Merenkulun uutisia 2.8.2024: Meriauran toimitusjohtaja vaihtuu, osavuosikatsauksia, risteilijätilauksia, Kiinan tuuli- ja aurinkovoima isompaa kuin hiilivoima, tasmanialainen alus kastettu Raumalla, EU:lta uusi alusta alusrahoitukselle, EU:n tekoälyasetus voimaan, toimitusketjuindeksi, One Sea neuvoa-antavaksi järjestöksi IMO:on, Helcom 50 vuotta, saksalaistutkimus vedyn käytöstä ja kuljettamisesta, Subic Bay´ssa taas onnettomuus.

Mitä tarkoittaa termi?:

BIMCO (Baltic and International Maritime Council): https://en.wikipedia.org/wiki/Baltic_and_International_Maritime_Council

IPSOS: https://www.ipsos.com/en/about-us

One Sea: https://www.one-sea.org/tietoa-meista/

Parametric rolling: https://maritimepage.com/what-is-the-parametric-rolling/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Suomalaisvarustamo Meriauran toimitusjohtaja vaihtuu. Nykyinen toimitusjohtaja siirtyy toisen työnantajan palvelukseen. Varustamon hallitus on nimittänyt hallituksen nykyisen puheenjohtajan, merenkulkuneuvos Jussi Mälkiän uudeksi toimitusjohtajaksi. Hallituksen nykyinen varapuheenjohtaja Antti Vehviläinen siirtyy hallituksen puheenjohtajaksi: https://splash247.com/meriaura-appoints-new-ceo/

Finnlines´n osavuosikatsaus: https://www.finnlines.com/wp-content/uploads/2024/07/financial-review-q2_2024-eng.pdf

Onko Finnlines´n Helsinki – Tramünde -reitti seuraava vihreän investoinnin kohde: https://www.linkedin.com/posts/ferry-shipping-summit_new-ships-for-finnlines-finnlines-eur-activity-7224057668133433344-Jpgr

Kreikan merenkulku tarjoaa onnistumisen edellytyksiä ja mahdollisuuksia. Artikkelissa hyvä vertailutilasto vaikutuksista ja aloitteista, joilla merenkulkusektoria on vahvistettu: https://www.hellenicshippingnews.com/greek-shipping-success-factors-and-opportunities/

Merenkulkijat kipuilevat huthien hyökkäysten alla Punaisella merellä. Uskaltamatta nukkua hytissään säiliöaluksen miehistö vietti aikaa aluksen käytävillä hyökkäyksen jälkeen. Ketään ei onneksi loukkaantunut tai kuollut, vaikka alus vaurioituikin ohjushyökkäyksessä: https://www.marineinsight.com/shipping-news/terrified-red-sea-crew-huddle-together-as-a-call-goes-out-to-sailors-society-chaplain/

Podcast: kesäkuun merenkulku minuuteissa: https://www.seatrade-maritime.com/containers/maritime-minutes-news-round-july-2024

Norwegian Cruise Line -varustamo nostaa jo kolmatta kertaa tulosennustettaan tälle vuodelle risteilyjen kysynnän kasvaessa: https://gcaptain.com/norwegian-cruise-lifts-annual-profit-forecast-again-as-cruise-demand-soars/

Konttivarustamo Maersk arvioi Punaisen meren kriisin jatkuvan ainakin tämän vuoden. Maersk nosti jo kolmatta kertaa kolmen kuukauden aikana tulosarviotaan: https://gcaptain.com/maersk-sees-red-sea-disruption-lasting-through-2024/

Vain joka kymmenes varustamo ja logistiikkayhtiö sisällyttää geopoliittiset riskit ESG suunnitteluunsa paljastaa kansainvälinen tiedustelu- ja kyberturvallisuuskonsultti: https://www.hellenicshippingnews.com/just-1-in-10-shipping-and-logistics-firms-consider-geopolitical-risks-a-part-of-their-esg-programme-finds-s-rm/

Kontit, roro ja ajoneuvot:

Konttimarkkinat näyttävät tervehtyvän kysynnän tasaantuessa, ruuhkien helpottaessa ja rahtien reagoidessa näihin muutoksiin: https://www.seatrade-maritime.com/containers/supply-chain-bottlenecks-ease-market-balance-returns

Konttirahtisopimukset saavuttivat käännekohdan kesäkuussa: https://www.hellenicshippingnews.com/ocean-container-shipping-market-reaches-a-tipping-point/

Neste-, kaasu- ja kuiva irtolasti

Baltic Exchangen irtolastirahti-indeksi on laskenut jo pidemmän aikaa kaikkien osa-alueiden heikentyessä: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-drops-for-ninth-straight-session-on-weaker-vessel-rates/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Venetsia kieltää oppaiden megafonin käytön ja rajoittaa turistiryhmien koon 25 henkeen. Ylityksestä seuraa oppaalle sakko. Päiväkävijät joutuivat myös maksamaan kokeilujakson aikana turistimaksun, jonka suuruus oli 5 € / turisti. Jo aiemmin kaupunki oli kieltänyt risteilijöiden tulon laguuniin: https://www.euronews.com/travel/2024/08/01/venice-puts-further-limits-on-tourists-to-protect-the-city

Royal Caribbean International on kastanut uusimman ristelijänsä Utopia of the Seas’n Port Canaveral’ssa Floridassa: https://www.cruiseandferry.net/articles/royal-caribbean-and-meghan-trainor-christen-utopia-of-the-seas

Carnival Corporation tilaa italialaiselta telakalta kolme uutta risteilijää Carnival Cruise Line´lle. Kukin aluksista on lähes 230´000 GT ja ne toimitetaan vuosina 2029, 2031 ja 2033. Telakka toimittaa LNG:tä käyttävien alusten suunnittelun, konetekniikan ja rakentamisen: https://www.cruiseandferry.net/articles/carnival-corporation-orders-three-new-ships-for-carnival-cruise-line

Myös jokiristeily voi olla luksusta. Amadeus River Cruises -varustamon uusin alus tarjoaa aivan uudenlaisen, totutusta poikkeavan sisustuksen: https://www.cruiseandferry.net/articles/interior-view-amadeus-river-cruises-amadeus-nova

Ruotsalaisyhtiö tarjoaa palvelujaan, miten hallita laivanrakennusprosessia, vähentää kustannuksia, virheitä ja hukka-aikaa: https://www.cruiseandferry.net/articles/designing-cruise-ships-for-profit-and-sustainability

Offshore ja merituulivoima:

Kiinan tuuli- ja aurinkovoima ohitti ensimmäisen kerran hiilivoiman. Tämän vuoden lopulla niiden kapasiteetin odotetaan yltävän 1´200 GW:in, kuusi vuotta aikataulusta edellä. Nyt Kiinan energiatuotannosta 30 % on uusiutuvia, jonka odotetaan vuoteen 2050 mennessä nousevan 88 %:iin, joka vähentäisi päästöjä 8 gigatonnin verran. Tämä vaikuttaa myös hiilen kuljetuksiin merkittävästi: https://splash247.com/chinas-wind-and-solar-capacity-overtake-coal-for-the-first-time/

UK:n hallitus on ilmoittanut varaavansa budjettiin 1,5 miljardia £ tukemaan kotimaisen puhtaan energian hankkeita: https://gcaptain.com/uk-government-announces-record-budget-for-offshore-wind-projects/

Tuulivoimalat Suomessa: https://tuulivoimayhdistys.fi/tuulivoima-suomessa

Kaksi voimayhtiötä yhdistävät voimansa ja muodostavat hankkeen, jossa ne rakentavat merituulivoimapuiston Hollannin rannikon edustalle: https://www.maritimejournal.com/environment/energy-giants-implement-joint-wind-project/1495595.article

Väylät, kanavat ja sisävedet:

Panaman kanavaviranomainen on esitellyt uuden vuorojärjestelmän neo-Panamax -aluksille parantaakseen läpikulun varmuutta ja joustavuutta. Järjestelmä on osa nykyistä läpikulun ilmoitusjärjestelmää. Uudessa järjestelmässä voidaan tehdä tarjouksia läpikulkuvarauspaketeista etukäteen. Huutokauppa ratkaisee sitten lopullisen hinnan: https://www.seatrade-maritime.com/ship-operations/panama-canal-rolls-out-new-booking-system-large-vessels

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

USA:n pakotelistalla oleva Aframax-säiliöalus vie 732´000 barrelia venäläistä raakaöljyä Primorskista pohjoista merireittiä Kiinaan. Se on aluksen ensimmäinen matka sen pakotelistalle joutumisen jälkeen. Vuonna 2023 pohjoista merireittiä pitkin vietiin Kiinaan 10,4 miljoonaa barrelia öljyä. Matka Primorskista Kiinan satamiin kestää keskimäärin 40 päivää, kun se Suezin kautta kestää keskimäärin 50 päivää: https://www.hellenicshippingnews.com/sanctioned-tanker-carries-russian-crude-to-china-via-arctic-route/

Satamat ja terminaalit:

Kokkolaan tuotiin Suomen suurimpaan maalle sijoitettavaan tuulivoimapuistoon tarkoitetut turbiinit: https://www.linkedin.com/posts/port-of-kokkola_silvasti-rauanheimo-ugcPost-7225050198278832128-VLWW

Takamaakuljetukset ja logistiikka:

Ilmakuljetukset Aasian Tyynenmeren alueelta ovat lisääntyneet merenkulun häiriöiden vuoksi merkittävästi. Niiden odotetaan jatkuvan vielä ensi vuonnakin: https://theloadstar.com/maritime-disruption-and-surging-ecommerce-lifts-airfreight-to-a-record-h1/

Miten Venäjän ilmatilan käytön rajoitteet näkyvät lentoyhtiöiden toiminnassa? Mm. Finnairin Helsinki – Tokio reitin kesto on kasvanut 4 tunnilla ja on nyt 13 tuntia. Tämä lisää myös kustannuksia ja vaikeuttaa kilpailua, koska useat lentoyhtiöt voivat edelleen käyttää Venäjän ilmatilaa: https://www.euronews.com/travel/2024/07/30/heres-how-restrictions-on-flying-over-russia-are-making-flights-longer-and-more-expensive

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Sveitsiläinen ABB on asentanut ensimmäisen maasähköportaalin risteilyalukseen: https://www.motorship.com/equipment/cruise-first-for-abb-onboard-dc-grid/1495609.article

ABB toimittaa propulsiojärjestelmän viiteen hybridisähköiseen alukseen usalaiselle Washington State Ferries -varustamolle, joka on uusimassa laivastoaan ja haluaa vähentää niiden päästöjä: https://www.cruiseandferry.net/articles/abb-to-provide-propulsion-system-for-five-new-washington-state-ferries-vessels

Rauman telakka ja tasmanialainen TT-Line Company -varustamo ovat laskeneet varustamon uuden aluksen vesille ja se kastettiin Spirit of Tasmania V:ksi. Rauman telakka aloittaa aluksen loppu- ja sisustustyöt, joiden odotetaan valmistuvan keväällä 2025:  https://www.cruiseandferry.net/articles/rauma-marine-constructions-floats-out-tt-line-companys-new-spirit-of-tasmania-v

Kiinan telakkateollisuuden tilauskanta kasvoi alkuvuonna 43,9 %. Luovutettujen alusten tonnimäärä kasvoi 18,4 % ja vientiarvo oli n. 20 miljardia $. Kiinan telakkateollisuuden etu muihin maihin verrattuna on työntekijöiden saatavuus maan rakennusteollisuuden laman vuoksi. Kiinan telakkateollisuus vastasi maailman telakkateollisuudessa 55 % luovutetuista aluksista, 74,7 % uusista tilauksista ja 58,9 % tekeillä olevista tilauksista:  https://www.seatrade-maritime.com/shipyards/newbuilding-orders-chinese-shipyards-43-h1

Bahamalaisvarustamo on valinnut saksalaisen Fosen´n telakan rakentamaan kaksi tuulivoimalla toimivaa ja vetyavusteista konttialusta. Varustamo aikoo avata puhtaan energian konttipalvelun vuonna 2027: https://splash247.com/veer-selects-fosen-shipyard-to-build-revolutionary-boxships/

Vaikeuksissa oleva brittitelakka on saanut sovittua lainakaton nostosta lainanantajien kanssa välttääkseen ajautumasta valtion haltuun: https://splash247.com/harland-wolff-secures-vital-loans-to-stave-off-administration/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Wärtsilän vastaukset 17 kysymykseen LNG:stä alusten polttoaineena: https://www.linkedin.com/posts/wartsila-marine_lngasmarinefuel-alternativefuels-shippingindustry-activity-7224021360069459968-3hGc

Varustamot haluavat lisääntyvässä määrin asentaa tuuliavusteisia propulsiojärjestelmiä aluksiinsa. Varustamot aloittivat jälkiasennuksilla kokeillakseen niiden tehokkuutta ja, kun luottamus teknologiaan ja sääntelyn vaatimukset kasvavat sekä hyödyt toteutuvat, varustamot asennuttavat niitä jo uusiinkin aluksiin: https://www.seatrade-maritime.com/wind-propulsion/regulations-and-shipowner-experience-driving-wind-power-adoption

Luotsaus ja liikenteenohjaus, meripelastus, rahti- ja laivameklarit:

Pohjois-Pohjanmaan pelastuslaitos on vastaanottanut uuden meripelastukseen, palonsammutukseen ja öljyntorjuntaan tarkoitetun veneen. Vene on Marine Alutechin valmistama: https://www.linkedin.com/posts/work-boat-world_vessel-review-the-north-ostrobothnia-welfare-activity-7223996869675208704-FlB9

EU ja hallitukset, YK ja IMO, lippuvaltiot, pakotteet:

EU komissio on julkaissut alusrahoitusalustan, jonka tarkoitus on nopeuttaa vihreää siirtymää. Alustasta löytyy yrityksille ja organisaatioille käytettävissä oleva työkaluvalikoima, jotka laivaston uudistamiseksi ja jälkiasennuksiksi, tehokkuuden parantamiseksi sekä ympäristövaikutusten vähentämiseksi tarvitaan:  https://www.hellenicshippingnews.com/european-commission-launches-ship-financing-portal-to-boost-the-maritime-sectors-green-transition/

Mitä IMO:n sääntöasiakirjojen toimeenpanon alakomitea tekee: https://www.linkedin.com/posts/lvmfi_finlandinimo-imo-maritime-activity-7224746205677797376-U5aH

San Marinosta tuli 170. valtio, joka ratifioi YK:n merioikeusyleissopimuksen (UNCLOS). Maa on ollut IMO:n jäsen vuodesta 2022 ja se on ratifioinut kaikki asiaankuuluvat kansainväliset yleissopimukset, joilla säännellään lippuvaltioiden toimia koskien turvallisuutta, turva-asioita ja ympäristönsuojelua: https://www.hellenicshippingnews.com/san-marino-joins-the-united-nations-convention-on-the-law-of-the-sea-unclos/

EU:n tekoälyasetus tuli voimaan elokuun alussa. Se koskee sekä olemassa olevia että vasta tulossa olevia järjestelmiä. Sen mukaan arvioidaan tekoälyjärjestelmien riskitasot neljään kategoriaan, joka taas määrää siirtymäajan. Vakavimman riskiluokan sovellukset kielletään helmikuussa 2025: https://www.euronews.com/next/2024/08/01/what-to-expect-as-the-eus-ai-act-comes-into-force

Liberian alusrekisteri on nimittänyt entisen USA:n rannikkovartioston komentajan lippuvaltion satamavaltiotarkastuksista vastaavaksi. Hänen tehtävänsä on koordinoida ja rakentaa suhteet eri maiden satamavaltiotarkastusviranomaisiin tukeakseen paremmin alusrekisterin asiakkaita. Hän myös avustaa varustamoita ja operaattoreita tarkastuksissa ja ongelmissa: https://www.seatrade-maritime.com/regulation/liberian-registry-reveals-new-vp-port-state-control

Maailmankauppa ja politiikka:

Maailmanpankki on kehittänyt uuden indeksin kuvaamaan merenkulkuun vaikuttavien häiriöiden, kuten koronan, Panaman kanavan kuivuuden tai Punaisen meren kriisin, vaikutusta rahtihintojen nousuun. Indeksi on nimetty Global Supply Chain Index’ksi (GSCI). Indeksi seuraa alusten AIS-tietoja ja laskee sen konttikapasiteetin TEU:issa ja liittää siihen tiedot satama-, maa-, alue- ja globaalilta tasolta. Riippumatta viivästyksen tai uudelleen reitityksen syystä, häiriö leviää maailmanlaajuiseksi: https://splash247.com/world-bank-deciphers-the-correlation-between-disruption-and-increasing-box-rates/

Kiinan tehtaiden tuotanto on pudonnut viimeisten viiden kuukauden heikoimmaksi kesäkuussa niiden saamien uusien tilausten vähentyessä ja hintojen laskiessa: https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-weak-factory-pmi-exposes-pain-points-in-export-juggernaut/

Mikä vaikutus on risteilyalusten rakentamisella maan talouteen? Maailman toiseksi suurimman risteilyaluksen toimitus toi Ranskan kansantalouteen miljardin euron lisän, jonka vaikutus oli toisella neljänneksellä 0,3 % ja Ranskan talouskasvussa 0,6 %. Ranska odottaa 1 % kasvua tälle vuodelle. Toisella neljänneksellä euroalueen kasvu oli 0,3 %. Saksan talous on ollut nollakasvua pari vuotta ja nyt se putosi 0,1 % miinukselle, Espanjassa kasvu oli 0,8 % ja Italiassa 0,2 %: https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-second-largest-cruise-ship-boosts-frances-gdp-by-e1-billion/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset, onnettomuustutkinta:

Iranin vallankumouskaarti on oikeuden päätöksellä takavarikoinut Togon lipun alla purjehtivan säiliöaluksen syytettynä polttoaineen varastamisesta. Alus pysäytettiin kiistellyllä Arash´n öljykentällä, jossa se lastasi laitonta polttoainetta proomuista n. 700´000 barrelia. Miehistön kohtalosta ei ole tietoa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/irans-irgc-seizes-another-tanker-for-smuggling-700000-barrels-of-oil-crew-arrested/

USA:n oikeusistuin on ratkaissut DP World´n ja Djiboutin valtion välisen riidan DP World´n hyväksi. Riita koskee DP World´n rakentamaa konttiterminaalia Djiboutissa: https://www.seatrade-maritime.com/ports/us-court-rules-dp-worlds-favour-over-djibouti-legal-battle

Kanadan onnettomuustutkinta vaatii parannuksia Kanadan pelastusjärjestelmään konttialuksen lastipalon seurauksena. Tulipalo, jossa konttialus menetti 109 konttia (2 sisälsi vaarallisia aineita), sattui Vancouver Island´n ulkopuolella. Useita kontteja syttyi palamaan ja yksityiset pelastusalukset sammuttivat ne. Raportin mukaan Kanadan viranomaisilta vastaava kapasiteetti puuttuu: https://splash247.com/accident-report-into-canadian-boxship-blaze-sparks-call-for-greater-firefighting-equipment/

Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:

Japanilainen luokituslaitos on päivittänyt kasvihuonekaasupäästöjen laskentatyökaluaan niin, että se huomioi FuelEU Maritime -säännökset: https://www.motorship.com/monitoring-control-and-digitalisation/classnk-upgrades-ghg-emissions-tool/1495611.article

Järjestöt, NATO:

Kolme eurooppalaista, ei-hallinnollista organisaatiota tilasivat Ipsos-järjestöltä kyselytutkimuksen valtamerten pohjan kaivannaisteollisuuden riskikeskustelujen edistämiseksi. Selvitys tehdään Belgiassa, Puolassa ja Italiassa. Taustalla on YK:n alaisen maailman merenpohjaviranomaisen (ISA) uuden puheenjohtajan vaali, joka kulminoituu juuri tähän kysymykseen: https://www.euronews.com/2024/07/31/european-ngos-call-for-more-debate-on-deep-sea-mining

One Sea -järjestölle on myönnetty kansainväliseen merenkulkujärjestöön IMO:n neuvoa-antavan järjestön status: https://www.linkedin.com/posts/kalevitervo_one-sea-has-been-granted-consultative-status-activity-7223970843582693378-WbUK

Helcom järjestää 50-vuotisen taipaleensa kunniaksi Itämeripäivänä 29. elokuuta 2024 avoimen merellisen tapahtuman Helsingissä Pakkahuoneenlaiturissa: https://www.linkedin.com/posts/helcominfo_helcom-will-take-part-at-tent-7-helcom-activity-7219612140498776065-Eo19

OPEC+ pitäytyy nykyisissä tuotantorajoitteissaan raakaöljyn hinnan laskusta huolimatta. Suunnitelmana on rajoitusten helpottaminen lokuussa: https://www.hellenicshippingnews.com/opec-sticks-to-oil-policy-repeats-could-pause-oct-hike/

Maailman linjaliikennettä edustava World Shipping Council (WSC) on jättänyt oman esityksensä IMO:n kahdelle alakomitealle uusiutuvien polttoaineiden kustannusten tasaamiseksi fossiilisten polttoaineiden kanssa tehokkaan, oikeudenmukaisen ja tasapuolisen tavan löytämiseksi, jotta 0-päästötavoite vuodelle 2050 saavutettaisiin:  https://www.hellenicshippingnews.com/wsc-advances-green-balance-mechanism-proposal-with-new-submission-to-imo/

Varustamoita edustava kansainvälinen merenkulun liitto BIMCO odottaa tarjonnan ja kysynnän välisen tasapainon vahvistuvan tänä vuonna mutta heikkenevän ensi vuonna. Alustarjonnan odotetaan tänä vuonna kasvavan 3 – 4 % ja 1,5 – 2,5 % vuonna 2025, kun taas kysyntä kasvaisi tänä vuonna 4,5 – 5,5 % ja heikkenisi 1 – 2 % vuonna 2025: https://www.hellenicshippingnews.com/bimco-expects-the-supply-demand-balance-to-strengthen-in-2024-but-weaken-in-2025/

Kansainvälinen varustamoliitto ICS esitteli saksalaisyliopiston tutkimuksen, jossa selvitettiin vedyn kysyntää sektoreittain, sijainniltaan ja ajoitukseltaan. Tutkimuksesta selviää, että tyydyttääkseen tulevaisuuden vedyn tarpeen uusiutuvan sähkövoiman tarve vedyn tuottamiseksi on ennennäkemätön ja tarjoaa sekä isoja haasteita että mahdollisuuksia. Vedyn kuljettamiseen tarvitaan 400 uutta alusta: https://gcaptain.com/hydrogen-demand-will-require-hundreds-of-additional-ships-report-says/

Ympäristö:

Palaneesta satamaristeilijästä tehdään keinotekoinen riutta Floridan edustalle. Alus puhdistetaan ja se upotetaan Fort Walton Beach´n edustalle. Alueen piirikunta on ostanut useita aluksia tähän tarkoitukseen, osittain naapuripiirikuntien kanssa yhteistyössä. Naapuripiirikunta on osoittanut kiinnostusta Philadelphiasta häädettyä ss United States’a kohtaan vastaavassa tarkoituksessa: https://www.maritime-executive.com/article/burned-harbor-cruise-boat-spirit-of-norfolk-to-be-reefed-off-florida

Meksikonlahden happikatoalue on 12. laajin sinä aikana, kun asiaa on rekisteröity. Alue on New Jersey´n kaupungin suuruinen. Happikato johtuu pääasiassa vesiin päässeistä lannoitteista, jotka ruokkivat leväkasvustoja: https://gcaptain.com/gulf-of-mexico-dead-zone-is-12th-largest-on-record/

Onnettomuudet, romutus:

Video: irtolastialus törmää toiseen tullessaan ankkuriin. Ankkuroivalle alukselle tuli koneongelmia ja se ajautui päin ankkurissa olevaa irtolastialusta. Onni onnettomuudessa oli, että päälleajaneen aluksen LNG-polttoainetankit olivat tyhjiä toisen rikkoutuessa. Törmänneen aluksen päällikköä vastaan on nostettu rikossyyte meriteiden sääntöjen rikkomisesta: https://www.maritime-executive.com/article/master-charged-with-criminal-colregs-violation-for-drifting-into-bulker  

Subic Bay´ta Filippiineillä vaivaa onnettomuuksien suma. Jo kolmannesta aluksesta viikon sisään mereen pääsee öljyä. Viimeisin alus on ajanut karille eikä sen miehistöstä ole tietoa, joten ruosteisen aluksen oletetaan olevan hylätyn. Viime vuonna kyseinen alus jäi kiinni yli 30 tonnin dieselerän salakuljetuksesta ja varastamisesta: https://www.maritime-executive.com/article/abandoned-cargo-ship-suspected-of-oil-smuggling-grounds-in-philippines  

Alusten romutusmarkkinoilla on edelleen hiljaista: https://www.hellenicshippingnews.com/weakness-in-the-ship-recycling-market-still-prominent/

Sukeltajapariskunta selvisi 38 tunnin kellunnasta ajauduttuaan virran mukana Meksikonlahdella: https://www.maritime-executive.com/article/two-divers-survive-38-hours-adrift-in-the-gulf-of-mexico

USA:n lipun alla purjehtiva roro-alus on pysäytetty Saksaan. Syynä on aluksen lastitiloista löytyneet myrkylliset hämähäkit – mustat lesket. Alus on ollut pysäytettynä jo kaksi viikkoa ja se on siirretty syrjäiseen laituriin, jossa se kaasutetaan hämähäkkien tappamiseksi: https://www.maritime-executive.com/article/poisonous-stowaway-spiders-cause-u-s-ro-ro-to-be-quarantined-in-germany

Intian rannikkovartiosto on pelastanut ilmeisesti rannikkoliikenteessä olleen irtolastialuksen miehistön. Aluksen ankkuri laahasi myrskyssä ja alus ajautui karille: https://www.maritime-executive.com/article/indian-coast-guard-rescues-crew-of-grounded-bulker

Kriisit ja merirosvous:

Israelin iskut Hamas´n ja Hisbollah´n johtajia vastaan ja odotettavissa olevat kostoiskut tuskin helpottavat Punaisen meren kriisiä: https://gcaptain.com/israels-twin-strikes-in-tehran-beirut-ratchet-up-tensions/

USA:n lipun alla purjehtiva säiliöalus pysähtyi Gibraltar´ssa ja jatkoi matkaansa ilmeisesti Israeliin. Alus kuljettaa polttoainetta Israelin armeijalle ja mielenosoittajat ovat vaatineet sitä pysäytettäväksi ja tarkastettavaksi. Viranomaisten mukaan alukseen ei kuitenkaan kohdistu pakotteita ja se sai jatkaa matkaansa: https://www.maritime-executive.com/article/osg-tanker-believed-headed-for-israel-departs-gibraltar-without-bunkering

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Loadstar www.theloadstar.com

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/