Merenkulun uutisia 8.7.2024: muutokset merenkululle Gazan sodan tauotessa, just-in-time, AI, merenkulkijoiden itsemurhista, Kiina rulettaa, CO₂, vaaleja Euroopassa, Beryl, merirosvot kiinni.

Mitä tarkoittaa termi?:

ReCAAP (Regional Cooperation Agreement on Combating Piracy and Armed Robbery against Ships in Asia): https://en.wikipedia.org/wiki/Regional_Cooperation_Agreement_on_Combating_Piracy_and_Armed_Robbery_against_Ships_in_Asia

Merenkulku:

Kuka voittaisi, kuka häviäisi, jos ja kun Gazan sota päättyy joko rauhaan tai tulitaukoon? Rauhan / tulitauon pitäisi huthien mukaan päättää myös Punaisen meren kriisi, jolloin liikenne Suezin kanavan kautta voitaisiin taas aloittaa täysimääräisesti. Suurin voittaja olisivat merenkulkijat mutta muuten merenkulun eri sektorit reagoisivat taloudellisesti hyvinkin erilailla tilanteeseen: https://splash247.com/shippings-winners-and-losers-from-an-end-to-the-red-sea-shipping-crisis/

Merenkulun viikkoraportti viikolle 27: https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2024/07/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-27.pdf

Vähentämällä nopeutta 10 %, pienenevät CO₂-päästöt 20 %. Tähän päästäkseen merenkulun tulee kyetä saamaan paremmat ja tarkemmat satama-ajat, jotta nykyinen merenkulun hokema ”aja nopeammin odottamaan” voitaisiin unohtaa. NAPA ja Blue Visby Solution tarjoavat vapaaehtoisen laskentamallin sen toteuttamiseksi, IMO hakee sääntöpohjaa sen vahvistamiseksi mutta elinkeinot pitää saada vakuuttuneeksi yhtälön kannattavuudesta kokonaisuudessaan: https://www.hellenicshippingnews.com/the-obvious-idea-that-slashes-shippings-climate-impact/

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, tieto ja kyber:

Tekoäly – onko se ratkaisu vai tie kriisiin? Kehittyneiden maiden tuottavuus on laskenut ja tekoälystä haetaan apua siihen mutta ymmärtääkö se syyn ja seurauksen suhdetta vai pelkkiä numeroita: https://www.hellenicshippingnews.com/why-ai-may-fail-to-unlock-the-productivity-puzzle/

Miten tekoälyn tuottavuustavoitteet eroavat eri sektoreilla Euroopassa: https://www.hellenicshippingnews.com/how-ai-productivity-gains-are-set-to-diverge-across-european-sectors/

Varustamot ja alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Singaporelainen merenkulun säätiö ja indonesialainen varustamo ovat allekirjoittaneet yhteisymmärryspöytäkirjan yhteistyöstä, jolla nuorille tarjotaan mahdollisuuksia ja yhteyksiä merenkulkuammattiin: https://www.hellenicshippingnews.com/singapore-maritime-foundation-and-pertamina-international-shipping-asia-pacific-cooperate-to-build-maritime-ready-talent-pool/

Merivakuutusyhtiö Gardin keräämien tilastojen mukaan vuosina 2019 – 2023 merenkulkijoiden kuolemaan päätyneitä tapauksia oli 400, joista 74 % johtui sairaudesta, onnettomuuksista 15 % ja itsemurhista 11 %: https://www.seatrade-maritime.com/crewing/least-11-seafarer-deaths-due-suicide-gard

Neste-, kaasu- ja kuiva irtolasti

Säiliöalusmarkkinoiden puolivuotisraportti: https://www.gibsons.co.uk/report/mid-year-review/

Venäjän bensiinin tuotannon odotetaan kasvavan heinäkuun loppupuolella: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-gasoline-output-set-to-rise-by-end-july-ministry-says/

Useampikin VLCC-luokan säiliöalus (2 miljoonaa barrelia) siirtyy raakaöljystä öljytuotteisiin Punaisen meren kriisin vuoksi. Ensimmäiset ovat jo lastanneet / lastaamassa Lähi-Idässä öljytuotteita Eurooppaan. Jo aiemmin useita Suezmax-luokan säiliöaluksia (1 miljoonaa barrelia) vaihtoi öljytuotteisiin: https://gcaptain.com/supertankers-find-new-trade-after-houthi-ship-attacks/

Offshore ja merituulivoima:

Tanskalaisyhtiö selvittää aaltoenergiaratkaisujen liittämistä merituulivoimahankkeisiin: https://maritime-executive.com/article/oersted-to-explore-integrating-wave-energy-into-offshore-wind-farms

Kanavat ja sisävedet:

Saksalais- ja hollantilaisvarustamot ovat perustaneet yhteisyrityksen Euroopan sisävesiliikenteeseen. Varustamoilla on yhteensä 80 alusta mutta sitä, mitkä niistä tulevat uuden varustamon käyttöön, ei ole kerrottu: https://splash247.com/new-inland-shipping-company-launched/

Satamat ja terminaalit:

USA:n satamat vaativat Biden´n hallintoa lykkäämään päätöstä määrätä kiinalaisvalmisteisille satamanostureille 25 % rangaistustulli: https://maritime-executive.com/article/ports-call-for-u-s-to-delay-25-tariff-on-chinese-manufactured-sts-cranes

Pohjois-Amerikan logistiikkaa puhuttavat satamia vaivaavat lakot ja lakonuhat: https://splash247.com/threat-of-port-strikes-across-north-america-has-shippers-on-edge/

Perun Chancayn satama on 80-prosenttisesti valmis ja se vihitään käyttöön marraskuussa. Satama parantaa Perun merellistä infrastruktuuria ja mahdollistaa kauttakulkukuljetukset Chilestä, Kolumbiasta, Ecuadorista ja Panamasta. Se vähentää Tyynen meren rannikon kuljetuskustannuksia mahdollistaen 18´000 TEU:n konttialusten pääsyn laituriin. Kiinan ja Perun välinen matka-aika vähenee 35 päivästä 23:en. Kiinalla on sataman käyttöön yksinoikeus: https://www.maritime-executive.com/editorials/port-of-chancay-creates-new-competition-in-latin-america

Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:

Kesäkuun lopussa Kiinan osuus tämän vuoden uudisrakennustilauksista oli 52 % ja Etelä-Korean 29 %. Uudisrakennustilaukset vähenivät maailmalla 45 % kesäkuussa. Kiinan telakat veivät tilauksista 78 % osuuden. Korealaistelakoiden tilausosuus putosi 9%:in kesäkuussa. Syynä on korealaistelakoiden ruuhkautuminen neljän vuoden aikana tulleiden tilausten täyttäessä telakat ja ne joutuivat tekemään valintoja tilausten välillä: https://www.hellenicshippingnews.com/selective-order-taking-pushes-down-korean-shipbuilders-order-share-below-10-in-june/

Merenkulun arvioidaan vastaavan 3 % maailman CO₂-päästöistä. Yksi keino vähentää päästöjä on rungon vedenalaisen osan puhdistus: https://www.hellenicshippingnews.com/powering-and-fuel-consumption-impact-of-everclean-service-on-two-vessels/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

CO₂:n talteenotto- ja varastointiteknologia ei ole mikään hopealuoti päästöjen vähentämiseksi mutta se tarjoaa merenkululle mahdollisuuksia. Pelkkä talteenotto ja välivarastointi eivät riitä vaan yhtä suurta osaa näyttelee CO₂:n loppusijoittaminen: https://maritime-executive.com/editorials/carbon-capture-is-no-silver-bullet-but-holds-opportunities-for-shipping

Yhteishanke CO₂:n kuljetuksille antoi raporttinsa, jossa todettiin, ettei ole mitään teknologisia esteitä matalassa paineessa kuljetettavalle CO₂:lle. CO₂:n talteenotolla ja varastoinnilla katsotaan olevan huomattava merkitys päästöjen vähentämisessä ja talteenotetun CO₂:n suurten määrien kuljettaminen on keskeisessä roolissa: https://www.hellenicshippingnews.com/dnv-and-project-partners-conclude-no-technical-barriers-to-low-pressure-co2-ship-transport-chain/

Japanilaisyhtiö suunnittelee yhdessä BP:n kanssa CO₂:n kuljetuksia Nagoyasta Indonesian Tangguh´n kaasukentälle: https://www.hellenicshippingnews.com/chubu-electric-mulls-20-vessel-co2-carrier-fleet-for-ccus-project-with-bp/

Ydinvoima voisi muuttaa merenkulun päästöttömäksi samalla, kun alusten elinkaari pitenisi ja vaihtoehtoisista polttoaineista poistuisi epävarmuus ja infrastruktuurin rakentaminen. Lloyd’s Register´n raportti tuo esiin ydinvoiman menestyksellisen käytön sota-aluksissa ja uusien vähän huoltoa tarvitsevien, pienten modulaaristen reaktorien tulon markkinoille: https://www.hellenicshippingnews.com/nuclear-propulsion-could-transform-maritime-with-more-reliable-emissions-free-and-longer-lived-ships/

EU ja hallitukset, YK ja IMO, pakotteet:

Pikakatsaus alueellisiin rikkipäästöjen rajoitusalueisiin: https://www.hellenicshippingnews.com/regional-sulphur-emission-limits-at-a-glance-2/

Norja on ilmoittanut soveltavansa EU:n uusia pakotteita. Se myös tukee venäläisten jäädytettyjen varojen tuottojen käyttöä Ukrainan hyväksi. Tähän saakka venäläiset kalastusalukset ovat voineet vierailla kolmessa norjalaissatamassa rajoituksetta mutta jatkossa vierailun kesto rajoitetaan viiteen arkipäivään ja vierailujen väliä on oltava vähintään kolme päivää:  https://www.maritime-executive.com/article/norway-restricts-port-access-for-russian-fishing-fleet

IMO:n uuden määräyksen mukaan kadonneista konteista tulee ilmoittaa vuoden 2026 alusta lähtien lähialueella oleville muille aluksille, lähimmälle rantavaltiolle ja lippuvaltiolle: https://shippingtelegraph.com/maritime-insurance-news/reporting-of-containers-lost-at-sea-mandatory-from-2026/

UK:n uusi hallitus: https://www.euronews.com/my-europe/2024/07/05/ministers-arrive-at-downing-street-as-keir-starmer-announces-new-cabinet

Ranskassa tilanne on sitä vastoin vaikeampi: https://www.euronews.com/my-europe/2024/07/07/france-heads-to-the-polls-for-the-second-round-of-crucial-elections-follow-live

Saati EU:ssa: https://www.euronews.com/my-europe/2024/07/06/brussels-my-love-orbans-trip-to-kyiv-and-moscow

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset, onnettomuustutkinta:

Konttivarustamo on vetoomustuomioistuimessa voittanut USA:n liittovaltion merenkulkukomission viivästys- ja seisontamaksuista liittovaltion merenkulkukomission varustamolle määräämistä maksuista käydyssä oikeudenkäynnissä. Kyseessä on pitkäaikainen kiista laivaajien ja kuljettajien välillä yli 500 miljoonan $ maksuista: https://maritime-executive.com/article/court-of-appeals-calls-fmc-illogical-awarding-d-d-fee-win-to-evergreen

Luokitus, ohjeistus ja vakuuttaminen:

Huvijahtien suunnittelukriteerit eivät ole samat kuin kauppa-alusten. Silti niiden tulee täyttää tietyt kriteerit: https://www.hellenicshippingnews.com/optimizing-yacht-designs-for-maximum-efficiency/

Järjestöt, NATO:

YK:n alaisen ruoka- ja maatalousjärjestön (FAO) ruuan hintaindeksi on pysynyt muuttumattomana kesäkuussa: https://www.hellenicshippingnews.com/fao-food-price-index-stable-in-june/

Ympäristö:

Hurrikaani Beryl on lauhtunut trooppiseksi myrskyksi saavuttuaan Meksikon rannikolle. Hurrikaanin vahingot saattavat nousta 5 miljardiin $:iin Karibialla, jossa kuoli ainakin 8 henkilöä, ja Meksikossa 1 miljardiin $:iin. Mikäli myrsky kääntyy pohjoiseen ja saa voimaa lämpimästä merivedestä se voi nousta 1 luokan hurrikaaniksi: https://gcaptain.com/beryl-rakes-mexico-on-potential-path-to-texas/

Hurrikaani Berylin lähestyminen on sulkenut maanantain ajaksi Texas´n pääsatamat Houstonin, Corpus Christin, Galvestonin, Freeportin ja Texas Cityn: https://gcaptain.com/ports-along-texas-coast-close-as-tropical-storm-beryl-approaches/  

Monet ovat ajaneet Mt. Etnan ohi. Tässä se lähettää terveisiä merenkulkijoille: https://www.euronews.com/video/2024/07/04/spectacular-display-as-mount-etna-erupts-in-sicily

Meriin joutuva mikromuovi on Norjalle ongelma. Mitä Norja aikoo ja mitä sen pitäisi tehdä: https://www.maritime-executive.com/editorials/why-norway-should-lead-the-fight-on-ocean-plastic-pollution

Singapore nostaa esiin ammoniakin myrkyllisyyden siivotessaan alusten yhteentörmäyksen aiheuttamaa polttoainepäästöä: https://www.hellenicshippingnews.com/ammonia-toxicity-concerns-in-focus-for-shipping-as-singapore-cleans-up-oil-spill/

Onnettomuudet, romutus:

Liberian lipun alla purjehtiva kreikkalaisomisteinen säiliöalus ajoi karille Cayman-saarilla. Karilleajosta aiheutui vahinkoa alueen koralliriutalle ja aluksen kaksoispohjaan mutta se ei aiheuttanut vuotoja tai loukkaantumisia. Alus saatiin irrotettua karilta ja on nyt laiturissa: https://www.maritime-executive.com/article/tanker-runs-aground-on-reef-in-cayman-islands

Kriisit ja merirosvous:

Venäjä on tehnyt ohjushyökkäyksen Odessan satamaan: https://maritime-executive.com/article/russian-attack-damages-port-infrastructure-in-odesa

ReCAAP julkaisi Aasian alueen alkuvuoden merirosvoustilanteen. Sen mukaan alueellisesti merirosvoudet ovat vähentyneet 16 % ja paikallisesti Malakan ja Singaporen salmissa jopa 50 %. Parantunut viranomaisvalvonta ja pidätykset ovat merkittävin syy vähenemiseen: https://www.seatrade-maritime.com/ship-operations/singapore-and-malacca-straits-sea-robbery-incidents-down-50-h1

Kiinan nokittelu Filippiinien talousvyöhykkeellä jatkuu. Kiina vaati koko Etelä-Kiinan merta itselleen mutta Haagin pysyvä välitystuomistuin totesi vuonna 2016, ettei siihen ole kansainvälisten sopimusten mukaan laillista perustetta. Päätös, jota Kiina ei ole hyväksynyt: https://gcaptain.com/china-anchors-monster-ship-in-south-china-sea/

Väite, että USA olisi tehnyt Kiinalle shakkimatin Tyynellä merellä jättää huomiotta pari seikkaa. Nimittäiin, että Kiinalla on maailman suurin laivasto ja rannikkovartiosto, suurimmat merisotavoimat ja suurimmat telakat. Sen lisäksi sillä on maailman suurin asevoimien kontrolloima kauppalaivasto ja se omistaa satamia maailmanlaajuisesti: https://gcaptain.com/biden-declares-checkmate-on-china-in-pacific-experts-disagree/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/