Merenkulun uutisia 2.10.2024: datan käyttö, lisää yhteistyötä, raportteja, konttivarustamo panostaa, Miami – risteilyjen kotisatama, kokemusristeilyt, Suomi ja Viro sopineet yhteistyöstä, uusi kanava Keski-Eurooppaan, satamalakko USA:ssa, Auramarine 50v, polttoaineiden laatu, painolastivesipäiväkirjat, varjolaivasto, Venäjä vakoilee meri-infraa, merten muoviroska, kostoiskuja kostoksi iskuista, Palau vaikeuksissa, aikapommi Thamesin suistossa.

Mitä tarkoittaa termi:

ESI (Environmental Ship Index): https://environmentalshipindex.org/

Mikä yritys tai yhdistys:

Auramarine: https://www.auramarine.com/company/

Brittany Ferries: https://en.wikipedia.org/wiki/Brittany_Ferries

Clean Arctic Alliance: https://cleanarctic.org/about-the-clean-arctic-alliance/

Expedition Cruise Network: https://www.expeditioncruisenetwork.com/

IAPH (International Association of Ports and Harbors): https://www.iaphworldports.org/about-iaph/

Incat: https://en.wikipedia.org/wiki/Incat

IWC (International Whaling Commission): https://iwc.int/commission

Macquarie: https://www.macquarie.com/fi/en/about.html

Oceana: https://en.wikipedia.org/wiki/Oceana_(non-profit_group)

WISTA (Women’s International Shipping & Trading Association): https://wistainternational.com/

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Datan käyttö on muuttanut merenkulun teknologiaa kohti avoimempia järjestelmiä, pois tarkasti rajatuista ja suppeiden käyttöoikeuksien sovelluksista: https://www.hellenicshippingnews.com/navigating-the-future-of-maritime-technology-breaking-free-from-vendor-lock-in-with-agnostic-data-solutions/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Vuoteen 2030 mennessä Metsä Group aikoo vähentää CO₂-päästöjään 30 % vuoden 2022 tasosta. Yhteistyössä AtoB@C Shippingin kanssa se aikoo saavuttaa sen kuljetuksissa, kun varustamon 12 hybridisähköistä alusta kuljettavat yhtiön tuotteita: https://www.hellenicshippingnews.com/atobc-shipping-and-metsa-group-to-cooperate-in-reducing-emissions-from-shipping/

Podcast: syyskuun merenkulku minuuteissa: https://www.seatrade-maritime.com/containers/maritime-in-minutes-september-2024-in-review

Maersk on värvännyt 45 % naisia uusista kadeteista Intiasta tänä vuonna: https://www.marineinsight.com/shipping-news/maersk-moves-closer-to-gender-equality-at-sea-with-45-women-cadets-intake-in-2024/

Käytettyjen alusten kysyntä oli viime viikolla hyvä: https://www.hellenicshippingnews.com/second-hand-ships-in-high-demand/

Kolumni: merenkulkualan, huolinnan, laivaajien ja logistiikka-alan ammattilaisten tulee jatkossa panostaa yhä enemmän yhteistyöhön johtuen geopoliittisista jännitteistä ja ympäristöhaasteista. Tarve strategiseen kumppanuuteen ja yhteistyöhön on yhä kriittisempää: https://www.hellenicshippingnews.com/breaking-down-barriers-a-call-for-maritime-industry-collaboration/

Markkinaraportti (Banchero Costa) viikolle 39, EU:n LPG tuonnin vaikutuksista: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/10/Bancosta-Weekly-2024-39.pdf

Markkinaraportti /Intermodal) viikolta 39, Kiinan elvytyksen vaikutuksista: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/10/Intermodal-Report-Week-39-2024.pdf

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Konttirahti-indeksi (Ningbo): https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/09/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2024-9.21-9.27.pdf

Konttialusten aikataulujen pitävyys on pysynyt vakaana USA:n lakkojen alla: https://www.maritime-executive.com/article/global-schedule-reliability-remained-stable-in-2024-ahead-of-u-s-strike

Aasian sisäinen kontti-indeksi (Drewry): https://www.hellenicshippingnews.com/intra-asia-container-index-30-sep/

Hapag-Lloyd on tekemässä yhtä suurimmista konttialustilauksista, jos sen suunnitelmat toteutuvat. Tilauksen arvo olisi 5,25 miljardia $. Yhdeltä telakalta se tilaisi 10 konttialusta ja 5 optioalusta. Alusten kokoluokka olisi 17´000 TEU:ta ja niistä kussakin olisi 1´600 sähkökytkentäpaikkaa. Hinta olisi 210 miljoonaa $ kappale. Lisäksi varustamo on tilaamassa 10 konttialusta ja 5 optioalusta toiselta telakalta. Alusten kokoluokka olisi 9´200 TEU:ta. Hinta olisi 140 miljoonaa $ kappale. Kaikki alukset olisivat LNG-kaksikäyttöisiä: https://splash247.com/hapag-lloyd-contracts-two-chinese-yards-for-boxships-worth-up-to-5-25bn/

Neste- ja kaasukuljetukset:

Pakotteiden alainen LNG-säiliöalus on kulkenut lastissa läpi Suezin kanavan. Aluksen määränpää ei ole vielä selvillä. Aluksen omistaa varustamo, jolla on toimistot Dubaissa ja Intiassa: https://www.hellenicshippingnews.com/sanctioned-tanker-with-lng-cargo-passes-via-suez-canal-data-shows/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Miksi Miami on niin tärkeä risteilyalusten satamapaikka? Satama toimii vuokraisäntänä 23 risteilyvarustamolle. Viime vuosi oli kaikkien aikojen vilkkain risteilykausi: https://www.cruiseandferry.net/articles/why-portmiami-is-important-to-the-global-cruise-industry

Kolmen ja puolen vuoden maailmanympäriristeily pääsi alkamaan Belfastista lopultakin: https://gcaptain.com/worlds-first-everlasting-round-the-world-cruise-ship-finally-sets-sail/

TUI jokiristeilyt laittaa toisenkin, vastakunnostetun, matkustaja-aluksen Niilin liikenteeseen marraskuussa 2025: https://www.cruiseandferry.net/articles/tui-river-cruises-to-launch-its-second-ship-on-the-nile-river-in-2025

Kolme uutta risteilyvarustamoa on liittynyt jäseneksi Expedition Cruise Networkiin (ECN), joka jakaa tietoa, kouluttaa ja mainostaa kokemusmatkaristeilyjen tuotteita: https://www.cruiseandferry.net/articles/three-new-cruise-members-join-expedition-cruise-network

Missä ovat maailman parhaat kokemusmatkakohteet: https://www.cruiseandferry.net/articles/adventure-calls-discovering-the-worlds-most-stunning-expedition-destinations

Offshore ja merituulivoima:

Suomi ja Viro sopivat maiden välisen energiainfrastruktuurin yhteisestä puolustamisesta: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/finland-estonia-to-boost-underwater-energy-infrastructure-protection/

Australialaisyritys ostaa tanskalaisen merituulivoimaan erikoistuneen varustamon: https://shippingtelegraph.com/offshore-news/macquarie-strikes-deal-to-buy-danish-offshore-shipowner-ziton/

Merenpohjan kaivannaisteollisuus voi olla ratkaisu uusiutuvan energian sektorille: https://www.maritimejournal.com/interviews/deep-sea-mining-new-prospects-for-marine/1496991.article

Väylät, kanavat ja sisävedet:

Ranskan, Belgian ja Hollannin yhdistävän uuden kanavayhteyden rakentaminen aloitetaan. Seine – Nord Europe Canal (SNEC) on tarkoitus olla valmiina vuonna 2030 ja sen pituus olisi 170 km. Investoinnin arvo on 5,1 miljardia € ja sen arvioidaan vähentävän maantieliikennettä jopa miljoonan ajoneuvon verran:  https://www.hellenicshippingnews.com/europes-answer-to-the-suez-canal-breaks-ground-after-20-year-delay/

Panaman kanavaviranomainen omaksuu uuden normaalin pahimman kuivuuden 75 vuoteen mennessä ohi: https://www.hellenicshippingnews.com/panama-canal-embraces-new-normal/

Lähi-Idän merenkulun turvalaitepalvelu (MENAS) parantaa alueen meriliikenteen turvallisuutta: https://www.seatrade-maritime.com/offshore-vessels/menas-invests-in-aids-to-navigation-services-as-demand-rises

Hollannin eli Alankomaiden tulvapatojen korjauksia tehdään alavan maan suojelemiseksi. Pohjoisessa pato on lähes sata vuotta vanha: https://www.maritimejournal.com/marine-construction/two-dutch-coastal-protection-works-under-way/1497002.article

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Toinenkin Panamax-luokan kiinalainen konttialus lähti pohjoiselle merireitille, vaikka paikoin alkaa jo uutta jäätä muodostumaan. Alus sai kulkuluvan mutta vain avovesialueille: https://gcaptain.com/china-doubles-down-on-arctic-container-shipping-dispatching-second-panamax/

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

MSC haastaa Maerskin sen kotikentällä rakentamalla 170´000 m²:n konttiterminaalin Aarhusiin. Aarhus on Tanskan suurin satama, joka käsittelee 73 % Tanskan konttiliikenteestä. Uuden terminaalin on tarkoitus olla valmiina vuonna 2027: https://www.maritime-executive.com/article/msc-to-develop-new-danish-terminal-in-aarhus-challenging-maersk

Sidney on ensimmäisen australialaissatama, joka ottaa käyttöön maasähkön risteilyaluksille. Työt alkavat loppuvuodesta ja sähköä pitäisi olla saatavilla vuonna 2026: https://www.cruiseandferry.net/articles/sydney-to-be-the-first-australian-port-to-offer-shore-power-for-cruise-ships

USA:n itärannikon ja Meksikonlahden satamia koskeva lakko alkoi: https://gcaptain.com/major-port-shutdown-ila-dockworkers-hit-the-picket-lines-halting-operations-on-atlantic-and-gulf-coasts/   

USA:n presidentinvaalit haittaavat kummankin puolueen kannanottoja satamalakkoon. Jonoja alkaa muodostua satamiin: https://splash247.com/presidential-election-obscures-port-resolution-on-us-east-coast/  

Toisaalta lakossa on kyse myös valtakunnan politiikasta presidentinvaalien alla. Osa poliitikoista vaatii istuvaa presidenttiä puuttumaan lakkoon, osa vaatii osapuolia takaisin neuvottelupöytään: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/politicians-weigh-in-on-us-port-strike

Lakossa on kyse palkasta ja teknologian käytöstä: https://gcaptain.com/port-strike-countdown-bananas-medicine-and-5-billion-daily-at-stake/

USA:n satamalakon kustannuksiksi arvioidaan 540 miljoonaa $ päivässä: https://www.hellenicshippingnews.com/report-port-workers-strike-could-cost-economy-540-million-per-day/

Satamaoperaattorit ovat antaneet uudet tarjoukset työehtosopimukseksi, jonka työntekijöiden ammattiliitto hylkäsi. Osapuolet ovat kuitenkin lähentyneet toisiaan. Lakko on ensimmäinen sitten vuoden 1977 ja se pysäyttää kontti- ja roroliikenteen: https://www.freightwaves.com/news/shippers-race-ahead-of-port-strike-deadline

Miten satamalakko vaikuttaa USA:ssa: https://gcaptain.com/major-port-shutdown-ila-dockworkers-hit-the-picket-lines-halting-operations-on-atlantic-and-gulf-coasts/

Mitä laivaajien tulee tietää satamalakosta ja lastivakuutuksista selvitäkseen: https://www.freightwaves.com/news/what-shippers-need-to-know-about-the-port-strike-and-cargo-insurance

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Suomalainen Auramarine viettää 50-vuotisjuhliaan. Samaan aikaan yhtiö julkisti ammoniakkipolttoainejärjestelmänsä: https://www.motorship.com/interviews/the-motorship-meets-auramarines-ceo-john-bergman/1496990.article

Wärtsilä toimittaa lastinkäsittely- ja polttoainejärjestelmät viiteen uuteen etaanisäiliöalukseen kiinalaiselle tilaajalle: https://www.hellenicshippingnews.com/wartsilas-strong-relationship-with-jiangnan-shipyard-enhanced-with-system-orders-for-five-new-very-large-ethane-carriers/

Incat on saanut kansirakenteet asennettua maailman suurimpaan sähkökäyttöiseen lauttaan. Lautan pituus on 130 metriä ja se kykenee kuljettamaan 2´100 matkustajaa ja 225 ajoneuvoa. Aluksen luovutus on suunniteltu loppuvuoteen 2025: https://www.cruiseandferry.net/articles/incat-reaches-construction-milestone-on-worlds-largest-electric-ferry

Eteläkorealaiset kolme suurta telakkayritystä jatkavat valitsemallaan tiellä uudisrakentamalla korkeampaa taloudellista arvoa tuottavia aluksia mieluummin kuin halpatuotantoa. Kiina vie tilauksia kilpailukykyisten tarjousten vuoksi silti myös siinä luokassa: https://www.hellenicshippingnews.com/s-korean-big-3%e2%80%b2-shipbuilders-thrive-on-high-value-deals-despite-chinese-competition/

Euroopan meriteknologian yritykset ovat lähettäneet EU-komission puheenjohtajalle kirjeen Euroopan teollisen pohjan ja teknologisen johtajuuden säilyttämiseksi merenkulun alalla: https://www.hellenicshippingnews.com/business-leaders-from-the-european-maritime-technology-industry-call-for-urgent-eu-industrial-maritime-strategy-to-reinforce-europes-industrial-base-and-technological-leadership-in-the-mariti/

Meyerin Saksan telakka sai valtiolta ja osavaltiolta tukea toiminnan jatkamiseksi: https://shippingtelegraph.com/shipyard-news/meyer-werft-shipyard-receives-e400m-lifeline-from-german-government/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Polttoainevalikoiman laajentuessa uusiutuviin ja vaihtoehtoisiin polttoaineisiin, mahdollisuus huonolaatuiseen polttoaineeseen kasvaa. Matala- tai 0-päästöisten polttoaineiden osuus on vasta n. 1 %, kun viime vuonna tankattiin fossiilisia polttoaineita 230 miljoonan tonnin edestä. Tänä vuonna on annettu 21 hälytystä polttoaineen laadusta 11 eri paikassa ympäri maailmaa: https://www.hellenicshippingnews.com/is-your-vessel-fully-protected-from-the-dangers-of-poor-quality-fuel/

Espanjalainen energiayhtiö toimittaa ranskalaisvarustamolle 60 tonnia bio-LNG:tä sen kahteen matkustaja-alukseen, jotka liikennöivät UK:n, Espanjan, Ranskan ja Irlannin välillä. Toimitus on ensimmäinen Espanjassa: https://www.cruiseandferry.net/articles/repsol-supplies-brittany-ferries-with-bio-lng-for-first-time

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Meklariraportti (xclusiv): Kiinan keskuspankin toimien vaikutus merenkulkuun: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/10/xclusiv-2024_09_30.pdf

Maailmankauppa ja politiikka:

Euroopan keskuspankki (ECB) luottaa inflaation laskevan tavoitteeseen, 2 %:in. Sen pitäisi johtaa ohjauskoron laskuun lokakuun kokouksessa: https://www.hellenicshippingnews.com/ecbs-oct-decision-will-reflect-greater-confidence-on-inflation-says-lagarde/

Tutkimuslaitos (Clarkson Research) arvioi vuodelle 2024 12,6 miljardin tonnin kuljetuksia. Häiriöt nostavat vuosittaisen alustarpeen kasvun suurimmaksi 15 vuoteen: https://www.hellenicshippingnews.com/clarkson-research-12-6bn-t-of-trade-forecast-for-2024-with-disruption-supporting-strongest-annual-shipping-demand-growth-for-15-years/

Deflaation uhka kasvaa, jos OPEC alkaa taistelemaan tuotanto-osuudestaan ja laskee öljyn hintaa: https://www.hellenicshippingnews.com/deflation-risks-rise-as-opec-aims-to-regain-market-share-and-cut-oil-prices/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

Kaksi IMO päätöslauselmaa painolastivesipäiväkirjoista tulee tänään voimaan. Painetun painolastivesipäiväkirjan muoto muuttuu ja sähköisen painolastivesipäiväkirjan käyttöön tulee uusia vaatimuksia: https://www.hellenicshippingnews.com/lr-new-requirements-for-hard-copy-and-electronic-ballast-water-record-books/

Venäjän ”varjolaivasto”, onko se niin vanhaa kuin oletetaan? Yllättäen markkinat eivät toimi niin suoraviivaisesti kuin luullaan vaan rahdinantajat ja -ottajat arvioivat vaikutuksia usealta eri kantilta. Myös muut öljynostajat käyttävät yllättävän vanhaa tonnistoa: https://www.hellenicshippingnews.com/is-a-shadow-fleet-of-oil-tankers-really-circumventing-the-russian-price-cap/

Panaman rekisteriviranomainen on ilmoittanut peruuttavansa kaikkien laittomiin toimiin osallistuvien alusten rekisteröinnin. Toimi johtuu USA:n pakoteviraston lisättyä Panaman lipun alla purjehtivia aluksia pakotelistalleen: https://splash247.com/panama-flag-acts-tough-in-wake-of-ofac-sanctions/

Kreikan laivaston toimet ovat saaneet venäläisen öljyn uudelleenlaivausoperaatiot (STS) siirtymään 300 km itään Khios-saaren vesille: https://splash247.com/new-aegean-hub-emerges-for-ship-to-ship-transfers-of-russian-oil/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Harland & Wolff telakoiden emoyhtiö on virallisesti konkurssissa ja pesänselvittäjien käsissä. Sitä vastoin holding-yhtiön tytäryhtiöt, jotka pyörittävät telakoita Pohjois-Irlannissa, Skotlannissa ja Englannissa, eivät ole maksukyvyttömiä ja ne jatkavat toimintaansa normaalisti toimivan johdon alaisuudessa: https://shippingtelegraph.com/shipyard-news/harland-wolff-group-holdings-plc-formally-enters-administration/

Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:

Portugalin merenkulkuhallinto on hyväksynyt tunnustettujen tarkastus- ja turvaorganisaatioiden tekemät etätarkastukset: https://www.hellenicshippingnews.com/portuguese-flag-approves-remote-surveys/

Järjestöt, yhdistykset ja NATO:

WISTA (Women´s International Shipping & Trading Association) täyttää 50 vuotta. Vaatimattomasta alusta järjestö on kasvanut 59 sisarjärjestön organisaatioksi, jolla on yli 5´500 jäsentä ympäri maailman ja kasvu jatkuu: https://www.seatrade-maritime.com/ship-operations/wista-at-50

NATO:n selvitys paljastaa Venäjän tutkimusalusten järjestelmällisen vakoilun Itä- ja Pohjanmerellä. Vakoilu koskee tuulivoimapuistoja, kaasuputkia, tietoliikennekaapeleita ja sotilaskohteita. Kaikkiaan 72 tutkimusalusta on liitetty vakoiluun tutkimalla niiden viestintää ja paikkatietoja. Alukset ovat tehneet 428 matkaa sitten Ukrainan sodan alkamisen helmikuussa vuonna 2022. Myös Suomi on ollut vakoilun kohteena:  https://www.maritime-executive.com/article/investigation-confirms-role-of-russian-research-vessels-in-spying

Kansainvälisen satamaliiton (IAPH) mukaan satamat tarvitsevat rahoitusta 55 – 83 miljoonaa $ kukin kyetäkseen vastaamaan vihreän kehityksen ja maasähkön rakentamiseen. Rahoitustarve riippuu sataman koosta, olemassaolevasta infrastruktuurista ja investoinneista, jotka on tehty jo aiemmin ilmastonmuutoksen hallitsemiseksi: https://www.maritime-executive.com/article/report-developing-world-ports-need-80m-each-for-green-transition

Kansainvälinen satamaliitto (IAPH) on luomassa omaa kasvihuonekaasuindikaattoriaan osaksi omaa alusten ympäristöindeksiään (ESI): https://www.hellenicshippingnews.com/iaph-develops-its-own-ghg-performance-indicator-for-its-environmental-ship-index-esi-port-incentive-scheme-for-shipowners/

Kansainvälinen valaanpyyntikomissio (IWC) on vahvistanut päätöksen lykätä kaupallisen valaanpyynnin aloittamista. Kielto on ollut voimassa 40 vuotta. Siitä huolimatta 2,9 miljoonaa valasta on tapettu 2´000-luvulla. Kolme maata, Norja, Japani ja Islanti, ovat jatkaneet kaupallista valaanpyyntiä. Vuoden 2024 pyyntikaudella Norja pyyti 414 valasta. Komission yritykselle perustaa Etelä-Atlantin valaansuojelualue ei ole saatu 75 % tukea: https://www.maritime-executive.com/article/iwc-member-states-block-plans-to-restart-commercial-whaling

Pohjanmeren offshore-öljynporauslautoilta tapahtuvien pienteen päästöjen määrää on aliarvioitu, vaikka suurten päästöjen määrät ovat vähentyneet arvioi Oceana-järjestö:  https://www.maritime-executive.com/editorials/in-north-sea-pollution-from-offshore-platforms-grossly-underestimated

Clean Arctic Alliance -järjestö kiirehtii IMO:a säännöstelemään mustan hiilen päästöjä, joita merenkulku aiheuttaa arktisella alueella sekä kieltämään pakokaasupesurien käyttö happamoitumisen estämiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/as-arctic-ocean-acidifies-due-to-changing-climate-shipping-sector-must-slash-black-carbon-emissions/

Tämän viikon OPEC+ kokous tuskin esittää tuotannonrajoitusten poistamista huolimatta öljynhinnan laskemisesta: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-unlikely-to-change-output-policy-at-oct-2-panel-meeting/

Ympäristö ja ilmastonmuutos:

Muoviroskan poistaminen meristä ei ole helppoa eikä pelkästään hyväksi, arvioivat eräät tutkijat. Keräysmenetelmiä tulee kehittää, jotta itse keräysmenetelmä ei aiheuta harmia merieläimille. Valtameriin päätyy vuosittain arviolta 1,7 miljoonaa tonnia muovia ja sen vähentämisestä kaikki ovat yhtä mieltä: https://www.maritime-executive.com/editorials/ocean-plastic-cleanups-may-do-more-harm-than-good

Norja on julistanut maailmanperintökohteina oleviin vuonoihin 0-päästösäännöt matkustaja-aluksille:  https://shippingtelegraph.com/environment-news/norway-establishes-zero-emissions-rules-on-passenger-ships-in-world-heritage-fjords/

The Hydrographer’s Passage on 60 mailia pitkä kapeikko, joka kulkee läpi Australian Ison Valliriutan ja lyhentää alusten matkaa 250 maililla. Sitä kautta kulkevien alusten on käytettävä luotsia. Mitä sinun pitää tietää siitä: https://www.marineinsight.com/know-more/hydrographers-passage/

Atlantin hurrikaanikausi huipentuu ja useita uusia keskuksia on syntymässä: https://gcaptain.com/national-hurricane-center-monitoring-multiple-systems-as-atlantic-hurricane-season-heats-up/

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Ruotsin onnettomuustutkintakeskuksen raportista selviää, että ms Eckeröllä viime vuonna Grisslehamnissa sattuneessa nostoautokannen putoamisessa kahden matkustajan ja auton päälle, oli kyse väärästä toimintatavasta käsitellä autokantta: https://www.sjofartstidningen.se/felmanovrering-lag-bakom-hangdacksolycka/

Video: Taiwanin meripelastusviranomainen on evakuoinut taifuunin alla kaikki 19 merenkulkijaa Barbadoksen lipun alla purjehtivasta irtolastialuksesta. Miehistö koostui ukrainalaisista, egyptiläisistä ja venäläisistä. Alus oli matkalla Kiinasta Singaporeen sen ajettua karille ja saatua vuodon konehuoneeseen: https://splash247.com/bulk-carrier-grounds-in-super-typhoon-off-taiwan/

Mitä voimme oppia roro-alus El Faron uppoamisesta: https://gcaptain.com/navigating-challenges-at-sea-lessons-learned-from-the-loss-of-el-faro/

Romutus:

Intian romutusmarkkinat osoittavat heräämisen merkkejä: https://www.seatrade-maritime.com/shipyards/india-stages-modest-ship-recycling-recovery

Kriisit ja merirosvous:

Israel iski useiden hävittäjien voimin huthien hyökkäyksen kostoksi Hodeidah’in. Kohteena olivat polttoaineterminaalit ja muut kaksikäyttökohteet: https://www.maritime-executive.com/article/israel-strikes-port-of-hodeidah-in-retaliation-for-houthi-attacks

Huthit kostivat Israelin kostoiskut iskemällä kahteen kauppa-alukseen Punaisella merellä. Toisen aluksen painolastitankki vuotaa ja toiseenkin on ilmeisesti osunut. Kummassakaan ei ilmeisesti miehistö ole kärsinyt vahinkoa: https://splash247.com/houthis-strike-back-following-israels-port-bombings-over-the-weekend/

Israel tuhosi Libanonissa Hizbollah’n päämajan ja järjestön aluksia vastaan tarkoitettujen ohjusten tukikohdan: https://www.maritime-executive.com/article/israel-neutralizes-hezbollah-s-anti-ship-missile-capability

Palau, Tyynen meren saariryhmä, joka tunnetaan alusrekisterinä ja lippuvaltiona, on joutunut lisääntyvässä määrin kiinalaisten verkkoon. Ensin kiinalaisturismi lisääntyi ja kiinalaiset ostivat kiinteistöjä, sitten korona vei turistit mutta Kiinan kiinnostus maahan säilyi. Myös kiinalaiset rikolliset ottivat saarivaltion omakseen. Lahjonta, laiton uhkapeli ja huumeiden salakuljetus lisääntyivät. USA on huolissaan omien intressiensä vaarantumisesta alueella: https://www.maritime-executive.com/editorials/beijing-aims-its-economic-influence-at-strategic-pacific-island-of-palau

Historian havinaa:

Ss Richard Montgomery, Thames´n suistoon uponnut höyryalus, muodostaa aikapommin, joka sisältää 1´400 tonnia räjähteitä. Vuonna 1943 rakennettu Liberty-alus on hiekkasärkällä aivan Medway Approach kanaalin lähellä. Aluksen ympärillä on tarkasti vartioitu turvavyöhyke: https://gcaptain.com/ss-richard-montgomery-the-ticking-time-bomb-beneath-the-thames-estuary/

Vedenalaiseen etsintään erikoistunut yhtiö on löytänyt toisen maailmansodan aikaisen USA:n laivaston hävittäjäaluksen, joka jäi japanilaisten käsiin ja palveli suurimman osan sotaa Japanin laivastossa. Alus palautui Japanin antautumisen jälkeen USA:n laivastolle. Alus sai myöhemmin konerikon ja sitä käytettiin merimaalina, kunnes se upposi San Franciscon edustalle: https://www.maritime-executive.com/article/ocean-infinity-finds-wreck-of-wwii-destroyer-that-was-captured-by-japan

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/