Merenkulun uutisia 23.12.2024: Hyvää joulunaikaa!

Digitalisaatiosta, tukea EU:lta tekoälytehtaille, AtoB@C Shippingille uusi alus, katsaus vuoteen 2024, Axferries voitti 4 pääreittiä, risteilyliikenne palautuu, jäätilanne, Långnäs rakentaa, artikkeleita FuelEU Maritimesta, raportteja, ennuste ensi vuodelle, Yi Peng 3 on matkalla tutkimusten jälkeen, painolastipäiväkirjanpitoon muutoksia.

Mikä yritys tai yhdistys:

Clyde & Co: https://www.clydeco.com/en/about

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Digitalisaatio ei ole pelkkä trendi vaan välttämättömyys merenkululle. Säädösten noudattaminen ja kestävän kehityksen tavoitteet vaativat digitaalisia sovelluksia, jotta varustamot kykenevät navigoimaan CII:n, FuelEU Maritimen ja EU ETS:n kaltaisten säädösten monimutkaisessa ympäristössä: https://www.hellenicshippingnews.com/embracing-ship-digitalization-the-key-to-smooth-compliance-with-fueleu-maritime-cii-and-eu-ets-regulations/

Ranskalaisen Kplerin aikomus ostaa alusten seurantayhtiö Spire Maritime on tuonut esille kartelliepäilyksiä USA:n viranomaisissa. Kplerille siirtyisi kaupassa Spire´n satelliitit ja merenkulun AIS tietovirta, jota ne seuraavat ympäri maapalloa. Niiden kapasiteetti on ylivoimainen verrattuna kilpailijoihin. Päivitystahti on 15 minuutin välein. Kpler on ollut valikoiva asiakkaidensa suhteen: https://gcaptain.com/kplers-spire-acquisition-sparks-antitrust-concerns-in-ais-ship-tracking/

EU on myöntänyt seitsemälle uudelle tai modernisoidulle tekoälytehtaalle 1,5 miljardia €:a rahoitusta. Tehtaat sijaitsevat Kajaanissa, Linköpingissä, Bissenissä, Stuttgartissa, Bolognassa, Barcelonassa ja Ateenassa. Kajaanin hankkeessa ovat mukana lisäksi Tsekki, Tanska, Viro, Norja ja Puola. Kukin toimii eri alueilla ja Kajaani tarjoaa lisäksi koulutusmahdollisuuden: https://www.euronews.com/next/2024/12/21/the-eu-is-set-to-create-7-new-ai-factories-around-europe-what-are-they-and-what-will-they-

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

AtoB@C Shipping, ESL Shippingin tytäryhtiö, on saanut viidennen hybridialuksensa, ms Maximarin, vuoden sisään intialaiselta telakalta. Kaikkiaan aluksia tulee 12, jotka kaikki tulevat hoidettavaksi Ystadista. Kuudes alus, ms Deltamar, on kuun alussa laskettu vesille ja luovutetaan alkuvuodesta. Loput tulevat neljännesvuosittain. Alus on 5´350 DWT ja jääluokassa 1A: https://www.sjofartstidningen.se/femte-fartyget-levererat-till-atobc-shipping/

Podcast: merenkulkukatsaus vuoteen 2024: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-transportation/shipping-and-maritime-2024-a-year-in-review

Kolumni: Kiina on maailman suurin alusten omistajavaltio DWT mitattuna, jolla se lujittaa asemaansa maailman merenkulussa. Se tukee myös Kiinan uusi silkkitie (BRI) hankkeita ympäri maailmaa: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-strengthening-marine-capacity-contributes-to-global-trade-devt/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Konttirahti-indeksi (Drewry) oli viime viikolla 8 %:n nousussa. Rahdit Eurooppaan ja Euroopasta ovat melko vakaat: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-up-8-last-week/

Neste- ja kaasukuljetukset:

Katsaus säiliöalusmarkkinoiden tähän vuoteen: https://www.hellenicshippingnews.com/tankers-the-year-in-review/

Euroopan markkinat tarjoavat intialaisille öljynjalostamoille hyvät markkinat: https://www.hellenicshippingnews.com/for-indian-oil-products-exporters-europe-offers-an-opportunity-like-no-other/

Venäjä oli Kiinan suurin öljyntuoja ennen Saudi-Arabiaa ja Malesiaa: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-remains-chinas-top-crude-oil-supplier-in-november-as-saudi-overtakes-malaysia/

Venäjällä pakotteen alaisia kaasusäiliöaluksia on lähtenyt liikkeelle pitkän hiljaiselon jälkeen: https://gcaptain.com/russias-lng-shadow-fleet-resumes-operations-after-months-long-hiatus/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Axferries on saanut Ahvenanmaan saaristoliikenteen neljä pääreittiä 2 + 1 vuoden sopimuksella hoidettavakseen, jonka aikana Ahvenanmaan maakuntahallitus valmistelee kilpailutuksen pidemmästä sopimuksesta. Axferries on Ahvenanmaan maakuntahallituksen ja Suomen valtion omistaman Finferriesin yhteisyritys, jota johtaa Finferriesin toimitusjohtaja: https://www.sjofart.ax/nyheter/axferries-vann-alandsk-upphandling/

Risteilyliikenteen palautuminen jatkuu ja maailman suurin risteilyvarustamo on tehnyt 25 miljardin $:n tuloksen, jossa on 15 % kasvua viime vuoteen. Vuoden nettotulos on 1,9 miljardia $:a ja operatiivinen tulos 3,6 miljardia $:a, 80 % kasvu viime vuodesta. Ensi vuodelle odotetaan 2,3 miljardin $:n nettotulosta. Yhtiön aluksista 20 % on LNG-käyttöisiä ja sen päästövähennykset ovat 11 % vuoden 2011 tasosta, vaikka kapasiteetti on kasvanut 37 %: https://gcaptain.com/carnival-reports-record-25b-revenue-as-cruise-recovery-continues/

Väylät, kanavat ja sisävedet:

Luulajan Satama on saanut uuden jäätä murtavan hinaajan, jonka jälkeen satamalla on neljä käyttökelpoista hinaajaa. Hinaajan hinta oli 16 miljoonaa €:a. Luulajan Satama vastaa myös Kalixin ja Piitimen satamajäänmurrosta. Hinaajan pituus on 33,45 metriä ja leveys 12,53 metriä. Aluksen teho on 10´000 hevosvoimaa ja paaluveto 72 tonnia: https://www.sjofartstidningen.se/ny-isbrytande-bogserbat-till-lulea/

Presidentti trump on ottanut kohteekseen Panaman kanavan läpikulkumaksut. Ne ovat hänen mukaansa USA:ta syrjiviä. Kanavan läpi kulkee 6 % maailman tavaraliikenteestä, josta joko tulee tai menee USA:han 70 %. Huolimatta kanavaa vaivanneesta kuivuudesta, se tuotti 3,45 miljardia $:a. Trumpin ulostulo tulee hankalaan aikaan, koska kanavaviranomaiset suunnittelevat toimia, joilla helpottaa kuivuuden vaikutuksia: https://gcaptain.com/trump-demands-panama-canal-reform-threatens-action-over-exorbitant-tolls/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Jäätilanne ja avustusrajoitukset Itämerellä 23.12.2024: https://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Långnäsin Satama aloittaa työt uuden terminaalin rakentamiseksi Finnlinesin aluksille ja kasvavalle matkustajamäärälle. Hanke palvelee sekä Långnäsin satamaa että Ahvenanmaan rakennusteollisuutta, jota uhkaavat lomautukset tilausten puutteessa. Matkustajamäärät ovat kasvaneet merkittävästi ja samalla Ahvenanmaa varautuu vuonna 2030 poistuvaan EU:n saaripoikkeukseen: https://www.sjofart.ax/nyheter/langnas-bygger-nytt-for-finnlines/

Rotterdam jatkaa ohjelmaansa konttikuljetusten sujuvoittamiseksi satamanosien välillä: https://www.hellenicshippingnews.com/port-of-rotterdam-authority-develops-new-connections-to-container-exchange-route/

Kiina on saanut Perun uudesta syväsatamasta 60 vuoden jalansijan Amerikassa. Maan kongressi hyväksyi tarvittavat lakimuutokset ulkomaalaisomistuksesta vastoin Perun satamaviranomaisen tahtoa. N. 1,6 miljardin $:n sijoituksella kaikkiaan 3,6 miljardin $:n hankkeessa, Kiina saa yksinomaisen käyttöoikeuden ja uuden tärkeän strategisen yhteyden Latinalaiseen Amerikkaan: https://maritime-executive.com/editorials/peru-s-new-chinese-megaport-reveals-a-refined-belt-and-road

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Tanskan varustamoyhdistys tukee IMO:n myrkyttömien laivamaalien käyttöä estämään vieraslajien leviämistä alusten mukana. Aluksen runkoon kiinnittyneet eliöt lisäävät myös polttoaineen kulutusta lisäämällä kitkaa: https://www.hellenicshippingnews.com/danish-shipping-adopts-policy-on-biofouling-management/

Eteläkorealainen telakkajätti Hanwha Group on ostanut 100 miljoonalla $:lla Philly-telakan USA:ssa. Telakka on valmistanut 50 % USA:n Jones Actin alla purjehtivista aluksista, jotka on toimitettu vuoden 2020 jälkeen. Samalla päättyy Aker Capitalin kaksikymmenvuotinen omistajuus telakassa:  https://gcaptain.com/hanwha-completes-100m-acquisition-of-philly-shipyard-marking-first-korean-shipbuilder-in-u-s/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Norjan valtio on myöntänyt Enova SF -hankkeelle 108 miljoonaa $:a rahoitusta 14 hankkeeseen, joissa selvitetään ammoniakki-, vety- ja akkukäyttöisten alusten ja niiden teknologian kehitystä: https://maritime-executive.com/article/norway-awards-100-million-to-advance-ammonia-hydrogen-and-electric-ships

Raportteja, tutkimuksia, selvityksiä ja seminaareja:

Konttialusten rahti-indeksi (VHBS) viikolta 51: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/12/New-Contex-Commentary-2024-week-51.pdf

Clyde & Co artikkeleita FuelEU Maritimesta:

  1. Merenkulun hiilineutraalius: https://www.clydeco.com/en/insights/2022/12/decarbonisation-in-shipping-an-introduction
  2. Biopolttoaineet maailmanlaajuisessa liikenteessä: https://www.clydeco.com/en/insights/2024/05/biofuels-in-international-shipping-legal-issues
  3. EU ETS merenkulussa part I: https://www.clydeco.com/en/insights/2023/12/eu-emissions-trading-system-for-maritime-transport
  4. EU ETS merenkulussa part II: https://www.clydeco.com/en/insights/2023/12/eu-emissions-trading-system-for-maritime-trans-1
  5. FuelEU Maritime Series part 1: https://www.clydeco.com/en/insights/2024/12/fueleu-maritime-series-part-1-which-type-of-vessel
  6. FuelEU Maritime Series part 2: https://www.clydeco.com/en/insights/2024/12/fueleu-maritime-series-part-2-exemptions-and-compl
  7. FuelEU Maritime Series part 3: https://www.clydeco.com/en/insights/2024/12/fueleu-maritime-series-part-3-timeline
  8. FuelEU Maritime Series part 4: https://www.clydeco.com/en/insights/2024/12/fueleu-maritime-series-part-4-compliance-and-adjus
  9. FuelEU Maritime Series part 5: https://www.clydeco.com/en/insights/2024/12/fueleu-maritime-series-part-5-rfnbos-ops-and-penal
  10. FuelEU Maritime Series part 6: https://www.clydeco.com/en/insights/2024/12/fueleu-maritime-series-part-6-legal-issues

Aluskierrätysraportti (Best Oasis) viikolta 51: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/12/Weekly-Ship-Recycling-Report-17-December-20-December-2024_compressed.pdf

Säiliöalusraportti (Affinity) viikolta 51: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/12/Affinity-Tanker-Weekly-20.12.2024-HSN.pdf

Säiliöalusraportti (Gibson) viikolta 51, vuosikatsaus: https://www.gibsons.co.uk/report/the-year-in-review/

Markkinaraportti (Advanced) viikolta 51: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/12/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-51.pdf

Maailmankauppa ja politiikka:

Katsaus ensi vuoden merenkulun tilanteeseen (FitchRatings) ennustaa, että säiliöaluskuljetukset kasvavat elleivät geopoliittiset kriisit helpota. Öljynkysynnän kasvun odotetaan olevan n. 1 miljoonaa barrelia päivässä. Irtolastikuljetusten odotetaan kasvavan n. 1 % ensi vuonna verrattuna 2,7 %:in tänä vuonna. Konttikuljetukset lisääntynevät 3 % ja kapasiteetti 5 %, jolloin rahdit laskevat edelleen: https://www.hellenicshippingnews.com/performance-of-global-shipping-segments-to-diverge-in-2025/

Presidentti Trump uhkaa EU:ta lisätulleilla, ellei se osta lisää energiaa USA:sta. USA:sta tuodun LNG:n osuus on nyt 47 % ja öljyn 17 %. Trumpin mukaan USA:n alijäämä EU:sta on huomattava mutta se koskee vain tavarakauppaa. Tavara-alijäämä oli 155,8 miljardia €:a viime vuonna mutta luvusta puuttuvat palvelujen ylijäämä 104 miljardia €:a. Trump on luvannut lisätulleja jo suurimmille kauppakumppaneilleen Kiinalle, Meksikolle ja Kanadalle: https://www.hellenicshippingnews.com/trump-urges-eu-to-boost-us-energy-imports-or-face-tariffs/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

Mitkä tekijät ovat vaikuttaneet euroalueen alamäkeen sitten vuoden 2018? Energiariippuvuuden monitahoiset ongelmat, tuotannon haavoittuvuudet ja muuttuva maailmantalouden dynamiikka: https://www.hellenicshippingnews.com/an-investigation-into-the-economic-slowdown-in-the-euro-area/

Euroopan Unioni tiukentaa otettaan Venäjän varjolaivastosta. Nyt pakotteiden alaiseksi asetetut 52 alusta nostavat alusten lukumäärän kaikkiaan 79. Alukset ovat heikkotasoisia kulkien ilman asianmukaista vakuutusta, riittämättömällä miehityksellä ja puutteellisella perusturvallisuudella: https://www.seatrade-maritime.com/tankers/europe-tightens-net-around-russia-s-shadow-fleet

Maailman yhdellä suurimmista kaasu- ja öljyvarat omistavista maista, Iranilla, on pula polttoaineesta. Kansaa on pyydetty / vaadittu säästämään energiaa. Miten se on mahdollista? Syynä on maan johdon tahto ohjata energiatulot terrorismin tukemiseen eikä energiateollisuuden ylläpitoon ja rakentamiseen: https://www.hellenicshippingnews.com/why-is-energy-giant-iran-facing-gas-shortages/

USA:ssa on tehty lakiesitys, jonka mukaan vaadittaisiin vuodesta 2029 alkaen, että Kiinan kaupassa 10 % aluksista olisi USA:ssa rakennettuja, USA:n lipun alla ja miehitetty USA:n kansalaisilla. Yksittäiset laivaajat voisivat saada sakkoja elleivät ne noudattaisi vaatimuksia. Ehdotuksen tehnyt senaattori on entinen laivaston veteraani ja ensimmäinen USA:n merenkulkuakatemian käynyt henkilö kongressissa: https://www.freightwaves.com/news/new-legislation-would-require-10-of-china-imports-to-move-on-us-ships

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Kaapelikatkoksista epäilty kiinalainen irtolastialus on päässyt lähtemään onnettomuustutkintaviranomaisen päästyä käymään aluksella. Kuukauden mittaisen diplomaattisen väännön jälkeen Kiina hyväksyi, että Ruotsin onnettomuustutkintaviranomainen voi yhdessä Kiinan vastaavan viranomaisen kanssa tutkia aluksen ja haastatella miehistöä. Suomen, Tanskan, Saksan ja Ruotsin poliisiviranomaiset olivat paikalla havainnoitsijoina: https://gcaptain.com/chinese-ship-linked-to-baltic-sea-cable-breach-resumes-voyage/

Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:

Skuldin vakuutuspolitiikan päivitys vuosille 2025 – 26: https://www.hellenicshippingnews.com/skuld-renewal-update-2-policy-year-2025-26/

Merkittäviä muutoksia painolastivesien päiväkirjanpitoon ensi vuoden helmikuun alusta lukien: https://www.hellenicshippingnews.com/essential-changes-to-ballast-water-record-keeping/

Järjestöt, yhdistykset ja NATO:

MSC:n toimitusjohtaja Soren Toft on valittu World Shipping Councilin (WSC) uudeksi puheenjohtajaksi ja Wan Hai Lines´n Randy Chen varapuheenjohtajaksi. WSC edustaa linjaliikennettä eli lähinnä konttiliikennettä: https://gcaptain.com/msc-ceo-soren-toft-elected-as-new-world-shipping-council-chair/

Ympäristö ja ilmastonmuutos:

Voimakas hurrikaaniluokan myrsky riehuu pohjoisella Tyynellä merellä aiheuttaen 20-metriset aallot. Ilmanpainelukema myrskykeskuksessa on 946 millibaria ja se liikkuu 35 solmun nopeudella itään. Tuulennopeudet ovat 25 – 36 m / s. Lähistöllä on toinen myrskykeskus, jonka ilmanpaine on 965 millibaria. Aiempi aallonkorkeusennätys 19 metriä on mitattu poijulla Islannin ja UK:n välissä vuonna 2013: https://gcaptain.com/monster-pacific-storm-unleashes-massive-65-foot-waves/

EU aikoo toimia hallitakseen mereen päässeistä muovipelleteistä aiheutuvia haittoja luonnolle. Se on valmistellut asiaa koskevaa säännöstöä, joka asettaisi tiukat vaatimukset valtamerialuksille. Ne kuljettavat 38 % kaikista EU:ssa kuljetettavista muovipelleteistä. Kolmasosa mereen pääsevästä mikromuovista tulee muovipelleteistä: https://maritime-executive.com/article/tough-regulations-for-ships-as-eu-moves-to-contain-plastic-pellet-pollution

USA:n presidentti Biden on lähettänyt valtamerten suojelusopimuksen senaatin ratifioitavaksi. Yleissopimus loisi järjestelmän, jolla voidaan perustaa valtamerille suojelualueita jopa 30 % pinta-alasta vuoteen 2030 mennessä. Jotta se menisi senaatissa läpi 2/3 pitäisi tukea sitä, jonka jälkeen presidentti voi hyväksyä sopimuksen. Kun 60 ratifiointia on saatu, tulee sopimus 120 päivän kuluttua voimaan: https://gcaptain.com/biden-pushes-historic-high-seas-treaty-to-senate/

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Guinea-Bissaun lipun alla purjehtiva kuivarahtialus lähetti hätäsignaalin Kertsin salmessa. Syynä olivat maksamattomat palkat kolmelta kuukaudelta ja pula ruuasta, viimeisin ruokatoimitus oli 15. marraskuuta: https://gcaptain.com/vessel-in-kerch-strait-sends-distress-signal/

Väärin lastattu konttialus kallistui rajusti satamassa Turkissa. Kymmenen pelastettiin 15-henkisestä miehistöstä ja viisi ehti hypätä mereen. Yksi henkilö joutui sairaalahoitoon: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/video-rahtilaivan-lastauksessa-meni-kaikki-pieleen/9072290

Kriisit ja merirosvous:

Israelin pääministerin mukaan maa aikoo jatkaa hyökkäyksiä huthikapinallisia vastaan. Sotamenestys kotirintamalla antaa sille mahdollisuuden toimia Jemeniä vastaan: https://gcaptain.com/netanyahu-says-israel-will-continue-to-act-against-the-houthis/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/