Mitä tarkoittaa termi?:
International Council on Clean Transportation (ICCT): https://theicct.org/
Navigointi, kommunikaatio, paikannus, tieto ja kyber:
Aluksista tulee sekä maissa että aluksissa olevien integroitujen tietojärjestelmien myötä yhä monimutkaisempia. Tämä lisää kyberturvallisuusuhkia, joka vaatii parannettua riskien- ja kyberturvallisuuden hallintaa miehistön, matkustajien ja omaisuuden turvaamiseksi: https://www.hellenicshippingnews.com/maritime-cyber-security-securing-processes-people-and-new-technology/
Israelilainen tekoäly-yhtiö on liittynyt yhteen Amazonin kanssa parantaakseen sen riskienhallintaa merenkulussa, logistiikassa ja julkisella sektorilla: https://splash247.com/artificial-intelligence-from-amazon-deployed-in-maritime/
Latvian teleoperaattori ja Latvian sataman tekninen tuottaja ovat suorittaneet onnistuneen 5G-kokeen maista alukselle, alusten välillä sekä aluksen ja dronen välillä. Kokeessa siirrettiin videokuvaa dronesta reaaliaikaisesti. Tiedonsiirto 5G:llä vaatii tukiaseman aluksella toimiakseen: https://splash247.com/latvians-showcase-first-ever-fully-functioning-5g-maritime-connectivity-concept/
Varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:
Työtapaturmat aluksilla eivät ole vähenemässä IMO:lle toimitetun viimeisimmän raportoinnin mukaan. Putoamisonnettomuudet pysyvät samoissa luvuissa vuodessa toiseen kuten myös pelastus- ja pelastautumisvälineiden harjoituksissa sattuneet onnettomuudet. Suljetuissa tiloissa sattuneet onnettomuudet ovat sitä vastoin lähes kaksinkertaistuneet: https://www.hellenicshippingnews.com/accidents-on-ships-under-scrutiny-as-intermanager-submits-statistics-to-imo/
Kontit, roro ja ajoneuvot:
Yhä useampi konttivarustamo avaa linjaliikenteen Kiinasta Meksikoon. Viime vuonna Meksiko ohitti Kiinan USA:n tärkeimpänä kauppakumppanina. Maahantuojat käyttävät Meksikoa takaovena Kiinan tuonnin lisämaksujen välttämiseksi. Meksiko on myös lisännyt investointeja tuotantoon: https://splash247.com/global-liners-flock-to-mexico/
Konttirahtien hinnannousu lienee tällä erää ohi. Rahdit USA:han ja Eurooppaan Kauko-Idästä ovat nousseet 8´000 – 10´000 $:in FEU (40 jalan kontti). Hinnan nousun pysähtymisellä on laivaajille suuri merkitys vaikka tilanne ei vielä ole ohi ja satamien ruuhkat alkavat helpottamaan: https://www.hellenicshippingnews.com/spiralling-ocean-container-shipping-market-set-to-peak-but-will-not-bring-an-end-to-shippers-problems/
Neste-, kaasu- ja kuiva irtolasti
Useat säiliöalusten omistajat ovat pitäneet aluksensa poissa käytettyjen alusten myyntimarkkinoilta huolimatta houkuttelevista hinnoista. He odottavat rahtimarkkinoiden paranevan: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-owners-keep-their-ships-out-of-the-market-as-rates-climb/
Venäjä on lähettänyt matalarikkistä dieseliä varastoihin Singaporeen ja Länsi-Afrikkaan. Itämereltä Primorskista ja Pietarista on lähtenyt useita laivalastillisia viime viikkoina: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-ships-surplus-diesel-to-storage-in-singapore-and-africa/
Guinean uusi rautamalmikaivos muuttaa irtolastimarkkinoita. Kaivosoperaattori rakentaa par’aikaa satamaa ja ratainfrastruktuuria yhdessä kiinalaisten ja paikallisten kumppanien kanssa. Maa on jo nyt suuri bauksiitin tuottaja: https://splash247.com/rio-tinto-forges-ahead-with-giant-guinean-iron-ore-mine-project/
Kuwait on ilmoittanut uudesta öljylöydöstä, jonka energiatuotanto vastaisi Kuwaitin kolmen vuoden koko tuotantoa. Kuwait on maailman 5. suurin tuottaja OPEC:ssa. Maassa on Lähi-Idän uusin ja suurin jalostamo, joka tuottaa matalarikkistä polttoöljyä merenkululle: https://www.maritime-executive.com/article/kuwait-announces-giant-new-oilfield-discovery-in-persian-gulf
Eräät suurimmista säiliöalusvarustamoista investoivat ammoniakin kuljetukseen. Viisi varustamoa on tilannut 16 miljardilla $:lla aluksia kuljetuksiin, joita ei vielä ole. Vuonna 2027 vihreän ja sinisen ammoniakin tuotannon arvioidaan olevan 9,9 miljoonaa tonnia, joka tarkoittaa 200´000 barrelia päivässä tai 0,2 % maailman öljyn tarpeesta nyt: https://gcaptain.com/maersk-tankers-and-competitors-bet-billions-on-ammonia-fuel-carriers/
Raportti: miten supramax-luokan alusten nopeutta säätelemällä päästään uusiin päästö- ja tehokkuusvaatimuksiin sekä mikä sääntelyn vaikutus on alusten nopeuteen. Loppuraportti sisältää rahdit, aluskaupat, uudisrakennukset, romutukset ja osakekehitykset: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/07/Intermodal-Report-Week-28-2024.pdf
Moottoriproomu, joka on 50 toimintavuotensa aikana korvannut kymmeniätuhansia sorarekkoja Tukholman tieverkolla, on vaihtanut omistajaa: https://www.sjofartstidningen.se/ersatt-lastbilar-i-over-50-ar/
Kappaletavara:
Monitoimialusten (MPV) uudisrakennustilaukset antavat odottaa itseään vaikka tarpeen odotetaan kasvavan: https://www.hellenicshippingnews.com/future-newbuild-orders-required-but-not-yet-seen/
Tusina maailman suurimpia raskaskuljetusaluksia suuruusjärjestyksessä: https://www.marineinsight.com/know-more/biggest-semi-submersible-heavy-transport-vessels/
Matkustaja- ja risteilyliikenne:
Royal Caribbean on ottanut vastaan ranskalaistelakalta viimeisimmän risteilyaluksensa, ms Utopia of the Seas´n. Aluksen kastaa Grammy-voittaja Meghan Trainor: https://www.marineinsight.com/shipping-news/royal-caribbean-welcomes-utopia-of-the-seas-with-a-grand-celebration/
Offshore ja merituulivoima:
Merituulivoimalan siipi hajosi ja sen osia ajautui rantaan USA:n itärannikolla: https://www.maritime-executive.com/article/turbine-blade-breaks-apart-and-washes-ashore-from-vineyard-wind
Talvimerenkulku ja napa-alueet:
Ensimmäinen pohjoista merireittiä käyttävä LNG-säiliöalus on saapunut Kiinaan. Neljä muuta on matkalla. Verrattuna Hyväntoivonniemen kautta kuljettuun matkaan, joka kestää kuusi viikkoa, pohjoinen merireitti kestää vain 18 päivää. LNG:n lisäksi Venäjä lähettää raakaöljyä samaa reittiä pitkin, kolme Gabonin lipun alla purjehtivaa Aframax-luokan alusta on saanut kulkuluvan: https://gcaptain.com/lng-carrier-completes-arctic-voyage-to-china-in-18-days-four-more-en-route/
Satamat ja terminaalit:
Saksan satamatyöntekijöiden liitto esittää jäsenilleen hyväksyttäväksi toista kahdesta vaihtoehtoisesta mallista työehtosopimukseksi. Liitto antaa vastauksensa satamaoperaattorien työnantajaliitolle sen jälkeen. Kyse on 11´000 satamatyöntekijän työehtosopimuksesta, joka päättyi toukokuussa ja on aiheuttanut sarjan lakkoja satamissa: https://www.maritime-executive.com/article/german-port-workers-to-vote-on-contracts-proposals-after-multiple-strikes
USA:n itärannikon ja Meksikonlahden satamia uhkaa todennäköinen lakko. Neuvottelut eivät ole johtaneet tulokseen ja n. 14´500 satamatyöntekijän työehtosopimus on päättymässä syyskuun lopussa: https://gcaptain.com/growing-threat-of-strike-looms-over-atlantic-and-gulf-coast-ports/
Laivansuunnittelu ja -rakennus, automaatio ja innovaatiot:
Lomarlabs on tehnyt merenkulun start-up yrityksen kanssa yhteistyösopimuksen uuden alustyypin kehittämiseksi. Nk. mikroalukset käyttäisivät suuria leijoja pääpropulsiolähteenä ja tekoälyä autonomiseen operointiin: https://splash247.com/germanys-cargokite-project-presses-ahead/
Suomalaisen Steerprop´n propulsiojärjestelmä asennetaan maailman suurimpaan kaapelialukseen: https://www.maritimejournal.com/vessels/steerprop-manoeuvrability-for-milestone-cable-laying-vessel/1495131.article
Steerprop: https://en.wikipedia.org/wiki/Steerprop
Tämän vuoden ensimmäisen puoliskon aikana Kiinan alusvienti kasvoi huimat 91 %. Vertailun vuoksi autojen vienti kasvoi ”vain” 22 %. Vuonna 2023 maailman 18 alustyypistä Kiina tuotti eniten 14 alustyyppiä. Mm. irtolastialuksia (79,6 %), säiliöaluksia (72,1 %), konttialuksia (47,8 %) ja autonkuljetusaluksia (82,7 %) kaikista uudisrakennuksista. Tänä vuonna Kiina sai valmiiksi 53,8 %, sai uusia tilauksia 69,6 % ja purki ruuhkatilauksia 56,7 % maailman kokonaismääristä. Kiina kykenee tuottamaan kaikkia alustyyppejä, myös risteilyaluksia: https://www.hellenicshippingnews.com/global-demand-economic-recovery-drive-china-ship-exports-to-surge-91/
Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:
EU:n alueella toimivien alusten tulee ensi vuoden alusta raportoida jokaisella matkalla käyttämänsä polttoaineen kulutustiedot kuten kulutetun polttoaineen määrä, kuljettu matka ja merelläoloaika sekä päästötiedot CO₂-, SO₂- ja NOₓ-päästöistä asianomaiselle viranomaiselle. Lisäksi tulee raportoida muut asiaankuuluvat tiedot kuten käytetty polttoaine, aluksen energiatehokkuus ja käytetyt keinot parantaa energiatehokkuutta. Toisaalta voidakseen vastata FuelEU Maritime -vaatimuksiin aluksille tulee kyetä tarjoamaan vaihtoehtoisia polttoaineita ja maasähköä: https://www.hellenicshippingnews.com/sailing-through-the-fueleu-maritime-regulation/
Varustamoilla ja alusten omistajilla tulee olla sovellukset ja ratkaisut valmiina vastaamaan FuelEU Maritime -vaatimuksiin. Ensi vuonna päästövähennys pitää olla 2 %, josta se nousee aina 80 %:iin vuonna 2050: https://www.hellenicshippingnews.com/shipowners-and-managers-must-look-at-solutions-to-help-them-comply-with-upcoming-fueleu-maritime-rules-says-columbia-group/
Suuria, UK:n laivastotukikohdan alla olevia merenalaisia suolaluolia suunnitellaan käytettäväksi vedyn varastointiin: https://www.maritimejournal.com/marine-construction/subsea-caverns-in-the-pipeline-for-h2-storage/1495117.article
Saksalaisyrityksen järjestämä ja Saksan hallituksen rahoittama tarjouskilpailu uusiutuvan ammoniakin toimittamisesta on käyty. Tarjouskilpailun voitti Yhdistyneissä Arabiemiraateissa päämajaa pitävä yritys, joka tuottaa tarvittavan uusiutuvan vedyn Egyptissä. Vuonna 2027 tuotanto olisi 19´500 tonnia ja nousisi vuoteen 2033 mennessä 397´000 tonniin. Ammoniakki tuotaisiin EU:hun Rotterdamin sataman kautta ja sen myisi tarjouskilpailun järjestänyt yritys: https://www.hellenicshippingnews.com/h2global-pilot-auction-first-renewable-hydrogen-carrier-ammonia-supply-for-eu-via-port-of-rotterdam/
Useat isot konttivarustamot tilaavat LNG-kaksoispolttoainepropulsiojärjestelmiä. Sekä kiinalaiset että eteläkorealaiset telakat toimittavat niille aluksia niiden uusiessa kiihkeässä tahdissa laivastoaan. Edes uudisrakennusten korkea hinta ei ole este: https://www.seatrade-maritime.com/containers/container-lines-turn-lng-frenetic-newbuilding-round
EU ja hallitukset, YK ja IMO, pakotteet:
Yli 80 % Venäjän öljynviennistä kuljetettiin G7-maiden asettaman hintakaton ulkopuolella. Venäjän viennistä 82,5 % kuljetettiin ns. harmaan laivaston aluksilla, joita operoivat varustamot eivät ole G7:n, EU:n, Australian, Sveitsin tai Norjan lipun alla eikä aluksia ole vakuutettu länsimaisissa P&I-klubeissa: https://www.hellenicshippingnews.com/china-takes-lead-in-shipping-russian-crude-amid-new-high-for-non-g7-share/
IMO:n teknisen yhteistyön komitea piti kesäkuun lopussa kokouksen, jossa se viimeisteli ehdotuksensa IMO:n strategiaksi sen jäsenmailleen tarjoamasta teknisestä tuesta: https://www.hellenicshippingnews.com/imo-reshapes-its-strategy-for-technical-support-to-member-states/
UK:n uudella hallituksella on haaste, jonka muodostaa ympäröivän vilkkaan merialueen liikenteen pakokaasupäästöt. Kansainvälinen puhtaiden kuljetusten neuvosto (ICCT) on esittänyt ratkaisuksi Pohjois-Atlantin päästörajoitusaluetta (North Atlantic ECA). Raskas polttoöljy tuottaa ilmaan päästöjä, joista ICCT arvioi voitavan estää rajoituksilla mm. 82 % rikkioksideista, 64 % typpioksideista ja 36 % pienhiukkasista (musta hiili): https://splash247.com/the-uk-has-a-shipping-pollution-problem-is-the-new-government-ready-to-solve-it/
Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset, onnettomuustutkinta:
Iranilaisen säiliöaluksen päällikkö on tuomittu poissaolevana seitsemäksi vuodeksi vankeuteen ja 300´000 $ sakkoihin Indonesiassa laittomasta STS-siirrosta maan aluevesillä, jonka yhteydessä veteen pääsi öljyä. Alukset pakenivat paikalta mutta Malesian viranomaiset pidättivät iranilaisaluksen miehistön ja sen egyptiläisen päällikön. Päällikön sallittiin odottaa aluksella oikeudenkäyntiä mutta hän katosi ennen sitä. Sekä alus että sen lasti on takavarikoitu: https://www.maritime-executive.com/article/master-of-shadowy-iranian-tanker-sentenced-to-seven-years-for-pollution
Kreikka jatkaa sotaharjoituksia Lakonian lahdella estääkseen STS-siirrot alueella. USA pidättäytyy pakotteista harmaan laivaston säiliöaluksille tasapainoillen öljyn maailmanmarkkinahinnan kanssa: https://www.maritime-executive.com/article/greece-takes-effective-action-to-deter-illicit-russian-oil-transfers
Ympäristö:
Suo siellä, vetelä täällä. Punaisen meren kriisin takia Afrikkaa kiertämään lähtevät alukset kohtaavat Hyväntoivonniemellä ankarat talviolosuhteet: https://www.marineinsight.com/shipping-news/ships-diverting-from-red-sea-dangers-face-rough-seas-delays-around-africa/
La Niña-ilmiön odotetaan alkavan jo elokuussa, kehittyvän lokakuuhun saakka ja kestävän koko talven. La Niñan aikaan vedet ovat kylmempiä ja sillä on vaikutusta useiden kauppatavaroiden kuljetuksiin. Etelä-Amerikassa sateita on vähemmän ja kaakkoisessa Aasiassa, Intiassa ja Australiassa enemmän. Ilmiö lisää myös Atlantin hurrikaaneja sekä Pohjois-Aasian ja Pohjois-Euroopan talvien kylmyyttä: https://splash247.com/upcoming-arrival-of-la-nina-set-to-impact-trading-patterns/
Suuret muoviroskalautat on havaittavissa satelliittikuvissa. Ne keräytyvät merivirtojen yhtymäkohtiin muosotaen pitkiä nauhoja. Välimerellä tehdyn 6-vuotisen seurantajakson aikana tutkijat havaitsivat 14´000 keräytymää. Pahin alue oli Adrian meren pohjoisosa. Sadejaksojen jälkeen roskalauttoja esiintyi enemmän ja talvisin ne hajosivat ajautuen rannoille: https://www.maritime-executive.com/article/study-floating-plastic-trash-can-be-tracked-from-space
Rannikon kalastajat ja ympäristöihmiset eivät ole lainkaan tyytyväisiä tutkijoiden hankkeeseen kokeilla 20 tonnin lipeäkuorman laskemista mereen. Tavoitteena olisi selvittää lipeän kyky lisätä CO₂:n sitoutumista meriveteen: https://www.maritime-executive.com/article/researchers-criticized-for-plan-to-dump-20-tonnes-of-lye-off-cape-cod
Onnettomuudet, romutus:
Kuudentoista hengen miehistön pelätään menehtyneen Komorien lipun alla purjehtineen säiliöaluksen kaaduttua. Mikään ei viittaa, että alus olisi joutunut huthien hyökkäyksen kohteeksi. Alus oli matkalla Dubaista Adeniin: https://gcaptain.com/16-missing-after-oil-tanker-prestige-falcon-capsizes-off-oman/
Video: miten alusten pelastaminen merellä tapahtuu: https://www.marineinsight.com/videos/watch-understanding-ship-salvage-operations/
Metsäpalojen havaitsemiseen kehitettyjä menetelmiä testataan käytettäväksi konttialusten kansilla palojen havainnointiin: https://www.seatrade-maritime.com/technology/three-early-stage-fire-detection-technologies-selected-containership-evaluations
Etelä-Afrikan rannikolla miehistön hylkäämää ja Kapkaupungin luoteispuolella rantaveteen ajautunutta rahtialusta päästään pelastamaan sään rauhoituttua. Pelastaminen keskittyy aluksen polttoaineen ja öljyjen poistoon ympäristön saastumisen ehkäisemiseksi: https://gcaptain.com/calm-weather-helps-salvage-of-mv-ultra-galaxy-off-south-africas-coast/
Vahtipäällikön nukahtaminen johti venäläisaluksen karilleajoon. Turkin viranomaiset yrittävät pelastaa pientä neuvostoliiton aikaista rannikkoliikenteen alusta. Alussarjalla on surullinen turvallisuushistoria: https://www.maritime-executive.com/article/turkish-volgo-balt-cargo-ship-grounds-when-officer-reportedly-fell-asleep
Kriisit ja merirosvous:
Huthien kauppa-aluksia vastaan tekemien hyökkäysten kohteeksi on joutunut tänä vuonna kaikkiaan 101 alusta. Alueella työskentelevät sota-alukset päivittävät tilannetta päivittäin: https://www.maritime-executive.com/article/houthis-launch-new-wave-of-attacks-but-one-bomb-boat-fails-to-explode
Video: huthit ovat julkaisseet videon viimeisimmästä miehittämättömän veneen iskusta kauppa-alukseen. A luksen miehistö on kunnossa mutta aluksesta pääsee ilmeisesti öljyä mereen: https://splash247.com/houthis-issue-chilling-video-of-latest-ship-strike/
Varustamon mukaan huthien väite kyproslaista säiliöalusta vastaan tehdystä hyökkäyksestä Välimerellä ei pidä paikkaansa: https://gcaptain.com/shipowner-denies-houthi-attack-claim/
Iranin yli vuosi sitten pidättämä ja viime viikolla vapauttama säiliöalus on ankkuroitunut Yhdistyneiden Arabiemiraattien Khor Fakkanin sataman ulkopuolelle. Öljy-yhtiö Chevron ei antanut enempää tietoa vapauttamisesta eikä miehistön tai aluksen kunnosta: https://www.hellenicshippingnews.com/oil-tanker-seized-by-iran-in-2023-anchors-near-uae-coast-tracking-data-shows/
Viimeisinkin venäläinen partioalus vetäytyi Krimiltä. Ukrainalaisten käyttämän epätavallisen sodankäynnin menestys on huomioitu ympäri maailman, niin USA:n laivastossa, huthi-kapinallisissa kuin Kiinan laivastossakin. Sen vaikutukset voidaan nähdä Taiwanin kiistassa ja varsinkin Punaisen meren kriisissä: https://www.maritime-executive.com/article/at-risk-from-ukrainian-attacks-last-russian-patrol-ship-leaves-crimea
Historian havinaa:
Ensimmäinen tutkimusretkikunta 14 vuoteen lähti Titanicin hylylle. Retkikunnalla on lupa tutkia hylkyä ja se käyttää etäohjattuja aluksia tutkimiseen ja havaintojen dokumentointiin. Matkan odotetaan kestävän useita päiviä hylylle ja paluu on suunniteltu elokuun 13. päiväksi: https://www.marineinsight.com/shipping-news/rms-titanic-inc-launches-first-expedition-to-the-titanic-wreck-site-in-14-years/
Artikkeliploki:
Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella aaltonenmatti@elisanet.fi.
”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).
Lähdejulkaisut:
Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/
Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper
Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/
gCaptain Daily https://gcaptain.com/
Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/
John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi
LinkedIn https://www.linkedin.com/home
Marine Insight www.marineinsight.com
Maritime Journal www.maritimejournal.com
Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/
Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news
Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/
Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/
Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/
The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/
World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home
Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/