Merenkulun uutisia 6.11.2024: satelliittihäirintä, autonominen navigointi, raportteja, palkkatasa-arvo, aikataulujen pitävyys, Ruotsin merituulivoima, EU:n satamapolitiikka, MASS lisääntyy, Norsepowerille tilaus, merenkulkijoiden terveysopas kaipaa päivitystä, romutusta ei ole, Punaisen meren kriisi on taloudellista alkuperää?

Mikä termi:

Parametric rolling: https://www.skuld.com/topics/cargo/containers/parametric-rolling-movement/

Mikä yritys tai yhdistys:

FEPORT: https://www.feport.eu/

Marine Medical Solutions: https://marinemedical.solutions/about-us/

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber-:

Rotterdamin satama on ottanut käyttöön uudenaikaisen ilmoittautumisrajakäytännön 240 mailin päähän Maascenter-poijulta, jolloin alus siirtyy satamaliikenteen suunnittelujärjestelmään. Samalla alus saa ATA:n eli todellisen saapumisajan järjestelmään ja pysyy sovittamaan vauhtinsa niin, että odotusaika voidaan minimoida: https://www.marineinsight.com/shipping-news/rotterdam-port-introduces-modern-geofence-system-to-improve-ship-movements/

Suomi syyttää Venäjää satelliittipaikannuksen häirinnästä aiheuttaen alusten poikkeamisen kurssiltaan Itämerellä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/finland-accuses-russia-of-jamming-navigational-signals-causing-ships-to-lose-course-in-the-baltic-sea/

Baltic Exchange ja sähköisten alustojen kehittäjä Zuma Labs ovat julkaisseet uuden sovelluksen, jolla Baltic Exchange toimittaa reaaliaikaista tietoa indekseistä ja rahtihuolintasopimushinnoista merenkulun ammattilaisille: https://splash247.com/baltic-exchange-rolls-out-platform-for-real-time-freight-intelligence/

Eteläkorealaistelakka aloittaa autonomisen navigoinnin testiajot 8´000 TEU:n konttialuksella. Autonominen navigointijärjestelmä on suunniteltu toteuttamaan optimaalinen reitti ja välttämään yhteentörmäykset tekoälyn ja lisätyn todellisuuden avulla. Kehittäjien mukaan kyse on kansipäällystön avustamisesta vähentämällä väsymisen vaaraa ja vastata päästöjen vähentämiseen: https://www.maritime-executive.com/article/hd-hyundai-begins-autonomous-demonstration-with-larger-containership

NAVTOR tarjoaa sovellusta FuelEU Maritime vaatimuksenmukaisuuden saavuttamiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/dont-eu-worry-compliance-without-the-complexity/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Hollannin ihmisoikeusinstituutti selvittää kahden kaakkoisaasialaisen merenkulkijan lakimiehen kanssa, toimivatko hollantilaiset yhtiöt Hollannin lain vastaisesti maksaessaan heille eri palkkaa kuin hollantilaisille kollegoilleen? Toinen merenkulkijoista in filippiiniläinen ja toinen indonesialainen. Kummatkin maat ovat viiden suurimman merenkulkijoita maailman kauppalaivastoon tarjoavan maan joukossa: https://splash247.com/dutch-case-reviews-equal-pay-for-southeast-asian-crew/

Haastattelu: miten hallita kasvavia riskejä ja merenkulun rahtimaailman monimutkaisuutta: https://www.maritime-executive.com/features/navigating-complexity-how-maritime-leaders-gain-a-decision-advantage

Markkinaraportti (Intermodal) viikolta 44: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/11/Intermodal-Report-Week-44-2024.pdf

Markkinaraportti (Banchero Costa) viikolta 44: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/11/Bancosta-Weekly-2024-44.pdf

Analyytikot odottavat USA:n presidentin vaalien vaikuttavan tavalla tai toisella maailmankauppaan ja maksuihin: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/outcome-of-the-u-s-elections-will-impact-trade-and-tariffs/

Kaksi suurta kyproslaista varustamoa yhdistyvät muodostaen yli 170 aluksen laivaston sisältäen kaikenlaisia aluksia: https://shippingtelegraph.com/hellenic-shipping-news/intership-and-interorient-create-fleet-of-over-170-ships-after-merge/

Merenkulkuala reagoi Trumpin valintaan USA:n 47. presidentiksi: https://splash247.com/shipping-reacts-to-trump-election-win/ Venäläinen öljy ja aseistetut vartijat: https://gcaptain.com/russias-oil-fleet-and-the-floating-armories-that-help-keep-profits-flowing/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Konttirahti-indeksi (Ningbo) viikolta 44: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/11/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2024-10.26-11.1.pdf

Norjalaisen varustamon iso tilaus uusia ajoneuvojen kuljetusaluksia, 12 kappaletta,  on ainutlaatuinen sekoitus huomattavaa lastikapasiteettia, joustavaa lastausta, monipolttoainemahdollisuuksia ja ympäristöllistä varovaisuutta: https://www.motorship.com/vessels-and-shipyards/ammonia-agenda-for-the-vehicle-trades/1497742.article

Konttialusten aikataulusta myöhästyminen on pahinta sitten pandemian aikojen. Aikataulujen pitävyys on asettunut 50 – 55 % väliin: https://www.maritime-executive.com/article/late-arriving-containership-delays-reach-highest-levels-since-pandemic

Aasian sisäinen konttiliikenne kasvaa nopeammin kuin konttikuljetukset muualle: https://www.hellenicshippingnews.com/intra-asia-container-shipping-market-outpaces-global-growth-drewry-launches-new-intra-asia-online-service/

Neste- ja kaasukuljetukset:

Venäjän dieselöljyn ja bensiinin vienti putosi lokakuussa alimmilleen 13 kuukauteen. Syynä ovat kausi- ja suunnittelemattomat huollot: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-october-seaborne-diesel-exports-hit-13-mth-low-lseg-data-shows/

Guyana ja Suriname ovat nousemassa lupaaviksi LNG-tuottajamaiksi: https://gcaptain.com/guyana-and-suriname-emerge-as-promising-lng-suppliers-wood-mackenzie-says/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Mikä oikeastaan vaikuttaa irtolastimarkkinoihin: https://splash247.com/what-is-really-driving-the-dry-bulk-shipping-market/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Kreetan Heraklionin sataman risteilymatkustajamäärä on lisääntynyt tänä vuonna yli 50 % viimevuotiseen verrattuna ja aluskäynnit yli 16 %. matkustajia on käynyt yli 420´000 ja aluksia 208. Eniten matkustajia on ollut Saksasta, USA:sta, UK:sta, Espanjasta ja Italiasta: https://shippingtelegraph.com/hellenic-shipping-news/cretes-port-of-heraklion-see-cruise-traffic-rise-in-jan-sep-2024/

Cruise & Ferry Itinerary Planning: https://www.cruiseandferry.net/digital/magazine/Itinerary-Planning-2025/

Offshore ja merituulivoima:

Ruotsi on kieltänyt Itämerelle suunniteltuja merituulivoimaloita puolustusnäkökohtiin vedoten. Kolmentoista hankkeen hakemukset hyälättiin ja vain yksi hyväksyttiin, sekin Ruotsin länsirannikolla. Päätökset vaikeuttavat Ruotsin energiatuotantotavoitteen saavuttamista: https://gcaptain.com/sweden-blocks-baltic-sea-wind-farms-over-defense-concerns/

Tanskalainen merituulivoimarakentaja on saanut sopimuksen 64 15 MW:n tuulivoimalan rakentamisesta UK:hon: https://shippingtelegraph.com/offshore-news/cadeler-strikes-e360-to-e382m-worth-uk-offshore-wind-deals/

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Euroopan yksityissatamien ja satamaoperaattorien järjestö FEPORT haluaa kuulla, miten tulevat EU komissaarit avaavat politiikkaansa tulevassa tehtävässään Euroopan satamien osalta: https://www.hellenicshippingnews.com/feport-hearing-time/

Pohjois-Amerikan satamalakot ovat siirtyneet Kanadaan, mutta työehtosopimuksissa on sielläkin kyse enemmästä kuin palkasta. Satamien automaatio on ehkä pahin kengässä hiertävä kysymys, joka hidastaa sopimukseen pääsyä: https://gcaptain.com/b-c-port-standoff-escalates-foremen-locked-out-as-automation-tensions-rise/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Saksalainen laivakonevalmistaja MAN on saanut ison tilauksen metanolikoneistaan sarjaan suuria konttialuksia. Kaikkiaan Etelä-Korean, Kiinan ja Japanin telakat ovat tilanneet sitten vuoden 2021 95 kappaletta kyseistä laivakonemallia: https://www.motorship.com/alternative-fuels-and-lubricants/man-sees-demand-for-methanol-grow/1497738.article

Autonomisen ja miehittämätöntä alusta tukevan teknologian ja sovellusten määrä kasvaa tasaista tahtia. Paremmat yhteydet, tekoälyn ohjaamat valvontajärjestelmät ja merenkulkijoiden määrän väheneminen sekä Ukrainan sodasta saadut kokemukset ovat tuoneet alalle valtavat mahdollisuudet. Autonomiaa voidaan laajentaa puolustusteollisuudesta siviilimerenkulun tarpeisiin yhä paremmin: https://gcaptain.com/next-level-awareness-for-next-level-usvs/

Konttialusten uudisrakennustilaukset jatkavat kasvuaan: https://www.hellenicshippingnews.com/containership-newbuilding-orders-on-the-rise/

Saksalainen konttivarustamo tekee ison tilauksen kiinalaistelakalta. Varustamo tilaa 12 17’000 TEU:n alusta ja 12 9’000 TEU:n alusta, jotka kaikki 24 alusta ovat LNG-kaksikäyttöpolttoaineella: https://splash247.com/hapag-lloyd-signs-off-on-its-largest-ordering-spree/

Myös konttialusten toimitukset telakoilta ovat nousseet uuteen ennätykseen. Tämän vuoden aikana on toimitettu jo 2,5 miljoonan TEU:n edestä uutta kapasiteettia. Konttialuslaivastossa on nyt 6´699 alusta, joiden kapasiteettia on 30,4 miljoonaa TEU:ta. Ensi vuonna yli 3,4 miljoonaa TEU:ta kapasiteettia on ensi vuonna yli 20 vuotta vanhaa ja riippuu romutusasteesta, miten laivasto jatkossa kasvaa: https://www.hellenicshippingnews.com/container-ship-deliveries-hit-new-record-of-2-5-million-teu/

Tanskalaistelakka rakentaa kuusi kappaletta merituulivoimaloiden huolto- ja tukialuksia Itä- ja Pohjamerelle. Tilauksen hinta on 130 miljoonaa € ja toimitusaika on vuosina 2026 – 28: https://shippingtelegraph.com/offshore-news/mpc-capital-builds-ossvs-at-esbjerg-shipyard-for-north-baltic-sea/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Saksalaisvarustamo on valinnut Norsepowerin roottoripurjeet jälkiasennuksena alukselleen vähentääkseen polttoaineen kulutustaan ja päästöjään: https://www.hellenicshippingnews.com/where-tradition-and-innovation-meet-oldendorff-chooses-norsepower-rotor-sails-to-slash-its-fuel-consumption-and-emissions/

Vaihtoehtoisilla polttoaineilla tilattujen alusten määrä kasvaa LNG:n ja metanolin taistellessa markkinaosuudesta: https://gcaptain.com/alternative-fueled-ship-orders-surge-as-lng-and-methanol-battle-for-market-share/

Shanghain satama haastaa Singaporen puhtaiden polttoaineiden toimittajana: https://gcaptain.com/shanghai-port-steps-up-with-a-green-plan-to-rival-singapores-bunkering-empire/

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Rahtimeklariraportti (xclusiv) viikolta 44: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/11/xclusiv-2024_11_04.pdf

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

USA:n pakotteet eivät estäneet Kiinaa toimittamasta voimalaitosta Venäjän Arctic LNG 2 -hankkeelle, joka mahdollistaa hankkeen jatkon: https://gcaptain.com/u-s-sanctions-fail-to-stop-chinese-power-plant-delivery-salvages-next-stage-of-russian-arctic-lng-plant/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

USA:n viranomaiset ovat pidättäneet turkkilaisen henkilön syytettynä Venezuelan pakotteiden kiertämisestä. Syytteen mukaan syytetty yhdessä yhteistyökumppaniensa kanssa on vastaanottanut kymmeniä miljoonia $ Venezuelan valtionyhtiöltä maksuksi öljykuljetuksista piilottaen lopulliset hyödynsaajat USA:n viranomaislta: https://splash247.com/us-arrests-turkish-national-for-alleged-scheme-to-help-venezuela-skirt-sanctions/

Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:

Luokituslaitoksen tulkinta IMO:n polttoaineiden sekoitusohjeisiin, jotka hyväksyttiin vuonna 2022 IMO:n MSC 106 kokouksessa: https://www.hellenicshippingnews.com/imo-updates-fuel-oil-sampling-guidelines/

Järjestöt, yhdistykset ja NATO:

Marine Medical Solution -konsulttiyhtiö on ottanut esille tarpeen päivittää IMO:n kansainvälinen sairaanhoito-opas aluksille, joka on viimeksi tehty toukokuussa 2007. Mm. Saksa on päivittänyt kansallisen ohjekirjansa ja ICS on julkaissut vuonna 2023 oman oppaansa. IMO ei ole kuitenkaan hyväksynyt niitä kumpaakaan. Yhtiön mukaan yhtenäisten ohjeiden tarve on kuitenkin tärkeää merenkulkijoiden hyvinvoinnin takaamiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/urgent-need-for-updated-medical-guide-for-ships-to-enhance-onboard-healthcare/

OPEC+ joutuu kohtaamaan kritiikin lykätessään tuotannon lisäämistä mutta heikko kysyntä varsinkin Aasiassa pehmentää sitä. Kahdeksan maata lykkää päivätuotannon lisäämistä kuukaudella, joka oli odotettua vaikka geopoliittiset jännitteet Lähi-Idässä lisäävätkin hinnan ailahtelua: https://www.hellenicshippingnews.com/opecs-again-delayed-output-hike-shows-soft-demand-reality/

Ympäristö ja ilmastonmuutos:

Hollantilainen stratup-yritys on saanut 2+ miljoonaa € uusia investointeja erottaakseen merivedestä CO₂:ta. Luonto siirtää CO₂:ta ilmasta meriveteen hallitakseen luonnonmukaista prosessiaan. Kun ihmisen toiminta on lisännyt tätä virtausta lähelle kyllästymisrajaa, alkaa hollantilaisyritys erottamaan CO₂:ta niin, että vuonna 2030 määrä olisi yhden megatonnin verran ja vuonna 2045 yhden gigatonnin verran tasapainottaakseen luonnon prosessia: https://www.hellenicshippingnews.com/start-up-seao%e2%82%82-secures-e2-million-investment-to-extract-1-gigaton-of-co%e2%82%82-out-of-the-sea-by-2045/

Egypti on pyytänyt Hollannilta apua ratkaistakseen vajoavan Niilin deltan tulvat. Deltasta 26 % on alle meriveden korkeuden ja 60 % vaarassa jatkuvaan tulvaan: https://www.maritimejournal.com/marine-construction/egypt-calls-on-the-dutch-to-help-with-flooding/1497735.article

Ministerin blogi päästökielloista: https://www.centrumbalticum.org/julkaisut/pulloposti/paastokiellot_puhtaamman_itameren_puolesta.7588.news

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Toimintamallin häiriö ja väsymys aiheuttivat aluksen lähdössä onnettomuuden: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-procedural-dysfunctions-and-fatigue-contribute-to-undocking-accident/

Video: parametrinen heilunta voi kaataa aluksen, vaikka merenkäynti ei olisikaan hankalaa: https://gcaptain.com/viral-video-of-oocl-containerships-wild-ride-resurfaces-highlighting-the-dangers-of-parametric-rolling/

Romutus:

Romutusraportti (Best Oasis) viikolta 44: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/11/Weekly-Ship-Recycling-Report-26-October-04-November-2024_compressed.pdf

Romutusrintamalla ei mitään uutta. Alan pettymykseksi alhaiset hinnat jatkavat laskuaan monsuunikauden jälkeenkin: https://www.seatrade-maritime.com/ship-operations/low-prices-disappoint-ship-recyclers

Kriisit ja merirosvous:

Punaisen meren kriisillä on suurempi vaikutus konttikuljetuksiin kuin koronalla: https://splash247.com/red-sea-crisis-having-greater-impact-on-boxship-employment-than-covid/

IMO:n pääsihteeri on vieraillut Punaisen meren maissa alueen muodostaman merenkulun kriisin vuoksi. Vierailu sisälsi myös käynnin Jemenissä: https://gcaptain.com/red-sea-crisis-imo-chief-calls-for-urgent-action-as-houthi-attacks-threaten-global-shipping/

Vielä julkaisematon IMO-raportti epäilee, että huthit ovat muuttaneet hyökkäyksensä myös rahastamiseksi. Mikäli varustamo maksaa hutheille, nämä myöntävät läpikulkuoikeuden eivätkä hyökkää varustamon aluksia vastaan. Tämä saa ideologiset syyt näyttämään tekosyiltä Punaisen meren kriisissä. IMO:n esittämä arvio maksuista olisi n. 180 miljoonaa $ kuukaudessa eli yli 2 miljardia $ vuodessa: https://www.maritime-executive.com/article/report-houthis-are-earning-180-million-a-month-from-shipowners

Kun USA:n nykyinen Lähi-Idässä olevan lentotukialuksen tulee aika palata kotiin, USA ei enää lähetä alueelle uutta lentotukialusta, vaan se korvataan eskadroonalla B-52 pommittajia ja laivaston hävittäjäosastolla. Vaihtoaika on muutaman kuukauden kuluessa: https://www.maritime-executive.com/article/pentagon-no-u-s-navy-carrier-in-mideast-after-uss-abraham-lincoln-leaves

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/