Merenkulun uutisia 18.9.2024: komentosiltahälytykset, elektromagneettinen purkaus, merenkulun etäkoulutuksesta, Grimaldi laajentaa, raportteja, Finnlines avaa reittilinjan Lontooseen, Ibiza rajoittaa turismia, liikenne kasvaa pohjoisella merireitillä, satamalakonuhka kasvaa USA:ssa, uusi toimitusjohtaja Davie’lle, telakkateollisuuden kuka kukin on, vanha tutkimus muotovastuksesta heräsi eloon, FuelEU Maritime, päällikölle ja yliperämiehelle 30 vuotta vankeutta Turkissa, Draghin raportti, muovipelletit uhkana merille, mt Sounion, kauppalaivojen aseistamisen uusi aste?

Mitä tarkoittaa termi:

CME (Coronal Mass Ejection): https://en.wikipedia.org/wiki/Coronal_mass_ejection

BWM (Ballast Water Management): https://en.wikipedia.org/wiki/Ballast_Water_Management_Convention

VOC (Vapor Organic Compound): https://fi.wikipedia.org/wiki/VOC-p%C3%A4%C3%A4st%C3%B6t

Mikä yritys tai yhdistys:

DCSA (Digital Container Shipping Association): https://dcsa.org/get-involved

IUMI (Internationl Union of Marine Insurance): https://iumi.com/about/introducing-iumi

MAMII (the Methane Abatement in Maritime Innovation Initiative): https://mamii.org/

SEA Europe: https://www.seaeurope.eu/

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, digitalisaatio, tieto ja kyber:

Lloyd’s Registerin tekemän selvityksen mukaan viimeisten 20 vuoden aikana komentosiltojen hälytysten määrä tunnissa on kasvanut 197 % avomeriajossa, 70 % rannikkoajossa ja 6 % ahtailla vesillä. On selvää, että komentosiltahälytykset pitää rationalisoida niin, että ne tukevat päätöksentekoa eivätkä häiritse ja ärsytä. Konehuonehälytyksiä tietyillä alustyypeillä tuli keskimäärin 2´500 hälytystä päivässä ollen enimmillään 22´500: https://splash247.com/bridge-alarms-have-increased-by-197-in-less-than-two-decades/

Auringon suuri massapurkaus (CME) voi tuhota maapallolla sähkö- ja tietokoneverkkoja sekä satelliittinavigointijärjestelmiä aiheuttaen laajoja teknisiä häiriöitä. Niitä ei ole suojattu näiltä voimakkailta elektromagneettisilta purkauksilta: https://gcaptain.com/could-an-electrical-pandemic-destroy-shipping/

Yhdistyneiden Arabiemiraattien Blue Pass -hanke on edennyt vuodessa pitkälle. Alustalla on yli 300 rekisteröitynyttä käyttäjää ja se tuottaa palveluja yli 25´000 alukselle. Hanke on digitalisoinut satamapalvelut ja luonut saumattomat yhteydet merenkulun toimijoiden välille uudistaen merenkulun liiketoimintamalleja. Hanke on laajenemassa multimodaalikuljetuksiin ja huolintaan: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability/progress-of-the-uae-bluepass-initiative-and-milestones-achieved

Uuden tutkimuksen mukaan tekoäly saattaisi kyetä hälventämään salaliittoteorioihin taipuvaisten epäluulot: https://www.linkedin.com/pulse/debunking-conspiracy-theories-persuasive-power-chatbots-thetius-zysie/

Miten dataa voidaan hyödyntää hiilineutraaliuden saavuttamiseksi satamissa: https://www.hellenicshippingnews.com/how-can-we-use-data-to-help-decarbonise-ports/

Rahdinantajat ja merivakuuttajat vaativat yhä läpinäkyvämpää tietoa alusten liikkeistä, jota varustamot vastustavat vedoten kyberturvallisuusuhkiin. Laitteistojen parantaminen ja kaluston ylläpito vaatii kuitenkin parempaa ja ajantasaisempaa tietoa, jonka varmistaminen edellyttää panostamista tieto- ja kyberturvallisuuteen: https://www.hellenicshippingnews.com/maritime-industry-faces-growing-pressure-for-data-transparency-as-cybersecurity-concerns-stifle-progress-warns-oceanly/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Sähköisen opiskelun asiantuntijayritys on solminut kumppanuussopimuksen  parantaakseen merenkulun etäopiskelumahdollisuuksia. Merenkulussa on jo vuonna 2026 arvioitu olevan puute 89´510 päällystöhenkilöstä. Heidän kouluttamiseensa tuo lisää vaikeutta uusien teknologioiden ja vihreiden aloitteiden tuomat muutokset alalle, vaatimukset jatkuvasta oppimisesta ja tietojen päivittämisestä: https://www.hellenicshippingnews.com/onelearn-global-announces-strategic-partnership-with-maritime-superapp-platform-frontm/

X-Press Feeders -varustamon uhkapeli metanolialusten kanssa tuntuu kannattavan. Varustamo on vastaanottanut viisi tilatuista syöttöliikenteen konttialuksista, joista neljä on Euroopan ja Itämeren lähiliikenteessä, kolme tulee vielä tänä vuonna ja loput kuusi ensi vuonna. Metanoli vaatii kaksinkertaisen järjestelmän perinteisen polttoaineen rinnalle ja varustamo kouluttaakin merenkulkijoitaan metanolin käsittelyyn. Asiakkaiden hidas reagointi antaa aikaa sopeutua: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability/x-press-feeders-green-demand-gamble-on-methanol-fuelled-ships

Italialainen laivanvarustaja kasvattaa osuuttaan norjalaisessa autojenkuljetusvarustamossa. Grimaldi hankki keväällä 5 % osuuden ja on nyt kasvattanut osuuttaan 10 %:in varustamossa, joka operoi n. 40 alusta ja odottaa 12 uudisrakennusta tälle ja ensi vuodelle. Grimaldilla itsellään on jo 25 autojenkuljetusalusta ja uudisrakennuksia on tulossa 20 seuraavien kahden vuoden aikana: https://splash247.com/emanuele-grimaldi-strengthens-foothold-in-hoegh-autoliners/

Singaporelainen merkittävä varustamojohtaja kiirehtii merenkulun siirtymää kohti kestäviä liiketoimintamalleja. Hänen mukaansa pitäisi katsoa yli välittömien haasteiden kohti laajempaa näkymää kestävästä kehityksestä, joka voi hyödyttää koko merenkulkualaa. Hän otti kantaa myös maailman kasvaviin varallisuuseroihin: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-tycoon-calls-for-sustainable-future-in-maritime-industry/

Alusten ja uudisrakennusten kauppa käy. Varustamot kasaavat tilauksia telakoille samalla, kun käytettyjen alusten kauppa on virkeää: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-owners-are-stockpiling-more-newbuildings/

Markkinaraportti (Banchero Costa) viikolta 37: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/09/Bancosta-Weekly-2024-37.pdf

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Konttirahtiraportti (Ningbo) viikolta 37: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/09/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2024-9.7-9.13.pdf

Haastattelussa DHL:n Aasian toimitusjohtaja: miten yhtiö vastaa toimitusketjun uuteen normaaliin (häiriöt), varautuu lakkoihin (USA) ja kuljetusmuotojen vaihteluun olosuhteiden mukaan: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-logistics/managing-global-supply-chains-in-times-of-disruption

Uusi Aasian sisäisen liikenteen kontti-indeksi IACI (Drewry) osoittaa alueen spot-rahtien jyrkän laskun yhtä jyrkän kasvupiikin jälkeen. Indeksi on luotu, koska konttiliikenteen kasvu on siirtymässä mannertenvälisestä liikenteestä alueiden sisäisen liikenteen kasvuun: https://splash247.com/intra-asia-rates-slumping/

Neste- ja kaasukuljetukset:

Venäjän LNG-varjolaivasto ei ole oikein lähtenyt liikkeelle sen jälkeen, kun Palau peruutti tilapäisesti kolmen aluksen rekisteröinnin. Kaikkiaan Arctic LNG 2 -hankkeelta on lastattu 5 lastia nesteytettyä kaasua, joita ei kuitenkaan ole toimitettu tarkoitetuille vastaanottajille: https://gcaptain.com/fifth-lng-vessel-loads-cargo-at-russias-arctic-lng-2/  

Tuotesäiliöalusten uudisrakennustilaukset ovat kasvussa. Geopoliittiset jännitteet ovat lisänneet öljytuotteiden tonni-mailimääriä ja kaluston vanheneminen sen uudistamistarvetta. Vaikka rahtihintojen kausivaihtelu on suurta, on varustamoiden luottamus markkinoiden kannattavuuteen silti ilmeinen. Varsinkin kreikkalaiset ja kiinalaiset ovat tilanneet uusia aluksia, kun taas japanilaiset eivät lainkaan. Eniten tilauksia on mennyt kiinalaisille ja eteläkorealaisille telakoille: https://www.hellenicshippingnews.com/product-tanker-ordering-on-the-rise/

Kaksi yritystä ovat solmineet yhteisymmärryspöytäkirjan (MoU) koskien hiilivetyjen lastaamista aluksesta toiseen (STS) ja siinä yhteydessä muodostuvien haihtumiskaasujen (VOC) talteenottoa: https://www.hellenicshippingnews.com/new-sustainable-transshipment-offshore-terminal-concept/

Kanadalainen biopolttoaineyhtiö aikoo investoida 1,35 miljardia $ Louisianaan rakentaakseen maailman suurimman uusiutuvan kaasun ja vihreän vedyn tuotantolaitoksen. Laitos kerää biojätemassaa ja valmistaa siitä biopolttoainetta liikenteelle, lämmitykseen ja sähköntuotantoon: https://gcaptain.com/woodland-biofuels-invests-1-35-billion-in-louisiana-for-worlds-largest-carbon-negative-renewable-energy-facility/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Finnlines avaa uuden linjan Lontooseen, Englantiin. Sen lisäksi käyntisatamina on Belgian, Espanjan ja Irlannin satamia. Reittiä ajetaan Finneco-luokan roro-aluksilla, joilla 5´800 kaistametriä (400 perävaunua) lastitilaa. Englantiin menevä lasti koostuu ajoneuvoista, teräs-, puu- ja metsäteollisuuden tuotteista sekä projektilasteista: https://www.sjofart.ax/nyheter/ny-englandstrafik-for-finnlines/

Irtolastialusten rahdit (Baltic Exchange) ovat nousseet kaikissa alusluokissa: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-edges-up-on-gains-across-all-vessels/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Espanjan Ibiza on viimeisin paikka, joka on rajoittamassa turistien määrää ml. risteilymatkustajat. Saarella, joka on 34 km pitkä ja 518 km² pinta-alaltaan, on n. 160´000 asukasta mutta siellä kävi vuonna 2023 lähes 550´000 risteilymatkustajaa. Saari saa 2/3 tuloistaan turismista mutta liikaturismi on alkanut rasittaa paikallisia yhä enemmän. Naapurisaari Palma rajoitti risteilijöiden määrää jo viime vuonna: https://www.maritime-executive.com/article/spain-s-ibiza-moves-to-limit-tourists-including-cruise-ships

Väylät, kanavat ja sisävedet:

St. Lawrence Seaway´n laivaukset ovat lisääntyneet vuoden 2024 purjehduskaudella. Laivausten määrät kasvoivat viljan (+5,6 %), potaskan (+21 %), öljytuotteiden (+27 %) sekä rauta- ja terästuotteiden (+35 %) osalta eniten: https://gcaptain.com/st-lawrence-seaway-reports-significant-cargo-increase/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Kiina aikoo lähettää vuonna 2025 ensimmäisen kiinalaisen risteilyaluksen Jäämerelle. Naparisteilyt ovat yksi nopeimmin kasvavista risteilyalueista. Kiinalaisten risteilyt napa-alueille lisääntyivät 180 % vuosina 2019 – 2023. Risteilijä olisi vuonna 1990 Japanissa napa-alueiden risteilyyn valmistunut alus, jonka jääluokka on 1A Super. Sen matkustajamäärä on 160, joka antarktisella on rajoitettu 130:en: https://www.maritime-executive.com/article/china-plans-first-domestic-expedition-cruise-line-as-part-of-polar-growth

Useita ”ennätyksiä” on rikottu pohjoisen merireitin käytössä tämän liikennekauden aikana: https://splash247.com/multiple-records-broken-along-the-northern-sea-route/

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

USA:n itärannikon ja Meksikonlahden satamia uhkaava lakko jättäisi eurooppalaisille ja latinalaisamerikkalaisille tavarantoimittajille aika vähän vaihtoehtoja. Lakonuhan alla olevien satamien kautta kulkee 55,5 % USA:n konttiliikenteestä. Aasian liikenne siirtyisi kokonaan länsirannikolle, joka asettaisi painetta satama- ja takamaainfrastruktuurille. Liittovaltion hallinnolla on takaporttina mahdollisuus oikeuden päätöksellä lykätä lakon alkamista 80 päivällä: https://www.seatrade-maritime.com/containers/us-port-strike-would-leave-imports-from-europe-stranded

Vaihtoehtojen etsintä on alkanut, kun jäljellä on kaksi viikkoa ILA:n uhkaamaan lakkoon eikä minkäänlaista neuvottelukosketusta ole saatu aikaan. Presidentti Bidenin hallinto ei myöskään ole ottanut kantaa lakon alkamiseen huolimatta 177 kaupan liittojen edustajan avoimesta kirjeestä presidentille edistää neuvottelujen alkamista. Lakko koskisi roro- ja konttiliikennettä itärannikolla ja Meksikonlahdella:  https://www.maritime-executive.com/article/with-two-weeks-left-and-no-talks-industry-prepares-for-ila-strike

USA:n presidentinhallinto on ilmoittanut, ettei se aio käyttää lainsäädäntövaltaa lakon siirtämiseksi vaan luottaa ja odottaa työmarkkinaosapuolten itse ratkaisevan kiistansa ja aloittavan neuvottelut. Viime kesänä Biden lähetti työministerinsä avustamaan länsirannikon sopimusneuvotteluissa sen jälkeen, kun satamissa oli ollut työnseisauksia: https://gcaptain.com/biden-wont-block-potential-strike-at-u-s-ports-administration-says/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Jäänmurtajia rakentavan kanadalaisen telakkayhtiön uudeksi toimitusjohtajaksi nousee aiemmin bussiyhtiön toimitusjohtajana toiminut henkilö. Hän tulee toimimaan myös Monacossa päämajaa pitävän yhtiön, johon Helsingin telakkakin kuuluu, toimitus- ja talousjohtajana: https://www.maritime-executive.com/article/shipbuilder-davie-selects-bus-company-executive-as-new-ceo

Wärtsilän uusi potkuriakselin tiivisteratkaisu vähentää huoltotarvetta ja mahdollistaa voiteluaineena veden öljyn sijasta: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-technology/podcast-next-level-shaft-line-solutions-with-w-rtsil-s-paul-nailor

ABB ja Seafjord Energy ovat rakentamassa sähköä tarjoavaa alusta yhdessä laivansuunnittelutoimiston ja luokituslaitoksen kanssa. Alus kykenisi antamaan akuista virtaa toiselle sellaisissa laituripaikoissa, joissa ei ole tarjolla maasähköä tai offshorepaikoilla: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability/abb-and-seafjord-energy-introduce-electric-bunker-vessel-concept

Kuka kukin on telakkateollisuudessa ja miten Intia liittyy joukkoon: https://www.hellenicshippingnews.com/what-does-the-global-shipbuilding-industry-look-like-and-where-is-india/

Intian ilmoitettua kiinnostuksensa japanilaisten ja korealaisten osaamiseen laivanrakennuksen alalla sekä halukkuuteensa tarjota intialaista infrastruktuuria käyttöön, on herättänyt kiinnostusta näissä maissa. Tämä liittyy Intian haluun parantaa merenkulun asemaa maassa. Sen oman kauppalaivaston osuus on pudonnut 5,4 %:in viime vuosikymmenen aikana eivätkä aiemmat kannustinohjelmat ole tehonneet. Maan telakkateollisuuden osuus on 0,06 % markkinoista: https://www.hellenicshippingnews.com/shipbuilders-from-japan-korea-keen-to-invest-here-sarbananda-sonowal/

Paluu tulevaisuuteen – unohdettu 50-luvun tutkimushanke siirtää meriteollisuuden digitalisaation uudelle tasolle. Onko aluksen muotovastus laskettu vääriin ja vanhoihin olettamuuksiin perustuen? Vanhan ja unohdetun tutkimuksen uudelleen arviointi ja vertailututkimus käytäntöön voi avata uusia aluksen muotoon perustuvia tehokkuusvaatimuksia: https://www.hellenicshippingnews.com/back-to-the-future-a-forgotten-1950-research-project-moves-the-maritime-industry-digitalisation-to-a-new-level/

Ruotsalaisyritys on solminut kumppanuussopimuksen turkkilaisvarustamon kanssa parantaakseen sen kaluston tehokkuutta ja vähentääkseen päästöjä. Osana yhteistyötä ruotsalaisyhtiö on toimittanut varustamon aluksiin potkuriakseli voimanmittausteknologiaa: https://www.hellenicshippingnews.com/trelleborg-leads-advanced-fleet-modernization-project-with-arkas-holding/

Saksalaisyritys on solminut yhteistyösopimuksen kiinalaisen konttivarustamon kanssa varaosien, materiaalien, tarkastusten ja korjausten tukipalvelusta Euroopassa, Levantissa ja Pohjois-Afrikassa. Sopimus on alustavasti kaksivuotinen: https://www.hellenicshippingnews.com/hamburg-enters-agreement-with-cosco/

Alfa Laval on saanut painolastivesien käsittelyjärjestelmien uusimisen 18 alukseen. Suurin osa maailman kauppalaivastosta on varustettu painolastivesien käsittelyjärjestelmillä, joten jälkiasennusmarkkinat ovat lähellä kylläisyyspistettä. Se on johtanut useiden toimittajien toimitusten vähentämiseen tai lopettamiseen, joka johtaa tuen ja päivitysten loppumiseen sääntelyn kiristyessä. Alfa Laval jatkaa investoimista BWMS:än: https://www.hellenicshippingnews.com/alfa-laval-secures-major-order-for-ballast-water-management-system-replacements/

Meyer Werftin Papenburgin telakan pelastusoperaatio on saatu päätökseen. Kaikki tarvittavat sopimukset liittovaltion, osavaltion ja pankkien kanssa saatiin tehtyä määräaikaan 15. syyskuuta mennessä: https://www.maritime-executive.com/article/german-government-and-banks-complete-financial-rescue-of-meyer-werft

Mainos: kautta kansainvälisen merenkulun kestävä kehitys ja taloudellinen tehokkuus kietoutuvat yhteen. Varustamoille ja operaattoreille luodaan painetta ottaa käyttöön polttoainetehokkaita ratkaisuja vastaamaan säädöksiin ja markkinoiden odotuksiin. Tässä yksi ehdokas: https://www.maritime-executive.com/features/smartpropulsion-a-game-changer-for-reducing-fuel-ensuring-compliance

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

FuelEU Maritime -määräykset tulevat EU- ja EEA-alueilla voimaan ensi vuoden alusta kaikille yli 5´000 GT:n aluksille. Jo tämän vuoden elokuun loppuun mennessä varustamoilla tuli olla aluskohtaiset seurantasuunnitelmat. Määräykset kohdistuvat aluksilla käytettävän energian kasvihuonepäästöintensiteettiin sisältäen polttoaineen käytön aikaiset päästöt sekä sen valmistusvaiheiden ja kuljetuksen aikaiset päästöt. Mikäli varustamo ei kykene täyttämään määräyksiä, seuraavat siitä rangaistukset:  https://www.hellenicshippingnews.com/fueleu-maritime-ready-for-2025/

Seuraako hitaasti ajamisesta päästöjen väheneminen ja taloudellista hyötyä vai onko kysymys monimutkaisempi? Koneenrakentajat varoittavat alusten pääkoneiden suunnittelukriteerien ohittamisesta ilman aluskohtaista analyysia ja alukseen tehtäviä teknisiä muutoksia. Ilman niitä seuraukset voivat odottamattomia: https://www.hellenicshippingnews.com/houlder-warns-shipowners-of-slow-steaming-swizz/

Useiden varustamoiden ja operaattorien yhteenliittymä MAMII on lähettänyt lausunnolle uuden menettelytapaohjeensa, jolla metaanipäästöjen määrää mitataan ja arvioidaan päästöjen vähentämiseksi merenkulussa. Menettelytavalla on tarkoitus luoda kehys sääntelylle ja todistusprosessille, joka edelleen rohkaisisi ottamaan käyttöön kehittyneemmät ja puhtaammat teknologiat ja menettelytavat: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-industry-outlines-protocol-to-incentivise-methane-reduction/

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Rahtimeklariraportti (Xclusiv) viikolta 37: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/09/xclusiv-2024_09_16.pdf

Rahtimeklariraportti (Intermodal) viikolta 37: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/09/Intermodal-Report-Week-37-2024.pdf

Maailmankauppa ja politiikka:

Usalaispankkien arviot Kiinan talouskasvusta tänä vuonna laskivat 4,7 %:in. Ensi vuodelle ne odottavat vieläkin alhaisempia lukemia 4,2 %:in. Kiinan viralliset arviot tämän vuoden BKT-kasvusta on n. 5 %, jonka se on asettanut kansankongressin kokouksessa: https://www.hellenicshippingnews.com/goldman-sachs-citigroup-cut-chinas-2024-growth-forecast-to-4-7/

Kiinan talouskasvun sakkaaminen painaa maailman öljyn kysynnän kasvua. Kiina on ollut talouskasvun ja öljyn kysynnän veturi koko 2000-luvun johtuen dynaamisesta tehdastuotannosta, suurista infrahankkeista ja väestön kasvavasta varakkuudesta. Mutta öljyn kysyntä on hiipunut tänä vuonna eikä se ole muuallakaan kasvanut mainittavasti. Liikenteen sähköistyminen ja infrarakentamisen hiipuminen vähentävät kysyntää. Nousevien Aasian talouksien on lisäksi vaikea korvata Kiinan osuutta markkinoilla: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-slowdown-is-weighing-on-the-outlook-for-global-oil-demand-growth/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Kroatialainen aluksen päällikkö ja yliperämies on molemmat tuomittu 30 vuodeksi vankeuteen Turkissa kokaiinin salakuljetuksesta. Huumeet löydettiin alukselta mutta miehistön yhteyttä salakuljetukseen ei todistettu vaan tuomio tuli päällikön kokonaisvastuusta. Yksi syytetyistä on Suomen kansalainen: https://n1info.hr/english/news/croatian-ship-captain-marko-bekavac-sentenced-to-30-years-in-prison-in-turkey/

Titanicin rakentanut brittitelakka on ajautumassa konkurssiin sen jälkeen, kun UK:n hallitus eväsi siltä 200 miljoonan £ tuen. Nykyiseltä lainoittajalta herui 25 miljoonaa £ mutta se ei riitä. Telakan johtokunta päätti lakkauttaa tai myydä kaikki toiminnot, jotka eivät ole ydinliiketoimintaa, koska yhtiö on maksukyvytön. Pesänselvittäjien toimeksianto on käynnissä: https://splash247.com/titanic-builder-harland-wolff-heads-for-administration/

Australian viranomaiset ovat vanginneet kolme miestä syytettynä nestemäisen metamfetamiinin salakuljetuksesta. Huume-erä, arvoltaan 270 miljoonaa $, salakuljetettiin Brasiliasta tulevassa kontissa Kanadan kautta Australiaan 1´000 ”tuoremehupullossa”, jotka sisälsivät 89 % puhdasta nestemäistä metamfetamiinia. Lasti oli tarkoitettu Australian markkinoille mutta Kanadan viranomaiset vaihtoivat sisällön vaarattomaan ja antoivat vinkin Australian viranomaisille:  https://www.maritime-executive.com/article/three-australians-busted-for-importing-270m-of-meth-in-juice-bottles

Baltimoressa siltaan törmännyttä konttialusta vastaan nostettujen kanteiden määrä kasvaa. Mikäli USA:n kongressissa esitelty lakiehdotus menee läpi, joutuisi varustamo vastaamaan kymmenkertaisesti nykylain vaatimat korvaukset. Laki tulisi voimaan takautuvasti tämän vuoden alusta: https://splash247.com/dali-lawsuits-pile-up-in-the-us/

Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:

Luokituslaitos DNV on myöntänyt periaatehyväksynnän eteläkorealaisen telakan suunnitelmalle sähköisellä propulsiolla toimivalle nestemäisen vedyn kuljetukseen tarkoitetulle aluskonseptille. Säiliöalus kykenisi kuljettamaan ja varastoimaan 80´000 m³ nestemäistä vetyä. Hyväksyntä on osa suunniteltua isomman mittakaavan nestemäisen vedyn toimitusketjua: https://www.hellenicshippingnews.com/dnv-awards-aip-to-hd-hyundai-for-80k-cbm-electric-propulsion-liquefied-hydrogen-carrier-an-innovative-solution-to-enable-large-scale-hydrogen-shipping/

DNV:n mukaan pakokaasujen CO₂:n talteenotto ja varastointi on toteuttamiskelpoinen ratkaisu, jonka avulla voidaan jatkaa perinteisten polttoaineiden käyttöä. Vuonna 2030 DNV arvioi varastointitarpeen talteenotetulle CO₂:lle olevan 76 miljoonaa tonnia. Tulossa olevan IMO:n MEPC82-kokouksen tulisi myös huomioida tämä päästövähennystavoitteissaan: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability/onboard-carbon-capture-and-storage-gaining-ground

Järjestöt, yhdistykset ja NATO:

Viime viikolla julkaistu Draghin raportti painottaa kilpailukykyisen eurooppalaisen merenkulun keskeistä merkitystä EU:n turvallisuudelle, teollisuudelle ja hyvinvoinnille. Eurooppalaisilla varustamoilla on lähes 40 % maailman kauppalaivatonnistosta ja ala tarvitsee vuosittain 40 miljardia € rahoitusta kyetäkseen asetettuihin hiilineutraaliustavoitteisiin. Tiedotteessaan ECSA painottaa pääsyä EU:n rahoitusmekanismeihin ja panostusta merenkulun osaamiseen: https://www.hellenicshippingnews.com/competitive-european-shipping-key-for-europes-security-and-for-strong-maritime-cluster/

Kansainvälisen merivakuuttajien yhdistyksen (IUMI) vuosikokous käsitteli, miten meneillään olevat muutokset vaikuttavat merivakuuttamiseen. Geopoliittiset jännitteet (sotavaarat, pakotteet ja kauppasaarrot) lisääntyvät ja vaikuttavat kauppamerenkulun reittivalintoihin ja maailmankauppaan. Maailmankaupan tekniset ja kaupalliset muutokset vaikuttavat toimitusketjussa operoinnin ja laivauksen järjestämiseen. Yhdistyksen 150-vuotisjuhlavuonna sen tulee mukautua nykytilanteeseen: https://splash247.com/we-have-reached-the-end-of-the-globalisation-process-iumi-president/

Kansainvälinen varustamoyhdistys ICS on julkaissut toisen painoksen ohjeestaan kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi ja siihen liittyvän sääntelyn vaatimuksenmukaisuudeksi: https://www.hellenicshippingnews.com/new-guide-to-reducing-ghg-emissions-in-shipping-launched-by-ics/

SEA Europe on julkistanut virallisen kannanottonsa EU:n julkiseen lausuntopyyntöön luonnokseksi muutetuista määräyksistä valtionavusta maa- ja multimodaaliliikenteelle painottaen sisävesiliikennettä: https://www.hellenicshippingnews.com/sea-europe-urges-stronger-support-for-sustainable-and-digitalised-inland-waterways-fleet-under-new-state-aid-rules/

Container Shipping Association DCSA on julkaissut konttiliikenteen standardisointia ja digitaalisia innovaatioita koskevan vuoden 2024 raporttinsa. Sen mukaan 86 % rahdinantajista näkee sen työn tehokkuuden parantajana, kun taas satamat ja terminaalit näkevät sen skaalautuvuushyödyt. Pankkien mukaan kyse on riskienhallinnasta. Lastinomistajista 90 % sanoo olevansa valmis digitalisointiin mutta 66 % uskoo tarvitsevansa ulkopuolista apua sen toteutuksessa: https://www.hellenicshippingnews.com/dcsa-state-of-the-industry-report-marks-a-milestone-for-the-shipping-container-industry-in-its-digitalisation-journey/

Cargo Integrity Group muistuttaa valtionhallintoja hoitamaan ja raportoimaan konttien tarkastusohjelmansa sekä IMO:a keräämään ja julkaisemaan tulokset avoimella sivustollaan parantaakseen tavarakuljetusten turvallisuutta merikuljetuksissa. Asiasta sovittiin jo 20 vuotta sitten mutta alle 5 % 167 jäsenmaasta tekee tarkastuksia säännöllisesti: https://www.hellenicshippingnews.com/cargo-integrity-group-calls-on-governments-to-report-findings-of-container-inspections-and-on-imo-to-continue-publishing-them/

Ympäristö ja ilmastonmuutos:

Muovipelletit, jotka ovat lähes kaikkien muovituotteiden raaka-aine, ovat mereen joutuessaan erittäin haitallinen mikromuoviyhdiste, joka vahingoittaa meriluontoa. Jo yhden raaka-ainekontin ja sen lastin joutuminen mereen levittää miljardeja partikkeleita ympäristöön. Ympäristön tutkimusjärjestö arvioi, että vuosittain meriin joutuu 445´970 tonnia muovipellettejä, joka vastaa 29 miljardia muovipulloa: https://splash247.com/the-plastic-pellet-pollution-problem/

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Pahasti vaurioitunut säiliöalus on saatu hinattua turvaan Punaisella merellä. Alukselta ei ole öljypäästöjä. Yksityiset meripelastusyhtiöt hoitavat aluksen ja sen lastin pelastamisen. Euroopan sotilasoperaatio hoitaa tilanteen seurannan: https://www.seatrade-maritime.com/security/fire-damaged-tanker-sounion-towed-to-safe-area

Satelliittikuvat paljastavat palavan säiliöaluksen uuden sijainnin. Se on 81 km Eritrean rannikon ulkopuolella. Seuraavaksi pelastajat luultavasti yrittävät sammuttaa palot ennen 1,1 miljoonan barrelin raakaöljylastin STS-siirron alkamista: https://splash247.com/sounion-salvors-prep-next-stage-in-race-to-avert-red-sea-environmental-disaster/

USA:n rannikkovartioston onnettomuustutkintalautakunta on julkistanut ensimmäiset havaintonsa uponneen Titan-sukellusveneen kunnosta. Havaintojen ja tutkimusten mukaan Titanin turvallisuusvaroituksista ja vakavista laitevioista muodostuu pitkä lista usean vuoden ajalta ennen onnettomuutta. Rannikkovartiosto luetteli 118 laitevikaa sukellusveneen viimeisessä versiossa sen tultua kaupalliseen käyttöön. Asianomaisten haastatteluissa on selvinnyt, että rakennuttaja on järjestelmällisesti jättänyt varoitukset huomiotta: https://www.maritime-executive.com/article/lost-submersible-titan-had-a-long-list-of-failures-before-fatal-dive

Romutus:

Japani on palaamassa romutusmarkkinoille. Japanilaisvarustamo on sopinut paikallisen kehitysyhtiön kanssa liiketoiminnasta, joka mahdollistaisi alusten ja suurten offshorerakennelmien romutuksen Japanissa. Japanin terästeollisuus on siirtymässä sähköuuneihin ja teräsromussa normaalisti esiintyvien epäpuhtauksien aiheuttamat häiriöt vähenisivät puhtaamman laivateräksen myötä: https://splash247.com/nyk-leads-japans-return-to-ship-recycling/

Kriisit ja merirosvous:

USA laivasto on testannut yhtä vahvimmista aseistaan merikontista laukaistuna. Kysymys kuuluukin, voiko tällaista merikonttia käyttää kauppa-aluksella puolustautumaan ilmahyökkäyksiltä, joka sekoittaisi käsitteet siviili- ja sota-alus. Tämä nostaa keskustelun kauppa-alusten aseistamisesta aivan uudelle tasolle ja vaatii kansainvälistä sopimista: https://gcaptain.com/pacific-dragon-is-the-shipping-industry-ready-for-containerized-missile-warfare/

Venäjän ja Kiinan laivastot harjoittelivat 400 aluksen voimin Tyynellä merellä ja esittelivät voimaansa lännelle: https://gcaptain.com/ocean-2024-400-russian-and-chinese-navy-ships-flex-power-as-aircraft-enter-alaska-adiz/

UK:n laivasto saattoi neljä venäläistä sota-alusta Englannin kanaalin ja Pohjanmeren läpi vapaille vesille: https://www.maritime-executive.com/article/royal-navy-tracks-four-russian-ships-through-english-channel

Iskuja ja vastaiskuja Punaisen meren kriisissä: https://www.maritime-executive.com/article/houthis-down-another-reaper-amidst-ongoing-u-s-vessel-protection-strikes

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/