MEPA:n rahoitus, merityöyleissopimuksen toteutuminen, merenkulkijoiden uudelleenkoulutus, raportteja, Eckerö Line, Suomen passi, uusi ydinmurtaja Venäjälle, Elomatic, Kiina rakentaa 65 % aluksista, just-in-time, kauppa käy ja tavara liikkuu, Suomi läpäisi IMSAS-auditoinnin, ohje merenkulkijoiden reilusta kohtelusta, OPEC+, Vasco da Gama.
Mikä yritys tai yhdistys:
Clarksons: https://www.clarksons.com/home/about-us/
Elomatic: https://en.wikipedia.org/wiki/Elomatic
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Bearing AI on julkaissut lastiennustetyökalun, jonka tarkoitus on auttaa rahtimeklareita löytämään lasteja hakurahtiliikenteen aluksille: https://splash247.com/bearing-ai-launches-cargo-prediction-tool/
Vroon-varustamo on jälkiasentanut 58 alukseensa Starlinkin / VSAT:n hybridiyhteydet: https://www.hellenicshippingnews.com/vroon-and-kvh-complete-deployment-of-starlink-vsat-hybrid-connectivity-on-58-vessels/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Valtio lopettaa Merimiespalvelutoimisto MEPA:n tukemisen. Laki tulee voimaan ensi vuoden alusta. Tuen väheneminen merkitsee samalla merenkulkijoiden MEPA:lta saamien palvelujen mittavaa alasajoa: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=2800
WMU:n tyhjentävässä kolmivuotisessa selvityksessä selvisi, ettei vuoden 2006 merityöyleissopimuksen mukaisia työ- ja lepoaikoja noudateta lähes kahden kolmasosan merenkulkijoista kohdalla: https://splash247.com/exhaustive-three-year-study-exposes-the-lie-about-work-rest-hours-at-sea/
Merenkulku on muutosten edessä. IMO:n määräysten mukaan jäsenmaiden on toteutettava kauppa-alusten kasvihuonekaasujen päästövähennykset asteittain vuosina 2030, 2040 ja 2050. Merenkulku työllistää 2 miljoonaa merenkulkijaa, joista osa on koulutettava uusiutuville polttoaineille. Arvioiden mukaan vuoteen 2030 mennessä on 450´000 merenkulkijaa ja vuoteen 2035 mennessä 800´000 merenkulkijaa koulutettava uudelleen: https://www.hellenicshippingnews.com/a-sea-change-for-seafarers-as-the-shipping-industry-gears-up-to-decarbonize/
On hyvä muistaa, että merenkulku ei ole pelkästään tavaran siirtelyä paikasta toiseen vaan myös osakekauppaa: https://gcaptain.com/maersk-sell-ratings-stack-up-as-oversupply-concerns-mount/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Uusien yhteenliittymien syntyminen ja vanhojen purkautuminen muokkaa konttiliikennettä vuonna 2025 suurten toimijoiden töniessä toisiaan markkinaosuuksista. Kapasiteetin uudelleenorganisoinnin pitäisi parantaa tehokkuutta ja saada satamat muuttamaan ajojärjestystään ja tavaravirtojen alueellista liikkumista. Kilpailu runkoreiteillä kovenee mutta tarjonnee pienille toimijoille mahdollisuuden sivureiteillä: https://www.hellenicshippingnews.com/alliances-to-shake-up-shipping-as-industry-recalibrates-in-2025/
Konttiraportti (Freightos Baltic Index), marraskuun katsaus: https://www.hellenicshippingnews.com/fbx-index-november-2024-market-summary/
Konttiraportti (Drewry) viikolta 49: https://shippingtelegraph.com/freight-news/drewry-the-world-container-index-inceased-by-6-this-week-49-2024/
Neste- ja kaasukuljetukset:
Ranska ja Hollanti olivat pääkohteet USA:n LNG-viennille marraskuussa talven tullessa: https://www.hellenicshippingnews.com/france-netherlands-were-top-destinations-for-us-lng-in-november-as-flows-shift-to-europe/
Meklariraportin (xclusiv) perustelut säiliöalusmarkkinoiden tämänhetkiselle monimutkaisuudelle. Pääosassa ovat maailman energiamarkkinoiden strategiamuutokset, diplomaattiset suhteet ja geopoliittiset jännitteet: https://www.hellenicshippingnews.com/seaborne-energy-trade-getting-more-complex-by-the-day/
Venezuelan öljynvienti lähenee 1 miljoonaa barrelia päivässä. Suurin ostaja on Kiina. Venezuelan öljyntuotanto on ollut vaikeuksissa USA:n pakotteiden vuoksi eikä sen infrastruktuuriin ole panostettu ja se ikääntyy valitettavan nopeasti: https://www.hellenicshippingnews.com/venezuelas-oil-exports-approach-1-million-bpd-fueled-by-sales-to-asia/
Norjan putkikaasun tuonti Luoteis-Eurooppaan lisääntyi marraskuussa: https://www.hellenicshippingnews.com/norwegian-piped-gas-exports-to-nw-europe-edge-up-in-november/
Säiliöalus, jonka aiemmin tällä viikolla uutisoitiin kiertävän UK:n pohjoisen kautta, on yllättäen kääntynyt takaisin eteläisemmälle reitille, joka vie Englannin kanaalin läpi. UK määräsi alukselle pakotteet viime viikolla. Se lastasi Ust-Lugasta marraskuun puolivälissä ja on AIS:n mukaan menossa Port Saidiin: https://www.maritime-executive.com/article/uk-sanctioned-dark-fleet-tanker-detours-around-britain
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Venäjän irtolastivienti, varsinkin vehnä ja hiili, ovat vähentynyt tänä vuonna. Hiilen viennin ovat korvanneet paremman kilpailukyvyn tuottajat, mutta vehnän tuottajana maailman suurinta on vaikeampi korvata. Syinä ovat olleet kasvanut inflaatio ja nousseet hinnat: https://www.hellenicshippingnews.com/new-wheat-export-tariffs-could-intensify-5-russian-export-loss/
Irtolastirahdit ovat laskussa (Baltic Index): https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-extends-losses-on-weaker-capesize-rates-2/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Eckerö Line on purjehtinut Helsingin ja Tallinnan välillä jo 30 vuotta: https://www.sjofartstidningen.se/eckero-line-firar-30-ar-over-finska-viken/
Minkä maan passi on tehokkain matkustusasiakirja? Singapore pitää piikkipaikkaa mutta toiseksi kiilasi piskuinen Suomi! Hyvää itsenäisyyspäivää: https://www.euronews.com/travel/2024/12/03/worlds-most-powerful-passport-spain-knocked-off-top-spot-by-asian-nation
Offshore ja merituulivoima:
Tanska ei saanut yhtään tarjousta merituulivoimahankkeensa kilpailutuksessa: https://gcaptain.com/dead-calm-denmark-receives-zero-bids-in-largest-ever-offshore-wind-auction/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Venäjän ydinkäyttöinen jäänmurtajalaivasto on nyt laajimmillaan, kun kahdeksas ydinjäänmurtaja lähtee merikoeajolle. Tämä Arktika-luokan jäänmurtaja Yakutiya on rakennettu Pietarissa ja sen teho on 60 MW. Enimmillään ydinmurtajalaivaston odotetaan olevan 30-luvun alussa mutta sitten alkaa myös vanhempien yksiköiden poisto: https://gcaptain.com/russias-nuclear-icebreaker-fleet-now-largest-ever-as-eighth-vessel-begins-sea-trials/
USA:n rannikkovartiosto nimeää uudelleen ostamansa jäänmurtaja Aiviqin. Uusi nimi on Storis. Aluksen on tarkoitus astua palvelukseen 18 kuukauden muutostöiden jälkeen: https://gcaptain.com/u-s-coast-guard-icebreaker-aiviq-to-be-renamed-storis-photos-reveal/
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Suomalainen nostiruvalmistaja Konecranes hankkii kaksi Peinemannin satamapalveluihin ja kontinkäsittelyyn keskittynyttä tytäryhtiötä saatuaan vihreää valoa kilpailuviranomaiselta: https://www.seatrade-maritime.com/terminals/konecranes-completes-acquisition-of-peinemann-subsidiaries
Tukholman satamat fokusoivat Suomen liikenteeseen: https://www.sjofartstidningen.se/stockholms-hamnar-satter-fokus-pa-finland/
Rotterdamin satama on solminut yhteistyötahojensa kanssa sopimuksen konttisataman siirtokuljetusten tehostamisesta: https://www.hellenicshippingnews.com/chain-collaboration-for-sustainable-and-efficient-container-transport-by-road-in-the-port-of-rotterdam/
Intian satamatyöntekijät uhkaavat lakolla maan suurimpia satamia joulukuun 17. päivästä alkaen. Kyse on palkkauudistuksesta ja tuottavuusohjelmasta: https://shippingtelegraph.com/port-news/indian-port-workers-threaten-indefinite-strike-from-december-17/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Elomatic, suomalainen laivansuunnittelukonsulttiyhtiö, on kehittänyt suunnitelmallisen lähestymistavan, miten toteuttaa tiukat säädösvaatimukset, uudet polttoaineteknologiat ja kestävän kehityksen tavoitteet: https://www.motorship.com/news/future-proofing-ship-design-elomatics-approach/1498454.article
Kiina vastaa 65 %:sta maailman uudisrakennustilauksista: https://splash247.com/china-now-controls-unprecedented-65-of-global-shipbuilding-orderbook/
Korealaistelakka on saanut Liberian ja Korean alusrekistereiltä periaatehyväksynnän kolmannen asteen autonomiselle ja etäohjausnavigoinnille, jonka se odottaa kiirehtivän autonomisten alusten kaupallistumista: https://www.hellenicshippingnews.com/liberian-registry-and-korean-registry-grant-approval-in-principle-aip-following-hd-hyundais-accelerated-commercialization-of-degree-3-autonomous-navigation/
Japanilaisvarustamo on saanut periaatehyväksynnän suunnitelmalleen kaapelialukseksi pitkän matkan tasavirtakaapelien laskuun merituulivoimakentille: https://www.marineinsight.com/shipping-news/nyk-obtains-aip-for-design-concept-of-long-distance-subsea-cable-laying-vessel/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
OceanScore-yhtiö on havainnut sinnikkäitä kipukohtia EU:n päästökauppajärjestelmässä. Sellaisia ovat mm. järjestelmien valmius, tietojen poikkeavuudet, läpinäkyvyys ja sopimusvastuu. Suurin osa toimijoista ymmärtää päästökauppajärjestelmän mutta vielä on esteitä voitettavana. Lyhytaikaisiin ratkaisuihin ei kannata sortua vaan tulee panostaa automaattisiin tietopohjaisiin järjestelmiin monimutkaisuuden hallitsemiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/oceanscore-reviews-the-first-year-of-eu-ets-what-have-we-learned-and-what-lies-ahead/
Pitääkö IMO:n asettaa kasvihuonekaasupäästöille säännöt vai hiilimaksu: https://www.hellenicshippingnews.com/imo-could-set-ghg-rules-on-fuels-without-carbon-levy-bunker-holding-warns/
Selvityksen mukaan juuri oikeaan aikaan saapuminen satamaan saattaa säästää polttoainetehokkuutena 10 – 25 %: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability/running-ships-more-efficiently-could-dwarf-other-emissions-reduction-strategies
Polttoaineraportti (MABUX) viikolta 49: https://www.hellenicshippingnews.com/mabux-bunker-prices-to-remain-volatile-next-week-2/
DNV on esitellyt Pohjoismaiden polttoainesiirtymän tiekartan pohjoismaisille ministereille Kööpenhaminassa: https://www.hellenicshippingnews.com/dnv-roadmap-for-nordic-shippings-fuel-transition-delivered-to-nordic-ministers/
Tuulivoima tekee paluuta merenkulkuun. Mm. Norsepower on asentanut 16 alukseen roottoripurjeet sitten vuoden 2014 ja sillä on tilaukset asennuksista 13 alukseen: https://www.hellenicshippingnews.com/climate-solution-sails-make-comeback-in-shipping-to-dent-carbon-footprint/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Ruotsin Sjöfartsverketin luotsausjohtaja vaihtuu. Nykyinen toimialajohtaja siirtyy Länsi-Götanmaalle siviilipuolustustehtäviin. Uutta vakituista viranhaltijaa tehtävään etsitään: https://www.sjofartstidningen.se/sjofartsverkets-lotschef-lamnar/
Meklariraportti (Intermodal) viikolta 48: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/12/Intermodal-Report-Week-48-2024.pdf
Kansainvälinen meklariyhtiö Clarkson on ostamassa norjalaista välitys- ja investointipankkia 281,2 miljoonalla £:lla (441 miljoonaa $), joka loisi yhden maailman suurimmista toimijoista alalla: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-broker-clarkson-looks-to-acquire-norways-platou-for-281-million-pounds/
Maailmankauppa ja politiikka:
Maailmankauppa on matkalla ennätysvuoteen. Tänä vuonna 33 biljoonan $:n rajan odotetaan rikkoutuvan UNCTAD:n mukaan. Kasvu on ollut 3,3 %, josta palvelujen osuus on 7 % (500 miljardia $) ja tavaran 2 %. Suurimpana uhkana UNCTAD näkee USA:n talouspolitiikan muutokset, jotka voivat kohdata suuren ylijäämän maita, kuten Kiina (+ 280 miljardia $), Intia (+45 miljardia $), EU (+205 miljardia $) ja Vietnam (+105 miljardia $): https://splash247.com/global-trade-set-to-hit-record-33trn-this-year/
Maailman talousfoorumi pelkää taantumaa, työvoima- ja osaamispulaa sekä kasvavaa inflaatiota, vaikka merkkejä taloustilanteen paranemisesta on. Lisäksi köyhyys ja epätasa-arvo sekä sään ääri-ilmiöt ovat kasvava huolenaihe. Eräissä maissa myös teknologiariskit ml tekoäly nousevat selvityksessä korkealle: https://www.hellenicshippingnews.com/business-leaders-fear-recession-labour-shortages-world-economic-forum-says/
OECD:n talousennuste vuosille 2025 ja 2026, maailmanlaajuisesti BKT kasvaa 3,3 % kumpanakin vuonna. Inflaation odotetaan laskevan 3,8 % vuonna 2025 ja 3,0 % vuonna 2026. Euroalueen BKT:n kasvun odotetaan olevan 1,3 % vuonna 2025 ja 1,5 % vuonna 2026. Rakennemuutokset ovat ehdoton edellytys kasvun jatkumiselle samalla, kun työvoima vähenee ja väestön ikääntyminen lisääntyy: https://www.hellenicshippingnews.com/economic-outlook-global-growth-to-remain-resilient-in-2025-and-2026-despite-significant-risks/
Katsaus vuodelle 2025 tämän hetken tilanteessa. USA, Euroalue, UK, Kiina, muu Aasia, Keski- ja Itä-Eurooppa sekä valuutta-, korko- ja tavarapolitiikka: https://www.hellenicshippingnews.com/outlook-2025-the-world-right-now/
Euroalueen talouskasvu aleni jyrkästi marraskuussa ostopäällikköindeksin mukaan: https://www.hellenicshippingnews.com/euro-zone-business-activity-declines-sharply-in-november-pmi-shows/
Kolme vaatimusta (ING) Kiinalle maailmantalouden kannalta vastatuulen lisääntyessä: https://www.hellenicshippingnews.com/three-calls-for-china-steady-but-headwinds-are-getting-stronger/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Suomi läpäisi merenkulun hallinnon IMSAS-auditoinnin. Auditoinnissa löytyi 5 poikkeamaa ja kaksi kehityskohdetta sekä yhden erikseen mainittavan parannuksen. Poikkeamia ja kehityskohteita ryhdytään välittömästi korjaamaan: https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/suomi-lapaisi-merenkulun-hallinnon-imsas-auditoinnin
Ruotsi joutuu korottamaan vuoden vaihteessa väylä- ja luotsausmaksujaan, koska Sjöfartsverketin budjettivaje on lähes 500 miljoonaa kruunua tälle vuodelle. Siitä huolimatta korotuksia luotsimaksuihin saattaa tulla jo ensi kesäksi lisää: https://www.sjofartstidningen.se/nya-hojningar-ska-mota-jatteunderskottet/
Panama sitoutui vahvasti merenkulkijoiden reiluun kohteluun IMO:n ja ILO:n yhteiskokouksessa Genevessä: https://www.hellenicshippingnews.com/panama-takes-the-lead-in-global-discussions-on-the-fair-treatment-of-seafarers/
IMO:n ja ILO:n yhteiskokouksessa sovittu ohje merenkulkijoiden reilusta kohtelusta rikostutkinta- ja pidätystilanteissa menee IMO:n lakikomitean hyväksyttäväksi maaliskuun 2025 kokoukseen samoin kuin ILO:n hallintoelimeen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/guidelines-on-fair-treatment-of-seafarers-detained-in-connection-with-alleged-crimes-adopted/
Noin 44 % Iranin VLCC-säiliöaluskuljetuksista oli pakotteiden alaisia. Noin kaksi kolmasosaa yli 20-vuotiaista VLCC:sta on iranilaisia. Kiinalaisostajat ovat muuttuneet niiden suhteen varovaisiksi, jota kuvaa, että kaksi iranilaista VLCC:ta on laitettu romutusmarkkinoille. Mikäli ne romutetaan, olisivat ne ensimmäiset romutettavat VLCC:t sitten vuoden 2022. USA on asettanut pakotteet 35 VLCC:lle ja 85 VLCC:tä on valvonnan alla. Niiden joutuminen pakotteiden alle nostaisi kapasiteetin käyttöasteen 85 %:sta 95 %:in: https://splash247.com/shadow-vlccs-lined-up-for-demolition/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Espanjan poliisi on tehnyt kaksi mittavaa kokaiinitakavarikkoa samaan konttialukseen. Päällikkö ilmoitti miehistön löytäneen epäilyttäviä paketteja aluksen ruumasta ja poliisin takavarikko paljasti löydön 23 kiloksi kokaiinia. Poliisi jatkoi konttien tarkastamista aluksen lähdettyä ja löysi yhden kontin valepohjan alta 500 kiloa kokaiinia. Poliisi jatkaa syyllisten etsimistä ja aluksen osuutta salakuljetukseen: https://www.maritime-executive.com/article/spanish-police-make-two-cocaine-busts-from-the-same-containership
Järjestöt, yhdistykset ja NATO:
OPEC+ aloitti torstaina viralliset neuvottelut öljyn tuotantorajoituksista, -kiintiöistä ja niiden jatkosta. OPEC+ nostaa tuotantoaan vasta ensi huhtikuussa ja siirtää kokonaan tuotantorajoituksista luopumisen vuoteen 2026: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-delays-oil-hike-until-april-extends-cuts-into-2026-sources/
Nämä OPEC+ öljyntuotantorajoitukset ovat tällä hetkellä voimassa: https://www.hellenicshippingnews.com/what-opec-oil-output-cuts-are-currently-in-place-3/
OPEC:n venäläisedustajan mukaan OPEC+:n rajoitukset auttavat ainoastaan USA:n tuotantoa järjestön yrittäessä tasapainottaa öljymarkkinoita: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-output-cuts-turned-us-into-top-energy-exporter-rosnefts-sechin-says/
NATO haluaa käyttää miehittämättömiä aluksia valvontaan ja tiedusteluun Itämerellä: https://www.maritime-executive.com/article/nato-wants-to-use-drone-boats-for-maritime-security-in-the-baltic
YK:n ruoka- ja maatalousvirasto FAO:n alainen Välimeren kalastuskomissio (GFCM) ja Kreikan hallitus EU:n tukemana järjestivät Välimeren ja Mustan meren alueellisen vesiviljelykokouksen. Alueen vesiviljely on murto- ja suolavesialueilla kasvanut viimeisen vuosikymmenen aikana 91,3 % ja tulot 74,5 %. Kokouksen odotetaan ohjaavan alueen valtioiden toimia kohti kestävää kehitystä: https://www.hellenicshippingnews.com/mediterranean-and-black-sea-countries-align-on-shared-vision-for-sustainable-aquaculture-in-the-mediterranean-and-the-black-sea/
Ympäristö ja ilmastonmuutos:
Mikä ja missä on Davis Sea: https://www.marineinsight.com/know-more/interesting-shipping-facts-about-the-davis-sea/
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Aselastissa oleva Tanskan lipun alla purjehtiva roro-alus ajoi karille Norjan rannikolla Karmsundin salmessa. Kukaan ei ole loukkaantunut onnettomuudessa: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010884565.html
Konttialuksen tultua satamaan satamatyönjohtaja ilmoitti yliperämiehelle, etteivät he pysty avaamaan yhden konttipinon kiinnityksiä. Yliperämies määräsi kaksi kansimiestä tekemään työn. Toinen heistä putosi laivan ja laiturin väliin menettäen henkensä: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-container-lashing-mob-fatality-while-in-port/
Pelastushenkilöstö on saanut säiliöaluksen tyhjennyksen päätökseen kolme kuukautta huthien hyökkäyksen jälkeen. Tyhjennystä ja muutakin operointia haittasi, ettei aluksella ole sähköä eikä konevoimaa: https://www.maritime-executive.com/article/transshipment-of-oil-from-tanker-sounion-damaged-by-houthi-completed
Miehistö joutui hylkäämään kappaletavara-aluksen Jemenin rannikon edustalla. Syynä oli ilmeisesti konehuoneessa puhejennut tulipalo ja siitä johtunut vuoto, ei huthien hyökkäys: https://splash247.com/crew-abandon-ship-in-the-red-sea/
Romutus:
Liikkumattomuus, tapahtumattomuus ovat olleet tämän vuoden normi romutusmarkkinoilla: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-recycling-market-lack-of-movement-the-norm/
Kriisit ja merirosvous:
USA:n valtiontarkastastusviraston raportin, joka koski laivaston hyökkäysaluslaivastoa, mukaan niiden kunto on surkea eikä huolto toimi: https://www.maritime-executive.com/article/gao-half-of-the-u-s-navy-s-amphibs-have-serious-maintenance-problems
Somalimerirovot ovat nousseet kiinalaiseen kalastusalukseen Somalian rannikon edustalla. Merirosvot ovat aseistautuneet rynnäkkökiväärein ja konekiväärein: https://shippingtelegraph.com/piracy-news/armed-pirates-board-chinese-fishing-vessel-off-the-coast-of-somalia/
Kiinan rannikkovartioston alus on jälleen kerran töninyt ja kastellut vesitykillä filippiiniläisalusta Etelä-Kiinan merellä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/watch-chinese-coast-guard-fires-water-cannons-sideswipes-philippine-patrol-vessel-in-south-china-sea/
Historian havinaa:
Ahvenanmaan merimuseo järjestää Suomen itsenäisyyspäivänä kodikkaan tilaisuuden, jonne on vapaa pääsy ja tekemistä kaiken ikäisille: https://www.sjofart.ax/nyheter/fira-sjalvstandigheten-med-sjofartsfest/
Tutkijat uskovat löytäneensä löytöretkeilijä Vasco da Gaman aluksen hänen viimeiseltä purjehdukseltaan Intian valtamerelle: https://www.marineinsight.com/shipping-news/archaeologists-find-shipwreck-from-vasco-da-gamas-final-voyage-into-the-indian-ocean/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/