Navigointi, kommunikaatio, paikannus, tieto ja kyber:
Suomalainen sovellustoimittaja NAPA on ensimmäinen, johon laivansuunnittelijat ottavat yhteyttä. Useat luokituslaitokset ovat myöntäneet hyväksyntänsä sen 3D mallinnuksille: https://www.motorship.com/vessels-and-shipyards/qanda-the-progress-of-ship-design-with-napa/1496054.article
Suomalainen Elomatic on luvannut julkaista Hampurin merenkulkumessuilla uusimman Aura omaisuuden hallintajärjestelmänsä: https://maritime-executive.com/features/navigating-the-future-elomatic-launches-aura-apm-at-smm-hamburg
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Merenkulun raportti (Advanced): https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/08/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-35.pdf
Kontti- ja ajoneuvokuljetukset:
Kiinalainen COSCO Shipping tilaa 12 metanolikäyttöistä konttialusta kooltaan 14´000 TEU:ta: https://gcaptain.com/cosco-orders-12-methanol-powered-containerships/
Neste- ja kaasukuljetukset:
Säiliöalusraportti (Gibson): https://www.gibsons.co.uk/report/whats-next-for-clean/
Säiliöalusraportti (Affinity): https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/08/Affinity-Tanker-Weekly-30.08.2024-HSN.pdf
Irtolasti-, roro- ja kappaletavarakuljetukset:
Kiinalainen COSCO Shipping on jatkanut massiivista uudisrakennusohjelmaansa. Kiinalaisvarustamo on tilannut 42 irtolastialusta sisaryhtiöiltään kahdella eri tilauksella arvoltaan yli 2 miljardia $. Tilauksessa on toiselta telakalta 5 ultramax-luokan alusta, 13 kamsarmax-luokan alusta ja kaksi hieman isompaa alusta sekä 22 kamsarmax-luokan alusta toiselta telakalta: https://splash247.com/cosco-strikes-mammoth-order-for-42-bulkers/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Norjan Huippuvuoret kiinnostavat kansainvälisiä tutkijoita yhä enemmän. Sekä kiinalaiset, venäläiset että turkkilaiset ovat lähettäneet tutkimusdelegaationsa Huippuvuorille: https://maritime-executive.com/article/new-interest-in-norway-s-svalbard-from-china-and-others-for-arctic-research
Satamat, terminaalit, takamaakuljetukset ja logistiikka:
Euroopan satamat ovat tyytyväisiä EU komission kilpailukykytavoitteeseen. Tällä hetkellä satamia ja satamissa olevia yrityksiä työllistävät useat muutoshankkeet, kuten digitalisaatio, energiasiirtymä ja turvallisuusvaatimukset. Satamat tarvitsevat 10 seuraavan vuoden aikana 80 miljardia $ investointeja niihin: https://www.hellenicshippingnews.com/a-welcomed-commitment-to-competitiveness/
Jo pitkään myynnissä ollut DB Schenker, Saksan rautateiden logistiikkayksikkö, on viimeisimmissä tarjouksissa arvioitu 17 miljardiin $:in. Sekä usalainen pääomayhtiö että tanskalainen kuljetusyhtiö ovat arvioineet arvoksi n. 15,6 miljardia $:ia, johon tanskalaisyritys (?) antaa Saksan valtiolle mahdollisuuden ostaa vähemmistöosuuden, joka nostaisi kokonaisarvon 17,73 miljardiin $:in. Usalaisyritys pitäisi DB Schenkerin Saksassa ja listaisi sen pörssiin: https://www.freightwaves.com/news/schenker-sale-could-create-us-logistics-powerhouse
Konttisatamaraportti (Drewry), läpimeno on parantunut: https://www.hellenicshippingnews.com/drewry-port-throughput-index-up-3-3-in-august/
Iranin satama- ja merenkulkupalvelut ovat kasvaneet 103 %: https://www.hellenicshippingnews.com/port-maritime-services-in-iran-grow-by-103/
Djibouti on tarjoamassa Etiopalle satamaa keventääkseen alueen jännitteitä: https://gcaptain.com/djibouti-planning-to-offer-ethiopia-port-access-to-ease-tensions/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Bahama-saaret ja kaksi risteilyvarustamoa aikovat elvyttää Bahaman korjaustelakan. Siitä tulisi tärkeä riteilyalusten korjausten kannalta jo pelkästään sijaintinsa vuoksi. Telakka vaurioitui vuonna 2019 hurrikaanissa korjauskelvottomaksi ja uutta tehdään Kiinassa. Investoinnin arvoksi on ilmoitettu 665 miljoonaa $: https://maritime-executive.com/article/bahamas-formalized-agreement-to-create-global-leader-in-ship-repair
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
Ilman teknisiä uudistuksia, joilla vähennetään polttoaineen kulutusta, ei hiilineutraaliustavoitteita saavuteta. Saatavilla olevat hiilineutraalit polttoaineet eivät siihen yksin riitä: https://www.hellenicshippingnews.com/technological-developments-key-to-reducing-maritime-sector-emissions-finds-new-dnv-report/
Samskip-varustamo liittyy mukaan HyEcoTank-hankkeeseen, jossa selvitetään polttokennojen jälkiasennusta aluksiin: https://www.hellenicshippingnews.com/samskip-joins-teco-2030s-horizon-europe-project-hyekotank/
Korealaistelakka ostaa pääosan johtavasta suomalaisesta polttokennoyrityksestä. Polttokennoteknologia on vielä kokeiluasteella mutta eräitä lupaavia kokeiluja on tehty risteilyaluksille: https://maritime-executive.com/article/shipbuilder-hd-hyundai-is-making-investments-in-hydrogen-fuel-cells
Norja on määrännyt päivämäärät, jolloin maailmanperintökohteissa vuonoissa liikkuvien alusten oltava nollapäästöisiä: https://maritime-executive.com/article/norway-sets-phased-in-dates-for-zero-emission-shipping-in-fjords
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Tällainen ei luotsiporras saa olla: https://maritime-executive.com/editorials/one-bad-ladder-shows-common-shortcomings-in-pilot-ladder-safety
EU, YK ja IMO, rantavaltiot, lippuvaltiot, pakotteet:
FuelEU Maritime on yksi työkalu, jolla EU:n Fit for 55 tavoitteet saavutetaan: https://www.hellenicshippingnews.com/fuel-eu-maritime-regulation-the-next-legislative-piece-to-make-the-eu-climate-neutral/
M-rokkopäivitys: https://www.hellenicshippingnews.com/mpox-overview-and-port-requirements/
Ketä USA:n uudet pakotteet koskevat? Kyse on Arctic LNG 2 -hankkeesta: https://www.hellenicshippingnews.com/the-us-broadens-sanctions-against-arctic-lng-2/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:
Venäjään liitetyt alukset ovat peittäneet nimensä ja IMO numeronsa väärillä tunnuksilla tullessaan läpi Bosporin salmesta. Se kuvastaa venäläisten välinpitämättömyyttä kansainvälisiä merenkulun sääntöjä kohtaan yhä enenevässä määrin: https://splash247.com/russian-ships-seen-obscuring-names-and-imo-numbers-while-transiting-the-bosporus/
Uponneen loistoristeilijän jäseniä on kuulusteltu: https://gcaptain.com/crew-member-on-mike-lynch-yacht-tells-of-being-thrown-into-water/
Luotsi ilmoitti Kanarian saarille saapuvan aluksen päällikön olevan alkoholin vaikutuksen alaisena. Viranomaiset puhalluttivat päällikön ja hänellä oli 1,13 mg/l alkoholia veressä (sallittu määrä on ,025 mg/l) ja määräsivät päällikölle 83´000 $ sakot: https://maritime-executive.com/article/pilot-reported-arriving-containership-s-captain-appeared-to-be-intoxicated
Järjestöt, NATO:
Kanadan meriteollisuus- ja telakkayhdistys (CMISA) vaatii Kanadan hallitusta asettamaan 100 % lisämaksun kiinalaisvalmisteisille aluksille kansallisen kapasiteetin ja turvallisuuden vuoksi. Lisämaksu koskisi Kanadaan ostettuja tai rahdattuja aluksia. Kiina vei alkuvuoden tilauksista 63 % ja Etelä-Korea 23 %, Japani oli kolmas. Kiinan läsnäolo napa-alueilla on lisääntynyt, johon Suomen, Kanadan ja USA:n jäänmurtajayhteistyö pyrkii vastaamaan: https://maritime-executive.com/article/canadian-shipbuilders-calls-for-100-percent-tariff-on-chinese-built-ships
Onnettomuudet ja onnettomuustutkinta:
Onnettomuusriski Kiinan aluevesillä on kasvanut. Kauppa-alusten ja kalastusalusten väliset yhteentörmäykset ovat lisääntyneet aiheuttaen mm. vuosina 2019 – 21 248 kalastajan kuoleman. Syinä mainitaan mm. liian suuri tilannenopeus, henkilöstö- tai resurssipula, liian suuri luottamus AIS:ään, kommunikointiongelmat ja toimiminen liian myöhään: https://www.hellenicshippingnews.com/increased-collision-risk-in-chinese-waters/
Punaisella merellä palava ja hylätty öljysäiliöalus aiotaan hinata pois paikalta. Pelastajilla on suunnitelmat valmiina ja he tekevät paikan päällä päätöksen lastin hätäsiirrosta, mikäli sitä tarvitaan. Alus vuotaa öljyä mereen: https://splash247.com/salvors-assess-how-best-to-handle-the-burning-sounion-tanker-off-yemen/
Kriisit ja merirosvous:
Huthikapinalliset ovat ilmoittaneet hyökänneensä jo toisen kerran saman konttilaivan kimppuun Adeninlahdella. Miehistö on turvassa eikä tietoa aluksen vaurioista ole: https://gcaptain.com/yemens-houthis-claim-to-have-attacked-mv-groton-again-in-gulf-of-aden/
Panaman lipun alla purjehtivaa säiliöalusta on ammuttu kahdesti, joista toisella kertaa kaksi osui mutta toisella kerralla ohjus meni ohi. Hyökkäykset eivät aiheuttaneet uhreja: https://www.seatrade-maritime.com/casualty/two-more-ships-hit-red-sea-sounion-continues-burn
Video: kiinalaisten töniminen Etelä-Kiinan merellä lisääntyy: https://maritime-executive.com/article/video-third-collision-incident-between-chinese-coast-guard-and-philippines
Historian havinaa:
SS United States tullaan alustavan sopimuksen mukaan upottamaan Floridan rannikolle keinotekoiseksi riutaksi: https://maritime-executive.com/article/contingent-contract-signed-for-reefing-ss-united-states-off-florida
RMS Titanic´sta uusia kuvia georgialaiselta yritykseltä, joka omistaa 112 vuotta vanhan hylyn oikeudet: https://www.euronews.com/culture/2024/09/02/long-lost-titanic-statue-resurfaces-as-new-expedition-reveals-signs-of-increased-deteriora
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/