Mitä tarkoittaa termi:
Anemoi: https://en.wikipedia.org/wiki/Anemoi
Bulk carrier: https://en.wikipedia.org/wiki/Bulk_carrier
FuelEU Maritime: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/HTML/?uri=CELEX:52021PC0562
Thermal coal: https://globalnews.ca/news/627069/the-coal-facts-thermal-coal-vs-metallurgical-coal/
Mikä yritys:
Anemoi: https://anemoimarine.com/magnus-effect-ship/
MPC (The Maritime Professional Council of the UK): https://www.mpc-uk.org/
Wagenborg: https://www.wagenborg.com/shipping/chartering-and-dry-cargo-shipping
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, tieto ja kyber:
Tekoälysovellus tulee muuttamaan merenkulkua. Integroituna Microsoft 365 -ympäristöön sillä voidaan säästää paljon rutiinitehtäviä tekoälyn, koneoppimisen ja tiedonlouhinnan avulla: https://www.hellenicshippingnews.com/shipintel-by-maritime-optima-joins-the-microsoft-azure-marketplace/
Uudessa brittitutkimuksessa on todettu, että tekoälymarkkinat ovat lähes kolminkertaistuneet vuodessa. Niiden arvo on nyt 4,13 miljardia $ ja sen arvioidaan kasvavan 23 %:n vuosivauhtia. Tällä hetkellä 90 % työvoimasta kuluttaa 60 % ajastaan rutiiniluontoisissa tehtävissä, jotka voitaisiin korvata tekoälyn tekemänä: https://splash247.com/maritime-artificial-intelligence-market-nearly-triples-in-size-over-past-year/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Digitalisaatio ja hiilineutraalius tulevat nopeammin kuin merenkulkijat ja merenkulkuala ehtivät valmistautua. Sekä nykyiset että tulevat merenkulkijat pitää kouluttaa mm. uusiin polttoaineisiin ja järjestelmäkehitykseen. Kyse on enemmästä kuin pelkästä tiedonsiirrosta, kyse on tulevien sukupolvien kiinnostuksesta merenkulkuammattia kohtaan: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/training-seafarers-for-the-tech-transformation-more-than-knowledge-transfer
Mikäli merenkulku aikoo olla kiinnostava ala tulevaisuuden nuorille, on sen panostettava työoloihin ja nopeasti parannettava merenkulkijoiden hyvinvointia, saatava elämä merellä turvalliseksi ja kokonaisvaltaiseksi sekä turvattava merenkulun työmarkkinat muuttuvissa tilanteissa: https://www.hellenicshippingnews.com/global-supply-chains-at-risk-without-seafarer-reforms-new-report-urges-action-to-protect-workforce-well-being/
Kolumni: merenkulkijoiden ongelmien mittakaava on niin suuri, että on vaikeuksia löytää kohtaa, mistä aloittaa: https://splash247.com/what-is-not-acceptable-onboard/
Filippiinien vierastyövoimaministeriö aikoo asettaa pakotteita varustamoille, jotka rikkovat filippiiniläismerenkulkijoiden oikeutta kieltäytyä kulkemasta Punaiselle merelle tai Adeninlahdelle. Ministeriö ei myöskään salli filippiinimerenkulkijoiden pestautua sellaisen varustamon aluksiin, joita kohtaan on hyökätty vähintään 40 kertaa. Sellaisia varustamoja on tällä hetkellä yhdeksän: https://www.marineinsight.com/shipping-news/shipowners-who-force-seafarers-to-sail-high-risk-areas-may-face-sanctions/
Merenkulun viikkoraportti (Banchero Costa): https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/09/Bancosta-Weekly-2024-36.pdf
Merenkulun viikkoraportti (Intermodal): https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/09/Intermodal-Report-Week-36-2024.pdf
Eteläkorealainen varustamo aikoo kaksinkertaistaa konttilaivastonsa ja kolminkertaistaa säiliö- ja irtolastialuslaivastonsa vuosikymmenen loppuun mennessä. Konttialuslaivasto olisi silloin 130 alusta ja kapasiteetti 1,55 miljoonaa TEU:ta. Irtolasti- ja säiliöaluslaivasto olisi vuonna 2030 110 alusta ja vetoisuus 12,56 miljoonaa DWT. Rahoitusta siihen tarvittaisiin 17,48 miljardia $: https://splash247.com/hmm-details-17-5bn-expansion-plans/
Indonesialainen varustamo aikoo kasvattaa laivastoaan 500 alukseen, joista 200 omaa ja 300 rahdattua, vuoteen 2034 mennessä. Varustamo aikoo kasvattaa myös tulonsa kolminkertaisiksi 8,9 miljardiin $. Tällä hetkellä sillä on 320 alusta laivastossaan, joista 120 ovat omia: https://splash247.com/pertamina-international-shipping-lays-out-plans-to-grow-fleet-to-500-ships/
Maailman suurin rahtipurjealus on suorittanut ensimmäisen matkansa yli Atlantin onnistuneesti. Alus vei 1´000 tonnia konjakkia ja samppanjaa New Yorkiin. Sen hiilijalanjälki oli vain 1/10 perinteisen konttialuksen hiilijalanjäljestä. Se kuljettaa tonnin tavaraa kilometrin matkan vähemmällä kuin 2 g CO₂-päästöllä. Aluksen kangaspurjeita käsitellään tietokoneohjatulla järjestelmällä. Sillä on myös kaksi diesel-sähköistä konetta varalla: https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-largest-sailing-cargo-ship-completes-1st-crossing-across-atlantic/
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Näin konttivarustamoiden yhteenliittymät ja niiden reitit toimivat ensi vuonna uudelleen järjestelyiden jälkeen: https://www.maritime-executive.com/article/container-routes-and-alliances-rearranging-for-2025
Konttirahti-indeksi (Ningbo): https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/09/Ningbo-Containerized-Freight-Index-Weekly-Commentary-2024-8.31-9.6.pdf
Höegh Autoliners ASA myy vanhempaa (20 vuotta vanhaa) kalustoaan uudistaessaan laivastoaan: https://gcaptain.com/hoegh-autoliners-sells-older-vessel-for-60-million-in-red-hot-roro-market/
Neste- ja kaasukuljetukset:
USA on säilynyt suurimpana LNG:n viejänä alkuvuoden mutta hintojen putoaminen 25 % viime vuodesta ja Euroopan kuihtuva kysyntä koettelee tuottajia. Euroopan markkinoiden kysyntä väheni 20 %, kun Aasian markkinoiden kysyntä kasvoi 40 %. Yhtenä syynä on aurinko- ja tuulivoiman lisääntyminen Euroopan sähköntuotannossa 16,4 %:sta vuonna 2022 tämän hetken 20,5 %: https://www.hellenicshippingnews.com/us-lng-export-dominance-tested-as-europes-demand-wilts/
Öljyn kysyntä ja LNG-tuotanto on heikkoa (ING): https://www.hellenicshippingnews.com/oil-demand-worries-and-natural-gas-supply-risks/
Viimeisten 2,5 vuoden aikana säiliöalusmarkkinat ovat olleet huomion kohteena ja sijoittajat ovat tienanneet sekä Ukrainan sodan että Punaisen meren kriisien mainingeissa. Silti säiliöaluskaupankäynti ei ole yksi yhtenäinen markkina vaan eri alasektorit tarjoavat erilaisen kysynnän / tarjonnan: https://gcaptain.com/tankers-an-upward-spurt-in-the-offing/
Venäläisen öljyn viitelaatu Uralsin hinta on laskenut alle G7:n hintakaton 59,89 $:in barrelilta Itämeren satamissa. Mustan meren satamissa se oli 60,33 $ barrelilta. Brent-viitelaadun hinta laski 71,05 $ barrelilta: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-urals-oil-price-falls-below-price-cap-on-weak-brent-reuters-calculations-show/
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Aasian lämpöhiilikuljetukset kasvoivat varsinkin Japaniin, Etelä-Koreaan ja Taiwaniin elokuussa: https://www.hellenicshippingnews.com/rising-asian-thermal-coal-imports-driven-by-japan-s-korea/
Irtolastialusten kysyntä on kova, erityisesti nostureilla varustettujen alusten: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulkers-in-high-demand-2/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Kolmen vuoden risteilyn piti alkaa toukokuussa mutta risteilyalus on edelleen telakalla Belfastissa vaihdelaatikko- ja ruorikoneongelmien vuoksi. Osa matkustajista on aluksella, osa lähti kotiin ja osalle tarjottiin risteily toisella aluksella: https://www.marineinsight.com/shipping-news/cruise-ship-passengers-on-round-the-world-trip-stranded-in-ireland-for-past-3-months-due-to-infrastructure-issues/
Kreikka on asettanut uuden 20 $ maksun risteilymatkustajille, jotka käyvät Santorinilla ja Mykonoksella huippusesongin aikaan. Tällä on tarkoitus suojata paikallisia asukkaita ja ehkäistä liikaturismia. Toisaalta Kreikka saa turismista 20 % tuloistaan. Noin 31 miljoonaa turistia toi viime vuonna 20 miljardia $ tuloja maalle: https://www.marineinsight.com/shipping-news/greece-increases-docking-fees-restricts-cruise-ship-arrivals-to-curb-island-overcrowding/
Väylät, kanavat ja sisävedet:
Tukholman uuden maanalaisen rakennusjätteenä syntyvää kiviainesta on kuljetettu 2,5 vuoden aikana proomulla 826 kuormaa, joka vastaisi 67´000 kuorma-autolastillista: https://www.sjofartstidningen.se/pram-sparade-67-000-lastbilar-genom-stockholm/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Jäävahvistamaton LNG-säiliöalus on lähtenyt Jäämerellä matkalle itään kohti Beringin salmea. Sen arvioitu saapumisaika on syyskuun 19. päivä, vaikka määränpäätä ei ole vielä vahvistettukaan: https://www.hellenicshippingnews.com/sanctioned-tanker-with-arctic-lng-2-cargo-moving-east-along-northern-sea-route-data-shows/
Sjöfartsverket otti hoitaakseen jäänmurtotoiminnan. Merenkulkijoiden osalta tilanne on kuitenkin vielä avoin eikä sopimusta ole saatu aikaan: https://www.sjofartstidningen.se/oro-pa-isbrytarna-manga-letar-nya-jobb/
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Digitaalinen kaksonen muuttaa merisatamien toimintaa ja infrastruktuuria: https://www.seatrade-maritime.com/maritime-transportation/transforming-maritime-ports-with-digital-twins
Ningbo-Zhoushanin konttisatama Kiinassa kasvatti kontinkäsittelyään 7,8 % alkuvuoden aikana. Tavaran läpikulku kasvoi 2,5 % ja kotimaan tavarankulku 7,4 %. Sataman tulot kasvoivat 16,32 %, josta tuloksen kasvua tuli 1,43 %: https://www.seatrade-maritime.com/ports-logistics/ningbo-zhoushan-port-container-volume-up-7-8-in-h1
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Sveitsiläisen linkkuveitsen eli monitoimityökalun aluksille tarkoitettu versio: https://gcaptain.com/navy-reservist-firefighting-multitool-lifesaving-innovation/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Biopolttoaineraportti (Lloyd´s Register): https://www.lr.org/en/knowledge/research-reports/fuel-for-thought-biofuel-report/
Brittiyhtiö on saanut DNV:n tyyppihyväksynnän halkaisijaltaan 5 metrin ja korkeudeltaan 35 metrin suuruiselle roottoripurjeelle. Hyväksyntä julkaistiin Hampurin merenkulkumessuilla: https://www.hellenicshippingnews.com/anemoi-awarded-dnv-type-approval-for-5x35m-rotor-sail-design/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Sitten Ukrainan sodan alun Tanskan viranomaiset ovat olleet huolissaan Venäjän harmaan laivaston alusten läpikuluista Tanskan salmissa. Koska harmaan laivaston alusten vakuutusturva ei ole varmaa, voivat seuraukset olla yhteentörmäyksessä tai karilleajossa olla katastrofaaliset. Tällä hetkellä joka viides harmaan laivaston säiliöaluksista ei ota luotsia kuten IMO:n suositus on. Suositus siksi, että kyseessä on kansainvälinen salmi: https://www.maritime-executive.com/article/one-in-five-russian-tankers-refuse-pilots-in-danish-straits
Meklariraportti (Xclusiv) viikolta 36: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/09/xclusiv-2024_09_09.pdf
Maailmankauppa ja politiikka:
Usalaispankki on laskenut Brent-viitelaadun hintaennustettaan markkinoiden hiljentyessä ja öljyn hinnan laskiessa. Pankin mukaan maailman öljymarkkinoilla vallitsee heikko kysyntä, jollaista on nähty yleensä taantumien aikana: https://www.hellenicshippingnews.com/morgan-stanley-cuts-brent-crude-price-view-as-market-signals-demand-softness/
OPEC laskee jälleen vuosien 2024 ja 2025 öljynkysyntäarviotaan. Maailman talouskasvun odotetaan olevan tänä vuonna 3 % ja ensi vuonna 2,9 %. Euroalueen talouskasvuksi ennustetaan tänä vuonna 0,8 % ja ensi vuodenkin talouskasvu jäänee 1,2 %:in: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-again-lowers-2024-2025-global-oil-demand-growth-view-2/
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
USA:n pakoteviranomainen on lisännyt yhdeksän Venäjän lipun alla purjehtivaa alusta pakotelistalleen aseiden salakuljettamisesta Iranista Venäjälle. Alukset purjehtivat Kaspian merellä. Myös UK on kieltänyt kymmeneltä Venäjän harmaan laivaston alukselta pääsyn satamiinsa: https://splash247.com/ofac-adds-more-ships-to-sanctions-list/
Ruotsi aikoo poistaa leimaveron budjettiehdotuksessaan. Esitys tulisi voimaan ensi vuoden heinäkuun alusta. Varustamoiden olisi myös jatkossa helpompi sekä vuokrata alus sisään että ulos ns. bareboat-rahtauksella. Ruotsin hallitus työskentelee nostaakseen ruotsalaisen merenkulun kilpailukykyä ja helpottaa varustamoiden toimintaa: https://www.sjofartstidningen.se/regeringen-avskaffar-stampelskatten/
YK:n Maailman merenkulun päivä pidetään 26. syyskuuta. YK:n pääsihteerin viesti on selkeä, maailma tarvitsee merenkulkua pitääkseen taloudet ja yhteiskunnat toiminnassa. Se on toimitusketjun elämänneste, joka yhdistää kansakunnat ja tavaravirrat. Merenkulku on suuressa muutoksessa matkalla kohti kokonaisvaltaisempaa digitalisaatiota, automaatiota ja hiilineutraaliutta, jossa mukana ovat niin sääntöjen laatijat, merenkulkijat kuin varustamotkin: https://www.hellenicshippingnews.com/secretary-general-stresses-safe-navigation-for-seafarers-anchoring-crucial-shipping-industry-must-not-be-compromised-marking-world-maritime-day/
Konsulttiyhtiön laskelmien mukaan Kreikan merenkululle tulee 175 miljoonan € sakkomaksut FuelEU Maritime -säännösten mukaan. Sitä voi kuitenkin keventää käyttämällä vaihtoehtoisia polttoaineita ja hankkimalla vaatimustenmukaisuusylijäämää päästökaupasta: https://www.hellenicshippingnews.com/oceanscore-calculates-e175m-potential-costs-for-greek-shipping-with-fueleu-maritime/
Australia on julkaissut tarjouskilpailun, jossa se hakee aluksia, jotka olisivat mukana maan strategisen laivaston hankkeessa. Kyseessä on viisivuotinen aloite vahvistaa maan merenkulun suoritus- ja sietokykyä: https://gcaptain.com/australia-seeks-commercial-vessels-for-strategic-fleet/
Draghin tiistaina EU:lle luovuttaman raportin polttopisteessä ovat kilpailukyky ja vihreä siirtymä. Raportti pitää myös merenkulkua strategisena pääomana. Vaikka Kiina ja USA ovat puristaneet Euroopan väliinsä, Euroopalla on edelleen 35 % maailman kauppalaivastosta lippujensa alla. Vaikka se kasvaa, kasvavat muut nopeammin ja sen tasoittaminen vaatii laajoja investointeja: https://www.hellenicshippingnews.com/draghi-report-european-shipping-is-a-strategic-asset/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
USA:n rannikkovartiosto aloittaa tutkinnan viime vuonna Titanicin hylylle yrittäneen Titan-sukellusveneen kasaanpainumistapauksessa. Merenkulun tutkintalautakunta on rannikkovartioston korkein tutkintaelin, joka tutkii useita kuolonuhreja vaatineita tapauksia. Lautakunta kuulee mm. kymmentä yrityksen entistä työntekijää sekä itsenäisiä vedenalaisen toiminnan asiantuntijoita: https://www.maritime-executive.com/article/coast-guard-schedules-much-anticipated-hearing-on-loss-of-the-sub-titan
Roro-aluksia operoiva varustamo on saanut 266´000 $ sakot Uudessa-Seelannissa huollon laiminlyönnistä, joka aiheutti koneiden pysähtymisen. Aluksella oli yli 800 matkustajaa tapauksen sattuessa. Miehistö laski ankkurin koneiden pysähdyttyä, lähetti hätäsanoman ja määräsi matkustajat pelastusasemille. Tapahtuma-aikaan alueella vallitsi puuskainen eteläinen tuuli, jonka voimakkuus oli puuskissa 23 m/s ja aallokon korkeus kolme metriä. Alus sai koneet käyntiin ja pääsi hinaajan avustamana satamaan: https://www.maritime-executive.com/article/kiwirail-fined-260k-for-2023-ferry-blackout-due-to-maintenance-failures
Järjestöt, yhdistykset ja NATO:
ICS:n juuri julkaiseman vuosien 2023 – 24 merenkulun barometri osoittaa sen myönteisen vaikutuksen, mikä hallitusten välisten organisaatioiden, kuten IMO, toimenpiteillä on ollut alalle. Mikä valvottaa varustamojohtajia on geopoliittiset jännitteet, ilkeät fyysiset ja kyberhyökkäykset, päivittyvät kansainväliset ja alueelliset säännöt sekä hiilineutraaliuteen liittyvä polttoaineiden saatavuus ja infrastruktuuri: https://www.hellenicshippingnews.com/maritime-leaders-confidence-on-the-rise-amidst-increased-geopolitical-risk/
UK:n merenkulun ammattilaisten neuvosto (MPC) vaatii muutoksia alusten toimintaan ja rakenteisiin, jotta suljettujen tilojen kuolemat voidaan välttää. Vuoden 1996 jälkeen on 310 ihmistä kuollut suljetuissa tiloissa tapahtuneissa onnettomuuksissa. Niistä merenkulkijoita oli 224 ja satamatyöntekijöitä 86 yhteensä 197 onnettomuudessa: https://www.hellenicshippingnews.com/deaths-in-enclosed-spaces-on-ships-must-be-stopped-uks-mpc-declares/
Global Maritime Forum´n Diversity@Sea -hankkeen raportti tuo esille tarpeen parantaa olosuhteita merenkulussa seitsemällä avainalueella. Työpaikkakiusaamista, häirintää ja eriarvoistamista on kohdannut 42 % merenkulkijoista ja 58 % on kokenut seksuaalista häirintää. Huonot työolot muodostavat pitkän ajan riskin, joka on johtanut mm. huomattavaan työvoimapulaan: https://splash247.com/shocking-seafarer-stats-create-urgent-call-for-change-at-sea/
Ympäristö ja ilmastonmuutos:
Trooppinen myrsky Francine kerää voimia tullessaan Meksikonlahdelle. Öljy-yhtiöt vetävät henkilöstöään pois öljynporauslautoilta, koska myrskyn odotetaan tuovan tullessaan kovia tuulia ja rankkasateita. Mikäli myrsky äityy hurrikaaniksi, se olisi tämän kauden neljäs ja sen tuulennopeudet nousevat 137 km/h. Francinen odotetaan rantautuvan Louisianaan ja Texasiin: https://gcaptain.com/francine-strengthens-as-gom-oil-producers-evacuate-staff/
Kiina avaa ennätystahtia uusia hiilikaivoksia, joiden yhteistuotto ylittää miljardin tonnin rajan. Ne uhkaavat lisätä merkittävästi metaanipäästöjä: https://www.hellenicshippingnews.com/china-has-more-than-1-bln-tons-year-of-new-coal-mines-in-pipeline-report-says/
Onnettomuudet, meripelastus ja onnettomuustutkinta:
UK:n onnettomuustutkintakeskuksen mukaan n. 40 % henkilöistä, jotka putoavat aluksilta mereen, menehtyy. Selvityksen mukaan yli 1´000 merenkulkijaa putoaa mereen vuosittain. Aluksen miehistöillä on keskimäärin 11 minuuttia aikaa saada henkilö vedestä ennen kuin hän kylmettyy. Skottiyritys on kehittänyt avuksi etäohjattavan pelastusveneen: https://splash247.com/tech-developed-to-save-crew-overboard/
Allseas putkenlaskuproomu on ajautunut myrskyssä karille Meksikossa hinausköyden katkettua. Proomu on vakautettu karille eikä siitä ole vuotoja. Henkilöstö on osittain pelastettu mutta osa on jäänyt alukselle avustamaan pelastustöissä sään salliessa: https://www.maritime-executive.com/article/allseas-pipelay-barge-goes-aground-off-mexico
Nainen ja hänen tyttärensä pelastettiin myrskyn alta huvijahdin päällikön menehdyttyä ja aluksen jouduttua ohjailukyvyttömäksi. Paikalle saapunut LPG-alus ei kyennyt auttamaan vaan joutui odottamaan USA:n laivaston hävittäjää, jonka venemiehistö pääsi jahdin luokse pelastamaan henkilöt: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-navy-rescued-two-from-disabled-yacht-just-ahead-of-hurricane-gilma
Etelä-Afrikan viranomaiset epäilevät 22 vuotta vanhaa konttialusta öljypäästöstä Algoa Bay´llä. Huonot sääolosuhteet haittaavat tapauksen tutkintaa ja torjuntatoimia: https://splash247.com/south-african-authorities-battle-oil-spill-from-msc-ship/
Romutus:
Romutusmarkkinoiden odotetaan kiihtyvän selvästi ensi vuonna, kun tiukentuvat päästömääräykset tulevat voimaan. Se tarkoittanee samalla, että tarvitaan uusia romutustelakoita, jotka täyttävät Hongkongin yleissopimuksen vaatimukset. Seuraavien kymmenen vuoden aikana BIMCO arvioi n. 15´000 alusta lähetettävän romutettavaksi. Arvion mukaan 80 % aluksesta on kierrätettävää mutta aina syntyy jätettä, jota ei voi käyttää uudelleen: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability/emission-regulations-to-boost-ship-recycling
Kriisit ja merirosvous:
USA:n ja Kiinan aluepäälliköt kohtasivat etäkokouksessa, jossa he pyrkivät liennyttämään Etelä-Kiinan meren jännitteitä. Keskusteluissa käytiin Filippiinien tilanteesta mutta myös Malesia on saanut tuntea Kiinan painostuksen: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-and-chinese-military-leaders-meet-to-defuse-s-china-sea-tensions
Historian havinaa:
Dronella kalastaja-aluksen hylkyä kuvannut valokuvaaja löysi kolme hylkyä. Kuvista Irlannin kansallinen muinaismuistopalvelu löysi kolme ennen tuntematonta vanhaa hylkyä, joiden arvellaan olevan 1800-luvulta. Hylyt ovat tulleet esiin vuoroveden siirtäessä hiekkaa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/shifting-sands-reveal-three-19th-century-shipwrecks-off-dublin-coast/
Viisi satamalakkoa, jotka vaikuttivat satamien työolosuhteisiin kaikkialla maailmassa: https://www.freightwaves.com/news/5-port-strikes-that-made-history
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/