Merenkulun uutisia 5.7.2024: miten käy Ranskan tonnistoveron, painolastivesikurssi, merenkulkijoiden itsemurhat, irtolastialukset ja niiden rahdit nousussa, Tallinkilla tapahtuu, Ruotsi keskusteli jäänmurrosta, maailman konttisatamat järjestyksessä, Meyer Papenburg vaikeuksissa, ydinvoimasta, NAPA, satamatarkastuskampanja, Aasian vesien turvauhat, IALA:sta IGO, Beryl, ESL Shippingin historia.

Mitä tarkoittaa termi?:

Breakbulk: https://dhl-freight-connections.com/en/logistics-dictionary/break-bulk/

Capesize: https://en.wikipedia.org/wiki/Capesize

ICIS (International Commodity Intelligence Services): https://www.icis.com/explore/

IMCA (International Marine Contractors Association): https://www.imca-int.com/

MBA (Master of Business Administration, kauppatieteiden maisteri): https://www.helbus.fi/mba/

Merenkulku:

Ranskan tonnistoveron poistaminen voisi johtaa mittavaan ulosliputukseen. Kyse on tuhansista työpaikoista ja tonnistovero kannustaa varustamoja rekisteröimään aluksensa Ranskan lipun alle vahvistaen kansallista merenkulullista vaikutusvaltaa ja taloudellista toimeliaisuutta. Tonnistoveron poistuessa kyseeseen voisi tulla joku toinen EU-lippuvaltio tai mukavuuslippu: https://www.maritime-executive.com/editorials/abolition-of-french-tonnage-tax-could-lead-to-reflagging

Video: miten aluksen kiinnitys tapahtuu: https://www.marineinsight.com/videos/video-how-is-a-mooring-operation-performed/

Varustamot, alukset, merenkulkijat ja koulutus:

IIT Madras Tamil Nadun osavaltiossa Intiassa on julkaissut maailman ensimmäisen MBA-verkkokurssin merenkulun ja toimitusketjun digitaalisessa johtamisessa. Kurssin kesto on 24 kuukautta ja se sisältää sekä verkko-opiskelua että syventävää lähiopetusta (luokkahuoneopetusta, projektityötä ja kuusi syventävää jaksoa yhteensä 900 tuntia). Opiskelijan tulee suorittaa 192 jaksoa 20 peruskurssista ja 12 valinnaisesta kurssista sisältäen käytännön hankkeita, jotka kohdistuvat digitaaliseen muutokseen. Kurssin hinta on n. 11´000 $: https://www.marineinsight.com/shipping-news/iit-madras-launches-worlds-first-online-mba-in-digital-maritime-supply-chain/

Uusi kansainväliselle merenkululle tarkoitettu avoin kurssi painolastivesien hallintaan on julkaistu IMO:n e-oppimisen alustalla: https://www.hellenicshippingnews.com/imo-learn-about-ballast-water-management-with-new-online-course/

Norjalaisen merivakuuttajan selvitys osoittaa, että 11 % merenkulkijoille sattuneista kuolemantapauksista vuosina 2019 – 2023 oli itsemurhia. Luku saattaa olla vieläkin korkeampi, koska se perustuu annettuihin raportteihin. Merenkulku on työympäristö, joka kärsii paljon suuremmasta määrästä itsemurhia kuin muut työmuodot eikä kansainvälisesti sovittua kehystä niiden ilmoittamisesta ole saatu aikaan: https://splash247.com/gard-reveals-alarming-suicide-at-sea-stats/

Kiinan kehityspankin liisausliiketoiminta saattaa vaihtaa omistajaa. Kyseessä on 8,6 miljardin $ pääoma 230 aluksessa: https://www.seatrade-maritime.com/finance-insurance/cdb-considers-sale-leasing-arm

Maailman irtolastialusten capesize-tonnisto ylitti ensimmäisen kerran 2´000 aluksen rajan: https://splash247.com/cape-fleet-surpasses-2000-ships-for-first-time-doubling-in-size-since-2010/

Kontit, roro ja ajoneuvot:

Miten raskaskuljetusalukset kuljettavat suurikokoiset lastinsa valtamerten yli: https://www.marineinsight.com/videos/watch-how-do-heavy-lift-vessels-transport-massive-cargo-across-oceans/

Maailman konttirahti-indeksi kohosi tällä viikolla jyrkästi, keskimäärin 10 %: https://shippingtelegraph.com/freight-news/drewry-the-world-container-index-increased-by-10-this-week-27-2024/

Lähes 90 % konttialuksista saapuu Singaporeen myöhässä. Myöhästymiset johtuvat Punaisen meren kriisistä, joka on johtanut pidempään merimatkaan. Myöhästymiset aiheuttavat satamakäyntien pitenemisen ja ruuhkaa: https://www.marineinsight.com/shipping-news/singapore-port-faces-90-vessel-delays-due-to-red-sea-diversions/

Energia, kemikaalit ja raaka-aineet:

Punaisen meren kriisi on muuttanut säiliöalusten kysyntää: https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-market-in-unfamiliar-equilibrium-as-demand-levels-stay-higher-for-longer/

Venäläisen LNG-viennin odotetaan vähenevän vuoden toisella puoliskolla johtuen huoltotöistä. Eurooppaan suuntautuva tuonti kasvoi lähinnä Ranskaan: https://www.hellenicshippingnews.com/russian-lng-exports-up-in-h1-but-set-to-fall-due-to-maintenance/

Kiina on vaatinut viittä valtionyhtiötä lisäämään öljyn varmuusvarastoja 8 miljoonalla tonnilla eli 60 miljoonalla barrelilla ensi maaliskuuhun mennessä. Kiinan tuonti on karkeasti 11 miljoonaa barrelia raakaöljyä päivässä. Kiinan strategisten öljyvarastojen arvioidaan olevan tällä hetkellä 290 miljoonaa barrelia. USA:n vastaavat varastot ovat 372 miljoonaa barrelia: https://www.hellenicshippingnews.com/china-asks-state-firms-to-add-60-mln-barrels-of-oil-to-reserves-vortexa-and-sources-say/

Punaisen meren kriisi häiritsee kemianteollisuuden toimitusketjua. Vaikutukset näkyvät pääasiassa Euroopassa ja Aasiassa, koska konttiliikenne joutuu kiertämään pitemmän matkan ja konttirahdit ovat karanneet käsistä. Euroopassa osa ostajista on kääntynyt paikallisten tuottajien puoleen, osa yrittää saada tavaransa kuljetettua kappaletavarana:  https://www.freightwaves.com/news/red-sea-attacks-still-taking-toll-on-global-chemical-shipping-industry

Elintarvikkeet ja kuivarahti:

Baltic Dry Bulk -indeksit ja käytettyjen irtolastialusten hinnat osoittavat viimeisen vuoden ajalta huimaa nousua: https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-freight-rates-and-ships-prices-on-the-rise/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Tallink Grupp -yhtiön suurin omistaja investointiyhtiö Infortar ilmoitti kesäkuussa lunastavansa myymättä jääneet osakkeet. Tulossa oleva julkinen ostotarjous Tallinkin osakkeista on pudottanut osakkeiden arvoa huomattavasti. Samaan aikaan yhtiön tulos on laskenut vuoden alusta: https://www.sjofart.ax/nyheter/tuffare-for-tallinn-nar-volymerna-minskar/ 

Risteilyvarustamo Viking tilaa kaksi risteilijää Fincantieriltä: https://gcaptain.com/fincantieri-and-viking-sign-contracts-for-two-new-cruise-ships/

Brittiläinen lauttavarustamo Red Funnel on vahvistanut ottavansa käyttöön vuoden 2025 lopulla ensimmäisen täyssähköisen, 0-päästöisen suurnopeusaluksen Englannin etelärannikon ja Isle of Wight´n välillä: https://shippingtelegraph.com/cruise-amp-amp-ferry-news/first-electric-e-foiling-passenger-ferry-to-be-launched-in-uk/

Offshore ja merituulivoima:

Saksan Pohjanmerelle rakennettavaan Waterkant-merituulivoimapuiston turbiineiksi on valittu kiinalainen 18,5 MW turbiini. Puisto sijaitsee 55 mailia Borkumista: https://www.maritime-executive.com/article/german-offshore-wind-farm-selects-china-s-most-powerful-18mw-wind-turbines

Maersk lähtee mukaan merituulivoimarakentamiseen uudella offshore merituulivoiman asentamiseen tarkoitetulla aluskonseptilla: https://shippingtelegraph.com/offshore-news/maersk-launches-new-offshore-wind-installation-business/

Hollannissa koekäytetään kelluvia aurinkovoimaloita. Koekäytön tarkoituksena on testata niitä yksin ja yhdessä merituulivoimaloiden kanssa: https://www.maritime-executive.com/article/floating-solar-pilot-launched-in-dutch-north-sea-to-test-technology

Ranska etenee kahden merituulipuiston kanssa EU:n 10,8 miljardin € tuen varmistuttua: https://www.maritime-executive.com/article/france-secures-11b-eu-financing-to-accelerate-offshore-wind-development

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Ruotsin merenkulun tapaamisessa Almedalenissa on keskusteltu jäänmurrosta. Kaikki ovat yhtä mieltä, että jäänmurtoa tarvitaan Ruotsin huoltovarmuuden ja talouden varmistamiseksi: https://www.sjofartstidningen.se/framtidens-isbrytning-oroar-och-engagerar/

Satamat ja terminaalit:

Norja myöntää tukia 94,5 miljoonaa kruunua tehostaviin ja ympäristöystävällisiin satamahankkeisiin. Yksi hanke on satamatiedon digitalisointi: https://shippingtelegraph.com/port-news/norway-allocates-nok-945m-for-environmentally-friendly-port-projects/

Äskettäin julkaistussa konttisatamien suorituskykyindeksissä paljastui mm. Etelä-Afrikan satamien surkea tila, ne olivat viimeisten 15 joukossa. Itä- ja Kaakkois-Aasian konttisatamat taas osoittivat tehokkuutensa, niistä 13 oli 20 parhaan joukossa. Sijoituslistauksen teki Maailmanpankki:  https://www.worldcargonews.com/news/2024/06/south-africa-at-the-bottom-cape-town-the-worst/

Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:

Wärtsilä on solminut 6-vuotisen elinkaarisopimuksen kahden malesialaisaluksen pakokaasunpuhdistusjärjestelmän toimitukseen: https://www.hellenicshippingnews.com/wartsila-lifecycle-agreement-will-ensure-optimal-exhaust-gas-cleaning-system-efficiency-for-two-nautica-vessels/

Etelä-Korea aikoo sijoittaa seuraavien 10 vuoden aikana 1,5 miljardia $ äly- ja puhtaaseen teknologiaan telakkateollisuudessa. Maa aikoo myös automatisoida toimintoja merkittävästi: https://www.hellenicshippingnews.com/korea-plans-1-4bn-investment-for-smart-shipbuilding-projects/

Meyer Werftin Papenburgin telakalla on telakan ja työntekijäjärjestön kanssa sovittu telakan uudelleenorganisoinnista ja taloudellisesta pelastamisesta. Pelastustoimet kohdistuvat Papenburgin telakkaan eivätkä koske Turun eivätkä Rostockin telakoita:  https://www.maritime-executive.com/article/meyer-werft-agrees-with-union-to-reorganization-as-part-of-proposed-bailout

Kreikkalaisvarustamo ja singaporelaistelakka ovat sopineet 10 – 15 aluksen vuosittaisista jälkiasennuksista. Kaikkiaan kyse on 70 jälkiasennuksesta sisältäen 20 LNG-säiliöalusta sekä säiliöaluksia ja irtolastialuksia, joihin tullee pakokaasupesurit. Varustamolla on kaikkiaan 141 alusta kokonaisvetoisuudeltaan 24,18 miljoonaa tonnia ja kapasiteetiltaan 9,8 miljoonaa m³: https://www.seatrade-maritime.com/tankers/seatrium-inks-two-year-retrofit-deal-greeces-largest-shipowner

MacGregor tarjoaa irtolastialuksille sähköisiä kansikoneistoja nostureista luukkuihin ja kiinnityslaitteisiin. Kustannusero hydraulisiin järjestelmiin kapenee koko ajan: https://www.hellenicshippingnews.com/macgregor-electric-deck-systems-prove-optimal-for-bulk-carrier-operations/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Italialainen luokituslaitos RINA ja norjalainen vetyteknologiayhtiö ROTOBOOST ovat liittyneet SEA-LNG koalitioon kehittääkseen LNG:n saatavuutta ja osaamista toimitusketjussa. ROTOBOOST´n suomalainen toimitusjohtaja kommentoi: https://www.hellenicshippingnews.com/technology-innovators-rina-and-rotoboost-join-sea-lng/

Shell keskeyttää Rotterdamin biopolttoainelaitoksen rakentamisen ja etsii kustannussäästöjä tämän hetkisessä markkinatilanteessa. Laitoksen on määrä tuottaa kestävää lentopolttoainetta ja biodieseliä jätteistä: https://shippingtelegraph.com/environment-news/shell-pauses-construction-at-major-european-biofuels-facility/

Ydinvoima saattaisi muuttaa merenkulkua poistamalla päästöt, pidentämällä alusten elinkaarta, poistamalla epävarmuuden tulevaisuuden polttoaineiden ympäriltä ja säästämällä mittavat kustannukset, jotka aiheutuvat uusiutuvien polttoaineiden jakeluinfrastruktuurista: https://www.seatrade-maritime.com/sustainability-green-technology/lr-report-predicts-new-era-zero-emission-nuclear-powered-ships

Kreikan pääministerin mukaan Eurooppa ei kykene saavuttamaan hiilineutraaliutta ilman ydinvoimaa: https://shippingtelegraph.com/hellenic-shipping-news/greek-pm-there-is-no-way-to-reach-carbon-neutrality-without-nuclear-power/

Japanilainen luokituslaitos on myöntänyt periaatehyväksynnän maailman ensimmäiselle nesteytettyä vetyä polttoaineena käyttävälle öljysäiliöalukselle. Hanke on osa laajempaa vedyn käyttöä edistävää yhteistyötä. EU tukee omaa projektiaan 6,5 miljoonalla €:lla kehittääkseen pitkänmatkan kuljetusta ja nesteytetyn vedyn varastointia: https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-first-liquid-hydrogen-fueled-oil-tanker-design-gets-classnk-aip/

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, tieto ja kyber:

Suomalainen NAPA ja singaporelainen Union Marine Management Services -varustamo ovat sopineet yhteistyöstä, jossa NAPA:n matkaoptimointi- ja CII-simulaattorisovellus asennetaan varustamon 55 irtolastialukseen. Matkaoptimointisovelluksen avulla kasvihuonekaasujen päästöt saadaan vähenemään 5 – 10 % varustamon maailmanlaajuisesti toimivissa aluksissa: https://www.hellenicshippingnews.com/napa-and-union-marine-management-services-enter-agreement-on-voyage-optimization-and-cii-simulator-deployment/

Tiedonkulku on nopeasti kehittyvässä merenkulussa kriittinen toiminto kasvun ja kilpailukyvyn säilyttämiseksi. Paraneva päätöksenteko, säädösten vaatimuksenmukaisuuden täyttäminen ja kilpailuetu ovat asioita, joihin oikein ajoitettu tiedon jakaminen vaikuttavat: https://splash247.com/making-data-actionable-context-value-and-measuring-roi/

Japanilainen luokituslaitos on antanut ensimmäiset IACS:n kybervaatimusten mukaiset tyyppihyväksynnät. IACS on antanut kaksi minimivaatimusmääräystä, toisen aluksille ja toisen järjestelmille ja laitteille, vähentääkseen kyberhyökkäysten esiintyvyyttä ja vaikutuksia: https://www.hellenicshippingnews.com/classnk-issues-first-type-approval-certificate-for-equipment-that-has-appropriate-cyber-resilience-measures-implemented/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Saksan hallitus kieltää MAN-yhtiön kaasuturbiinituotannon myynnin Kiinaan: https://splash247.com/berlin-bans-sale-of-mans-gas-turbine-business-to-china/

Japanilainen luokituslaitos on julkaissut satamavaltiotarkastusten vuosiraporttinsa: https://www.hellenicshippingnews.com/classnk-releases-annual-report-on-port-state-control-2/

Tämän vuoden satamavaltiotarkastuskampanja (1.9. – 30.11.) keskittyy merityöyleissopimuksen mukaisiin merenkulkijoiden palkkoihin ja työsopimuksiin. Sekä Paris että Tokyo MoU sopivat kummatkin sen tekemisestä. Artikkelissa kohdat, joiden tarkastamiseen keskitytään: https://www.hellenicshippingnews.com/port-state-control-cic-2024-on-crew-wages-and-seafarer-employment-agreements-under-mlc/

Nigerian tulli takavarikoi mittavan määrän aseita Turkista saapuneesta kontista. Kontissa oli 844 kivääriä ja 112´500 ammusta: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/nigeria-seizes-rifles-live-ammunition-pieces-in-container-from-turkey/

Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:

Roro-alus lastasi autoja ja rekkoja satamassa. Lastauksen yhteydessä yksi matruusi jäi kahden rekan väliin puristuksiin mutta kuljettajien nopean toiminnan ansiosta ei menettänyt henkeään. Mitä tästä opimme: https://www.marineinsight.com/case-studies/real-life-incident-limited-experience-limited-communication-bad-consequence/

Maailmankauppa ja -politiikka:

Euron arvon suhteessa dollariin odotetaan pysyvän vakaana huolimatta poliittisesta epävakaudesta Euroopan Unionissa: https://www.hellenicshippingnews.com/euro-expected-to-hold-ground-despite-political-tremors/

Euroopan keskuspankin viimeisimmässä kokouksessa oltiin erimielisiä koronlaskun tarpeellisuudesta. Onkin ilmeistä, ettei kesäkuun koronlasku ollut alku sarjalle koronlaskuja, vaan lähinnä kokeilu, miten se tulee vaikuttamaan: https://www.hellenicshippingnews.com/minutes-of-ecbs-june-meeting-reveal-dissenting-views-on-rate-cuts/

Kiinan väestö kutistuu ja väestön ikääntyminen vahingoittaa sen taloutta, vähentää työvoimaa ja asettaa painetta talouspolitiikkaan. Työssäkäyvän väestönosan väheneminen tapahtuu niin nopeasti, että se jarruttaa bruttokansantuotteen kasvua 1 % verran vuodessa seuraavien kymmenen vuoden ajan. Eläkeiän nosto 65 vuoteen vuonna 2035, keventäisi eläkebudjetin vajetta 20 % ja nostaisi nettoeläkettä 30 %: https://www.hellenicshippingnews.com/china-faces-economic-headwinds-as-it-grapples-with-an-aging-and-shrinking-population/

UK:n uusi hallitus kohtaa sekä sisä- että ulkopoliittisia haasteita. Ulkopolitiikan osalta merenkulkua koskevat ainakin Gazan ja Punaisen meren kriisit: https://www.hellenicshippingnews.com/houthi-shipping-attacks-pose-complex-diplomatic-challenge-to-next-uk-government/

EU ja hallitukset, YK ja IMO, pakotteet:

Euroopan Parlamentin ja Neuvoston direktiivi yritysten kestävää toimintaa koskevasta huolellisuusvelvoitteesta koskee myös varustamoita jäljitettävyyden osalta: https://www.maritime-executive.com/magazine/no-coffee-for-you

IMO on julkaissut vetoomuksen maailman maille kaluston saamiseksi Punaisella merellä uponneen irtolastialuksen aiheuttamien päästöjen korjaamiseksi: https://www.maritime-executive.com/article/imo-asks-for-rov-to-support-cleanup-off-yemen-after-rubymar-sank

Onnettomuudet, romutus:

Purjeveneen miehistö pelastettiin hurrikaanin kynsistä 190 mailia etelään Panama Citystä ja vene jouduttiin jättämään ajelehtimaan. Nyt vene on ajelehtinut maihin Floridassa ja omistaja joutuu päättämään korjatako se (arvo 80´000 $) vai siivoaako romun rannalta ja romuttaa sen (28´000 $)? Mikäli omistaja ei onnistu / halua siirtää venettä, häntä odottavat 5´000 $ sakot ja mahdollisesti jopa vankeustuomio:  https://www.marineinsight.com/shipping-news/abandoned-ghost-ship-washes-ashore-on-the-florida-beach/

Jemenin vesillä merihätään joutunut säiliöalus, jonka miehistön venäläinen säiliöalus evakuoi kesäkuun 23. päivä, on ilmeisesti uponnut jäätyään ajelehtimaan: https://gcaptain.com/abandoned-tanker-has-likely-sunk-off-yemen-sources-say/

Kahden päivän etsinnät satojen mailien alueella Tyynellä merellä kadonneen merenkulkijan löytämiseksi on lopetettu. Henkilö löytyi alukselta: https://www.maritime-executive.com/article/search-for-crewmember-feared-overboard-called-off-when-he-was-found-on-ship

NATO, kriisit ja merirosvous:

Katsaus Aasian vesien turvallisuusuhkiin tämän vuoden toisella neljänneksellä: https://www.seatrade-maritime.com/opinions-analysis/vessel-boardings-and-geopolitics-dominate-asian-maritime-security

Huthien hyökkäykset lisäävät somalimerirosvojen toimintaa: https://gcaptain.com/houthi-attacks-fuel-resurgence-of-somali-piracy/

Taiwanilaisen kalastusveneen pysäyttäminen Kiinan viranomaisten toimesta pahentaa jännitteitä, joita Taiwanin uuden presidentin valinta kiristi jo aiemmin: https://gcaptain.com/chinas-seizure-of-taiwan-fishing-boat-risks-inflaming-tensions/

Ukrainan tiedustelupalvelun antamien tietojen mukaan venäläisellä korvetilla ollut loikkari varasti alukselta asiakirjoja, sytytti aluksen tuleen ja pakeni Ukrainaan Kaliningradin satamasta: https://www.maritime-executive.com/article/defector-aboard-russian-navy-corvette-set-fire-to-his-own-ship

Kaksi Filippiinien ja Kiinan huippudiplomaattia ovat istuneet alas selvittämään Etelä-Kiinan meren tulenarkaa tilannetta. Tiedotteen mukaan keskustelut olivat järkeviä ja rakentavia: https://www.maritime-executive.com/article/china-philippines-pledge-to-de-escalate-tensions-in-s-china-sea

Järjestöt:

Kansainvälinen majakkaliitto (International Association of Marine Aids to Navigation and Lighthouse Authorities, IALA) perustettiin vuonna 1957 Ranskan kansallisella lailla neuvoa-antavaksi tekniseksi organisaatioksi ja se on perustamisestaan saakka ollut yksityisoikeudellinen yhdistys. Yhdistyksen yleiskokouksessa vuonna 2014 päätettiin aloittaa prosessi yhdistyksen statuksen muuttamiseksi kohti kansainvälistä valtioiden välistä järjestöä (intergovernmental organisation, IGO). Tämä edellyttää valtiosopimusta, jonka valtiot ratifioivat omien kansallisten menettelyjensä mukaisesti: https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=1760

IMCA varoittaa vuosittaisten DP testien turvallisuushavaintojen vähättelyn haitallisista vaikutuksista. Taloudelliset paineet eivät saa koskaan vaarantaa turvallisuutta: https://www.hellenicshippingnews.com/imca-warns-on-downgrading-dp-annual-trials-findings-in-response-to-financial-pressures/

Ympäristö ja olosuhteet:

Hurrikaani Beryl, on tämän hurrikaanikauden ensimmäinen ja tähän mennessä aikaisin myrsky, joka saavuttaa suurimman kategorian 5 voimakkuuden ennen kuin se heikkenee luokkaan 4 tullessaan Jamaikan vesille. Syynä on korkea meriveden lämpötila (29,4 ᵒC), joka saa myrskyn syvenemään nopeammin. Pyörremyrsky vaatii 26,5ᵒC meriveden lämpötilan muodostuakseen:  https://gcaptain.com/record-breaking-sea-temperatures-fuel-hurricane-beryl-to-early-season-record/

Hurrikaani Beryl on tappanut tähän mennessä kuusi henkilöä Karibialla. Se on heikentynyt hieman kategoriaan neljä. Sen tuulet olivat voimakkuudeltaan 120 solmua (222 km/h, 62 m/s) sen ohittaessa Jamaikan. Hurrikaani jatkaa matkaa kohti Yukatania: https://www.maritime-executive.com/article/cruise-lines-adjust-as-hurricane-beryl-storms-through-caribbean

Historian havinaa:

ESL Shippingin historia: https://www.eslshipping.com/en/company/history/

Dennis Saaren historia: https://www.sjofart.ax/personer/51669/

Miten USA:n energiankulutus on muuttunut maan historian aikana: https://www.hellenicshippingnews.com/how-has-energy-use-changed-throughout-u-s-history/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/