avustavat lippuvaltiot Portugali ja USA. Humberside Police on pidättänyt aluksen 59-vuotiaan venäläisen päällikön epäiltynä törkeästä huolimattomuudesta johtuvasta taposta. Pelastustoimet aluksilla jatkuvat, mutta tarkemmat selvitykset jatkuvat vasta, kun aluksille on turvallista nousta:  https://maritime-executive.com/article/uk-pursues-north-sea-incident-investigation-as-court-extends-detention

Video: konttialus osuu säiliöalukseen UK:n itärannikolla. Pelastusviranomaisten mukaan tilanne kummallakin Humberin edustalla törmänneen aluksen kohdalla on vakaantunut ja huomio kiinnittyy nyt alusten pelastustoimiin. Solongin palot näyttävät sammuneen mutta alus pidetään edelleen suojapaikassa. Säiliöaluksen 18 tankista vain kaksi on vuotanut: https://www.maritime-executive.com/article/salvage-teams-prepare-to-board-tanker-and-containership-in-north-sea  

Etelä-Korean mediassa kiertää raportti, joka kertoo kiinalaisen aluksen törmänneen sumussa pohjoiskorealaiseen irtolastialukseen, joka salakuljetti hiiltä Pohjois-Koreaan. Irtolastialus upposi. Törmäys on vahvistamattomien lähteiden mukaan sattunut jo helmikuussa, mutta Kiina ei ole halunnut raportoida tapahtuneesta. Kiinalasialus pelasti muutamia merenkulkijoita mutta 20 merenkulkijan arvellaan hukkuneen: https://maritime-executive.com/article/report-chinese-cargo-ship-collided-with-north-korean-bulker-killing-crew

Aluskierrätys, romutus:

Aluskierrätys on edelleen pysähdyksissä eikä se odoteta lähtevän liikkeelle ilman ulkoista painetta: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-recycling-market-lacking-interest/

Kriisit ja merirosvous:

Taiwanin rannikkovartiosto on häätänyt kiinalaisen tutkimusaluksen kiistanalaisilta vesiltä, joita se pitää ominaan. Samoin se hääti neljä kiinalaista rannikkovartioston alusta samalta alueelta Taiwanin salmessa: https://maritime-executive.com/article/taiwan-coast-guard-chases-away-chinese-research-ship

Singapore Straitin aseelliset hyökkäykset jatkuvat: https://www.maritime-executive.com/article/more-incidents-of-armed-robbery-around-singapore-strait

Huthit ilmoittavat aloittavansa hyökkäykset kaikkia israelilaisia aluksia vastaan, kunnes Gazan hätäapukuljetukset pääsevät rajan yli. Hyökkäysalue kattaa Punaisen meren, Arabianmeren, Adeninlahden ja Bab al-Mandebin salmen. Hyökkäyksen kohteina ovat israelilaisten täysin omistamia aluksia ja/tai aluksia, jotka käyttävät Israelin lippua: https://www.seatrade-maritime.com/security/houthi-to-resume-attacks-on-israeli-vessels-in-red-sea

USA:n laivaston laivanrakennus on liian hidasta ja kallista samaan aikaan, kun USA:n presidentti lupaa muutosta asiaan. Jos verrataan sitä Kiinaan, jonka laivastolla on takanaan maailman suurin telakkateollisuus, Kiinan laivasto on jo suurempi kuin USA:n: https://gcaptain.com/us-navy-shipbuilding-called-too-slow-and-costly-as-trump-vows-change/

Historian havinaa:

Video: Tukholman eteläpuolella Landfjärdenissä olevat hylyt tunnetaan jo 1800-luvulta. Nyt tutkijat ovat onnistuneet sijoittamaan yhden hylyn 1400-luvulle: https://www.sjofartstidningen.se/unikt-vrak-dateras-till-1400-talet/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Atlantic Shipping & Trading https://shipping-trade.com/

Barents Observer https://www.thebarentsobserver.com

Brookings https://www.brookings.edu/about-us/

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/

Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

Ilmatieteen laitos https://ilmatieteenlaitos.fi

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Motorship https://motorship.com 

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

YLE https://yle.fi

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/