Merenkulun uutisia 19.8.2024: GPS-häiriöitä Suomenlahdella, Kiina uusii sisävesi- ja rannikkotonnistoaan, raportteja, eläinkuljetusvarustamoita, Lofooteille täyssähköinen katamaraani, Suomen kanavat, suolaa Espanjasta, Marko Rahikainen kommentoi autonomiaa, luotsiportaista, rahdit kallistuvat Euroopassa.

Mitä tarkoittaa termi?:

Arbitrage: https://fi.wikipedia.org/wiki/Arbitraasi

Breakbulk- ja irtolastikuljetukset: https://fi.basenton.com/what-are-breakbulk-and-bulk-carriers/

Common salt: https://fi.wikipedia.org/wiki/Natriumkloridi

Gasoline: https://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, tieto ja kyber:

Tanskalaisyritys tarjoaa integraatiota hankkimiensa kolmen yrityksen toimintojen välillä. Yritykset ovat Kyma As:n suorituskykyliiketoiminta, MacGregorin VDR-liiketoiminta ja Nautilus Labs´n tekoälypohjainen analytiikkaliiketoiminta: https://www.hellenicshippingnews.com/danelec-rebrands-to-bridge-the-gap-between-the-marine-technologies-of-today-and-the-connected-ships-of-tomorrow/

GPS-häiriöitä on havaittu Suomenlahdella Hangosta Haminaan painottuen itäiselle Suomenlahdelle. Luotsit ja liikenteenohjaus ovat havainneet jopa viikon kestäviä häiriöitä: https://yle.fi/a/74-20104934

Tanskan merenkulku ottaa käyttöön uusia toimenpiteitä aluksilla kiusaamista ja häirintää vastaan: https://www.marineinsight.com/shipping-news/danish-shipping-implements-new-measures-to-combat-bullying-harassment-on-ships/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Singaporen merenkulun säätiö on allekirjoittanut yhteisymmärryspöytäkirjan (MoU) Singaporen Yliopiston kanssa tarjotakseen merenkulkijoille soveltavaa datatiedettä ja analyysitaitoja: https://www.hellenicshippingnews.com/singapore-maritime-foundation-partners-national-university-of-singapore-to-equip-maritime-workforce-with-applied-data-science-and-analytics-skills/

Työskentelyä vaativissa olosuhteissa merellä eikä nämä kuvat ole edes vaikeimpia paikkoja: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7230883711955660800

Video: täällä toimii Meriaura: https://www.linkedin.com/posts/meriaura_welcome-to-our-new-office-spacein-spring-activity-7230084774957117440-KNVq

Käytettyjen alusten kauppa käy kuumana: https://splash247.com/secondhand-dry-bulker-sales-on-track-to-smash-records/

Kiina puolestaan aikoo tukea romustusrahalla kauppalaivastonsa uusiutumista. Varsinkin kotimaan tonnistoa tuetaan kohti uusiutuvia polttoaineita. Vaatimukset täyttävistä aluksista saa 140 $ / romutettu bruttotonni. Tuki jatkuu vuoden 2028 loppuun. Kiina on viime vuosina kehittänyt kotimaan liikenteen sähköistymistä: https://splash247.com/china-offers-subsidies-to-local-owners-to-renew-their-fleets/

Kontti-, roro- ja ajoneuvokuljetukset:

Konttiraportti (Maersk) Euroopan markkinatilanteesta elokuussa: runkoreittien ja pääsatamien, ilmarahtien, tullauksen ja etämyynnin osalta:  https://www.hellenicshippingnews.com/maersk-europe-market-update-august-2024/

Neste- ja kaasukuljetukset:

Säiliöalusraportti (Affinity) raakaöljy- ja tuotesäiliöalukset: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/08/Affinity-Tanker-Weekly-16.08.2024-HSN.pdf

Säiliöalusraportti (Gibson) yleiskatsaus uudisrakennuksiin, raakaöljy- ja öljytuotemarkkinat, rahdit ja polttoaineet: https://www.gibsons.co.uk/report/the-cool-choice/

Säiliöalusraportti (Baltic Exchange) raakaöljy- ja tuotesäiliöalukset: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-market-update-trends-and-rate-fluctuations-across-sectors/

Kiina ja Saudi-Arabia olivat heinäkuussa venäläisen polttoaineen pääostajat. Kiinan, Saudi-Arabian ja Etelä-Korean ostot kasvoivat ja Intian pieneni kesäkuusta: https://www.hellenicshippingnews.com/china-saudi-arabia-top-buyers-of-russian-fuel-oil-in-july-lseg-data-shows/

Venäjä kieltää syyskuun alusta joulukuun loppuun ulottuvaksi ajaksi bensiinin viennin. Jo keväällä Venäjä kielsi bensiinin viennin mutta perui sen väliaikaisesti toukokuussa. Brasiliaan vietävän dieselin määrän odotetaan pysyvän samana: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-gasoline-exports-to-brazil-likely-to-slow-as-diesel-continues-to-flow/

USA:sta Eurooppaan tuotavan dieselin määrä oli ennätyskorkealla heinäkuussa ja sen odotetaan jatkuvan elokuussa. Syynä ovat tuotesäiliöalusten alhaiset rahtihinnat, Meksikonlahden dieselin hintakehitys ja rajoitetut arbitraasikauppamahdollisuudet USA:ssa: https://www.hellenicshippingnews.com/analysis-us-gulf-coast-diesel-flows-to-europe-hit-record-high-in-july-with-more-set-for-august/

Irtolasti- ja kappaletavarakuljetukset:

Irtolastialusraportti (Baltic Exchange) markkinoiden kehittymisestä capesize-, Panamax-, ultramax-/supramax- ja handysize-luokissa: https://www.hellenicshippingnews.com/from-capesize-peaks-to-handysize-flats-a-comprehensive-market-review/

Lastipurjealus Anemos aloitti neitsytmatkansa New Yorkiin. Alus on ensimmäinen kahdeksan aluksen sarjasta: https://shippingtelegraph.com/videos/towt-reports-maiden-voyage-of-first-of-eight-sail-cargo-vessels/

Eläinkuljetuksissa kuljetetaan kanoja, karjaa, sikoja, hanhia, lampaita ja lehmiä. Kuten muissakin kuljetuksissa, eläinkuljetuksissa tulee noudattaa kansainvälisiä määräyksiä eläinten turvallisuuden ja hyvinvoinnin takia. Artikkelissa esitellään 12 johtavaa eläinkuljetusvarustamoa: https://www.marineinsight.com/know-more/livestock-shipping-companies/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Norjalainen veneenrakentaja on luovuttanut Lofoottien matkustajaliikenteessä toimivalle varustamolle ensimmäisen täyssähköisen katamaraanialuksen. Alumiinisen aluksen propulsiojärjestelmän on toimittanut ABB ja alus kykenee kuljettamaan 75 matkustajaa 12 solmun nopeudella: https://shippingtelegraph.com/shipyard-news/maritime-partner-delivers-first-electric-passenger-catamaran/

Offshore ja merituulivoima:

Tanskalainen varustamo, joka on maailman suurin merituulivoiman asentaja ja ylläpitäjä, vastaanotti ensimmäisen uusista entistä suuremmista asennusaluksista. Varustamolla on kaikkiaan 11 eri kokoluokan alusta, kun sarjan viimeisetkin on toimitettu: https://maritime-executive.com/article/giant-wind-turbine-installation-vessel-delivered-to-cadeler

Väylät, kanavat ja sisävedet:

Uitto jatkuu ja on jopa lisääntymässä: https://yle.fi/a/74-20104813

Video: Varistaipaleen kanava – 1100 metriä, neljän sulun yhdistelmä, joissa nostokorkeus on 14 metriä, rakennettu 1911 – 13. Kanavalla on myös museo: https://www.linkedin.com/posts/elisamikkolainen_waterways-inlandwaterways-canals-ugcPost-7228696264467464192-WU80

Video: Väylävirasto ylläpitää Suomen sisävesikanavia: https://www.linkedin.com/posts/virpi-anttila-3a774112b_kuukaudenluku-kuukaudenluku-activity-7226583369667551233-XPX9

Video: mitä kaikkea voikaan sattua, jos ei muista tarkistaa siltojen alikulkukorkeutta: https://www.linkedin.com/posts/maritime-academy_maritimeindustry-shipping-marinetechnology-ugcPost-7230223313170509824-TaPn

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Artikkeli Suomen, Kanadan ja USA:n jäänmurtajasopimuksesta. Ilmastonmuutos on jo avannut Pohjoisen meritien Venäjän toimesta mutta se voi avata meritien myös kansainvälisillä vesillä ja uudet yrittäjät käyttävät mahdollisuutta hyväkseen. Suomalaisten kyky tuottaa kahdessa vuodessa jäänmurtaja auttaa usalaisia pääsemään samaan tuottavuuteen: https://www.linkedin.com/pulse/article-from-financial-times-today-rana-foroohar-new-alex-vicefield-5tv3f/

Satamat ja terminaalit:

Video: Shanghai on maailman suurin satama. Tunnusluvut ovat mittasuhteiltaan lähes käsittämättömät: https://www.linkedin.com/posts/mohamed-ashoush-392298b1_container-ports-cargo-activity-7229021556310466561-6jwm

Valencian satamasta Espanjasta on viety tämän vuoden 6 ensimmäisen kuukauden aikana ruokasuolaa pääasiassa USA:han (8´384 tonnia), Saudi-Arabiaan (1´152 tonnia) ja Suomeen (897 tonnia). Näiden jälkeen tulee joukko muita maita. Sataman ruokasuolan vienti on kasvanut 73 % alkuvuoden 2023 (10´787 tonnia) tämän vuoden ensimmäiseen kuuteen kuukauteen (18´729 tonnia) verrattuna: https://www.hellenicshippingnews.com/the-common-salt-exported-by-the-port-of-valencia-goes-to-the-united-states-saudi-arabia-and-finland/

Argentiinan viljanvientisatamien liikenne on normalisoitumassa sen jälkeen, kun hallitus määräsi työntekijäjärjestöt keskeyttämään lakkonsa 15 päiväksi. Toinen työntekijäjärjestö on ilmoittanut noudattavansa määräystä: https://gcaptain.com/argentina-grain-ports-normalizing-after-strike-suspension/

Takamaakuljetukset ja logistiikka:

Kahden Kanadan rautatieyhtiön työntekijät aloittavat 72 tunnin lakon torstaista lähtien työehtosopimusneuvotteluiden katkettua. Rautatieyhtiöt aloittavat torstaina samaan aikaan työsulun. Työehtosopimukset umpeutuivat jo vuoden 2023 lopussa ja neuvottelut ovat jatkuneet siitä lähtien. Kummankin yhtiön USA:ssa toimivat junat jatkavat toimintaansa: https://splash247.com/canadian-rail-strike-set-for-thursday/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Varustamojen keskittyessä nostamaan tehokkuutta, käyttämään vaihtoehtoisia polttoaineita ja edistämään hiilineutraaliutta sanovat laivansuunnittelijat, ettei kasvaviin haasteisiin ole yhtä ratkaisua. Suunnittelun tulee kyetä vastaamaan teknologioiden nopeaan vanhenemiseen ja säädösten muuttumiseen niiden kehittyessä ja vastatessa yleisiin odotuksiin: https://maritime-executive.com/magazine/naval-architecture-the-decarbonization-challenge

Automaatio, autonomia, tekoäly – ihmisen korvaaja vai ihmistyön tukija? Marko Rahikaisen mukaan kyse on nimenomaan ihmisen työn tukemisesta teknologian ja sääntöjen monimutkaistuvassa maailmassa: https://www.linkedin.com/posts/rahikainen-marko_synergy-of-human-expertise-and-digital-innovation-activity-7226839498603524096-aIKR

Saudi-Arabia on tilannut espanjalaiselta telakalta ensimmäisen avomerikelpoisen tutkimusaluksensa, jonka on määrä valmistua vuonna 2026: https://www.maritime-executive.com/article/saudi-arabia-orders-its-first-deep-sea-capable-research-vessel

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Saksalainen yritys tarjoaa merenkululle laskentamallin FuelEU Maritime -päästökaupan hallintaan: https://www.hellenicshippingnews.com/oceanscore-models-price-scenario-for-fueleu-pooling-as-alternative-to-penalties/

Luokituslaitoksen ja säiliöalusvarustamon yhteishankkeessa selvitettiin jälkiasennetun CO₂:n talteenoton ja varastointijärjestelmän kannattavuutta Suezmax-luokan aluksissa. Selvitys paljasti monimutkaisia riippuvuussuhteita ja tuotti tuloksena arvokkaita näkemyksiä: https://www.hellenicshippingnews.com/on-board-carbon-capture-and-storage-equipment-feasibility-study/

Polttoaineiden hintakehitys neljässä keskeisessä tankkauspisteessä: Rotterdamissa, Singaporessa, Fujairah´ssa ja Houstonissa: https://www.hellenicshippingnews.com/bunker-price-trends-in-the-worlds-four-largest-hubs/

Kalifornialaisessa Shell´n Los Angelesin öljyterminaalissa säiliöaluksiin asennetaan korsteeniin päästöjä itseensä sitova ”hattu” niiden satamassaoloajaksi. Se mahdollistaa, että alukset käyttävät omia koneita satamassaoloajan: https://maritime-executive.com/article/tankers-to-use-funnel-caps-to-filter-emissions-at-shell-s-la-terminal

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Oikea tapa käyttää luotsiportaita ei olekaan niin yksinkertaista kuin luulisi: https://www.linkedin.com/posts/arie-palmers-51090a66_weeklyladdermisery-dangerousladders-activity-7230856666865377280-2va7

EU ja hallitukset, YK ja IMO, lippuvaltiot, pakotteet:

Euroopan rahtilaskun odotetaan kasvavan sitä mukaa, kun EU ETS tulee voimaan. Samalla aluskanta nuortuu. Artikkelissa käydään läpi aluskäyntijakauma Euroopassa vuonna 2023, josta 30 % oli irtolastialuksia. Tarkemmin tarkastellaan juuri irtolastialusten jakaumaa, määrän ja ikäjakauman muutosta sekä polttoainekustannusten (polttoaine + päästömaksu) kasvua:  https://www.hellenicshippingnews.com/europes-freight-bills-to-go-up-as-younger-fleet-trades-in-the-region/

Ruotsi kieltää Tanskan vanavedessä avoimen kierron pakokaasupesurien pesuvesien päästön aluevesillään, joka tarkoittaa 12 mailin sisällä Ruotsin rannikosta. Laki tulee voimaan tammikuun alusta ensi vuonna ja vuoden 2029 alusta päästökielto koskee kaiken tyyppisten pesurien päästöjä: https://www.hellenicshippingnews.com/sweden-introduces-phased-ban-on-all-scrubber-discharges/

Turkki aloittaa öljynetsinnän Somalian aluevesillä vahvistaakseen energiaturvallisuuttaan ja vaikutusvaltaansa Afrikassa. Asian on vahvistanut Somalian öljyministeri. Turkki on jo aiemmin lähettänyt alueelle sota-aluksen Somalian tueksi. Somalian puolustusministeri muuten puhuu sujuvasti turkkia ja on valmistunut Ankaran yliopistosta. Turkilla on jalansijaa ympäri Afrikkaa jo ennestään: https://gcaptain.com/turkey-to-begin-offshore-oil-exploration-off-somalia/

Huolimatta lännen pakotteista, Venäjä painaa eteenpäin Arctic LNG 2 -hankkeensa kanssa Jäämerellä. Toinen tuotantolinja on tullut perille hinaajien vetämänä kolmen viikon merimatkan jälkeen sen lähdettyä Muurmanskista. Edellisen linjan käynnistys kesti neljä kuukautta, jolloin se ehtisi aloittaa vielä tämän vuoden puolella mutta arviot aloituksesta ovat kuitenkin vasta ensi kesässä: https://gcaptain.com/novatek-set-to-dock-second-lng-unit-at-sanctioned-arctic-plant/

Maailmankauppa ja politiikka:

Aasian markkinatilannetta hallitsevat tulevalla viikolla keskuspankkien päätökset: https://www.hellenicshippingnews.com/asia-week-ahead-central-bank-decisions-set-to-dominate/

USA:n talous hyrrää ja markkinoiden odotukset keskuspankin koronlaskulle ovat maltilliset. Neljännesprosentin lasku riittää inflaation hellittäessä: https://www.hellenicshippingnews.com/with-us-economy-humming-a-quarter-point-will-do/

UK:n talous on kehittynyt odotettua paremmin alkuvuonna mutta loppuvuodeksi odotetaan maltillisempaa kehitystä: https://www.hellenicshippingnews.com/uk-growth-stalls-in-june-after-strong-first-half-of-the-year/

Aasian markkinaraportti (Star Asia): Kiinan talous hallitsee maailmankaupan kulkua. Elvytys on voimakasta pitkästä matalasuhdanteesta selviämiseksi. Raportissa käydään läpi irtolastialus-, säiliöalus-, konttialus-, romutus-, polttoaine- ja raaka-ainemarkkinat: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/08/Market-report-Week-33.pdf

Kullan hinta maailman markkinoilla on ylittänyt 2´500 $ rajan unssilta (80 $ / gramma). Hinnan nousu johtuu USA:n kotitalouksien ostovoimasta ja keskuspankin korkopolitiikasta viimeisen vuoden aikana: https://www.hellenicshippingnews.com/gold-tops-2500-for-the-first-time/

Kiina rajoittaa palonestoaineena ja auronkosähköpaneleissa käytettävän antimonin valmistusta ja vientiä vaatien siltä vientiluvat. Syynä ovat kaksikäyttömahdollisuudet sotilaallisiin tarkoituksiin, kuten infrapunaohjuksiin, ydinaseisiin, yönäkölaitteisiin sekä ammusten ja tankkien kovetusaineena. Viime vuonna vastaavat rajoitteet määrättiin galliumille ja germaniumille: https://www.hellenicshippingnews.com/what-is-antimony-and-why-is-china-curbing-its-exports/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset, onnettomuustutkinta:

Merenkulku kehittyy ja parannuksia tulee turvallisuudessa, tehokkuudessa, miehistön hyvinvoinnissa ja ekologisessa taloudenpidossa. Tarkastukset tuovat luotettavan mekanismin ylläpitämään normitasoa sekä tukemaan ennakoivia ja riskejä alentavia toimenpiteitä. Artikkelissa käsitellään kuivien irtolastien ja kappaletavaran kuljetukseen tarkoitettuja aluksia satamavaltiotarkastuksissa, onnettomuusherkkyydessä ja riskienhallinnassa: https://www.hellenicshippingnews.com/enhancing-dry-bulk-vessel-performance-through-regular-inspections/

Video: kreikkalaispäällikkö sai rikossyytteen ja vangittiin sekä alus pysäytettiin tutkimusten ajaksi, kun päällikkö ajoi laituriin perä edellä ja aloitti myrskytuulessa lastauksen. Ramppi ei kyennyt estämään aluksen kallistelua ja päällikkö joutui lähtemään kesken lastauksen: https://www.maritime-executive.com/article/video-greek-ferry-captain-faces-charges-over-risky-boarding

Irlannin tulli on takavarikoinut Dublinin satamassa arviolta 10,5 miljoonan € arvoisen kokaiinilastin. Huume-erän paino oli 150 kg ja se löydettiin rahtikontista. Hieman aiemmin Irlannin tulli takavarikoi Rosslare Europort´n satamassa 783 kg kannabista ja 70 kg kannabishartsia, joiden arvoksi arvioitiin n. 16 miljoonaa €. Samassa satamassa paria päivää aiemmin takavarikoitiin 104 kg kokaiinia arvoltaan n. 7,2 miljoonaa €: https://shippingtelegraph.com/port-news/cocaine-worth-over-e10m-seized-at-dublin-port-after-joint-operation/

Ympäristö:

Öljypäästö, joka on jäljitetty Venezuelan El Palito -jalostamoon, on saastuttanut maan pohjoisrannikon Golfe Trieste -lahden rantavedet ja luonnonsuojelualueen. Päästö on laajuudeltaan n. 225 km²: https://gcaptain.com/oil-spill-reported-off-venezuelas-caribbean-coast/

Onnettomuudet, romutus:

Romutusraportti (Bestoasis) yleiskatsaus, neljä johtavaa romustusmaata, polttoainehinnat ja romutettavat alukset: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/08/Weekly-Ship-Recycling-Report-10-August-16-August-2024_compressed.pdf

Konttialus menetti 99 konttia Hyväntoivonniemen myrskyissä. Maltan lipun alla purjehtiva 13´000 TEU:n konttialus hakee suojapaikkaa Ngquran satamasta, ainoasta, johon se syväydellään pääsee. Etelä-Afrikan viranomaiset ovat antaneet merivaroituksen ajelehtivista konteista. Kuukausi sitten toinen saman varustamon konttialus menetti 44 konttia samoilla vesillä: https://www.seatrade-maritime.com/containers/cma-cgm-ship-loses-99-containers-storms-south-africa

Kriisit ja merirosvous:

Eritrean rannikolla aseistetut miehet ovat hyökänneet kohti kauppa-alusta. Mikään ryhmä ei ole kuitenkaan ilmoittautunut teon tekijäksi ja viranomaiset tutkivat tapausta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/armed-men-approach-merchant-vessel-near-eritreas-massawa-port-in-red-sea/

Kiinan ja Filippiinien välinen sopimus erimielisyyksien ja konfliktien laajenemisen estämiseksi uhkaa kariutua sopimuksen tulkintaerimielisyyksien vuoksi:  https://maritime-executive.com/article/after-run-in-with-pla-fighter-manila-s-s-china-sea-deal-may-be-reviewed

Historian havinaa:

Vuonna 1994 säiliöalus ja irtolastialus törmäsivät Bosporin salmessa sulkien sen useiksi päiviksi. Henkensä onnettomuudessa menetti 27 ihmistä, 9´000 tonnia bensiiniä pääsi vesistöön ja 20´000 tonnia paloi neljän päivän aikana. Irtolastialus paloi kokonaan ja säiliöalus romutettiin Intiassa: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7230611976098316288

Serbian hallitus on aloittanut saksalaisten 2. maailmansodan aikaisten Tonavan partioveneiden laajamittaisen pelastushankkeen. Hankkeessa nostetaan ja siirretään natsi-Saksan alukset, jotka upotettiin Tonavaan 2. maailmansodan loppuvaiheessa. Elokuussa 1944 saksalaisten perääntyessä puna-armeijan tieltä venäläiset katkaisivat 200 partio- ja tukialuksen pakotien ja laivueen komentaja määräsi alukset upotettaviksi. Alukset tulevat näkyviin matalalla vedellä ja niissä on ammuksia ja räjähdysaineita: https://maritime-executive.com/article/serbia-begins-raising-a-fleet-of-sunken-nazi-patrol-boats-from-danube

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Financial Times https://www.ft.com/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/