Merenkulun uutisia 14.8.2024: mitä ovat miehityspalvelut, Kiina kalastaa, Kreikan satamainfra, Göteborgiin uusi logistiikkakeskus, konttisatamien operaattorit keskittyvät, yhteenlastauskeskus, kauppa se on, joka kannattaa sodassakin, autonomiasta, kasvihuonekaasujen päästömaksu, merenkulkua pelottaa Trumpin valinta, lastivarkaudet, romutus pause-tilassa, USA kokoaa voimaa Lähi-Itään, zhuānyuán.

Mitä tarkoittaa termi?:

Cross-docking: https://www.logistiikanmaailma.fi/logistiikan-toimijat/varastointi/varastonohjaus/yhteenlastauskeskukset/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Mitä ovat miehityspalvelut ja yhtiöt palveluiden takana? Palvelut keskittyvät muutamaan paikkaan Kyprokselle, Maltalle, Hong Kongiin, Intiaan, Filippiineille ja Singaporeen: https://www.marineinsight.com/maritime-law/ship-crewing-services-and-crew-management/

Podcast: Saudi-Arabian uusin lähimerenkulkuvarustamo aikoo lisätä alueellista liikennettä ja kaupan kasvua. Haastattelussa käydään läpi laivaston laajentaminen ja uudisrakennussuunnitelmat, merenkulun suuntaukset, alussuunnittelu ja polttoainelähteet, Punaisen meren kriisin vaikutukset lähimerenkulkuun alueella, konttikuljetusten tehokkuuden parantaminen, verkoston laajentaminen sekä Intian ja Lähi-Idän kaupan kasvattaminen: https://www.seatrade-maritime.com/containers/podcast-building-new-regional-shipping-player-folk-maritime-ceo-poul-hestbaek

Neste-, kaasu- ja kuiva irtolasti

Säiliöalusmarkkinat eivät ole muuttuneet huolimatta jännitteiden kasvusta Lähi-Idässä. Kuljetukset välttävät Punaista merta eikä raakaöljyn hintakaan ole reagoinut siihen: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-markets-shrug-off-escalating-middle-east-tensions/

Kalastus:

Kiinalaisyritys on sopinut Argentiinan kanssa kahden kalastusaluksen käyttämisestä Argentiinan vesillä. Alukset ovat Argentiinan lipun alla ja niiden varustamona toimii argentiinalainen bulvaaniyhtiö. Tämä siitä huolimatta, että se on Argentiinan lain vastaista. Vastaavia tapauksia on lisääntyvässä määrin muuallakin ja se kertoo Kiinan vaikutusvallan kasvusta valtamerikalastuksessa. Maalla on yli 6´000 valtamerikelpoista kalastusalusta, joista lähes 250 on ”liputettu” rannikkovaltioihin. Kalastustuotteiden ostajina ovat länsimaat: https://www.maritime-executive.com/editorials/taking-over-from-the-inside-china-s-growing-reach-into-local-waters

Offshore ja merituulivoima:

Puola julkistaa 5,4 miljardin $ lainajärjestelyn merituulivoimahankkeiden rahoittamiseksi: https://splash247.com/poland-launches-5-4bn-loan-scheme-for-offshore-wind-funding/

Kiinassa on laskettu vesille maailman ensimmäinen kaksiroottorinen kelluva merituulivoimala, joka on samalla maailman suurin ja voimakkain lajissaan. Kumpikin roottori tuottaa 8,3 MW, yhteensä 16,6 MW sähköä. Voimalaitos hinataan paikalleen kiinalaiselle merituulivoimakentälle tällä viikolla: https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-first-dual-rotor-floating-wind-power-platform-launched-in-chinas-yangjiang/

Väylät, kanavat ja sisävedet:

Kreikkalaiset alusten päälliköt ovat nostaneet esille maan satamien puutteellisen infrastruktuurin, joka tekee niistä vaarallisia. Mm. satama-altaiden mataloituminen, laiturien mureneminen, majakoiden ja muiden turvalaitteiden pikaisen uusimisen tarve, ankkurointialueiden määrittelemättömyys sekä risteilymatkustajien tilat. Osa puutteista olisi helppo ja halpaa korjata mutta hallinto ei ole varannut infrastruktuurin ylläpitoon varoja: https://www.seatrade-maritime.com/ports/greek-ports-alarm-broken-lighthouses-crumbling-piers

Satamat ja terminaalit:

Göteborgin sataman viereen rakennetaan uutta logistiikkakeskusta: https://www.hellenicshippingnews.com/the-port-of-gothenburg-and-castellum-to-develop-the-first-45000-sqm-in-new-joint-venture-logistics-park/

Konttisatamien seitsemän suurinta satamaoperaattoria 21:stä käsittelevät jo 40 %:n osuuden maailman konttisatamien läpikulusta. Terminaalioperaattorien pääomakulut nousivat 5,5 miljardiin $:in vuonna 2023. Laskennassa mukana olevista 21 operaattorista yhtä lukuunottamatta kaikki ovat sitoutuneet 0-päästötavoitteeseen: https://www.hellenicshippingnews.com/leading-group-of-seven-major-operators-accounted-for-over-40-of-global-port-handling-in-2023-drewry/

Ningbon konttiterminaali on aloittanut satamatyöt 60-tuntisen pysähdyksen jälkeen. Pysähdys johtui konttialuksessa sattuneesta räjähdyksestä: https://www.hellenicshippingnews.com/ningbo-port-resumes-operations-container-xchange-advises-on-managing-impact-for-future-transits/

USA:n itärannikon ja Meksikonlahden satamia uhkaava lakko on seuraava merenkulun pullonkaula. Viikon katkos aiheuttaisi 4 – 6 viikon toipumisajan: https://splash247.com/american-port-strike-looms-as-shippings-next-major-chokepoint/ 

Takamaakuljetukset ja logistiikka:

Mitä ovat yhteenlastauskeskukset ja miten ne toimivat: https://www.hellenicshippingnews.com/understanding-cross-docking-a-comprehensive-guide/

Taisteluista huolimatta venäläinen kaasu virtaa putkea pitkin läpi Ukrainan Slovakiaan ja muualle Eurooppaan. Kaikkein riippuvaisin venäläisestä kaasusta on Itävalta: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-gas-flows-to-europe-despite-fighting/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

USA:n laivasto kohtaa pahimman laivanrakennusongelmansa 25 vuoteen juuri, kun kriisi on päällä Lähi-Idässä ja Etelä-Kiinan merellä. Ongelmat juontavat juurensa työntekijäpulaan, kohonneisiin kustannuksiin ja jatkuviin muutoksiin suunnittelussa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/u-s-navy-faces-worst-shipbuilding-struggles-in-25-years-due-to-labor-shortages-rising-costs/

Disney varmistaa Papenburgin telakan työllisyyden tilaamalla siltä neljä risteilijää. Alusten toimitus on vuosina 2027 – 2031: https://www.maritime-executive.com/article/disney-inks-largest-ever-order-for-meyer-to-build-four-cruise-ships-by-2031

Kuuluisan brittitelakkayhtiön vaikeudet jatkuvat. Yhtiö ei saa valmiiksi viime vuoden raporttiaan talousvaikeuksista johtuen mutta työt telakoilla jatkuvat: https://www.hellenicshippingnews.com/titanic-shipbuilder-harland-wolff-warns-about-future-prospects/

Marko Rahikaisen ja Kalevi Tervon keskustelua alusten automaatiosta: https://www.linkedin.com/posts/kalevitervo_the-need-and-consequences-of-new-and-emerging-activity-7229099175404085248-E2eN

Sinikka Hartosen ja Markus Mannevaaran keskustelua merenkulun kommunikointiyhteyksien tarpeista satelliittiyhtiölle: https://www.linkedin.com/feed/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

LNG:n käyttö merenkulun polttoaineena kasvaa. Yhtenä suurimpana kysymyksenä LNG:n varastoinnissa aluksilla nousee esiin LNG:n luonnollinen taipumus lämmetessään kaasuuntua. Se tulee hallita, jotta paine polttoainetankissa ei nouse vaaralliseksi ja toisaalta sen uudelleen jäähdyttäminen nesteeksi vaatii energiaa. LNG:n suora päästäminen ilmakehään aiheuttaa metaanipäästön, joka on CO₂:ta pahempi kasvihuonekaasu: https://www.hellenicshippingnews.com/a-fueleu-maritime-controversial-the-rising-tide-of-lng-and-the-complexities-of-boil-off-gas-management/

Sähköistyminen ja öljynkulutus eivät ole toisiaan poissulkevia energiamuotoja. Öljyä ja öljytuotteita tarvitaan myös muussakin kuin energiantuotannossa: https://www.hellenicshippingnews.com/the-energy-mix-is-not-a-zero-sum-game-oil-and-the-electricity-grid/

EU ja hallitukset, YK ja IMO, lippuvaltiot, pakotteet:

Merenkulkuala tukee Bahaman ja Liberian uutta ehdotusta IMO:lle, jossa ehdotetaan vuosittaista kasvihuonekaasupäästömaksua. Maailman varustamoliiton ICS:n mukaan IMO:n tavoitteet vuosille 2030, 2040 ja 2050 ovat uskottavia vain, jos jäsenmaat ”juovat katkeran kalkin” ja hyväksyvät merenkulun päästömaksumekanismin vuonna 2025 ja ottavat sen maailmanlaajuisesti käyttöön vuonna 2027. Mekanismi tasoittaisi fossiilisen polttoaineen kustannusetua uusiutuviin nähden: https://splash247.com/shipping-gears-up-to-debate-carbon-levies/

USA:n ja EU:n pakotteet Venezuelaa kohtaan: https://www.hellenicshippingnews.com/insight-venezuela-sanctions-2/

UK:n palkat nousivat maltillisimmin, 5,4 %, kahteen vuoteen helpottaen inflaatiopaineita. Työttömyysaste oli 4,4 %. Luvut nostivat punnan arvoa dollariin nähden lukujen julkistamisen jälkeen: https://www.hellenicshippingnews.com/uk-pay-growth-drops-to-lowest-in-nearly-2-years-joblessness-falls/

MEPC82-kokouksen yksi esitys vaatii IMO:n tiedonkeräysjärjestelmän (DCS) ja CII-luokitusten avaamista julkisiksi: https://splash247.com/call-to-make-imo-dcs-public/

Maailmankauppa ja politiikka:

Raportti Xclusiv: rahtimarkkinakatsaus, hiili ja raakaöljy, Panaman kanava, rahtihintoja, uudisrakennusmarkkinat, käytettyjen kauppa, romutushinnat ja -kauppa, raaka-aine- ja polttoainekauppa: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/08/xclusiv-2024_08_12.pdf

Kansainvälinen varustamoliitto ICS varoittaa, että Trumpin valinta presidentiksi voisi johtaa maailmansotaan. Kauppasodat johtavat helposti aseelliseen konfliktiin: https://gcaptain.com/trump-could-lead-world-to-war-warns-london-based-shipping-chief/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset, onnettomuustutkinta:

Kiinan viranomaiset ovat myöntäneet, että kiinalainen roro-alus, vaikkakin ”vahingossa”, oli vastuussa Suomenlahdella sijaitsevan Suomen ja Viron välisen kaasuputken rikkoutumisesta. Kiina kehottaa kylmän sodan sanankääntein Suomen ja Viron viranomaisia tutkimaan asiaa ammattimaisesti, objektiivisesti ja yhteistyön merkeissä: https://gcaptain.com/china-calls-for-professional-probe-into-balticconnector-pipeline-incident/

Ja näin tapaus eteni: https://www.maritime-executive.com/article/china-acknowledges-that-boxship-caused-balticconnector-pipeline-breach

Italian poliisi ja tulli ovat takavarikoineet aseita ja kaksi taisteludronea kontista, joka oli matkalla Libyaan: https://www.maritime-executive.com/article/italians-seized-weapons-and-drones-smuggled-in-containers-going-to-libya

Thaimaan viranomaiset kiiruhtavat pysäyttämään n. 100 vaarallista jätettä sisältävän kontin tulon maahan. Kontit ovat lähteneet Albaniasta eri aluksilla ja yksi niistä sammutti AIS-lähettimensä lähestyessään Kapkaupunkia viime kuussa. Yhdenkään konteista ei ole ilmoitettu sisältävän vaarallisia aineita vaan ne on jäljitetty siihen erikoistuneen järjestön toimin: https://gcaptain.com/thailand-races-to-stop-toxic-waste-cargo-on-ships/

Sisäisessä valvontatilanteessa havaittiin aluksen kannella olevat ammoniakkisäiliöt lastatun 98 % täyttöasteeseen, kun lastauslämpötila oli – 22 ᵒC. Kuljetuksen aikaisen lämpötilan odotettiin olevan 20 ᵒC. Oikea täyttöaste olisi ollut 89,5 %. Kun tapausta selvitettiin, havaittiin, että käsikirjassa asia oli kerrottu ja kuvattu asianmukaisesti mutta miehistöä ei oltu perehdytetty. Mitä tästä opimme: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-deck-tank-overloaded/

Saksa on julkaissut etsintäkuulutuksen yhdestä niistä kolmesta ukrainalaissukeltajasta, joiden arvellaan olevan vastuussa Nord Stream -kaasuputkien räjäytyksistä Ruotsin ja Tanskan aluevesillä: https://gcaptain.com/report-germany-issues-arrest-warrant-in-nord-stream-probe/

Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:

Lastivarkaudet ovat yhtenä kolmen suurimman syyn listalla, joista vakuutusyhtiöt korvaavat vahinkoja. Vaikka konttisinetti ei olekaan määrätietoiselle varkaalle este, on sen merkitys varkauden tapahtumapaikan, menetelmän ja usein myös tekijän tunnistamisessa merkittävä:  https://www.hellenicshippingnews.com/tt-warns-container-seals-are-being-ignored-to-the-detriment-of-cargo-security/

Järjestöt, NATO:

Mielenterveysjärjestö vaatii viranomaisilta toimia sosiaalisen median väärän tiedon vaikutuksien huomioimiseksi intialaismerenkulkijoiden mielenterveydessä. Kaiken ikäiset intialaismerenkulkijat kärsivät esim. ikäryhmässä 25 – 35 vuotta tuntevat jäävänsä paitsi elämän tärkeistä tapahtumista ja 20 – 25 vuotiaiden ikäryhmässä kontaktien puute aiheuttaa epätoivoa: https://www.hellenicshippingnews.com/mental-health-support-solutions-urges-authorities-to-address-the-impact-of-social-media-misinformation-on-indian-seafarers-mental-health/

Ympäristöjärjestöt kritisoivat LNG-käyttöisten alusten hankintaa ja osoittaa juopan, joka vallitsee merenkulun ja vihreän eturyhmän välillä: https://www.seatrade-maritime.com/containers/greens-critical-shipowner-investments-lng-fuelled-vessels

Ympäristöjärjestö on aloittanut Hollannissa vastarinnan risteilyaluksia vastaan. Se on estänyt kahden aluksen lähdön Amsterdamiin johtavan kanavan sulusta: https://www.maritime-executive.com/article/dutch-environmental-protestors-block-amsterdam-arrival-of-cruise-ships

Merituulivoimaa vastustavat tahot järjestäytyvät USA:ssa tuulivoiman rakentamista vastaan: https://gcaptain.com/u-s-offshore-wind-opponents-seek-to-form-national-group-to-fight-projects/

Onnettomuudet, romutus:

Alusten romuttajat etsivät kuumeisesti tekijää, joka vapauttaisi paikalleen jumittuneen ”pause”-näppäimen. Lähi-Idän geopoliittinen tilanne ja Bangladeshin levottomuudet ovat pysäyttäneet romuteräksen kaupan tyystin hinnan pudotessa: https://www.hellenicshippingnews.com/gms-week-32-pause/

Ningbon konttiterminaali, jossa kontialuksella sattui peroksidia sisältäneen kontin räjähdys, on suljettu toistaiseksi. Se tulee aiemmista tiedoista poiketen vaikuttamaan merkittävästi tavaroiden toimitusketjuun:  https://gcaptain.com/explosion-at-ningbo-port-seen-impacting-supply-chains/

Kriisit ja merirosvous:

Kaksi säiliöalusta ilmoittavat olleensa huthien hyökkäyksen kohteena Punaisella merellä. Kumpaankaan alukseen ei osunut eikä miehistö kärsinyt fyysisiä vaurioita. Alukset jatkavat matkaansa määräsatamaansa: https://www.hellenicshippingnews.com/two-ships-report-blasts-in-the-red-sea-off-yemen-british-maritime-agencies-say/

USA lähettää ohjussukellusveneen Lähi-Itään varmistamaan Israelin puolustusta konfliktin varalta: https://www.marineinsight.com/shipping-news/u-s-deploys-guided-missile-submarine-to-middle-east-in-response-to-regional-threats/

USA on määrännyt Guamilta Lähi-Itään lähteneen lentotukialuksen lisäämään vauhtiaan Iranin tälle viikolle kaavaillun kostoiskun vuoksi: https://www.maritime-executive.com/article/carrier-uss-lincoln-ordered-to-speed-up-transit-to-mideast

Iranin vallankumouskaartin laivasto on saanut uusia risteilyohjuksia, joissa on räjähtävät taistelukärjet ja ne ovat vaikeasti havaittavia. Vain 10 % laivaston arsenaalista on julkaistu yleiseen tietoon: https://www.marineinsight.com/shipping-news/iranian-navy-gets-new-cruise-missiles-equipped-with-highly-explosive-undetectable-warheads/

Video: USA on harjoituksessa osoittanut, miten kauppa-alus halvalla ilmateitse upotetaan: https://gcaptain.com/u-s-air-force-conducts-latest-quicksink-exercise/

Historian havinaa:

Kiinalaisilla aluksilla on vieläkin poliittinen komissaari, konttivarustamon aluksilla hän on usein armeijan politrukin taustan omaava puolueen jäsen. Komissaari on vastuussa turva- ja henkilöstöasioista ja hän on teknisesti ottaen päälliköstä seuraava arvoasteikossa: https://www.maritime-executive.com/article/cosco-vessels-still-carry-a-chinese-communist-party-commissar-aboard

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/