Mitä tarkoittaa termi:
CGT (Compensated Gross Tonnage): https://en.wikipedia.org/wiki/Compensated_gross_tonnage
Renminbi: https://www.investopedia.com/articles/forex/061115/yuan-vs-rmb-understanding-difference.asp
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Suomalaiset NAPA ja Ahti Pool ovat aloittaneet yhteistyön FuelEU Maritime vaatimuksenmukaisuuden saavuttamiseksi. Yhteisymmärryspöytäkirjan (MoU) mukaan NAPA:n digitaalisia sovelluksia tehostetaan Ahti Poolin aktiivisilla poolin hallintajärjestelmillä, jolloin asiakas saa tiedot suoraan NAPA:n sovelluksesta. NAPA:n EUFuel Maritime -moduulia käyttää 1´500 alusta: https://www.hellenicshippingnews.com/napa-partners-with-ahti-pool-for-fueleu-maritime-compliance/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Merenkulkijoiden hylkääminen lisääntyi viime vuonna yli kaksinkertaiseksi edellisestä vuodesta. Vuonna 2023 tapauksia oli 118 ja viime vuonna 310. Tapausten lisääntyminen keskittyy 2020-luvulle, ensi pandemian vuoksi ja sittemmin varjolaivaston kasvun myötä. Väärennetyt alusrekisterit, varjolaivasto ja yleinen myllerrys luovat otollisen maaperän hyväksikäytölle: https://splash247.com/terrifying-record-number-of-seafarers-left-to-rot-at-sea/
Väärennettyjen alusrekisterien lipun alla purjehtivien alusten lukumäärä on yli kaksinkertaistunut 223 alukseen vain 22 kuukaudessa. Eniten sitä tavataan säiliö- ja kuivarahtialuksilla. Asia on UK:n toimesta IMO:n lakikomitean käsittelyssä: https://splash247.com/number-of-falsely-flagged-ships-doubles-in-the-space-of-22-months/
Tanska on maailman 9. suurin merenkulkumaa. Maa ohitti Saksan viime vuonna. Tanskan hoitaman tonniston suuruus on 60,5 miljoonaa tonnia ja 740 alusta Tanskan lipun alla. Hoidettu tonnisto tarkoittaa aluksen lastikapasiteettia, jota hoidetaan Tanskasta tai varustamoista Tanskasta käsin. Tanskan lipun alla tarkoittaa joko Tanskan alusrekisteriä (DAS) tai Tanskan kansainvälistä alusrekisteriä (DIS): https://www.hellenicshippingnews.com/denmark-advances-on-the-list-of-the-worlds-largest-maritime-nations/
Podcast: miten alusmarkkinat kehittyivät vuonna 2024: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-transportation/shipping-markets-notch-up-significant-gains-in-2024
Lomakauden takia käytettyjen alusten kaupassa oli hiljaista: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-sp-market-activity-slows-down/
Kolme kuukautta sen jälkeen, kun Filippiinien presidentti hyväksyi filippiiniläisiä merenkulkijoiden oikeuksia koskevan lain, ovat viranomaiset allekirjoittaneet lain toimeenpanoa koskevat säännöt ja määräykset: https://splash247.com/marcos-hails-new-magna-carta-of-filipino-seafarers-regulation/
Mikä on lipun merkitys merenkulussa: https://www.marineinsight.com/marine-navigation/flags-on-ships-a-detailed-guide/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Viime vuonna konttialustilauskirja oli suurimmillaan kuin koskaan, 8,3 miljoonan TEU:n kapasiteetti. Yli 8´000 TEU:n aluksia tilauksista oli 92 %, joista suurin segmentti oli 12´000 – 17´000 TEU:n alukset 46 %. Kiinan telakat veivät tilauksista 72 %, Etelä-Korean 22 % ja Japanin 5 %. Vuosittain luovutetaan keskimäärin 1,9 miljoonaa TEU:ta vuosina 2025 – 28. Yli 20 vuotta vanha tonnisto muodostaa 11 % kaikista. Jos ne kaikki romutetaan seuraavien 5 vuoden aikana, kasvaa tonnisto silti 3 % vuodessa: https://www.hellenicshippingnews.com/container-ship-order-book-hits-new-record-high-of-8-3m-teu/
Konttirahti-indeksi (Drewry) nousi 2 % viikolla 2. Kuitenkin rahdit Shanghaista Rotterdamiin putosivat 8 % ja Genovaan 4 %. Nousu johtui Kiinasta USA:han suuntautuvien rahtien kovasta noususta: https://shippingtelegraph.com/freight-news/drewry-the-world-container-index-increased-2-this-week-02-2025/
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Raakaöljyn vienti väheni viime vuonna 2 %. Syynä olivat heikko kysynnän kasvu sekä jalostamo- ja putkistomuutokset, jotka muuttivat kuljetusreittejä. Ukrainan ja Gazan sotien vaikutuksesta Euroopan tuonti Lähi-Idästä väheni ja lisääntyi USA:sta ja Etelä-Amerikasta. Venäjän öljy suuntautui Euroopan sijasta Intiaan ja Kiinaan. Kiinan tuonti putosi 3 % ja Euroopan 1 %: https://www.hellenicshippingnews.com/global-crude-exports-dip-as-trade-routes-reshuffle-again/
Venäjän, Saudi-Arabian ja USA:n raakaöljyn vienti väheni joulukuussa. Venäjällä se näkyi Itämeren satamissa, USA:ssa jalostamoiden käyttöasteen kasvuna ja Saudi-Arabia tasapainotti OPEC-maiden tuotantorajoituksia. Tänä vuonna OPEC+ maihin kuulumattomien tuotannon odotetaan kasvavan, joka vaikeuttaa OPEC+ maiden tuotantorajoituspolitiikkaa: https://www.hellenicshippingnews.com/big-3s-crude-exports-dip-in-december-led-by-russia/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Varustamo, joka vie ruotsalaisen satamakaupungin maailmankartalle, on suomalaisvarustamon tytäryhtiö: https://www.sjofartstidningen.se/satter-ystad-pa-varldskartan/
Suomalaisen ESL Shippingin ruotsalainen tytäryhtiö AtoB@C Shipping ja norjalainen lannoiteyhtiö Yara ovat jatkaneet voimassaolevaa rahtisopimustaan vuoteen 2033: https://www.hellenicshippingnews.com/atobc-shipping-and-yara-international-extend-cooperation-until-2033/
Baltic Exchange -irtolasti-indeksi laski alkuviikosta kaikissa alusluokissa. Torstaina kuitenkin Capesize-luokan päivärahtitaso nousi ja on nyt $9´653. Panamax-luokan päivärahtitaso laski edelleen ja on nyt $8´931. Supramaxien rahtitaso on alimmillaan 17 kuukauteen: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-rises-buoyed-by-capesize-segment/
Podcast: irtolastikuljetusten näkymät vuodelle 2025: https://www.seatrade-maritime.com/dry-bulk/dry-bulk-shipping-market-outlook-for-2025
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Vuonna 2024 Viking Line kuljetti hieman vähemmän (-6 %) matkustajia kuin edellisenä vuonna mutta rahtiyksiköiden määrä lisääntyi (+7 %). Vuosi oli varustamon 50-vuotisjuhlavuosi Helsinki – Tukholma -linjalla. Helmikuussa 2024 varustamo sopi Turun ja Tukholman satamien kanssa vihreästä käytävästä, jonka on tarkoitus olla fossiilivapaa vuoteen 2035 mennessä: https://www.sjofartstidningen.se/nytt-fraktrekord-for-viking-line/
Jos et ole menossa laivaristeilylle, kokeile kylpylomaa Euroopassa. Esittelyssä kylpypaikkoja Istanbulin Hammameista Budapestin historiallisiin kylpylöihin ja Helsingin saunoihin: https://www.euronews.com/travel/2025/01/08/from-turkish-hammams-to-slovakian-spas-how-to-take-a-grand-bathhouse-tour-of-europe
Edinburgh ottaa ensimmäisenä Skotlannissa käyttöön turistiveron vuonna 2026: https://www.euronews.com/travel/2025/01/09/edinburgh-tourist-tax-expected-to-raise-nearly-60-million-a-year-for-city-upgrades
Väylät, kanavat ja sisävedet:
Ålandstrafiken ottaa käyttöön uuden kotisivun ja varausjärjestelmän saaristomatkoille. Varausjärjestelmä on osa maakuntahallituksen liikennetoimiston ajamaa Ålandstrafikenin digitalisointia: https://www.sjofart.ax/nyheter/alandstrafiken-lanserar-nytt-bokningssystem/
Panama ei suostu neuvottelemaan USA:n tulevan presidentin kanssa kanavan luovuttamisesta USA:lle. Panaman ulkoministerin mukaan tiedot kanavan hallinnasta kiinalaisin voimin ovat vääriä: https://www.hellenicshippingnews.com/panama-tells-trump-canal-sovereignty-is-non-negotiable/
Offshore ja merituulivoima:
Shell on ottanut käyttöön uusimman kelluvan tuotantolautan Meksikonlahden syvissä vesissä. Se sijaitsee 200 mailia etelään Houstonista ja operoi yli 2´600 metrin syvyydessä. Lautta yhdistää 15 porausreikää vedenalaisessa infrastruktuurissa ja sen tuotantokapasiteeti on 100´000 barrelia päivässä: https://gcaptain.com/shells-whale-makes-waves-gulf-of-mexicos-newest-offshore-giant-goes-live/
USA:n tulevan presidentin lupaamat lisätullit eivät hidasta Kiinan puhtaan teollisuuden sektorin toimintaa: https://www.maritime-executive.com/editorials/op-ed-u-s-tariffs-won-t-slow-down-china-s-clean-energy-sector
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 10.1.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Myös Ruotsissa on jäänmurtokausi käynnissä: https://www.sjofartstidningen.se/nu-ar-sasongen-for-isbrytarna-igang/
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Saksalainen logistiikkayhtiö on nostanut omistusosuuttaan 98,5 %:in puolalaisessa Szczecinin satamassa toimivasta terminaalioperaattorista: https://shippingtelegraph.com/port-news/rhenus-becomes-majority-shareholder-in-polish-port-szczecin/
Kiinaan on rakennettu tähän mennessä 52 automatisoitua kontti- ja irtolastiterminaalia. Qingdaon satama rakennettiin kolmessa vaiheessa vuosina 2015 – 2023. Automaatio lisäsi tehokkuutta 6 % ja konttien läpikulku lisääntyi 15 %. Yksittäisen konttinosturin teho on keskimäärin 60,9 konttia tunnissa. Yantain satamassa malmin lastauksessa ja purkamisessa tehokkuus on automaation myötä parantunut yli 20 %: https://www.hellenicshippingnews.com/china-ranks-first-globally-in-number-of-intelligent-ports/
USA:n itärannikon ja Meksikonlahden satamien työnantajat ja työntekijät ovat päässeet alustavaan työehtosopimukseen. Työehtosopimus olisi kuusivuotinen. Sopimus turvaisi nykyiset työpaikat samalla, kun luodaan uusia työpaikkoja ja modernisoidaan satamia. Alustava työehtosopimus tarvitsee vielä kummankin osapuolen päättävien elinten hyväksynnän, joka vienee ensi kesään, kun sopimuksen yksityiskohtia tarkennetaan: https://www.freightwaves.com/news/ila-usmx-reach-agreement-avoiding-strike-at-us-ports
Terminaalioperaattori ja logistiikkajätti DP Worldin käsittelykapasiteetti ylittää 100 miljoonaa TEU:ta. Yhtiö on investoinut viimeisten kymmenen vuoden aikana $11 miljardia satamainfrastruktuuriin. Se hoitaa yli 80 satamaa yli 40 maassa kuudella mantereella: https://www.maritime-executive.com/article/dp-world-s-global-footprint-crosses-100-million-teu-mark
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Suomalainen laivansuunnitteluyhtiö Elomatic on sopinut eurooppalaisen logistiikkayhtiön CLdN:n kanssa tunnelipotkurijärjestelmien toimittamisesta kahteen rakenteilla olevaan roro-alukseen. Toimitus olisi nyt alkuvuonna. Elogrid on energiaa säästävä laite, joka on suunniteltu parantamaan sivuttaista työntöä ja aluksen käsiteltävyyttä: https://www.motorship.com/vessels-and-shipyards/cldn-to-install-elomatics-elogrid-tunnel-thruster-on-roros/1498983.article
Vuosi 2024 oli vilkkain uudisrakennustilausten vuosi 17 vuoteen. Tilauksia tehtiin 66 miljoonaa CGT:n edestä ja $204 miljardilla. Kapasiteetilla mitaten konttialuksia tilattiin 4,4 miljoonaa TEU:ta, kaasualuksia 25,9 miljoonaa m³ ja säiliöaluksia 53,9 miljoonaa DWT. Kaksi kolmannesta tilauksista vei Kiina, joka on myös ainoa, joka laajentaa kapasiteettiaan. Puolet vuoden 2025 tilauksista sisältää vaihtoehtoisen polttoaineen: https://www.hellenicshippingnews.com/2024-global-shipbuilding-review-largest-order-intake-for-17-years/
Kolme shanghailaista telakkaa luovuttivat viime vuonna 69 alusta (+19 %) ja sai tilaukset 128 (+70 %) uudesta aluksesta. Tilausten hinta on $2,74 miljardia (yli 20 miljardia yuania) ja ne maksetaan Kiinan virallisella valuutalla renminbillä: https://www.hellenicshippingnews.com/cssc-shipyards-show-robust-growth-in-2024/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Suomalainen Neste ja KPI Ocean Connect ovat toimittaneet uusiutuvaa dieseliä (HVO100) risteilijöille Singaporessa. Nesteen MY Renewable Diesel on valmistettu 100 %:sesti uusiutuvista raaka-aineista ja voi korvata suoraan fossiiliperäisen dieselin ilman laitemuutoksia. HVO100 voi vähentää jopa 90 % kasvihuonekaasupäästöjä koko sen elinkaaren ajalta: https://www.hellenicshippingnews.com/kpi-oceanconnect-neste-and-global-energy-complete-first-delivery-of-renewable-diesel-to-the-marine-sector-in-singapore/
Suuri japanilaisvarustamo on allekirjoittanut yhteisymmärryspöytäkirjan (MoU) portugalilaisten ja pohjoisen Euroopansatamien välisestä vihreästä käytävästä. Toisena osapuolena on hollantilais-portugalilainen uusiutuvan energian yritys ja useita muita maailman johtavia energiasiirtymän yhtiöitä: https://shippingtelegraph.com/decarbonisation/mol-signs-portuguese-northern-europe-green-corridor-mega-deal/
Raportteja, tutkimuksia, selvityksiä ja seminaareja:
Merenkulun raportti (Fearnleys) viikolta 2: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/01/Fearnleys-Weekly-Report-_-Fearnpulse_compressed-5.pdf
Polttoaineraportti (MABUX): https://www.hellenicshippingnews.com/mabux-bunker-market-to-stay-the-course-in-2025/
Maailmankauppa ja politiikka:
Huolimatta sähköisiä ajoneuvoja ja maitotuotteita koskevista riidoistaan EU on edelleen Kiinan suurin ja Kiina EU:n toiseksi suurin kauppakumppani. Tekniset laitteet ja sähköiset välineet ovat suurimmat tavararyhmät: https://www.euronews.com/my-europe/2025/01/09/what-is-the-state-of-trade-relations-between-eu-and-china
Maailman taloudella on masentavat näkymät tälle vuodelle. Poliitikot voivat olla tyytyväisiä kolmen % kasvuodotuksiin mutta he eivät huomioi perustavaa laatua olevia haasteita eivätkä maailman talouden sekavuutta. Pirstoutuminen ja yhtenäisen kauppapolitiikan hajoaminen sekä geopoliittisten paineiden kasvu heikentävät näkymiä. Eurooppa pysyy heikkona ja hajanaisena. Julkinen velka on suurta USA:ssa, osassa Eurooppaa, Japanissa ja Kiinassa: https://www.hellenicshippingnews.com/outlook-2025-global-economy-will-underwhelm-amid-huge-uncertainty/
Maailman macrotalous luo uusia työpaikkoja n. 170 miljoonaa ja vanhoja työpaikkoja poistuu n. 92 miljoonaa. Mitä nuo uudet työpaikat ovat ja millaista osaamista ne vaativat? Muutokset liittyvät vihreään siirtymään ja tietotekniikkaan. Työvoiman uusoppiminen ja tietojen päivitys ovat yrityksille keskeisiä tarpeisiin vastaamiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/future-of-jobs-report-2025-the-jobs-of-the-future-and-the-skills-you-need-to-get-them/
USA:n tulevan presidentin lupauksia toimenpiteistä, joihin hän ryhtyy tullessaan virkaan: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/trump-speaks-about-panama-canal-greenland-canada-drilling-tariffs/
Mitä merenkulku odottaa? Kiina-ilmiö, Intia-ilmiö vai / ja Trump-ilmiö? Kiina muuttaa keskuspankkinsa toimintaa kohti lännen järjestelmää, Intia panostaa polttoaineisiin ja USA öljyntuotantoon: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-in-2025-the-chinese-effect-in-full-force/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Mitä on FuelEU Maritime ja mitä se merkitsee merenkululle: https://www.hellenicshippingnews.com/fueleu-maritime-what-is-it-and-what-does-it-mean-for-shipping/
FuelEU Maritimen keskeiset termit ml. jääolosuhteet ja jääluokitus: https://www.marineinsight.com/green-shipping/fueleu-maritime-simplified-terminologies/
Kansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n merellisen ympäristön suojelun alakomission MEPC83-kokous keskustelee 47 jäsenmaan ehdotuksesta merenkulun kansainvälisestä päästömaksusta. Ehdotuksen takana on yhä kasvava joukko valtioita ja sitä tukevat sekä EU että kansainvälinen varustamoyhdistys ICS: https://www.maritime-executive.com/article/47-nations-back-ics-plan-for-global-bunker-levy
Useat maat, kuten Hollanti, Ranska, Singapore, Kreikka, UK, Serbia, Bahama-saaret ja Kanada, päivittävät tai esittävät muutettavaksi merenkulun ja offshoren verotustaan: https://www.hellenicshippingnews.com/tax-update-shipping-offshore-january-2025/
Kiinan ulkoministeriö sanoo, ettei se ole tietoinen Shandong Port Groupin päätöksestä noudattaa USA:n aluksille määräämiä pakotteita. Virallinen Kiina vastustaa USA:n yksipuolisia ja pitkälle ulottuvia pakotteita ilman, että takana on YK:n turvallisuusneuvoston päätös: https://gcaptain.com/china-foreign-ministry-not-aware-of-shandong-port-group-ban-on-sanctioned-ships/
Shandong Port Groupin USA:n pakotelistan huomioiminen on pysäyttämässä kolme Iranin öljyä tuovaa alusta kesken matkan. Satamaryhmän terminaaleja on käytetty Iranin, Venäjän ja Venezuelan raakaöljyn toimittamiseen pienille yksityisille jalostamoille. Vuonna 2024 69 pakotteiden alaista säiliöalusta toi Kiinaan 303 miljoonaa barrelia öljyä: https://www.hellenicshippingnews.com/three-sanctioned-vlccs-likely-to-halt-voyage-to-shandong-after-blacklist-sources/
Iran yrittää saada Kiinan palauttamaan 25 miljoonaa barrelia öljyä, jotka ovat olleet käyttämättömänä varastoituna Kiinan satamissa kuuden vuoden ajan Trumpin ensimmäisen kauden pakotteiden vuoksi. Arvoltaan se on tämän hetken hinnoilla $1,75 miljardia. Vaikka Kiina ei tunnustakaan yksipuolisia pakotteita, osoittaa tapaus, mitä haasteita Iran kohtaa silti myydessään öljyään Kiinaan, joka ostaa 90 % sen viennistä: https://www.hellenicshippingnews.com/iran-pushes-china-to-let-it-sell-1-7-billion-worth-of-stranded-oil-sources-say/
Ukraina vei yli 88 miljoonaa tonnia tavaraa meritse viime vuonna. Kaikkiaan satamat käsittelivät 97,2 miljoonaa tonnia tavaraa, jossa on nousua vuodesta 2023 57 %: https://shippingtelegraph.com/port-news/ukrainian-ports-handled-a-record-97-2-million-tons-of-cargo-in-2024/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on pysäyttänyt Eagle S -aluksen, jonka epäillään katkoneen tietoliikenne ja sähkönsiirtokaapeleita Suomenlahdella. Merenkulkujohtaja Sanna Sonnisen mukaan aluksen käyttö on kiellettyä, kunnes kriittiset viat on korjattu. Aluksen asianajajan mukaan Suomella ei ollut oikeutta pysäyttää Suomen talousvyöhykkeellä tapahtuneesta vahingonteosta kyseistä alusta. Keskusrikospoliisi on pidättänyt aluksen, jonka käräjäoikeus on vahvistanut, Tulli on takavarikoinut sen lastin ja poliisi on asettanut 8 miehistön jäsentä matkustuskieltoon. Venäjää asia ei kiinnosta: https://www.hellenicshippingnews.com/finland-says-oil-tanker-linked-to-subsea-cable-damage-has-serious-deficiencies/
Ankkuri, jolla ilmeisesti katkaistiin Suomenlahden tietoliikenne- ja sähkönsiirtokaapelit, on löydetty: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/finland-finds-anchor-in-gulf-of-finland-as-cable-damage-probe-continues/
Tutkijat epäilevät, että Eagle S olisi katkonut enemmänkin kaapeleita, mikäle sitä ei olisi viranomaisten toimesta pysäytetty. Merenpohjasta nostetun ankkurin kruunu on murtunut ja sen kynnet ovat lyhyemmät kuin normaalisti. Aluksen aiemmistra kuvista selviää, että se oli varustettu normaalilla Hall tai Speck-tyyppisellä ankkurilla, kuten useimmat kauppa-alukset: https://www.maritime-executive.com/article/dark-fleet-tanker-might-have-damaged-more-subsea-lines-if-not-stopped
Tarkastuksessa on selvinnyt, että 80 %:lla pakotteiden alaisista aluksista ei ole vahvistettua vakuutusta. Pakotteiden alaisten säiliöalusten keski-ikä, 21 vuotta, on 8 vuotta korkeampi kuin kaikkien säiliöalusten. Pakotteet ovat hidastaneet varjolaivaston kasvua mutta edelleen se kasvaa 10 aluksen kuukausivauhtia: https://splash247.com/audit-finds-more-than-80-of-sanctioned-ships-have-no-confirmed-insurance/
Belgian mukaan se näkee selvää edistymistä taistelussa huumeiden salakuljetusta vastaan. Antwerpenin satamassa takavarikoitiin vuonna 2024 44 tonnia kokaiinia. Se on kaksi kolmasosaa vähemmän kuin vuoden 2023 121 tonnia. Viime vuonna takavarikoitiin lähtömaassa tai kauttakulkumaassa lisäksi 91 tonnia Belgiaan matkalla ollutta huumetta, joka on 11 tonnia enemmän kuin edellisenä vuotena: https://www.maritime-executive.com/article/belgium-sees-success-in-fight-against-port-of-antwerp-s-cocaine-problem
Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:
Brittiläinen P&I-vakuuttaja West P&I on ostanut kokonaan ruotsalaisen Nordic Marine Insurancen, jonka osakas se on ollut jo vuodesta 2020. Kaupalla West monipuolistaa tuotevalikoimaansa ja Nordic jatkaa itsenäisesti toimintaansa Tukholman ja Pireuksen toimistoissaan samalla brändillä ja henkilöstöllä kuin tähänkin asti: https://www.hellenicshippingnews.com/west-pi-fully-acquires-nordic-marine-insurance/
Järjestöt, yhdistykset ja NATO:
Puolustusliitto NATO suunnittelee suurempaa laivastotoimintaa Itämerelle suojaamaan kriittistä vedenalaista infrastruktuuria. Toimintaa valmistelee Hollannissa sijaitseva Brunssumin NATO-esikunta. Suomen tasavallan presidentti on kutsunut Itämeren NATO-maat ja NATO:n pääsihteerin kokoukseen ensi viikon tiistaiksi: https://www.sjofartstidningen.se/nato-planerar-insats-i-ostersjon/
6PAC+ yhteenliittymä, joka on Tyynen meren, Karibian ja Afrikan saarivaltioiden koalitio, ajaa IMO:ssa pitäviä toimia kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi ja päästömaksun käyttöönottamiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/6pac-alliance-advocates-for-ambition-and-equity/
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Porista Ruotsin Halmstadiin matkalla ollut 90-metrinen rahtialus sai konevian Gotska Sandönin lähellä. Ruotsin rannikkovartioston alus hinasi sen Kappelhamnsvikeniin aluksen ankkurin alettua laahaamaan kovenevassa tuulessa. Alus odottaa siirtoa hinauksessa telakalle: https://www.sjofartstidningen.se/fartyg-fick-nodbogseras/
Punaisella merellä palavana pelastetun säiliöaluksen pelastustoimet on saatu päätökseen. Sen lasti on purettu ja alus viedään romutettavaksi: https://splash247.com/epic-salvage-of-sounion-tanker-complete/
Kriisit ja merirosvous:
Merenkulkuun kohdistuvat merirosvous ja aseelliset ryöstöt ovat kasvussa Aasiassa. Viime vuonna raportoituja tapauksia oli 107, kun edellisenä vuonna niitä oli 101. Noista 107 tapauksesta jäi 11 yrityksiksi. Tapauksista 58 % tapahtui Malakan ja Singaporen salmissa, loput eri maiden ankkuripaikoilla ja satamissa: https://shippingtelegraph.com/piracy-news/piracy-and-armed-robbery-alert-for-significant-rise-in-asia-incidents/
Kaakkois-Aasian merirosvous ja aseelliset ryöstöt ovat 57 % maailman kaikista tapauksista. Pelkästään Singaporen salmi edustaa 40 % kaikista tapauksista. Lisäksi alueella on vakavaa AIS-häirintää varsinkin Etelä-Kiinan merellä Malesian edustalla. Myös geopoliittiset uhat alueella ovat merkittäviä: https://www.seatrade-maritime.com/piracy/asian-maritime-security-in-q4-ais-spoofing-and-crimes-at-sea
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Euronews Today https://www.euronews.com/my-europe/
Euronews Travel https://www.euronews.com/travel/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/