Mitä tarkoittaa termi:
Downwind: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/downwind
Headwind and tailwind: https://en.wikipedia.org/wiki/Headwind_and_tailwind
Mikä yritys tai yhdistys:
Schulte Group: https://www.bs-shipmanagement.com/about-us/schulte-group/
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
UK:n merikarttalaitos (UKHO) on julkaissut raportin, jossa kuvataan viisi askelta, jotka tukevat onnistunutta kansainvälisen merikarttajärjestön (IHO) S-100-standardin käyttöönottoa. Erityisesti esille nousevat eri alojen yhteistyö, kommunikointi ja tehokas koulutus: https://www.hellenicshippingnews.com/industry-wide-report-highlights-key-insights-for-successful-s-100-adoption/
5G-verkon laajennus kauemmas merelle: https://navigatormagazine.fi/uutiset/5g-ratkaisu-parantaa-laivaliikenteen-verkkoyhteyksia/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Merenkulkujohtaja Sanna Sonninen (Traficom) haastattelussa. Merenkulun hallinnon organisointia, logistisen ketjun toiminnasta, merenkulun koulutuksesta ja merenkulkijoiden jatkokoulutuksesta: https://navigatormagazine.fi/uutiset/sanna-sonninen-merenkulku-elaa-mielenkiintoista-aikaa/
Merenkululla on yksi suurimmista haasteista edessään. Puute merenkulkijoista. Enemmän kuin kansipäällystöstä, pulaa on päälliköistä ja konemestareista. Nuoret halauavat tasapainottaa työn ja vapaa-ajan eivätkä ole valmiita sitoutumaan pitkiin poissaoloihin kotoa. Filippiinit, Kiina, Venäjä, Ukraina ja Indonesia ovat suurimmat työvoiman tarjoajat. Ennen Ukrainan sotaa Venäjä ja Ukraina tuottivat 15 % merenkulkijoista: https://www.hellenicshippingnews.com/the-shipping-industry-is-wrestling-with-one-of-its-biggest-challenges-seafarer-shortages/
Nuori – lähde merelle: https://navigatormagazine.fi/uutiset/heita-ennakkoluulot-yli-laidan-ja-hyppaa-mukaan-ship-happens-somekampanjaan/
Hae stipendiä merenkulun ja satamatoimintojen tutkimukseen: https://navigatormagazine.fi/uutiset/tutkimus-ja-koulutus/hae-stipendia-merenkulun-ja-satamatoimintojen-tutkimukseen-hakuaikaa-jatkettu-tammikuun-loppuun-2025/
Saksalaisvarustamo ryhtyy yhteistyöhön kiinalaisyhtiöiden kanssa muodostaakseen paikallisen verkoston hyödyntämään uuden sukupolven kiinalaismiehistöjä. Kiina on neljänneksi suurin merenkulkijoiden tuottaja maailmassa ja Kiinasta on tullut n. 1,4 miljoonaa merenkulkijaa viimeisen vuosikymmenen aikana: https://splash247.com/schulte-forms-chinese-crew-joint-venture/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Gemini-yhteenliittymän lupaama 90 % aikataulujen pitävyys tarkoittaa pidempiä läpiumenoaikoja, vaikka sitä verrattaisiin muiden myöhästymisiin. Keskimääräinen aikataulujen pitävyys on juuri ja juuri yli 50 % tällä hetkellä, kun Maerskillä se on 57,9 % ja HapagLloydilla 40 – 50 % välillä: https://www.seatrade-maritime.com/containers/gemini-cooperation-s-90-reliability-aim-equals-longer-transit-times
Neste- ja kaasukuljetukset:
VLCC-markkinat ovat siirtyneet koirankopista ulkohuussiin rahtitasojen pudotessa kautta kentän. Spotrahdit ovat pudonneet parin viikon takaisesta 40´000 $:sta päivä 25´000 $:in tänä päivänä: https://splash247.com/from-the-doghouse-to-the-outhouse-vlccs-tricky-q4-voyage/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Risteilymatkustus voidaan jakaa viiteen päätyyppiin: massaturismi, premium-risteilyt, luksusristeilyt, jokiristeilyt ja tutkimusristeilyt, Lisäksi on luksushotelliristeilyjä ja erikoisristeilyjä: https://www.marineinsight.com/cruise/types-of-cruise-lines/
Väylät, kanavat ja sisävedet:
Vesiväylien merkitys kasvaa. Venäjän sota Ukrainassa on muuttanut Suomen logistisia väyliä: https://navigatormagazine.fi/blogit/vesiteiden-merkitys-kasvaa/
Kuljetukset Amazonin alueen joilla on aloitettu jälleen 50 % kapasiteetilla: https://www.hellenicshippingnews.com/brazil-grain-barge-shipping-returns-as-amazonian-drought-subsides/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Säännöllinen talviliikenne alkoi kohta 150 vuotta sitten. Hankolaiset asianharrastajat ovat koonneet 300-sivuisen kirjan Express-aluksesta ja talviliikenteen alkuvuosista. Kirja julkistettiin marraskuussa ja se on saatavissa maamme kirjakaupoista: https://navigatormagazine.fi/uutiset/pian-on-150-vuotta-saannollisen-talvimerenkulun-aloituksesta-suomessa-loistava-kuvaus-pioneerivaiheesta-uteliaille/
USA:n rannikkovartioston jäänmurtaja lähtee etelänapamantereelle täydentämään tutkimusaseman varastoja aseman 1´200 tutkijalle ja tukihenkilöstölle. Kyse ei ole pelkästään tutkimuksesta vaan myös strategisesta läsnäolosta alueella: https://www.maritime-executive.com/article/48-year-old-icebreaker-polar-star-departs-on-antarctic-mission
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Uudenaikaiset satamat ovat kuin ilmestyskirjan petoja. Niiden toiminta ja ylläpito on monimutkaista ja alati muuttuvaa. Pysyäkseen mukana kilpailussa niillä on oltava uusin ja paras infrastruktuuri, sovellukset ja turvallisuus. Se vaatii jatkuvaa suunnittelua tasatahtiin turvallisuuden kanssa vastatakseen odottamattomiin tilanteisiin: https://www.marineinsight.com/ports/7-key-challenges-in-container-port-operations/
Pohjois-Amerikan satamatyöntekijät taistelevat automaatiota vastaan. Työnantajan mukaan automaatio vähentää kustannuksia sekä lisää tuottavuutta ja tehokkuutta työntekijöiden mukaan työntekijöiden kustannuksella: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/dockworkers-on-frontline-of-automation-wars
Shanghain satamasta on viety alkuvuoden aikana yli 1 miljoonaa ajoneuvoa yli 200 satamaan maailmanlaajuisesti. Shanghaista viedään viidennes Kiinan ajoneuvoista. Sekä EU että USA ovat määränneet lisätullit kiinalaisautoille ja Trump aikoo nelinkertaistaa vielä nekin: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-transportation/automobile-exports-from-shanghai-waigaoqiao-hit-a-new-high
MSC:n kauppa Hampurin terminaalioperaattorista on saatu valmiiksi: https://splash247.com/msc-completes-hamburg-port-investment/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Mitä meriteollisuus aikoo tehdä vuonna 2035: https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriteollisuuden-tutkimusagenda-tahtaa-vuoteen-2035/
Auramarine toimittaa polttoainejärjestelmät Meriauran kahteen uuteen Ecotrader-aluksiin. Alukset käyttävät Diesel- ja biodieselpolttoaineita ja ne rakennetaan hollantilaisella telakalla. Alusten pituus on 105 metriä, niiden vetoisuus on 6´750 DWT ja niillä on 1A jääluokka: https://www.motorship.com/alternative-fuels-and-lubricants/auramarine-to-supply-fuel-systems-for-meriauras-new-ecotrader-ships/1498299.article
Bangladeshilaisvarustamo valitsi Wärtsilän lastinkäsittelyjärjestelmän uuteen paineistettua LPG:tä kuljettavaan alukseensa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/leading-bangladesh-conglomerate-chooses-wartsila-cargo-system-for-new-lpg-carrier/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Tuulivoima-avusteiset järjestelmät ovat löytäneet markkinaraon EU:n päästörajoitusten tullessa voimaan: https://www.hellenicshippingnews.com/business-case-for-wind-propulsion-improves-as-decarbonisation-rules-kick-in/
Mistä tuuli käy? Esittelyssä pääasialliset tuuliavusteiset propulsiojärjestelmät: https://splash247.com/see-which-way-the-wind-blows/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Kansainvälinen luotsiliitto (IMPA) pyytää laitevalmistajilta vastauksia tutkimukseensa etäluotsauksesta: https://www.maritimejournal.com/industry-news/international-study-poses-questions-on-remote-pilotage/1498306.article
Maailmankauppa ja politiikka:
Kiinaa vetää eri suuntiin kaksi merkittävää tekijää: 1) maan hallitus elvyttää hillitäkseen talouden hiipumista ja estääkseen deflaation, 2) Trumpin valinta presidentiksi ja tuontitullien huomattava korotusuhka: https://www.hellenicshippingnews.com/china-outlook-can-china-make-it-in-2025/
Vaikuttaisivatko Trumpin lupaamat lisätullit maailmankauppaan vai onko kyse pelkästään Pohjois-Amerikasta? Vai onko kohteena vain Kiina, jonka tuottamien tavaroiden kauttakulku muiden maiden kautta halutaan estää: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/trump-vows-new-canada-mexico-china-tariffs-that-will-hurt-global-trade/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Suomen huoltovarmuudesta: https://www.centrumbalticum.org/julkaisut/pulloposti/kohti_huomisen_huoltovarmuutta.7601.news
Puolan pääministeri lupaa Puolan presidenttikaudella merivalvontapolitiikkaa Itämerelle vastaavasti kuin NATO suorittaa ilmavalvontaa: https://gcaptain.com/polands-pm-proposes-navy-policing-in-baltic-sea-amid-russia-threat/
Kiinan aluevaatimukset Etelä-Kiinan merellä tunkeutuvat syvälle muiden valtioiden vesialueille ja talousvyöhykkeille. Vuorossa Indonesian uhkapeli Kiinan kanssa: https://www.maritime-executive.com/editorials/understanding-indonesia-s-gambit-with-china-in-the-natuna-islands
San Marinon alusrekisteri aikoo liittyä erinomaisten lippuvaltioiden joukkoon merenkulun alalla: https://www.hellenicshippingnews.com/san-marino-ship-register-aims-to-become-an-excellence-in-the-maritime-sector/
Panama on rekisteröinyt ennätysmäärän uudisrakennuksia alusrekisteriinsä: https://www.hellenicshippingnews.com/panama-sets-record-in-newbuilding-ship-registration/
Liberia on IMO:n IMSAS auditoinnin kohteena marras-joulukuun vaihteessa: https://www.hellenicshippingnews.com/liberia-receives-imsas-audit/
Podcast: säädöspäivitys EU:n päästökaupasta, Välimeren päästörajoitusalueesta ja niiden vaatimuksenmukaisuus: https://www.seatrade-maritime.com/regulations/regulatory-update-fuel-eu-maritime-and-mediterranean-eca
Hallitus on vahvistanut kiinteiden irtolastien aluskuljetusta koskevan kansainvälisen säännöstön seitsemännen muutossarjan (07-23). Muutossarja sisältää 12 uutta kiinteiden irtolastien ohjekorttia sekä useita muutoksia olemassa oleviin ohjekortteihin: file:///C:/Users/sofia/Downloads/taitettu_voimaansaattamismuistio_msc_107_imsbc.pdf
Hallitus voimaansaattaa eduskunnan 7.6.2024 hyväksymät kansainvälisen työjärjestön (ILO) yleiskokouksessaan 2022 hyväksymät muutokset merityötä koskevan yleissopimuksen ohjeistoon. Muutokset koskevat työnvälitystä sekä sairaanhoitoa aluksella ja maissa: file:///C:/Users/sofia/Downloads/perustelumuistio_mlcohjeistoon_liittyvien_lainsdntmuutosten_voimaansaattamisasetukset.pdf
EU on antamassa 15. pakotepakettinsa, jossa se määrää 48 säiliöalukselle pakotteet osallistumisesta Venäjän öljykuljetuksiin. Pakotteet kohdistuvat myös 29 varustamoon ja 54 henkilöön. Suurin huoli on harmaasta laivastosta, jota kukaan ei pysty valvomaan sen sivuuttaessa kansainväliset säännökset ja pakotteet kuljettaessaan venäläistä öljyä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/eu-to-impose-15th-round-of-sanctions-on-russias-shadow-fleet-targeting-48-tankers/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Ruotsin viranomaiset ovat saaneet kahden telekaapelin katkeamisen tutkimukset valmiiksi. Loppupäätelmä on, että kiinalainen irtolastialus vahingoitti kaapeleita vetämällä ankkuriaan n. 100 mailin matkan pitkin merenpohjaa. Seuraava askel on selvittää, miksi miehistö jätti tuntien ajan huomiotta tapahtuneen nopeuden menetyksen ankkurin laahatessa pohjaa ja AIS-pimennyksen. Kiina ei ole vielä myöntänyt viranomaisille lupaa nousta alukseen kansainvälisillä vesillä kuulustelemaan miehistöä: https://www.maritime-executive.com/article/wsj-chinese-ship-dragged-anchor-for-100-miles-and-cut-two-cables
Singaporen viranomaiset ovat määränneet satamaoperaattorin keskeyttämään tyhjien konttien käsittelyn terminaalissa työntekijän loukkaannuttua tyhjän kontin pudottua hänen päälleen. Keskeytys jatkuu, kunnes viranomaisselvitykset on tehty ja operaattori on käynyt läpi työpaikan terveysasiat sekä turvallisuus- ja operointimenettelyt: https://www.maritime-executive.com/article/singapore-stops-moving-empties-after-falling-box-injures-forklift-operator
Filippiiniläiseltä ruoppaajalta havaittiin yhdeksän 17 hengen miehistöstä olevan laittomasti maassa olevia Kiinan kansalaisia. Miehistöluettelo sisälsi vain 8 filippiiniläisen miehistön jäsenen nimet. Tarkemmassa tarkastuksessa alukselta löydettiin vielä neljä kiinalaista sekä univormu, jollaista Kiinan kansanarmeija käyttää: https://www.maritime-executive.com/article/philippine-coast-guard-finds-illegal-chinese-crew-on-local-dredger
Irtolastialuksen 21 miehistön jäsentä ovat olleet Intiassa pidätettynä aluksellaan sen jälkeen, kun siltä löydettiin huumeita. Salakuljetusta on tutkittu jo vuoden ajan ja nyt miehistö vaatii jonkinlaista selvyyttä tilanteeseensa. Alukselta löytyi kokaiinia 26 kg katuarvoltaan 26 miljoonaa $ ja ne olivat kiinnitettyinä magneeteilla aluksen nosturien yläosaan: https://www.maritime-executive.com/article/forgotten-bulker-crew-stage-sit-in-after-year-of-detention-in-india
Lastivarkaudet ovat nelinkertaistuneet Italiassa kahden vuoden aikana: https://shippingtelegraph.com/markets/freight-crime-in-italian-supply-chains-surged-dramatically/
Aasian varustamoyhdistys (ASA) on huolestunut merenkulkijoiden lisääntyneistä pidätyksistä ulkomailla. Monia merenkulkijoita pidetään pidätettynä ilman selviä todisteita tai laillisia perusteita. Erityisesti tätä tapahtuu maissa, joissa lainvalvontajärjestelmät eivät kykene käsittelemään merellisiä tapauksia asianmukaisesti. Yhdistyksen mukaan kyse on sekä laillisuus- että ihmisoikeuskysymyksistä, jotka vaativat välitöntä puuttumista: https://www.marineinsight.com/shipping-news/shipowners-association-calls-for-immediate-end-to-unjust-detention-of-seafarers/
Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:
Mitä BIMCO:n päästörajoituslauseke tarkoittaa aikarahtaussopimuksissa: https://www.hellenicshippingnews.com/oceanscore-reviews-bimco-fueleu-clause-for-time-charter-parties/
Intercontinental Exchange -yhtiö (ICE) on ilmoittanut Worldscale Associationin, joka tuottaa rahtitasoviitelukuja (Worldscale), hyväksyneen ICE:n hiilen hintalaskurin Euroopan päästökaupan viitearvoksi laskettaessa säiliöalusten rahtitasoja vuonna 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/worldscale-adopts-ices-benchmark-eua-carbon-pricing-for-its-tanker-freight-rates/
Järjestöt, yhdistykset ja NATO:
Suomen Varustamot valitsi hallituksen tulevalle vuodelle. Lisäksi merenkulkija Tommy Björklund palkittiin Suomen Varustamoiden tunnustuspalkinnolla merenkulun näkyvyyden nostamisesta sosiaalisessa mediassa: https://navigatormagazine.fi/uutiset/suomen-varustamot-valitsi-uuden-hallituksen-tunnustuspalkinto-tommy-bjorklundille/
Ympäristö ja ilmastonmuutos:
Luonnon kiertokulku jatkuu. Ihmisten valtameriin vuosikymmenten aikana syytämät mikro- ja nanomuovit siirtyvät kaloihin, joista ne vuorostaan siirtyvät ihmiseen, joka syö kaloja. Mikromuovit ovat paitsi uhka luonnolle ja luonnon monimuotoisuudelle myös ihmiselle itselleen: https://www.maritime-executive.com/editorials/eating-fish-exposes-consumers-to-microplastics-with-unknown-risk
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Maanantaina maailman suurin katamaraanipika-alus törmäsi laituriin Bornholmissa lähtiessään Rönnen satamasta. Törmäys oli kolmas sitten aluksen käyttöönoton viime vuonna. Alumiinirunkoon tuli aluksen sivulle pitkiä viiltoja, jotka vaativat korjausta kuivatelakassa. Matkustajille ei aiheutunut vahinkoja ja alus palasi laituriin: https://www.maritime-executive.com/article/world-s-largest-fast-ferry-hits-breakwater-in-bornholm
Kolme vuotta sitten Mauritiuksen rannikolla karille ajanut japanilainen irtolastialus päästi 1´000 tonnia matalarikkistä polttoöljyä (VLSFO) veteen. Öljy saastuttaa vieläkin alueen mangrovemetsiä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/bulk-carrier-that-spilled-1000-tonnes-of-oil-off-mauritius-still-contaminating-mangroves-after-3-years/
Kaupallinen kalastusalus upposi Galician rannikolla. Miehistö ehti pelastusveneeseen aluksen upotessa viisi minuuttia sen jälkeen. Tapausta tutkitaan: https://www.maritime-executive.com/article/commercial-fishing-vessel-sinks-off-galicia
UK:n lipun alla purjehtiva irtolastialus on ilmoittanut räjähdyksistä 1. ja 2. ruumissaan: https://www.maritime-executive.com/article/bulker-suffers-explosion-in-cargo-holds-off-north-carolina-coast
Romutus:
Romutus pysyy edelleen vaitonaisena: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-recycling-markets-still-downbeat/
Kriisit ja merirosvous:
Portugalin asevoimat varoittavat Venäjän kasvavasta aktiivisuudesta Länsi-Euroopan rannikolla. Maa seuraa ja valvoo venäläisten liikkeitä ja toimia rannikkonsa edustalla: https://www.maritime-executive.com/article/portugal-s-small-navy-tracks-rising-level-of-russian-activity-in-atlantic
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/