Merenkulun uutisia 9.8.2024: merenkulkijoiden itsemurhat, geopolitiikan vaikutus merenkulkuun, mitä tapahtuisi Suezin auetessa kokonaan liikenteelle, raskasnosto-drone, Konecranesille konttinosturitilaus, Cargotecin tulos, potkurin päivitys kannattaa, Finnpilot uusii johtoaan, 25 $ laite huijaa AIS-paikkaa, IALA:sta valtioiden välinen järjestö, samaa alusta vastaan hyökätty 4 kertaa saman vuorokauden aikana.

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Merenkulkijat kohtaavat työssään henkisesti raskaita tilanteita, jotka johtuvat ennakoimattomista tapahtumista merellä. Sääolot, aikapaineet ja pitkät työajat sekä nykyaikana hiilineutraaliuden ja uusien säännösten tuomat vaatimukset lisäävät merenkulkijoiden stressitasoa. Merenkulkijoiden itsemurhamäärä on 2 – 3 kertaa korkeampi kuin muiden ammattien. Siksi asiaan tulee kiinnittää huomiota ja tehdä konkreettisia toimenpiteitä: https://splash247.com/strengthening-resilience-at-sea/

Tämän vuoden pestuumarkkinat lähestyvät: https://www.seatrade-maritime.com/event-news/momentum-builds-seatrade-maritime-crew-connect-global-2024

Podcast: geopolitiikan vaikutus merenkulkuun: https://www.seatrade-maritime.com/ship-operations/geopolitics-and-shipping-john-thompson-ambrey

Ruotsalainen Donsö-varustamo on tilannut viidennen uudisrakennuksensa Kiinasta täydentämään laivastoaan kaksipolttoainejärjestelmää käyttävällä säiliöaluksella: https://shippingtelegraph.com/tankers/donsotank-books-another-dual-fuel-tanker-at-wuhu-shipyard/

Kontit, roro ja ajoneuvot:

Tanskalaisvarustamon mukaan alkuvuoden aikana konttimarkkinat ovat kasvaneet 7 % ja odottaa kasvun hiljenevän 4 – 6 % välille koko vuoden osalta. Kasvua ovat ruokkineet Euroopan ja kehittyvien maiden voimakas kysyntä ja Kiinan vienti: https://www.hellenicshippingnews.com/maersk-expects-container-demand-growth-to-slow-raises-investment-forecast/

Konttikuljetukset pääreiteillä olivat ennätykselliset kesäkuussa: https://gcaptain.com/record-breaking-ocean-container-shipping-demand-from-china/

Vaikka Punaisen meren kriisin laukeaminen avaisi Suezin kanavan täysimääräisesti liikenteelle, ei se olisi mikään pikaratkaisu häiriöille ja kohoaville rahtikustannuksille, varoittaa konttiliikenteen asiantuntija. Haasteet jatkuisivat joka tapauksessa seuraavat 18 kuukautta. Euroopan satamat ruuhkautuisivat entistä pahemmin ennen kuin nopeutunut kierto saataisiin hallintaan:  https://www.hellenicshippingnews.com/even-suez-canal-restart-is-no-silver-bullet-for-container-shipping-turbulence-warns-lars-jensen/

Neste-, kaasu- ja kuiva irtolasti

Mosambik on kasvattanut irtolastivientiään viimeisen vuosikymmenen aikana. Vienti koostuu pääsääntöisesti hiilestä, malmista ja malmirikasteista: https://splash247.com/mozambique-emerges-on-the-dry-bulk-export-map/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Minne mennä, jos haluaa välttää ylikansoitetut turistikohteet Euroopassa? Artikkelissa käydään läpi useita kohteita, joista ei kuitenkaan yksikään ole Suomessa. Miksei: https://www.euronews.com/travel/2024/08/08/fairytale-castles-and-unspoiled-nature-where-should-you-go-to-escape-overtourism-in-europe

Offshore ja merituulivoima:

Perämeren Pooki-merituulivoimahankkeen pohjatutkimukset ovat käynnistyneet. Hankealue sijoittuu Hailuodon pohjoispuolelle: https://navigatormagazine.fi/uutiset/merituulivoiman-pohjatutkimukset-kaynnistyneet-peramerella/

Video: ensimmäistä kertaa raskasnosto-dronea on käytetty merituulivoimalan huoltotöissä. Drone siirtää nostettavan 70-kiloisen kohteen huoltoalukselta voimalan turbiinille n. neljässä minuutissa. Normaalitoimin operaatio kestäisi kuutisen tuntia mutta dronen kanssa se käy 10 – 15 kertaa nopeammin: https://www.maritime-executive.com/article/video-first-use-of-heavy-lift-drones-to-support-wind-farm-maintenance

Satamat ja terminaalit:

Raahen satama kehittyy: https://navigatormagazine.fi/uutiset/satamat-ja-logistiikka/raahen-satama-kehittyy/

Vuosaaren satamassa otettiin käyttöön ensimmäinen maasähköjärjestelmä, jonka käyttö voi vähentää alusten satama-aikaisia päästöjä 50 – 80 %:  https://navigatormagazine.fi/uutiset/satamat-ja-logistiikka/vuosaaren-satamassa-otettiin-kayttoon-ensimmainen-maasahkojarjestelma/

Suomalainen Konecranes toimittaa Barcelonan sataman konttiterminaaliin 14 uutta automaattinosturia. Sähköiset, raiteilla liikkuvat nosturit nostavat 25 % terminaalin kapasiteettia. Ensimmäinen nosturi on toiminnassa syyskuussa ja seitsemäs ensi vuoden alussa: https://www.seatrade-maritime.com/ports/hutchison-ports-terminal-barcelona-receives-14-automated-cranes

Terminaalioperaattori sijoittaa 300 miljoonaa $ Meksikon länsirannikolla sijaitsevan Manzanillon konttiterminaaliin kasvavan Kiinan liikenteen takia. Sijoitus nostaisi sataman kapasiteetin 1,4 miljoonasta TEU:sta 2 miljoonaan TEU:hun. Kiinan ja Meksikon välinen konttiliikenne on kasvanut viime vuodesta 28 %. USA aikoo asettaa lisätullit Meksikosta tuotaville tuotteille, jotka eivät ole meksikolaista alkuperää: https://splash247.com/extra-container-terminal-capacity-under-development-in-mexico-as-chinese-trade-surges/

Maailman suurin konttisatama on avannut uuden konttiterminaalin, joka nostaa sataman kokonaiskapasiteettia 2,6 miljoonalla TEU:lla. Sen etumatka seuraavaksi suurimpaan on 10 miljoonaa TEU:ta: https://splash247.com/worlds-largest-container-port-adds-an-extra-2-6m-teu-in-annual-capacity/

Kolme USA:n senaattoria ovat esitelleet raportin, jossa ehdotetaan vastatoimia Kiinan vaikutusvallan kasvulle USA:n ja USA:n liittolaisten satamissa: https://gcaptain.com/senators-introduce-bill-to-counter-chinese-maritime-threat/

Suomalaisen Cargotec´n tulos jatkui hyvänä vuoden alkupuoliskon ja yhtiön jakautuminen saatiin päätökseen: https://www.hellenicshippingnews.com/cargotecs-half-year-financial-report-january-june-2024-sixth-consecutive-quarter-with-good-results-demerger-completed/

Takamaakuljetukset ja logistiikka:

Kuka ymmärtää sodan logiikkaa? Venäjän kaasutoimitukset jatkuvat Ukrainan kautta huolimatta vihollisuuksista Sudzhan alueella, jossa kaasun pumppausasema sijaitsee. Maat eivät ole olleet yhteyksissä toisiinsa asian suhteen: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-gas-transit-route-to-europe-via-ukraine-is-functioning-minister-says/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Norjalaisyritys toimittaa korkean teknologian taavettijärjestelmän kuuteen Kanadan rannikkovartioston monitoimialukseen, optiona toimitus vielä 10 yksikköön: https://www.motorship.com/vessels-and-shipyards/vestdavit-lands-largest-ever-contract-for-canadian-coast-guard-vessels/1495683.article

Etelä-Korean telakoita uhkaavat elokuussa työntekijöiden lakot palkkaerimielisyyksien vuoksi. Telakoita on vaivannut työntekijäpula jo vuosia, jota on yritetty paikata ulkomaisella työvoimalla. Etelä-Korean telakat ovat panostaneet erikoistumiseen massatuotannon sijasta: https://www.hellenicshippingnews.com/s-korean-shipyards-labor-disruptions-ahead/

Potkurinlapojen päivitys toi Baltic Queenille 13 % polttoainesäästöt kuluneiden 9 kuukauden aikana: https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriliikenne-ja-varustamot/tallinkin-baltic-queenin-uudet-potkurinlavat-vahensivat-polttoaineen-kulutusta-13-prosenttia/

Uusin tutkimus potkurimelusta antaa mahdollisuuksia kehittää aluksen rakenteita: https://www.maritime-executive.com/article/new-research-gives-crews-insight-into-underwater-noise-in-real-time

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

X-Press Feeder on avannut linjaliikenteen Helsinkin, HaminaKotkaan ja Tallinnaan uudella metanolikäyttöisellä syöttöliikennealuksella: https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriliikenne-ja-varustamot/eco-maestro-ensimmainen-metanolikayttoinen-laiva-suomen-liikenteeseen/

Uusi keksintö, jossa pakokaasut ohjataan kulkemaan suolaveden läpi. Prosessissa kalkkikivi toimii katalysaattorina suolaveden kanssa ja muodostaa pakokaasun CO₂:sta bikarbonaattisuolaa. Samalla erotetaan myös pakokaasun rikkiyhdisteet. Prosessin luvataan olevan luonnon oma reagointitapa eikä se vahingoittaisi meriluontoa. Keksintö on kokeiluvaiheessa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/new-shipping-technology-captures-co2-from-cargo-ships-stores-it-in-the-ocean/

Suomen valtion omistama Gasum ja norjalaisyhtiö Equinor tekevät yhteistyötä nestemäisen biometaanin tankkausoperaatiossa Norjassa. Gasumin tavoitteena on tarjota 7 TWh uusiutuvaa kaasua asiakkaille vuosittain vuoteen 2027 mennessä: https://www.maritime-executive.com/article/gasum-and-equinor-collaborate-on-bio-lng-operations-for-osv

Luotsaus ja liikenteenohjaus, rahti- ja laivameklarit:

Luotsausyhtiö Finnpilotin johdossa tapahtuu muutoksia Sanna Sonnisen siirtyessä toisen työnantajan palvelukseen: https://navigatormagazine.fi/uutiset/nimitykset/muutoksia-ja-uusia-kasvoja-finnpilotin-johtoryhmaan/

EU ja hallitukset, YK ja IMO, lippuvaltiot, pakotteet:

Intian raakaöljyn tuonti on 40 %:sesti Venäjältä. Päivittäinen keskiarvo Intian Venäjän tuonnille on 1,6 miljoonaa barrelia, 1000 % nousu ajasta ennen Ukrainan sotaa. Punaisen meren kriisin vuoksi kuljetettu matka on kasvanut 10 %. Lähes kaikki öljy kuljetetaan Aframax- ja Suezmax-luokan aluksilla: https://www.hellenicshippingnews.com/india-now-depends-on-russia-for-40-of-its-crude-oil-imports/

Venäjän Arctic LNG 2 -terminaalissa lastannut LNG-säiliöalus on ilmestynyt Norjan rannikolle matkalla lounaaseen. AIS:n mukaan sen status on ”for orders”. Alus harhautti seuraajiaan 25 $ AIS-huijauslaitteella mutta se kyettiin satelliittiseurannalla paikallistamaan lastauksen aikana: https://gcaptain.com/shadow-fleet-lng-carrier-reemerges-off-norway-after-calling-at-sanctioned-arctic-lng-2/

Viisi merivakuuttajaa on vakuuttanut tänä vuonna 10 säiliöalusta, jotka ovat kuljettaneet öljyä Venäjältä Aasian markkinoille huolimatta G7 hintakatosta. Vakuutusyhtiöiden mukaan heidän saamansa todistukset lastista olivat epätarkkoja: https://www.hellenicshippingnews.com/western-insurers-provide-cover-for-russian-oil-despite-price-cap-concerns/

Ranskan LNG:n tuonti Venäjältä yli kaksinkertaistui tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla: https://www.hellenicshippingnews.com/what-about-sanctions-french-imports-of-russias-lng-surge/

Maailmankauppa ja politiikka:

Maailman ostopäällikköindeksi laski edelleen siirryttäessä vuoden toiselle puoliskolle. Indeksi on laskenut maaliskuusta 2022 lähtien lukuun ottamatta tämän vuoden huhti-toukokuuta. Laskuun ovat olleet syynä toimitusketjun häiriöt: https://www.hellenicshippingnews.com/global-trade-conditions-continue-to-deteriorate-in-july/

Kiinalaiset vientiyritykset pitävät kiinni dollareista vaikka yuanin arvo on noussut. Vientiyritykset vaihtavat valuuttansa ainoastaan, jos ja kun USA:n keskuspankki laskee ohjauskorkoaan: https://www.hellenicshippingnews.com/china-exporters-loath-to-convert-dollars-even-as-yuan-jumps/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset, onnettomuustutkinta:

Vuoden 2024 satamavaltiotarkastusten kampanjakysely on saatavissa. Artikkelissa käydään kampanjaa läpi ja päivitetään muiden kampanjoiden tilanne: https://www.hellenicshippingnews.com/psc-the-cic-2024-questionnaire-is-now-available-plus-update-on-other-campaigns/

Kolme ulkomaisen lipun alla purjehtivaa alusta on satamavaltiotarkastuksissa havaittujen puutteiden vuoksi pysäytettynä UK:ssa heinäkuun jälkeen: https://www.hellenicshippingnews.com/foreign-flagged-ships-detained-in-the-uk-during-july-2024-under-paris-mou/

USA:ssa lastivarkauksien määrä on raportin mukaan kasvanut 46 % viime vuodesta aiheuttaen 155 miljoonan $ menetykset. Toimintatavat vaihtelevat monimutkaisista järjestelyistä suoriin lastivarkauksiin. Raportti esittää vastatoimiksi ”lastivarkauksien pelikirjaa”: https://www.hellenicshippingnews.com/fusion-transport-drafts-the-cargo-theft-playbook-for-the-shipping-industry/

Brittiläisten Neitsyt saarten entinen pääministeri on tuomittu usalaisessa käräjäoikeudessa kokaiinin salakuljetuksesta ja rahanpesusta 135 kuukaudeksi vankeuteen. Samassa yhteydessä entinen sataman toimitusjohtaja tuomittiin 57 kuukaudeksi vankeuteen rikoksen tukemisesta. Hänen tuomionsa lieveni hänen todistettuaan entistä pääministeriä vastaan: https://www.maritime-executive.com/article/former-bvi-premier-sentenced-to-jail-in-port-drug-smuggling-scheme

Yhdistyneet Arabiemiraatit on kieltänyt Eswatinin lipun alla purjehtivien alusten tulon satamiinsa. Lippuvaltiona Eswatini on kunnostautunut pakotteiden alaisen öljyn kuljettamisessa. Rekisteri on yksityisen yhtiön Singaporessa perustama rekisteri, jonka IMO on tuominnut ”vääräksi Eswatiniksi” ja ITF on julistanut sen mukavuuslippuvaltioksi: https://splash247.com/uae-bans-eswatini-flagged-ships-from-entering-the-country/

Järjestöt, NATO:

Merenkulun turvalaitejärjestö IALA:sta tulee valtioiden välinen järjestö elokuussa. IALA ohjeistaa paitsi turvalaitteita myös alusliikenteen ohjausta VTS:ää ja radionavigaatiojärjestelmiä: https://navigatormagazine.fi/uutiset/merenkulun-turvalaitejarjesto-ialasta-tulee-valtioiden-valinen-elokuussa/

Onnettomuudet, romutus:

Diesel-lastissa olleella tuotesäiliöaluksella sattui kaksi räjähdystä, joissa kuoli 5 merenkulkijaa ja 15 loukkaantui, joista kolmella on 80 % palohaavat. Ainoastaan päällikkö selvisi vahingoittumattomana. Alus oli kotimaan liikenteessä. Alueella olleet hinaajat saivat palon sammutettua: https://splash247.com/deadly-fire-rocks-indonesian-product-tanker/

Video: taiwanilaisvarustamon konttialuksella sattui kiinalaisessa konttisatamassa iso räjähdys, jonka arvioidaan johtuneen kontin räjähtämisestä. Kontissa epäillään olleen glyseriiniä. Kenenkään ei ole raportoitu vahingoittuneen: https://splash247.com/massive-explosion-rocks-yang-ming-boxship-at-berth-in-ningbo/

Kriisit ja merirosvous:

Kreikkalaisvarustamon Suezmax-luokan säiliöalus on joutunut 4 kertaa huthien hyökkäyksen kohteeksi 24 tunnin sisällä. USA:n laivastokomentajan mukaan huthien kyvykkyyttä on merkittävästi heikennetty mutta pysäyttääkö se huthit? Hänen mukaansa ei: https://splash247.com/delta-suezmax-attacked-three-times-in-24-hours-by-the-houthis/

Historian havinaa:

Ruotsin viranomaiset ovat kieltäneet 1800-luvun hylyn tutkimisen ilman viranomaisen myöntämää lupaa. Puolalaissukeltajien löytämä hylky on n. 58 metrin syvyydessä Blekingen edustalla. Aluksen lasti sisältää mm. sampanjaa ja mineraalivettä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/19th-century-champagne-found-on-swedish-shipwreck-declared-off-limits/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/