Merenkulun uutisia 24.7.2024: kyberturvallisuusohjeet, Crowdstrike, Finnlines´lle maasähköä, Fincantierille tilauksia, Wärtsilä, telakoita avataan, EU:n CEF tuo rahoitusta Suomen satamille, LNG dark fleet, dark fleet´n vaikutus merenkulun sääntö- ja vakuutuspohjaan, korkopolitiikkaa, konttien rollover määräyksiin USA:ssa, Itämerelle hylkyhanke, tulipalot sammutettu, Punaisen meren kriisi.

Mitä tarkoittaa termi?:

FSO (Floating Storage and Offloading): https://en.wikipedia.org/wiki/Floating_production_storage_and_offloading

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, tieto ja kyber:

Crowdstrike virustorjuntaohjelman päivityksen epäonnistumisesta Microsoft syyttää EU:n digimarkkinasäädöstä ( https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/) sen antaessa muillekin toimijoille mahdollisuuden tehdä tietoturvapäivityksiä tietokoneen ytimeen. Jopa 8,5 miljoonaa, n. 1 %, Windows-käyttöjärjestelmää käyttävää tietokonetta koki käyttökatkoksen. Sen laaja vaikutus johtui Crowdstrike´n yleisestä käytöstä liiketoiminnassa. EU komissio kiistää väitteen: https://www.euronews.com/next/2024/07/23/european-commission-denies-responsibility-for-massive-microsoft-it-outage

Crowdstrike ei enää ole otsikoissa päällimmäisenä mutta sen vaikutukset eivät ole vieläkään ohi. Ne osoittavat toimitusketjun haavoittuvuuden elleivät sen osat ole varautuneet tämänkaltaisiin häiriöihin. Mikä olisi tilanne, jos kyseessä olisi ollut vihamielinen kyberhyökkäys: https://www.freightwaves.com/news/crowdstrike-disruption-far-from-over

Kansainvälisen luokituslaitosyhdistyksen uudet kyberturvallisuusohjeet tulivat voimaan heinäkuun alusta. Ne vahvistavat merenkulun vastustuskykyä kyberhyökkäyksiä vastaan mutta tarvitsevat silti tuekseen kattavan riskien arvioinnin ja asianmukaiset torjuntatoimet. Ohjeet luovat minimipohjan kybertoimille ja valvonnalle: https://www.hellenicshippingnews.com/bridging-the-gap-from-compliance-to-cyber-resilience/

Varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Norjalaisvarustamo ostaa metsäteollisuustuotteiden kuljetukseen erikoistuneen varustamon toiminnot: https://www.seatrade-maritime.com/dry-bulk/norden-acquire-norlat-shipping

Kontit, roro ja ajoneuvot:

Stena Roron E-Flexer-konsepti tarjoaa yhden merenkulun monipuolisimmista ja laajimmista ropax-uudisrakennushankkeista. Viidestätoista uudisrakennuksesta 5 on kiinnitetty lähimerenkulun verkostoon ja 10 pitkäaikaisilla sopimuksilla muualle: https://www.motorship.com/vessels-and-shipyards/building-on-a-versatile-ro-pax-platform/1495333.article

Kolme Finnlines´n Saksan-linjan ropax-lauttaa on varustettu maasähköteknologialla: https://www.motorship.com/equipment/shore-power-systems-installed-on-three-ropax/1492659.article

Neste-, kaasu- ja kuiva irtolasti

Indonesia liittyy venäläisen öljyn ostajiin. Edellisestä kerrasta on vuosia: https://www.hellenicshippingnews.com/indonesia-seeks-russian-oil-for-the-first-time-in-years-sources-say/

Huolimatta meneillään olevasta Ukrainan sodasta Venäjän kanssa, Venäjä toimittaa Ukrainan kautta Eurooppaan ja Moldovaan lähes puolet putkikaasustaan. Venäjän ja Ukrainan viisivuotinen sopimus kaasun toimituksesta loppuu tämän vuoden lopussa. Sopimuksen päättyminen vaikuttaa useisiin Euroopan maihin ja ne joutuvat hankkimaan uudet yhteydet kaasuntoimituksille: https://www.hellenicshippingnews.com/supply-shift-end-of-ukraine-gas-transit-sets-the-stage-for-lng-and-pipeline-diversions/

Kiinan irtolastituonti on kasvanut ennätyssuureksi. Selvityksen mukaan 14 tuotteen ryhmä, jota tarkasteltiin, sisälsi rautamalmia, hiiltä, bauksiittia, soijaa, ryhmän muita malmeja (kromi, nikkeli, kupari ja mangaani), puuta, sellua, koksia, maissia, vehnää ja teräksiä: https://splash247.com/chinese-commodity-imports-reach-new-highs/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Carnival Corporation tilaa kolme uutta risteilualusta italialaiselta Fincantierin telakalta. Ne toimitetaan vuosina 2029, 2031 ja 2033 ja ne ovat lähes 230’000 GT kooltaan. Polttoaineena käytetään LNG:tä. Aiemmin tänä vuonna varustamo tilasi telakalta kaksi risteilyalusta toimitettavaksi vuosina 2027 ja 2028: https://gcaptain.com/carnival-corporation-orders-three-new-cruise-ships-at-fincantieri/

Offshore ja merituulivoima:

Merituulivoimaloiden kaapeleiden ja liitäntöjen vikatiheys saattaa aiheuttaa jopa 6,1 miljardin € kustannukset vuoteen 2035 mennessä arvioi energiayhtiö. Yhtiö arvioi tapahtuvaksi jopa 3´600 kaapelirikkoa, joista tuo summa muodostuu. Korjaustarve ennakoi myös huoltoalustarpeen kasvua, jotta kenttien verkosta poissaoloajat saadaan minimiin:  https://www.maritimejournal.com/environment/osw-cable-failures-could-cost-billions-report/1495369.article

Parkwind on asentanut ensimmäisen vihreää sähköä tuottavan latausaseman merituulivoimapuistoon miehistönkuljetus- ja huoltoaluksia varten. Latausteho on enimmillään 2 MW / 8 MW: https://www.marineinsight.com/shipping-news/parkwind-installs-world-first-offshore-green-energy-charging-system-at-sea/

Eurooppalaisvalmistajat varoittavat Saksaa kiinalaisvalmisteisten tuulivoimaloiden voivan vaarantaa paikallisten valmistajien kilpailumahdollisuudet: https://gcaptain.com/eu-wind-industry-warns-germany-over-large-chinese-turbine-deal/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

USA on huolestunut Venäjän ja Kiinan lisääntyvästä yhteistyöstä pohjoisen merireitin hyödyntämisessä. Napa-alue tulee yhä liikennöitävämmäksi sekä sotilaallisesti että kaupallisesti ilmastomuutoksen myötä: https://gcaptain.com/kremlin-says-russian-arctic-cooperation-with-china-is-not-aimed-against-anyone/

Satamat ja terminaalit:

Crowdstrike-ohjelman päivityksen aikaansaama käyttökatkos ei aiheuttanut USA:n satamissa pahempia ongelmia. Lentoliikenne sitä vastoin kärsi merkittävästi kuten Euroopassakin: https://www.freightwaves.com/news/business-as-usual-at-many-of-nations-ports-despite-global-tech-outage

Perun uusi satama Chancay muuttaa maan satamainfrastruktuuria 1,3 miljardin $ investoinnilla. Satama palvelee Etelä-Amerikan ja Aasian välistä liikennettä. Uuden sataman teknologioihin kuuluvat 5G, laiteautomaatio, kasvotunnistus ja uusiutuvat energialähteet: https://www.portstrategy.com/operations/perus-megaport-to-set-new-standards/1495210.article

Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:

Wärtsilä kertoo, miksi harakiri-varaosat voivat tulla kalliiksi, vaikka ne eivät tuntuisi kriittisiltäkään kuten tiivisteet, o-renkaat sekä pultit ja mutterit: https://www.hellenicshippingnews.com/why-less-critical-spare-parts-for-ships-may-matter-more-than-you-think/

Jo toinen eteläkorealaistelakka on tehnyt sopimuksen USA:n laivaston kanssa osallistumisesta laivaston huolto- ja korjauskilpailutuksiin. Samalla telakan edustaja kertoi aikovansa laajentaa toimintaa maailmanlaajuisille sota-alusmarkkinoille: https://www.maritime-executive.com/article/hanwha-ocean-certified-to-compete-for-u-s-navy-maintenance-work

Kasvava kysyntä alusrakennusmarkkinoilla saa avattua jo suljettuja telakoita uudelleen ja olemassa olevat laajentavat toimintaansa. Suurista telakkamaista Japani ja Etelä-Korea kohtaavat työvoimaongelman (työttömyysaste 2,6 % ja 2,8 %), kun taas Kiinalla on vielä työvoimaa saatavilla (työttömyysaste 5 %). Kiinan osuus uudisrakennustilauksista on 60 %, Etelä-Korean 20 % ja Japanin 16 %: https://www.hellenicshippingnews.com/shipbuilders-reopen-or-expand-to-meet-growing-demand/

RINA on antanut tyyppihyväksynnän isolle merenkulun energian varastointijärjestelmälle. Aiemmin valmistaja on saanut hyväksynnän DNV:ltä. Valmistaja hakee tyyppihyväksyntää isoissa aluksissa käytettävälle akkujärjestelmälle myös BV:ltä ja ABS:ltä: https://www.hellenicshippingnews.com/corvus-energy-blue-whale-ess-awarded-rina-type-approval/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Sähköistäminen etenee muussakin kuin matkustajaliikenteessä. Alkuvuodesta julkaistiin kyselyselvitys, jossa todettiin akkujen ja maasähkön voivan edistää hiilineutraaliustavoitetta lähimerenkulussa mutta valtameriliikenteessä sähkö olisi epärealistinen vaihtoehto. Kysely mittasi eroja vaihtoehtoisista polttoaineista vallitsevan käsityksen ja todellisuuden välillä. Silti kiinnostus täyssähköisyyttä kohtaan kasvaa koko ajan. Artikkeli käsittelee askelia kohti sähköistymistä: https://www.motorship.com/vessels-and-shipyards/electrification-expanding-beyond-the-passenger-segment/1494277.article

IMO:n EEXI- ja CII-säädösten toimeenpano alkoi vuoden 2023 alusta. Asteittainen siirtymä kohti vaihtoehtoisia polttoaineita lisääntyy. Nykyisistä alustilauksista 11 % on varustettu kaksipolttoainejärjestelmillä. Varustamot joutuvat laskemaan, mitkä toimenpiteet ovat kannattavia vaatimusten kiristyessä: https://www.hellenicshippingnews.com/imo-ghg-regulations-to-squeeze-dry-bulk-supply/

Merenkulun CO₂-päästöt kasvoivat 23 miljoonaa tonnia alkuvuoden aikana osittain siksi, että alukset joutuivat kulkemaan pidemmän matkan Punaisen meren kriisin vuoksi. Määrä vastaa 6 % kasvua edellisvuodesta, joka vastaa kuuden hiilivoimalan vuosipäästöjä, n. 450 miljoonan tonnin merenkulun kokonaispäästömäärästä. Suurin sektori ovat konttialukset, joiden päästöt kasvoivat 15 %: https://gcaptain.com/shippings-carbon-emissions-soar-as-houthi-attacks-fuel-longer-voyages/

Belgian varustamoyhdistys yhdessä Antwerpenin Yliopiston liiketalouskoulun neljän maisteriopiskelijan kanssa julkaisema selvitys tutki CII kaavan ongelmia. Osina selvityksessä olivat kattava kirjallisuuskatsaus, laadullinen analyysi ja määrällinen analyysi belgialaisalusten tuottamasta datasta. Selvitys toi esille CII-luokitusten tulkinnallisuuden ja tarpeen, että IMO tarkastelee läpikotaisin uudelleen CII kaavan: https://www.hellenicshippingnews.com/new-study-shows-real-world-complexities-and-shortcomings-of-the-imos-carbon-intensity-indicator-cii-formula-2/

EU ja hallitukset, YK ja IMO, pakotteet:

EU aikoo investoida CEF-ohjelmassaan 7 miljardia € kuljetusinfrastruktuuriin mukaan lukien 20 eurooppalaista satamaa. Suomen satamista mukana ovat Kemi, Pori, Vuosaari ja sen vastapari Virossa Muuga. Tarkoitus on kehittää satamien toimintaa ja mahdollistaa maasähkön saatavuus. Myös lähimerenkulun reittejä parannetaan ja kehitetään, lisää merituulivoima-alueita integroidaan meri-infrastruktuuriin ja satamien takamaayhteyksiä parannetaan: https://www.maritimejournal.com/marine-construction/eu-pledges-record-funding-in-transport-including-maritime/1495336.article

Yhdistyneiden Arabiemiraattien Dubaihin on viimeisen vuoden aikana perustettu suuri joukko yrityksiä kuljettamaan venäläistä kaasua. Tällä tavoitellaan uuden harmaan laivaston syntymistä kaasukuljetuksiin. Vuoden aikana yli 50 LNG-säiliöalusta on vaihtanut omistajaa maassa sijaitseviin yrityksiin ja vanhojen höyryturbiinialusten hinnat ovat nousseet tänä vuonna. Vertailun vuoksi menettely on vastaava kuin raakaöljy- ja tuotemarkkinoilla kaksi vuotta sitten: https://splash247.com/dubai-emerges-as-russias-gas-shipping-artery/

Pakotteita kiertävät harmaan laivaston alukset muodostavat kasvavan uhan vilkkaasti liikennöidyssä Malakan salmessa. Ne ovat yhä useammin vakuuttamattomia tai vakuutuksesta ei löydy tietoja kansainvälisistä tietojärjestelmistä. Alukset liikkuvat jatkuvasti samoilla vesillä pitäen AIS-lähetintä päällä vain satunnaisesti vaikeuttaen alusten seurantaa. Ne ovat myös yli 20 vuotta vanhoja ja niillä olisi vaikeuksia päästä satamavaltiotarkastuksista läpi: https://gcaptain.com/dark-fleet-caper-exposes-growing-risks-in-crowded-malacca-strait/

IMO kutsuu merenkulussa toimivia ja kalastussektoria osallistumaan merien muoviongelman ratkaisuun mukaan: https://www.hellenicshippingnews.com/open-call-for-shipping-and-fisheries-companies-to-join-new-global-alliance-on-ocean-litter/

Maailmankauppa ja politiikka:

Merenkulun viikkoraportti: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/07/Intermodal-Report-Week-29-2024.pdf

Kiina on viime vuosina kasvattanut omistamaansa kauppalaivastoa voimakkaasti. Se on maailman suurin tonnistolla mitattuna. Kiinan hallituksen tavoitteena on ollut mahdollistaa lisäkapasiteetilla oman tuotannon kuljetukset omalla kalustolla. Kuinka kauan kasvu jatkuu, jää nähtäväksi:  https://www.hellenicshippingnews.com/a-rapidly-growing-china-owned-fleet/

Kiina laskee useita keskeisiä lyhyen ja pitkän ajan korkojaan tukeakseen herkkää taloustilannettaan. Maa on deflaation partaalla ja sen kiinteistösektorin kriisi on pitkittynyt. Myös kaupan jännitteet maan viennin hallitsevuudesta maailmankaupassa nostavat paineita maan omassa talouselämässä: https://www.hellenicshippingnews.com/china-cuts-several-major-interest-rates-to-support-fragile-economy/

Kiina ottaa tarkasteluun EU:sta, UK:sta, Etelä-Koreasta ja Indonesiasta peräisin olevan ruostamattoman teräksen polkumyyntisakkomaksut, jotka asetettiin vuonna 2019 viideksi vuodeksi. Sakot vaihtelevat 18,1 %:sta 103,1 %:iin. Sakkomaksut säilyvät vuoden tarkastelujakson ajan. Japanille samaan aikaan asetetut sakkomaksut perutaan. Kiina vastaa 60 % maailman tuotannosta ja kysynnästä: https://www.hellenicshippingnews.com/china-to-review-anti-dumping-measures-on-some-stainless-steel-imports/

Taloustieteilijät arvioivat USA:n keskuspankin, FED:n, laskevan ohjauskorkoaan tänä vuonna vielä kaksi kertaa: https://www.hellenicshippingnews.com/fed-to-cut-rates-twice-this-year-with-first-move-in-september-economists-say/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset, onnettomuustutkinta:

Iranin vallankumouskaarti on pidättänyt Togon lipun alla purjehtivan säiliöaluksen sen lähdettyä Irakista syytettynä polttoaineen salakuljetuksesta. Vuonna 1987 rakennettu alus ja sen 12-henkinen miehistö on alukselle nousseiden toimesta viety Bushehrin satamaan, jossa aluksen lasti pumpataan maihin. Miehistö on pidätetty ja viety vankilaan: https://www.maritime-executive.com/article/iran-seizes-aging-coastwise-product-tanker-for-fuel-smuggling

Ceutan viranomaiset ovat pysäyttäneet 31 vuotta vanhan rahtialuksen polttoainepäästön vuoksi. Antigua & Barbudan lipun alla purjehtivalta saksalaisomisteiselta alukselta vaaditaan 130´000 $ takuut ennen kuin se pääsee lähtemään: https://splash247.com/ship-detained-in-ceuta-over-bunker-spill/

USA:n liittovaltion merenkulkukomissio, joka sääntelee kansakunnan valtamerikuljetuksia, on julkaissut viimeisimmän sääntönsä siitä, mistä muodostuu ”suhteeton kieltäytyminen käymästä kauppaa tai neuvottelemasta lastin mukaan ottamisesta suhteessa käytettävissä olevaan lastitilaan”. Epäilyksiä on herännyt niin hintasäännöstelystä kuin soveltamisesta yleensä ja mitkä ovat raja-arvot: https://www.freightwaves.com/news/fmc-rejects-claims-it-is-using-new-container-rule-to-regulate-prices

Grönlannin poliisi on pidättänyt usalais-kanadalaisen valaanpyyntiä vastustavan aktivistin Japanin kansainvälisen pidätysmääräyksen nojalla. Tanskan ministeriö päättää onko luovutukselle olemassa perusteita. Vain Islanti, Norja ja Japani tekevät kaupallista valaanpyyntiä: https://gcaptain.com/sea-shepherds-paul-watson-detained-in-greenland-at-japans-request/

USA:n liikenneturvallisuuslautakunta on antanut raporttinsa järvialuksen karilleajosta sen tullessa ulos Sault Ste. Marien sulusta. Aluksella oli 19 hengen miehistö mutta päällikkö oli komentosillalla yksin ja huolehti lähdössä kaikista tehtävistä siellä yksin. Hän ohjasi, piti tähystystä, seurasi liikennetilannetta ja käytti kaikkia komentosillan laitteita aluksen lähtiessä sulusta. Päällikkö tunnusti, ettei aluksen ECDIS näyttänyt aluksen kulkemaa reittiä eikä vedensyvyyksiä oltu ohjelmoitu järjestelmään. Säästöt maksoivat kaikkiaan 600´000 $: https://www.maritime-executive.com/article/ntsb-critical-of-master-alone-of-bridge-multitasking-which-led-to-grounding

Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:

UK:n West of England P&I Club on ilmoittanut, että UK:n hallituksen venäläiselle merivakuutusyhtiölle asettamien pakotteiden vuoksi klubi voi joutua rajoittamaan vastuitaan tapahtumissa, missä toisena osapuolena on kyseisen yhtiön vakuuttama alus. Erityisesti tämä koskee suunniteltuja tapahtumia, kuten STS-siirtoja, ja niissä tapahtuneita onnettomuuksia mutta yhteentörmäyksissäkin klubi joutuu hakemaan luvan vakuutuksen tai korvauksen maksuun: https://gcaptain.com/uk-ship-insurer-sees-problems-paying-claims-involving-sanctioned-russian-provider/  

Usalainen luokituslaitos on hyväksynyt brittiläisen digioppimisyhtiön englannin kielen testaamisen tarkoitetun ohjelman. Täysin suorana verkossa suoritettavien kokeiden tehtävänä on arvioida ja antaa todistus merenkulkijan englannin kielen taidosta: https://www.maritime-executive.com/features/abs-approves-virsec-maritime-english-tests-setting-new-standard

Järjestöt, NATO:

BIMCO tekee työtä saadakseen mallisopimuksiin FuelEU Maritime -lausekkeet. Järjestö aikoo julkistaa ne tämän vuoden toisella puoliskolla: https://www.hellenicshippingnews.com/fueleu-maritime-is-coming-is-your-charterparty-ready/

Ympäristö:

Itämerellä on käynnistetty 3,83 miljoonan € (EU 3,06 miljoonaa €) BALTWRECK-hanke hylyistä aiheutuvien päästöjen vähentämiseksi. Hankkeeseen osallistuu 14 kumppania neljästä maasta (Saksa, Liettua, Puola ja Ruotsi). Hylyissä on polttoainetta, ammuksia ja kemikaaleja sekä muuta romua. Tutkijoiden mukaan Itämeressä on yli 20´000 tunnettua sotilas- ja siviilihylkyä, joista n. 10 %:sta vuotaa saasteita:  https://www.marineinsight.com/shipping-news/new-initiative-launched-to-combat-baltic-sea-pollution-from-hazardous-remnants-of-shipwrecks/

Video: ryhävalas kaatoi kahden kalastajan veneen. Miehet joutuivat veden varaan ja kaksi teini-ikäistä poikaa noukki heidät vedestä toimittaen miehet turvaan. Valas oli samaan aikaan pyyntipuuhissa kuin ihmisetkin ja vene sattui sen pyyntireitille. Valas oli myös havaittu jo aiemmin alueella, jonka vuoksi viranomaiset kehottavat ihmisiä pitämään välimatkaa valaiden pyyntialueella: https://www.maritime-executive.com/article/video-breaching-whale-capsizes-fishing-boat

Onnettomuudet, romutus:

Maerskin konttialuksella puhjennut tulipalo on saatu hallintaan mutta sammutustyöt jatkuvat. Yksi merenkulkija on kateissa: https://splash247.com/fire-struck-maersk-ship-moved-away-from-indian-coastline/  

Intian rannikkovartiosto nouti merenkulkijan säiliöalukselta tämän saatua sairauskohtauksen aluksella. Alus lähetti tapauksen johdosta hätäsanoman: https://www.marineinsight.com/shipping-news/indian-coast-guard-rescues-sick-crew-member-from-motor-tanker-amid-severe-weather-off-gujarat-coast/

Nigerian merenkulkuviraston mukaan kaikki 19 miehistön jäsentä saatiin pelastettua kelluvasta varastoyksiköstä sen sytyttyä tuleen. 4´000 barrelin päiväkapasiteetin varastoyksikkö on lähes 30 vuotta vanha ja se on ollut yhtäjaksoisesti käytössä: https://www.maritime-executive.com/article/crew-rescued-as-fire-destroys-fso-off-nigeria

Malesian rannikolla mutta Singaporen meripelastusalueella törmänneiden säiliöalusten tulipalot on sammutettu. Tyhjänä liikkunut Ceres I ehti lähteä pakoon hinaajien avustamana. Hafnia Nile saatiin miehistön evakuoinnin jälkeen sammutettua. Viranomaiset aloittavat tutkimukset eivätkä ole tässä vaiheessa kommentoineet enempää:  https://www.maritime-executive.com/article/malaysia-reports-tankers-are-secured-as-efforts-shift-to-investigation

Indonesian hallituksen lastia kuljettanut alus ja sen 12-henkinen miehistö on kadonnut Papuan vesillä. Lastina sillä oli 4G-televerkon rakentamiseen tarkoitettua lastia. Alueelle pääsy on rajoitettua sillä ilmenevän separatistiliikehdinnän turvallisuusongelmien vuoksi: https://www.maritime-executive.com/article/malaysia-reports-tankers-are-secured-as-efforts-shift-to-investigation

Pieni hinaaja-alus upposi Houston Ship Channel´ssa. Neljä henkeä saatiin pelastettua ja yksi löytyi kuolleena. Alus nostettiin kanaalista ja onnettomuuden syiden selvitys on meneillään. Ennakkoarviot AIS-tietojen ja silminnäkijöiden mukaan viittaavat ohikulkeneen irtolastialuksen vaikuttaneen uppoamiseen: https://www.maritime-executive.com/article/malaysia-reports-tankers-are-secured-as-efforts-shift-to-investigation

Kalastusalus on uponnut Falkland saarten vesillä. Aluksen 27-henkisestä miehistöstä 14 saatiin pelastettua pelastusveneistä ja 5 on edelleen kateissa. Sää alueella oli myrskyinen: https://www.maritime-executive.com/article/longliner-sinks-off-falklands-leaving-crew-adrift-in-extreme-weather

Säiliöaluksen miehistö osoitti oivaa merimiestaitoa pelastaessaan 31 pakolaista Välimerellä. Sää oli alueella huono ja miehistö käytti dronea etsinnässä. Pakolaiset saivat säiliöaluksella ensiavun ja pahimmin loukkaantuneet kuljetettiin helikopterilla sairaalaan, jossa yksi kuoli vammoihinsa: https://www.maritime-executive.com/article/seaways-suezmax-tanker-uses-drones-and-seamanship-to-rescue-castaways

Kriisit ja merirosvous:

YK:n erityislähettiläs Jemenissä kertoi YK:n turvallisuusneuvostolle Punaisen meren kriisin tilanteesta ja totesi, että tilanne on pikemminkin laajenemassa kuin rauhoittumassa. Iskujen laajuus ja tarkkuus ovat lisääntyneet. Uhat kauppamerenkululle kasvavat huthien iskettyä Israeliin ja Israelin vastattua kostoiskulla: https://www.hellenicshippingnews.com/houthi-threat-to-red-sea-shipping-is-growing-says-un-envoy-to-yemen/

Video: Liberian lipun alla purjehtivan konttialuksen aseistetut vartijat ampuvat huthien dronevenettä ja räjäyttävät sen: https://gcaptain.com/watch-houthi-drone-boat-destroyed-by-armed-guards/

Historian havinaa:

Annammeko terroristien voittaa? Mistä Punaisen meren kriisissä oikein on kyse ja kuka voittaa kenet: https://www.maritime-executive.com/magazine/are-we-letting-the-terrorists-win

Philadelphian häädettyä ss United States´n aikoo floridalaisen piirikunnan valtuutettu ostaa aluksen ja upottaa sen sukelluskohteeksi. Perinneyhdistys ei ole tyyten tyytyväinen tarjoukseen mutta toinen vaihtoehto olisi erään yhdistyksen johtokunnan jäsenen mukaan romuttaminen, jolloin aluksesta jäisi vain muisto. Toistaiseksi perinneyhdistys jatkaa laituripaikan etsintää. Artikkelissa lisäksi ss United States´n historiaa: https://www.maritime-executive.com/article/florida-county-may-consider-buying-and-sinking-ss-united-states

Itämerelle on myönnetty EU-rahoitusta hylkyjen päästöjen hoitoon. Englannin itärannikolla 1´400 tonnia räjähteitä makaa toisen maailmansodan aikaisessa hylyssä: https://www.maritimejournal.com/vessels/1400-tons-of-explosive-remain-on-wwii-wreck-survey/1495220.article

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

The Motorship www.motorship.com

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/