Mitä tarkoittaa termi:
OEM (Original Equipment Manufacturer): https://fi.wikipedia.org/wiki/OEM
OEM: https://en.wikipedia.org/wiki/Original_equipment_manufacturer
Mikä yritys tai yhdistys:
Kempower: https://kempower.com/about-us/
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Hollannin satamat ja alueen yritykset käyvät taisteluun kyberturvallisuuden parantamiseksi: https://shippingtelegraph.com/port-news/dutch-seaports-partner-on-a-national-cybersecurity-platform/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Kiina on ohittanut Kreikan maailman suurimpana aluksia omistavana maana bruttotonneilla mitattuna. Seuraavina tulevat Japani, Etelä-Korea ja Norja: https://splash247.com/china-stretches-lead-over-greece-as-worlds-largest-shipowning-nation/
Luottoluokittajan (Fitch Ratings) muuttunut ennuste tulevalle vuodelle. Ennuste odottaa konttiliikennettä lukuun ottamatta paranevia näkymiä monella osa-alueella- Merenkulku on kuitenkin haavoittuvin sektori geopoliittisille uhille, joita esiintyy keskeisillä pullonkaula-alueilla. USA:n presidentinvaalien tuomat kauppapoliittisten muutosten tuomat uhat saattavat vähentää varustamoiden kysyntää: https://www.hellenicshippingnews.com/fitch-ratings-global-shipping-outlook-is-stable-in-2025/
Merenkulkuraportti (Advanced) viikolta 50: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/12/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-50.pdf
Godby Shipping on ostanut chileläisen roro-aluksen ms Auroran. Alus on entinen ms Ahtela. Alus tulee Algecirasin ja Ceutan väliseen liikenteeseen: https://shippingtelegraph.com/cruise-amp-amp-ferry-news/godby-shipping-strikes-roro-buy-deal-and-secures-charter-to-peregar/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Konttirahti-indeksi (Drewry) viikolta 50: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-stable-last-week-4/
Autojenkuljetusmarkkinoiden hiljentyessä Wallenius Wilhelmsen on saanut solmittua 375 miljoonan $:n monivuotiset sopimukset kahden autontuottajan kanssa. Sopimukset edellyttävät käyttövoimana biopolttoaineita. Wallenius Wilhelmsen on maailman johtava autojenkuljettaja: https://gcaptain.com/wallenius-wilhelmsen-secures-contracts-worth-375m-as-market-shows-signs-of-cooling/
Neste- ja kaasukuljetukset:
Säiliöalusrahdit vähenivät marraskuussa. Vapaata tonnistoa oli enemmän kuin kysyntää ja toisaalta lokakuussa kysyntä nousi: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-market-declined-during-november/
Säiliöalusraportti (Affinity) viikolta 50: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/12/Affinity-Tanker-Weekly-13.12.2024-HSN.pdf
Säiliöalusraportti (Gibson) viikolta 50: https://www.gibsons.co.uk/report/choppy-waters-ahead/
Säiliöalusmarkkinat voivat kohdata turbulenssia tulevina kuukausina: https://www.hellenicshippingnews.com/tankers-choppy-waters-ahead/
Luokituslaitos FitchRatings arvioi kaupan jännitteiden mahdollisesti lisäävän kemikaalien kysyntää: https://www.hellenicshippingnews.com/rising-trade-tensions-may-affect-global-chemical-demand-growth/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Huolimatta alhaisesta maailmanmarkkinahinnasta ja kotimaisista vientirajoituksista maailman suurin vehnäntuottaja Venäjä vei ennätysmäärän vehnää marraskuussa. Vienti kasvoi sekä Mustan meren että Itämeren satamista ja väheni Kaspian meren satamista: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-november-seaborne-grain-exports-jumped-by-39-5-to-4-8-mln-tons/
Irtolastimarkkinoilla oli vaikea viikko: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-capesize-market-faces-another-difficult-week/
Offshore ja merituulivoima:
Espanjalais- ja japanilaisyhtiöt lisäävät yhteistyötään merituulivoimahankkeissa Saksassa. Japanilaisyhtiö ostaa 49 % osuuden rakenteilla olevasta merituulipuistosta, jonka arvoksi arvioidaan 1,28 miljardia $:a. MW:n hinnaksi tulisi 4,1 miljoonaa $, kun kapasiteeksi on laskettu 315 MW:a: https://maritime-executive.com/article/iberdrola-and-kansai-electric-collaborate-for-german-offshore-wind-energy
UK- ja japanilaisyhtiöt muodostavat yhteisyrityksen Pohjanmeren merituulivoimahankkeita varten: https://maritime-executive.com/article/japanese-power-generation-company-jera-and-bp-to-merge-offshore-wind-ops
Brasilialainen öljy-yhtiö on ilmoittanut aikomuksestaan uusia tukialuskalustoaan 2,73 miljardilla $:lla. Aluksiin tulee hybridipropulsiojärjestelmä (sähköakut ja biodiesel- / dieselgeneraattorit). Käyttöön näiden 12 aluksen on tarkoitus tulla vuonna 2028: https://maritime-executive.com/article/petrobras-to-invest-2-7b-to-modernize-offshore-support-vessel-fleet
Väylät, kanavat ja sisävedet:
Ruotsalaisvarustamo rakentaa kuuden Vänern-max -kokoluokan alussarjan Ruotsin sisävesille suuntautuvaan liikenteeseen. Sarjan toinen alus on neitsytmatkallaan: https://www.hellenicshippingnews.com/spiken-second-groundbreaking-lake-vanern-max-delivered-to-erik-thun-group/
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Kaksitoistajäseninen nollapäästöisten satamien yhteenliittymä (ZEPA) on tänä vuonna teettänyt kolme selvitystä, joihin ovat osallistuneet satamaoperaattorit, satamaviranomaiset ja laitevalmistajat mm. suomalainen Kempower. Näkemyksinä tulevat esille kasvava tarve sähköisille kontinkäsittelylaitteille, uusille vapaaehtoisille suunnittelustandardeille ja satamien maasähköstrategioille: https://www.hellenicshippingnews.com/zero-emission-port-alliance-releases-key-findings-demand-design-standards-and-guidelines-for-terminal-infrastructure-upgrading-the-electricity-grid/
Venäjä on avannut Ust-Lugan satamaan ammoniakkiterminaalin lannoitteiden vientiä varten. Terminaalin kapasiteetti on 14 miljoonaa tonnia lannoiteita vuodessa. Venäjä vei ammoniakkia aiemmin Itämeren satamien kautta ja putkessa Odessaan, mutta länsimaiden pakotteet katkaisivat nämä reitit. Uuden terminaalin operaattorin nimi tiedetään muttei sen omistajia: https://gcaptain.com/russias-first-ammonia-terminal-ramps-up-exports-despite-sanctions/
Trump on asettunut tukemaan satamatyöntekijöitä USA:n lakkokiistassa. Se johtaa automaation vastustamisen vahvistumiseen. Miten se tulee lopulta vaikuttamaan satamien ja kaupan tehokkuuteen, jää nähtäväksi: https://www.freightwaves.com/news/trump-opposes-port-automation-due-to-distress-hurt-and-harm-it-causes-workers
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Tämän vuoden alusten uudisrakennustilaukset lähestyvät vuoden 2007 ennätyslukemia: https://splash247.com/ship-order-volumes-hit-highs-not-experienced-since-2007/
Teknologioiden yhdistäminen veden vastuksen vähentämiseksi: https://www.maritime-executive.com/editorials/a-convergence-of-technologies-under-the-hulls-of-boats
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Ennätykselliset kokonaispäästöt konttiliikenteessä tänä vuonna johtuvat Punaisen meren kriisistä. Se nostaa päästöjä 13,8 % viime vuoteen verrattuna. Alukset joutuvat kulkemaan pidemmän matkan ja tarvitaan enemmän kapasiteettia. Samaan aikaan spot-rahdit ovat nousseet 400 – 560 %: https://www.hellenicshippingnews.com/tackling-record-breaking-carbon-emissions-doesnt-always-mean-higher-ocean-freight-spend-heres-why/
Kolumni: ydinvoiman hyväksymisprosessista merenkulkuun: https://splash247.com/getting-nuclear-for-maritime-over-the-hump/
Tutkimuksia, selvityksiä ja seminaareja:
Merenkulun omaksuessa yhä laajemmin digitalisaation kyberhyökkäysten uhka kasvaa. Vaikka osapuolet varmistavat tietoturvaansa, silti osa yhä aliarvioi kyberuhan laajuuden. Selvitykseen on haastateltu lähes 500 merenkulun ammattilaista ja syvällisemmin kolmea tahoa Wärtsilää, Seatriumia ja DNV:tä: https://www.hellenicshippingnews.com/tackling-a-growing-cybersecurity-threat-in-an-increasingly-connected-industry/
Baltic Exchange Tanker Forum´ssa keskusteltiin niistä lukemattomista säädöksistä, jotka uhkaavat jakaa maailman erilaisten päästölainsäädäntöjen alueisiin. Toinen keskustelua aiheuttanut asia oli siirtyminen normeja antavista säädöksistä tavoitteellisiin säädöksiin, joiden koettiin olevan hankalia varustamoille. Merenkulun kansainvälinen luonne monimutkaistaa tilannetta, koska valtioilla on erilaisia kunnianhimon tasoja ja lainsäädäntöä: https://www.hellenicshippingnews.com/pressing-fueleu-deadline-demands-attention/
Merenkulun rooli CO₂:n talteenotossa ja varastoinnissa tulee olemaan kriittinen varsinkin Aasiassa. Selvitys osoittaa tässä olevan kokonaan uuden segmentin merenkulkuun ja sen tuovan uusia mahdollisuuksia. Selvityksen mukaan 170 miljoonaa tonnia CO₂:ta kuljetettaisiin vuosittain maista, joissa CO₂-päästöjä syntyy maihin, joissa sitä voidaan varastoida. Tästä 100 miljoonaa tonnia arvioidaan syntyvän Aasian Tyynen meren alueella ja se tarvitsisi 85 – 150 nestemäisen CO₂:n kuljetukseen tarkoitettua säiliöalusta: https://maritime-executive.com/article/study-says-shipping-will-play-key-role-in-carbon-capture-and-sequestration
Nautiluksen merenkulkubarometri 2024, käsityksiä merenkulusta: https://www.hellenicshippingnews.com/nautilus-maritime-barometer-2024-changing-perceptions-of-seafaring/
Maailmankauppa ja politiikka:
Euroopan kituva teollisuus voi saada uuden iskun LNG:n kallistuessa ja kilpailun saatavuudesta koventuessa: https://www.hellenicshippingnews.com/gas-price-shock-set-to-add-to-europes-industrial-pain/
Vuoden 2024 yksi erikoisuus monien joukossa on ollut maailmanlaajuisten osakkeiden vahva nousu huolimatta keskuspankkien hillitsevistä toimenpiteistä. Kysymys kuuluukin, jos korkopolitiikasta ei saatu riittävää vastatuulta tänä vuonna, kääntyykö tuuli ensi vuonna myötäiseksi Kiinan, EU:n ja Kanadan elvytyspoltiikan johdosta: https://www.hellenicshippingnews.com/global-cenbank-liquidity-from-market-headwind-to-tailwind/
Kiina yrittää nostaa viljantuotannon omavaraisuusastettaan. Se on kuitenkin edelleen riippuvainen USA:n ja Brasilian tuonnista väestön ruokkimisen suhteen: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-2024-total-grain-output-rises-to-record-706-mln-tons/
Investointirahastojen pitkän tähtäimen sijoitukset laskevat huippuajoista Euroopan kaasu- ja LNG-markkinoiden epävarmuuden lisääntyessä ja Aasian leutojen talviennusteiden myötä: https://www.hellenicshippingnews.com/investment-funds-net-long-position-recedes-after-record-highs-on-uncertain-winter-outlook/
Mitä seuraavaksi Syyrian jälkeen: https://www.maritime-executive.com/editorials/what-next-after-syria
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Venäjä aikoo lisätä öljyn ja kaasun vientiä Kiinaan ensi vuonna saadakseen tuloja Ukrainan sotaan, toteaa kiinalaisyliopiston Tsinghuan Venäjä-instituutin varadekaani. Tämä pakottaa Venäjän riippuvaiseksi Kiinan viennistä. Hän ei pidä rauhansopimusta todennäköisenä maiden välillä ensi vuonna, vaan sota ja neuvottelut maiden välillä vaihtelevat. Hänen mukaansa Trumpin ja Putinin näkemykset eroavat liikaa toisistaan nopeaan ratkaisuun pääsemiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-to-increase-oil-gas-exports-to-china-in-2025-to-sustain-income-tsinghua/
USA:n pakotteet Iraniin ovat nostaneet iranilaisen öljyn hintaa Kiinassa. Se on aiheuttanut yksityisten jalostamoiden siirtymisen käyttämään enemmän pakotevapaata öljyntuotantoa. Kiina on löysentänyt niiden tuontikiintiöitä ja se on nostanut kysyntää Kiinassa: https://gcaptain.com/iranian-oil-prices-to-china-hit-new-multi-year-highs-as-sanctions-hit-shipping/
Useammalle säiliöalukselle on tulossa pakotteita Trumpin kauden alkaessa. Myös P&I-maksut saattavat nousta jännitteiden kasvaessa: https://www.seatrade-maritime.com/tankers/implications-for-sanctions-and-the-dark-fleet-under-trump-2-0
Kuinka paljon maailmassa on harmaan laivaston aluksia? Ukrainan luvut eroavat tutkimuslaitosten ilmoittamasta: https://www.hellenicshippingnews.com/ukraine-estimates-238-shadow-tankers-shipping-sanctioned-russian-iranian-oil/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Norjan talousrikosviranomainen on ilmoittanut kahden sukkulasäiliöaluksen varustamon hyväksyneen sakon kyseisten alusten romutukseen liittyvän riitatapauksen päättämiseksi. Vaikka varustamo maksaakin 720´000 $:n sakot, se ei myönnä syyllisyyttään rikokseen. Romutustelakka oli hakenut EU:lta hyväksyntää muttei sitä saanut. Se kuitenkin maksoi paremman romuhinnan kuin hyväksytyt telakat Euroopassa ja Turkissa: https://maritime-executive.com/article/altera-pays-700k-fine-to-norway-for-illegal-scrapping-of-shuttle-tankers
Norja karkottaa venäläisen kalastusaluksen satamastaan: https://www.maritime-executive.com/article/norway-expels-russian-fishing-vessel-for-security-reasons
Brasilian poliisi on takavarikoinut Itapoan satamassa Marokkoon matkalla olleen 1 tonnin kokaiinierän. Huumeet oli lastattu Liberian lipun alla purjehtivaan alukseen: https://www.maritime-executive.com/article/brazilian-police-crack-down-on-europe-bound-cocaine-shipments
Ympäristö ja ilmastonmuutos:
Tuhannet ikääntyvät laivahylyt muodostavat ympäristöuhan ympäri maailmaa: https://www.maritime-executive.com/editorials/thousands-of-aging-shipwrecks-pose-environmental-threats
Kymmenen faktaa Molukkien merestä: https://www.marineinsight.com/know-more/molucca-sea-facts/
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Kaksi venäläuistä säiliöalusta on ajanut karille myrskyssä Kerchin salmessa. Toinen katkesi ja yksi sen 13 hengen miehistöstä kuoli, muut saatiin pelastettua. Toinen ajelehti karille lähes rantaan, josta sen pelastustoimia suunnitellaan. Aluksista vuotaa lastina ollutta poilttoainetta mereen: https://www.euronews.com/my-europe/2024/12/15/two-russian-oil-tankers-badly-damaged-in-storm-in-kerch-strait
Risteilyaluksella sattui sähköpalo heti aluksen lähdettyä satamasta. Palo syttyi hätägeneraattorihuoneessa ja se sammutettiin nopeasti mutta se ehti aiheuttaa paniikkia matkustajissa, vaikka kukaan ei loukkaantunut: https://www.marineinsight.com/shipping-news/electrical-fire-breaks-out-on-cruise-ship-passengers-face-power-cut/
Kriisit ja merirosvous:
Kiina syyttää Filippiinien provosoivan Kiinaa toimenpiteisiin Etelä-Kiinan merellä ja USA:n tukevan tätä niissä: https://gcaptain.com/china-says-philippines-has-provoked-trouble-in-south-china-sea-with-u-s-backing/
Filippiinit syyttää vuorostaan Kiina AIS-häirinnästä, joka vaarantaa turvallisuutta ja aiheuttaa ihmisille hätää: https://maritime-executive.com/article/philippines-accuses-chinese-coast-guard-of-using-dredgers-for-ais-spoofing
Historian havinaa:
UK:n kuninkaallisen laivaston viimeinen kylmän sodan aikainen sukellusvene Trafalgar-luokan Triumph on saapunut viimeiseen satamaansa odottamaan purkamista. Alus on ydinsukellusvene, jonka uppouma on 4´500 tonnia ja pituus 85 metriä. Huippunopeudeksi ilmoitettiin 30 solmua. Aluksen köli laskettiin Barrow´n telakalla vuonna 1987 ja se otettiin käyttöön vuonna 1991. Vuonna 1993 se suoritti 41´000 mailin pituisen sukelluksen UK:sta Australiaan: https://maritime-executive.com/article/royal-navy-s-last-cold-war-era-submarine-set-for-decommissioning
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/