Merenkulun uutisia 29.7.2024: älyliikenne Kiinassa, merenkulun viikkoraportteja, Cook Islands lippuvaltiona, uusi entistä pahempi finanssikriisi uhkaa, GPS-laitteen luotettavuus petti, ohje ajoneuvopalojen sammuttamiseksi, rajaloukkaus itäisellä Suomenlahdella, ”kyynelten portti”, shampanjaa hylyssä.

Mitä tarkoittaa termi?:

Hedge fund: https://fi.wikipedia.org/wiki/Hedgerahasto

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, tieto ja kyber:

Mainos: miten digitalisaatio keventää työtaakkaa, parantaa tiedonkulkua, säästää rahaa sekä parantaa turvallisuutta ja luottamusta satamamuodollisuuksissa: https://www.hellenicshippingnews.com/port-calls-prepare-for-the-next-wave-of-digitalisation/

Kiinassa merenkulun älyliikenne kasvaa nopeasti. Satamissa ja terminaaleissa, kanavissa ja joilla, väylillä ja aluksissa datan käsittely, automaatio ja autonominen liikenne valtaavat alaa: https://www.hellenicshippingnews.com/china-sees-rapid-development-of-intelligent-shipping/

Merenkulku, varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Merenkulkuraportti: viikon 30 aluskaupat ja hintatasot, rahtitasot, romutus, uudisrakennukset, valuutat, energia ja osakemarkkinat: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/07/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-30.pdf

Japanilaisvarustamolle on myönnetty luokituslaitoksen todistus sen henkilöstöhallinnon sosiaalisista tiedoista. Todistuksen mukaan tiedot ovat läpinäkyviä ja ennakoitavia, joka osoittaa, että läpinäkyvyyttä ja eettisiä liiketoimintamalleja noudatetaan. Todistus sisältää tunnuslukuja kuten naisten määrä johtotehtävissä, miesten ja naisten välinen palkkatasa-arvo sekä miesten vanhempainvapaan käyttö: https://www.marineinsight.com/shipping-news/mol-becomes-1st-japanese-shipping-company-to-receive-classnk-certification-for-its-social-data/

Kontit, roro ja ajoneuvot:

Konttialusraportti: rahtitasot: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/07/ConTex26.07.2024.pdf

Lähes kaikki suuret konttivarustamot kiertävät Hyväntoivonniemen kautta Aasiasta Eurooppaan suuntautuvassa liikenteessä. Ainoastaan CMA CGM ajattaa 11 alusta Suezin kautta. Saman allianssin kolme muuta jäsentä käyttävät siitä muutaman vuoron. Analyysilaitoksen mukaan 72 (14 %) 513 aluksesta Aasian – Euroopan -liikenteessä käyttää Suezin kanavaa, Niiden operaattorit ovat Venäjällä, Kiinassa, Singaporessa, Turkissa ja Yhdistyneissä Arabiemiraateissa: https://www.seatrade-maritime.com/containers/red-sea-crisis-reaches-peak-impact-box-ships

Neste-, kaasu- ja kuiva irtolasti

Irtolastirapotti: irtolastirahtien yleisindeksi laskee kuudetta viikkoa: https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-falls-for-sixth-straight-session-on-softer-capesize-rates-2/

Säiliöalusraportti: hiipuuko Kiinan raakaöljynkysyntä? Kiinan kulutuksen kasvu on ollut 10 % vuositasolla viimeiset 10 vuotta ja on nyt 10,6 miljoonaa barrelia päivässä (mbd), Intia on seuraavaksi suurin 4,6 mbd. Kiinan öljyn huoltovarmuusvaraston kokoa kasvatetaan 60 miljoonalla barrelilla vuoden 2025 maaliskuuhun mennessä. Raportissa on lisäksi raakaöljy-, tuote-, rahti- ja polttoainetilanne maailmalla: https://www.gibsons.co.uk/report/Is-chinas-crude-craze-over/

Dieselin tuonti USA:sta Eurooppaan on kasvanut ennätyskorkealle ja on nyt 1,37 miljoonaa barrelia päivässä (38 % Euroopan tuonnista). USA yhdessä Saudi-Arabian, Intian ja Turkin kanssa on korvannut venäläisen dieselin, jonka osuus Euroopan dieselin tuonnista oli ennen Ukrainan sotaa 40 %. Euroopan dieselvarastoja alettaneen täyttää jälleen elokuussa: https://www.hellenicshippingnews.com/us-diesel-exports-to-europe-hit-record-high-despite-lackluster-demand/

Myös raakaöljyn tuonti USA:sta Eurooppaan on noussut ennätyskorkealle ollen nyt 1,6 miljoonaa barrelia päivässä. Nousu johtuu Euroopan omien jalostamojen käytön korkeasta tasosta. Raakaöljyn tuonti Nigeriasta on vähentynyt: https://www.hellenicshippingnews.com/us-crude-exports-to-northwest-europe-near-record-high-in-july/

Hedge rahastot kasvattavat osuuttaan Euroopan LNG markkinoilla huolimatta odotettavissa olevista laskevista markkinoista. Suurin osuus tällä hetkellä on kaupallisilla yrityksillä (65 %), investointirahastoilla (22 %) ja luottolaitoksilla (13 %): https://www.hellenicshippingnews.com/hedge-funds-increase-their-net-long-position-in-european-natural-gas-and-lng-markets/

Lukoil lisää raakaöljyn laivauksia Itämeren ja Mustanmeren satamista Ukrainan suljettua maan kautta kulkevan Druzhba-öljyputken, jolloin Unkarin ja Slovakian öljynsaanti sitä pitkin lakkasi. Myös kaksi muuta öljy-yhtiötä ovat lisänneet raakaöljyn laivauksiaan Itämeren satamista: https://www.hellenicshippingnews.com/lukoil-ramps-up-seaborne-oil-exports-as-druzhba-supplies-stuck-sources-say/

Energiayhtiö on kääntynyt kaasujenkuljetusvarustamon puoleen kehittämään CO₂-kuljetuksia varustamon aluksilla: https://maritime-executive.com/article/uniper-to-work-with-navigator-gas-and-bumi-armada-on-co2-transport

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

UK:n uusi hallitus purkaa päätöksen sijoittaa maahanmuuttajia asuntoproomuun. Edellisen hallituksen tekemä päätös sai ristiriitaisen vastaanoton ja sopimuksen päättyessä tammikuussa proomun omistajan kanssa, sitä ei uusita:  https://maritime-executive.com/article/new-uk-government-to-terminate-controversial-accommodation-barge-contract

Offshore ja merituulivoima:

Kilpailukykyisten tarjoajien puutteen vuoksi viranomainen peruutti tarjouskilpailun Meksikonlahden merituulivoima-alueen kilpailutuksessa. Viranomainen sai yhden tarjouksen kahdesta vuokra-alueesta:  https://maritime-executive.com/article/gom-wind-sale-canceled-due-to-low-interest-boem-gets-unsolicited-request

Pohjanmerellä sitä vastoin merituulivoimaa ja sen hyödyntämistä kehitetään koko ajan: https://maritime-executive.com/article/totalenergy-buys-into-rwe-dutch-wind-farm-to-power-hydrogen-production

Satamat ja terminaalit:

Kiinan satamien konttimäärät ovat alkuvuonna nousseet 8,5 % ja rahdit 2,2 %. Euroopan reiteillä nousua oli yli 16 % ja viime vuodesta lähes 600 %: https://www.hellenicshippingnews.com/chinese-ports-container-volume-rises-8-5-in-the-first-half-of-a-year-2024ningbo-containerized-freight-index-increase-slightly-in-july-2024/

Ranskan johtava satama on kasvattanut tavaramääriään alkuvuoden aikana. https://www.hellenicshippingnews.com/haropa-port-an-upward-trending-first-half-for-maritime-traffic/

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

GTT, johtava nestemäisten kaasujen kuljetus- ja varastosäiliöiden eristekalvojen valmistaja, on julkaissut alkuvuoden tuloksensa: https://www.hellenicshippingnews.com/first-half-2024-results-strong-growth-in-revenues-and-earnings-very-robust-order-intake-momentum/

Kaksi venäläistä LNG-säiliöalusta on telakassa Euroopassa (Tanskassa ja Ranskassa) ja yksi Kiinassa: https://www.hellenicshippingnews.com/three-russian-lng-tankers-are-being-repaired-in-europe-and-china-lseg-data-shows/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Ammoniakkia pidetään potentiaalisena dieselin korvaajana. Jälleen yksi tutkimus varoittaa ammoniakin vaaroista ellei sääntelyä saada tarpeeksi tiukaksi. Ammoniakin palamistuotteet voivat olla fossiilisia vahingollisempia, jos niiden pääsemistä ilmakehään ei säännellä: https://www.hellenicshippingnews.com/exercise-caution-with-ammonia-switch/

Japanilaisvarustamo jälkiasensi purjeet yhteen irtolastialukseensa. Purjeet voidaan ottaa käyttöön napinpainalluksella 5 – 6 minuutissa. Samalla aluksella aloitetaan tiedon keruu purjeiden vaikutuksesta propulsioon sekä sää- ja meritiedon keruu. Purjeet ovat hollantilaisen Econowindin valmistamat: https://maritime-executive.com/article/nyk-installs-its-first-suction-sails-on-bulker-chartered-by-cargill

DHL:n tavoite käyttää 30 % uusiutuvia polttoaineita meri- ja ilmakuljetuksissaan vuoteen 2030 mennessä kohtaa haasteita polttoaineiden saatavuuden osalta. Osaltaan syynä on Punaisen meren kriisi, joka lisää kuljettua matkaa ja polttoainetarvetta: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability-green-technology/dhls-sustainable-fuel-targets-shipping-face-supply-challenges

EU ja hallitukset, YK ja IMO, pakotteet:

Cook Islands on viimeisin harmaan laivaston lippuvaltio. Se on ohittanut Gabonin 30 suurimman lippuvaltion joukossa. Käytännössä alukset ovat harmaan laivaston säiliöaluksia, jotka kuljettavat venäläistä, iranilaista ja venezuelalaista öljyä. Saarivaltion rekisterissä on nyt 259 alusta, 6,9 miljoonaa bruttotonnia. Kasvu on ollut 143,4 %, enimmäkseen ikääntyvistä säiliöaluksista: https://splash247.com/dark-fleet-additions-see-cook-islands-become-a-top-30-flag/

Intia tuo nyt 20 kertaa enemmän raakaöljyä Venäjältä kuin ennen Ukrainan sotaa. Eikä siihen vaikuta harmaan laivaston eikä Suezin kanavan käyttö. Ennen Ukrainan sotaa Venäjä oli tuontilistalla 9., kun Irak, Saudi-Arabia ja Yhdistyneet Arabiemiraatit toimittivat 60 % maan öljyostoista. Seuraavina olivat USA ja Nigeria. Muutoksen on tuonut yksinkertaisesti öljyn hintakatto. Kun Urals´n ja Brentin välinen ero kapenee, vähenee Intian kiinnostus venäläiseen öljyyn: https://www.seatrade-maritime.com/tankers/indian-oil-importers-thirst-russian-crude-drives-dark-fleet-demand

Maailmankauppa ja politiikka:

Asiantuntija varoittaa vuoden 2008 kriisiä pahemmasta talouskriisistä. Merenkulku ei ole suljettu ympäristö vaan sitä ohjaa ympäröivä taloudellinen / geopoliittinen tilanne, johon poliitikot arvaamattomilla päätöksillään vaikuttavat. USA:n pankeissa muhii toteutumattomia suuria tappioita, joihin liittovaltion luottotakuulaitoksen tulisi kyetä lainaamaan rahaa toiminnan tueksi. Summat ovat miljardeja $:ita: https://splash247.com/macro-problems-on-the-horizon/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset, onnettomuustutkinta:

GPS-laitteen viallinen toiminta oli aiheuttaa karilleajon Suureen Valliriuttaan irtolastialuksen tullessa satamaan. Luotsin oma kannettava luotsauslaite oli kiinni samassa GPS-vastaanottimessa kuin komentosillan muutkin laitteet eikä itsenäisenä. Kommunikointi komentosillalla ei toiminut eikä matkasuunnitelman toteutumista valvottu. Alueen VTS ei antanut poikkeamavaroitusta pidettyään aluksen paikkatietoa virheellisenä: https://gcaptain.com/near-grounding-incident-in-great-barrier-reef-attributed-to-gps-malfunction/

Pyrkiessään sääntelemään ja saamaan kuriin konttivarustamoiden ”rollover”-käytäntöjä USA:n liittovaltion merenkulkukomissio määräsi suhteettomasta kieltäytymisestä ottaa lastia kuljetettavakseen. Kansainvälinen konttivarustamojen liitto kyseenalaisti komission tavoitteet sanoen sen pyrkivän hintasäännöstelyyn. Artikkelissa komissio vastaa syytöksiin: https://www.freightwaves.com/news/fmc-rejects-claims-it-is-using-new-container-rule-to-regulate-prices

Malesia on pysäyttänyt yhteentörmäyksen toisen osapuolen sen yritettyä karata onnettomuuspaikalta. Sao Tome and Principen lipun alla purjehtivaa säiliöalusta oltiin hinaamassa kahden hinaajan toimesta. Alus kuuluu ns. harmaaseen laivastoon: https://www.seatrade-maritime.com/casualty/malaysia-detains-tanker-fleeing-after-collision

Konttialus, joka menetti propulsionsa säätelykyvyn kesken luotsimatkan ja oli vähällä osua siltaan, sai luvan lähteä Charlestonista 48-päiväisen pysäytyksen jälkeen. Tutkimukset aluksen osalta on saatu päätökseen. Luotsi palkittiin opastettuaan aluksen turvallisesti ulos joelta: https://www.seatrade-maritime.com/containers/msc-ship-released-port-charleston-after-48-day-detention

Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:

Japanilainen luokituslaitos on julkaissut ohjeita ajoneuvopalojen sammuttamiseksi autojenkuljetusaluksissa: https://www.hellenicshippingnews.com/classnk-releases-classnk-technical-journal-introducing-initiatives-for-vehicle-carrier-fires/

Onnettomuudet, romutus:

Romutusraportti: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/07/Weekly-Ship-Recycling-Report-20-July-26-July-2024.pdf

Taiwania koettelee sen 117-vuotisen historian kovin taifuuni, jonka tuulet ovat yli 63 m/s ja sadetta on tullut jopa 177 cm. Seitsemän rahtialusta ja jahti on ajautunut karille ja 79 merenkulkijaa odottaa pelastamista. Yhden aluksen neljä miehistön jäsentä löytyi rannalta elossa: https://maritime-executive.com/article/video-taiwan-says-four-survived-shipwreck-as-more-seafarers-are-evacuated

Ensimmäiset toimenpiteet on saatu tehtyä Etelä-Afrikan rannikolla kaatuneen irtolastialuksen raivaamiseksi. Raivaustöitä häiritsevät vaativat sääolot, jotka aiheuttivat aluksen katkeamisen neljään osaan viikonlopun myrskyssä: https://splash247.com/grounded-vessel-breaks-apart-off-south-africa/

Filippiinien viranomaiset pitävät kiirettä saadakseen estettyä ympäristökatastrofin uponneesta säiliöaluksesta vuotavasta polttoainelastista: https://maritime-executive.com/article/philippines-works-to-clear-oil-spill-as-salvage-planned-for-lost-tanker

Jo toinen pieni säiliöalus on uponnut lähes samaan paikkaan Filippiineillä. Se lastina on dieseliä. Alueella on n. 70 km² laajuinen öljyläikkä: https://splash247.com/second-ship-sinks-in-same-area-of-the-philippines-in-the-space-of-two-days/

Kriisit ja merirosvous:

Suomen Rajavartiolaitos epäilee venäläisen Itämeren laivaston merenpohjan tutkimusaluksen loukanneen Suomen aluevesiä itäisellä Suomenlahdella. Rajavartiolaitoksen ulkovartiolaiva ohjasi aluksen pois Suomen aluevesiltä. Tapahtuma kesti noin 7 minuuttia. Raja on virallisesti suljettu Ukrainan sodan vuoksi: https://maritime-executive.com/article/finnish-border-guard-escorts-russian-vessel-away-during-brief-incursion  

Kolumni: mitä tarkoittaa ”Bab-el Mandeb”? Suomeksi se on ”kyynelten portti” tai ”valitusten portti”. Osuva nimi edelleen vaikka onkin vuosisatoja vanha. Kolumnisti on erittäin pessimistinen Punaisen meren kriisin ratkaisuvaihtoehdoista. Poliittiset ja taloudelliset intressit menevät ristiin eikä mihinkään kysymykseen ole hyvää tai edes huonoa vastausta: https://www.hellenicshippingnews.com/the-options-to-solve-the-red-sea-crisis-and-mega-infrastructure-projects-in-the-middle-east/

Historian havinaa:

Puolalaissukeltajat ovat löytäneet Itämerestä 1800-luvun laivahylyn, jonka lastina on mm. 100 pulloa sampanjaa sekä viiniä, arvokasta mineraalivettä ja posliinia. Lastimerkintöjen perusteella hylky ajoittuu vuosien 1850 – 1867 välille. Hylky on 58 metrin syvyydessä 20 mailia etelään Öölannin saaresta:  https://www.marineinsight.com/shipping-news/polish-divers-discover-19th-century-shipwreck-loaded-with-100-bottles-of-champagne-in-baltic-sea/

Viikinkilaivan kopio 1000-luvulta purjehtii muinaisilla reiteillä ja satamissa, joilla viikingit kulkivat aikoinaan. Alus on kopio norjalaisesta Knarr-aluksesta, joka oli tehty tammesta ja männystä. Alkuperäinen alus löydettiin jo vuonna 1893 mutta sen tutkimukset tehtiin vasta 1970-luvulla. Alus on mallia, joka purjehti Islantiin, Grönlantiin ja Pohjois-Amerikkaan saakka: https://www.marineinsight.com/shipping-news/10th-century-viking-ship-replica-navigates-ancient-routes-berths-in-montenegros-adriatic-port-of-bar/

Välimeri on ollut muutosten meri, myös säiliöalusten kohdalla: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-dynamics-in-the-mediterranean-sea-in-perpetual-change/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/