Mitä tarkoittaa termi?:
Hiili-intensiteetti: https://www.sitra.fi/tulevaisuussanasto/hiili-intensiteetti/
IACS (International Association of Classification Societies): https://en.wikipedia.org/wiki/International_Association_of_Classification_Societies
NEOT (North European Oil Trade): https://www.neot.fi/
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, tieto ja kyber:
Miksi kyberturvallisuus on tärkeää merenkululle ja mitä kyberturvallisuus on merenkulussa? Kyberturvallisuus suojaa digitaalisia järjestelmiä, verkostoja ja tietoa kyberhyökkäyksiltä, luvattomalta tunkeutumiselta ja tiedon korruptoitumiselta. Kyberturvallisuus käsittää laajan kirjon toimia, teknologiaa ja prosesseja, jotka on suunniteltu suojaamaan tiedon eheyttä, luottamuksellisuutta ja saatavuutta. Aluksella se tarkoittaa navigointia, viestintää ja lastinkäsittelyä sekä niitä tukevia maajärjestelmiä: https://www.hellenicshippingnews.com/the-importance-of-cybersecurity-in-maritime-operations-protecting-ships-and-data/
AIS-tiedon tarkkuus on keskeinen tekijä analysoitaessa alusten liikkeitä mm. polttoaineen kulutusta laskettaessa. Alusten liikkumiseen liittyviä tietoja tarvitaan koko ajan enemmän ja niillä on rahallista merkitystä: https://www.hellenicshippingnews.com/case-study-orbitmi-ensures-ais-data-quality-in-supplier-evaluation-project-with-maritime-data-for-new-orbit-platform/
Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Merenkulku kokee rajuja muutoksia pyrkiessään vähentämään ympäristövaikutustaan. Hiilijalanjäljen pienentäminen on tie kestävään merenkulkuun ja siinä merenkulkijoilla on keskeinen ja kriittinen rooli. Merenkulkualan tulee sitouttaa, tukea ja kouluttaa merenkulkijoita heidän tehtävissään siihen, miten vähennetään päästöjä sekä teknisesti että operatiivisesti: https://www.marineinsight.com/green-shipping/empowering-seafarers-in-the-era-of-maritime-decarbonization/
Miksi merenkulku on niin paljon ilmailua perässä henkilöstösuunnittelussaan: https://splash247.com/crew-planning-why-is-aviation-so-far-ahead-of-us/
VIRSEC on julkaissut uuden verkkokurssin, jossa se opastaa litium-ioni -akkujen turvallisuuteen aluksilla. Litium-ioni -akkuja käytetään puhelimista sähköautoihin ja niiden mukanaan tuomat riskit ovat lisääntyneet. Kurssi sisältää mm. akkujen toiminnan, huonon käsittelyn tunnistamisen ja estämisen, myrkyllisten ja räjähtävien kaasujen vaarat, kuumenemisen vaikutukset sekä akkuihin ja niiden kuljetukseen liittyvät säännöt ja määräykset: https://www.hellenicshippingnews.com/virsec-launches-pioneering-course-on-lithium-ion-battery-safety-on-ships/
Kontit, roro ja ajoneuvot:
Godby Shippingin ms Mistral rahdataan DFDS:lle. Alus on ollut espanjalaisrahtauksessa alkuvuoden: https://www.sjofartstidningen.se/dfds-chartrar-fran-godby-shipping/
Neste-, kaasu- ja kuiva irtolasti
Suomalainen NEOT (North European Oil Trade) jatkaa vuonna 2013 alkanutta sopimustaan ruotsalaisen Terntankin kuuden säiliöaluksen kanssa. Alukset operoivat NEOT:n Göteborgin terminaalista. NEOT oli myös ensimmäinen suomalaisyhtiö, joka käytti nestemäistä biokaasua käyttäviä aluksia: https://shippingtelegraph.com/decarbonisation/terntank-and-neot-extend-decarbonisation-journey-with-latest-charters/
Norjasta tuotavan öljyn korvaaminen muualta tuotavalla öljyllä lisäisi päästöjä 230 miljoonalla CO₂-tonnilla vuosina 2024 – 2040. Norjan öljynviennistä yli 90 % suuntautuu Eurooppaan. Silti Euroopassa kulutetusta öljystä vain 25 % ja kaasusta 45 % on Euroopassa tuotettua. Tutkimuksessa selvisi, että muualta tuodun öljyn hiili-intensiteetti on kolminkertainen Norjassa tuotettuun verrattuna ja kaasussa kuusinkertainen: https://www.hellenicshippingnews.com/replacing-norways-oil-and-gas-supplies-to-europe-with-imports-would-significantly-increase-emissions-between-2024-2040/
Tällä hetkellä on lähes tyhjiö erittäin suurten (VLOC >220´000 DWT) malminkuljetusalusten tuotannossa, joka saattaa johtaa rahtitason nousuun tulevina kuukausina. Kuljetettujen lastien määrässä on viime vuosina ollut tasainen 2,2 % kasvu. Uudisrakennukset on jo kohdistettu tiettyihin hankkeisiin. Vuonna 2021 alusten keski-ikä oli 6,5 vuotta ja tänä päivänä se on 9,3 vuotta: https://splash247.com/vacuum-of-vloc-deliveries-expected-to-prop-up-rates-for-dry-bulks-biggest-ships/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Alkuvuoden heikosta kysynnästä johtuen Viking Line on antanut tulosvaroituksen: https://www.sjofart.ax/nyheter/viking-varnar-for-lagre-vinst/
Viron suurin investointiyhtiö, joka oli jo aiemmin Tallinkin suurin omistaja, on nostanut omistusosuutensa 68 %:in. Samalla Tallink noteerataan pörssissä: https://www.sjofart.ax/nyheter/infortar-tankar-tallink-for-89-miljoner/
Tallink on asettanut uuden toimitusjohtajan ruotsalaiselle tytäryhtiölleen Tallink Silja AB:lle syyskuun alusta lukien. Edellinen toimitusjohtaja jää eläkkeelle: https://www.sjofartstidningen.se/hon-blir-ny-vd-for-tallink-silja/
Orient Express – sanaparilla on legendaarinen maine junamatkailussa eikä vähiten Agatha Christien romaanin vuoksi. Alun perin kyse ei ollut yhdestä junasta vaan aikataulutetusta palvelusta Pariisista Istanbuliin. Vuonna 2026 on tarkoitus tehdä uudestaan matka 1920 – 30 -lukujen vaunukopioilla. Loistovaunuja olisi 17 kappaletta: https://www.euronews.com/travel/2024/08/13/see-inside-the-new-orient-express-train-reimagined-by-an-agatha-christie-loving-architect
Offshore ja merituulivoima:
Hollantilaisyhtiöllä menee hyvin. Alkuvuoden tulosta kuvataan historiallisen korkeaksi. Erityisesti merituulivoima vauhdittaa tulosta: https://www.maritimejournal.com/industry-news/boskalis-posts-historically-high-results-for-h1-2024/1495833.article
Onko tässä syy Ørstedin vetäytymiseen e-metanolihankkeesta Ruotsissa: https://gcaptain.com/orsted-takes-500-million-hit-led-by-connecticut-wind-delay/
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Ruotsin Sjöfartsverket tekee uuden jäänmurtajahankinnan. Tarkoitus on rakentaa yksi uusi murtaja ei kahta johtuen viranomaisen tekemästä selvityksestä ja rahoituksesta. Aiempi hankintakierros ei tuottanut yhtään varteenotettavaa tarjousta: https://www.sjofartstidningen.se/bara-en-isbrytare-i-nya-upphandlingen/
Ruotsalainen tutkimusjäänmurtaja Oden on Luoteis-Grönlannissa tutkimushankkeen tukikohtana: https://www.sjofart.ax/nyheter/isbrytaren-oden-pa-plats-vid-gronland/
USA:n rannikkovartiosto ostaa vuonna 2012 rakennetun yksityisen jäänmurtaja Aiviq´n. Aluksen kotisatamaksi tulee Juneau. Alus tulee tarpeeseen kahden muun ollessa korjattavana / päivitettävänä: https://www.maritime-executive.com/article/u-s-coast-guard-closes-in-on-purchase-of-icebreaker-aiviq
Satamat ja terminaalit:
Dubailaisen, maailman 5. suurimman satamaoperaattorin tulos kasvoi 3,3 % alkuvuonna ja tavaraliikenne 6,1 %: https://gcaptain.com/dp-world-reports-modest-revenue-growth-despite-challenges/
Hampurin satamaoperaattori pääsi alkuvuonna positiiviseen tulokseen: https://www.hellenicshippingnews.com/hhla-increases-revenue-and-benefits-from-european-network-expansion/
Intian 12 suurimman sataman työntekijät ovat menossa elokuun lopulla lakkoon pitkäaikaisten palkkaneuvottelujen kariuduttua. Lakon kestoa ei ole määritelty: https://splash247.com/india-braces-for-indefinite-nationwide-port-strikes/
USA:n itärannikon ja Meksikonlahden satamien työntekijät ovat menossa lakkoon seitsemän viikon kuluttua. Lakkoa edeltävä lausuntojen anto on alkanut, vaikka työntekijä- ja työnantajaosapuolet sopivat, ettei niin tehdä: https://www.maritime-executive.com/article/concern-grows-for-u-s-dock-strike-as-usmx-and-ila-make-opposing-statements
Australian suurimman konttisataman luotsiveneen kuljettajat ja VTS operaattorit menevät lakkoon 48 tunniksi. Se pysäyttää alusten liikkumisen sataman alueella: https://www.maritime-executive.com/article/australia-s-fremantle-port-will-be-paralyzed-by-strike-next-week
Takamaakuljetukset ja logistiikka:
Miksi kaasua edelleen virtaa putkea pitkin Venäjältä Ukrainan kautta EU:hun Itävaltaan, Unkariin ja Slovakiaan. Euroopan käyttämästä kaasusta 3 % tulee Ukrainan kautta, kun se vielä viime vuonna oli 15 %. Lisäksi venäläistä kaasua tulee jonkun muun kolmannen maan kautta Eurooppaan. EU on lykännyt useasti pakotteiden ulottamista LNG:hen varsinkin Unkarin vastustuksen vuoksi. Toisaalta venäläisen kaasun hinta oli edullisempi kuin Norjan ja USA:n: https://www.euronews.com/2024/08/15/why-is-europe-still-getting-gas-from-russia
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Meyerin Papenburgin telakka on vaikeuksissa ellei osavaltio ja Saksan valtio tule apuun. Apu voi edellyttää jopa haltuunottoa, josta on käyty neuvotteluja. Telakan palkanmaksun takaraja on syyskuun 15. päivä, jotta se välttää konkurssimenettelyn vaikka sillä on hyvä tilauskirja. Jotta kulut ja uusien tilausten kustannukset saadaan katettua, tarvitsee perheyhtiö vuoden 2027 loppuun mennessä 2,7 miljardia € tukea: https://splash247.com/meyer-werft-looks-for-government-lifeline/
Yksityinen kiinalaistelakka ilmoittaa alkuvuoden tulokseksi 536 miljoonaa $ ja tilauskirjan arvoksi 20 miljardia $. Telakka luovutti 35 alusta kaikkiaan 63:sta tälle vuodelle suunnitellusta. Uusia tilauksia se sai alkuvuonna 79, joiden arvo on 8,5 miljardia $: https://www.seatrade-maritime.com/shipyards/yangzijiang-shipbuilding-orderbook-hits-20-billion
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
FuelEU Maritime -säännösten noudattamatta jättäminen ja sakkojen maksaminen ei ole pitkän päälle kannattavaa liiketoimintaa. Vaatimusten nousun nopea aikataulu nostaa sakkojen taloudellisen vaikutuksen nopeasti korkeaksi: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability-green-technology/doing-nothing-and-paying-fueleu-penalties-should-not-be-option
Maersk on ilmoittautunut mukaan ydinvoimankäyttö konttialuksissa -tutkimukseen, jossa selvitetään seuraavan sukupolven ydinvoiman turvallisuus- ja sääntövaatimuksia, yhdessä Lloyd´s Registerin ja Core Power´n kanssa. Myös muut konttivarustamot ovat olleet kiinnostuneita. Brittiläinen Core Power on julkaissut konseptisuunnitelman 2´800 TEU:n konttialuksesta, joka käyttää sulasuolareaktoria: https://splash247.com/maersk-comes-onboard-nuclear-propulsion-project/
Punaisen meren kriisi lisää alusten polttoaineen kulutusta 500´000 barrelin verran päivässä. Se johtuu matkan pidentymisestä Aasiasta Eurooppaan ja USA:han 2 – 3´000 maililla. Pelkästään säiliöalusten osuus on 200´000 barrelia päivässä, joka lisää niiden päästöjä 4,5 % vuodessa: https://www.maritime-executive.com/article/trafigura-red-sea-diversions-increase-fuel-burn-by-500-000-barrels-a-day
Viking Line ryhtyy käyttämään nesteytettyä biokaasua Turku – Tukholma -linjalla. Kaksi linjalla olevaa alusta ajavat elokuun 29. ja syyskuun 4. välisen viikon pelkästään biokaasulla, jonka odotetaan vähentävän CO₂-päästöjä 90 % LNG:hen verrattuna: https://shippingtelegraph.com/environment-news/viking-line-on-baltic-sea-with-lbg-biogas-ships-can-90-lower-emissions/
Tanskalainen Ørsted vetäytyy Pohjois-Ruotsiin Örnsköldvikiin rakennettavasta e-metanolilaitoshankkeesta syyttäen huonoa markkinoiden kehitystä ja vaikeuksia pitkänajan käyttösopimuksissa. Ørsted hankki täyden omistuksen FlagshipONE-hankkeesta vuoden 2022 lopulla. Tuotantolaitoksen piti käynnistyä vuonna 2025 ja sen tuotannon piti olla 50´000 tonnia e-metanolia vuodessa: https://splash247.com/orsted-pulls-the-plug-on-european-e-methanol-project/
Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:
Ruotsalainen luotsimestari jää eläkkeelle luotsattuaan 27 vuoden aikana 6´780 alusta Göteborgiin: https://www.sjofartstidningen.se/masterlotsen-som-hanterat-6-780-fartyg/
Espanjalaisyhtiö, jonka dubailainen satamayhtiö osti viime vuonna, on ostanut pääosan egyptiläisestä laivameklariyhtiöstä. Egyptiläisyhtiö tarjoaa palveluja 15 egyptiläissatamassa ja sillä on kuusi toimistoa ympäri maata. Se tarjoaa lisäksi läpikulkupalveluja Suezin kanavassa: https://splash247.com/noatum-acquires-egyptian-ship-agency/
EU ja hallitukset, YK ja IMO, lippuvaltiot, pakotteet:
USA on määrännyt uusia pakotteita merenkulun toimijoille, joilla on yhteyksiä huthien ja hizbollah´n kauppaverkostoihin. Pakotteet kohdistuvat useisiin yhtiöihin, henkilöihin ja aluksiin, joita syytetään iranilaisten tuotteiden laivauksista Jemeniin ja Yhdistyneisiin Arabiemiraatteihin huthien taloudellisen avustajan puolesta ja hizbollah´n LPG-laivausten avustamisesta: https://splash247.com/us-targets-houthi-and-hezbollah-linked-shipping-network/
Tyynen meren saarivaltiot teettivät tutkimuksen IMO:n päästövaatimusten vaikutuksesta keskipitkällä aikavälillä. Artikkeli käsittelee käytännössä taloudellisia vaikutuksia ottamatta huomioon ilmastonmuutoksen mukanaan tuoman merenpinnan nousun aiheuttamia vaikutuksia: https://www.hellenicshippingnews.com/potential-impact-of-imo-mid-term-measures-pacific-island-country-case-studies/
Venäjän toimet vahvistaa säiliöalusten varjolaivastoa alkuvuonna ovat auttaneet sitä kumoamaan lännen asettamien pakotteiden vaikutuksia. Alkuvuonna n. 74 alusta lastasi venäläistä raakaöljyä: https://gcaptain.com/russias-bigger-shadow-fleet-helps-beat-oil-sanctions/
Toinenkin pakotteiden alaisessa LNG-terminaalissa lastannut säiliöalus on lähtenyt kohti länttä. harmaan laivaston alusta on seurattu satelliittikuvien avulla mutta sen päämäärästä on vain arvailuja. AIS-tiedoissa lukee ”for orders” eikä syväyttä ole ilmoitettu. AIS saattaa mennä pois päältä aluksen lähestyessä määränpäätään. Venäjä on siirtänyt öljynkuljetuksen menettelytapoja nyt myös LNG-kuljetuksiin eikä ostajista lienee pulaa: https://gcaptain.com/second-dark-fleet-lng-carrier-departs-sanctioned-arctic-lng-2-terminal/
Maailmankauppa ja politiikka:
Uudet talouden heikkenevät näkymät eivät anna Kiinalle hengähdystaukoa. Kiinan 19 biljoonan $ talous ei onnistunutkaan pandemian jälkeisessä taloutensa elvyttämisessä. Pankkien antolainaus putosi alimmilleen 15 vuoteen, vienti hidastui ja tehtaat hiljenivät heikon kotimaisen kysynnän vuoksi: https://www.hellenicshippingnews.com/no-respite-for-chinese-officials-as-economy-shows-new-signs-of-weakness/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset, onnettomuustutkinta:
Kaksi USA:n republikaaniedustajaa on esitellyt lakiehdotuksen, jolla muutettaisiin 170 vuotta vanhaa lakia, jossa varustamon vastuuta rajoitetaan vahinkotapauksissa. Ulkomaisten lippujen alla purjehtivien alusten vastuu nousisi 10-kertaiseksi aluksen ja sen lastin arvoon nähden pois lukien kulut. Lakia sovellettaisiin takautuvasti tänä vuonna sattuneisiin tapauksiin: https://gcaptain.com/new-bill-seeks-to-hold-foreign-shipowners-accountable-for-maritime-accidents/
USA:n onnettomuustutkinnan mukaan vesitiiviin seinämän pettäminen sen ruostuessa puhki aiheutti hinaajan uppoamisen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/lack-of-watertight-integrity-causes-sinking-of-towing-vessel-in-atlantic-ocean-ntsb-says/
Valaanpyynnin vastustaja, joka pidätettiin Grönlannissa Japanin kansainvälisen pidätysmääräyksen johdosta, pysyy vangittuna syyskuun 5. päivään saakka. Tanska päättää luovutuksesta Japaniin: https://gcaptain.com/anti-whaling-activist-paul-watson-to-remain-detained-in-greenland/
Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:
Kansainvälinen luokituslaitosten liitto pyrkii parantamaan konttiturvallisuutta ohjeistamalla varustamoita. Konttikuljetukset vastaavat 80 % maailman tavarakuljetuksia. Määrä on noussut vuoden 1980 102 miljoonasta tonnista vuoden 2017 1,83 miljardiin tonniin. Mereen pudonneet kontit aiheuttavat taloudellisen menetyksen, vaarantavat meriturvallisuutta ja muodostavat ympäristöhaitan, mikäli ne sisältävät vaarallisia aineita: https://www.hellenicshippingnews.com/preventing-the-loss-of-seaborne-containers/
Ympäristö:
Sata vaarallista jätettä sisältävää konttia, jotka olivat matkalla Thaimaahan, palautetaan Eurooppaan laivaajalle jatkokäsittelyyn. Konttien uskotaan sisältävän 800 tonnia myrkyllistä tulipesäjätettä, joka on koottu suodattimista kierrätettäessä teräsromua: https://www.maritime-executive.com/article/environmentalists-successful-in-getting-toxic-cargo-returned-to-europe
Valtamerten roskautumisongelman puhdistamista kaupallistetaan: https://www.maritimejournal.com/environment/seawork-environment-partner-launches-member-scheme/1495810.article
Onnettomuudet, romutus:
Pelastuslaitos aloittaa öljynsiirron kaikkiaan kolmesta säiliöaluksesta, yhdestä kaatuneesta, yhdestä uponneesta ja yhdestä karille ajaneesta säiliöaluksesta, Manilan lahdella Filippiineillä: https://shippingtelegraph.com/environment-news/siphoning-of-sunken-motor-tanker-diesel-oil-to-begin-pcg/
Kriisit ja merirosvous:
Usalaismedia väittää Ukrainan olleen Nord Stream -kaasuputkien räjäytysten takana viitaten useisiin ukrainalaislähteisiin. Saksan ja Puolan tiedustelulähteet vuorostaan epäilevät ukrainalaisten osuutta sabotaasiin. Saksa julkaisi kuitenkin yhdestä ukrainalaisesta etsintäkuulutuksen mutta henkilö pääsi palaamaan Ukrainaan: https://www.euronews.com/my-europe/2024/08/15/ukraine-behind-nord-stream-pipeline-sabotage-reports-claim
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
The Motorship www.motorship.com
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/