Mitä tarkoittaa termi:
SES (Surface Effect Ship): https://en.wikipedia.org/wiki/Surface_effect_ship
Mikä yritys tai yhdistys:
UANI (Uniten Against Nuclear Iran): https://en.wikipedia.org/wiki/United_Against_Nuclear_Iran
UN DESA (United Nations Department of Economic and Social Affairs): https://www.un.org/en/desa
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Yleisin haavoittuvuus Tyynellä merellä on yhteyskatkos. Varsinkin pienet saarivaltiot ovat haavoittuvimmillaan: https://www.maritime-executive.com/editorials/vanuatu-illustrates-risks-of-thin-subsea-cable-infrastructure
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Podcast: miltä merenkulku vuonna 2025 näyttää: https://www.seatrade-maritime.com/containers/shipping-markets-outlook-for-2025
Maailman kauppalaivaston arvo ylittää ensimmäistä kertaa $2 biljoonaa mukaan lukien uudisrakennustilaukset. Vuonna 2020 arvo oli $1,2 biljoonaa: https://splash247.com/value-of-global-merchant-fleet-leaps-by-two-thirds-in-the-2020s-to-cross-2trn-mark-for-first-time/
Mitä ovat Panamax-alukset: https://www.marineinsight.com/types-of-ships/what-are-panamax-ships/
Kaapelialukset ovat kapea sektori merenkulussa, vain 75 toiminnassa olevaa alusta. Niille on avautunut aivan uusi markkinarako samalla, kun markkinoille on ilmestynyt uusi toimija, kaapelinkatkojat. Itämeren lisäksi kaapelin katkeamisesta epäillään kauppa-alusta Taiwanin vesillä. Lisäksi uutta on FuelEU Maritime, Suezin kanavan talouskriisi, uhkaava Panaman kanavan kriisi ja kyberhyökkäys: https://splash247.com/the-stories-that-made-a-splash-over-christmas/
Pandemia opetti toimitusketjua häiriöistä mutta silti tarvitaan lisää työtä sen eteen: https://www.freightwaves.com/news/disruptions-panel-supply-chain-stronger-after-pandemic-but-more-work-is-needed
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Konttirahti-indeksi nousi 3 %. Rahdit Shanghaista Eurooppaan pysyivät vakaina: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-up-by-3-last-week/
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Ylikapasiteetti ja petrokemian epävarma palautuminen varjostavat LPG-kuljetuksia. Markkinat ovat vakaat mutta runsas alusten uudistuotanto pitää rahdit vuoden 2024 tasoa alempana: https://www.hellenicshippingnews.com/overcapacity-and-uncertain-petchem-recovery-cloud-lpg-shipping/
Kylmän talven tullessa EU voi kärsiä kaasupulasta. Kolmen Ukrainan sodan vuoden aikana on ollut aikaa sopeutua mutta se on jäänyt tekemättä maiden uskoessa kaasuntoimitussopimuksen jatkumiseen: https://www.hellenicshippingnews.com/europe-on-the-edge-as-russia-stops-gas-and-cold-snap-hits/
Iran yrittää ryhtyä kauppasuhteisiin öljyn viennistä Intiaan. Vastavuoroisesti Iran ryhtyisi yhteistyöhön Intian kanssa terrorismin vastaisessa taistelussa, joka on nousussa läntisessä Aasiassa. Intia lopetti öljykaupan Iranin kanssa Trumpin edellisen valtakauden aikana vuonna 2019. Pääsääntöisesti Iranin öljy on mennyt Kiinaan: https://www.hellenicshippingnews.com/looking-at-resuming-crude-oil-supply-to-india-expanding-trade-basket-iran/
Venezuelan öljynvienti kasvoi viime vuonna 10,5 %. Suurimmat kohdemaat olivat Kiina ja USA. USA:n suuri määrä selittyy pakotteiden määräaikaisella poistolla rehellisten vaalien järjestämiseksi. Trumpin edellisellä presidenttikaudella asettamat pakotteet saattavat palata hänen tuleessaan uudelleen valtaan: https://www.hellenicshippingnews.com/venezuelas-2024-oil-exports-climb-10-5-amid-political-turmoil/
Kenen rahtauksessa spot-rahdit kulkivat? Kiinan Unipec oli ylivoimaisesti suurin ja sitä seurasivat Chevron, Shell, ExxonMobil ja Total: https://www.seatrade-maritime.com/tankers/top-5-crude-tanker-charterers-in-2024
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Käytettyjen irtolastialusten kysyntä on säilynyt hyvänä koko vuoden 2024. Vain vuonna 2021 kysyntää oli enemmän. Rahtimarkkinoiden tilanne saattaa edellyttää hintojen tarkistusta, jotta kauppa jatkuu: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulkers-in-demand-throughout-2024/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Aida Cruises uudistaa kolme Meyerin telakalla Papenburgissa vuosina 2007 – 2009 rakennettua risteilyalustaan, Aidadivan (2025), Aidabellan (2026) ja Aidalunan (2025) €15 miljoonalla: https://www.cruiseandferry.net/articles/trimline-to-refurbish-three-ships-for-aida-cruises
Tanskalainen lauttavarustamo selvittää e-metanolin käyttöä autolautoillaan yhdessä konevalmistajan kanssa nykyisten dieselmoottorien muuttamiseksi metanolikäyttöisiksi. Moottorivalmistaja toimittaa koemoottorin tämän vuoden aikana. Mikäli se kelpaa varustamolle, ensimmäinen dieselmottori voidaan muuttaa vuonna 2027: https://www.cruiseandferry.net/articles/scandlines-and-caterpillar-motoren-to-explore-use-of-e-methanol
Tanskalainen DFDS on solminut 20-vuotisen sopimuksen Kanaalisaarten liikenteestä, vaikka brittivarustamo on valittanut siitä. Oikeusistuin on määrännyt kuulemiset tammikuun puoleen väliin: https://maritime-executive.com/article/dfds-signs-jersey-channel-islands-ferry-contract-despite-brittany-s-appeal
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 6.1.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Abudhabilainen satamaoperaattori on vakiinnuttanut asemansa maailmankaupan logistiikassa yllättävällä laajenemistahdilla ja strategisilla investoinneilla vuonna 2024: https://www.hellenicshippingnews.com/ad-ports-group-closes-2024-with-strong-growth-solidifying-its-position-as-a-leading-integrated-trade-and-logistics-group/
Mitkä lentoyhtiöt olivat ajallaan määränpäässä? Finnair ei päässyt listoille: https://www.euronews.com/travel/2025/01/06/delta-iberia-vueling-which-airlines-were-most-on-time-in-2024
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Miten saada matkustaja-autolautat edullisemmiksi rakentaa? Mikäli saataisiin luotua alusmalli, joka olisi sovelias useampien varustamoiden tarpeisiin, saataisiin samalla vähennettyä kustannuksia ja alusten monimutkaisuutta, joka johtuu erilaisista vaatimuksista. Ongelma on eri liikennealueiden hyvinkin vaihtelevat vaatimukset, johon ei liene tulossa muutosta: https://www.cruiseandferry.net/articles/making-ferries-more-affordable
USA:n telakkateollisuuden odotetaan kasvavan nykyisen presidentin tekemien lainsäädäntömuutosten ja Trumpin toisen kauden päätösten takia. 1980-luvun alkupuolen yli 300 telakasta määrä on vähentynyt karkeasti 20 yksityiseen ja valtion telakkaan. USA:n telakkateollisuuden uudistaminen on tärkeää vankan laivaston ylläpitämiseksi ja siviilialusten rakentamiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/growth-likely-on-the-horizon-for-americas-shipyards-in-2nd-trump-administration/
Korealaistelakan keskinopeat apukoneet ovat ohittaneet perinteiset valmistajat Suomessa, Saksassa ja Japanissa. Korealaistelakalla on 35 % markkinaosuus: https://www.hellenicshippingnews.com/hd-hyundai-exports-himsen-engines-to-60-countries-dominating-global-market/
Singaporelaistelakka on toimittanut ensimmäisen SES-aluksensa tilaajalle. SES-aluksessa on katamaraanirunko ja ilmatyyny. Alus on tarkoitettu miehistönvaihtoihin: https://www.seatrade-maritime.com/offshore-vessels/offshore-crew-transfer-at-over-50-knots
Autonomiset järjestelmät voivat parantaa merenkulkua monella tapaa. Niillä voidaan optimoida polttoaineen kulutusta ja käyttöä sekä pienentää alusten miehistöjä merenkulkijoiden vähentyessä luopumatta heistä kuitenkaan kokonaan: https://splash247.com/steering-through-the-challenges-of-maritime-autonomy/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Merenkulun päästöt ovat n. 4 % korkeammat kuin ennen korona-aikaa. Syynä ovat lähinnä pidentyneet kuljetusmatkat. Uudisrakennustilauksista vuonna 2024 puolet tilattiin vaihtoehtoisella polttoaineella (727 alusta), joista 297 LNG:llä, metanolilla 118, ammoniakilla 25, LPG:llä 72 ja vedyllä 12 tilausta. Valmius vaihtoehtoiseen polttoaineeseen oli lisäksi 452 tilauksessa: https://www.hellenicshippingnews.com/clarksons-shipping-emissions-back-at-pre-covid-levels-expected-to-have-risen-by-4-in-2024/
Raportteja, tutkimuksia, selvityksiä ja seminaareja:
Aluskierrätysraportti (Best Oasis) viikolta 1: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/01/Weekly-Ship-Recycling-Report-28-December-2024-03-January-2025_compressed.pdf
Säiliöalusraportti (Affinity) viikolta 1: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/01/Affinity-Tanker-Weekly-03.01.2025-HSN.pdf
Markkinaraportti (Advanced) viikolta 1: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2025/01/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-1.pdf
Offshore palvelut (Maritime Executive): https://maritime-executive.com/magazine/the-maritime-executive-s-offshore-services-issue-is-out-now-read-online
Maailmankauppa ja politiikka:
BKT:llä asukasta kohden mitattuna USA:n köyhin osavaltio ohittaa kaikki muut EU:n jäsenmaat paitsi Saksan. Suomi ei näy listatuissa maissa. Ostovoimaindeksillä tarkistettuna tilanne muuttuu merkittävästi. Tässä listauksessa Suomi on hieman EU:n keskiarvoa ylempänä: https://www.euronews.com/business/2025/01/03/the-poorest-us-state-rivals-germany-gdp-per-capita-in-the-us-and-europe
Mitä on maailmantalouden lukujen takana? YK:n alainen UN DESA julkaisee tammikuun 9. päivä raporttinsa: https://www.hellenicshippingnews.com/behind-the-numbers-of-a-new-report-on-the-global-economy/
Mikä on Kiinan tuottavuuden laskun ja talouden hidastumisen syynä? Tehdastuotannon tuottavuuden lasku ja kiinteistömarkkinat, jotka ovat matalan tuottavuuden ala, jota Kiinan hallitus elvytti, ovat osa kysymystä. Keskeiset tekijät lienevät, että Kiina on kasvupotentiaalinsa ylärajalla ja Kiinan väestön ikärakenteen kehitys: https://www.hellenicshippingnews.com/factors-behind-chinas-declining-productivity-and-economic-slowdown/
Dieselin hinta on ollut kuukauden nousussa. Heikko kysyntä tosin kasvattaa USA:n ja Luoteis-Euroopan varastoja: https://www.hellenicshippingnews.com/diesel-premiums-rise-for-fourth-week-pertamina-seeks-prompt-jan-cargoes/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Suomen poliisi on pidättänyt Eagle S -aluksen ja sen miehistön toistaiseksi. Kahdeksan miehistön jäsentä on matkustuskiellossa rikoksesta epäiltynä. Tutkimukset jatkuvat: https://www.hellenicshippingnews.com/finnish-police-detain-russian-ghost-fleet-ship-crew-as-cable-damage-probe-continues/
Suomen merenkulkuviranomainen aloitti satamavaltiotarkastuksen Eagle S -aluksessa: https://gcaptain.com/finland-begins-port-state-inspection-on-detained-tanker-eagle-s/
Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:
Lontoo on maailman vakuutusmarkkinoiden keskus. Vakuutus tarvitaan, ettei tarvitse maksaa vahinkoja omasta pussista. Yleensä se on myös edellytys lastin saamiseksi. Sotavaaravakuutuksilla on kriisitilanteissa todella suuri merkitys sekä vakuutuksen ottajalle että sen antajalle: https://gcaptain.com/the-wartime-risk-insurers-making-fortunes-keeping-trade-moving/
Järjestöt, yhdistykset ja NATO:
Ei-valtiollinen organisaatio UANI vaatii maailmanlaajuista yhteistyötä ja strategiaa Iranin öljynviennin estämiseksi. Sen mukaan pitäisi löytää uusia menetelmiä perinteisten lisäksi, jotta voidaan estää Iranin nopea reagointi nykyisiin pakotteisiin ja niiden löysään täytäntöönpanoon: https://maritime-executive.com/article/uani-calls-for-new-enforcement-methods-as-iran-s-oil-exports-grow
Ympäristö ja ilmastonmuutos:
Suomi on hyväksynyt muutokset, jotka kieltävät pakokaasupesurien vesien ja jätteiden, käsitellyn jäteveden ja harmaan veden laskemisen aluevesilleen. Kielto tulee voimaan tämän vuoden heinäkuun alussa. Suljetun kierron pesuvesien ja jätteiden laskeminen aluevesille kielletään vuoden 2029 alusta. Suomi käyttää täysimääräisesti hyväkseen saaripoikkeuksen: https://shippingtelegraph.com/maritime-insurance-news/finland-amendments-on-ship-discharges-at-sea-fueleu-ship-recycling/
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Kertsin salmen öljypäästöt saavuttivat Krimin niemimaan rannat: https://www.maritime-executive.com/article/kerch-strait-fuel-oil-spill-reaches-crimea
Aluskierrätys, romutus:
Bangladeshin aluskierrätystelakoiden romutusluvut ovat pudonneet alle miljoonan bruttotonnin. Taso oli näin alhaalla vuonna 2004. Syynä ovat pandemia, Ukrainan sota ja Hongkongin sopimuksen vaatimat toimenpiteet. Vain 10 – 15 telakkaa täyttää vaatimukset, kun Intiassa Alangissa määrä on 120. Viime vuonna Bangladeshissa romutettiin 46 % aluksista ja Intiassa 33 %, Tänä vuonna Bangladeshia uhkaa putoaminen pois romutusmaailman kartalta: https://www.hellenicshippingnews.com/bangladesh-scrap-ship-imports-drop-to-two-decade-low-in-2024-for-pandemic-war-setbacks/
Kriisit ja merirosvous:
Itämeren kaasuputki- sekä tele- ja sähkökaapelivauriot: https://gcaptain.com/a-timeline-of-suspected-baltic-sea-sabotage-incidents/
Taiwanin rannikkovartiosto epäilee kiinalaisalusta telekaapelin vahingoittamisesta: https://www.maritime-executive.com/article/chinese-freighter-suspected-of-severing-telecom-cable-off-taiwan
Kiinalainen iso rannikkovartioalus on partiomatkalla Luzonin saaren edustalla, joka on Filippiinien talousvyöhykettä, jota Kiina on vaatinut itselleen. Alus tuli alle 50 mailin päähän Filippiinien pääkaupungista: https://www.maritime-executive.com/article/china-sends-largest-cutter-on-law-enforcement-patrol-off-luzon
Venäjä evakuoi joukkojaan ja tarvikkeita Syyriasta Al-Assadin hallinnon kaaduttua. Arvioidaan, että kuljetuksia tarvitaan ainakin 25 tavaroiden siirtämiseksi. Niiden suuntana lienee Libya, jonka kanssa Venäjä on vahvistanut suhteitaan. Samalla Venäjä neuvottelee Syyrian hallinnon kanssa yhteistyön jatkosta: https://maritime-executive.com/article/report-russian-ships-heading-to-syria-to-move-equipment-to-libya
Venäjän sotilaskuljetukset merellä ovat viime aikoina vaarantuneet. Ukrainan sodan menestys on vahvasti sidoksissa näihin kuljetuksiin: https://www.maritime-executive.com/editorials/risk-rises-for-russian-military-cargoes-at-sea
USA iski tomahawkilla huthien asemiin: https://www.maritime-executive.com/article/video-u-s-navy-launches-tomahawk-missile-strike-against-houthi-targets
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/