Merenkulun uutisia 9.12.2024: kyberuhat kasvussa, raportteja, kemikaalikuljetuksista, OPEC+, runkomaaleista, Venäjä lähtenyt Tartusin satamasta.

Mitä tarkoittaa termi:

Biomimetics:  https://et.wikipedia.org/wiki/Biomimikri

Nanotechnology: https://fi.wikipedia.org/wiki/Nanoteknologia

Niche: https://fi.wikipedia.org/wiki/Niche

Mikä yritys tai yhdistys:

RABN (Rederi AB Natalie): https://www.rabn.fi/

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Kyberuhat ja niihin varautuminen ovat nousseet merenkulun asialistalla nopeasti: https://www.hellenicshippingnews.com/cybersecurity-moves-up-the-maritime-agenda/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Merenkulkuraportti (Advanced) viikolta 49: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/12/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-49.pdf

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Konttirahti-indeksi (Drewry) nousi 6 % viikolta 49 mutta varsinkin rahdit Shanghaista Eurooppaan nousivat huomattavasti enemmän: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-up-by-6/

Konttialusten aikarahti-indeksi (VHBS) viikolta 49: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/12/New-ConTex-Commentary-2024-week-49.pdf

Neste- ja kaasukuljetukset:

Kemikaalikuljetukset, jotka ovat olleet tähän saakka hivenen omassa lokerossaan, on tullut osaksi valtavirtakuljetuksia. Se näkyy kuljetusten kaupallistumisena, kasvaneina myyntierinä ja suurempana välitystoimintana. Baltic Exchange on huomioinut alalle uudet kemikaali- ja kasviöljyindeksit, jotka tuovat lisää ennustettavuutta, tehokkuutta ja läpinäkyvyyttä. Alalla odotetaan kasvua tulevina vuosina: https://www.hellenicshippingnews.com/chemical-trades-come-into-the-mainstream/

Säiliöalusraportti (Affinity) viikolta 49: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/12/Affinity-Tanker-Weekly-06.12.2024-HSN.pdf

Säiliöalusraportti (Gibson) viikolta 49: https://www.gibsons.co.uk/report/keep-rollin/

Dieselin tuonti USA:sta Eurooppaan Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen-alueelle on kasvussa: https://www.hellenicshippingnews.com/us-diesel-exports-to-ara-set-to-rise-on-scarce-european-supply-firm-us-production/

OPEC+ siirsi rajoitusten purkua jälleen eteenpäin mutta, miten markkinat reagoivat Trumpin tullessa valtaan? Ovatko öljy-yhtiöt halukkaita lisäämään tuotantoa ja laskeamaan hintoja so. pienentämään tulojaan? Aasian markkinat ostavat nyt lähes kaksi kolmasosaa meritse kuljetettavasta öljystä, mutta liikenteen voimakas sähköistyminen tulee vähentämään kysyntää: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-kicks-the-can-again-as-trump-is-added-to-demand-dilemma/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Meriaura kotiuttaa tonnistoaan: https://meriaura.fi/en/meriaura-reflagging-m-s-aava-vg-to-finland/

Rautamalmin tuonti EU:hun on kasvanut viime vuodesta. EU:n osuus maailman rautamalmin tuonnista on 5 % ja raakateräksen tuotannosta 7 %. Suurimmat tuontimaat ovat Kanada, Brasilia ja Etelä-Afrikka, joista Kanadan osuus tuontimaana on kasvanut aiemmasta. Suurimmat tuontisatamat ovat Rotterdam, Hampuri ja Dunkirk. Raaheen on tuotu tänä vuonna 1,1 miljoonaa tonnia: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-iron-ore-imports-on-the-rise-in-2024/

Ruuan hintaindeksi (FAO) marraskuulta: https://www.hellenicshippingnews.com/rising-vegetable-oil-quotations-push-fao-food-price-index-slightly-higher-in-november/

Venäjän vehnän talvehtimisen surkea tilanne ja Ukrainan viennin uhat vaarantavat Mustan meren viljan saatavuuden. Maat vastaavat noin kolmanneksesta maailman vehnän viennistä:  https://www.hellenicshippingnews.com/dire-russian-crop-health-and-ukraine-export-risks-threaten-black-sea-wheat/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Offshore ja merituulivoima:

Väylät, kanavat ja sisävedet:                                                                                                  

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Kanada solmii tiukempia suhteita USA:han vastatoimena Venäjää ja Kiinaa kohtaan. Maa perustaa uudet konsulaatit Alaskaan ja Grönlantiin. Kaikkiaan toimet vaativat Pohjois-Amerikan valvontajärjestelmän uusimista ja Kanadalta rahoituksen lisäämistä NATO:n 2 % tavoitteeseen BKT:sta pääsemiseksi. Trumpin tavoitteet ovat vielä arvoitus eikä se helpota oloa myöskään Pohjoismaiden pääkaupungeissa: https://gcaptain.com/canada-seeks-stronger-us-ties-in-arctic-to-counter-russia-china/

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Hollannin hallituksen vastaava ministeri on ilmoittanut päätöksestä priorisoida Reinin suiston vety- ja CO₂-hankkeet, joissa rakennetaan vety- ja CO₂-putkistot mahdollisimman nopeasti alueen kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/scope-of-hydrogen-and-co2-for-the-delta-rhine-corridor-underlines-the-urgency-of-making-the-industry-sustainable/

USA:n itärannikon ja Meksikonlahden satamien työriidan keskiössä on satamien automatisointi, jota työntekijäjärjestöt vastustavat. He eivät ajattele sataman tehokkuutta vaan omien työpaikkojensa säilymistä: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-port-automation-a-key-sticking-point-in-union-usec-ports-negotiations-ahead-of-15-jan-deadline/

Laivaajien mielestä USA:n itärannikon ja Meksikonlahden satamien työnantajien ja työntekijöiden tulisi istua neuvottelupöydässä, kunnes sopimus on saatu aikaiseksi: https://www.freightwaves.com/news/shippers-urge-longshore-union-employers-to-resume-contract-talks

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Wallenius Marine yhdessä kumppaniensa kanssa testaa Göteborgissa tuulitunnelissa maailman ensimmäisen tuulivoimalla kulkevan ajoneuvojen kuljetusaluksen toimivuutta. Tuulitunnelissa voidaan saavuttaa 250 km tunnissa (70 m/s) tuulennopeus. Malli on 5 x 2 metriä kooltaan ja painaa 1,2 tonnia. Aiemmin tuulipurjeet testattiin erikseen mutta nyt ne testataan osana kokonaisuutta: https://www.hellenicshippingnews.com/wallenius-marine-tests-groundbreaking-ship-design-for-the-worlds-first-wind-powered-pctc-vessel/

Biomimetiikka ja nanoteknologia muodostavat uuden sukupolven alusten runkomaaleissa: https://maritime-executive.com/article/biomimetics-and-nanotechnology-create-next-generation-in-hull-coatings

Kiina on valtaamassa aseman maailman johtavana telakkamaana vuosikymmeniksi. Se avaa uusia ja suljettuja telakoita. Se tarjoaa uutta teknologiaa, alhaiset työvoimakustannukset ja laaja-alaisen tuotantokapasiteetin Kiina hallitsee maailman tilauskirjoista 65 %:a, kun Japanin ja Etelä-Korean osuudet ovat pudonneet 78 %:sta 31 %:in: https://maritime-executive.com/article/forecast-china-is-taking-steps-to-dominate-shipbuilding-for-decades

Neljä syytä, miksi bio-LNG toimii siltapolttoaineena tulevaisuuden aluksille: https://www.hellenicshippingnews.com/4-great-reasons-why-bio-lng-is-the-bridge-fuel-of-the-future-for-vessels/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Maailmankauppa ja politiikka:

Maailman talousfoorumin väestöennuste vuoteen 2050: https://www.hellenicshippingnews.com/how-metals-can-help-construct-more-sustainable-cities-around-the-world/

Trumpin lisätullipolitiikka siirtää geopolitiikan tarpeet talouden edelle päätöksissä: https://www.hellenicshippingnews.com/trumps-tariff-war-confirms-geopolitics-are-replacing-economics-as-the-key-driver-for-decisions/

Kansainvälinen ostopäällikköindeksi osoittaa talouden kasvavan mutta siinä on suuria alueellisia eroja. USA:n talous kasvaa tasaisesti mutta euroalue samoin kuin Japani ja UK laskevat: https://www.hellenicshippingnews.com/pmi-surveys-point-to-robust-global-growth-in-november-but-europe-falters-as-us-outperforms/

Miten Trumpin politiikka vaikuttaa dollarin asemaan maailmalla: https://www.hellenicshippingnews.com/trumps-trade-threat-runs-into-inconvenient-dollar-truth/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:

DNV on julkaissut ohjeasiakirjan, jossa käydään läpi FuelEU Maritime vaatimuksia ja vaatimuksenmukaisuusstrategioita varustamoille. Vaikka säädökset käyvät kalliiksi, voidaan valitulla strategialla vähentää muodostuvia kustannuksia merkittävästi. Päästöt lasketaan koko tuotantoketjulta ja mm. tuulivoima-avusteisuus huomioidaan. Artikkelissa on linkki alkuperäiseen asiakirjaan: https://www.hellenicshippingnews.com/cost-efficient-strategies-can-significantly-cut-price-of-fueleu-maritime-compliance-according-to-dnv/

Järjestöt, yhdistykset ja NATO:

Ympäristö ja ilmastonmuutos:

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Hollannin meripelastus on pelastanut Latvian lipun alla purjehtivan 2´500 DWT:n rahtialuksen ja sen miehistön aluksen menetettyä myrskyssä ruorinsa ja ankkurinsa Pohjanmerellä Rotterdamin edustalla: https://maritime-executive.com/article/video-dutch-coast-guard-rescues-drifting-cargo-ship-in-north-sea-storm

Jemenin rannikolle hylätty Panaman lipun alla purjehtiva rahtialus on saanut kallistuman ja vuotaa öljyä. Miehistö on evakuoitu Djiboutiin: https://maritime-executive.com/article/ship-abandoned-off-yemen-listing-and-leaking-oil-as-crew-reaches-djibouti

Romutus:

Aluskierrätysraportti (Best Oasis) viikolta 49: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/12/Weekly-Ship-Recycling-Report-30-November-06-December-2024_compressed-1.pdf

Kriisit ja merirosvous:

Venäjän laivasto lienee vetäytynyt Tartus´n satamakaupungista itäiselle Välimerelle kapinallisten vallattua Aleppon ja Haman kaupungit. Tarvittaessa se kykenee evakuoimaan venäläiset ja muut suojapaikkaa tarvitsevat tahot Syyriasta. Venäjällä ei ole Välimerellä muita varsinaisia tukikohtia mutta se voi käyttää eräiden ystävällismielisten maiden satamia vierailuihin kuten Libyaa. Turkki ei salli sota-alusten läpikulkua Bosporin salmesta Montreuxin sopimuksen nojalla, vaan ne joutuvat lähtemään pohjoiseen: https://maritime-executive.com/article/as-syrian-rebel-advance-russian-navy-leaves-port-of-tartus

Historian havinaa:

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/