Merenkulun uutisia 16.9.2024: GPS-häirintää, merenkulkijoiden palkkakehitys, raportteja, konttilinjoihin muutoksia, venäläisen öljyn hinta lähenee 60 $, puutavaran käsittelystä, risteilyjä, pohjoisen merireitin liikennettä, DSV ostaa Schenkerin, Intia mukaan telakkakisaan, USA asetti lisämaksuja tavaroille, vaarallisten aineiden hätäyhteystiedot tarpeen, taifuuni Bebinca, palava säiliöalus hinataan turvaan Punaisella merellä, kahden laivaston maa, Otodus megalodon.

Mitä tarkoittaa termi:

El Niño -ilmiö: https://fi.wikipedia.org/wiki/El_Ni%C3%B1o

La Niña -ilmiö: https://fi.wikipedia.org/wiki/La_Ni%C3%B1a

Brown marmorated stink bug: https://en.wikipedia.org/wiki/Brown_marmorated_stink_bug

Mikä yritys:

Cargo Integrity Group (ICHCA): https://ichca.com/cargo-integrity-group

Skuld: https://www.skuld.com/about/about-us/

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, tieto ja kyber:

Suomenlahden alueen GPS-häiriöt ovat kasvaneet merkittävästi alkusyksyn aikana. Traficom toivoo saavansa veneilijöiltä ilmoituksia kaikilla vesialueilla havaituista häiriöistä. Satelliittinavigointijärjestelmien häiriöitä havaitaan usein erityisesti konfliktialueiden läheisyydessä. Häirintää käytetään tyypillisesti suojaamaan omaa infrastruktuuria tai tärkeitä kohteita, jolloin häiriövaikutus voi levitä myös laajemmalle. Avoimilla merialueilla häiriöitä voi tämän vuoksi esiintyä sisämaata helpommin erityisesti itäisellä Suomenlahdella: https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/gps-hairiot-vesialueilla-lisaantyneet-veneilyssa-korostuvat-navigointitaidot-ja

Video: SpaceX avaruuskapseli ja sen miehistö palasivat maan pinnalle Dry Tortugasin vesille. Avaruuslento kävi pisimmällä sitten Apollo-kuulentojen, 1´400 km maan pinnasta. Tämä oli ensimmäinen kaupallinen avaruuslento, jonka aikana suoritettiin avaruuskävely. Lennon päällikkö ja sen insinööri suorittivat 15 – 20 minuuttia kestävän kävelyn avaruusaluksen ulkopuolella testaten avaruuspukunsa liikkuvuutta: https://gcaptain.com/successful-ocean-recovery-caps-historic-spacex-mission/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Video: tällainen on kelluva merentutkimuslaboratorio. Joides Resolution on vuodesta 1085 lähtien purjehtinut maailman meriä ja porannut pohjasedimenttiä 370 km verran. Sen vuosikustannukset 72 miljoonaa $ on hoidettu kansainvälisellä rahoituksella, josta suurimman osan on maksanut usalainen säätiö. Se kuitenkin kieltäytyi maksamasta tätä vuotta pidempään, koska muut eivät kasvattaneet omaa osuuttaan kustannuskasvun myötä: https://gcaptain.com/joides-resolution-floating-marine-laboratory-changed-ocean-science/

Minkä maan merenkulkijoiden palkkakehitys on nopeinta? Vaikka usalaisten merenkulkijoiden palkka on edelleen keskimäärin isompi kuin muiden, on rako nopeasti pienenemässä: https://gcaptain.com/chinas-mariner-wages-soar-u-s-merchant-mariner-stagnates-inflation/

Merenkulun markkinaraportti (Advanced): https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/09/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-37.pdf

Tehdyn selvityksen mukaan lainanantajat ovat yhä kiinnostuneempia ilmaston aiheuttamista ongelmista arvoidessaan lainamarginaalejaan. Silti heidän painopisteensä on enemmän varustamotasossa kuin aluksissa, joka rajoittaa heidän riskien vähentämiskykyään. Matalammat marginaalit on sidottu varustamon ilmastopolitiikkaan eikä hiilineutraaleihin aluksiin: https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-lenders-climate-risk-exposure/

Irtolasti- ja säiliöalusraportti (Signal): https://www.hellenicshippingnews.com/signal-week-37-market-highlights/

Norjalainen Höegh LNG muuttaa nimensä Höegh Evi´ksi (Energy Vector Infrastructure). Varustamo saa uuden logon ja visuaalisen ilmeen: https://splash247.com/hoegh-lng-changes-name/

Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:

Konttivarustamot ovat julkistaneet ensi helmikuussa voimaan tulevat linjamuutokset. Tapahtuneet yhteenliittymämuutokset muuttavat aikatauluja. Merkittävin lienee ”yksin jäänyt” MSC, jonka yhteistyö kuitenkin jatkuu ns. ”slot sharing” -sopimusten kautta muiden varustamojen kanssa. Niiden osuus MSC:n kuljetuksista on 25 %. Uusina yhteenliittyminä aloittavat Gemini Cooperation ja Premier Alliance, kun taas Ocean Alliance jatkaa vuoteen 2032 entisellään: https://splash247.com/msc-set-to-more-than-double-its-share-of-slot-sharing-agreements/

Konttirahti-indeksi (Drewry) laski viime viikolla 13 %: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-world-container-index-down-13-last-week/

Konttirahtien lasku näkyy erityisesti USA:n itärannikon liikenteessä (-21 %) johtuen ILA:n lakonuhasta: https://www.hellenicshippingnews.com/asia-usec-container-rates-plunge-by-20-as-shippers-avoid-possible-ila-strike/

Neste- ja kaasukuljetukset:

Raakaöljykuljetusten viikkoraportti (Tanker Weekly): https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-weekly-dirty-oil-shipments-libya/

Säiliöalusraportti (Gibson): https://www.gibsons.co.uk/report/mexicos-malaise/

Säiliöalusraportti (Affinity): https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/09/Affinity-Tanker-Weekly-13.09.2024-HSN.pdf

Japanilaisyritykset selvittivät tutkimuksessaan optimaalista tapaa nesteyttää ja varastoida CO₂ ja esittelivät sen toimivuutta: https://www.hellenicshippingnews.com/jx-nyk-and-kncc-jointly-conduct-demonstration-experiment-of-elevated-pressure-ep-method-in-co2-liquefaction-and-storage-process/

Egypti sai tarjouspyyntöönsä 20 LNG-lastista useita hyviä tarjouksia, joiden hinta on n. 30 – 40 % alle markkinahintojen. Egypti on tänä vuonna ostanut jo 50 lastia LNG:tä ja se on palannut LNG:n nettotuojaksi. Egyptin oma tuotanto on pudonnut johtuen liian pienistä investoinneista samaan aikaan, kun kulutuksen odotetaan kasvavan. Egypti on saanut apua hankintaan Libyalta ja Saudi-Arabialta: https://www.hellenicshippingnews.com/egypts-tender-for-20-winter-lng-cargoes-fully-awarded-sources-say/

Venäläisen Urals-viitelaadun hinta nousi yli 60 $ hintakaton läntisen Brent-viitelaadun perässä, johon sen hinta on sidottu. Uralsin hinta Itämeren ja Mustan meren satamissa oli n. 61 $ / barreli FOB (sis. rahdin ja vakuutuksen) perjantaina: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-urals-oil-rises-above-60-western-price-cap-on-stronger-brent/

Kenen valtakaudella USA on tuottanut eniten fossiilisia polttoaineita: https://gcaptain.com/biden-harris-trump-u-s-oil-gas-exports/

Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:

Aluksissa kuljetetaan säännöllisesti puutavaraa sekä lastina että lastin tuennassa. Suuret määrät puuta kulkee EU:hun ja EU:sta. Puutavaraa myös heitetään pois ja sitä vaurioituu lastauksen / purkauksen yhteydessä. Varustamoiden, rahdinantajien ja muiden toimitusketjussa mukana olevien tulee huomioida EU komission ohjeet puutavaran kaupasta ja laivauksesta. Artikkelissa niitä käydään läpi: https://www.hellenicshippingnews.com/know-your-wood-sustainable-shipping/

Venäjän vehnän vienti putosi 14,5 % kesäkuussa mutta on sittemmin tasoittunut: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-wheat-market-sees-14-5-drop-since-june-exports-steady/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Wärtsilä on solminut viisivuotisen sopimuksen Royal Caribbean Groupin kanssa 37 risteilyaluksen elinkaarihuollosta: https://www.motorship.com/industry-news/w%C3%A4rtsil%C3%A4-boosts-cruise-ship-sustainability/1496633.article

Maarianhaminaan ensi vuodeksi suunnitellut risteilijävierailut: https://www.sjofart.ax/nyheter/ritz-carltons-nya-lyxfartyg-till-aland/

Mitä saat, kun varaat sviitin loistohotelliluokan loistojahdilta yhdessä liki 300 muun risteilymatkustajan kanssa? Aivan tyhjätaskuna ei kannata yrittää – hytin hinta yhdeltä yöltä on 2´600 $. Aluksen nimi on Ilma (”vesi” maltaksi) ja se on lähtenyt juuri liikkeelle: https://gcaptain.com/ritz-carlton-launches-ilma-worlds-largest-hotel-branded-superyacht/

MSC:n uusin risteilijä on luovutettu vastaanottajalle Fincantierin telakalta: https://maritime-executive.com/article/fincantieri-delivers-second-luxury-cruise-ship-to-msc-s-explora-journeys

Offshore ja merituulivoima:

Euroopan investointipankki EIB ja Irlannin hallitus ovat kehittämässä maan satamainfrastruktuuria merituulivoimahankkeita varten: https://www.maritime-executive.com/article/ireland-partners-with-eib-for-development-of-offshore-wind-ports

Väylät, kanavat ja sisävedet:

Panaman kanavaviranomainen on esitellyt rahoittajille toimeenpanemiaan uusia taloudellisia ja operatiivisia strategioita, joilla se hallitsi vuosien 2023 – 24 El Niño -ilmiön mukanaan tuomia ongelmia: https://gcaptain.com/panama-canal-unveils-strategies-to-combat-el-nino-induced-drought/

St. Lawrence Seaway´n konttiliikenteen kehittäminen: https://www.maritime-executive.com/editorials/developing-marine-container-traffic-along-the-st-lawrence-seaway

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Ensimmäistä kertaa pohjoisella merireitillä todistettiin kahden kiinalaisaluksen kohtaamista vain 750 mailin päässä pohjoisnavalta. Se osoittaa ilmastonmuutoksen napa-alueilla kiihtyvän ja liikenteen lisääntyvän sekä aluskoon kasvavan:  https://www.marineinsight.com/shipping-news/in-a-historic-first-2-chinese-container-ships-cross-paths-just-75-nautical-miles-from-the-north-pole/

Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:

Haitallisia vieraslajeja kulkeutuu muutenkin kuin painolastivesien mukana. Kilpilude on yksi sellainen. Se syö hedelmiä ja muodostaa vaaran viljelmille. Niiden siirtyminen aluksilla maasta toiseen pyritään estämään. Kylmän kauden tullessa ne pyrkivät suojautumaan kontteihin ja muuhun lastiin. Lastit tuleekin suojata ja tarkastaa ludevaaran vuoksi: https://www.hellenicshippingnews.com/the-stink-bug-season-is-here-again-2/

Mediaraporttien mukaan Maerskin omistama satamaoperaattori on siirtymässä pois Tanskan suurimmasta konttisatamasta Aarhusista, jonne sen tilalle on tulossa kilpailija MSC: https://www.marineinsight.com/shipping-news/msc-competes-with-maersk-for-denmarks-largest-container-port-of-aarhus/

Tanskalainen logistiikkayhtiö DSV on ostanut Schenkerin Deutsche Bahnilta 14,3 miljardin € hintaan. Kauppa vaatii vielä DB:n johtokunnan ja Saksan hallituksen hyväksynnän, jonka odotetaan tapahtuvan muutaman viikon sisällä. Lisäksi tarvitaan tavanomaiset viranomaishyväksynnät, joiden odotetaan varmistuvan ensi vuoden toisella neljänneksellä. Siihen saakka osapuolet jatkavat erillisinä yrityksinä: https://www.sjofartstidningen.se/dsv-forvarvar-schenker-for-14-miljarder-euro/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

USA:n laivasto on tilannut 6,75 miljardin $ hintaan 8 polttoainealusta täydentämään logistiikkalaivastoaan:  https://www.marineinsight.com/shipping-news/u-s-navy-awards-6-75-billion-contract-to-general-dynamics-nassco-for-8-fleet-replenishment-oilers/

Laivansuunnitteluun erikoistunut ruotsalaisyhtiö on tehnyt sopimuksen usalaisyrityksen kanssa yhteistyöstä laivanrakennuksesta USA:ssa: https://www.sjofartstidningen.se/fkab-gar-in-pa-amerikanska-marknaden/

Rauman telakka RMC luovutti ensimmäisen kahdesta matkustaja-autolautasta tasmanialaiselle vastaanottajalle TT-Line varustamolle: https://www.sjofartstidningen.se/rmc-har-levererat-varldens-sydligaste-lng-farja/

Intia houkuttelee suuria japanilaisia ja eteläkorealaisia telakoita yhteistyöhön niemimaalle vastaavalla tavalla kuin Kiina nosti laivanrakennuksen maailmankartalle 20 vuodessa. Intian tavoitteena on olla 5 suurimman telakkamaan joukossa seuraavan vuosikymmenen aikana. Tuki voisi olla suoria investointeja, yhteenliittymiä tai teknistä osaamista taikka muunlaisia yhteistyömuotoja:  https://splash247.com/india-woos-japanese-and-korean-shipyards/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Punaisen meren ja Välimeren itäosan levottomuudet ovat saaneet varustamot kiertämään Afrikan eteläkärjen kautta. Tuo kiertomatka aiheuttaa paitsi pidempiä kuljetusmatkoja myös suurempia päästöjä. Välttääkseen kasvavat FuelEU Maritimen päästömaksut varustamot lastaavat uudelleen tavarat välisatamissa kuljetusmatkan lyhentämiseksi ja päästömaksujen laskentaperusteiden muuttamiseksi edullisemmiksi: https://www.hellenicshippingnews.com/new-shipping-routes-dodge-carbon-costs-along-with-red-sea-risks-according-to-concordia-research/

Maailmankauppa ja politiikka:

Kiinan terästuotannon jyrkkä lasku aiheuttaa huolta etenkin Australiassa, josta Kiinaan vietävä huonompilaatuinen rautamalmi on peräisin. Kiina on siirtymässä entistä enemmän kierrätysmetallin käyttöön ja korkealaatuisempaan rautamalmiin päästöjensä vähentämiseksi. Se tulee muuttamaan rautamalmin hankintamenettelyä merkittävästi: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-falling-iron-ore-demand-is-only-half-the-story/

USA:n ja Japanin keskuspankkien korkopolitiikka: https://www.hellenicshippingnews.com/the-feds-set-for-a-25bp-cut-but-its-a-close-call/

Intian yritys haastaa Kiina tehdastuotannossa törmäsi yllättävään esteeseen. Vuoden 2020 rajariita Himalajalla katkaisi suhteet muutamaksi vuodeksi mutta Intian hallitus on huomannut, ettei nykymaailmassa mikään toimitusketju onnistu ilman Kiinan mukanaoloa toimitusketjussa. Nyt Intia pyrkii lämmittelemään suhteitaan Kiinaan saadakseen oman teollisuustuotantonsa kilpailukykyiseksi Kiinan kanssa: https://www.hellenicshippingnews.com/indias-bid-to-match-chinas-factory-heft-gets-a-reality-check/

EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:

Öljynhinnan lähestyessä 60 $ hintakattoa, jonka G7 asetti vuonna 2022, avautuisivat venäläisen öljyn kuljetukset yleisille kuljetusmarkkinoille. Rahtimeklari näkee tässä kaksi positiivista piirrettä: 1) valtavirran säiliöalusten käytön lisääntyminen, joka tukisi yleisiä rahtimarkkinoita ja 2) varjolaivaston vanhimpien säiliöalusten marginalisoituminen ja syrjäytyminen, joka parantaisi meriturvallisuutta. Arviot tällä hetkellä varjolaivaston käytöstä Venäjän öljykuljetuksista on n. 70 %: https://splash247.com/russian-oil-cap-in-focus-as-prices-plummet/

USA on asettanut kovat lisämaksut tietyille kiinalaistuotteille kuten sähköautoille (100 %), aurinkopaneleille (50 %) ja  akuille, teräkselle, alumiinille ja avainmineraaleille (25 %): https://gcaptain.com/u-s-locks-in-steep-china-tariff-hikes/

Kreikan laivasto jatkaa sotaharjoituksia jälleen keraan estääkseen venäläisen öljyn STS-siirrot rannikollaan: https://gcaptain.com/greek-navy-extends-naval-drills-to-deter-russian-oil/

Kiinan ”Belt and Road Initiative”, BRI-hanke, on kohdannut Pakistanissa ongelmia sekä paikallisten Kiinan vastaisten militanttiryhmien että taloudellisten vaikeuksien vuoksi. Niillä on vaikutusta koko hankkeen toteutukseen. Viime vuonna hanke hiipui ja tänä vuonna Kiinan johto tähtää uuteen kehityshankkeeseen ”Global Development Initiativeen”. Kiinalaispankit ovat myös tulleet varovaisiksi maailman hitaan talouskasvun ja kasvavan velan vallitessa:  https://www.maritime-executive.com/editorials/violence-fiscal-issues-hit-china-s-belt-and-road-program-in-pakistan

Intia on avannut ensimmäisen merenkulun välimiesoikeusistuimen Mumbaihin. Sen on tarkoitus ratkaista intialaisten varustamoiden riitatapauksia, joiden tulee käyttää sen palveluita ulkomaisten sijaan: https://www.maritime-executive.com/article/india-launches-its-own-center-for-maritime-arbitration

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Venäjän lipun alla purjehtivan roro-aluksen päällikköä vastaan on nostettu Ranskassa syyte pakotteiden rikkomisesta. Alus ehdittiin oikeusistuimen toimesta jo kerran vapauttaa viranomaisten pysäytettyä sen mutta syyttäjä on nostanut uuden kanteen päällikköä vastaan väittäen, että hän tiesi aluksen omistusjärjestelyistä ja rikkoi pakotteita tarkoituksella. Päällikköä syytetään poissaolevana: https://maritime-executive.com/article/france-attempts-prosecution-of-master-for-sanctions-violations

Varustamon ja satamanpitäjän viisi vuotta jatkunut riita aluksen laiturille aiheuttamista 8 miljoonan $ vaurioista on saatu sovittua. USA nosti kanteen varustamoa vastaan 2023. Tapausta hankaloitti päällikön toimiminen alkoholin vaikutuksen alaisena. Sovinto odottaa USA:n liittovaltion hyväksyntää 30 päivän sisällä: https://maritime-executive.com/article/mol-and-us-doj-reach-settlement-for-8m-pier-damages-caused-by-cruise-ship

Yhdentoista palomiehen autolaivan palossa loukkaantumisesta Jacksonvillessä, Floridassa vaatimat korvaussummat on sovittu. Loukkaantuneita edustavat lakimiehet kertovat korvaussumman nousevan yli 16 miljoonaan $:in ja he pitävät tapausta ennakkotapauksena, koska syylliset kyettiin osoittamaan. Onnettomuustutkinta osoitti miehistön laiminlyöneen useissa kohdin varustamon ohjeet akkujen irrottamisesta: https://maritime-executive.com/article/firefighters-injured-in-2020-roro-fire-receive-16m-in-lawsuit-settlements

EU korkein hallinto-oikeus on päättänyt, että jäsenmaat voivat pitää kalastajiensa kalansaaliit kaupallisen salaisuuden piirissä. Muutosta oli hakenut ympäristöjärjestö, joka halusi kalastukseen parempaa läpinäkyvyyttä ja mahdollisuutta tarkkailla ylikalastusta. Sekä EU:n että UK:n neuvottelijoiden väitetään vähät välittävän tiedemiesten vaatimuksista pyyntirajoituksista: https://www.maritime-executive.com/article/top-eu-court-turns-down-suit-seeking-transparency-in-fisheries

Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:

Skuldin tulos oli positiivinen vuoden alkupuoliskolla: https://www.hellenicshippingnews.com/skuld-reports-positive-2024-25-half-year-result/

Järjestöt, yhdistykset ja NATO:

Cargo Integrity Group on julkistanut kiireellisen muistutuksen hätäyhteystietojen tärkeydestä, kun laivataan vaarallisia aineita. Vaarallisten aineiden kuljetukset ovat tärkeitä teollisuustuotannolle ja monien tuotteiden jakelulle maailman mittakaavassa. IMO:n IMDG-koodi määrää vaarallisten aineiden kuljetuksesta, joita kaikkien osapuolten tulee noudattaa. Silti on tarpeen saada ensi käden tietoa vahingon sattuessa: https://www.hellenicshippingnews.com/cargo-integrity-group-reminds-of-the-need-for-accurate-and-reliable-emergency-contact-information/

Mitä merenkululla on odotettavissa ensi vuonna, mitkä ovat keskeiset tavoitteet? Merenkulun ympäristövaikutukset, hiilijalanjäljen pienentäminen, kaluston tehokkuuden parantaminen ja digitalisaatio on monen mielessä siirryttäessä ensi vuoteen: https://www.hellenicshippingnews.com/maritime-industry-predictions-whats-in-store-for-2024/

Ympäristö ja ilmastonmuutos:

Taifuuni Bebinca lähestyy Shanghaita. Kaupunkiin on julistettu hätätila ja sen satama on suljettu. Taifuunin keskuksessa tuulet voivat saavuttaa 40 m/s nopeuden. Taifuunin odotetaan rantautuvan tänään: https://gcaptain.com/shanghai-braces-for-typhoon-bebinca-ports-shut-down-amid-red-alert/

Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:

Palavaa öljysäiliöalusta hinataan Punaisella merellä. Kolme hinaajaa hinaavat alusta ja niitä saattaa kolme fregattia, joiden ympärillä lentää helikoptereita. Määränpää ei ole tiedossa mutta Euroopan merioperaation mukaan se on oleva turvallinen satama: https://splash247.com/burning-sounion-now-under-tow/

Australian onnettomuustutkintalautakunta on havainnut säiliöaluksen karilleajossa useita merkittäviä puutteita viranomaisten toiminnassa. Säätiedotus varoitti tulevasta säärintamasta mutta hätäjärjestelyistä vastaavalla osavaltion merenkulkuhallinnolla ei ollut toimivaa riskienhallintamenettelyä, joka rajoitti sen kykyä arvioida ja vastata hätätilanteeseen. Tarvittavia muutoksia on tehty turvajärjestelyihin: https://gcaptain.com/oil-tanker-breakaway-and-grounding-exposes-critical-gaps-in-emergency-management/

USA:n onnettomuustutkintalautakunta on julkaissut 41-sivuisen väliraportin Baltimoressa siltaan törmänneen konttialuksen tutkinnasta. Raportissa todetaan muutama vähäpätöisempi häiriö mutta myös löysä kaapeli, joka aiheutti testeissä koneiston lyhytaikaisen pysähtymisen. Onnettomuustutkintalautakunta ei kommentoinut löydöksiään vaan jatkaa raportin valmistelua: https://maritime-executive.com/article/loose-cable-found-during-ntsb-dali-investigation-could-cause-blackouts

Video: risteilyalus törmäsi monivuotisen jään lohkareeseen Alaskan vesillä. Törmäys ei aiheuttanut alukselle vaurioita mutta oli välittömästi sosiaalisessa mediassa viittauksella Titaniciin: https://www.marineinsight.com/shipping-news/watch-cruise-ship-collides-with-large-piece-of-drifting-ice-in-alaska/

Romutus:

Romutusraportti (Best Oasis): https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/09/Weekly-Ship-Recycling-Report-07-September-13-September-2024_compressed-1.pdf

Kriisit ja merirosvous:

Kaksi saksalaista sota-alusta on kulkenut läpi Manner-Kiinan ja Taiwanin välisestä kapeasta salmesta osoittaakseen sen kansainvälisen salmen luonteen. Kiina väittää salmea sisäisiksi aluevesikseen, jolla kansainvälinen merenkulku ei olisi sallittua. Myös USA:n laivaston alukset kulkevat säännöllisesti salmen läpi samassa tarkoituksessa:  https://gcaptain.com/german-navy-makes-rare-transit-of-sensitive-taiwan-strait/

Iranilla on kaksi laivastoa, Islamilaisen Iranin Tasavallan laivasto (the Nedaja) ja Islamilaisen Vallankumouskaartin laivasto (the Nedsa): https://maritime-executive.com/editorials/iranian-naval-forces-go-dark

Venäläistä öljyä kuljettavat alukset näyttävät jatkavan edelleen Punaisen meren kautta kulkua huolimatta riskeistä. Riskit näyttäisivät kohdistuvan siihen, että huthit käyttävät lähdetietoinaan vanhentuneita alusten omistajuustietoja ja toimivat niiden pohjalta. Viitteitä on siitä, että hutheille on viestitty alusten omistajuuden muutoksista mutta tietoa pidetään vielä huhuna: https://www.hellenicshippingnews.com/even-after-houthi-attacks-russia-linked-tankers-return-to-red-sea/

Japanin puolustusvoimat ovat muuttamassa kaksi helikopteritukialusta F35B-lentotukialuksiksi. Toisen aluksen kannet on muutettu lentokansiksi ja se lähtee Kaliforniaan testeihin: https://gcaptain.com/japans-largest-aircraft-carrier-sails-to-california-for-flight-trials/

Entä, jos kauppa-aluksetkin varustetaan aseistuksella ja niistä tulee asevoimien apualuksia? Kukaan ei avoimesti myönnä sellaista harkittavan mutta niillä, joiden merivoimat ovat vähäiset, voi olla halua aseistaa kauppa-aluksia joko valtion tai yksityisen yrityksen toimesta: https://gcaptain.com/cargo-ships-armed-battle-platforms-anduril-barracuda-missiles/

Historian havinaa:

Otodus megalodon – suurin ja vaarallisin peto, joka on maailman meriä uinut. Hai, jolle ei löydy verenhimossa vertaista maalla eikä merellä. Sen puruvoima oli n. 2,8 tn / cm², kolminkertainen Tyrannosaurus Rexiin verrattuna. Suun koko oli 3 x 3,4 metriä ja sen leuoissa oli n. 200 kolmikulmaista 18 senttistä hammasta. Se saattoi kasvaa 21 metriä pitkäksi ja painaa 55 tonnia (T. Rex 9 tonnia). Onneksi hai eli 23 – 3 miljoonaa vuotta sitten: https://gcaptain.com/megalodon-shark-ruled-the-seas-heres-why-it-went-extinct/

Tuulivoimarakentajat löysivät I maailmansodan aikaisen venäläisen rahtialuyksen hylyn Pohjanmereltä. Ss Topol joutui saksalaisen sukellusveneen U-52 upottamaksi: https://gcaptain.com/lost-wwi-russian-shipwreck-found-during-north-sea-wind-farm-survey/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/