Mitä tarkoittaa termi:
COU (Conditions of Use): https://www.offshoreenergylaw.com/sites/default/files/pdf/LNG_Terminal%20Conditions%20of%20Use.pdf
Mikä yritys tai yhdistys:
Oxfam: https://www.oxfam.org/en
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Suomen varsinaiseen kauppalaivastoon kuuluu 712 alusta, 279 pienalusta ja 294 proomua, yhteensä 1´285 alusta bruttovetoisuudeltaan 1´977´692. Kauppa-alusluetteloon oli elokuussa 2024 merkittynä 99 alusta, joiden bruttovetoisuus on 1´684´640. Niille voidaan myöntää valtion varoista kauppamerenkulun tukea: https://navigatormagazine.fi/uutiset/suomen-kauppalaivastossa-712-alusta/
Merimieseläkekassa suorittaa yhteistyössä LOBAS-ohjausryhmän kanssa tutkimuksen merenkulun johtamiskulttuurista: https://navigatormagazine.fi/uutiset/kysely-merenkulun-toiminta-ja-johtamiskulttuurista/
Ruotsalaisnuoret pääsevät tutustumaan merenkulkuun Öckerössä ja Donsössä. Tarkoitus on tarjota nuorille tulevaisuuden vaihtoehtoja ammatinvalinnassa: https://www.sjofartstidningen.se/aktivitetshelg-ska-locka-unga-till-sjofarten/
Suljettujen tilojen oireyhtymä aluksissa. Mm. ruostuminen tarvitsee happea ja sen se ottaa ympäröivästä ilmasta. Mikäli suljettuun tilaan ei ole ilmastointia, saattaa sen happitaso olla liian alhainen ihmiselle. Artikkelissa alustarkastaja kuvaa pelastumistaan oikeiden pelastustoimenpiteiden johdosta mentyään suljettuun tilaan menettäen tajuntansa: https://www.hellenicshippingnews.com/a-surveyors-survival/
Mitä on työskentely kauppalaivastossa? Artikkelissa kuvataan Intian vaatimuksia merenkulkijalle, palkkatasoa (100 INR = 1,07 €) ja kerrotaan työstä kauppa-aluksilla: https://www.marineinsight.com/careers-2/work-of-merchant-navy/
Kymmenen keskeistä merireittiä maailmassa: https://www.marineinsight.com/know-more/major-maritime-trade-routes-in-the-world/
Merenkulun viikkoraportti (Fearnleys) viikolta 38: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/09/Fearnleys-Weekly-Report-_-Fearnpulse3_compressed.pdf
Kaksi hollantilaisvarustamo yhdistyy, kun Spliethoff ostaa kuivarahtivarustamon ja sen 30 alusta. Kaupan jälkeen Spliethoffin alusmäärä nousee 147:än: https://splash247.com/spliethoff-buys-30-ship-strong-forestwave/
Maailman suurin tuotesäiliöalusvarustamo siirtää kaikki aluksensa Bermudan lipun alta Singaporen lipun alle. Siirto tapahtuu lokakuun alussa: https://splash247.com/hafnia-redomiciles-from-bermuda-to-singapore/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Maersk uskoo konttikuljetusten säilyvän vahvana myös loppuvuoden häiriöistä huolimatta. Tämän vuoden toisen neljänneksen konttikuljetukset kasvoivat vuositasolla 6,6 %, josta vienti Kauko-Idästä kasvoi 8,6 % mutta USA:n (2,4 %) ja Euroopan (0,4 %) paluurahdit jäivät pieniksi. Uudet uudisrakennustilaukset vähenivät, koska varustamojen tilauksia toimitetaan koko ajan ja kapasiteetti uusiutuu. Polttoaineen hinta nousi 4,4 %: https://www.freightwaves.com/news/maersk-q4-container-demand-to-remain-strong
Intialaisvarustamot ostavat lisää käytettyjä konttialuksia saadakseen rahtikustannukset kuriin ja lisätäkseen maan vientiä. Intian vienti putosi 9,3 % viime vuodesta. Syynä pidetään häiriöistä johtuvia kasvaneita rahtikustannuksia, Kiinan talouden hidastumista sekä Euroopan ja USA:n taloustaantumia: https://www.hellenicshippingnews.com/india-to-buy-more-second-hand-vessels-to-raise-container-capacity/
Konttivarustamot ovat ilmoittaneet lisämaksuista, jotka kohdistuvat USA:n itärannikon ja Meksikonlahden satamalakkojen vuoksi näihin satamiin kohdistuviin konttikuljetuksiin. Lisämaksut ovat luokkaa 1´000 $ / 20 jalan kontti ja 1´500 $ / 40 jalan kontti: https://gcaptain.com/impending-port-strike-carriers-announce-disruption-surcharges/
Neste- ja kaasukuljetukset:
Kiinan bensiinin vienti laski elokuussa vuositasolla 44 % ja dieselin vienti 29,7 % johtuen jalostamotuotannon hiljenemisestä ja vientivoiton pienenemisestä: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-august-gasoline-exports-down-44-on-weak-refinery-output-export-margins/
Vuosittaisessa Gastech-messuilla kerrottiin, miten kaasujen laivaus on ohjautumassa kerran sukupolvessa tapahtuvaan muutokseen, jossa uudet energian kauppareitit tarvitsevat uusia alustyyppejä: https://splash247.com/gastech-delegates-get-a-glimpse-of-new-ship-types/
Intialaiset öljynjalostamot neuvottelevat venäläisen öljyn ensi vuoden ostoista. Venäjä on maailman kolmanneksi suurimman öljynostajan päätoimittaja. Venäjä käyttää venäläisiä merivakuuttajia ja voi pitää hintatason yli 60 $. Venäläistä öljyä ostavat yksityiset jalostamot, valtion jalostamot ostavat öljynsä spot-markkinoilta: https://www.hellenicshippingnews.com/indian-refiners-jointly-negotiating-for-2025-russian-oil-supplies-govt-source-says/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Irtolastirahdit nousivat kaikissa alusluokissa (Baltic Exchange): https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-rises-as-rates-climb-across-vessel-segments-2/
Argentiinan viljanvienti kärsii Parana-joen kuivuudesta, joka on toiseksi pahin 50 vuoteen. Joelta laivataan 80 % maan viljanviennistä. Matalampi vesisyvyys vaatii useampia aluksia ja se nostaa kustannuksia: https://www.hellenicshippingnews.com/argentina-grains-ships-load-less-cargo-as-river-levels-hit-near-record-lows/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Minkä maan passilla pääsee useimpiin maihin ilman viisumia? EU-mailla on hyvä tilanne, 20 kärkimaan joukossa on kaksi muilta mantereilta Singapore (1.) ja Japani (15.), muut ovat EU-maita: https://www.euronews.com/travel/2024/09/18/worlds-most-powerful-passport-spain-knocked-off-top-spot-by-asian-nation
Mm. Valencia, Budapest ja Ateena aikovat rajoittaa liikaturismia ja laitonta majoitustoimintaa. Elokuussa sen tekivät jo Lontoo, Dublin, Amsterdam ja Pariisi rajoittamalla lyhytaikaista vuokrausta. Laitonta majoitustoimintaa rajoitettaisiin sulkemalla sähkö ja vesi asunnoista sekä rajoittamalla lyhytaikaista vuokraustoimintaa. Liikaturismia rajoitettaisiin suurten risteilijöiden käyntejä säätelemällä. Kolikon toinen puoli on turismin tuomat tulot: https://www.euronews.com/travel/2024/09/18/cruise-caps-and-cutting-off-power-european-cities-get-serious-on-overtourism
Offshore ja merituulivoima:
Lloyd’s Register ja uusiutuvan energian yhtiö aloittavat maailman suurimman vuorovesivoimalan hyväksymisprosessin. Uuden sukupolven voimalan kapasiteetiksi ilmoitetaan 2,4 MW sähköä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/lr-orbital-marine-power-to-begin-certification-of-worlds-most-powerful-tidal-energy-converter/
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Helsingin satamassa kävi edelliskesää enemmän matkustajia. Eniten liikennettä on Helsinki – Tallinna -linjalla. Kansainvälisen risteilyliikenteen matkustajamäärissä oli kuitenkin 25 % pudotus. Lisäksi Länsisataman vanha terminaalirakennus puretaan: https://uutiskirje.portofhelsinki.fi/a/s/71425706-d443c291a754ce08cd5aaf9d48e02e4d/1999972
Video: näin toimii USA:n asevoimien logistiikkajärjestelmä: https://gcaptain.com/military-logistics-pentagons-transportation/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Wärtsilä toimittaa kiinalaistelakalle neljään kaasusäiliöalukseen lastin ja polttoaineen käsittelyjärjestelmät: https://www.hellenicshippingnews.com/chinese-shipyard-opts-again-for-wartsila-cargo-handling-and-fuel-gas-supply-systems/
Valmet on saanut kiinalaistelakalta tilauksen kahteen konttialukseen, jotka muutetaan käyttämään polttoaineena metanolia: https://navigatormagazine.fi/uutiset/valmet-sai-kiinasta-ensimmaisen-metanolikonversion-automaatio-tilauksensa/
Dubailainen telakka on muuttanut useita vanhempia säiliöaluksia uuteen käyttötarkoitukseen varasto- ja lastausaluksiksi. Silti rutiinitarkastukset, korjaukset, jälkiasennukset ja päivitykset ovat telakan keskeiset tehtävät: https://www.seatrade-maritime.com/offshore/ddw-adds-to-portfolio-with-massive-offshore-deals
Rolls-Royce myy propulsioliiketoimintansa Fairbanks Morselle: https://www.maritime-executive.com/article/rolls-royce-sells-naval-propulsor-business-to-fairbanks-morse
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Ensimmäinen nollapäästöinen vetykäyttöinen alus on kiertänyt maapallon seitsemässä vuodessa ja palaa nyt Pariisiin: https://www.marineinsight.com/shipping-news/first-zero-emission-hydrogen-ship-to-complete-7-year-global-voyage-returns-to-paris/
Tukholma on ottanut käyttöön yhden Euroopan ensimmäisistä ja Ruotsin ensimmäisen maasähköjärjestelmän. Maasähköä tarjotaan risteilyaluksille: https://www.marineinsight.com/shipping-news/swedens-first-ops-for-cruise-ships-inaugurated-in-stockholm/
Itämeren ensimmäinen vihreä käytävä Fågelmarasta, Ruotsista Turkuun on vähentänyt päästöjään 90 %:lla. Kyse on kuljetuksen kokonaispäästöistä, jossa alkumatka suoritetaan rekkakuljetuksena ja laivamatkana Tukholmasta Turkuun Orklan terminaaliin. Polttoaineena käytetään biodieseliä. Yhteistyössä ovat mukana Viking Line, Scandic Trans ja Orkla Suomi: https://www.marineinsight.com/shipping-news/baltic-seas-first-green-freight-corridor-reduces-transport-emissions-by-90/
Maailmankauppa ja politiikka:
Singaporelainen konsulttijohtaja ottaa kantaa IUMI:n väitteeseen, että globalisaatio olisi lähestymässä loppuaan. Hänen mukaansa häiriöt, koronapandemia ja kasvavat geopoliittiset jännitteet eivät estä globalisaatiota kukoistamasta. Hän esittää kuusi perustetta omalle väitteelleen, kuten digitaaliset yhteydet ja teknologian kehitys, globaalien toimitusketjujen sietokyky, maailmankaupan ja kansantalouksien keskinäisriippuvuus, kulttuurivaihto ja muuttoliikkeet, reagointi haasteisiin ja monikansallisten yritysten nousu: https://splash247.com/why-globalisation-is-still-flourishing/
Markkinoilla on sekavat odotukset Kiinan tavara- ja irtolastikysynnästä. Elokuussa Kiinan vienti kasvoi jyrkästi, joka saattaa johtua odotettavissa olevista tuontimaksukorotuksista ostajamaissa. Sitä vastoin Kiinan tuonti hidastui selvästi: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-mixed-signals-for-future-cargo-demand-from-china/
Kiinan talouskasvu on herättänyt huolta mm. soijan ja maissin vientimaissa. Talouden hidastuminen on merkki laajemmista talousvaikeuksista Kiinassa, jonka ruokavarastot ovat täynnä ja tuonnin kysyntä hiipuu. Sillä on huomattava vaikutus maailman maataloustuotteiden tuotantoon, koska Kiina on ollut niiden suurin ostaja: https://www.hellenicshippingnews.com/grain-dry-bulk-flows-to-china/
Video: USA koventaa Kiinasta tuotavien tuotteiden lisämaksuja. Mutta kumpi on kovempi kauppasotaratsu? Kauppasota on jatkunut jo vuodesta 2016: https://gcaptain.com/trump-trade-war-winners-losers/
USA:n keskuspankki päätti laskea viitekorkoaan kerralla 0,5 yksikköä, ensimmäinen lasku sitten vuoden 2020. Seuraavissa kokouksissa odotetaan edelleen tulevan 0,25 yksikön laskuja, jolloin ensi vuoden korkotaso olisi 3,25 – 3,5 %. USA:n työttömyysennustetta nostettiin 4,4 %:in ja inflaatioennustetta laskettiin 2,6 %:in. Korkopolitiikalla FED pyrkii normalisoimaan taloustilanteen: https://www.hellenicshippingnews.com/starting-with-a-bang-fed-cuts-policy-rate/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
Näin toimii Venäjän harmaa laivasto. Artikkeli käy läpi menettelytapoja öljyn- ja kaasunkuljetuksesta ja harmaan laivaston käytöstä sekä Venäjän tuloista että tavoitteista: https://gcaptain.com/a-look-behind-russian-efforts-to-skirt-us-energy-sanctions/
IMO:n ympäristöalakomitea MEPC82 käy läpi ympäristökysymyksiä mm. keskipitkän aikavälin kasvihuonekaasupäästötoimenpiteitä, merien roskaantumista, painolastivesien hallintaa ja vedenalaisen melun vähentämistä. MEPC-kokousta edeltää kasvihuonekaasutyöryhmän 17. kokous: https://www.hellenicshippingnews.com/imos-marine-environment-protection-committee-mepc-82-to-convene-on-key-environmental-issues/
UNCTAD valmistautuu 16. ministerikokoukseensa ja johtokunta on linjannut esitettävät muutokset, jotka ovat tarpeen järjestön paikan varmistamiseksi tulevassa maailmantaloudessa: https://www.hellenicshippingnews.com/secretary-general-grynspan-unctad16-must-deliver-for-the-new-global-economy/
USA:n senaattori on puolustusvaliokunnan kuulemisessa tuonut esille tarpeen kasvattaa USA:n lipun alla olevaa kauppalaivastoa. Kiinalla on 5´500 alusta maailmanlaajuisessa liikenteessä, kun USA:lla on 80 kansainvälisen liikenteen kauppa-alusta. Senaattori näkee sen huoltovarmuus- ja joukkojen huoltokysymyksenä, joka tulee ratkaista nopeasti: https://gcaptain.com/senator-mark-kelly-pushes-for-strengthening-us-maritime-capacity-in-senate-hearing/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
USA:n oikeusministeriö on nostanut siltaan törmänneen aluksen varustamoa ja omistajaa vastaan 103 miljoonan $ kanteen väittäen huolimattomuuden ja sen, ettei alus ollut merikelpoisessa kunnossa, johtaneen onnettomuuteen. Kanne koskee törmäyksestä aiheutuneiden vahinkojen torjunnasta ja korjaamisesta johtuvia kuluja, joista varustamo on nykylain mukaan korvausvelvollinen: https://www.hellenicshippingnews.com/us-sues-owner-of-cargo-ship-that-destroyed-baltimore-bridge-over-cleanup-costs/
Japanilaisen turistivenevarustamon toimitusjohtaja on pidätetty turistiveneen uppoamisesta vuonna 2022. Turmassa kuoli 2 miehistön jäsentä ja 24 matkustajaa. Päällikkö lähetti hätäsanoman amatööriradiolla varustamoon ja 18 minuuttia myöhemmin puhelimitse rannikkovartiostolle. Rannikkovartiosto oli paikalla kolme tuntia myöhemmin eikä löytänyt elossa olevia jääkylmästä vedestä: https://www.maritime-executive.com/article/head-of-japanese-cruise-boat-company-arrested-for-fatal-2022-sinking
Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:
Punaisen meren sotavaara-alueen merivakuutukset ovat yli kaksinkertaistuneet syyskuun alun jälkeen eivätkä kaikki anna lainkaan vakuutusta alueelle. Syyskuun alussa alusvakuutus oli 0,7 % aluksen arvosta ja nyt se on 2 % matkalta. Punaisella merellä palavan säiliöaluksen osalta ei vielä ole esitetty vaateita. Aluksen hinnaksi arvioidaan 80 miljoonaa $: https://gcaptain.com/the-rising-costs-of-insuring-ships-in-the-red-sea/
Mikä on COU ja miten se vaikuttaa vahingonkorvauksiin? COU vaaditaan usein allekirjoitettavaksi LNG terminaaleissa varustamon tai päällikön toimesta. Sillä voi olla vaikutusta rahdinantajan ja merivakuuttajan antamaan vakuutusturvaan. Sopimuksessa vahingonkorvausvastuu siirretään aluksen ja sen varustamon kontolle ja varustamo luopuu tietyistä lakisääteisistä vastuunrajoitusoikeuksistaan: https://www.hellenicshippingnews.com/conditions-of-use-cous-the-charterers-perspective/
Kansainvälisen merivakuuttajien yhdistyksen 150-vuotisjuhlakokouksessa on todettu linkki menetysten ehkäisemisen ja yhteiskunnan hiilineutraaliustavoitteiden saavuttamisen kanssa. Komitean puheenjohtaja listasi kolme keskeistä vaatimusta, joilla muutosta viedään eteenpäin: investoinnit, keksinnöt ja pitkän linjan poliittinen tahtotila: https://www.hellenicshippingnews.com/loss-prevention-must-be-a-prerequisite-to-achieving-climate-change-goals-argues-iumi/
Järjestöt, yhdistykset ja NATO:
Yhdenvertaisuusjärjestö Oxfam haluaa, että valtiot ryhtyisivät verottamaan ultrarikkaiden loistojahtien ja yksityislentokoneiden CO₂-päästöjä. Järjestö on laskenut, että UK:ssa pelkästään hyöty olisi ollut 2 miljardia £ viime vuonna: https://gcaptain.com/proposal-tax-uk-superyachts-private-jet-fuel/
Ympäristö ja ilmastonmuutos:
Uusin valtamerten ympäristösaaste on valo: https://www.maritime-executive.com/editorials/artificial-light-is-the-next-ocean-pollutant-of-concern
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
Video: USA:n rannikkovartiosto on julkaissut ensimmäiset videokuvat kasaanpainuneesta Titan sukellusveneestä, jotka se on kuvannut uppoamispaikalla lähellä Titanicin uppoamispaikkaa. Mukana olleet henkilöt maksoivat 20 – 35´000 $ henkilöä kohden matkalipusta, jotta pääsivät mukaan ”tutkimusmatkalle”: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-coast-guard-releases-first-video-of-sub-titan-s-wreckage
Perämiehen jalka jouduttiin amputoimaan polven alapuolelta hänen loukkaannuttuaan nosturia käytettäessä: https://www.maritimejournal.com/industry-news/officers-leg-amputated-after-crane-accident-report/1496721.article
Tromsöstä suojapaikkaa hakenut ammoniumnitraattilastissa oleva alus on matkalla Itämerelle. Alus oli hinauksessa ja AIS ilmoitti määräsatamaksi Klaipedan. Perjantain aikana status muuttui liikkumiseksi omilla koneilla. Liettua on ilmoittanut, ettei se anna alukselle maahantulolupaa: https://www.maritime-executive.com/article/mystery-as-cargo-ship-laden-with-ammonium-nitrate-is-underway
Romutus:
Vahvat irtolastimarkkinat ovat aiheuttaneet 42 % pudotuksen alusten kierrätykseen. Samalla kaluston uudistuminen on hidastunut: https://www.hellenicshippingnews.com/strong-dry-bulk-market-fuels-42-drop-in-ship-recycling/
Kriisit ja merirosvous:
USA on varoittanut liittolaisiaan Venäjän aikeista sabotaasiin, kun sen riskinottohalukkuus kasvaa Ukrainan sodan pitkittyessä. Venäjän tiedetään käyvän hybridisotaa USA:ta ja EU:ta vastaan kohdistaen useisiin Euroopan maihin sabotaasihyökkäyksiä, joihin se käyttää mm. rikollisia. Hyökkäyksiä tehdään satelliittinavigointijärjestelmiin, satamiin ja kuljetusjärjestelmiin: https://gcaptain.com/ukraine-war-us-warns-allies-of-russias-sabotage-threats-against-global-shipping/
Hyökkäys Libanonin Hizbollah-liikkeen hakulaitteisiin osoittaa nykysodankäynnin monimuotoisuuden. Kuka sen teki on epäselvää mutta vahvin ehdokas on Israel, jolla on aiempaa näyttöä vastaavista hyökkäyksistä. Miten se vaikuttaa Lähi-Idän tilanteeseen? Hizbollah on edelleen epävarma kostostaan eikä Iran ole ollut kovin innokas kostoon. Vain hutheilla on tällä hetkellä resurssit ja innovatiivisuutta kostaa Israelille mutta mihin kohteeseen: https://www.maritime-executive.com/editorials/the-pager-attack-will-there-be-an-impact-on-trade-in-the-mideast
USA:n laivaston komentaja arvioi, että Tyynellä merellä puhkeaa sota vuonna 2027. Kiina on ilmoittanut olevansa vuonna 2027 olevansa valmis valtaamaan Taiwanin, johon USA aikoo vastata. Komentaja vaatii USA:n laivastoa asettamaan etusijalle varautumisen, kyvykkyyden ja kapasiteetin, tässä järjestyksessä. Taisteluvoimien on oltava 80 %:sesti käytössä ml. miehitys ja saatava dronejärjestelmät kuntoon: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-navy-s-top-officer-plans-for-confrontation-with-china-by-2027
gCaptainin päätoimittajan kommentit USA:n laivaston komentajan ulostuloon eivät juurikaan mairittele tätä: https://gcaptain.com/forget-project-2025-us-navys-project-33-warplan-is-more-dangerous/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/