Merenkulun uutisia 27.11.2024: merenkulkijoiden palkat, BIMCO, raportteja, STS, Birka Gotland, Auramarine, Norsepower, harmaan laivaston päätteet, pakotteita, painolastivedenkäsittelyjärjestelmät, kaapelikatkos, konttien kokonaispainojärjestelmä, vuoden hurrikaanit.

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Merenkulkijoiden palkkojen jääminen jälkeen inflaatiosta korotuksista huolimatta aiheuttaa närää merenkulkijoissa: https://splash247.com/seafarer-pay-fails-to-keep-up-with-inflation/

Ensi vuoden alusta FuelEU Maritime tulee voimaan. BIMCO on huomioinut aikarahtaussopimuspohjassaan FuelEU Maritime -klausuulin: https://www.hellenicshippingnews.com/bimco-adopts-fueleu-maritime-clause/

Merenkulun tonni-mailimäärät ovat suurimmat sitten vuoden 2010 johtuen Punaisen meren kriisistä ja muista pienemmistä häiriöistä. Kasvu on ollut n. 6,5 %, kun vuosittainen kasvu on finanssikriisin jälkeen ollut keskimäärin 2,9 % vuodessa. Kuljetettujen tonnien määrän odotetaan nousevan tänä vuonna 12,6 miljardiin tonniin, joka kerrottuna kuljetettujen mailien määrällä on 66,6 biljoonaa tonnimailia: https://splash247.com/shipping-toasts-best-year-for-tonne-mile-growth-since-2010/

Kiinnostaakseen sijoittajia merenkulun tulee kehittää uusi narratiivi. Uusimman usalaistutkimuksen mukaan jokaista sijoitettua 1´000 $:a kohti vain 0,79 $:a sijoitetaan merenkulkuun USA:n osakemarkkinoilla:  https://splash247.com/shipping-needs-to-change-the-narrative-to-attract-investors/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Konttirahti-indeksi (Ningbo) viikolta 47: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/11/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2024-11.16-11.22.pdf

MSC-varustamon voimakas kasvu koronapandemian aikana saa kilpailijat kamppailemaan tonnistosta. Kuljetrusanalyytikoiden mukaan MSC:n käytettyinä ostettujen alusten määrä on yli 400. MSC:n markkinaosuus ylittää jo 20 % ja sen kapasiteetti on ylittänyt jo 6 miljoonaa TEU:ta: https://splash247.com/rivals-scramble-to-keep-pace-with-msc/

Neste- ja kaasukuljetukset:

Venäläisen öljyn STS-operaatiot ovat siirtyneet Lesboksen ja Khioksen saarten alueelle: https://gcaptain.com/secret-russian-oil-switching-gets-new-greek-hotspot-after-drills/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Kiinan hiilentuonti meritse on kahden viime vuoden aikana laskenut jyrkästi ja siirtynyt muille markkinoille. Kiina tuo Venäjältä kasvavassa määrin maitse hiiltä. Merenkulussa tämä tuntuu erityisesti capesize- ja panamax-luokkien irtolastikuljetuksissa:  https://www.hellenicshippingnews.com/china-eyes-alternatives-as-seaborne-coal-imports-lose-market-share/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Birka Gotland vaihtaa jo toisen kerran puolen vuoden sisään toimitusjohtajaa: https://www.sjofart.ax/nyheter/ny-vd-for-birka-gotland/

Gotlandsbolaget, jonka rahtauksessa on mm. Birka Gotland, vahvistaa markkina-asemaansa: https://www.sjofart.ax/nyheter/battre-siffror-for-urstarkt-gotland/

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Australian Darwinin satamaa pyörittävä kiinalaisoperaattori on taloudellisissa vaikeuksissa. Pohjois-Territorion hallitus saattaa joutua katkaisemaan yhtiön 99-vuotiseksi tarkoitetun vuokrasopimuksen vain 9 vuotta sen solmimisen jälkeen. Yhtiön emoyhtiöstä ei ole pelastajaksi sen ollessa vielä pahemmissa taloudellisissa vaikeuksissa: https://splash247.com/chinese-operator-of-darwin-port-in-financial-trouble/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Suomalainen Auramarine, joka on johtava meripolttoainejärjestelmien toimittaja, ja Quadrise, joka on puhtaiden energiaratkaisujen toimittaja, ilmoittavat yhteistoimintasopimuksesta kehittääkseen innovatiivisia ratkaisuja merenkulun hiilineutraaliuteen:  https://www.hellenicshippingnews.com/auramarine-and-quadrise-join-forces-to-support-maritime-decarbonisation/

EU rahoittaa nestemäisellä vedyllä toimivan konttialuksen suunnittelua. Hanke sai 40 miljoonan € rahoituksen: https://www.maritime-executive.com/article/project-to-build-first-hydrogen-power-containership-receives-eu-funding

Uudisrakennus- ja jälleenmyyntiraportti (Banchero Costa) viikolla 47: https://www.hellenicshippingnews.com/newbuilding-spree-continues/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Suomalainen roottoripurjevalmistaja Norsepower avaa niiden valmistukseen erikoistuvan tehtaan Kiinaan. Tehtaan kapasiteetti tulee olemaan 50 Norsepowerin roottoria vuodessa ja vuoteen 2027 mennessä tuotannon suunnitellaan kasvavan 100 yksikköön. Tehdas vastaa kasvavaan kysyntään ja vahvistaa yrityksen asemaa 60 miljardin $:n arvoisiksi arvioiduilla tuulipurjemarkkinoilla: https://www.seatrade-maritime.com/wind-powered-ships/norsepower-opens-world-s-first-dedicated-rotor-sail-factory-in-china

Venäläistä ja iranilaista öljyä kuljettavan harmaan laivaston päästöt ovat pienen valtion päästöjen luokkaa eikä niitä ole huomioitu aiemmin laskelmissa. Satelliittikuvien perusteella paikannettujen alusten päästöt olivat viime vuonna 375 miljoonaa tonnia CO₂:ta. Harmaa laivasto liikkuu kansainvälisen sääntelykehyksen ulkopuolella, kun muu merenkulku pyrkii päästövähennyksiin: https://www.hellenicshippingnews.com/hidden-pollution-of-dark-shipping-revealed-from-space/

Miten IMO:n määräämät päästörajoitusalueet vaikuttavat polttoaineen kysyntään Välimerellä? Alue tulee mukaan päästörajoitusalueisiin ensi vuoden alusta: https://www.hellenicshippingnews.com/how-will-emission-control-area-changes-affect-fuel-oil-demand-in-the-mediterranean/

Lisääntyvä vihreiden polttoaineiden kysyntä tullee lisäämään uusiutuvan sähköenergian tarvetta vihreiden polttoaineiden valmistukseen. Merenkulun polttoaineet tarvitsisivat merkittävän osan uusiutuvan sähköenergian tuotannosta ottaen huomioon, että vain murto-osa tämän päivän vedyn tuotannosta voidaan laskea vihreäksi: https://www.hellenicshippingnews.com/oceanly-warns-of-increased-global-emissions-if-the-alternative-fuels-rush-intensifies/

Ydinvoiman kiinnostavuus kasvaa kauppalaivastossa vaihtoehtoisena polttoaineena: https://www.seatrade-maritime.com/alternative-fuels/nuclear-power-in-commercial-shipping-gains-momentum

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Meklariraportti (xclusiv) viikolta 47: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/11/xclusiv-2024_11_25.pdf

Meklariraportti (Banchero Costa) viikolta 47: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/11/Bancosta-Weekly-2024-47.pdf

Meklariraportti (Intermodal) viikolta 47: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/11/Intermodal-Report-Week-47-2024.pdf

Maailmankauppa ja politiikka:

Kolumni: Kiina haluaa uudistettua globalisaatiota ja multilateralismia kauppaan, joka palvelisi Kiinaa ja sen liittolaisia. Kolumnistin mukaan Kiinan presidentin lähtökohdat ja tiedot ovat vääriä: https://www.maritime-executive.com/editorials/op-ed-xi-jinping-wants-to-fashion-a-new-world-order-centered-on-china

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

EU valmistelee tänään 15. pakotepakettiaan. Pakotteet koskisivat mm. 48 venäläistä öljyä kuljettavia säiliöaluksia, 29 yritystä ja 54 henkilöä sekä eräitä kiinalaisyrityksiä, jotka valmistavat miehittämättömiä ilma-aluksia Venäjän käyttöön. Myös 16. pakotepaketti on valmistelussa annettavaksi Puolan presidenttikaudella: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-to-discuss-adding-tankers-chinese-firms-to-russia-sanctions-list/

UK määrää uusia pakotteita 30 Venäjän harmaan laivaston säiliöalukselle. Lisäksi kaksi venäläistaustaista vakuutusyhtiötä joutuu pakotteiden alaisiksi. Kaikkiaan UK on määrännyt pakotteita 73 säiliöalukselle, USA on määrännyt 39 säiliöalukselle ja EU 19 säiliöalukselle: https://shippingtelegraph.com/maritime-insurance-news/uk-imposes-largest-sanctions-package-on-30-tankers-insurance-companies/

Sitten Punaisen meren kriisin alun 19.11.2023 IMO on tilastoinut 69 välikohtausta, jotka lippuvaltiot ovat vahvistaneet, Punaisen meren ja Adeninlahden alueilla. Luku sisältää merirosvoustapaukset: https://shippingtelegraph.com/maritime-insurance-news/imo-recorded-69-incidents-against-ships-in-red-sea-gulf-of-aden/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Joka kolmas painolastiveden käsittelyjärjestelmä ei pääse läpi satamavaltiotarkastuksissa. Suurimmat syyt hylkäämiselle olivat käsitellyn ja käsittelemättömän veden sekoittuminen, toimimattomat venttiilit, organismien kasvu, joka johtuu huonosti ja epäsäännöllisesti puhdistetuista painolastitankeista ja inhimillisistä virheistä järjestelmän käytössä: https://splash247.com/one-in-three-ballast-water-treatment-systems-fail-port-state-control/

Kiinalaisen irtolastialuksen vartiointia vahvistetaan ruotsalaisella rannikkovartioston aluksella ja saksalaisella vartioveneellä. Helsingin Sanomat yritti päästä omistajaksi rekisteröidyn yhtiön puheille Kiinassa mutta osoitetta ei löytynyt ja alue on merkitty sotilasalueeksi: https://splash247.com/swedish-and-german-vessels-join-danish-frigate-monitoring-chinese-bulker-linked-to-cable-ruptures/

Lisää tietoa kaapelikatkoksen selvittelystä: https://gcaptain.com/german-and-swedish-coast-guards-arrive-near-yi-peng-3-in-escalating-cable-damage-incident/

Kiinalaisaluksen ankkuri on vääntynyt: https://www.maritime-executive.com/article/chinese-ship-suspected-of-subsea-cable-sabotage-has-a-twisted-anchor

Ruotsi haluaa kiinalaisaluksen Ruotsin vesille: https://www.sjofartstidningen.se/vill-ha-kinesiska-fartyget-narmare-sverige/

Kiinan kanssa käydään neuvotteluja kiinalaisalukseen pääsystä: https://www.maritime-executive.com/article/china-is-negotiating-over-access-to-bulker-suspected-of-subsea-sabotage

Vertailua aiempaan tapaukseen Suomenlahdella: https://gcaptain.com/details-of-baltic-sea-cable-incident-remain-murky-as-danish-navy-shadows-chinese-vessel/

Konttien painon vahvistusjärjestelmä tuli voimaan heinäkuussa 2016. Järjestelmän tarkoituksena on varmistaa, että varustamo saa jokaisen kontin oikean bruttopainon vakavuuslaskelmia varten. Englanni kauppaoikeus on joutunut tarkastelemaan säännöstä tilanteessa, jossa on merkittävä ristiriita ilmoitetun ja todellisen bruttopainon välillä. Kyse on laivaajan velvollisuudesta ilmoittaa bruttopaino oikein ja varustamon velvollisuudesta varmistaa tiedon oikeellisuus ja valittaa poikkeamasta: https://www.hellenicshippingnews.com/duty-of-care-on-carriers-where-discrepancy-between-declared-and-verified-container-weights/

Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:

Järjestöt, yhdistykset ja NATO:

Intertankon, kansainvälisen itsenäisten säiliöalusvarustamoiden liiton, uudeksi toimitusjohtajaksi on valittu Tim Wilkins. Samalla Intertankon hallituksen puheenjohtajaksi on valittu Rolf Westfal-Larsen: https://splash247.com/tim-wilkins-takes-the-reins-at-intertanko/

Ympäristö ja ilmastonmuutos:

Napa-alueen sulamisvedet heikentävät Atlantin valtameren merivirtoja: https://www.maritime-executive.com/editorials/study-meltwater-from-the-arctic-is-weakening-atlantic-ocean-circulation

Ennätyksellinen hurrikaanikausi lähenee loppuaan. Nimettyjä myrskyjä oli 18, joista 11 hurrikaania ja viisi suurta hurrikaania: https://gcaptain.com/record-breaking-2024-atlantic-hurricane-season-winds-down-after-unprecedented-late-season-surge/

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Romutus:

Romutusmarkkinat ovat olleet varsin hillittyjä koko tämän vuoden. Teräksen kysyntä on heikkoa ja hinnat alhaalla, joka rajoittaa mahdollisuutta tarjota korkeampia romuhintoja. Artikkeli käsittelee tarkemmin tilannetta irtolastialussektorilla: https://www.hellenicshippingnews.com/the-ship-recycling-conundrum/

Kriisit ja merirosvous:

Miten merenkulkua voidaan suojata muuttuvassa ja geopoliittisesti hankalassa maailmassa: https://www.sjofartstidningen.se/sa-kan-sjofarten-skyddas-i-en-forandrad-varld/

Ukrainan ilmoituksen mukaan venäläiset ovat aiheuttaneet vahinkoa 321 ukrainalaiselle satamalaitteelle: https://gcaptain.com/russian-strikes-have-damaged-321-ukrainian-port-infrastructure-facilities-zelenskiy-says/

Historian havinaa:

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/