Mitä tarkoittaa termi:
Blue economy: https://en.wikipedia.org/wiki/Blue_economy
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:
NAPA:n varatoimitusjohtaja Esa Henttinen painottaa merenkulkijoiden turvallisuuden tärkeyttä. Digitaaliset työkalut, kuten sähköiset lokikirjat ja automaattiset tarkistuslistat, tarjoavat merenkulkijoille tarvittavia turvatekijöitä minimoimaan onnettomuuksien ja liki-piti-tapausten uhkaa: https://www.hellenicshippingnews.com/napa-seafarer-safety-should-be-on-the-forefront/
DNV on ostanut kolmannen kyberturvallisuusyhtiön neljään vuoteen kasvattaen näin kyvykkyyttään kasvavalla alalla: https://www.maritime-executive.com/article/dnv-acquires-cybersecurity-company-cyberowl-adding-to-growing-portfolio
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Uusin tutkimus paljastaa, että jopa 31 %:lta merenkulkijoista pyydetään laittomasti maksamaan kynnysrahaa saadakseen työtä merenkulkualalla. Pyyntöön suostui 74 %, kun taas 26 % kieltäytyi. Kynnysrahan määrä vaihteli alle sadasta $:sta yli 10´000 $:in. Osa on ottanut jopa lainaa maksaakseen, joka on johtanut velkakierteeseen: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/31-of-seafarers-asked-to-pay-illegal-recruitment-fees
Marine Medical Solutions -yhtiö varoittaa merenkulkijoita ja varustamoita olemaan valppaina tarttuvien tautien kanssa. Malarian lisääntyminen Länsi-Afrikassa ja M-rokon leviäminen, jonka vuoksi alus asetettiin Argentiinassa karanteeniin, ovat siitä esimerkkeinä. Yhtenä syynä on ennakoivien toimenpiteiden ja alueella oltaessa oikeanlaisen pukeutumisen laiminlyönti: https://www.hellenicshippingnews.com/marine-medical-solutions-advises-vigilance-in-keeping-seafarers-safe-from-infectious-diseases/
Raportti (Fearnleys) viikolta 39: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/09/Fearnleys-Weekly-Report-_-Fearnpulse4_compressed.pdf
Hollantilainen Spliethoff-varustamo tilaa kymmenen 1A-jäävahvistettua kuivarahtialusta Kiinasta. Alusten vetoisuus on 28´600 DWT ja ne ovat pituudeltaan 203,25 metriä pitkiä. Alusten koneistoilla on valmius käyttää vaihtoehtoisia polttoaineita. Toimitus alkaa vuoden 2028 alussa: https://splash247.com/spliethoff-signs-for-up-to-10-mpp-newbuilds-in-china/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Wallenius Wilhelmsen nousee uusien autolaivatilaustensa jälkeen maailman suurimmaksi: https://splash247.com/wallenius-wilhelmsen-boosts-car-carrier-newbuilds-to-worlds-largest/
Syyskuun katsaus ja näkymät konttialusten markkinatilanteesta: https://www.hellenicshippingnews.com/container-shipping-market-overview-outlook-september-2024/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Maailman suurin purjerahtialus kuljettaa kestävästi viljellyn kahvin papuja Kolumbiasta Kanadaan: https://www.marineinsight.com/shipping-news/largest-sailing-cargo-ship-to-carry-green-coffee-beans-from-colombia-to-canada/
Rahtitilanne näkyy irtolastialusten painolastinopeuksissa: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-monitor-ballast-speed-dry-all-vessel-classes-vs-capesize/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Suomalais- ja italialaistelakoilla on laskettu vesille uusia risteilyaluksia: https://www.maritime-executive.com/article/new-mega-cruise-ships-are-floated-for-royal-caribbean-and-princess
Väylät, kanavat ja sisävedet:
Panaman kanavaviranomainen on julkaissut uusitun kanavamaksutariffinsa. Uusittu osa kertoo päivitettyä ja tarkennettua tietoa läpikulkumaksuista ja merenkulkupalveluiden hinnoista kanavassa. Artikkelissa on linkki maksutaulukkoon: https://www.hellenicshippingnews.com/panama-canal-introduces-modifications-to-the-transit-reservation-system-tariffs/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Ensimmäinen Jäämeren kauttakulku Panamax-luokan konttialuksella on sujunut ongelmitta. Matka kesti reilut kolme viikkoa, joka on kaksi viikkoa vähemmän kuin Suezin kanavan kautta. Tänä vuonna pohjoista merireittiä pitkin tehdään arviolta 20 kauttakulkumatkaa, kaikki Venäjän ja Kiinan satamien välillä: https://gcaptain.com/first-panamax-containership-sprints-across-arctic-reaching-china-in-just-three-weeks/
Venäjä on kuljettanut tänä vuonna ennätysmäärän öljyä pohjoisen merireitin kautta Kiinaan. Ainakin 15 säiliöalusta on kuljettanut 10,7 miljoonaa barrelia tähän mennessä. Odottamassa olevien viiden aluksen kuljetukset mukaan lukien määrä nousisi jo 14,4 miljoonaan barreliin. Jääluokattomien alusten kausi päättyy lokakuun 15. ja muidenkin marraskuun loppuun mennessä: https://gcaptain.com/russia-ramps-up-arctic-oil-shipping-to-a-new-record/
Pakotteiden alaiselta Arctic LNG 2 -hankkeelta kuljetetaan kaasukondensaattia Vitinon satamaan Jäämerellä: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-ships-condensate-from-russias-arctic-lng-2-to-port-of-vitino-data-shows/
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Sataman toiminnan pysähtymisellä ei ole välitöntä vaikutusta mutta se synnyttää aaltoliikkeen muihin satamiin, kunnes tilanne normalisoituu. Kun sataman toiminta pysähtyy, syntyy aluksista ruuhka, joka vaikuttaa seuraavaan satamaan ehtimiseen, jossa joudutaan vuoroja järjestelemään ja liikenne ruuhkautuu. Näiden ruuhkien purkaminen kestää paljon pidempään kuin sataman pysähtymisen aiheuttama tilanne: https://www.hellenicshippingnews.com/experts-when-a-port-closes-down-it-is-not-an-immediate-impact-it-is-a-ripple-effect-until-things-normalize/
Miten satamat voivat toimia kestävän kehityksen katalysaattoreina? Maailman satamat ovat maailmankaupan keskeisiä solmukohtia, meritse kulkee 80 % maailmankaupasta, jotka tukevat muiden mereen liittyvien elinkeinojen toimintaa. OECD:n mukaan niiden liikevaihto voi nousta vuoteen 2030 mennessä 3 biljoonaan $:in tavanomaisin toimin: https://www.hellenicshippingnews.com/world-maritime-day-how-ports-can-catalyse-blue-economy-innovation/
USA:n itärannikon ja Meksikonlahden satamia uhkaavien lakkojen lähtölaskenta on alkanut. Sopimisen takaraja on ensi maanantain ja tiistain välinen yö: https://splash247.com/91-hours-left-to-avert-supply-chain-mayhem-in-the-us/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Australialaistelakka rakentaa ranskalaisvarustamolle trimaraanirahtipurjealuksen: https://splash247.com/austal-to-build-french-cargo-trimaran/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Merenkulussa konttivarustamot ovat olleet merenkulun kärkijoukkona vaihtoehtoisiin polttoaineisiin siirtymisessä. Irtolastialusvarustamot sitä vastoin eivät halua olla koekaniineina. Uudisrakennuksen hinta on fossiilisella polttoaineella toimivalla moottorilla n. 33 – 35 miljoonaa $ ja vaihtoehtoisella polttoaineella toimivalla moottorilla 45 – 47 miljoonaa $. Toimitusaika edellisellä on vuonna 2026 ja jälkimmäisellä vuonna 2028 – 29: https://www.seatrade-maritime.com/dry-bulk/dry-bulk-shipowners-cautious-on-alternative-fuelled-vessels
Maailmankauppa ja politiikka:
Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankin (EBRD) osavuosikatsauksessa todetaan sotien ja sään ääri-ilmiöiden vaikuttavan talouskasvuun. Tunnelmat viittaavat siihen, että Eurooppa on kriisissä: https://www.hellenicshippingnews.com/war-and-weather-weigh-on-economic-growth-again-says-ebrd/
Globaali talous on vakautumassa mutta heikkous säilyy. Artikkelissa pääekonomistit kertovat näkemyksensä. Euroopan talouden odotetaan kääntyvän parempaan: https://www.hellenicshippingnews.com/global-economy-is-stabilizing-but-weakness-remains-heres-the-economic-outlook-from-chief-economists/
Huolimatta Kiinan keskuspankin aggressiivisesta tukipolitiikasta sen keinot eivät tunnu pystyvän maata jäytävään perusongelmaan, heikkoon kuluttajakysyntään: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-monetary-volleys-miss-key-threat-to-economic-growth/
Kiina aikoo ottaa joukkovelkakirjalainaa 284 miljardia $:ia vielä tänä vuonna osana uutta talouselvytystä uhkaavaa deflaatiota ja talouskasvun laskemista vastaan. Puolet siitä suunnataan piristämään yksityistä kulutusta: https://www.hellenicshippingnews.com/china-to-issue-284-bln-of-sovereign-debt-this-year-to-help-revive-economy-sources-say/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
IMO:n Maailman merenkulun päivä korosti meriturvallisuuden tärkeyttä merkittävien muutosten ja uusien uhkien keskellä. SOLAS-sopimus hyväksyttiin ensimmäisen kerran vuonna 1914 Titanicin katastrofin jälkeen mutta nykymuodossaan sen hyväksymisestä on kulunut 50 vuotta: https://www.hellenicshippingnews.com/2024-world-maritime-day-anchors-focus-on-maritime-safety/
EU:n meritse kuljetettujen tavaroiden arvo oli 47 % kaikista EU:n ulkopuolelle kuljetettujen tavaroiden arvosta vuonna 2023, vienti oli 43,9 % ja tuonti 51 %. Arvolla mitattuna ilmakuljetukset vastasivat 26,2 % viennistä ja 17,4 % tuonnista. Tiekuljetukset vastasivat 24,1 % viennistä ja 18,7 % tuonnista, kun raideliikenteessä jäätiin 1,5 % viennissä ja 1,3 % tuonnissa: https://www.hellenicshippingnews.com/value-of-eu-goods-transported-by-sea-was-47-in-2023/
USA:n pakotetoimisto on asettanut uusia pakotteita yli tusinaan yksiköitä ja aluksia niiden yhteyksistä Iranin raakaöljyn ja LPG:n kuljetuksiin: https://splash247.com/ofac-takes-aim-at-illicit-shipping-syrian-magnate/
Podcast: IMO:n pääsihteerin haastattelu MEPC82-kokouksen alla. Mikä on LNG:n rooli siirtymässä ja miten se sopii IMO:n tavoitteisiin ja määräyksiin: https://www.seatrade-maritime.com/regulations/in-conversation-with-imo-sec-gen-arsenio-dominguez-ahead-of-mepc-82
CO₂-maksu on yksi pääaiheista ensi viikolla alkavan IMO:n MEPC82-kokouksen asialistalla. Muita ovat mm. pakokaasupesurit, joiden täyskieltoa ollaan ajamassa ja toisaalta avoimen kierron pesurien kieltämistä kansallisilla vesialueilla, CII- ja EEXI-indeksien tarkistaminen sekä merien roskaantuminen ja painolastivedet: https://splash247.com/carbon-levy-top-of-the-agenda-at-next-weeks-imo-green-gathering/
UK asettaa pakotteet viidelle Venäjän LNG-kuljetuksiin liitetylle säiliöalukselle: https://splash247.com/uk-sanctions-five-russia-linked-gas-carriers/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Aluksen päällikkö ja yliperämies on tuomittu Turkissa 30 vuodeksi vankeuteen, vaikka näyttöjä heitä vastaan ei ole. ITF on yhteydessä kaikkiin merenkulun osapuoliin tuomion kumoamiseksi ja merenkulkijoiden oikeuksien puolustamiseksi: https://gcaptain.com/seafarers-sentenced-to-30-years-in-turkey-itf-condemns-outrageous-drug-case-verdict/
Lisää uusia ja outoja lausuntoja USA:n rannikkovartioston kuulusteluissa sukellusvene Titanin onnettomuustutkinnassa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/inquiry-reveals-oceangate-ceo-knew-titan-submersible-would-fail-kill-him/
Järjestöt, yhdistykset ja NATO:
Euroopan varustamoyhdistys tukee puhtaiden polttoaineiden käyttöönottoa. ECSA suosittelee käyttämään EU ETS:n sakkomaksuja hintaeron tasoittamiseen, edistämään puhtaiden polttoaineiden tuotantoa sekä kehittämään jakelukeskuksia ja turvallista jakelua: https://www.hellenicshippingnews.com/european-shipowners-call-for-stronger-measures-to-accelerate-clean-fuel-uptake-in-shipping/
Euroopan merisatamien liitto ja Euroopan yksityissatamien liitto tukevat täysin Euroopan vihreän sopimuksen tavoitteita. Kummallekin järjestölle on tärkeää, että uudistettu energian verotuspolitiikka perustuu saastuttaja maksaa -periaatteelle. Ne vähentävät merenkulun ja satamien päästöjä ja nopeuttavat merenkulkualan energiasiirtymää: https://www.hellenicshippingnews.com/espo-and-feport-call-for-an-eu-wide-mandatory-tax-exemption-for-onshore-power-supply-ops-in-the-compromise-text-on-the-revised-energy-taxation-directive/
Metanoli-instituutille valmisteltu julkaisu toteaa, että EU:n päästömääräykset luovat bio- ja e-metanolille sellaisen pelikentän, jossa ne ovat taloudellisesti kilpailukykyisiä fossiilisten meripolttoaineiden kanssa: https://www.hellenicshippingnews.com/new-study-reveals-eu-regulations-will-boost-economic-value-of-methanol-in-shipping/
OPEC on julkaissut vuosittaisen öljykatsauksensa (World Oil Outlook, WOO), jossa se ennustaa energian tarpeen kasvavan 24 % vuoteen 2050 mennessä ja olevan 120,1 miljoonaa barrelia päivässä: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-launches-woo-2024-and-sees-global-oil-demand-at-over-120-mb-d-in-2050/
Ympäristö ja ilmastonmuutos:
Hurrikaani Helene sulkee Floridan Meksikonlahden satamat. Lämpivät merivedet kiihdyttävät trooppista myrskyä hurrikaaniksi, joka liikkuu kahdeksan solmun vauhdilla kohti rannikkoa: https://www.maritime-executive.com/article/hurricane-helene-shuts-down-florida-s-gulf-coast-ports
Hurrikaani Helenen jälkimainingeissa polttoainetoimituksissa on katkoksia. Florida on USA:n kolmanneksi suurin polttoaineen kuluttaja: https://gcaptain.com/florida-braces-for-fuel-shortages-in-hurricane-helenes-aftermath/
Brasilian pitkään jatkunut kuivuus on pysäyttänyt viljakuljetukset Madeira-joella. Joki toimii keskeisenä viljan kuljetusväylänä: https://www.hellenicshippingnews.com/brazil-drought-dries-river-and-stops-shipping-on-key-grains-corridor/
Norjalaisen Northern Lights CO₂-varastointihankkeen ensimmäinen osa on valmis vastaanottamaan nesteytettyjä CO₂-toimituksia. Ensimmäisten 25 vuoden aikana se kykenee vastaanottamaan 37,5 miljoonaa tonnia. Ykkösvaiheen vuosikapasiteetti on 1,5 miljoonaa tonnia ja kakkosvaiheen on tarkoitus nostaa määrä yli 5 miljoonaan tonniin vuodessa: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability/norway-completes-first-commercial-storage-site-for-captured-carbon
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Aivan kaikki ei onnistu kiinalaisiltakaan. Kiinan uusin ydinsukellusvene upposi satamassa: https://gcaptain.com/new-chinese-nuclear-submarine-sinks-in-setback-for-navy-expansion/
Kriisit ja merirosvous:
Video: Eilatin satamaan on osunut miehittämätön ilma-alus. Kaksi muuta israelilaiset ampuivat alas. Tutkinta dronien lähettäjästä jatkuu: https://www.maritime-executive.com/article/suicide-drone-hits-port-of-eilat
Merirosvot kaappasivat hinaajan ja proomun ryöstäen miehistön ja lastin: https://www.maritime-executive.com/article/pirates-hijack-tug-and-barge-in-indonesia-robbing-crew-stealing-cargo
Kiina lähetti 251 aluksen armadan Filippiinien länsipuolelle 17. – 23. syyskuuta osoittamaan merialueen hallintaa: https://gcaptain.com/china-floods-west-philippine-sea-with-massive-251-ship-armada/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/