Merenkulun uutisia 16.10.2024: digitalisoituminen, koulutus, Grimaldi uusii laivastoaan, Venäjän öljykuljetukset, sähköinen luotsivene, Kiina vie, Itämeren integraatio, Hormuzin salmi.

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber-:

Merenkulku digitalisoituu. Investointipäätöksistä päivittäiseen operointiin, korkealaatuinen ja luotettava tieto parantavat tehokkuutta. Uudet alustat hyödyntävät tietoa ja tuovat alalle uudenlaista arvoa. Yksi merkittävimmistä arkipäiväisistä tehtävistä on laskujen maksaminen. Kun varustamolla on satoja laskuja huolehdittavanaan, voi sähköinen käsittely virtaviivaistaa ja tehostaa sitä: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-invoicing-is-set-for-digital-makeover/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Turun merenkulkumessut panostavat henkilöstön rekrytointiin ja pysyvyyteen merellä. Messut pidetään 24. – 25.10.2024. Torstaina 24.10. on samaan aikaan konferenssi, jonka paneelikeskustelussa selvitellään Suomen merenkulun valmiuksia IMO:n päästöstrategiaan: https://www.sjofartstidningen.se/abomassa-satter-fokus-pa-rekrytering/

Merenkulku tarvitsee koulutusta, tähän ovat maailman johtajat hiljalleen heräämässä, vaikka asiasta on merenkulun piirissä varoitettu jo vuosikymmeniä: https://www.maritime-executive.com/magazine/education-underway

Käytettyjen alusten kauppa käy edelleen hyvin. Erityisesti irtolastialukset mutta myös säiliöalukset: https://www.hellenicshippingnews.com/strong-momentum-in-the-sp-market-continues/

Merenkulun viikkoraportti 41 (Banchero Costa), Irakin raakaöljyvienti: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/10/Bancosta-Weekly-2024-41.pdf

Italialaisvarustamo Grimaldi Group tilaa uusia ropax-aluksia uudistaakseen laivastoaan. Alukset tulevat Itämeren ja Välimeren liikenteeseen. Samalla varustamo laajentaa toimintaansa autojenkuljetusaluksissa: https://shippingtelegraph.com/cruise-amp-amp-ferry-news/grimaldi-affirms-greek-ports-importance-unveils-new-ro-pax-ship-orders/

Neste- ja kaasukuljetukset:

Venäjän öljykuljetukset lisääntyivät syyskuussa 5 %. Itämeren satamista Primorskista, Vysotskista, Pietarista ja Ust-Lugasta vienti kasvoi 3,8 % 4,957 miljoonaan tonniin elokuuhun verrattuna. Mustalla- ja Asovan merellä kasvu oli 14,6 %. Sitä vastoin Jäämeren ja Kauko-Idän laivaukset pienenivät: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-september-seaborne-oil-product-exports-up-5-on-month-reuters-calculations-show/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Viro pyytää tarjouksia sähkölautasta, jonka on määrä tulla Manner-Viron ja Saarenmaan väliseen liikenteeseen. Alus rahoitetaan päästöoikeustuloilla ja EU-tuella: https://www.sjofart.ax/nyheter/estland-bygger-elfarja-for-osel/

Offshore ja merituulivoima:

Uraa uurtava vetypolttoainevalmiuden omaava merituulivoiman tukialus on laskettu vesille: https://gcaptain.com/photos-groundbreaking-hydrogen-ready-offshore-wind-support-vessel-launched/

Konsortio on luvannut 32 miljoonan €:n rahoituksen ruotsalaiselle aaltoenergiayhtiölle. Tämän ensimmäinen kaupallisen tason laite laskettiin vesille Portugalissa, jonka jälkeen se hinattiin paikalleen 4 km päähän maista: https://www.maritimejournal.com/environment/32-million-funding-for-wave-energy/1497359.article

Väylät, kanavat ja sisävedet:

Panaman kanava kärsi El Niñon aiheuttamasta kuivuudesta, jonka vuoksi viime tuloskaudella (1.10.2023 – 30.9.2024) läpikulkujen määrä putosi 29 %: https://www.seatrade-maritime.com/containers/panama-canal-transits-drop-29-in-fy2024

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Venäjä on julkaissut aikeensa vedenalaisesta robottijärjestelmästä, joka mahdollistaa ympärivuotisen öljyn ja kaasun etsinnän ja hyödyntämisen Jäämerellä jään alla. Vedenalainen robottijärjestelmä muodostuu poralautasta ja autonomisista vedenalaisista laitteista. Hankkeen arvioidaan olevan käyttööottovaiheessa. Arktisella alueella on 80 % Venäjän kaasu- ja 20 % raakaöljyvaroista: https://www.maritime-executive.com/article/russia-s-usc-wants-to-explore-for-oil-under-arctic-ice-using-robots

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Skagenin satama on tilannut kaksi maasähköyksikköä kehittääkseen sataman sähköistämistä. Toimitus on vuonna 2025: https://www.maritimejournal.com/marine-construction/shore-power-boosts-port-electrification-at-skagen/1497350.article

Ningbo – Zhoushanin sataman tavoitteena on 60 miljoonan TEU:n kapasiteetti vuoteen 2035 mennessä: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/ningbo-zhoushan-port-targets-60m-teu-container-volume-by-2035

Dubailainen logistiikkajätti DP World on hankkinut 47´000 TEU:ta omia kontteja: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/dp-world-buys-fleet-of-own-containers

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Ruotsin Sjöfartsverket on tilannut sähköisen, kantosiivillä toimivan uudenlaisen luotsiveneen. Vene rakennetaan Belfastissa komposiittimateriaaleista. Se on pituudeltaan 12,5 metriä, leveydeltään 4,7 metriä ja syväydeltään 2,2 metriä ja sen uppouma on 11,7 tonnia. Vene on tarkoitus saada käyttöön keväällä 2026: https://www.sjofart.ax/nyheter/har-tar-lotsen-flyget-till-baten/  

Meklariraportti (Intermodal) viikolta 41, viljakauppa: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/10/Intermodal-Report-Week-41-2024.pdf

Maailmankauppa ja politiikka:

Lloyd’s Register arvioi maailmankaupan menetykset 14,5 biljoonaksi $:ksi viiden vuoden aikana, jos alueelliset geopoliittiset uhat laajenevat maailmanlaajuisiksi: https://shippingtelegraph.com/markets/lloyds-a-geopolitical-conflict-could-cost-global-economy-14-5tn/

Kiina toi vuonna 2023 n. 16,5 miljoonaa barrelia öljyä päivässä, kun kaikki öljytuotteet lasketaan. Kun Kiinan osuus on 16 % maailman öljyntarpeesta, on sen muutoksilla maailmanlaajuista merkitystä. Kiinan öljyntarpeessa onkin odotettavissa tasaantuminen: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-peak-oil-demand-looms/

Kiinan ajoneuvo- ja alusvienti nousi syyskuussa uuteen ennätykseen huolimatta kaupan hidastumisesta. Ajoneuvoja vietiin 11,5 miljardin $ arvosta viime kuussa, koko alkuvuoden ajoneuvoviennin arvo oli 88 miljardia $. Ulkomaille myytyjen 464 aluksen arvo oli syyskuussa yli 4,6 miljardia $, yli kaksinkertainen viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Useat suuret tuontimaat ovat asettaneet kiinalaisajoneuvoille lisämaksuja: https://gcaptain.com/chinas-car-and-ship-exports-hit-record-despite-slowing-trade/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

EU-maat toivat vihreän energian tuotteita vuonna 2023 enemmän kuin veivät. EU:hun tuotiin aurinkopaneleita 19,7 miljardin €:n, nestemäisiä biopolttoaineita 3,9 miljardin €:n ja tuulivoimaturbiineita 0,3 miljardin €:n arvosta. Samaan aikaan EU:sta vietiin aurinkopaneleita 0,9 miljardin €:n, nestemäisiä biopolttoaineita 2,2 miljardin €:n ja tuulivoimaturbiineja 2,0 miljardin €:n arvosta: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-imports-in-green-energy-products-higher-than-exports/

Ukrainalaisen yliopiston raportti ehdottaa harmaasta laivastosta vapaiden alueiden muodostamista pakotteita kiertävien alusten liikkeiden hallitsemiseksi. Vuoden 2024 alkupuoliskolla 72 % Venäjän öljystä laivattiin Itämeren ja Mustanmeren satamista, josta 58 % kuljetettiin harmaan laivaston aluksilla. Keskimäärin harmaan laivaston aluksia kulkee Tanskan salmista ja Englannin kanaalista 2,9 alusta, Gibraltarin salmesta 2,8 alusta ja Egeian meren kautta 2,2 alusta päivässä: https://shippingtelegraph.com/markets/shadow-free-zones-kse-institutes-strategy-to-rein-in-russias-shadow-fleet/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Päästöjen valvontaa on nyt mahdollista tehdä satelliitista käsin. Tarjolla on sekä CO₂- että metaanipäästöjen etähavainnointia. Hanke on vielä kehitysasteella: https://www.seatrade-maritime.com/regulations/shipping-emissions-monitoring-and-enforcement-from-space-

Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:

Paljon käytetty sopimuspöytäkirja alusten myynnistä BIMCO:n kauppakirjapohjalla antaa ostajalle mahdollisuuden perua kaupan, jos myyjä ei kykene määräaikaan mennessä toimittamaan alusta. Miten toimia: https://www.hellenicshippingnews.com/better-late-than-never/

Ympäristö ja ilmastonmuutos:

Miten Itämeren integraatio on edennyt viimeisten 80 vuoden aikana: https://www.centrumbalticum.org/julkaisut/pulloposti/itameren_alueelle_iski_disintegraatio_80_vuotta_sitten_-_viimeiset_vuosikymmenet_ovat_korjanneet_sen_jalkia.7535.news

Kriisit ja merirosvous:

Menevätkö länsimaat Kiinan toimivalta-ansaan kulkiessaan sotalaivoillaan ilman eri ilmoitusta läpi Taiwanin salmen? Toiminta saattaa tukea tahtomattaan Kiinan tavoitteita: https://www.maritime-executive.com/article/china-s-jurisdictional-trap-the-risks-of-silent-taiwan-strait-transits

Sulkisiko Iran Hormuzin salmen konfliktin sattuessa? Ainakin sillä on siihen kyky mutta seurauksena voi olla sotilaallinen väliintulo naapureiden taholta. Paljon riippuu myös Israelin odotetusta kostoiskusta, sen suuntautumisesta ja vaikutuksista: https://www.maritime-executive.com/article/would-iran-close-the-strait-of-hormuz-in-a-conflict

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/