Merenkulun uutisia 3.7.2024: Tanska 10. suurin lippuvaltio, Ruotsissa on merenkulkua opettavia lukioita, kolmella konttivarustamolla 40 % markkinaosuus, näin toimii Panaman kanava, Kiina aloitti jäätiedotukset Koillisväylälle, tämän vuoden uudisrakennuksista kolmasosa vaihtoehtopolttoaineilla, päällikkö karkasi syytteitä, Paris Mou 2023, huthit hyökkäävät, hurrikaani Beryl.

Mitä tarkoittaa termi?:

The International Maritime Rescue Federation (IMRF): https://www.international-maritime-rescue.org/

Merenkulku:

Tanska säilytti paikkansa 10 suurimman merenkulkumaan joukossa. Tanskalaisten operoimia aluksia on 58,3 miljoonaa tonnin edestä ja Tanskan lipun (DIS) alla purjehtii 739 alusta: https://www.hellenicshippingnews.com/denmark-maintains-its-position-among-the-worlds-10-largest-maritime-nations/

Podcast: kesäkuun merenkulku minuuteissa: https://www.seatrade-maritime.com/containers/maritime-minutes-news-roundup-june-2024

Irtolasti- ja säiliöalusten tarjonta voi lähiaikoina nousta. Se johtuu hyvästä uudisrakennusten tilaustahdista mutta myös romutusten vähäisyydestä: https://www.hellenicshippingnews.com/ship-supply-climbing-higher/

Varustamot, alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Tanskalainen Integrity Bulk -varustamo on myyty singaporelaiselle varustamolle. Kauppa osuu samaan aikaan, kun tanskalaisvarustamon perustaja ja toimitusjohtaja siirtyy Lauritzen Bulkin johtotehtäviin: https://splash247.com/centurion-bulk-takes-over-integrity-bulk/

Ruotsin merenkulkua opettavat seitsemän lukiota joutuvat hakemaan jatkoa opetukselle haasteellisessa tilanteessa. Määrärahatarve, hakupaine ja opettajien löytäminen tekevät tilanteen lukioille vaikeaksi ensi vuonna tehtävän lukiouudistuksen vuoksi: https://www.sjofartstidningen.se/flera-utmaningar-for-sjofartsgymnasierna/

Video: Ruotsalaisvarustamo Thun´n ensimmäinen kuivarahtialus laskettiin vesille ja kastettiin hollantilaisella telakalla. Alus mahtuu Ruotsin järville Vänern´lle ja se käyttää sekä fossiilista polttoainetta että sähkövoimaa liikkumiseen ja maasähköä satamissa. Aluksella on suomalais-ruotsalainen jääluokka 1B: https://www.sjofartstidningen.se/thun-sjosatte-forsta-trollmax-fartyget/

Mitä ovat tuotesäiliöalukset? Tyypit, suunnittelu ja säädökset: https://www.marineinsight.com/types-of-ships/what-are-chemical-tankers-types-design-and-regulations/

Konttivarustamo MSC on saavuttanut 20 % markkinaosuuden ja ylittää kohta 6 miljoonan TEU:n kapasiteetin. Tulevalla Gemini-yhteistyöllä (Maersk ja Hapag Lloyd) on yhtä suuri osuus: https://splash247.com/msc-to-equal-maersk-and-hapag-lloyds-gemini-fleet/

Kontit, roro ja ajoneuvot:

Konttikuljetusten lähiliikenteen pienten alusten ikääntyminen voi aiheuttaa lyhyellä ja keskipitkällä aikavälillä puutetta aluskapasiteetista. Nykyisistä syöttöliikenteen aluksista suuri osa on sen ikäisiä, etteivät ne vastaa voimaan tuleviin ympäristömääräyksiin eikä uudisrakennustilauksia ole tarpeeksi: https://www.seatrade-maritime.com/containers/feeder-squeeze-horizon

Konttialusten aikataulujen pitävyys on parantunut mutta silti ne ovat parhaillakin vain 55 %: https://www.maritime-executive.com/article/schedule-reliability-for-boxships-rebounds-to-highest-level-in-2024

Konttirahdit Intiasta Eurooppaan nousivat heinäkuun alussa ja näyttävät pysyvän nyt siinä: https://www.hellenicshippingnews.com/container-shipping-rates-to-europe-firm-up/

Energia ja raaka-aineet:

Öljymarkkinat ovat muutoksessa. Kehittyneiden talouksien siirtyminen puhtaan energian ja sähköajoneuvojen pariin ja toisaalta nousevien talouksien talouskasvun varmistaminen öljyn avulla muuttavat tarpeita: https://www.hellenicshippingnews.com/the-coming-transformation-of-oil-markets/

Venäjä toimitti kesäkuussa enemmän putkikaasua Eurooppaan kuin vuosi sitten mutta vähemmän kuin tämän vuoden toukokuussa: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-pipeline-gas-exports-to-europe-jump-in-june-from-last-year/

Elintarvikkeet ja kuivarahti:

Capesize-irtolastialusten spot-päivärahdit ylittävät 30´000 $. Samalla käytettyjen alusten hinnat ovat nousseet voimakkaasti kreikkalaisten ja itäaasialaisten taistellessa tonnistosta. Viisi vuotta vanhasta capesize-irtolastialuksesta joutuu maksamaan nyt 61 – 64 miljoonaa $, joka on 32 % korkeampi hinta kuin vuosi sitten ja 83 % korkeampi kuin vuonna 2020 heinäkuussa: https://splash247.com/cash-rich-owners-pay-top-dollar-for-capes-in-booming-market/

Kanadalaisvarustamo on tehnyt australialaisen kaivosyhtiön kanssa sopimuksen itsepurkavasta siirtoaluksesta, joka siirtää kaivoksen matalavetisestä satamasta tavaran syvemmille vesille valtamerialuksiin lastattavaksi: https://shippingtelegraph.com/shipyard-news/csl-and-bci-minerals-partners-in-new-advanced-transhipment-vessel-for-mardie-project/

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Disney Cruises´lle ensimmäinen aasialainen kotisatama Singaporeen: https://www.marineinsight.com/shipping-news/disney-cruise-line-to-launch-its-first-ship-with-an-asian-homeport-in-2025/

Offshore ja merituulivoima:

Vuonna 2006 testikäyttöön rakennettu vuorovesivoimala puretaan Orkney saarten vesillä: https://www.maritimejournal.com/marine-construction/decommissioning-scotlands-landmark-tidal-turbine/1494668.article

Maersk myy offshore-tukialustoimintansa norjalaisvarustamolle. Kauppahinta on 577 miljoonaa $ käteisellä ja 25 % osuus yhteisyrityksen osakeannista yhteisarvoltaan 1,1 miljardia $: https://www.maritime-executive.com/article/dof-buys-maersk-supply-service-for-1-1b-creating-large-offshore-provider

Kanavat ja sisävedet:

Video: näin toimivat uudet Panaman kanavan sulut: https://www.marineinsight.com/videos/video-how-do-new-panama-canal-locks-function/

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Ruotsin Sjöfartsverket on ottanut hoitaakseen valtion omistamat kuusi jäänmurtajaa Viking Supply Ships´ltä. Murtajat ovat Frej, Ymer ja Idun Luulajassa, Oden Helsingborgissa, Ale Trollhättanissa ja Atle Uddevallassa:  https://www.sjofartstidningen.se/nu-har-sjofartsverket-tagit-over-isbrytardriften/

Kanadan satama- ja tiehanke Luoteisväylän puolivälissä on lähtenyt liikkeelle. Hanke on merkittävä alueen kehitykselle kaupallisen ja sotilaallisen liikenteen Luoteisväylällä lisääntyessä arktisen alueen jääpeitteen hellittäessä: https://www.maritime-executive.com/article/canada-makes-progress-in-two-of-its-major-arctic-projects

Kiina aloitti säännölliset, päivittäiset jäätiedotukset Koillisväylälle Venäjän rannikolle heinäkuun alusta lokakuun loppuun. Kiina aikoo hyödyntää Pohjoista merireittiä Suezin kanavan vaihtoehtona. Tianjin´n rannikkoradioasema lähettää merijääanalyysin, ennusteen ja säätiedotuksen Beringin salmeen, Dmitry Laptevin salmeen, Velikitskyn salmeen ja Karan salmeen: https://gcaptain.com/china-starts-regular-sea-ice-forecasts-for-northeast-passage-off-russian-coast/

Venäjän taistelujäänmurtaja on lähtenyt avomerikoeajolle. Aluksen uppoama on n. 9´000 tonnia ja siihen tulee tykki- ja ohjusaseistus: https://gcaptain.com/russias-new-combat-icebreaker-heads-for-sea-trials/

Satamat ja terminaalit:

Satamayhteisöt toivovat, että siirtyminen maasähköön keventää risteilyalusten satamapäästöistä johtuvia paineita: https://gcaptain.com/port-communities-hope-switch-to-plug-in-power-will-help-ease-cruise-pain/

Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:

Suomalaisyhtiö Foreship suunnittelee ranskalaisvarustamolle polttoainetalouden toteutuksen kahteen ropax-lauttaan Välimerelle: https://www.hellenicshippingnews.com/foreship-provides-energy-efficiency-answers-for-next-generation-cma-cgm-ro-pax-newbuilds/

Wärtsilä toimittaa ammoniakin syöttö- ja lastinkäsittelyjärjestelmät kahteen eteläkorealaisella telakalla tehtävään alukseen: https://www.hellenicshippingnews.com/wartsila-ammonia-fuel-supply-and-cargo-handling-systems-selected-for-two-more-exmar-vessels-at-hyundai-mipo-dockyards/

Kongsberg on esitellyt uuden kokoisen azimuuttipotkurin, joka soveltuu poraus-, tuki- ja tuotantoaluksiin. Laitteisto saa aikaan 81 tonnin paaluvedon ja se vaatii vähemmän tilaa konehuoneessa integroidun koneensa ansiosta: https://www.hellenicshippingnews.com/kongsberg-maritime-introduces-first-underwater-mountable-thruster-with-permanent-magnet-motor-boosting-responsiveness-and-efficiency/

Eteläkorealaisilla telakoilla on syntynyt konflikti työntekijäjärjestöjen vaatiessa lisää palkkaa ja parempia etuja meneillään olevan uudisrakennusbuumin myötä. Telakat ovat kärsineet työntekijäpulaa viime vuosina: https://www.hellenicshippingnews.com/hd-hyundai-hanwha-samsung-face-intensifying-disputes-with-shipyard-workers/

Käyttövoimat ja vihreä siirtymä:

Vaihtoehtoisten polttoaineiden määrä kasvaa uudisrakennuksissa. Kolmasosa kaikista uudisrakennustilauksista ja 41 % tonnimääräisesti tänä vuonna tilatuista aluksista käyttää vaihtoehtoisia polttoaineita: https://www.hellenicshippingnews.com/green-shipping-fleet-growing-as-more-newbuilding-orders-were-placed-in-2024/

ABB:n teknologia usalaisessa sähköhinaajassa: https://www.sjofart.ax/nyheter/abbs-teknik-i-elpionjar-i-usa/

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, tieto ja kyber:

Sisävesisäiliöalusten purkuun suunniteltu sovellus: https://www.hellenicshippingnews.com/uab-online-develops-digital-version-of-updated-cdni-documentation-for-inland-tankers/

Mitä käsite ”big data” tarkoittaa merenkulussa ja mitä sudenkuoppia siihen liittyy? Onko myyntimiesten järjestelmät rajoittuneita: https://splash247.com/is-shipping-getting-big-data-wrong/

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Laittomaan STS-operaatioon Indonesian vesillä syyllistyneen aluksen egyptiläinen päällikkö katosi vain viikko ennen oikeudenkäyntiä. Häntä olisi syytetty laittomasta öljynsiirrosta ja saastumisen aiheuttamisesta, josta olisi voinut seurata 7 vuoden vankeus ja 305´000 $ sakot tai puolen vuoden lisävankeus. Säiliöaluksen omistajuuttakaan ei ole vielä saatu selville. Syyttäjät vaativat myös raakaöljysäiliöaluksen ja sen lastin huutokauppaamista: https://www.maritime-executive.com/article/master-of-iranian-shadow-tanker-disappears-days-before-indonesian-trial

Kreikan syyttäjäviranomaiset ovat nostaneet rikossyytteet kahdeksaa kazakstanilaista loistojahdin matkustajaa vastaan moraalisesta osallistumisesta tuhopolttoon heidän veneeltään ammuttujen ilotulitteiden sytytettyä Hydran saaren metsän tuleen. Tutkinta on käynnissä tässä varsin monitahoisessa tapauksessa, jossa syytetään myös Kreikan rannikkovartiostoa: https://www.maritime-executive.com/article/greek-prosecutors-charge-kazakh-oligarchs-in-megayacht-fire-scandal

Paris MoU satamavaltiotarkastusten vuoden 2023 analyysi paljastaa, että paloturvallisuus, kone- ja sähköhäiriöt sekä miehistön hyvinvointi ovat toistuvasti huolenaiheena edellisvuosien tapaan. Vaikka pysäytysmäärät ovat suhteellisen korkeita, ei merkittäviä muutoksia lippuvaltioiden sijoituksissa riskitaulukossa ole tapahtunut: https://shippingtelegraph.com/markets/fire-safety-and-seafarer-welfare-old-failings-remain-paris-mou/

Nigerian tulli takavarikoi suuren määrän aseita, jotka oli kätketty Turkista tulleeseen konttiin: https://www.maritime-executive.com/article/nigeria-seizes-massive-cache-of-weapons-smuggled-in-container-from-turkey

Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:

Pohjoismaisilla vakuutusmarkkinoilla tapahtuu muutoksia. Tanskalainen vakuutusyhtiö on myynyt meri- ja energiavakuutustoimintansa norjalaiselle, maailman suurimmalle merivakuuttajalle. Myyntihinta oli 160 miljoonaa $: https://www.maritime-executive.com/article/gard-buys-alm-brand-s-marine-and-energy-business-for-160-million

Vuoden 2024 meripalvelufoorumi ja Kiinan P&I Clubin 40-vuotisjuhlat pidettiin Shanghaissa: https://www.seatrade-maritime.com/event-news/2024-global-forum-maritime-services-and-40-years-pl-service-china-convenes-shanghai

Muu logistiikka:

Maersk vetäytyy DB Schenker -kaupasta: https://gcaptain.com/maersk-withdraws-db-schenker-bid/

EU ja hallitukset, YK ja IMO, pakotteet:

Ruotsi kieltää avoimen kierron pakokaasupesurien pesuvesien päästämisen veteen aluevesillään heinäkuun 1. päivästä vuonna 2025. Tammikuun 1. päivästä vuonna 2029 kaikkien pesurien päästöt vesiin kielletään. Myös Tanska ja Suomi ovat rajoittaneet pesurivesien päästämistä aluevesilleen: https://www.maritime-executive.com/article/sweden-bans-scrubber-discharges-in-its-waters

Onnettomuudet, romutus:

Venäjältä Tunisiaan matkalla oleva irtolastialus ajoi karille Marmaran merellä 28. kesäkuuta. Alus oli sitä ennen ollut ankkurissa Istanbulin Euroopan puolella. Karilleajon syytä selvitetään: https://www.marineinsight.com/shipping-news/cargo-ship-loaded-with-wheat-runs-aground-off-istanbul-rescue-operation-underway/

Video: tulipalo Lürssenin telakalla Rendsburgissa Kielin kanavan varrella tuhosi kokoonpanohallin ja luxusjahdin tiistaina: https://www.maritime-executive.com/article/video-massive-fire-at-luerssen-yard-destroys-building-hall-and-luxury-yacht

NATO, kriisit ja merirosvous:

Venäjän epäillään miinoittaneen Pohjois-Euroopan merikaapeleita. UK:n merikaapelista löytyi Ukrainan sodan alussa miinoja: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010536032.html

Mustanmeren miinanraivausaloite Turkin, Romanian ja Bulgarian kesken aikoo parantaa merenkulun turvallisuutta ja tukea Ukrainan viljanvientiä: https://gcaptain.com/black-sea-mine-removal-initiative-aims-to-secure-ukraine-exports-path/

Huthien hyökkäykset kauppa-aluksia vastaan lisääntyvät määrältään, laajenevat alueellisesti ja muuttuvat monimutkaisemmiksi huolimatta koalition hyökkäyksistä heidän asemiinsa: https://www.seatrade-maritime.com/casualty/houthi-tactics-take-dangerous-new-turn

Huthit ilmoittivat hyökänneensä neljän aluksen kimppuun, joilla väitetään olevan yhteyksiä USA:han, UK:hon ja Israeliin: https://www.marineinsight.com/shipping-news/houthis-claim-missile-attack-on-4-ships-linked-to-us-uk-israel/

Video: huthit esittelevät omaa tuotantoa olevan miehittämättömän veneen, jollaisella he hyökkäsivät ms Transworld Navigator -aluksen kimppuun. Veneessä on 1´000 – 1´500 kg taistelukärki, sen nopeus on 45 solmua ja se kykenee toimimaan lähes kaikissa olosuhteissa. Venettä voidaan operoida miehitettynä tai etäohjauksella: https://www.marineinsight.com/shipping-news/watch-houthis-release-video-of-domestically-built-usv-attacking-bulk-carrier-in-the-red-sea/

Video: Kiinan rannikkovartiosto estää kahden filippiiniläiskalastajan evakuoinnin heidän veneessään tapahtuneen räjähdyksen jälkeen. Filippiinien rannikkovartioston onnistui hinata vahingoittunut alus Filippiineille ja kalastajat saivat hoitoa toisen asteen palovammoihinsa: https://www.maritime-executive.com/article/china-coast-guard-obstructs-rescue-of-two-filipino-fishermen

Kiinalainen lentotukialus partioi Filippiinien Luzonin niemen edustalla: https://www.maritime-executive.com/article/chinese-carrier-shows-up-off-luzon-amidst-growing-s-china-sea-tensions

Kiina on nousemassa USA:n ja sen liittolaisten rinnalle taistelussa valtamerten herruudesta: https://www.maritime-executive.com/editorials/transitioning-away-from-carrier-strike-groups-to-win-command-of-the-sea

USA:n rannikkovartioston tulisi valmistautua Kiinan harmaan alueen toimintaan. Liittolaiset Tyynellä merellä ovat siihen valmistautuneet ja kohtaavat sitä toistuvasti: https://www.maritime-executive.com/editorials/preparing-the-u-s-coast-guard-for-china-s-gray-zone-operations

Indonesian merenkulkuviranomainen on ilmoittanut uudesta rohkeasta ryöstöstä, joka kohdistui eteläkorealaiseen raskaskuljetusalukseen. Merirosvot ryöstivät konehuoneesta varaosia, jotka ovat olleet viime aikoina haluttuja. Yksi aluksen miehistön jäsen loukkaantui: https://www.maritime-executive.com/article/one-injured-in-robbery-aboard-heavy-load-carrier-off-batam

Järjestöt:

Kansainvälinen meripelastusliitto (IMRF), johtava meripelastusta kehittävä ja parantava ei-hallinnollinen organisaatio maailmassa, viettää 100-vuotisjuhlaansa:  https://www.hellenicshippingnews.com/imrf-celebrates-its-historic-100th-anniversary-as-the-leading-global-community-of-maritime-sar/

Kansainvälinen varustamoyhdistys (ICS) on julkaissut uuden terveysoppaan, joka auttaa varustamoja ja henkilöstöä valmistautumaan, toimimaan ja toipumaan erilaisista terveyteen liittyvistä hätätilanteista: https://www.hellenicshippingnews.com/ics-publications-announces-the-launch-of-the-global-health-emergency-guide-first-edition/

Clean Arctic Alliance vaatii pohjoisen napa-alueen valtioita saattamaan voimaan raskaan polttoöljyn kiellon arktisella alueella täysimääräisesti huolimatta porsaanrei’istä, joita IMO:n määräyksessä on: https://www.hellenicshippingnews.com/arctic-heavy-fuel-oil-ban-arctic-states-must-drop-climate-warming-loopholes/

Ympäristö:

Hurrikaanikauden avaus on nyt. Kategorian 4 hurrikaani Beryl kulkee Windward saarten läpi matkalla keskiselle Karibialle alkuviikon aikana, jonka jälkeen sen odotetaan rauhoittuvan hiukan: https://gcaptain.com/extremely-dangerous-hurricane-beryl-strengthens-before-landfall-in-caribbean/  

Selvitys: useimmissa merellisillä suojelualueilla merielämän suojelu ei toteudu: https://www.maritime-executive.com/editorials/study-most-marine-parks-are-not-protecting-wildlife

Historian havinaa:

Mikä oli maailman suurimman aluksen kohtalo? Se purjehti usealla nimellä, oli pituudeltaan lähes puoli kilometriä, pystyi kuljettamaan 658´362 m³ raakaöljyä kerralla (kahden päivän tarve koko maailmassa tuolloin): https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/6e70d524-2e10-4ea7-be0d-83846a8e058b?ref=email:c90f

Toisen maailmansodan 105-vuotias veteraani palkittiin lopulta. Hän on viimeinen elossaoleva, joka näki Saksan lippulaivan Bismarckin tuhon: https://www.maritime-executive.com/editorials/105-year-old-veteran-of-wwii-convoys-receives-long-delayed-recognition

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn https://www.linkedin.com/home

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/