Merenkulun uutisia 2.12.2024: lunnashaittaohjelmien paluu, raportteja, Hurtigrutenin uudelleenjärjestelyt, Kalmar, Langh Techs, iso CO2-säiliöalus suunniteltu, maailmankauppaennuste, pakotteita, kaapelivaurioista rikostutkinta, inhimilliset virheet karilleajossa, romutusala vaatii investointeja, miljoonan arvoiset kultakolikot saatiin takaisin.

Mitä tarkoittaa termi:

Natriumkarbonaatti: https://fi.wikipedia.org/wiki/Natriumkarbonaatti

Mikä yritys tai yhdistys:

DEME: https://www.deme-group.com/

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Lunnashaittaohjelmien paluu ja taistelu kyberrikoksia vastaan: https://www.linkedin.com/pulse/ransomware-revival-ongoing-fight-against-cybercrime-thetius-z4age/

USA:n rannikkovartiosto varoittaa maan satamia kiinalaisten konttinosturien sisältämistä kyberturvallisuusriskeistä: https://www.freightwaves.com/news/us-warns-of-cyber-threat-from-china-container-cranes

Ruotsi aikoo panostaa merenalaisen infrastruktuurin korjaamiseen hankkimalla uutta kalustoa: https://www.sjofartstidningen.se/branschen-ett-fartyg-racker-inte/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Podcast: marraskuun merenkulku minuuteissa: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-transportation/maritime-in-minutes-november-2024-in-review

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Konttirahti-indeksi (Drewry) viikolta 48, rahdit ovat laskusuunnassa: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-down-2-last-week-3/

Konttialusten aikarahtausindeksi (VHBS) viikolta 48, vakautumassa: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/11/New-Contex-Commentary-2024-week-48.pdf

Neste- ja kaasukuljetukset:

Venäläisen Brasiliaan vietävän naftan jälleenlaivaus (STS) on siirtynyt Senegalin Dakarin edustalle EU:n jälleenlaivauskiellon tultua voimaan. Aasiaan menevä lasti siirretään Italian Augustan, Kreikan saarten ja Maltan vesillä isompiin aluksiin. STS-operaatioilla Venäjän satamista vietävä öljy- ja öljytuote laivataan uudelleen, jotta sopivan tonniston kierto saadaan pysymään jatkuvana: https://www.hellenicshippingnews.com/traders-using-sts-transfers-near-senegal-to-export-russian-naphtha-to-brazil-data-shows/

Säiliöalusraportti (Gibson) viikolta 48, USA:n lisätullien vaikutuksesta: https://www.gibsons.co.uk/report/mexican-standoff/

Aasian markkinat ovat todennäköinen hyötyjä Trumpin kaavailemista lisätulleista eikä öljyä aiota tulevan hallituksen lähteiden mukaan sulkea tullien ulkopuolelle. Kanada tuottaa 52 % ja Meksiko 11 % USA:han tuotavasta öljystä. Kanadan vesitse vietävästä öljystä menee USA:han 61 % ja Meksikon vesitse vietävästä öljystä menee USA:han 56 %. Ne ovat helpostikin ohjattavissa uudelleen ja öljy USA:han tulisikin kauempaa: https://www.hellenicshippingnews.com/asia-likely-to-benefit-from-cheaper-canadian-mexican-oil-if-trump-imposes-tariffs/

Itsenäiset kiinalaiset öljynjalostamot ovat vaihtaneet osan Iranista tulevasta öljystä muualta tulevaan öljyyn USA:n pakotteiden vuoksi. Trumpin mahdollisesti koventaessa pakotteita pelätään, että osa aluksista joutuu pakotelistalle kesken matkan ja alukset jäävät merelle lasteineen: https://gcaptain.com/chinese-buyers-soak-up-unsold-oil-as-iranian-crude-flows-slow/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Väestönkasvu maailmalla on luonut kasvavat viljamarkkinat. USA:n lisäksi Brasilia, Mustan meren alue, Australia, Argentina ja eräät muut alueet ovat kasvattaneet tärkeyttään viljan ja öljykasvien tuotannossa: https://www.hellenicshippingnews.com/global-growth-expands-grain-marketing-opportunities/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Hurtigruten-varustamolla on edessään uudelleenjärjestelyt. Varustamo on tehnyt tappiota ja virheinvestointeja kilpailun kovetessa ja se vaatii toimia. Rannikko- ja risteilyliikenne erotetaan toisistaan omiksi liiketoiminnoikseen: https://maritime-executive.com/article/investors-acquire-hurtigruten-to-recapitalize-cruise-and-coastal-businesses

Offshore ja merituulivoima:

Öljykenttien tukialukset ja niiden varustamot tekevät hyvää tiliä: https://maritime-executive.com/magazine/high-tide-workboat-stocks-are-doing-just-fine

Belgialaisyhtiö rakentaa Cuxhaveniin merituulivoimapuiston arvoltaan 50 miljoonaa €:a sataman tarpeisiin: https://shippingtelegraph.com/port-news/deme-to-build-offshore-wind-terminal-at-german-port/

Väylät, kanavat ja sisävedet:

Ilmastonmuutoksen uhatessa Panaman kanavaviranomaisella on suuria suunnitelmia kuivuuden hallitsemiseksi. Suunnitelman mukaan useita kymmeniä kaupunkeja jäisi padon nostaman vesimassan alle seuraavien kuuden vuoden aikana. Projektisuunnitelman arvo olisi noin 1,6 miljardia $: a. Kanava tuo 3,1 % maan BKT:sta ja kanavan läpi kulkee vuosittain 2,5 % maailman meritse kulkevasta tavarasta: https://gcaptain.com/threatened-by-climate-change-panama-canal-has-big-plans-to-deal-with-drought/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

USA:n rannikkovartiosto on vahvistanut 125 miljoonan $:n kiinteähintaisen kaupan jäänmurtokykyisestä tukialus Aiviqista. Alus varustellaan rannikkovartioston arktisiin tarpeisiin Tampan telakalla. Alus täyttää arktiset tarpeet siihen saakka, kun varsinainen polaarijäänmurtaja saadaan valmiiksi, joka ei tapahdu ennen kuin vuosikymmenen loppupuolella: https://gcaptain.com/coast-guard-inks-deal-to-acquire-aiviq-as-vessel-arrives-in-tampa-dry-dock-to-begin-conversion/

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Kalmar on ryhtynyt yhteistyöhön ruotsalaisyrityksen kanssa sähköajoneuvojen dynaamisen latauksen kokeilussa. Kokeilua varten on rakennettu 200 metriä pitkä sähköistetty tie, jossa ajoneuvot voivat ladata liikkuessaan tai seisoessaan. Ratkaisulla pyritään vähentämään suurten akkujen tarvetta ajoneuvoissa: https://www.worldcargonews.com/news/2024/11/kalmar-joins-forces-with-elonroad-on-dynamic-ev-charging/

Antwerpen-Brüggen satama on vastaanottanut kuusi energiatehokasta uutta hinaajaa mukaan lukien Euroopan ensimmäinen täyssähköinen hinaaja. Muut hinaajat ovat dieselkäyttöisiä ja ne täyttävät IMO Tier III vaatimukset: https://maritime-executive.com/article/antwerp-receives-europe-s-first-electric-rsd-tug-in-sustainability-drive

Espanjan ministerineuvosto on myöntänyt 55,4 miljoonan €:n investointituen Bilbaon sataman sähköistämiseksi ja päästöjen vähentämiseksi: https://www.portstrategy.com/environment-and-sustainability/bilbaos-multi-million-port-electrification-project/1498418.article

USA:n itärannikon ja Meksikonlahden satamien työntekijöiden yrittäessä estää satamien automatisointia, satamat muualla maailmassa ottavat enenevässä määrin automaation käyttöön: https://www.worldcargonews.com/news/2024/11/port-automation-marches-on/

Montrealin satamatyöntekijät ja työnantajat ovat yhteisymmärryksessä sopineet sovittelijan käytöstä 90 päivän ajan työehtosopimusneuvotteluissa. He käyttävät tunnetun riita-asiain neuvottelijan palveluja. Kumpikin osapuoli pidättäytyy kommentoimasta asiaa sovittelun aikana: https://www.freightwaves.com/news/us-warns-of-cyber-threat-from-china-container-cranes

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Langh Techs, piikkiöläinen ympäristöteknologiayritys, on kehittänyt uuden järjestelmän, jolla voidaan vähentää CO₂-päästöjä alukselta. Uudessa järjestelmässä syntyvä natriumkarbonaatti voidaan erottaa ja myydä muille aloille. Järjestelmä on ollut käytössä Langh Ships varustamon aluksella tämän vuoden ajan. CO₂-päästöjä kyetään vähentämään 20 – 30 %. Ensimmäiset kaupalliset asennukset tapahtuvat Damenin telakalla valmistuvaan neljään irtolastialukseen: https://www.sjofart.ax/nyheter/langhs-ide-gor-utslapp-till-tillgang/

Ruotsalaisvarustamo tilaa kiinalaistelakalta neljä 7´999 DWT:n 1A jääluokkaan rakennettavaa säiliöalusta. Alukset ovat 120 metriä pitkiä ja niissä on hybridivoimanlähteenä akusto ja maasähkökytkentä. Alusten EEDI vaatimukset alittavat vuoden 2025 kolmannen vaiheen vaatimukset 40 %: https://splash247.com/sirius-shipping-returns-to-china-for-new-tanker-series/

Japanilaisvarustamo yhdessä tytärvarustamonsa ja japanilaistelakan kanssa ovat esitelleet uudenlaisen patentoidun teknologian, jolla nostetaan CO₂-säiliöalusten suunnittelukapasiteetti 7´500 m³:stä 40´000 m³: in. Tankeissa olisi pystysylintereitä, joita voidaan massavalmistaa perusmateriaaleista ja siten optimoida ja vähentää rakennusaikaa. Modulaarinen rakenne myös mahdollistaa alihankinnan paremmin: https://splash247.com/knutsen-nyk-carbon-carriers-unveils-new-look-tanker/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Konttivarustamo Hapag Lloyd seuraa Maerskin jalanjälkiä ja on sopinut kiinalaistuottajan kanssa 250´000 tonnin vihreän metanolin vuosituotannosta polttoaineen saannin varmistamiseksi toteuttaakseen hiilineutraaliustavoitteensa. Vihreän metanolin odotetaan vähentävän päästöjä 70 % jopa 400´000 CO₂-tonnilla vuosittain: https://maritime-executive.com/article/hapag-lloyd-follows-maersk-with-large-methanol-supply-agreement-from-china

UK aikoo laajentaa päästökauppajärjestelmänsä merenkulkuun vuoden 2026 alusta: https://gcaptain.com/uk-expands-emissions-trading-scheme-to-maritime-sector/

Taiwanilaisvarustamo jälkiasentaa Anemoin roottoripurjeet suureen malmeja kuljettavaan irtolastialukseensa: https://maritime-executive.com/article/u-ming-to-add-anemoi-s-rotor-sails-to-giant-ore-carrier

Uusien lukujen valossa Eurooppaan ajavat konttialukset eivät ole saaneet päästöjään vähenemään viimeisten kuuden vuoden aikana, kun lasketaan päästöt kuljetettua konttia kohden: https://maritime-executive.com/article/ngo-calls-for-slow-steaming-saying-emissions-per-container-is-same-as-2018

Maailmankauppa ja politiikka:

Luottoluokituslaitos Moody´s on julkaissut seuraavien kahden vuoden ennusteensa. Ennusteen mukaan USA:n vahvaa taloutta uhkaavat Trumpin lupaamat kauppapoliittiset rajoitteet, Kiinaa uhkaavat talouden hiipuminen väestön vanhetessa ja tuottavuuden laskiessa, Eurooppaa uhkaavat heikko kysyntä, vähäiset investoinnit ja geopoliittiset jännitteet. Silti ennuste on positiivinen, mikäli kauppasota ja geopoliittiset kriisit saadaan vältettyä: https://www.hellenicshippingnews.com/a-new-era-of-trade-uncertainty/

Kiinan hallitukselta vaaditaan yhä suurempaa elvytystä talousongelmien ratkaisemiseksi. Trumpin valinta on vain yksi ongelma muiden joukossa eikä poista tarvetta uudistaa Kiinan talouden rakennetta: https://www.hellenicshippingnews.com/china-and-trumps-tariffs-beijing-tries-to-unleash-economy/

Venäjä rajoittaa kahdella kolmasosalla vehnän vientiään vuonna 2025 hillitäkseen inflaatiotaan. Rajoitus koskee helmikuun 15. ja kesäkuun 30. päivän välistä aikaa, jolloin saa viedä vain 11 miljoonaa tonnia verrattuna vastaavan ajan 29 miljoonaan tonniin tänä vuonna. Samalla vehnän vientimaksuja korotettiin 18 % joulukuun 4. päivästä lukien: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-cuts-wheat-exports-among-measures-to-curb-inflation/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

Panaman alusrekisteri on peruuttanut kuuden UK:n pakotelistalle joutuneen säiliöaluksen rekisteröinnin. UK:n hallitus lisäsi 30 Venäjän harmaaseen laivastoon kuuluvaa säiliöalusta pakotelistalleen. Kaikkiaan pakotelistalla on 73 venäläistä säiliöalusta: https://gcaptain.com/panama-cancels-ship-registrations-after-uks-shadow-fleet-crackdown/

IMO Neuvosto on tehnyt merkittäviä muutoksia kokouskäytäntöihin. Jatkossa on mahdollista osallistua etänä ja täysistunnot lähetetään lähtökohtaisesti suorana: https://www.hellenicshippingnews.com/imo-council-makes-key-changes-to-how-it-conducts-meetings/

Trumpin hallinto saattaa asettaa myös Irakille pakotteita estääkseen Iranin vaikutusvallan kasvua naapurimaassa: https://www.hellenicshippingnews.com/trump-may-target-iraqs-oil-sector-with-sanctions-to-counter-iranian-influence-sources/

USA:n uudeksi laivastoministeriksi on nousemassa talousmies John Phelan, jolla ei ole sotilaskokemusta. Hänellä on edessään huononeva laivasto, Etelä-Kiinan meren ja Punaisen meren jännitteet ja tarve uudistaa laivasto vastaamaan kilpailijoiden kuten Kiinan ja Venäjän voimistumiseen: https://gcaptain.com/trump-nominates-financier-john-phelan-as-navy-secretary/

UK joutui vaihtamaan liikenneministeriä edellisen äkillisen eroamisen vuoksi. Uudeksi liikenneministeriksi nimitettiin vain viiden tunnin kuluttua erosta Heidi Alexander. Edellinen liikenneministeri erosi ilmeisesti vanhan, suhteellisen pienen rikostuomion vuoksi: https://gcaptain.com/trump-nominates-financier-john-phelan-as-navy-secretary/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Saksa, Ruotsi ja Liettua ovat avanneet kiinalaista irtolastialusta koskevan rikostutkinnan. Myös Tanska on ollut yhteyksissä Kiinaan. Alus tuli Ust-Lugasta ja oli kaapelien katkeamispaikalla niiden katkeamisajankohtana. Maiden viranomaisalukset ovat valvoneet kiinalaisalusta sen ollessa ankkurissa Tanskan aluevesien rajalla mutta talousvyöhykkeen puolella: https://www.freightwaves.com/news/china-bulk-carrier-suspected-in-baltic-cable-damage

Ruotsi vaatii kiinalaista irtolastialusta siirtymään Ruotsin aluevesille tutkintaa varten. Kaapelikatko, josta alusta epäillään, sattui Ruotsin talousvyöhykkeellä. Ruotsalaiset ovat olleet yhteydessä sekä Kiinan päättäjiin että alukseen. Itämeren valtiot Suomi, Ruotsi, Tanska ja Saksa koordinoivat tutkimuksia ja diplomaattisia suhteita Kiinaan. Kiinan ulkoministeri sanoo maansa pitävän kitkattomat yhteydet kaikkiin osapuoliin: https://gcaptain.com/sweden-urges-chinese-ship-to-return-for-undersea-cable-investigation/

Epäilyn alaisen kiinalaisen irtolastialuksen ankkurit ovat vääntyneet: https://maritime-executive.com/article/chinese-ship-suspected-of-subsea-cable-sabotage-has-a-twisted-anchor

Australian poliisi on pidättänyt 13 henkilöä ja takavarikoinut yli kaksi tonnia kokaiinia näiden yritettyä salakuljettaa huumeen maahan meritse: https://maritime-executive.com/article/australian-police-make-biggest-cocaine-bust-ever-valued-at-500-million

USA:n valtionvarainministeriö on määrännyt pakotteet viidelle meksikolaiskartellin jäsenelle näiden autettua laajamittaisessa laittomassa kalastuksessa ja ihmissalakuljetuksessa Meksikonlahdella: https://maritime-executive.com/article/u-s-sanctions-mexico-s-gulf-cartel-for-illegal-fishing-off-texas

USA:n valtameri- ja ilmakehähallinto (NOAA) valvoo valaiden rauhoitusalueitaan ja lähestyy varustamoita niiden alusten rikkoessa asetettua pakollista nopeusrajoitusta (10 solmua) alueella. Rajoitukset ovat osavuotisia marraskuusta heinäkuuhun. Vuoden 2018 jälkeen näitä kirjeitä on lähetetty n. 2´000 kappaletta. NOAA voi määrätä nopeusrajoituksen rikkojalle sakon, joka vaihtelee muutamasta tuhannesta kymmeniin tuhansiin dollareihin: https://www.hellenicshippingnews.com/know-when-to-slow-down-for-whales/

Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:

Kolumni: ilmastonmuutoksesta johtuvat sään ääri-ilmiöt ovat yhä säännöllisempiä ja vakavampia. Samalla varustamoiden ja operaattorien riskit ja odottamattomat haasteet muuttuvat. Ne lisäävät kustannuksia mukaan lukien aluksille aiheutuvat vahingot, myöhästyvät toimitukset ja suunnittelemattomat reittimuutokset. Miten merenkulun sietokykyä parannetaan vakuutuksilla: https://splash247.com/rising-climate-risks-and-the-evolving-role-of-marine-insurance/

Kiinan luokituslaitos kertoo tukevansa digitaalista vallankumousta merenkulussa aina aluksen suunnittelusta valmistukseen, huoltoon, tutkimukseen ja kuberturvallisuuteen saakka: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-technology/ccs-supporting-alternative-fuels-cybersecurity-digital-innovation-in-evolving-market

Ympäristö ja ilmastonmuutos:

Muovijätteen käsittelyä kokous ei pääse sopimukseen lähinnä öljyä tuottavien maiden vastustuksen vuoksi: https://maritime-executive.com/article/170-nations-deadlock-on-plastic-pollution-treaty

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Lokakuussa Samoalla karilleajaneen ja uponneen Uuden-Seelannin laivaston sukellus- ja tutkimusaluksen päällystö teki useita inhimillisiä virheitä, jotka johtivat onnettomuuteen. Pääsyynä karilleajoon pidetään laivaston sisäisessä tutkinnassa sitä, että automaattiohjausta ei kytketty pois päältä ennen kuin vasta ensimmäisen pohjakosketuksen jo tapahduttua. Lopullinen raportti ja kurinpitotoimet julkaistaan alkuvuodesta 2025: https://gcaptain.com/autopilot-oversight-how-12-minutes-of-confusion-sealed-hmnzs-manawanuis-fate/

Video: Ruotsin meripelastus pelasti ruotsalaisaluksen viiden hengen miehistön palavasta rahtialuksesta 30 mailia itään Bornholmista. Varustamo on lähettänyt hinaajat paikalle pelastamaan ajelehtivan aluksen: https://maritime-executive.com/article/video-crew-airlifted-from-burning-cargo-ship-off-sweden

Romutus:

Aluskierrätysraportti (Best Oasis) viikolta 48, hiljaista: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/11/Weekly-Ship-Recycling-Report-23-November-29-November-2024_compressed.pdf

Maat, joiden telakoilla kierrätetään kauppa-aluksia, hakevat isompia investointeja sektorin uudistamiseen ja kestävään kehitykseen Hongkongin sopimuksen toteuttamiseksi. Tulevina vuosina on odotettavissa tarpeiden voimakasta kasvua tonniston uudistuessa: https://www.hellenicshippingnews.com/unlocking-investment-opportunities-in-ship-recycling/

Bangladeshin aluskierrätysyhdistys kiirehtii jäsentensä toimia saada romutustelakat vaatimusten mukaiseen kuntoon. Heinäkuussa 2025 niiden on vastattava Hongkongin sopimuksen vaatimuksia. Se vaatii investointeja, joiden rahoitus on vaikeaa nykyisessä tilanteessa, jossa romutus on lähes pysähdyksissä: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-breakers-urged-to-meet-june-2025-deadline/

Historian havinaa:

Floridan viranomaiset ovat saaneet takaisin 37 kultakolikkoa, joiden arvo on yli miljoona $: a ja jotka ovat osa ilmoittamatta jääneistä ja sittemmin varastetuista kolikoista. Ne nostettiin vuonna 2015 vuonna 1715 Espanjan laivaston saattueen uponneista laivahylyistä osavaltion ”aarrerannikolla”. Nostotyön saaneen yhtiön yksi jäsen osallistui lastin ryöstöön ja häntä tullaan syyttämään varastettuun tavaraan ryhtymisestä. Alusten lastina oli kultaa, hopeaa ja jalokiviä Kuubasta Espanjaan: https://www.marineinsight.com/shipping-news/stolen-gold-coins-worth-1-million-from-1715-fleet-shipwrecks-recovered-off-florida/

Kriisit ja merirosvous:

IMO:lle toimitetun raportin mukaan huthit ansaitsisivat lunnasrahoja varustamoilta 2 miljardin $:n edestä vuosittain. Ennen raportin julkaisua selvisi kuitenkin, että tiedon lähteenä oli käytetty hyvin epävarmaa tahoa eikä tieto ole luotettavaa. Joka tapauksessa huthit tuota toimintaa harrastavat mutta tuloksista ei ole varmaa tietoa: https://maritime-executive.com/article/houthis-threaten-shipping-but-blackmail-earns-them-little

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/