Mitä tarkoittaa termi:
Mikä yritys tai yhdistys:
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber-:
USA:n rannikkovartiosto antoi viime helmikuussa esityksen uudeksi turvallisuusdirektiiviksi kyberriskien hallitsemiseksi. Esitystä seurasi useita kyberturvallisuuteen liittyviä määräyksiä koskien aluksia, offshorelaitteita ja satamia. Ehdotetut säännökset ovat haastavia mutta tarpeellisia USA:n merenkulkusektorille. Niiden käyttöönotto voi kuitenkin olla haasteellista ja kallista. Säädösten viesti on kuitenkin selkeä, aloittakaa heti: https://www.hellenicshippingnews.com/managing-maritime-cyber-risk-rising-to-uscgs-new-maritime-security-directive/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Euroopan tilastokeskuksen tuottama materiaali lähimerenkulun roolista EU-maiden merikuljetuksissa vuonna 2022: https://www.hellenicshippingnews.com/maritime-transport-statistics-short-sea-shipping-of-goods/
Norja muuttaa kansainvälisen NIS-rekisterinsä poikkeuslupasääntöjä venäläisten päälliköiden osalta. Määräys tuli voimaan 18. marraskuuta eikä venäläisille sen jälkeen enää myönnetä poikkeuslupia, vaikka hakemus olisi jätetty aiemmin. Voimassaolevia lupia määräys ei koske: https://shippingtelegraph.com/maritime-insurance-news/nma-change-in-exemption-rules-for-masters-on-nis-registered-ships/
Merenkulun markkinaraportti (Advanced) viikolta 47: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/11/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-47.pdf
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Maailman kontti-indeksi (Drewry) laski 1 %. Rahdit Eurooppaan nousivat, muualla laskivat: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-down-1-last-week-4/
Konttialusten aikarahtaus-indeksi (VHBS) viikolta 47: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/11/New-Contex-Commentary-2024-week-47.pdf
Neste- ja kaasukuljetukset:
Säiliöalusraportti (Gibson) viikolta 47, heikot rahdit ja ailahteleva kysyntä: https://www.gibsons.co.uk/report/persistent-weakness/
Ja tätä raportissa tarkoitettiin: https://www.hellenicshippingnews.com/tankers-weakness-across-the-board/
Säiliöalusraportti (Affinity) viikolta 47: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/11/Affinity-Tanker-Weekly-22.11.2024-HSN.pdf
Venäjän öljynlastaukset läntisistä satamista saattavat laskea. Joulukuulle arvioidaan 5 % pudotusta Primorskin, Ust-Lugan ja Novorossijskin satamista. Venäjä suunnittelee vähentävänsä 680’000 tonnia jalostuskapasiteettia marraskuulle: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-dec-western-port-oil-loadings-may-slip-by-100000-bpd-sources-say/
Luoteis-Eurooppa saa kiittää Panaman kanavan toiminnan elpymistä ja lisääntyvää tonnistoa suurten kaasualusten rahtitason säilymisestä kohtuullisena: https://www.hellenicshippingnews.com/healthy-panama-canal-flows-growing-fleet-dampen-vlgc-rates/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Kiinan hiilentuonti ennätyskorkealla tammi-lokakuussa. Suurimmat tuontimaat ovat Indonesia, Australia ja Venäjä. Kiina vastasi vuonna 2023 27,5 % meritse kuljetetusta hiilestä. Seuraavaksi suurimmat olivat Intia 18% ja Japani 12 % osuuksilla: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-shipping-chinas-coal-imports-hit-record-during-2024/
Irtolasti-indeksi (Baltic Exchange) laskee kaikilla sektoreilla: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-declines-as-all-vessels-see-falling-rates/
Ja tätä raportissa tarkoitettiin: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-challenging-week-for-capesizes-2/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Offshore ja merituulivoima:
Vuodeksi 2026 on tulossa kaksi uutta sora-alusta merituulivoimasektorille. Kummankin kapasiteetti on 17´500 tonnia ja se kykenee sijoittamaan 60 / 300 kg painoisia kiviä (soraa). Alus pystyy sijoittamaan peitemateriaalin tarkasti 30 – 100 metrin syvyiseen veteen: https://shippingtelegraph.com/offshore-news/two-new-subsea-rock-installation-vessels-to-enter-offshore-wind-sector-in-2026/
Kiina on vastaanottanut ensimmäisen oman syvänmeren porausaluksensa Huangpu Wenchongin telakalta ja sen on tarkoitus lähteä neitsytmatkalle tämän vuoden aikana. Tutkimusaluksen pituus on 180 metriä ja leveys 33 metriä. Sen uppouma on 42’600 tonnia ja toimintasäde 15´000 mailia. Aluksella on tilaa 180 hengelle. Aluksen porauskyky on 11’000 metrin syvyyksiin saakka: https://maritime-executive.com/article/china-commissions-its-first-deep-ocean-drillship
Norjalainen offshore-varustamo on sopinut useista uusista sopimuksista ja sopimusten jakamisista, joiden arvo on n. 60 miljoonaa $:a: https://shippingtelegraph.com/offshore-news/solstad-offshore-reports-multiple-new-deals-worth-60m/
Video: hollantilainen varustamo on ilmoittanut ensimmäisen rotra-aluksen vesillelaskusta kiinalaisella telakalla. Alus on tarkoitettu merituulivoimaloiden turbiinien kuljetukseen ja siinä on peräramppi sekä kolme nosturia sekä ainutlaatuinen portaalijärjestelmä tuulivoimalan lapojen ahtaukseen: https://shippingtelegraph.com/shipyard-news/amasus-launch-first-rotra-xl-vessel-at-jiangsu-zhenjiang-shipyard-video/
Väylät, kanavat ja sisävedet:
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Venäjä aloittaa LNG-lastien STS-siirrot kuukatta edellisvuosia aiemmin. Lastinsiirrot tapahtuvat Kildin-saaren suojissa lähellä Muurmanskia. Toimenpiteen tarkoitus on varmistaa jäävahvistettujen LNG-säiliöalusten mahdollisimman tehokas käyttö. Ensi vuoden maaliskuussa tulee voimaan EU:n jälleenlastauskielto, joka lisää näiden siirtojen tärkeyttä. Noin 20 % Venäjän arktisesta LNG-tuotannosta uudelleen lastataan EU:ssa: https://gcaptain.com/russia-resumes-ship-to-ship-lng-transfers-ahead-of-eu-transshipment-ban/
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Miten tulevan Gemini-yhteenliittymän vuorojen siirtyminen Felixstowesta London Gatewayhin vaikuttaa satamien toimintaan: https://www.hellenicshippingnews.com/how-will-shipping-giants-move-affect-major-port/
Afrikan sarven ja Punaisen meren maat käyvät Etiopian kanssa kauppaa satamiensa käyttöoikeudesta. Etiopia on nopeasti kasvava talous, jolla on 130 miljoonaa asukasta muttei lainkaan rantaviivaa Eritrean itsenäistyttyä Etiopiasta vuonna 1993. Etiopia on sopinut Somalimaan Berberan ja Puntlandin Bosason satamien käytöstä mutta nyt on myös Djibouti tarjonnut Tadjouran sataman käyttöoikeutta Etiopialle: https://www.worldcargonews.com/news/2024/11/djibouti-eyes-ethiopian-trade/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Eteläkorealaistelakka aloittaa täysin autonomisen aluksen testauksen, joka navigoinnin lisäksi kykenee kiinnittymään ja ankkuroitumaan ilman ihmisen apua. Alus on suunniteltu integroitujen autonomisten toimintojen alustaksi, joka hyödyntää tekoälyn ja esineiden internet -teknologioita: https://maritime-executive.com/article/samsung-heavy-industries-starts-fully-autonomous-operations-demonstration
Ruotsalainen veneenvalmistaja on myynyt täyssähköisiä kantosiipimatkustaja-aluksia USA:han Lake Tahoen liikenteeseen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-first-flying-electric-ferry-set-to-debut-on-lake-tahoe-in-u-s/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Suomalainen Norsepower on asentanut japanilaiseen LNG-säiliöalukseen roottoripurjeet. Viimeisten 12 vuoden aikana Norsepower on asentanut 28 roottoripurjetta 15 alukseen ja seuraavien 18 kuukauden tilaukset käsittävät 34 yksikköä 13 alukseen: https://maritime-executive.com/article/norsepower-installs-rotors-on-gas-carrier-as-shi-presents-new-wind-concept
Kuinka paljon LNG-käyttöisistä laivakoneistoista tulee päästöjä? Artikkeli käsittelee viimeisintä tutkimusta ja sisältää ehdotukset EU:lle ja IMO:lle toimiksi, joilla koko arvoketjun päästöt huomioidaan: https://www.hellenicshippingnews.com/how-much-does-lng-emit-before-it-burns-on-a-ship/
Cashew-pähkinäöljyn epäillään aiheuttavan alusten koneistoille ”allergisen” reaktion. Singaporen ja Rotterdamin satamat ovat saaneet raportteja, joiden mukaan aluksilla on ollut häiriöitä niiden tankattua kyseisissä satamissa erittäin alhaisen rikkitason polttoainetta (VLSFO). Häiriöt olivat polttoaineen liettymistä, ruiskutushäiriöitä, suodattimien tukkeutumista, saostumia järjestelmässä ja ahtimien korroosiota. Tutkimuksissa on selvinnyt, että polttoainenäytteissä on suuria määriä cashew pähkinäöljyä: https://maritime-executive.com/article/warning-marine-engines-may-also-be-allergic-to-cashew-nutshell-biofuel
Polttoainetuottajat alkavat hahmottua. Artikkelissa mielenkiintoinen kuva, josta ilmenee, ettei kasvihuonekaasupäästöissä ole kyse pelkästään polttoaineesta vaan myös energiatehokkuudesta, alan sopimuskäytännöistä ja varustamojen toimintatavoista: https://www.hellenicshippingnews.com/these-fuel-producers-are-leading-the-switch-to-zero-emission-fuels-in-the-shipping-industry/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Maailmankauppa ja politiikka:
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
UK:n pakoteviranomainen varoittaa hyväksymästä väärennettyjä alkuperätodistuksia venäläisen öljyn ja öljytuotteiden kaupassa ja kuljetuksissa: https://shippingtelegraph.com/maritime-insurance-news/fake-documents-disguise-russian-oil-to-evade-g7-oil-sanctions/
Venäjän Barentsin merellä sijaitseva LNG-laitosten rakennuskompleksi näyttää hiljenneen läntisten maiden pakotteiden vuoksi: https://gcaptain.com/lights-dim-at-giant-russian-lng-construction-facility-as-energy-sanctions-bite/
Tuoko Saksa edelleen venäläistä maakaasua: https://www.hellenicshippingnews.com/is-germany-still-importing-russian-gas/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Ruotsin laivasto sai valmiiksi Suomen ja Saksan välisen tietoliikennekaapelin vaurioiden pohjatutkimukset ja aloitti Ruotsin ja Liettuan välisen kaapelin tutkimukset. Ruotsin poliisi tutkii kumpaakin kaapelivauriota mahdollisena sabotaasitekona. Tanskan sotilasviranomaiset pysyvät kiinalaisen irtolastialuksen lähituntumassa sen ollessa ankkuroituna Tanskan vesillä. Korjausaluksen odotetaan olevan paikalla ensi viikolla ja aloittavan kaapelin korjauksen: https://gcaptain.com/sabotage-suspicions-swedens-navy-investigates-baltic-sea-cable-damage/
UK:n korkeimman oikeuden päätös tavaran toimitusvirheen reklamoinnista: https://www.hellenicshippingnews.com/time-bar-judgement-sets-record-straight/
Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:
Myös ruotsalainen merivakuuttaja aikoo nostaa vakuutusmaksuja 5 % ensi vuodelle. Vakuutusyhtiö on jo toinen, joka nostaa ensi vuoden merivakuutusmaksuja: https://shippingtelegraph.com/maritime-law-news/swedish-club-insurer-plans-general-increase-for-2025/
Järjestöt, yhdistykset ja NATO:
Muutoksia Intertankon johdossa: https://maritime-executive.com/article/new-leadership-to-guide-intertanko-tanker-trade-group-in-2025
Ympäristö ja ilmastonmuutos:
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Romutus:
Romutusraportti (Best Oasis) viikolta 47, hiljaiselo jatkuu: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/11/Weekly-Ship-Recycling-Report-16-November-22-November-2024_compressed.pdf
Kriisit ja merirosvous:
Uhista huolimatta merenkulku jatkuu Punaisella merellä. Alueella liikennöivät alukset ovat selkeästi sellaisia, joilla ei ole kytköstä USA:an, Israeliin tai UK:hon. Huthien tiedustelu ei siitä huolimatta aina osaa tunnistaa niitä. Muut sen sijaan välttävät huthien terrorisoimaa aluetta ja kiertävät sen välttääkseen hyökkäykset: https://www.hellenicshippingnews.com/the-ship-operators-shrugging-off-houthi-attacks/
Historian havinaa:
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/