Luetuimmat uutiset vuonna 2024:
gCaptain: https://gcaptain.com/a-look-back-at-maritimes-biggest-stories-of-2024/
The Maritime Executive: https://www.maritime-executive.com/editorials/the-maritime-executive-s-most-popular-magazine-articles-of-2024
Svenska Sjöfartstidningen: https://www.sjofartstidningen.se/de-blev-arets-mest-lasta-artiklar-3/
Mitä tarkoittaa termi:
APAC (Asia PACific): https://en.wikipedia.org/wiki/Asia%E2%80%93Pacific
APEC (Asia Pacific Economic Cooperation): https://en.wikipedia.org/wiki/Asia-Pacific_Economic_Cooperation
IMDG (International Maritime Dangerous Goods code): https://www.imo.org/en/OurWork/Safety/Pages/DangerousGoods-default.aspx
Irtolastialus: https://en.wikipedia.org/wiki/Bulk_carrier
Jääluokitus: https://fi.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4%C3%A4luokitus
LNG (Liquefied Natural Gas): https://fi.wikipedia.org/wiki/Nesteytetty_maakaasu
Säiliöalus: https://fi.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4ili%C3%B6alus
Warship: https://en.wikipedia.org/wiki/Warship
Mikä yritys tai yhdistys:
IMPA (International Maritime Pilots’ Association): https://www.impahq.org/about-impa
MPA (Maritime and Port Authority of Singapore): https://en.wikipedia.org/wiki/Maritime_and_Port_Authority_of_Singapore
MSA (China Maritime Safety Administration): https://en.wikipedia.org/wiki/China_Maritime_Safety_Administration
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Vihreän alusrahoituksen haasteet eivät ole poistuneet viidenkään vuoden jälkeen siitä, kun Poseidon periaatteet otettiin käyttöön. Poseidon periaatteet ovat joukko ohjeita, joiden tarkoituksena on edistää alusten ympäristöllisesti kestävää kehitystä ja vähentää CO₂-päästöjä. Tänä päivänä mukana on 14 maasta 35 pankkia, jotka vastaavat n. 80 %:sta alusrahoituksista määrältään n. $240 miljardia: https://www.hellenicshippingnews.com/challenges-of-green-financing-persist-5-years-after-the-adoption-of-poseidon-principles/
Koko toimitusketjun tulee olla mukana jakamassa riskejä päästövähennyksistä, jotta energiaa säästävät laitteet ja teknologia saadaan käyttöön. Vastuu uusiin sovelluksiin investoimisesta ja käyttöönotosta ei voi olla ainoastaan varustamoiden harteilla vaan se tulee jakaa kaikkien osapuolten kesken: https://www.hellenicshippingnews.com/risk-sharing-key-component-to-viable-emissions-reduction/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Neste-, kemikaali- ja kaasukuljetukset:
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Offshore ja merituulivoima:
Kustannukset ovat merituulivoiman suurimmat haasteet vuonna 2024 ja niiden alentamisen tulee olla päätavoite, jotta varsinainen tavoite 500 GW vuoteen 2030 mennessä, saavutetaan. vastatuuli hankkeille USA:ssa ja EU:ssa on nostanut Aasian Tyynen meren alueen (APAC) suurimmaksi merituulivoimamarkkinaksi. APAC-alueella rakennettiin 51 % kaikesta maailman tuulivoimasta ja sen odotetaan nousevan 61 %:n: https://www.maritime-executive.com/article/cost-remained-offshore-wind-s-key-challenge-in-2024
Väylät, kanavat ja sisävedet:
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 1.1.2025: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
Amiraliteetin telakalla Pietarissa on laskettu vesille toinen aseistettava arktinen jäänmurtaja Venäjän laivastolle. Käyttöön otettaessa alus on osa pohjoisen laivaston Kola-divisioonaa. Alus on jääluokassa Arc7. Sarjan ensimmäinen alus lähti merikoeajoille tänä syksynä. Vuonna 2024 Kiina otti käyttöön kaksi jäänmurtajaa. Venäjä lähetti neljännen Arktika-luokan ydinjäänmurtajan merikoeajoille, laski vesille viidennen ja kölin kuudennesta. Lisäksi laivasto otti jäänmurtajan käyttöön Tyynellä merellä: https://gcaptain.com/russian-navy-launches-second-arctic-combat-icebreaker/
Enemmänkin Venäjän jäänmurtajauudisrakennuksista: https://www.maritime-executive.com/article/russia-mark-s-completion-of-fourth-project-22220-nuclear-powered-icebreaker
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Vuosien suunnittelun jälkeen Helsingin Länsisataman kehittämistyöt ottivat tänä vuonna merkittävän harppauksen eteenpäin. Tärkeitä etappeja olivat Länsiväylältä Länsisatamaan johtavan satamatunnelin linjauksen valinta ja tunnelin kaavoituksen aloitus. Ensi vuonna työt alkavat viimein myös näkyä Jätkäsaaressa: https://www.portofhelsinki.fi/tietoa-meista/helsingin-satama/ajankohtaista/lansisataman-uudistustyot-paasivat-vauhtiin-vuonna-2024/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Huolimatta kovasta kilpailusta kiinalaisten telakoiden kanssa eteläkorealainen telakka on ulkoistanut saamansa 4 Suezmax-säiliöaluksen tilauksen Kiinaan. Kyse on strategisesta liikkeestä, jonka syynä on maata vaivaava työvoimapula ja häiriöt yhtiön telakkakapasiteetissa: https://www.hellenicshippingnews.com/samsung-heavy-industries-subcontracts-4-suezmax-tankers-to-china-due-to-labor-shortages/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Venäjän putkikaasusopimuksen päättyminen Ukrainan kanssa siirtää kaasuntuonnin EU:ssa maakaasusta LNG:hen. EU:n jälleenkaasutuslaitokset ovat tällä hetkellä vajaakäytössä mutta LNG:n tuonnin lisääntyessä niitä tarvitaan: https://www.hellenicshippingnews.com/trump-likely-to-expand-oil-sanctions-on-iran-but-may-broaden-tactics/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
USA:n merivartiosto varoittaa varustamoja väärennetyistä luotsitikkaista, jotka ovat jo johtaneet onnettomuuksiin luotseille. Luotsitikkaat ovat tarkoin säädeltyjä ja sertifioituja mutta kustannussyistä usein myös väärennettyjä. Kansainvälisen meriluotsien liiton (IMPA) mukaan n. 20 % luotsitikkaista ei täytä määräyksiä. EU:n turvallisuuslähettiläs, meriluotsi Arie Palmersin mukaan määrä on huomattavasti suurempi: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-coast-guard-warns-shipowners-to-watch-out-for-fake-pilot-ladders
Raportteja, tutkimuksia, selvityksiä ja seminaareja:
Konttiraportti (Ningbo) viikolta 52: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/12/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2024-12.21-12.27.pdf
Maailmankauppa ja politiikka:
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Viron alusrekisteri tarjoaa nopeaa palvelua ja matalaa byrokratiaa: https://www.maritime-executive.com/features/estonian-flag-offers-fast-service-low-bureaucracy
Viro lähettää partioaluksen valvomaan vedenalaista kaapelia: https://gcaptain.com/estonia-sends-navy-ship-to-guard-subsea-power-cables/
Varustamo hakee Eagle S -aluksen vapauttamista asianajajan avulla: https://gcaptain.com/shipowner-seeks-release-of-tanker-seized-in-finland-cable-probe/
Saksan ulkoministeri varoittaa Venäjän harmaasta laivastosta ja vaatii lisää pakotteita Venäjää vastaan sekä investointeja kansalliseen turvallisuuteen: https://www.hellenicshippingnews.com/german-foreign-minister-warns-of-russian-shadow-fleet/
Presidentti Trump saattaa laajentaa Iranin pakotteita koskemaan koko toimitusketjua. Hän joutuu kuitenkin toimimaan sen ristipaineen alla, että Iranin öljyntuotannon lasku johtaa vääjäämättä maailmanmarkkinahinnan nousuun. Ensi vuodelle Brent-viitelaadun hinnan arvioidaan olevan $72 / barreli mutta tuotannon supistuminen saattaa nostaa sen $90 tai korkeammaksi: https://www.hellenicshippingnews.com/trump-likely-to-expand-oil-sanctions-on-iran-but-may-broaden-tactics/
Ukrainan vienti kasvoi vuonna 2024 arvoltaan 13 % ja määrältään 29 %. Tavaraa vietiin 129 miljoonaa tonnia arvoltaan $41 miljardia, jossa merenkulun elpyminen oli keskeinen veturi. EU säilyi suurimpana kauppakumppanina ($24,5 miljardia), jota seurasivat Kiina ($2,3 miljardia), Turkki ($2,1 miljardia) ja Egypti ($1,6 miljardia): https://www.maritime-executive.com/article/maritime-trade-leads-revival-of-ukraine-s-export-economy
Eteläamerikkalaisen Guyanan merenkulkuhallinto varoittaa, että viisi USA:n pakotelistalle asettamaa säiliöalusta käyttää väärennettyä alusrekisterimerkintää ja Guyanan lippua. Guyanan alusrekisteri on suljettu ja käytössä vain maan kansalaisille ja asukkaille, Karibian yhteisön maiden kansalaisille sekä Guyanan lakien mukaan perustetuille yhtiöille: https://www.maritime-executive.com/article/tankers-sanctioned-by-u-s-are-part-of-a-false-flag-operation-says-guyana
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Törkeästä vahingonteosta epäilty säiliöalus oli vetänyt ankkuria/ankkurikettinkiä perässään 50 mailia tullessaan paikalle, jossa Suomen merivartiosto pysäytti sen. Nostettaessa kettinki siitä puuttui varsinainen ankkuri. Pohjan tutkimukset jatkuvat säiden salliessa. Vakoilulaitteita ei ollut löytynyt aluksen pidätykseen mennessä: https://www.maritime-executive.com/article/suspected-sabotage-ship-dragged-anchor-for-up-to-50-nautical-miles
Suomenlahden merivartiosto keskittyy Venäjän liikenteeseen kytkeytyvien harmaan laivaston alusten valvontaan: https://www.maritime-executive.com/article/finnish-coast-guard-monitoring-tankers-as-one-drifts-with-engine-troubles
Bangladeshissa aluksen konemies surmasi seitsemän miehistön jäsentä ja haavoitti vakavasti kahdeksatta. Hän oli tyytymätön palkkaansa ja työolosuhteisiin. Hän syötti miehistölle unilääkettä ruuan yhteydessä, jonka jälkeen hän tappoi heidät palokirveellä ja veitsellä. Alus oli joella ankkurissa ja tuhotyönsä jälkeen konemies ajoi aluksen karille. Valtio suostui maksamaan menehtyneiden omaisille kompensaatiota: https://www.maritime-executive.com/article/disgruntled-crewmember-kills-seven-shipmates-on-bangladeshi-freighter
Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:
USA:n viranomainen on julkaissut ohjeen litiumparistojen kuljetuksesta. Riippuen kuljetusreitistä laivaajien tulee noudattaa joko kansallista tai IMO:n määräystä (IMDG): https://gcaptain.com/u-s-agency-issues-new-lithium-battery-transport-guide-as-fire-risks-grow/
Järjestöt, yhdistykset ja NATO:
Ympäristö ja ilmastonmuutos:
Perun ja Equadorin viranomaiset varoittavat ihmisiä pysymään poissa valtameren rannoilta massiivisten, kolme kertaa normaalia suurempien aaltojen iskiessä rantaan ja huuhtoessa ranta-alueita. Perussa viranomaiset joutuivat sulkemaan 100 maan 121 merisatamasta. Ilmiön aiheuttaa voimakkaiden tuulten ja korkean vuoroveden yhdistelmä: https://www.maritime-executive.com/article/video-peru-and-ecuador-pounded-by-high-waves-killing-two-and-closing-ports
Kuinka kauan pohjanmustavalas elää verrattuna eteläiseen serkkuunsa: https://www.maritime-executive.com/editorials/north-atlantic-right-whales-are-dying-decades-earlier-than-normal
Vuoden kirjat valtameristä: https://www.maritime-executive.com/editorials/the-best-ocean-books-of-2024
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Boston satamassa laiturissa olleessa lounasristeilyaluksessa syttyi tulipalo ja 16 henkeä evakuoitiin alukselta. Tulipalon sytytti palava lämmitysastia, jonka apulainen oli laittanut tarkemmin katsomatta roskiin. Ihmishenkiä ei menetetty eikä päästöjä tullut. Onnettomuustutkintalautakunta vaatii tiukempia turvallisuusvaatimuksia kaikille kansallisille matkustaja-aluksille. Onnettomuuden sattuessa aluksella oli ainoastaan tarjoiluhenkilökuntaa: https://www.maritime-executive.com/article/ntsb-fire-on-dinner-cruise-boat-shows-need-for-industry-wide-sms-rules
Singaporelainen ja japanilainen irtolastialus törmäsivät Kiinassa Jangtse-joella. Yhteentörmäyksessä molemmat saivat vaurioita ja toisesta pääsi yhdeksän tonnia polttoainetta jokeen. Shanghain merenkulkuviranomainen vastaa joen puhdistustoimista ja Singaporen merenkulkuviranomainen tutkinnasta. Törmäyksestä ei aiheutunut loukkaantumisia: https://gcaptain.com/bulk-carriers-collide-in-chinas-changjiang-river-spilling-fuel-oil/
Aluskierrätys, romutus:
Kriisit ja merirosvous:
Venäjällä on vaikeuksia pitää asemiaan itäisellä Välimerellä. Al-Assadin tukeminen vei yhteistyöhalut vallan ottaneilta kapinallisilta ja he tekivät selväksi, ettei vanha meno voi jatkua. Onko Libya Venäjän seuraava tukikohta Välimerellä? Joka tapauksessa Levantin vallanjako on menossa uusiksi: https://www.maritime-executive.com/editorials/russia-struggles-to-salvage-its-mediterranean-investment
Israel lupaa hutheille saman kohtalon kuin on kohdannut Hamasta ja Hizbollahia. Tilanne tulee YK:n turvallisuusneuvoston käsittelyyn. Israelin YK-lähettiläs on ilmoittanut Israelin puolustavan itseään iskemällä huthi-kohteisiin elleivät iskut Israeliin lopu. YK:n Lähi-Idän apulaispääsihteeri on puolestaan varoittanut tilanteen eskaloimisen vaaroista turvallisuusneuvostoa ja vaatinut hutheja lopettamaan iskut: https://gcaptain.com/at-un-israel-warns-houthis-risk-same-fate-as-hamas-and-hezbollah/
Historian havinaa:
Kymmenen suurinta tykkiä, jotka on asennettu sota-alukseen: https://www.marineinsight.com/know-more/10-largest-naval-guns-ever-mounted-on-warships/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/