Merenkulun uutisia 26.6.2024: eilen oli merenkulkijan päivä, Venäjän öljykuljetukset putoavat heinäkuussa, risteily kannattaa, Pohjoinen merireitti on auki, telakoiden määrä lisääntyy, kyberuhat lisääntyvät merellä, vapaa-ajan kalastajalle sakkoja meriteiden sääntöjen rikkomisesta, merityöyleissopimusta noudattaa 65 %, EU:n 14. pakotepaketti.

Mitä tarkoittaa termi?:

Maritime Labour Convention (MLC): https://www.ilo.org/international-labour-standards/maritime-labour-convention-2006

Merenkulku:

Kansainvälisenä 14. merenkulkijan päivänä merenkulkijat kohtaavat entistä enemmän uhkia. Se vähentää merenkulkijan ammatin viehätystä ja kiinnostavuutta: https://splash247.com/grave-threats-abound-on-todays-international-day-of-the-seafarer/

Miksi merenkulkijan päivää vietetään? Maailmankaupan arvo oli vuonna 2023 UNCTAD:n arvion mukaan n. 31 biljoonaa $ ja puolet tästä tavaran arvosta kuljetettiin meritse. Merenkulkijoita on n. 1,9 miljoonaa, joka tarkoittaa, että jokainen merenkulkija kuljetti n. 8,158 miljoonan $ arvosta tavaraa vuosittain: https://splash247.com/so-much-owed-by-so-many-to-all-seafarers/

Ruotsissa pelätään väylämaksun nousevan vaikka toive olisi niiden laskemisesta. Suomi, Ruotsi ja Viro ovat ainoat maat, jotka kantavat erillistä väylämaksua: https://www.sjofartstidningen.se/oro-for-ytterligare-hojda-avgifter/

Ruotsin teollisuus kritisoi väylämaksun korotuksia, koska kuljetuskustannukset muodostavat suuren osan perusteollisuuden kustannuksista: https://www.sjofartstidningen.se/hojda-farledsavgifter-hot-mot-industrin/

Ruotsalaisvarustamo nostaa esille väylämaksun ja sen rakenteen pohjoisen teollisuuden kilpailukyvyn näkökulmasta. Vertailukohtana tulee esille Suomen väylämaksu, jonka varustamo kokee olevan kilpailukykyisempi kuin Ruotsin. Kyse on pitkälti talvimerenkulun kustannusten kattamisesta: https://www.sjofartstidningen.se/basindustrin-paverkas-av-sjofartens-avgifter/

Varustamot, alukset, merenkulkijat ja koulutus:

Langh Ship vietti kansainvälistä merenkulkijan päivää nostamalla Suomen lipun uudisrakennuksensa ms Sofian salkoon: https://www.sjofart.ax/nyheter/langh-ship-hissar-finlandskt-pa-sofia/

Miehistön uupuminen on jatkuva haaste merenkulun turvallisuudelle. Uupumiseen vaikuttavat pitkät työajat, ennakoimattomat olosuhteet ja fyysiset vaatimukset. ITF:n viimeisimmän raportin mukaan selvitykseen vastanneista lähes puolet ilmoittivat työskentelevänsä yli 85 tuntia viikossa. IMO:n tilastojen mukaan 13,46 %:ssa onnettomuuksista, joissa inhimillinen tekijä on mukana, ovat uupumisesta johtuvia. Tekoälyä kehitetään tätä helpottamaan: https://www.hellenicshippingnews.com/tackling-crew-fatigue-advancements-in-maritime-safety/

Merenkulkijan päivänä merenkulkijat kertovat kokemuksistaan merenkulkijakonferenssissa: https://www.seatrade-maritime.com/event-news/seafarers-tell-their-own-stories-crew-connect-global

Merenkulkijoita hylätään, jätetään maihin, pidätetään, vangitaan ja kaapataan eri satamissa mutta varsinkin Iranissa, Yhdistyneissä Arabiemiraateissa ja Malesiassa. Intia varoittaa maassaan toimivista petollisista värväystoimistoista: https://shippingtelegraph.com/markets/india-warns-about-deceitful-recruiters-practices-with-seafarers-abandoned/

Afrikkalaiset lippuvaltiot ovat hyvin edustettuna harmaassa laivastossa. Gabon, Komorit, Guinea-Bissau ja Eswatini kasvattavat kolminumeroisilla kasvuprosenteilla rekisteriään: https://splash247.com/african-flags-flying-high-in-the-dark-fleet-era/

Kontit, roro ja ajoneuvot:

Ovatko asiakkaat uskollisia, jos varustamo ei nosta hintoja samaan tahtiin markkinatilanteen kanssa rahtien jälleen laskiessa vai menevätkö he halvimman rahdin perässä? Ja mitä se maksoi varustamolle? Asiaa selvitti tanskalaiskonsultti Maerskin laskuun: https://shippingtelegraph.com/container-news/carriers-cost-of-maintaining-loyalty-to-shippers/

Konttialuksen päivävuokra nousi yli 150´000 $. Kyse on 7´000 TEU:n konttialuksen vuokraamisesta 3 kuukaudeksi. Hyväntoivonniemen kierto vie markkinoilta yli 1,6 miljoonaa TEU:ta kontteja ja satamaruuhkien arvioidaan vievät n. 500´000 konttia lisää. Viime viikolla 2,5 miljoonan TEU:n edestä aluksia odotti ankkurissa satamaanpääsyä: https://gcaptain.com/maersk-charters-newbuild-for-record-150000-per-day/

Kiinassa konttien hinnat ovat kaksinkertaistuneet ja leasing-hinnat kolminkertaistuneet viimeisten kahden vuoden aikana: https://www.hellenicshippingnews.com/container-prices-double-leasing-rates-triple-in-china/

Energia ja raaka-aineet:

Raakaöljyä kuljettaneita säiliöaluksia siirtyy öljytuotekuljetuksiin enenevässä määrin: https://www.hellenicshippingnews.com/crude-tankers-entering-the-clean-trade-could-have-significant-impact/

Venäjän Itämeren öljykuljetukset putoavat heinäkuussa 23 % johtuen jalostamohuolloista. Myös Mustanmeren öljykuljetukset pienenevät: https://www.hellenicshippingnews.com/russias-july-western-port-oil-loadings-to-fall-23-m-m-sources-say/

Elintarvikkeet ja kuivarahti:

Gazan hätäapulaiturin toiminta keskeytetään jälleen. Syynä on tällä kertaa aikataulun mukainen huolto: https://www.maritime-executive.com/article/aid-pier-for-gaza-shuts-down-again-for-maintenance

Matkustaja- ja risteilyliikenne:

Gotlandsbolaget on voittanut tarjouskilpailun Gotlannin ja manner-Ruotsin välisestä lauttaliikenteestä. Sopimus jatkuu aina vuoteen 2035 saakka: https://www.sjofart.ax/nyheter/gotlandsbolaget-vann-trafikupphandling/

Maailman suurimman risteilyvarustamon, n. 90 alusta, alkuvuoden tulos ylittää odotukset: https://www.maritime-executive.com/article/carnival-corp-beats-forecasts-emphasizing-momentum-in-cruise-business

Talvimerenkulku ja napa-alueet:

Venäjä on aloittanut Pohjoisen merireitin hyödyntämisen energiakuljetuksissaan. Venäjä hyötyy lyhyemmästä merimatkasta Kauko-Itään ja samalla se pystyy välttelemään lännen pakotteita: https://gcaptain.com/russian-lng-shipments-via-arctic-resume-easing-red-sea-and-sanctions-constraints/

Saksalaisvarustamo on sopinut 4 aluksen (+ 4 optio) alustilauksesta intialaistelakan kanssa Euroopan lähiliikenteeseen. Alukset ovat erittäin muuntautumiskykyisiä sekä lastitilojen että käyttövoimien suhteen. Alusten käyttövoimareservissä on huomioitu mm. lisäenergiatarve jääluokka 1A tarpeisiin: https://shippingtelegraph.com/shipyard-news/carsten-rehder-orders-four-option-four-7500-dwt-short-sea-vessels/

Satamat ja terminaalit:

Peru ja kiinalainen konttivarustamo ovat päässeet sopuun uuden sataman käyttöoikeudesta, josta syntyi keväällä riita. Hanke on arvoltaan 3,6 miljardia $, josta 1,3 miljardia $ oli jo sijoitettu. COSCO tulee saamaan yksinoikeuden sataman käyttöön. Satama lyhentää kuljetusaikaa Kiinasta Peruun neljäsosaan: https://splash247.com/cosco-shipping-resolves-dispute-over-peruvian-megaport-exclusivity-rights/

Laivanrakennus, automaatio ja innovaatiot:

Aktiivisten telakoiden määrä on lisääntynyt kahdessa vuodessa lähes 18 % nousten 153 telakasta vuonna 2022 180 telakkaan nyt kesäkuussa. Suurinta kasvu on ollut Kiinassa. Tilaukset suhteessa olemassa olevaan laivastoon (kasvu viimeisten kahden vuoden aikana) olivat irtolastialuksilla 9,3 % (43 %), säiliöaluksilla 10 % (72 %), konttialuksilla 20,3 % ja kaasualuksilla 47,7 % (48 %). Suurimmaksi rajoittavaksi tekijäksi pelätään nousevan pääkoneiden saatavuus: https://splash247.com/number-of-active-shipyards-jumps-by-17-7-in-two-years/

Wärtsilän neljä perustetta, miksi koneiston huolto kannattaa: https://www.hellenicshippingnews.com/the-top-4-benefits-of-good-ship-engine-maintenance-practices/

Uudisrakennusten tilauskanta maailman telakoilla: https://www.hellenicshippingnews.com/newbuilding-ordering-activity-starts-to-slow-down/

Japanilaisvarustamo sijoittaa maaefektialukseen (WIG): https://splash247.com/mol-invests-in-american-glider-manufacturer/

Kiinalaistelakka vetäytyy Venäjän LNG-markkinoilta: https://www.maritime-executive.com/article/wison-becomes-first-chinese-yard-to-quit-russian-market

Navigointi, kommunikaatio, paikannus, tieto ja kyber:

Nykypäivän alukset ovat korkean teknologian tuotteita, jotka ovat yhteydessä internetiin monien toimintojensa osalta. Siksi niihin kohdistuu myös kyberturvallisuusuhkia, artikkelissa muutama neuvo, miten välttää niitä: https://www.maritime-executive.com/features/new-trends-in-maritime-cybersecurity-in-2024

Valvonta, rikokset, tutkinnat ja oikeuden päätökset:

Portugali on noussut 4 sijaa Paris MoU:n harmaalla listalla tänä vuonna ja, jos kehitys jatkuu samanlaisena, se voi nousta vielä valkoiselle listalle: https://www.hellenicshippingnews.com/positive-results-for-portugal-in-latest-paris-mou-ranking/

Vapaa-ajan kalastaja tuomittiin maksamaan 34´000 $ sakkoja ja oikeudenkäyntikuluja useista Dover Strait´n reittijakojärjestelmää koskevista rikkomuksista aiheuttamalla häiriötä kauppamerenkululle vilkkaalla vesireitillä. Tuomio perustuu meriteiden sääntöjen rikkomiseen: https://www.maritime-executive.com/article/boater-fined-34-000-for-going-the-wrong-way-up-dover-strait-traffic-lane

Kalastuskunta sopi kanteensa viisi vuotta autojenkuljetusaluksen kaatumisen jälkeen varustamon kanssa USA:ssa:  https://www.maritime-executive.com/article/fishing-community-settles-lawsuit-five-years-after-golden-ray-wreck

Rahtimeklarin kuljetusehtolausekevirhe johti 45´000 $ korvaukseen: https://www.hellenicshippingnews.com/broker-error-leads-to-45000-settlement-in-ship-despatch-dispute-as-itic-highlights-need-for-clearer-communication-between-brokers-and-owners/

Luokitus, ohjeistus, vakuuttaminen ja onnettomuustutkinta:

USA:n liikenneturvallisuuslautakunta on antanut väliraporttinsa koskien konttialuksen törmäystä Baltimoren siltaan konehäiriön vuoksi. Koska kyse on tutkinnasta, väliraportti ei tee johtopäätöksiä tapahtuman syistä: https://gcaptain.com/ntsb-provides-update-on-dali-crash-investigation/

Muu logistiikka:

Joukko nimitysuutisia, kärjessä Konecranes´n varatoimitusjohtaja Pankakoski lähtee, suomalaisen ConFoot´n johto vaihtuu, Long Beach´n ympäristösuunnittelujohtajaksi Moilanen ynnä muita:  https://www.worldcargonews.com/news/2024/06/people-on-the-move-pankakoski-leaves-konecranes-new-director-at-everglades-changes-at-transnet/

EU ja hallitukset, YK ja IMO, pakotteet:

YK:n kansainvälistä merenkulkijoiden päivää 25.6. vietetään tänä vuonna Punaisen meren kriisin varjossa: https://www.hellenicshippingnews.com/celebrating-seafarers-worldwide-on-25-june-international-day-of-the-seafarer/

Kansainvälisen, YK:n alaisen, työjärjestön (ILO) sopimaa merityöyleissopimusta (MLC) noudatetaan n. 65 %:sesti maailman varustamoissa. Vuonna 2006 solmittua sopimusta on viety lainsäädäntöön useissa maissa. Osa maista on ratifioinut sopimuksen muttei ole vienyt sitä osaksi maan lainsäädäntöä. MLC:n voimaantulossa tulee nähdä koko merenkulun muutos, kytkökset muihin sopimuksiin, autonomisiin pinta-aluksiin (MASS) ja merenkulun ESG-vaatimuksiin sekä ilmastomuutokseen: https://www.hellenicshippingnews.com/mlc-65-effective-says-sri/

EU sopi 14. pakotepaketista Venäjää vastaan. Ensimmäistä kertaa pakotteet kohdistuvat kaasuun. Pakotteet sisältävät myös lausekkeen, joka sallii Suomen ja Ruotsin irtisanoa eräitä LNG-sopimuksiaan. Pakotteilla on 9 kuukauden siirtymäaika. Pakotepaketti sisältää myös rangaistuksia pakotteiden rikkojille. Pakotepaketti kohdistuu myös harmaaseen laivastoon: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-adopts-new-sanctions-against-russia-including-lng/

EU:n 14. pakotepaketin LNG:n jälleenkuljetus EU:n satamien kautta vaikuttaa Venäjän energiavientiin. Vuonna 2023 Venäjä kuljetti EU-satamien kautta 4 – 6 miljardia m³ LNG:tä kolmansiin maihin. Koska sopimukset ovat luottamuksellisia, kuljetusten arvosta ei ole tietoa: https://www.hellenicshippingnews.com/russia-exported-4-6-bcm-of-lng-via-eu-ports-to-third-countries-in-2023-ec/

EU asettaa 27 alusta, joista 19 energian kuljetuksessa, pakotelistalleen: https://www.hellenicshippingnews.com/eu-to-place-sanctions-on-19-energy-related-ships-including-lng-vessels/

Lännen pakotteet Venäjälle Ukrainan sodan vuoksi ovat muuttaneet maailman tavaramarkkinoita merkittävästi: https://www.hellenicshippingnews.com/reshape-of-the-global-commodity-markets/

EU:n huippuviroista on sovittu. Von Leyen EU-komission puheenjohtajaksi, António Costa Euroopan Neuvoston puheenjohtajaksi ja Kaja Kallas EU:n korkeaksi edustajaksi ulkosuhteissa ja turvakysymyksissä. Nimityksistä on sovittu EPP:n, S&D:n ja Renew Europe´n kesken ja ne tarvitsevat vielä kaikkien 27 jäsenmaan hyväksynnän. Unkarin, Tsekin ja Italian johtajat eivät ole tyyten tyytyväisiä ratkaisuun: https://www.euronews.com/my-europe/2024/06/25/negotiators-seal-eu-top-jobs-deal-for-costa-kallas-and-von-der-leyen

Venäjä on sulkenut pääsyn 81 eurooppalaiselle uutiskanavalle kostoksi EU:n kieltoon neljälle valtionmedialle. Mukana ovat suuret eurooppalaiset uutiskanavat ja mm. Suomen ja Ruotsin julkiset mediat: https://www.euronews.com/my-europe/2024/06/25/russia-blocks-scores-of-european-media-outlets-in-latest-retaliatory-pushback

Ruotsalaistoimija on seurannut kevään ajan Ukrainan satamien toimintaa ulkomaankaupan varmistamisessa:  https://www.sjofartstidningen.se/berattade-om-sjofartens-utmaningar-under-kriget/

Venezuelan öljy-yhtiö on aloittanut harmaan laivaston alusten käytön Kuuban öljyhuollossa: https://gcaptain.com/venezuela-resorts-to-dark-fleet-to-transport-oil-to-cuba/

USA on määrännyt pakotteita lähes 50 yksikölle ja henkilölle Iranin pankkisektorilla: https://gcaptain.com/u-s-sanctions-iranian-shadow-banking-network/

Onnettomuudet, romutus:

Myrkyllistä fosforia sisältävän kontin palo Antwerpenin satamassa aiheutti sataman ja alusten evakuoinnin. Operaatio kesti 12 tuntia mutta aluksia ja ulosjohtavaa väylää ja sulkua jouduttiin puhdistamaan senkin jälkeen: https://www.maritime-executive.com/article/container-fire-containing-toxic-phosphorus-causes-antwerp-port-evacuations

Suuri tulipalo Santos´n satamassa Brasiliassa häiritsee huomattavasti sokerinlastausta. Tuli tuhosi kuljettimen hihnan ja sähköjärjestelmän estäen lastauksen kahdessa laiturissa. Palo saatiin nopeasti hallintaan eikä henkilövahinkoja tullut: https://www.marineinsight.com/shipping-news/major-fire-halts-sugar-loading-operations-at-brazils-largest-port-santos/

NATO, kriisit ja merirosvous:

Ukrainan sota on osoittanut dronehyökkäysten tehon: https://shippingtelegraph.com/shipping-reports/how-ukraines-naval-drones-turned-the-tide-in-the-black-sea-battle/

Kiinan laivasto suorittaa maihinnousuharjoituksia tunteiden kuumetessa Etelä-Kiinan merellä: https://www.maritime-executive.com/article/china-conducts-landing-ship-drills-as-tensions-rise-in-s-china-sea

Järjestöt:

Kansainvälisen merenkulkijoiden hyvinvointia tukevan järjestön (ISWAN) selvitys, jonka tekemistä varustamot tukivat, osoittaa, että nopeilla muutoksilla hiilineutraaliusteknologioissa ja sääntelyssä on merkittävä vaikutus merenkulkijoiden kokemaan työkuormaan, uupumiseen ja stressitasoon merellä: https://www.hellenicshippingnews.com/new-survey-findings-shed-light-on-the-impact-of-decarbonisation-on-seafarers-wellbeing/

INTERCARGO:n odotukset merenkululle merenkulkijoiden päivänä: https://www.hellenicshippingnews.com/day-of-the-seafarer-2024-safety-first-and-foremost/

Historian havinaa:

Maailman kauneimmaksi tituleerattu suuri purjealus, italialainen Americo Vespucci, on aloittanut maailmanympäripurjehduksen. Alus on laivaston koulutusalus, joka aloitti toimintansa vuonna 1931. Kolmimastoisen aluksen purjepinta-ala on 2´700 m² ja sillä on 260 merenkulkijan miehistö ja lisäksi harjoittelijoita. Aluksen matka alkoi Genovasta ja se käy matkansa aikana 30 satamassa viidellä mantereella: https://www.marineinsight.com/shipping-news/worlds-most-beautiful-ship-sets-sail-on-global-tour-exhibiting-italys-rich-legacy/

Artikkeliploki:

Ploki sisältää merenkulun artikkeleita, joita on julkaistu lopussa luetelluissa eri merenkulkualan kansainvälisissä nettijulkaisuissa. Artikkelit julkaisen lyhentämättöminä ja saat ne näkyviin avaamalla linkin (Ctrl + napsautus hiirellä) lyhyen suomenkielisen alkutekstin jälkeen. Alkutekstissä olen lyhyesti kuvannut artikkelin sisältöä. Käytetyt julkaisut ovat maksuttomia mutta vaativat rekisteröitymisen. Olen rekisteröitynyt kaikkiin julkaisuihin omalla nimelläni eikä linkin avaaminen vaadi uutta rekisteröitymistä. Lähdejulkaisut ovat listattuna tämän alkutekstin jälkeen. Lisäksi olen jaotellut artikkelit aiheryhmittäin selattavuuden parantamiseksi. Pyrin julkaisemaan artikkeliplokin kolme kertaa viikossa. Mikäli teillä on plokista kysyttävää, voitte osoittaa kysymykset ja kommentit minulle osoitteella  aaltonenmatti@elisanet.fi.

”Verkkolehden juttuja on sallittua jakaa käyttämällä lehden tarjoamia jakopainikkeita tai lähettämällä jutusta linkin, joka ohjaa lukijat lehden verkkosivuille” (https://www.uutismediat.fi/sanomalehtitieto/tekijanoikeus/).

Lähdejulkaisut:

Cruise and Ferry https://www.cruiseandferry.net/

Freightwaves Newsletter (American Shipper) https://www.freightwaves.com/american-shipper

Freightwaves Newsletter (Daily) https://www.freightwaves.com/

gCaptain Daily https://gcaptain.com/

Hellenic Shipping News Worldwide (Daily Newsletter) https://www.hellenicshippingnews.com/ 

John Nurminen säätiö www.jnfoundation.fi

LinkedIn

Marine Insight www.marineinsight.com

Maritime Journal www.maritimejournal.com

Navigator Magazine https://navigatormagazine.fi/

Seatrade Maritime News https://www.seatrade-maritime.com/maritime-news

Shipping Telegraph Daily Shipping News https://shippingtelegraph.com/

Splash24/7 (Asia Shipping Media) https://splash247.com/

Tekniikka & Talous https://www.tekniikkatalous.fi/

The Maritime Executive Newsletter https://www.maritime-executive.com/

World Cargo News https://www.worldcargonews.com/home

Ålands Sjöfart https://www.sjofart.ax/