Mikä yritys tai yhdistys:
ISWAN (International Seafarers’ Welfare and Assistance Network): https://www.iswan.org.uk/about-us/
Marsh: https://www.marsh.com/fi/en/home.html
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Miten aloittaa ja hoitaa varustamoa: https://www.hellenicshippingnews.com/how-to-start-and-operate-a-maritime-ship-business/
Merenkulkuraportti (Advanced): https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/09/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-39_compressed.pdf
Ensi vuoden budjetointi lähestyy. Miten varaudut muutoksiin, kuten toimitusketjun kustannusten optimointiin inflaation paineessa, kysynnän heilahteluun, kapasiteettirajoituksiin ja alueellisiin häiriöihin. Artikkelissa kuvataan viisi perushuomiota: https://www.hellenicshippingnews.com/5-proven-strategies-to-tackle-2025-freight-budgeting-challenges-amid-global-uncertainty/
Viikon kohokohdat irtolasti- ja säiliöalusmarkkinoilla (Signal): https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-weekly-market-highlights-2/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Konttiraportti (Drewry) viime viikolta, laskua 7 %: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-down-7-last-week/
Konttialusten aikarahtausraportti (VHBS): https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/09/New-Contex-Commentary-2024-week-39.pdf
Kannattaako kuljettaa 40 vai 20 jalan kontissa? Miten spot-rahdit ovat kehittyneet ja mikä on rahtiero 40 jalan ja 2 x 20 jalan konttien välillä? Miten ne vaikuttavat pitkäaikaisiin sopimuksiin (Xeneta): https://www.hellenicshippingnews.com/dramatic-increases-in-feu-and-teu-ocean-container-market-spreads-key-considerations-for-shippers/
Kiinan konttisatamat valmistautuvat jopa 32´000 TEU:n konttialuksiin. Kiinalainen telakka on saanut jo periaatehyväksynnän 27´500 TEU:n aluksen rakentamiseksi. Konttialusten mammuttitauti on nelinkertaistanut tällä vuosisadalla alusten kapasiteetin. Viime aikoina varustamot ovat kuitenkin keskittyneet tilaamaan 16´000 TEU:n aluksia, jotka ovat huomattavasti joustavampia käyttää kuin Aasia – Eurooppa -linjan megamax-luokan (24´000 TEU) konttialukset: https://splash247.com/china-preps-for-32000-teu-boxships/
Neste- ja kaasukuljetukset:
Seurantaraportti: raakaöljyn kysyntä Kiinassa kasvaa talven tullessa. Tarpeen kasvaessa myös rahdit yleensä reagoivat ylöspäin: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-weekly-market-monitor-crude-oil-flows-to-china/
Säiliöalusraportti (Gibson): https://www.gibsons.co.uk/report/russian-effect/
Säiliöalusraportti (Affinity): https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/09/Affinity-Tanker-Weekly-27.09.2024-HSN.pdf
Miten Venäjän öljyntuotanto vaikuttaa maailmanmarkkinoihin: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-market-dynamics-shifting-again/
Tämän vuoden aikana on 43 säiliöalusta (13 VLCC ja 30 Suezmax) vaihtanut raakaöljyn kuljetuksesta öljytuotteiden kuljetukseen. Syynä on Punaisen meren kriisi, joka on nostanut rahteja keskimäärin 20 $ / tonni viimeisen vuoden aikana. Tosin 19 säiliöalusta (3 VLCC ja 16 Suezmax) on palannut takaisin raakaöljyn kuljetukseen johtuen sekä tankkien pinnoitteen kestävyydestä että halusta vähentää painolastissa ajoa: https://www.hellenicshippingnews.com/supertanker-clean-ups-momentum-could-continue-as-clean-dirty-tanker-spreads-rise/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Irtolastikuljetukset ovat olleet tämän vuoden melko turbulenttisia. Varsinkin capesize-luokka on kokenut rahtien nousua, kun eräät segmentit ovat olleet melko vakaita ja joidenkin segmenttien kokiessa haastavia aikoja selvitä: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-mixed-fortunes/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Finferries ja Ahvenanmaan maakunta aikovat perustaa yhteisen lauttavarustamon nopeuttaakseen pääsyä nollapäästöihin: https://www.sjofartstidningen.se/deras-mal-ar-nollutslapp-pa-skargardshavet/
Italialaistelakka on laskenut vesille toisen LNG-matkustaja-aluksensa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/fincantieri-launches-its-2nd-lng-cruise-ship-star-princess-in-monfalcone/
Offshore ja merituulivoima:
Mitä offshore-varustamojen tulisi tietää uusista EU:n päästösäädöksistä: https://www.hellenicshippingnews.com/navigating-the-new-eu-regulations-what-offshore-vessel-owners-need-to-know/
USA:ssa merienergiatoimisto (BOEM) on lykännyt merituulivoimahuutokauppaa Oregonin osavaltiossa vähäisen kiinnostuksen ja osavaltion kuvernöörin vaatimuksesta: https://gcaptain.com/oregon-offshore-wind-auction-postponed-due-to-lack-of-interest/
Beam-yhtiö on ottanut käyttöön ensimmäisen tekoälyn ohjaaman vedenalaisen tutkimuslaitteen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/in-a-world-first-an-autonomous-underwater-vehicle-inspects-offshore-wind-farm/
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Valkoinen talo kutsui koolle satamaoperaattorit ja työnantajat viikonlopuksi ennen itärannikon ja Meksikonlahden 36 sataman lakkoa. Viime viikolla Valkoisella talolla oli vastaava kokous satamatyöntekijöiden liiton edustajien kanssa. Osapuolten neuvottelut ovat pattitilanteessa: https://maritime-executive.com/article/white-house-meets-with-terminal-operators-ahead-of-looming-ila-strike
USA:n itärannikon ja Meksikonlahden satamien työntekijöiden ammattiliitto (ILA) on ilmoittanut aloittavansa lakon tiistaina klo 12.01. Lakko koskee 85´000 satamatyöntekijää ja potentiaalinen työnseisaus koskisi 45´000 työntekijää 36 satamassa: https://gcaptain.com/us-east-and-gulf-coast-ports-face-imminent-shutdown-as-union-announces-intent-to-strike/
Montrealin sataman työntekijät ovat perjantaina jättäneet 72-tunnin ennakkoilmoituksen kolmen päivän lakosta Montrealin satamassa. Satamatyöntekijät ovat olleet 10 kuukautta sopimuksettomassa tilassa. Lakko koskee yhden työnantajan 1´150 työntekijää ja 41 % Montrealin sataman konttiliikenteestä. Työntekijöiden vaatimus on 20 % palkankorotus. Lakko olisi kolmas neljän vuoden sisällä: https://maritime-executive.com/article/montreal-dockworkers-scheduled-3-day-strike-coinciding-with-u-s-strike
Venäjä aikoo lisätä maataloustuotteiden vientiä Itämeren satamien kautta perinteisten Mustan meren satamien sijasta. Se aikoo lisätä kuljetuksia 50 % vuoteen 2030 mennessä. Viime satokaudella se vei n. 72 miljoonaa tonnia viljaa. Viimeisen 1,5 vuoden aikana vienti on aloitettu Vysotskissa ja Ust Lugassa, joiden odotetaan kykenevän 15 miljoonan tonnin vientiin: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-expands-baltic-ports-as-it-eyes-new-grain-markets/
USA:ssa on tehty selvitys, missä maan satamista on kiireellisin tarve saada maasähköä aluksille satamapäästöjen vähentämiseksi: https://www.portstrategy.com/environment-and-sustainability/study-identifies-us-ports-most-needing-shorepower/1496917.article
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Kiinaraportti (Clarkson Research): kiinalaistelakat ovat vieneet 90 %:sesti (95 alusta) uudisrakennustilaukset tänä vuonna. Alkuvuoden aikana se luovutti 3´470 alusta, joiden arvo oli 24,6 miljardia $. Kiina on 14:ttä peräkkäistä vuotta maailman ykkönen. Kiinan telakat tuottavat tällä hetkellä kaikenlaisia aluksia ja telakoiden tehokkuus vain paranee: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-shipbuilding-industry-eyes-high-end-market/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Äskettäin tehty koehanke siirrettävien akkukonttien käytöstä maasähkölähteenä osoitti niiden käytettävyyden mm. paikoissa, joissa maaverkko on rajallinen tai sitä ei ole: https://www.motorship.com/news/moveable-battery-containers-for-shore-power-success/1497001.article
Maailmankauppa ja politiikka:
Tutkimus (ING Consumer Research) on selvittänyt, miten kuluttajien käyttäytyminen Euroopassa on muuttunut uuden poliittisen tilanteen ja sen tuomien talousvaikutusten mukana: https://www.hellenicshippingnews.com/consumers-approach-to-investing-largely-unchanged-despite-geopolitical-turmoil/
Konttivarustamoita painaa hiljenevä kysyntä, jota lisää ostopäällikköindeksin raju pudotus tänä vuonna. Ostopäällikköindeksi osoittaa tuotannon supistumista viestittäen lastien vähenemistä edelleen. Loppuvuodesta odotetaan 470 konttialuksen verran lisää kapasiteettia, vastaten n. 3,2 miljoonaa TEU:ta, joka pudottaa rahteja. Drewryn kontti-indeksi putosi viime viikolla 7 %: https://www.seatrade-maritime.com/containers/manufacturing-dips-as-container-outlook-slides
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
IMO:n kasvihuonekaasutyöryhmä on saanut valmiiksi useita merkittäviä päätelmiä MEPC82-kokoukselle, miten edetä ensi vuonna päästöjen rajoittamisessa: https://www.hellenicshippingnews.com/imo-on-track-to-deliver-an-ambitious-package-of-policies-for-reducing-ghg-emissions-from-international-shipping/
Tämän viikon IMO MEPC82-kokouksessa (Maritime Environment Protection Committee) ovat ensimmäistä kertaa kaikki kolme asiaa pöydällä: CII-uudistus, yleinen polttoainestandardi ja yleinen kasvihuonekaasupäästömaksu. Viime viikon kokousten välisissä neuvotteluissa tuli esille jäsenmaiden kasvava tuki niille. Niistä päättäminen erikseen ei riitä vaan niiden on oltava yhteensopivia, jotta merenkulkuala kykenee ne toteuttamaan: https://www.hellenicshippingnews.com/growing-support-for-shippings-greenhouse-gas-levy-and-fuel-standard-must-be-matched-by-action-on-energy-efficiency-during-next-weeks-imo-meeting/
IMO:n CCC10-kokous (Carriage of Cargoes and Containers) sopi väliaikaisista ohjeista ammoniakin ja vedyn polttoainekäytöstä ja uudisti suositukset suljettuihin tiloihin menosta: https://www.hellenicshippingnews.com/imo-ccc-10-interim-guidelines-for-ammonia-and-hydrogen-as-fuel/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
USA:n liittovaltion oikeusistuin on tuominnut Panaman lipun alla purjehtivan tuotesäiliöaluksen päällikön kahdeksaksi kuukaudeksi vankeuteen usalaisessa vankilassa hänen syyllistyttyään MARPOL-rikkomukseen ja yritettyään peitellä tapahtunutta. Oikeus hyväksyi aluksen varustamon ja operaattorin tunnustuksen ja määräsi niille 2 miljoonan $ sakon ja neljän vuoden koeajan: https://maritime-executive.com/article/captain-receives-eight-month-u-s-prison-term-for-marpol-violation
Suomi ja Viro ovat sopineet kriittisen kaasuputken, Balticconnectorin, yhteisestä puolustamisesta: https://gcaptain.com/finland-and-estonia-agree-to-secure-broke-balticconnector-gas-pipeline/
Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:
Varustamoille ja päälliköille on laadittu uudet turvaohjeet toimittaessa Punaisella merellä ja Adeninlahdella: https://www.hellenicshippingnews.com/skuld-updated-guidance-for-vessels-operating-in-the-southern-red-sea-and-gulf-of-aden/
P&I-vakuutusraportti (Marsh): https://www.hellenicshippingnews.com/pi-club-update-2024/
Järjestöt, yhdistykset ja NATO:
ISWAN-järjestö on julkaissut kaksi ohjetta merenkululle, risteilyaluksille ja loistojahdeille yhteistyön kehittämisestä miesten ja naisten välillä turvallisemman ja kattavamman työkulttuurin aikaansaamiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/iswan-launches-allyship-guidance-to-build-safer-cultures-at-sea/
Ympäristö ja ilmastonmuutos:
Intia on ratifioinut YK:n valtameriyleissopimuksen. Sopimus mahdollistaa suojelualueiden perustamisen aluevesien ja talousvyöhykkeiden ulkopuolisille merialueille: https://www.marineinsight.com/shipping-news/india-signs-global-ocean-treaty-to-protect-marine-biodiversity-in-high-seas/
Florida on perustanut vedenalaisen hautausmaan Miamin edustalle 14 metrin syvyyteen. Ajan myötä luonto tulee valtaamaan sen mutta hautamuistomerkit säilyvät: https://www.marineinsight.com/shipping-news/strange-underwater-cemetery-off-florida-turning-into-worlds-biggest-man-made-reef/
Maailmanlaajuisesti luonnonkatastrofeista johtuvat vakuutuskorvausmäärät ylittivät neljäntenä vuonna peräkkäin jo 100 miljardin $ rajan. Miten ilmastomuutos vaikuttaa satamiin, terminaaleihin ja aluksiin sekä niiden ylläpitoon? Uusimmassa ISO standardissa nämä haasteet on huomioitu: https://www.hellenicshippingnews.com/tt-talk-asset-management-in-the-face-of-climate-change/
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Litium-ioni-akkuja kuljettaneen rekan kaatuminen sytytti tulipalon, jonka takia useat Los Angelesin ja Long Beachin satamien terminaalit suljettiin: https://gcaptain.com/lithium-ion-battery-fire-disrupts-port-of-los-angeles-closing-terminals/
Maltan lipun alla purjehtiva rahtialus Ruby jatkaa matkaansa ei minnekään. Alus on tällä hetkellä ankkurissa Kentin rannikolla Englannissa odottaen polttoainetäydennystä. Lippuvaltioviranomaiset etsivät alukselle suojapaikkaa. Norjan, Ruotsin ja useiden muiden maiden viranomaiset vakuuttavat, että aluksen lasti on oikein lastattu ja räjähdysvaara on minimaalinen. Eri asia on aluksen myrskyssä saamat vauriot, joiden vuoksi lippuvaltio ja luokituslaitos suosittelevat hinaajan saattavan alusta. Telakkaan pääsyn edellytyksenä on kaikilla lastin purku sopivaan paikkaan: https://gcaptain.com/russain-bomb-ship-threatens-to-blow-up-nato-space-base/
Romutus:
Romutusraportti (Best Oasis): https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/09/Weekly-Ship-Recycling-Report-21-September-27-September-2024_compressed.pdf
IMO aloittaa ison alusten kierrätyshankkeen Pakistanissa: https://www.hellenicshippingnews.com/imo-launches-major-ship-recycling-project-in-pakistan/
Kriisit ja merirosvous:
Punaisen Ristin työntekijät ovat käyneet tapaamassa Punaisen meren kriisin alkuvaiheessa kaapatun Galaxy Leaderin miehistöä. Alus ja sen 25 hengen miehistö ovat Hodeidah´n satamassa Jemenissä. Miehistön tilasta järjestön edustaja ei suostunut kertomaan vaan keskustelut käydään viranomaistasolla. Miehistön kohtalo riippuu Israelin ja Hamasin välisestä sopimuksesta, jos sellainen saadaan aikaan: https://www.marineinsight.com/shipping-news/red-cross-team-visits-crew-of-hijacked-ship-galaxy-leader-in-yemens-hodeidah/
Israelin satamien uhkatasoa on nostettu merenkulun turva- ja vakuutusryhmissä: https://www.hellenicshippingnews.com/maritime-industry-raises-threat-level-for-israeli-ports/
Israel on iskenyt Hodeidah´n satamaan Jemenissä: https://gcaptain.com/israel-bombs-yemeni-port-power-stations-after-houthi-attacks/
Miksi Kiina ei ole mukana Punaisen meren kriisin osapuolena? Sen flegmaattinen suhtautuminen merenkulun keskeiseen häiriötekijään herättää kysymyksiä: https://www.hellenicshippingnews.com/where-is-the-anti-piracy-escort-force-the-crisis-in-the-red-sea-exposes-chinese-inaction/
Viiden maan laivastot harjoittelevat Etelä-Kiinan merellä samaan aikaan, kun Kiinalla on omat harjoituksensa alueella meneillään: https://gcaptain.com/us-asia-pacific-nations-hold-joint-maritime-exercises-in-south-china-sea/
Japanilainen sota-alus on kulkenut läpi Taiwanin salmen Kiinaa uhmaten. Myös Australia ja Uusi-Seelanti lähettivät sota-aluksensa Taiwanin salmeen. Samaan aikaan Kiina laukaisi ensimmäisen ballistisen ohjuksensa Tyynelle merelle 44 vuoteen: https://gcaptain.com/japan-sends-warship-through-taiwan-strait-defying-china/
Taiwan on nostanut valmiuttaan Kiinan ohjuskokeiden seurauksena: https://gcaptain.com/taiwan-ports-put-on-alert-for-china-missile-strike/
Haitin pääsatama on suljettu jengien hyökättyä sinne. Ne ampuivat aluksia ja työntekijöitä: https://maritime-executive.com/article/haiti-s-main-seaport-closed-after-gangs-attack-shooting-ships-and-workers
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/