Mitä tarkoittaa termi:
Benchmark: https://fi.wikipedia.org/wiki/Benchmarking
Mikä yritys tai yhdistys:
CINS (Cargo Incident Notification System): https://www.cinsnet.com/
Nimbus Group: https://nimbusgroup.se/en/
VIRSEC: https://virsec.org/
ZEMBA (Zero Emission Maritime Buyers Alliance): https://www.aspeninstitute.org/news/zemba-inaugural-tender-2024/
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
Miten matalalentorataiset (LEO – Low Earth Orbit) viestintäsatelliitit muuttavat elämää ja työtä merellä: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-technology/leo-shaping-the-new-reality-at-sea-opportunities-and-challenges-of-marine-communications
Lloyd’s Register on julkaissut uuden alustan, jolla varustamot voivat tehdä vertailuanalyysejä digitaalisesta kypsyydestään: https://www.hellenicshippingnews.com/lloyds-register-launches-new-benchmarking-platform-to-drive-digital-maturity-in-maritime/
Bureau Veritas on ilmoittanut kahden päästöjen vaatimuksenmukaisuusalustan yhdistämisestä helpottamaan päästöistä raportoimista: https://www.hellenicshippingnews.com/bureau-veritas-announces-the-integration-of-veristar-green-with-orbitmi-to-enhance-maritime-emissions-compliance/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Selvitys merialan toiminnasta Tilastokeskuksen keräämien tietojen valossa. Selvityksessä korostuu satamien rooli, joka yhdistää eri liikennemuodot: https://navigatormagazine.fi/uutiset/satamat-ja-logistiikka/uutta-tilastotietoa-meriliikenteesta/
Ulkomaiset toimittajat tutustuivat Suomen meriteollisuuteen ja merenkulun toimintaympäristöön: https://navigatormagazine.fi/uutiset/kansainvalinen-lehdisto-tutustui-suomen-meriteollisuuteen/
Suomen ja Ruotsin Fairway Forward -tapahtuma käsittelee puhdasta siirtymää merenkulussa, Itämeren turvallisuustilannetta ja jäänmurtoa sekä EU:n meriteollisuusstrategiasta ja ICE Pact -julkilausumasta: https://navigatormagazine.fi/uutiset/fairway-forward-ruotsin-ja-suomen-valisen-merenkulun-yhteistyoseminaari/
Singaporelainen merenkulun säätiö ja miehitysyhtiö ovat julkaisseet yhdessä raportin työpaikkatrendeistä ja -dynamiikasta Singaporessa. Raportti listaa myös joukon suosituksia yrityksille, miten pysyä kilpailukykyisinä ja sopeutua: https://www.hellenicshippingnews.com/singapore-maritime-foundation-and-faststream-recruitment-group-publish-the-talent-market-in-transition-report-2024-on-top-workplace-trends-and-dynamics-of-maritime-singapores-workforce/
Hallitus esittää eduskunnalle merimiespalvelutoimiston (MEPA) rahoituksen muuttamista niin, että valtionosuudesta luovuttaisiin sekä merenkulkijoiden ja varustamojen osuuksia korotettaisiin kolmen vuoden määräajaksi 1,5-kertaiseksi. Merimiespalvelutoimisto joutuisi sopeuttamaan toimintaansa ja merimiesten palvelut heikkenisivät. Seitsemän työntekijää yhdestätoista joudutaan irtisanomaan, kiinteistöt myymään ja toimintaa supistamaan merkittävästi: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=2160
Finnlinesin uusi linja Malmön ja Puolan Swinoujscien välillä näyttää kannattavan. Reitin tulosta kuvataan tyydyttäväksi ensimmäisen puolen vuoden ajalta: https://www.sjofart.ax/nyheter/finnlines-tror-pa-starkare-marknad/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
COSCO avaa uuden linjan Göteborgista Singaporen kautta Kiinan satamiin. Alustavasti lähtöjä on kerran kuussa. Lasti koostuu ajoneuvoista: https://www.sjofartstidningen.se/cosco-startar-ny-direktlinje-mellan-asien-och-goteborg/
Shanghain konttirahti-indeksi (SCFI), joka mittaa spot-rahtitasoa Shanghaissa, on pudonnut kolmannella vuosineljänneksellä 43 %, yksin viime viikolla 10 %. Kiinan konttirahti-indeksi (CCFI), joka mittaa keskimääräistä Kiinan satamissa lastattavien konttien spot-rahtitasoa, on pudonnut 19 %. Spot-rahdit Eurooppaan ja Välimerelle ovat pudonneet 55 %. Silti spot-rahdit ovat 140 % ja 90 % korkeammat kuin viime vuonna: https://www.hellenicshippingnews.com/container-spot-rates-drop-43-in-q3-worst-development-in-non-covid-year/
Maailman kontti-indeksi (Drewry) on pudonnut 5 % viikolla 40. Shanghaista Eurooppaan pudotus on 8 – 9 %. Rotterdamista Shanghaihin pudotus on vain 2 %, kun taas USA:n ja Euroopan väliset rahdit olivat vakaat: https://shippingtelegraph.com/freight-news/drewry-the-world-container-index-decreased-by-5-this-week-40-2024/
Neste- ja kaasukuljetukset:
LNG:n tarjonnan odotetaan kasvavan 35 %:lla vuoteen 2027 mennessä: https://shippingtelegraph.com/lng-amp-amp-lpg-news/outlook-global-lng-supply-expected-to-increase-by-around-35-by-2027/
LNG:n toimitusten arkkitehtuuri tulee arvioida uudelleen huolellisesti Venäjän pakotteiden vuoksi. Sodan jatkumisen vuoksi muutokset ovat pysyväisluontoisia: https://www.hellenicshippingnews.com/secure-gas-and-lng-value-chains-call-for-greater-international-co-operation/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Kiinan elvytyspolitiikka saattaa hyödyttää irtolastimarkkinoita: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-could-benefit-from-chinas-stimulus/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Tallink Gruppin tulos kolmannella neljänneksellä oli pienempi kuin viime vuonna. Matkustajamäärä väheni 3,4 % mutta myös tavaraliikenne väheni: https://www.sjofart.ax/nyheter/svagare-kvartal-for-tallink-grupp/
Offshore ja merituulivoima:
Hallitus esittää eduskunnalle säädettäväksi uuden lain merituulivoimasta talousvyöhykkeellä sekä muutettavaksi Suomen talousvyöhykkeestä annettua lakia, Energiavirastosta annettua lakia, Harmaan talouden selvitysyksiköstä annettua lakia ja oikeudenkäynnistä markkinaoikeudessa annettua lakia. Esityksen mukaan valtioneuvosto voisi valita talousvyöhykkeeltä merituulivoimakäyttöön soveltuvia alueita ja tehdä päätöksen niiden kilpailuttamisesta. Alueiden kilpailutukset järjestäisi Energiavirasto: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=2260
Väylät, kanavat ja sisävedet:
Mikä merimerkki on karimerkki: https://www.marineinsight.com/marine-navigation/what-are-isolated-danger-marks/
Ijmuidenin uuden sulun rakentaminen on lähes valmis. Kyse on suolaveden pääsyn estämisestä Pohjanmeren kanavaan ja suolavedestä aiheutuvien ekologisten vaikutusten minimoinnista: https://www.maritimejournal.com/marine-construction/ijmuiden-sea-lock-project-nears-completion/1497119.article
Proomu, joka tulee kuljettamaan tunnelin osia Fehmarnin tunnelityömaalle, on saapunut Rödbyn satamaan: https://www.maritimejournal.com/marine-construction/unique-vessel-deployed-at-worlds-longest-immersed-tunnel/1497049.article
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Blogikirjoitus: mikä mättää Suomen jäänmurtajahankinnoissa? Yritetäänkö tilauksen yksityiskohdilla ohjata hankintaa ja rajoittaa kilpailua: https://navigatormagazine.fi/blogit/uudet-jaanmurtajat-rahaa-kuluu-aikaa-palaa-ja-epavarmuus-vain-lisaantyy/
Kiinan rannikkovartioston alus on ensimmäistä kertaa Jäämerellä. Alus testaa toimintakykyään pohjoisilla vesialueilla. Neljän aluksen, kaksi kiinalaista ja kaksi venäläistä, laivue havaittiin lauantaina matkalla pohjoiseen keskellä Beringin salmea. Myös USA:n rannikkovartioston jäänmurtaja on matkalla alueelle: https://www.maritime-executive.com/article/china-coast-guard-claims-its-first-patrol-to-the-arctic-ocean
IMO:n MEPC82-kokous on päättänyt MARPOL liitteen VI muutoksista koskien Kanadan arktista aluetta ja Norjanmerta, joista muodostetaan typpi- ja rikkioksidien sekä hiukkaspäästöjen ECA-valvonta-alue: https://splash247.com/arctic-emission-control-areas-established-at-mepc/
Kanada kokoaa yhdessä Pohjoismaiden kanssa Venäjän ja Kiinan vastaista koalitiota, joka koordinoisi puolustusta, tiedustelua ja kyberuhkia arktisella alueella. Arktisten maiden neuvosto ei enää kokoonnu turva-asioissa osittain Venäjän läsnäolon vuoksi: https://gcaptain.com/arctic-allies-to-form-security-group-to-counter-russia-china/
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Miten rakentuu vihreä satama? Satamapäivien paneeli vastaa: https://navigatormagazine.fi/uutiset/satamapaivat-miten-rakentuu-digivihrea-satama/
Yhteistoiminnan merkitys korostuu nykypäivänä satamien toiminnassa: https://navigatormagazine.fi/uutiset/satamapaivat-yhteistyo-on-avain-satamien-vihreaan-siirtymaan/
USA:n satamalakko on ohi. Työntekijäin ammattiliitto ja työnantajaliitto pääsivät alustavaan sopimukseen palkoista neuvottelujen ajaksi. Sopimus on voimassa tammikuun 15. päivään vuonna 2025, johon mennessä osapuolten on päästävä sopimukseen kiistanalaisista asioista. Osapuolet eivät kertoneet alustavan sopimuksen sisällöstä mutta palkankorotusten tason arvellaan olevan 61 – 62 %. Työt satamissa jatkuvat tänään perjantaina, joskin käynnistys saattaa kestää jonkin aikaa: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/us-port-strike-ends-unions-and-employers-reach-tentative-agreement
Miten USA:n satamalakko vaikuttaa toimitusketjuun: https://www.hellenicshippingnews.com/us-port-strike-ends-leaving-cargo-backlog/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Useita suomalaisiakin venetyyppejä tuottava ruotsalainen veneenvalmistaja ja sen ahvenanmaalainen tytäryhtiö Alukin toimittavat Ruotsin Puolustusvoimille vuosien 2026 ja 2033 välillä enimmillään 100 työvenettä: https://www.sjofart.ax/nyheter/alukin-bygger-batar-for-forsvaret/
Millaisia ovat erilaiset vettä halkovat keularakenteet: https://www.marineinsight.com/naval-architecture/what-are-wave-piercing-hulls/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Selvityksen mukaan polttoaineiden tuottajat ja varustamot odottavat e-polttoaineiden rajoitettua käyttöönottoa loppuvuodesta 2026 ja kaupallista saatavuutta 2027 – 28: https://www.maritime-executive.com/article/zero-co2-shippers-expect-to-have-green-methanol-supplies-by-2027
UK:n hallitus lupaa 22 miljardia £ (26 miljardia €) hankkeille, joissa otetaan talteen ja varastoidaan CO₂:ta: https://www.maritimejournal.com/environment/uk-gov-pledges-22bn-for-carbon-capture/1497127.article
Vihreän vedyn hankkeet hiipuvat, kun niiden korkeat kustannukset realisoituvat: https://gcaptain.com/green-hydrogen-hype-fades-as-high-costs-force-projects-to-retreat/
Haastattelu: DNV:n toimitusjohtajan mietteitä tehokkuudesta ja CO₂:n talteenotosta: https://www.maritime-executive.com/article/interview-dnv-s-knut-oerbeck-nilssen-on-efficiency-and-carbon-capture
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Lokakuun alussa otettiin Suomen rannikon VTS-alueilla käyttöön uusia kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueita: https://navigatormagazine.fi/uutiset/suomen-rannikolla-otettu-kayttoon-uudet-alusliikenteen-kohtaamis-ja-ohittamiskieltoalueet/
Fintrafficin meriliikenteenohjauksen mukaan liikenne on tänä vuonna sujunut hyvin. Karilleajoja on saatu estettyä kaksi ja kolme kertaa on annettu navigointiapua: https://navigatormagazine.fi/uutiset/fintrafficin-meriliikennekeskus-on-estanyt-tana-vuonna-kaksi-mahdollista-alusten-karille-ajoa/
Ruotsin merenkulkulaitos on tilannut sähkökäyttöisen luotsiveneen Tukholman saaristoon: https://www.sjofartstidningen.se/ny-elbat-ska-kora-lotsar/
Maailmankauppa ja politiikka:
Euroalueen liiketoiminta supistui syyskuussa. Espanjaa lukuunottamatta useiden johtavien maiden talous oli kovilla. Ranskan palvelusektori hidastui olympialaisten jälkeen sekä Saksan ja Italian kasvu lähes pysähtyi. Inflaatio putosi euroalueella 1,8 %:iin: https://www.hellenicshippingnews.com/euro-zone-business-activity-contracted-in-september-pmi-shows/
Kreikan pankkisektori on tervehtymässä vuoden 2010 kriisistä nopeammin kuin odotettiin. Silloin Kreikan hallitus perusti talouden vakausrahaston tukemaan kituvaa pankkisektoria: https://www.hellenicshippingnews.com/greece-is-unlikely-victor-in-bank-selldown-race/
Podcast: USA:n presidentinvaalien vaikutus geopolitiikkaan ja merenkulkuun, onko maailma moni- vai kaksinapainen sekä liiketoiminta muuttuvassa maailmantilanteessa: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-transportation/podcast-navigating-geopolitical-change
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
USA:n pakotetoimisto on lisännyt Marshall-saarille rekisteröidyn varustamon ja kaksi sen 21-vuotiasta säiliöalusta pakotelistalleen iranilaisen ja venäläisen öljyn kuljettamisesta: https://splash247.com/ofac-adds-marshall-islands-tanker-company-to-its-sanctions-list/
USA ja G7 aikovat lisätä pakotteita Iranille: https://www.hellenicshippingnews.com/us-g7-leaders-weigh-new-sanctions-other-steps-in-wake-of-irans-attack-on-israel/
UK aikoo luovuttaa hallitsemansa Chagos saarten omistajuuden Mauritiukselle. UK on hallinnut saaria Mauritiuksen itsenäistymisestä vuonna 1960 lähtien. Sopimus edellyttää 99-vuotisen sotilaallisen sopimuksen uusimista. USA:lla on saarilla strateginen lentokenttä ja laivastotukikohta. Luovutussopimuksessa saarten alkuperäisten asukkaiden sallitaan palata takaisin saarille sotilastukikohtaa lukuunottamatta: https://www.maritime-executive.com/article/uk-government-agrees-to-hand-chagos-islands-to-mauritius
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Grönlannin oikeusistuin on jatkanut valaanpyynnin vastustajan pidätystä Japanin kansainvälisen pidätysmääräyksen vuoksi. Tanskan oikeusministeri ei ole vielä tehnyt päätöstä hänen luovuttamisestaan japanilaiselle tuomioistuimelle: https://www.maritime-executive.com/article/greenland-court-extends-capt-paul-watson-s-detention
Uponneen loistoristeilijän tutkinnassa on selvinnyt, että miehistön puheet sivuluukun sulkemisesta ennen myrskyä pitävät paikkansa. Tutkijat ovat saaneet käsiinsä kuvamateriaalia, joka on otettu 14 minuuttia ennen aluksen uppoamista läheiseltä toiselta jahdilta. Kolme miehistön jäsentä on tutkinnan alla mutta heitä vastaan ei ole nostettu syytettä. Oikeudenkäynti alkaa UK:n oikeusistuimessa tänään: https://www.maritime-executive.com/article/photo-confirms-that-side-hatch-was-closed-aboard-lost-superyacht
Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:
Hiilikuljetukset konteissa ovat aiheuttaneet kahdeksan vuoden aikana 68 tulipaloa. IMO:ssa on sovittu uusista määräyksistä, jotka tulevat voimaan vuoden siirtymävaiheen jälkeen vuonna 2026. Cargo Incident Notification System on julkaissut joukon oppaita kontissa tapahtuvien hiilikuljetusten turvallisuudesta. Tyypillisesti tulipalot johtuvat hiilen itsesyttymisominaisuudesta. Ohjeissa korostetaan lastin oikeaa valmistelua, ilmoittamista ja pakkausta kuljetusta varten: https://splash247.com/safety-study-grills-the-carriage-of-charcoal/
Koulutusyritys Virsec on julkaissut uudet ohjeet koskien sähköajoneuvojen kuljetusta meritse: https://splash247.com/new-safety-standards-to-handle-rising-ev-shipments/
Järjestöt, yhdistykset ja NATO:
Kansainvälinen merenkulkijain hyväntekeväisyysjärjestö Sailors’ Society on julkaissut ensimmäisen kerätyn datan analysointiin perustuvaan näkemyksensä merenkulkijain hyvinvoinnin tilasta: https://www.hellenicshippingnews.com/first-state-of-the-industry-snapshot-provides-unprecedented-insight-into-connectivity-and-wellness-at-sea/
OPEC+ on pitänyt öljyntuotantopolitiikkansa muuttumattomana ml. suunnitelmat aloittaa joulukuussa tuotannonlisäykset: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-panel-sticks-to-output-policy-doubles-down-on-compliance/
Ympäristö ja ilmastonmuutos:
Haastattelu: hurrikaanikeskuksen toimitusjohtaja: https://www.maritime-executive.com/podcast/in-the-know-podcast-62-dr-chris-landsea-national-hurricane-center
Mitä tapahtuu mereen pudonneille konteille? Viimeisten 16 vuoden aikana World Shipping Council on arvioinut, että n. 1´500 konttia on kadonnut vuosittain. Osa asiantuntijoista pitää lukua liian pienenä. Niistä osa on ajautunut rantaan, myrkyttänyt kalanviljelylaitoksia ja eläinyhdyskuntia tai liittynyt mukaan valtamerten roskapyörteisiin. Artikkelissa kuvataan useita onnettomuuksia, joissa kontteja on joutunut mereen: https://www.euronews.com/green/2024/10/03/time-capsules-of-toxic-consumption-what-happens-to-the-shipping-containers-lost-at-sea
Laittomien STS-operaatioiden öljypäästöt lisääntyvät nopeasti. Siirto-operaatioita suorittavat yleensä varjolaivastoon kuuluvat alukset, jotka yrittävät häivyttää öljyn alkuperää: https://gcaptain.com/iranian-shadow-fleet-oil-transfer-causes-large-spill-in-persian-gulf/
Historiallisen kuivat olosuhteet rasittavat johtavia vehnän ja soijan tuottajia vaikeuttamalla syyskylvöjä: https://www.hellenicshippingnews.com/leading-wheat-and-soybean-exporters-grapple-with-historic-droughts/
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Ammonium-nitraattilastissa oleva rahtialus on muuttunut ahdistavaksi UK:n P&I klubille sen yrittäessä löytää alukselle korjaustelakkaa. Alus vaurioitui myrskyssä Norjan rannikon edustalla eivätkä Norja, Ruotsi eikä Liettua myöntäneet sille suojapaikkaa aluksen lastin räjähdysvaarallisuuden vuoksi. Nyt vakuutusyhtiö yrittää selvittää vaurioiden laajuuden korjausta varten aluksen ollessa ankkurissa UK:n rannikolla Kentissä: https://www.hellenicshippingnews.com/distressed-vessel-rubys-insurer-initiates-assessment-of-damage-to-enable-repairs/
Pelastustyöntekijät ovat viikon sammuttamisen jälkeen saaneet osan Punaisella merellä palavan säiliöaluksen paloista sammutettua. Alus on n. 40 mailia Eritrean pohjoisrannikon ulkopuolella ja tukialukset tuottavat sammutusvettä ja inerttikaasua sitä mukaa kuin työ etenee: https://www.maritime-executive.com/article/salvors-make-progress-in-fighting-fires-aboard-burning-tanker-in-red-sea
Video: Kaksi alusta kolaroivat Bosporin salmessa Marmara meren eteläosassa. Kolarointi sai aikaan materiaalisia vauriota mutta loukkaantumisilta tai ympäristövahingoilta vältyttiin. Kummatkin alukset vietiin ankkuriin läheiselle ankkuripaikalle: https://gcaptain.com/watch-ships-collide-in-bosphorus-strait/
Kauppa se on, joka kannattaa. Kysyntä ennemminkin kuin vakaana pysyvä riskitaso ohjaa Lähi-Idän säiliöalusten rahtitasoa. Sitä ei ole muuttanut edes viimeisimmät vihollisuudet Israelin ja sen vastustajien välillä: Varustamot ja vakuutusyhtiöt seuraavat tilannetta mutta markkinat ohjaavat vielä rahtitasoa. Tilanteen kehitys voi tuoda muutoksia: https://www.hellenicshippingnews.com/ex-middle-east-tanker-freight-shrugs-off-regional-military-escalation/
Kriisit ja merirosvous:
”Valmistautukaa hyökkäyksiin Punaisella merellä. Olette rikkoneet määräämäämme satamakäyntikieltoa Israeliin. Terveisin Jemenin humanitääristen operaatioiden koordinointikeskus”, kreikkalaisen varustamojohtajan keväällä saama sähköposti varoittaa: https://www.hellenicshippingnews.com/prepare-for-attack-with-best-regards-houthis-issue-email-alert-to-shipping-fleets/
Video: tiistaina miehittämättömän aluksen tekemä isku osui Panaman lipun alla purjehtivaan säiliöalukseen. Osumaa edelsi kaksi epäonnistunutta ohjusiskua. Alus on painolastissa. Aluksen miehistö on turvassa eivätkä aluksen saamat vauriot vaadi avustusta ja se jatkaa määräsatamaansa: https://gcaptain.com/watch-houthi-rebels-attack-panama-flagged-tanker-in-red-sea/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/